شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۳ - Jan 15, 2005
امام جعفر صادق (ع): پس از مرگ، عملي به دنبال انسان نيايد، جز سه كار: ۱- صدقه اي كه در زندگي به توفيق الهي اجرا سازد كه بعد از مرگ نيز جاري باشد.۲- نام نيكي كه بجا گذارد و بعد از او باقي باشد.۳- فرزند صالحي كه براي او دعا كند.
تحف العقول ص ۳۶۳
امروز با حافظ
حق نگه دار كه من مي روم الله معك
اي دل ريش مرا با لب تو حق نمك
ذكر خير تو بود حاصل تسبيح ملك
تويي آن گوهر پاكيزه كه در عالم قدس
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
۶۰ ميليون دلار در سينما سرمايه گذاري مي شود
ايرنا: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  اعلام  كرد به  پيشنهاد اين  وزارتخانه  و تصويب  هيات  دولت ، ۳۵۵ ميليارد ريال  به  علاوه  ۶۰ ميليون  دلار ارز سرمايه گذاري  جديد براي  پيشبرد طرحهاي  توسعه  سينماي  كشور، صورت  مي گيرد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، احمد مسجد جامعي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  افزود: اين  براي  اولين  بار در تاريخ  سينماي  كشور است  كه  پيشنهادي  در مورد اين  هنر به  تصويب  هيات  دولت  مي رسد.
وي  هدف  اين  مصوبه  را تقويت  زيرساختها و زيربناهاي  سينمايي  كشور دانست  و اظهار داشت : در صورت  تخصيص  اين  اعتبار، سينماي  كشور با جهشي  چشمگير مواجه  خواهد شد.
وزير ارشاد با اشاره  به  ضرورت  توجه  به  زيرساختهاي  سينمايي  در كشور، افزود: دولت  به  اين  مسئله  واقف  شده  كه  راهكار ايجاد ثبات  در حوزه  سينما، تقويت  زيرساخت ها و فراهم  كردن  امنيت  سرمايه گذاري  در كشور است .
وي  درباره  گزارش  جامع  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در هيات  وزيران  با هدف  تبيين  نقش  و جايگاه  سينما در دنياي  معاصر، وضعيت  سينما در ايران  و فرصتها و چالشهاي  سينماي  ايران  در اوضاع  كنوني ، گفت : در اين  طرح  بر تقويت  بنيادهاي  توليد و عرضه  محصولات  فرهنگي  و هنري  و بطور خاص  سينما براي  جذب  مخاطبان  در برابر هجوم  و نفوذ سينماي  بيگانه  و مخرب  تأكيد شده  است .
به  گفته  مسجد جامعي ، در طرح  پيشنهادي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  به  هيات  وزيران ، افزايش  شمار توليدات  سينمايي  و ايجاد تنوع  به  منظور جذب  مخاطب  و ارتقاء معيارهاي  تكنيكي  و تجهيزاتي  براي  افزايش  رقابت  در عرصه هاي  داخلي  و بين المللي  مورد توجه  قرار گرفته  است .

۵ فيلم ايراني بخش هاي بين المللي جشنواره معرفي شدند
ايرنا: پنج  اثر ايراني  در بخشهاي  بين المللي  بيست  و سومين  جشنواره  فيلم  فجربر پرده  مي روند.
به  گزارش  روابط عمومي اين  جشنواره ، ۹ فيلم  ايراني  در بخشهاي مختلف  بين المللي  رويداد فجر حضور دارند كه  پنج  اثر در مرحله  اول  انتخاب شده اند.
فيلمهاي «بيد مجنون» از مجيد مجيدي  و «بيدار شو آرزو» ساخته  كيانوش عياري  در بخش  مسابقه  بين الملل ، به  رنگ  ارغوان  به  كارگرداني  ابراهيم حاتمي كيا در بخش  مسابقه  سينماي  آسيا و «خيلي  دور، خيلي  نزديك» از رضاميركريمي  و «يك  تكه  نان» ساخته  كمال  تبريزي ، در بخش  مسابقه  سينماي معناگرا به  نمايش  درخواهند آمد.
ديگر نمايندگان  سينماي  ايران  در بخش  بين الملل  جشنواره  فجر به  زودي  اعلام  مي شوند.

در افتتاحيه ششمين جشنواره موسيقي نواحي صورت گرفت
تقدير از ۳۶ استاد برتر موسيقي نواحي
000030.jpg
گروه ادب و هنر - خبرنگار اعزامي همشهري به كرمان: افتتاحيه ششمين جشنواره موسيقي نواحي ايران با تجليل از ۳۶ استاد نامدار موسيقي نواحي ايران رنگي ديگر به خود گرفت.
در اين مراسم كه چهارشنبه شب گذشته با حضور استاندار كرمان، مدير مركز موسيقي و جمعي از پژوهشگران ايراني و خارجي برگزار شد، ۳۶ استاد موسيقي نواحي به شكل گروهي در دكوري چشم نواز بر صحنه قرار گرفتند تا بار ديگر بر حضور و هويت موسيقايي نواحي ايران تأكيد كنند.
در ميان استادان نواحي چهره هايي چون غلام قادر رحماني، ولي رحيمي، سهراب...، غلام مارگير، محمدحسين كياني، قسمت خاني، نورمحمد درپور و... حضور داشتند كه هر يك از اين اساتيد در منطقه خود به عنوان شاخص ترين راوي موسيقي آن منطقه شناخته شده اند و گفته مي شود با از ميان رفتن اين گروه كه عمده آنها بالاي ۶۰ سال سن دارند، آخرين نسل جدي و تأثيرگذار موسيقي نواحي ايران به مرگ تدريجي دچار خواهد شد.
از سوي ديگر در جشنواره ششم كه به دبيري محمدرضا درويشي برگزار مي شود و تا ۲۷ همين ماه ادامه خواهد داشت؛ جمعي از چهره هاي شاخص عرصه پژوهش موسيقايي حضور دارند. بخشي از اين پژوهشگران كه در سمينار عبدالقادر مراغي شركت كرده اند، از فرصت باقيمانده تا شروع سمينار استفاده كرده و با هماهنگي ژان دورنيك، موسيقي پژوه نامدار فرانسوي اجراهايي درخور تحسين در تالار شهر كرمان به صحنه بردند. از سوي ديگر استيون بلوم كه از وي به عنوان يكي از سه چهره جهاني موسيقي پژوهي ياد مي شود، پنج شنبه گذشته در نشستي با دانشجويان شركت كرده و ضمن بيان سخناني درباره پژوهشهاي خود در موسيقي شمال خراسان گفت: ۳۶ سال قبل كه به ايران آمدم، قرار بود درباره موسيقي همه نواحي ايران كار كنم كه وقتي به عمق نغمات و ويژگيهاي موسيقي شمال خراسان پي بردم، تمامي وقت و انرژي ام صرف اين منطقه شد.
در جشنواره امسال علاوه بر تجليل از استادان پيشكسوت در دو بخش مسابقه و جنبي نيز اجراهايي صورت مي گيرد.

برگزيدگان جشنواره تئاتر بسيج معرفي شدند
ايسنا: به گزارش ستاد خبري جشنواره سراسري تئاتر بسيج برگزيدگان اين دوره جشنواره در بخشهاي مختلف كارگرداني، بازيگري، نمايشنامه نويسي، طراحي صحنه و موسيقي معرفي شدند.
برپايه اين خبر جايزه اول كارگرداني به رضا هوشمند معنوي براي نمايش «سيب سرخ حوا» اهدا شد.
وحيد منافي براي نمايش «رهزن دهر» بازيگر اول ، محمد كاويي و مهدي ملاك بازيگر دوم شناخته شدند.
جايزه اول بازيگري زن به تارا ميرك براي نمايش «رهزن دهر» تعلق گرفت .
جايزه دوم نويسندگي به طور مشترك به امير نصيربيگي و عليرضا حنيفي براي نمايش هاي «رهزن دهر» و «گوركن» رسيد.
عصمت پورعباي براي طراحي لباس نمايش معراج از بندر عباس ،تارا ميرك و مينا اكبري براي طراحي صحنه نمايش «رهزن دهر» جايزه طراحي صحنه و لباس را دريافت كردند.

برگي از تاريخ
شكست قيام ۷ روزه كمونيست ها در آلمان و قتل«رزا لوكزمبورگ»
۱۵ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۹۴۶ ميلادي احمد ديلمي (معزالدوله) بغداد را متصرف شد و المستكفي بيست و دومين خليفه عباسي را بركنار كرد و به اين ترتيب حكومت سراسر ايران بار ديگر در دست ايرانيان قرار گرفت. در سال ۱۳۳۱ دولت وقت به سبب نزديك بودن نوروز بهاي يك سكه طلا (پهلوي) را ۷۵ تومان تعيين كرد كه فروشندگان با افزودن ۵ قران سود بايد ۷۵ تومان و ۵ قران مي فروختند و زائد بر اين مبلغ گرانفروشي و اجحاف به خريدار محسوب مي شد و مجازات داشت. در سال سال۱۳۳۲ به رغم مخالفت مردم و يك رشته تظاهرات خونين، ميان ايران و انگلستان سفير مبادله شد، راجر استيونسون سفير انگلستان در تهران و علي سهيلي سفير ايران در لندن بود. در سال ۱۹۵۵ سناي آمريكا بدون رأي مخالف تصويب كرد كه كار تحقيق در باره انديشه كارمندان سازمان هاي عمومي از نظر وفاداريشان به قانون اساسي، حكومت و نظام اقتصادي آمريكا (كاپيتاليسم) آغاز شود كه نوعي تفتيش عقايد تلقي شده است. در سال ۱۹۶۵ وينستون چرچيل دولتمرد محافظه كار انگليسي دچار سكته مغزي شد و ۱۵ روز بعد (سي ام ژانويه) در ۹۱ سالگي درگذشت. در سال ۱۹۷۳ نيكسون رئيس جمهور وقت آمريكا دستور قطع هرگونه حمله نظامي به شمال ويتنام را صادر كرد.
اينك برگ امروز: ۱۵ ژانويه سال ۱۹۱۹ قيام مسلحانه كمونيست هاي آلمان در شهر برلن با قتل دو رهبر اصلي قيام،«رزا لوكزمبورگ» و «كارل ليب نكت» شكست خورد. قيام مسلحانه يك هفته طول كشيده بود، ولي از چهارمين روز قيام، پيدا بود كمونيست ها كه مهارت جنگي سربازان را نداشتند برنده نخواهند بود. تلفات اين جنگ خياباني بسيار سنگين بود و روزها طول كشيد تا اجساد كشتگان را از خيابان ها و ساختمان ها جمع آوري كردند. سوسياليست هاي آلمان از مدت ها پيش در آستانه انشعاب قرار گرفته بودند. تندروها به نام «شاخه اسپارتاكوس» به رهبري «رزا» و «كارل» با تعيين نامزد براي انتخابات عمومي ۱۹ ژانويه مخالفت كردند و راه رسيدن به سوسياليسم را قيام مسلحانه اعلام داشتند و چون با مخالفت ضمني جناح ديگر (سوسياليست هاي ميانه رو) رو به رو شدند اول ژانويه دست به انشعاب زدند و تحت نام حزب كمونيست «اسپارتاكيست - گرفته شده از نام اسپارتاكوس انقلابي دوهزار سال پيش از آن» درآلمان اعلام جمهوري سوسياليستي كردند. در پي اين اقدام، در سراسر آلمان كارمندان و مقامات سوسياليست از همكاري با دولت دست كشيدند و اين، تنها همكاري جناح ديگر با تندروها بود. آلمان دو ماه بود كه جنگ جهاني اول را پشت سر گذاشته بود و اوضاع درهم و برهمي داشت. در آغاز قيام، اسپارتاكيست ها موفق به تصرف بسياري از سازمان هاي دولتي آلمان شدند. در برابر آنان ناسيوناليست ها و ارتش قرار داشت. توان قيامگران از روز چهارم پس از بركناري رئيس پليس برلن كه يك سوسياليست بود رو به كاهش گذاشت و تا ۱۵ ژانويه به شكست كامل انجاميد. «رزا» رهبر كمونيست هاي اسپارتاكيست در نظر داشت يك نظام سوسياليستي شورايي مشابه روسيه در آلمان كه آمادگي بيشتر و شرايط مناسبتر داشت، برقرار كند.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
بحران جهاني خبر
شبكه تلويزيون عمومي آمريكا (پي بي اس) پنجشنبه شب براي بررسي علل بحران خبر در جهان ميزگردي با شركت چند روزنامه نگار و محقق تشكيل داده بود. اين ميز گرد در پي جنجال پرداخت پول از جانب وزارت آموزش و پرورش آمريكا به آرمسترانگ ويليامز براي تأييد يكي از برنامه هاي اين وزارتخانه در مقالات خود و نيز جعل خبر توسط چند خبرنگار و همچنين بركناري تني چند از عوامل شبكه سي بي اس كه در تهيه يك گزارش مصّور دقت كامل به عمل نياورده بودند برگزار شده بود. در اين ميزگرد، يك محقق مؤسسه «پن» گفت كه طبق تحقيقات اين مؤسسه در سراسر جهان، تنها ۳۶ درصد خوانندگان و بينندگان اخبار به درستي و مطابق اصول تهيه شدن آنها اعتماد دارند كه ده درصد كمتر از ده سال پيش (۱۹۹۵) است. آنان كه اعتماد خود را از دست داده اند گفته اند: در اين دنياي پهناور خبرهايي هست كه خبرنگاران عمداً و يا بر حسب تنبلي و داشتن مشغله ديگر سراغشان نمي روند و مخاطبان از دانستن آن محروم مي شوند. به علاوه خبرنگاران هرچه را كه به آنان بدهند نقل مي كنند بدون اين كه تحقيق بيشتر كنند و نظر خود و يا ديگران را هم در كنارش بنويسند و گفته اند كه كيفيت خبرها از نظر كامل بودن و كامل تنظيم شدن به يك سوم سابق رسيده است. از ديد اين دسته، به خبرنگاراني كه به مأموريت خارج از كشورشان اعزام مي شوند و يا اين كه در كشور ديگري مأموريت دارند مي گويند (دستور مي دهند) كه چه خبر هايي را بايد تهيه كنند و بفرستند، يعني مأموريت آنان از پيش مشخص شده است.
ساير شركت كنندگان در ميزگرد تأييد كردند كه يكي از مشكلات اين است كه به علت كمبود خبرنگار خوب و حرفه اي، اخيراً رسانه ها براي پر كردن سازمان خود هر متقاضي و با هر تجربه و معلومات و تحصيلات را به كار گرفته اند كه باعث افت خبر شده است. همين دسته گفتند كه خبرنگاران خوب ترجيح مي دهند كه به استخدام دستگاه هاي روابط عمومي كه پول و مزاياي بيشتري مي دهند درآيند و يا اين كه مشاور مطبوعاتي مقامات شوند. در جريان همين ميزگرد گفته شد كه ۱۲ روزنامه نگار آمريكايي به «اف سي سي» (كميسيون ارتباطات فدرال ايالات متحده) شكايت كرده اند از آنجا كه ويليامز براي راديو- تلويزيون ها هم تفسير مي نويسد درباره عمل او به گرفتن پول كه مغاير حرفه روزنامه نگاري است تحقيق كند. اف. سي.  سي حق مداخله در كار روزنامه ها را ندارد و حوزه كار آن راديو -تلويزيون هاي آمريكاست. تاكنون بسياري از روزنامه ها و شبكه ها انتشار مقالات و تفسيرهاي ويليامز را متوقف كرده اند.
شلاق خوردن ناراضيان در عربستان، استقبال سرد مسكو از
وزير خارجه ژاپن و مخالفت با باز نشسته شدن يك ناو هواپيمابر

در دو روز گذشته اخباري كه در زير مي آيد در رديف تيترهاي مهم قرار داشتند:
- محكوم شدن ۱۵ تن از تظاهركنندگان ضد سلطنت در كشور سعودي به شلاق و زندان كه يكي از آنان زن است. گويا اين نخستين بار است كه ناراضي سياسي در كشوري به خوردن شلاق در ملأ عام محكوم مي شود. هريك از اين محكومان بايد يكصد تا ۲۵۰ ضربه شلاق تحمل كنند. به محكوم زن در محوطه زندان زنان و به دور از چشم مردها شلاق زده مي شود. محاكمه بقيه دستگيرشدگان ادامه دارد.
- چرا شهرداري مربوط در كاليفرنيا اجازه ساختمان در دامنه تپه «لا كونچيتا» را داده بود كه در پي يك بارندگي شديد ريزش كند و ۳۱ خانه را ويران سازد و بيش از ده تن كشته شوند. پليس محلي گفته است كه قبلاً به شهرداري اخطار لازم را داده كه مورد توجه قرار نگرفته بود.
- روسيه از «ماچيمورا» وزير امور خارجه ژاپن كه وارد اين كشور شده است استقبالي سرد كرد. به او نه وعده استرداد جزاير كوريل داده شد و نه امضاي پيمان صلح. مقامات روسيه گفته اند كه اين كار نياز به بررسي بسيار طولاني دارد. به علاوه، اعلام شد كه برنامه ديدار پوتين از ژاپن هنوز تنظيم نشده و قطعي نيست. رسانه هايي كه اين خبر را تيتر كرده اند، نوشته اند كه اين تحول هم نشانه سخت شدن سياست روسيه است كه بيش از هر كشور ديگر در جهان سلاح اتمي و موشك دارد و بار ديگر مي خواهد با تكيه برآنها كه مي توانند چهل بار كره زمين را نابود سازند سخن بگويد.
- تصميم به بازنشسته كردن ناو هواپيمابر «جان اف كندي» آمريكا با مخالفت نمايندگان پارلماني ايالت ويرجينيا رو به رو شده است كه گفته اند اگر«كندي» بازنشسته شود، پنج هزار شغل و اعتبارات مالي ديگر مربوط به آن از اين ايالت مي رود كه برابر است با يك ميليارد دلار در هر سال.

پاسخ به پرسش پزشكي
فشار خون و بدخوابي
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا بدخوابي تپش قلب را از نظم خود خارج مي سازد و او گفته است: به دليل نرسيدن اكسيژن كافي به ماهيچه قلب براثر مسدود شدن لحظه اي مجاري تنفسي. اين گونه بدخوابي با خواب ديدن متفاوت است. خواب ديدن مكرر عمدتاً نتيجه عوارض جانبي داروها، پرخوري و... است كه نتيجه اش ضعف و خستگي در روز بعد خواهد بود. وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا فشار خون به صورت اپيدمي در آمده گفته است: عوامل آن استرس پي درپي، خوردن بيش از اندازه نمك طعام، نخوردن ميوه و سبزي، عدم تحرك، داشتن وزن اضافي، مصرف چربي حيواني، گوشت و همچنين دود كردن سيگار است. طبق آمار، در حال حاضر يك ششم جمعيت جهان (حدود يك ميليارد نفر) به بيماري فشار خون دچار هستند كه پيش بيني شده است تا ۲۰ سال ديگر شمار آنان دو برابر شود.

بهارستان
نفس چون آبگينه است و علم چراغ و حكمت مرد روغن چراغ.
ابن سينا

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
بازيگر
بازيگر جوان كه خيلي معروف هم بود با حالتي مغرورانه ميان جمعيت راه مي رفت. هركس او را مي ديد لبخندي مي زد، دست به سينه مي گذاشت و با او به احوال پرسي مشغول مي شد. بعضي ها از او امضاء مي گرفتند بازيگر از كنار پيرمرد واكسي گذشت اما پيرمرد به او محل نگذاشت بازيگر با خود فكر كرد؛ حتماً خود را به نديدن مي زند، مي خواهد بگويد برايش مهم نيستم!
دوباره از مقابل پيرمرد گذشت اما پيرمرد واكسي نسبت به او بي تفاوت ماند عاقبت با عصبانيت پاي خود را روي جعبه بساط واكس پيرمرد گذاشت و گفت:
- كفشهايم را واكس بزن.
پيرمرد به آرامي عينك ته استكانيش را از جيب درآورد و به چشمش گذاشت.
آرش عطاپور

گشتي در دنياي خبرها
آزاد راه چين -تايوان
پكن: چين قصد احداث آزاد راهي را دارد كه اين كشور را به تايوان متصل مي كند، آن هم در شرايطي كه جزيره تايوان ۲۰۰ كيلومتر با خاك چين فاصله دارد. هنوز مشخص نيست كه اين آزاد راه در قالب تونل و يا پل احداث خواهد شد.
وزير ارتباطات چين اعلام كرد اين كشور قصد دارد با صرف ۲۴۱ ميليارد دلار هزينه، ۳۴ آزاد راه طي ۲۰ تا ۳۰ سال آينده احداث كند.
هواي گرم مسكو
مسكو: امسال زمستان هواي شهر مسكو روسيه به حدي گرم شده است كه يك خرس در باغ وحش دو ماه زودتر از خواب زمستاني خود برخاسته و خرسي ديگر اصلاً به خواب نرفته است. در حال حاضر دماي هواي كشور روسيه در فصل زمستان (در بخش اروپايي  آن ) ۶ درجه سانتيگراد بالاي صفر است.
اسكناس داخل دستگاه از رده خارج
اسلو: چندي پيش يكي از بانك هاي كشور نروژ با يك شركت بازيافت قراردادي امضا كرد كه بر اساس آن شركت مورد نظر موظف شد، دستگاه هاي خودپرداز كهنه اين بانك را بازيافت نمايد. اما چند روز قبل، كاركنان اين شركت در حين بازيافت يكي از اين دستگاه ها با صحنه عجيبي مواجه شدند چون داخل دستگاه خودپرداز اسكناس هاي نو بود. به گفته كارشناسان اين شركت، پول موجود در دستگاه براي خريد يك خانه مجلل كافي بود.
توستر جديد
توكيو: قرار است يك دستگاه توستر (گرم كننده نان) به بازار بيايد كه اين دستگاه چند ثانيه پيش از برشته كردن نان، آن را برش مي دهد. در حال حاضر مي توان تنها برش هاي نان را داخل دستگاه هاي توستر قرار داد، اما با ورود اين دستگاه جديد به بازار، نان برش داده نشده داخل دستگاه نگهداري و تنها چند ثانيه از برشته شدن توسط تيغه هاي توستر برش داده مي شود. قيمت اين توستر در حدود ۱۰ هزار دلار است.
كار متوالي و سوانح رانندگي
نيويورك: پزشكان تازه كار در صورت كار متوالي بيش از ۲۴ ساعت، جان خود را به خطر خواهند انداخت.تحقيقات اخير دانشمندان حاكي از آن است، پزشكان تازه كاري كه بيش از ۲۴ ساعت به صورت مداوم فعاليت كنند، در حين رانندگي دوبرابر بيش از افراد عادي دچار تصادف مي شوند.
عاقبت تعريف كردن لطيفه
نيويورك: دو نفر در آمريكا به دليل تعريف كردن لطيفه در دادگاه محاكمه خواهند شد. پيش از آغاز جلسه محاكمه، اين دو متهم، براي وكيل دادگاه يك لطيفه تعريف كردند كه وي از مأموران امنيتي خواست، آنها را از صحن دادگاه اخراج كنند.
قرار است اين دو نفر به جرم تعريف لطيفه در دادگاه در آينده اي نزديك دوباره محاكمه شوند. آنها به جرم پرداخت نكردن جرايم رانندگي معوقه به دادگاه احضار شده بودند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۵ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
فروكاكتوس
000027.jpg
نام علمي:
Ferocactus latispinus
خانواده: CACTACEAE
كاكتوس كند رشد به رنگ آبي _ سبز و كروي شكل كه پس از چند سال فرم استوانه اي پيدا مي كند، بندرت گلهاي قرمزرنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان پر نور و آفتاب مستقيم، كمپوست كاكتوس، رطوبت كم و كوددهي ماهيانه نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتي گراد است و تعويض گلدان در بهار صورت مي گيرد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و پاجوش در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |