شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۳ - Jan 15, 2005
سه روز عزاي عمومي در لردگان
فاجعه انساني در روستاي سفيلان
000009.jpg
گروه حوادث:در پي بروز حادثه دردناك آتش سوزي در مدرسه روستاي «سفيلان» شهرستان «لردگان» استان چهارمحال و بختياري سه روز عزاي عمومي در اين شهرستان اعلام شد.
در پي وقوع اين حادثه درد ناك رياست جمهوري و وزير آموزش و پرورش هر يك بطور جداگانه با ارسال پيام تسليت به خانواده هاي داغ ديده ابراز همدردي خود را اعلام كردند.
دستگيري مدير و يكي از معلمان مدرسه
معاون فرماندار شهرستان لردگان گفت: براي حادثه مدرسه روستاي سفيلان كه طي آن ۱۳ دانش آموز بر اثر آتش سوزي جان خود را از دست دادند هنوز پرونده قضائي تشكيل نشده است اما دادستان شهرستان لردگان در اين خصوص دستور بازداشت مدير و يكي از معلمان اين مدرسه را صادر كرده است.
نورمحمد مرادي از دلايل بازداشت مدير و يكي از معلمان اين مدرسه اظهار بي اطلاعي كرد و گفت كه دادستان بنا به تشخيص خود دستور بازداشت را صادر كرده است.
به گفته وي شب گذشته جلسه اي با حضور كارشناسان آموزش و پرورش، سازمان بازرسي كل كشور، دادستاني شهرستان و مسئولان ذيربط براي بررسي دلايل اين حادثه تشكيل شده است و دادستان در پي همين جلسه دستور بازداشت را صادر كرده است.
مقصر آتش سوزي امروز مشخص مي شود
مقصر حادثه آتش سوزي در دبستان پسرانه روستاي سفيلان لردگان در استان چهارمحال و بختياري امروز مشخص مي شود.
اسفندي، مسئول اداره بيمه و درمان آموزش و پرورش، گفت: در صورتي كه با رأي دادگاه، مدرسه و آموزش و پرورش در وقوع اين حادثه مقصر شناخته شود، ديه دانش آموزان به طور كامل از سوي بيمه پرداخت خواهد شد.
«ترابي» معاون سياسي امنيتي استانداري چهار محال و بختياري اعلام كرد: به منظور ابراز همدردي با خانواده هاي دغدار و مردم روستاي سفيلان سه روز عزاي عمومي در شهرستان لردگان اعلام شد.
در اين حادثه ناگوار ۷ دختر و ۶ پسر دانش آموز در شعله هاي آتش جان باختند.
حادثه، ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه، زماني در اين مدرسه ابتدايي رخ داد كه دانش آموزان مشغول پاسخ دادن به سؤالات امتحاني خود بودند كه ناگهان آتش بخاري در يكي از دو كلاس اين مدرسه شعله ور شد.
به دنبال بروز اين حادثه، هنگامي كه سرباز معلم مدرسه، بخاري را از داخل كلاس حادثه ديده به بيرون پرت كرد، بخاري شعله ور شده در كنار دو گالن ۲۰ ليتري نفت افتاد كه در ايوان مدرسه قرار داشت.
چندي طول نكشيد كه ناگهان آتش مهيب كل مدرسه را فرا گرفت و در نتيجه آن، ۱۳ دانش آموز در آتش سوختند.
در اين حادثه همچنين سرباز معلم، دچار سوختگي ۹۰ درصدي شد و به بيمارستان انتقال يافت.
حال اين سرباز معلم كه در بيمارستان اصفهان بستري است، وخيم گزارش مي شود.
تنها بي احتياطي علت حادثه بوده است
افشاني، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در مورد موقعيت و امكانات مدرسه گفت: عمليات ساخت اين مدرسه در شهريور ماه ۷۹ آغاز شده و شهريور ۸۰ به بهره برداري رسيده است.
به گفته وي اين مدرسه، مجهز به دو كلاس درس و اتاق مدير و ساختمان آن آجري و كاملا بر اساس استانداردهاي موجود بوده است. وي افزود: براي تجهيز سيستم گرمايشي اين مدرسه، مخزن فلزي نفت در حياط مدرسه قرار داده شده و بخاري پولار به عنوان وسيله گرمايشي در مدرسه مورد استفاده قرار گرفته بود.
افشاني با اشاره به اين كه به جهت سرماي زياد منطقه، معلمان مدرسه اقدام به قراردادن دو بشكه نفت در راهروي مدرسه براي تجديد سوخت بخاري ها كرده بودند، تصريح كرد: اين بي احتياطي و به دنبال آن ايجاد اشكال در بخاري يكي از كلاسها، معلم كلاس را ناچار به خارج كردن دانش آموزان كرده و براي آسيب نديدن كلاس بخاري را به درون راهرو منتقل كرده است.
وي ادامه داد: در نتيجه اين عمل گرماي بخاري سبب آتش گرفتن گالن  هاي نفت شده و با سرايت نفت به داخل كلاس روبه رو معلمان و دانش آموزان آن كلاس را غافلگير كرده و در نتيجه منجر به فوت ۱۳ دانش آموز اين كلاس شده است.
وي درباره استفاده از نوع وسايل گرمايشي در مدارس براي پيشگيري از رخداد چنين حوادثي گفت: از سه سال پيش طي بخش نامه اي، استفاده از گاز در مدارس به دليل احتمال بروز انفجار ممنوع شده و بعلاوه به خاطر سردسير بودن بعضي مناطق روستايي كشور امكان استفاده از وسايل گرمايشي برقي نيز به جهت پاسخگو نبودن وجود ندارد.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اين كه هزينه راه اندازي سيستم مركزي شوفاژ در مدارس روستايي كه چنين وضعيتي را دارند، از ساخت مدرسه بسيار بيشتر است تصريح كرد:اگر در اين زمينه بي احتياطي صورت نمي گرفت، هيچگونه اتفاقي رخ نمي داد؛ كما اين كه مخزن دو هزار ليتري نفت در حياط مدرسه، سالم است.
امكان خروج دانش آموزان از كلاس وجود نداشت
صادقي رئيس نوسازي و تجهيز مدارس چهارمحال و بختياري نيز گفت: تنها ندانم كاري معلم مدرسه «سفيلان» سبب رخداد اين حادثه شده است.
وي افزود: دانش آموزان پايه اول، دوم و سوم اين مدرسه در روز حادثه معلم نداشته و با آسيب ديدن بخاري كلاس آنها، معلم كلاس پايه چهارم و پنجم براي رفع مشكل به كلاس ها مراجعه مي كند.
صادقي تصريح كرد: از آنجا كه منبع آتش درمدخل ورودي كلاس بوده است در نتيجه امكان خروج دانش آموزان از در ورودي غيرممكن شد و تلاش آنها براي نجات خود از پنجره ها به طول انجاميد و بي ثمر ماند.
به گفته وي اين كلاس داراي ۱۹ دانش آموز بوده است كه ۳ نفر آنها غايب و قبل از حادثه نيز ۳ نفر از دانش آموزان نيز بيرون كلاس بوده اند.
تمام مدارس بايد مجهز به كپسول آتش نشاني باشند
عرب زاده، مدير اداره بررسي علل پيدايش حريق و حوادث آتش نشاني تهران در خصوص ايمن ترين سيستم گرمايشي مدارس معتقد است، سيستم شوفاژ مركزي مناسبترين سيستم به شمار مي رود چراكه دانش آموزان نمي توانند تنظيمات آن را تغيير دهند.
وي تأكيد مي كند: در مناطقي كه امكان استفاده از اين سيستم وجود ندارد، بخاري ها بايد توسط كارشناسان نصب و از ايمني آن اطمينان حاصل شود.
به گفته وي در بخاريهاي مورد استفاده نبايد هيچ منفذي براي خروج منواكسيد كربن و دودهاي احتراقي وجود داشته باشد؛ زيرا خروج اين گازها و استنشاق آن توسط دانش آموزان احتمال ايجاد خفگي را افزايش مي دهد.
وي قرار گرفتن چند كپسول آتش نشاني در تمام مدارس را ضروري مي داند.

در گفت وگو با عبدالصمد خرمشاهي مطرح شد
اظهارات تازه وكيل دو پرونده جنجالي
گروه حوادث: در هفته گذشته اتفاقات مهمي در دو پرونده مطرح سال به وجود آمد كه بار ديگر نكات مبهم اين دو پرونده را آشكار كرد. در پي اظهارنظر دو مقام قضائي درمورد پرونده هاي دو متهم به قتل، افسانه نوروزي و شهلا جاهد گفت وگويي داشتيم با عبدالصمد خرمشاهي.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس كل دادگستري استان هرمزگان هفته گذشته اعلام كرد كه خانواده اولياي دم فردي كه توسط افسانه نوروزي به قتل رسيده با حضور در دفتر خانه اي در تهران رضايت خود را به ثبت رساندند. از سوي ديگر همين مقام قضائي اعلام كرده كه افسانه نوروزي پس از پرداخت ۵۰ ميليون تومان در وجه اولياي دم مقتول از زندان آزاد خواهد شد.
عبدالصمد خرمشاهي در اين مورد مي گويد: اگر اولياي دم رضايت خود را آنگونه كه گفته شده به ثبت رسانده باشند ادامه بازداشت افسانه نوروزي قانوني نيست زيرا در قانون شرايط مانند آنچه كه مطرح شده پيش بيني نشده است. آنچه كه در قانون پيش بيني شده اين است كه اولياي دم آمادگي خود را براي اعلام رضايت با اعلام شرايط خاص مطرح مي كنند و در صورت فراهم شدن اين شرايط آنها رضايت خود را به ثبت خواهند رساند اما آنچه در اين پرونده پيش آمده اين است كه خانواده اولياي دم رضايت خود را در دفترخانه ۴۰۲ تهران به ثبت رسانده اند. و اين به معناي اعلام گذشت است كه در هر حال بايد مشخص و بدون قيد و شرط باشد. چون در دفترخانه به ثبت رسيده پس ديگر رضايت مشروط محسوب نمي شود. زيرا اصولا رضايت مشروط به ثبت نمي رسد. اين از نكات مبهمي است كه هنوز براي من مشخص نشده است.
اظهارنظر رياست محترم دادگستري استان هرمزگان درحالي صورت گرفت كه هنوز حكمي در پرونده افسانه نوروزي به دست وكيل او نرسيده است.
خرمشاهي در اين مورد مي گويد: دادگاه بايد حكم خود را صادر كند و نكاتي كه در خبر منتشره ذكر شده بايستي به طور مكتوب در حكم اعلام شود آن زمان است كه ما به طور قانوني فرصت خواهيم داشت تا نسبت به اعلام نظر قاضي پرونده مبني بر نپذيرفتن دفاع مشروع اعتراض كنيم.
از ديگر نكات مبهم پرونده افسانه نوروزي ادامه بازداشت موقت وي است . وكيل وي با بيان اين مطلب توضيح مي دهد: اگر حسب گفته رياست دادگستري استان هرمزگان خانواده اولياي دم اعلام رضايت كردند پس موجبي براي ادامه بازداشت افسانه نمي ماند. با اين وصف و با توجه به اين كه افسانه مدت ۸ سال را در زندان گذرانده من انتظار دارم كه او هرچه زودتر آزاد شود.
***
هفته گذشته خبر ارسال نامه اي خطاب به آيت الله هاشمي شاهرودي رياست محترم قوه قضائيه از سوي دادرس شعبه ۱۱۵۴ دادسراي جنايي تهران منتشر شد. در اين نامه نكات جديدي درمورد جزئيات پرونده شهلا جاهد، صحنه كشف جسد، معاينه پزشكي قانوني، نحوه اعتراف شهلا به ارتكاب قتل و نيز نحوه برخورد با ساير متهمان پرونده مطرح شده است. اين نامه درحالي منتشر شد كه چندي قبل ديوان عالي كشور حكم اعدام شهلا جاهد را تأييد كرد.
عبدالصمد خرمشاهي وكيل شهلا جاهد در پاسخ به اين سئوال كه آيا اطلاعات مندرج در نامه اطلاعات جديدي بوده و يا از ابتدا در پرونده وجود داشته و مورد توجه قرار نگرفته است مي گويد: برگ جديدي به پرونده اضافه نشده است اما ممكن است هر مقام قضائي از منظر خود به نكات جديدي در پرونده برسد. نكته مهم اين است كه دادرس محترم تكليف شرعي خود دانستند كه نكاتي را مطرح كنند. ما در گذشته ماده قانوني داشتيم كه اگر قاضي متوجه اشتباه قاضي ديگري شود مي تواند آن را اعلام كند اما متأسفانه اين ماده قانوني نقض شده است. در هر حال بدين ترتيب اگر آيت الله هاشمي شاهرودي به عنوان مقام رياست قوه قضائيه نكات مطرح شده را قابل بررسي بدانند دستور رسيدگي مجدد خواهند داد. با اين وجود ما از اختيارات قانوني استفاده خواهيم كرد و اعتراض خود را به شعب تشخيص تسليم خواهيم كرد.
وي درمورد مراحل باقي مانده در پرونده شهلا جاهد مي گويد: اگر شعب تشخيص و آيت  الله شاهرودي اعتراضات ما را مردود دانستند آنگاه حكم به دايره اجراي احكام خواهد رفت و در آنجا بار ديگر بحث تقاضاي قصاص از سوي اولياي دم و نيز استيذان از رياست قوه قضائيه مطرح خواهد بود.
وكيل شهلا جاهد درمورد امكان گذشتن از قصاص توسط اولياي دم لاله سحرخيزان گفت: من معتقدم امكان يافتن راه حل مسالمت آميز با خانواده محترم اولياي دم وجود دارد.

كشف سه جمجمه در داخل يك منزل مسكوني
گروه حوادث: مردي با خريد يك منزل مسكوني كه سال ها بدون استفاده رها شده بود با ساكي حاوي سه جمجمه مواجه شد.
به گزارش خبرنگار ما، عصر روز چهارشنبه خبر كشف دو جمجمه انسان در كنار جمجمه يك سگ در يك منزل مسكوني واقع در حوالي خيابان جامي به اطلاع بازپرس هنرمند رسيد.
مالك منزل درخصوص چگونگي كشف جمجمه ها به بازپرس پرونده گفت: ملك قبلي را از يك مرد كه تحصيلاتش در حد پروفسوري بود خريداري كردم. مالك قبلي منزل چند سال قبل به كشور اسپانيا مهاجرت كرده و در آن كشور زندگي مي كرد. منزل وي از زمان خروجش از كشور خالي باقي مانده بود تا اين كه چند ماه قبل به قصد فروش منزل به ايران آمده و درنهايت قرارداد فروش اين خانه بين من و او بسته شد. بعد از خريد خانه در روز كشف جمجمه ها به قصد بررسي منزل براي بازسازي وارد خانه شدم. وقتي در يكي از كمدهاي ديواري خانه را كه قبل از خريد منزل مورد بررسي قرار نداده بودم باز كردم يك ساك نسبتا بزرگ را مشاهده كردم وقتي از روي كنجكاوي در ساك را گشودم با سه جمجمه مواجه شدم.
جمجمه ها به دستور بازپرس هنرمند به پزشكي قانوني انتقال يافت تا زمان دقيق مرگ آنان مشخص شود.

قتل يك زن در يوسف آباد
گروه حوادث: با كشف جنازه زن ۳۱ ساله كه ۱۰ روز از وقوع مرگش مي گذرد، كارآگاهان جنايي تهران تحقيقات خود را براي شناسايي عامل يا عاملان قتل آغاز كردند.
به گزارش خبرنگار ما، ظهر روز پنج شنبه زماني كه بوي تعفن همه جا را فرا گرفته بود، ماموران كلانتري يوسف آباد با اطلاع همسايه ها به محل سكونت يك زن ۳۱ ساله كه شيما معروف به شادي بود رفتند. آنان پس از بازكردن در با پيكر بي جان زن جواني در حالي روبه رو شدند كه ظاهرا در اثر خفگي جان سپرده است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |