شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۳ - Jan 15, 2005
آينده روشن دنياي ديجيتالي
گروه انفورماتيك: نمايشگاه وسايل الكترونيكي لاس وگاس با به نمايش گذاشتن ابزارآلات بسيار پيشرفته و به روز شده ديجيتالي بسياري از تحليلگران و كارشناسان را متقاعد ساخت كه سال ۲۰۰۵ سال بسيار پرباري در زمينه توليد و عرضه اين تجهيزات خواهد بود.
به گزارش بي.بي.سي كريستين پفير از برگزاركنندگان نمايشگاه CES معتقد است دنيا به سمت ديجيتالي شدن در حال حركت است و با روندي كه امسال در نمايشگاه مشاهده شد بايد انتظار رشد ۱۱ درصدي ابزارآلات ديجيتالي را در بسياري از فروشگاه ها و مراكز توزيع اين وسايل داشته باشيم. وي همچنين بر اين نكته كه بازار عرضه و تقاضاي تجهيزات الكترونيك به ميزان بسيار قابل توجهي فراگير و جهاني خواهد شد تأكيد كرد.
در نمايشگاه سال گذشته CES مسئولان نمايشگاه رشدي معادل ۴ درصد را در فروش وسايل الكترونيكي پيش بيني كرده بودند كه با به بازار آمدن دستگاه هاي ديجيتالي بخش موزيك، دستگاه هاي ضبط ديجيتالي ويدئو و دوربين هاي ديجيتال اين رقم افزايش يافت.
به گفته كارشناسان، در واقع مطابقت هر چه بيشتر اين وسايل با سبك زندگي افراد از يكسو و تبديل شدن تجهيزات ديجيتال به مد روز از سوي ديگر از جمله عوامل محبوب شدن ابزارآلات ديجيتالي در سال ۲۰۰۴ به شمار مي آيند.

اپل مك ميني را رو كرد
000003.jpg
گروه انفورماتيك: شركت اپل يك نمونه ارزان از كامپيوتر بسيار موفق خود، مكينتاش، را عرضه كرده است.
استيو جابز، مدير كل اين شركت، در سان فرانسيسكو اعلام كرد كه اپل، فروش يك نمونه تازه مكينتاش را بدون صفحه نمايش، صفحه كليد و ماوس به قيمت ۴۹۹ دلار (۳۳۹ پوند بريتانيا) آغاز مي كند.اين شركت همچنين در نظر دارد نمونه ارزانتر دستگاه پخش موسيقي قابل حمل خود موسوم به «آي پاد» را به قيمت ۹۹ دلار عرضه كند.
به گزارش بي بي سي، شركت اپل تاكنون تنها كامپيوترهاي شيكي عرضه مي كرد كه بيش از كامپيوترهاي متكي به سيستم مايكروسافت براي مصرف كننده آب مي خورد، با اين حال همواره باعث ايجاد هيجان در بازارها مي شد.
اكنون اين شركت تصميم گرفته است آستين ها را بالا بزند و با عرضه آنچه «مك ميني» مي نامد، در سطوح نازل تر بازار وارد جنگ با رقبا شود.مك ميني، بدون صفحه نمايش و صفحه كليد با قيمتي قابل مقايسه با كامپيوترهايي كه ساير رقبا عرضه مي كنند به فروش گذاشته مي شود.اپل اميدوار است مصرف كنندگاني را كه هم اكنون از كامپيوترهاي غيراپل (متكي بر ويندوز) استفاده مي كنند راضي كند تا به استفاده از محصول تازه اين شركت، احتمالا در كنار كامپيوترهاي موجود خود، روي آورند. همچنين اگر اين كامپيوتر خشك و خالي موفق به جلب نظر عموم شود، در آن صورت آنها ممكن است به طور كامل به محصولات اپل روي آورند.

ناسا كاوشگر اجرام دنباله دار را پرتاب كرد
گروه دانش: آژانس فضايي آمريكا، ناسا، يك كاوشگر فضايي را كه اميدوار است بتواند مواد تشكيل دهنده درون يك دنباله دار را براي نخستين بار معاينه و بررسي كند به فضا پرتاب كرده است.
ديپ ايمپكت (Deep Impact) قرار است يك كپسول كوچكتر را در ماه ژوئيه در مسير تصادم با دنباله داري به نام «تمپل يك» (Tempel One) قرار دهد.
بي. بي. سي در اين باره مي نويسد:
صحنه اي را تصور كنيد كه يك فضاپيما به سوي دنباله داري كه با سرعت ۳۷ هزار كيلومتر در ساعت در فضا حركت مي كند پرتاب مي شود و پيش از رسيدن به آن، فضاپيماي كوچكتري را مستقيما در مسير تصادم با آن قرار مي دهد.
آيا اين به فيلم هاي هاليوود شباهت ندارد؟
با اين حال، اين دقيقا همان كاري است كه اين ماموريت جسورانه قرار است به آن نائل آيد.
«ديپ ايمپكت» سپس به مطالعه ذرات برخاسته از دنباله دار در اثر اين برخورد و همچنين حفره ايجاد شده بر سطح آن خواهد پرداخت. برخورد كپسول به دنباله دار قرار است روز چهارم ژوئيه روي دهد و از فضا و همچنين توسط منجمان حرفه اي و مبتدي مشاهده خواهد شد. ريك گرامير، مدير پروژه «ديپ ايمپكت» مي گويد: كپسول حاوي تقريبا ۱۴۰ كيلوگرم مس است و انتظار مي رود حفره اي بر سطح دنباله دار ايجاد كند كه ابعاد آن مي تواند به اندازه يك خانه كوچك دو طبقه يا يك استاديوم فوتبال و به عمق يك ساختمان ۱۴ طبقه باشد.

نرم افزار
MSN Messenger 5 براي مكينتاش
IRTIN :مايكروسافت تصميم دارد MSN Messenger 5 را براي نيمه اول سال ۲۰۰۵ و براي كامپيوتر هاي Mac منتشر كند.
نسخه جديد اين نرم افزار از لحاظ امنيتي پيشرفته است. كاربران ليست شده در ليست آدرس جهاني (GAI) يك شركت يا كاربران ليست شده دركتاب نشاني هاي يك موسسه را به ليست خود اضافه (add) كنند كه اين امر به كاربران اجازه مي دهد از يك محل هم پيام هاي شخصي و هم پيام هاي شركت را مشاهده كنند.
كاربران با استفاده از اين نرم افزار مي توانند تصاويري را كه در اين نسخه تحت نام User tiles  آمده اند را نمايش  دهند.
سالها بود كه MSN Messenger موجود در كامپيوترهاي Mac فاقد يك نسخه به روز، ويژگي ها و حمايت كلي از طرف مايكروسافت بود. اما MSN Messenger 5 يك ارتقاي مناسب براي تمامي كاربران Mac محسوب مي شود.

سخت افزار
ساخت بزرگترين سوپركامپيوتر در انگلستان
گروه انفورماتيك: دانشگاه سوان سي انگلستان در صدد است با همكاري غول الكترونيكي IBM بزرگترين و پرقدرت  ترين سوپركامپيوتر جهان را توليد كند؛ اين سوپركامپيوتر جديد پيچيده  ترين محاسبات را ظرف چند ثانيه انجام خواهد داد.
به گزارش آي تي ورلد، فعاليت  هاي اين سوپركامپيوتر كه حدود ۵۲ ميليون پوند بر روي آن سرمايه  گذاري مي  شود و به اندازه يك زمين تنيس فضا اشغال مي  كند، بر تحقيقات زيست  شناختي از جمله راههاي پيشگيري بيماري  ها متمركز خواهد بود و در دانشگاه سوان سي ساخته خواهد شد. كارشناسان پيش  بيني مي  كنند اين سوپركامپيوتر، نسل جديد محاسبات پيچيده  اي را كه با سوپركامپيوتر  هاي موجود ساعت  ها و روزها طول مي  كشد، ظرف چند ثانيه انجام  دهد.
مسئولان سوان سي معتقدند با اجراي پروژه ساخت بزرگترين سوپركامپيوتر جهان، اين دانشگاه به يك مركز تحقيقات علمي برتر تبديل خواهد كرد.

تلفن
استقبال اروپايي ها از برنامه هاي اينترنت در تلفن همراه
ايرنا: نتيجه يك پژوهش نشان مي دهد كه ۶۰درصد جوانان اروپايي از برنامه هاي اينترنتي در تلفنهاي همراه خود استفاده مي كنند.
تحقيقاتي كه شركت «بونجورنو ماي آلرت» در پنج كشور اروپايي انجام داده است ، حكايت از آن دارد كه ۶۰ درصد جوانان استفاده كننده از تلفن همراه ، برنامه هاي مختلف موسيقي، محافظ صفحه، عكس و بازي از سايت هاي مختلف اينترنتي گرفته اند.
بر اساس اين نتايج ، ۳۸ درصد اسپانيايي ها موسيقي و صدا از اينترنت براي تلفن همراه خود گرفته و ۲۹ درصد نيز از فايلهاي گرافيكي اينترنتي استفاده كرده اند.
آنان همچنين۱۱درصد بازيهاي جاوا، ۱۶ درصد اخبار و ۶ درصد ساير سرگرمي هاي اينترنتي را به تلفن همراه خود منتقل كرده اند. تحقيقات يادشده نشان مي دهد كه ۳۷ درصد از جوانان ،كمتر دو يورو در ماه صرف گرفتن اين اطلاعات مي كنند و۱۱ درصد بين ۲ تا ۵ يورو۳، درصد بين ۵ تا ۱۰ يورو و يك درصد بيش از ۱۰ يورو در ماه صرف گرفتن اينگونه برنامه ها مي كنند.

كشف پستاندار دايناسورخوار
گروه دانش: پژوهشگران چيني بقاياي پستاندار جديدي را كشف كردند كه پيش بيني مي شود از دايناسورها تغذيه مي كرده است.
به گزارش خبرگزاري هند، پستاندار باستاني چين كه بقايايش در شمالي ترين قسمت اين كشور پيدا شده به احتمال بسيار قوي در دوره سوم زمين شناسي (مزوئيك) زندگي مي كرده است. تحقيقات موجود حاكي از آن است جانوراني كه در آن دوره مي زيستند اكثراً گوشتخوار و داراي روحيات تهاجمي بسيار بالايي بوده اند، اما اين كه توانايي مقابله با دايناسورها را داشته باشند چندان قابل تصور نيست. البته طبق گفته هاي دو مركز فعال در اين پژوهش، يعني آكادمي علوم چين و موزه طبيعي نيويورك، بررسي هاي انجام شده بر روي فسيل اين جانور اين احتمال را تقويت مي كند كه از دايناسورها تغذيه مي كرده است. اين كشف فرضيات قبلي دانشمندان را كه در دوران مزوئيك دايناسورها فرمانرواي طبيعت بوده اند را كمي دچار ترديد مي كند.

آن لاين
آزمايش نسل  ۵/۲ تلفن همراه در ايران
ايسنا: سيستم هاي مربوط به شبكه GPRS تلفن همراه در تهران نصب شده و در حال تست نهايي به سر  مي برد كه با اتمام مراحل نهايي، اين شبكه به زودي ، براي  ۵ هزار مشترك به آزمايش گذاشته خواهد شد.سيد حسن رضوي، مدير دفتر روابط بين اپراتورهاي شركت ارتباطات سيار با اعلام اين خبر گفت: برخي ديگر از كشورها نيز شبكه هاي خود را با توجه به تكنولوژي هاي نسل ۵/۲و سوم تلفن همراه توسعه داده و يا به دنبال جايگزيني و معرفي شبكه GPRS هستند، اما  قرار نيست شبكه تلفن همراه كشور، GSM باقي بماند بلكه استفاده از نسل هاي جديد در شبكه مخابراتي كشور مورد توجه قرار گرفته و در همين زمينه و مدلي از شبكه GPRS براي ورود به شبكه تلفن همراه  در مرحله تست پاياني به سر برده و به زودي شبكه براي ۵ هزار مشترك به آزمايش گذاشته خواهد شد، همچنين بلافاصله برنامه اي براي گسترش آن در نظر گرفته خواهد شد كه به محض آماده شدن شبكه به آن افزوده شود.
پخش زنده مسابقات فوتبال از شبكه ديجيتالي تلويزيوني
ايسنا: ايتاليا براي اولين بار در جهان، سرويس پرداخت براي هر بازي را به منظور نمايش مسابقات زنده فوتبال از طريق شبكه تلويزيون ديجيتالي زميني (DTT) راه اندازي مي كند. گروه رسانه اي تحت كنترل خانواده سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا و رئيس پيشين باشگاه ميلان و شركت مخابرات و رسانه ايتاليا اولين مجموعه زنده مسابقات را در ۲۲ ژانويه بر روي اين شبكه به نمايش خواهد گذاشت.

آف لاين
روبات  نيم اينچي  ساخته  شد
:INNمحققان دانشگاه  MIT و CMU آمريكا با كمك  نانوتكنولوژي  روباتي  شبيه  حشره  ساختند كه روي  آب  راه مي رود.اندازه  بدن اين روبات  يك  مكعب  نيم  اينچي است  كه  از الياف  كربني ساخته شده است . اين  روبات داراي ۸ پاي دو اينچي  است كه  از مفتول  فلزي  پوشيده شده با مواد ضد آب  ساخته شده اند. ماهيچه  هاي روبات  با عملگرهاي پيزوالكتريك  كه  با عبور جريان  الكتريكي  تغيير شكل  مي دهند ، كار مي كند.
اين  روبات  يك  گرمي  داراي  مغز يا حسگر خاصي نيست  و جريان  الكتريكي و كنترل  آن  با سيم  هاي  مرتبط به سه مدار خارجي تامين  مي شود.
ساخت دستگاه يك بار مصرف توليد اكسيژن در ايران
گروه دانش: دستگاه يك بار مصرف توليدكننده اكسيژن در ايران ساخته شد.
به گزارش خبرنگار ما،نيما روح پور طراح و سازنده اين دستگاه در اين باره گفت: اساس روش به كار گرفته شده دراين پروژه، تجزيه مواد داراي اكسيژن فعال و آزادسازي اكسيژن آنها است.راههاي مختلفي براي آزادسازي اكسيژن از مواد شيميايي وجود دارد اما ساده ترين راه براي اينكار تجزيه هيدروژن پراكسيد است كه در دماي محيط انجام شده و اكسيژن توليد مي كند. سرعت اين واكنش در مجاورت كاتاليزور و يا حرارت افزايش مي يابد.به گفته وي در اين دستگاه توليدكننده اكسيژن از يك تركيب جامد پر اكسيدي به عنوان منبع اكسيژن استفاده مي شود.
وي افزود: يكبار مصرف بودن دستگاه نيز به اين معني است كه دستگاه قيمت پاييني دارد و پس از استفاده دور انداخته مي شود.روح پور مزيت دستگاه ساخته شده خود را نسبت به انواع قبلي،سبكي، ارزاني، استفاده آسان، يك بار مصرف بودن،قابليت استفاده براي عموم، عدم نياز به تجهيزات اضافي و كم حجم بودن آن مي داند. به گفته وي، اين دستگاه در حال حاضر نمونه هاي آزمايشگاهي آن ساخته شده و قرار است نمونه هاي نيمه صنعتي آن نيز تهيه شود.

نرم افزار ۵۰۰ ميليون دلاري FB I
پليس فدرال آمريكا درصدد است برنامه كامپيوتري جديدي را كه به نمايندگان امكان مي دهد اطلاعات مربوط به ترور را به اشتراك بگذارند روي سيستم هاي خود نصب كنند. به گزارش IRTIN ، رويترز به نقل از يك مقام رسمي ناشناس گفت كه FBI برنامه Virtual case file را آنقدر محدود كرده بود كه اين برنامه آن  طور كه بايد كار نمي كرد. بنابراين آنها تصميم گرفتند از نرم افزار جديدي استفاده كنند. اما مشكلات باعث شد كه تعمير سيستم كامپيوتري منسوخ FBI چهار سال طول بكشد و ۵۰۰ ميليون دلار نيز هزينه داشته باشد.

مداد سخنگو ساخته شد
آمريكايي ها موفق شدند مداد كامپيوتري سخنگو بسازند.به گزارش موج، شركت آمريكائي ليپ فراگ اعلام كرد مدادي كامپيوتري عرضه مي كندكه مي تواندكلمات را به ديگر زبان ها ترجمه كند يا به محاسبات رياضي و خواندن كلمات كمك كند. به گفته يكي از مسئولان اين شركت، مداد سخنگوكاربران را قادر مي سازد در هنگام نوشتن وكشيدن مداد بر روي صفحات FLY بازخورد كلمات را به طور صوتي دريافت كنند. براي مثال، كاربر مي تواند يك ماشين حساب را بكشد و با لمس داده ها و اعمال محاسباتي،جواب محاسبات را به صورت شنيداري دريافت كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |