شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۳
پديده گسترش بيسوادي زنان جوان
۹ درصد حاشيه ها سواد ندارند
آغاز موج جديد بيسوادي كامل زنان جوان در كنار 6/52 درصدي زنان با تحصيلات عاليه چالشي است كه جامعه ما با آن روبه رو است 
027663.jpg
بر اساس آخرين آمار ارايه شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، 31 درصد زنان ايراني بيسوادند. هرچند شاخص سواد طي چند سال گذشته رشد قابل توجهي داشته و اتفاقا زنان در اين خصوص موفق تر از مردان بوده اند
سهيلا  بيگلرخاني 
۹ درصد زنان جوان ايراني يعني زنان بين 15 تا 24 سال بيسواد هستند. اين در حالي است كه هنوز طرح باسوادي 22 درصد از زنان بيسواد پا به سن گذاشته هنوز به پايان نرسيده است. آغاز موج جديد بيسوادي كامل زنان جوان در كنار 6/52 درصدي زنان با تحصيلات عاليه چالشي است كه جامعه ما با آن روبه رو است، به خصوص وقتي مشخص مي شود كه اغلب اين زنان جوان كاملا بيسواد را زنان حاشيه شهرها تشكيل مي دهند.
هنوز هم بيسوادي زنان يكي از معضلات فرهنگي كشور به حساب مي آيد. بر اساس آخرين آمار ارايه شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، 31 درصد زنان ايراني بيسوادند. هرچند شاخص سواد طي چند سال گذشته رشد قابل توجهي داشته و اتفاقا زنان در اين خصوص موفق تر از مردان بوده اند، اما بر اساس آمار ارايه شده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي، شاخص سواد در بين سالهاي 1375 تا 1380 از حدود 5/79 درصد به 1/85 درصد رسيده، يعني 6/5 درصد به جمعيت باسواد كشور افزوده شده است. در اين ميان نرخ باسوادي زنان از 1/67 درصد به 5/80 درصد رسيده و در مورد مردان اين شاخص از 6/80 درصد به 7/88 درصد رسيده است. با آنكه نرخ باسوادي جمعيت زنان ايران حدود 5 درصد بيشتر از جمعيت مردان بوده، با اين همه هنوز هم ميزان بيسوادي در ميان زنان نگران كننده است.
اينكه زنان ايراني در سالهاي اخير بيشتر نسبت به وضعيت فرهنگي خود توجه نشان داده اند شايد نشانه خوبي باشد، اما هنوز نتوانسته اند به لحاظ سوادآموزي نسبت به مردان به وضعيت متوازني دست يابند. از سويي در حالي كه زنان بزرگسال براي سوادآموزي و در نتيجه كاهش رقم بيسوادي در تلاشند، درصد قابل توجهي از زنان جوان حتي از قافله تحصيلات ابتدايي عقب مي مانند. اين نشان مي دهد هنوز در بسياري از نقاط محروم و حاشيه اي ايران درس خواندن دختران جدي گرفته نمي شود، در نتيجه نسبت زنان باسواد به مردان باسواد در ايران 88 به 95 است. هرچند فرهنگسازي براي باسوادي زنان پس از انقلاب تا حدودي نتيجه بخش بوده، اما درمناطق محروم و حاشيه اي به اندازه كفايت تاثير نگذاشته. البته اين ارقام و نرخ ها تنها مربوط به سواد يعني حد خواندن و نوشتن است. شايد بررسي وضعيت تحصيلي زنان ايران موقعيت ناخوشايندتري را به معرض نمايش بگذارد.
در رديف كشورهاي درحال توسعه 
نگاهي به وضعيت سواد در كشورهاي ديگر، جايگاه ايران را از اين حيث روشن مي كند. چه، با وجود تلاش هاي سوادآموزي هنوز ايران به لحاظ درصد جمعيت باسواد كشور با كشورهاي توسعه نيافته همگروه است. در حالي كه نرخ بيسوادي در كشورهايي نظير نيجر، بوركينافاسو و گامبيا به ترتيب 77، 67 و 57 درصد بوده، اين نسبت در اغلب كشورهاي اروپايي به صفر رسيده و در ايران معادل 17 درصد است. گزارش بانك جهاني نشان مي دهد نرخ بيسوادي زنان در كشور نيجر در سال 2000، 92 درصد بوده است. در ايران 9 درصد زنان جوان زنان بين 24-15 سال و 31 درصد كل جمعيت زنان بيسواد بوده اند.
مقايسه سطح باسوادي زنان جوان با مردان جوان نيز ايران را در كنار كشورهاي درحال توسعه قرار مي دهد. نسبت زنان باسواد به مردان باسواد در كشورهاي در حال توسعه 89 به 91 است و اين رقم در ايران 88 به 95 است.
نخبه گرايي زنانه 
مقايسه آماري تعداد پذيرفته شدگان زن و مرد در سالهاي اخير بيانگر نكات جالبي است. تعداد كل پذيرفته شدگان مراكز دانشگاهي از دولتي گرفته تا غير دولتي از 306 هزار و۸۰۱ نفر در سال تحصيلي 76-75 به 403هزار و۱۵ نفردر سال تحصيلي 82-81 افزايش يافته است؛ يعني حدود 3/31 درصد رشد. با اين همه ورود زنان به دانشگاه ها بسيار چشمگيرتر است، در حالي كه در سال تحصيلي 76-75، 51 درصد ورودي هاي دانشگاه را مردان و 49 درصد را زنان تشكيل مي داده  اند. اين شاخص در سال 82-81 براي مردان به 4/47 درصد و براي زنان به 6/52 درصد رسيده است. اين يعني درحالي كه هنوز نرخ بيسوادي زنان ايراني نگران كننده است، اما در زمينه تحصيلات عاليه، زنان پيشتازتر از مردان بوده اند. از سويي ورود زنان به مراكز آموزش عالي دولتي نيز بيشتر از مردان بوده است. چه دانشجويان دختر در سال تحصيلي 76-75، 7/42 درصد كل دانشجويان مراكز دولتي را تشكيل مي داده اند، در حالي كه اين نسبت در سال تحصيلي 82-81 به 53 درصد رسيده است. در مقابل از تعداد دانشجويان دختر دانشگاه آزاد در خلال سالهاي 76-75 تا 82-81 به تدريج كاسته شده است. به عبارتي علاوه بر اينكه در اين دوره 5 ساله به تعداد دختران دانشجو اضافه شده، دختران در ورود به مراكز آموزش عالي دولتي موفق تر از پسران بوده اند. شايد اين استقبال زنانه از تحصيلات عاليه به خصوص از نوع دولتي، به نگرش جديد جامعه به تحصيل و شغل و درآمد ارتباط داشته باشد. چه، در سالهاي اخير تحصيلات به دليل مشكلات اشتغال تحصيلكردگان قرب خود را در ميان عامه از دست داده و طبيعي است كه اين افت منزلت بيش از زنان، مردان را كه به شكل عرفي، تامين مخارج خانواده را به عهده دارند، تحت تاثير قرار مي دهد. با اين همه شايد بتوان گفت دختران هنوز هم به تحصيلات عاليه اهميت مي دهند.
اعتبارات ناچيز
با آنكه جوانان در سالهاي اخير اقبال بيشتري به سوادآموزي و ادامه تحصيلات در مراكز دانشگاهي نشان داده اند، اما اعتباراتي كه به اين بخش تخصيص يافته، هنوز هم تكافوي نياز اين بخش را نمي دهد. هرچند رقم اعتبارات مثلا در بخش آموزش و پرورش از 12637 ميليارد ريال در سال 76 به حدود 24911 ميليارد ريال در سال 80 افزايش يافته حدود 97 درصد افزايش، با اين همه اين افزايش در قياس با افزايش نرخ تورم و كاهش قدرت خريد، حتي رقمي كاهشي به حساب مي آيد. در واقع با آنكه سرانه هر دانش آموز در سال 76، 70 هزار تومان بوده و در سال 80 به حدود 140 هزار تومان رسيده است، اين رقم نسبت به قدرت خريد در سال 80، مبلغ ناچيزي است. وضعيت اعتبارات بخش آموزش عالي نيز بهتر از آموزش و پرورش نيست، گو اينكه اعتبارات اين بخش از 8/1608 ميليارد ريال در سال 76 به 9/5367 ميليارد ريال رسيده است، اما وقتي اين رشد را نسبت به رشد نرخ تورم در نظر مي گيريم، چندان قابل توجه نيست.

رانندگان تاكسي زن در لندن
027666.jpg
در لندن، پايتخت انگليس زنان زيادي مايل هستند راننده تاكسي يا آژانس هاي مسافربري باشند. در حال حاضر شمار آنها بسيار كمتر از مردان است و برابر آمار اداره راهنمايي و رانندگي، شمار رانندگان زن تاكسي 380 نفر از كل 24815 رانندگان تاكسي است كه حدود 5/1 درصد رانندگان تاكسي را تشكيل مي دهند و از 11594 رانندگان آژانس هاي مسافري 241 نفر زن هستند كه 2درصد از كل رانندگان آژانس ها را شامل مي شوند.
زمان تنظيم برنامه رانندگي، با خود آنها است تا بتوانند به كارهاي خانوادگي خود برسند و بيشتر اين رانندگان دوست دارند به جاي مركز شهر لندن در حومه شهر كه بار ترافيك كمتري دارد، رانندگي كنند.

قانون جديد
ازامروزبا قوانين جديد
مبلغ جريمه در تهران 10000 ريال
027660.jpg
نيازي به حاشيه رفتن نيست، برخي از قوانين راهنمايي و رانندگي و ميزان جرايم يعني تعرفه ها تغيير كرده است. مركز تحقيقات فرهنگ سازان نوين با همكاري شركت هاي نفتي پارس و شل انگلستان تغييرات جديد را جمع آوري كرده اند كه از امروز مي توانيد در اين صفحه هر روز يك يا چند مورد از اين قوانين و تعرفه هاي جديد را ملاحظه كنيد.
۱۰۰۱- عبور عابر پياده از محل هاي غير مجاز سواره رو و همچنين از طول خيابان هايي كه داراي پياده رو است، ممنوع مي باشد.
پياده رو امن ترين مكان براي تردد عابرين پياده است. توجه به اين نكته عامل موثري در تامين سلامت عابرين پياده در حين عبور و مرور و همچنين تسهيل در امر تردد وسايل نقليه مي باشد. رعايت اين قانون آمار تصادفات را كاهش خواهد داد و به روان بودن جريان ترافيك در سطح شهر كمك بسيار مي كند. عبور عابرين پياده از روي خطوط عابر پياده باتوجه به چراغ هشدار دهنده عابرين در عرض خيابان نيز موضوع مهمي است كه بايد مورد توجه همگان قرار گيرد.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
طهرانشهر
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |