شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۳ - Jan 15, 2005
ساكنان محله هاي قديمي تهران منتظر يك خبر مهم باشند
طرح جديد نوسازي بافتهاي فرسوده سه شنبه اعلام مي شود
براساس مطالعات انجام شده حدود ۷۰ درصد مناطق مسكوني شهر تهران فرسوده محسوب مي شوند.
از اين نظر دست كم چهار ميليون نفر از شهروندان تهراني شب ها را در زير سقف هايي به سر مي برند كه حتي با يك زلزله ۶ ريشتري ممكن است فرو بريزند. به همين خاطر است كه گفته مي شود حتي وقوع زلزله اي نه چندان شديد ممكن است كل منطقه ۱۷ شهر تهران را ويران كرده و موجب مرگ حدود ۵۰۰ هزار انسان در اين منطقه شود. از اين رو نوسازي بافت هاي فرسوده مهمترين دغدغه  مديران شهري تهران در سالهاي اخير بوده است. دغدغه اي كه به خاطر ناكارآمدي طرح هاي پيشنهاد شده عملاً نتيجه اي براي شهروندان نگران، نداشته است.
نكته اين است كه عمده ساكنان بافت هاي فرسوده از جمله اقشار آسيب پذير بوده و تمكن مالي كافي براي نوسازي خانه خود ندارند. تسهيلاتي هم كه تاكنون در اين جهت به آنها پيشنهاد شده (از جمله اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي) آنقدر نبوده كه آنها را مجاب و تشويق به اين كار بكند.
شوراي شهر و شهرداري تهران در يك سال گذشته تلاش گسترده اي براي يافتن راهكاري مناسب در اين جهت داشته اند.
به نظر مي رسد طرح جديد شهرداري كه جزئيات آن سه شنبه هفته جاري منتشر خواهد شد بتواند سرانجام در اين باره رهيافتي مؤثر و كارا در اختيار مديران شهري و شهروندان قرار دهد.
گروه شهري: به زودي لايحه جديد احياي بافتهاي فرسوده توسط مديريت شهري به شوراي اسلامي شهر تهران تقديم خواهد شد.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در حاشيه ملاقات مردمي خود از منطقه ۱۸ گفت: با تصويب اين لايحه توسط شوراي اسلامي شهر تهران، شاهد گام تازه اي در جهت تشويق مردم به احياي بافتهاي فرسوده و تسريع بازسازي شهر تهران خواهيم بود. شهردار تهران خبرداد، جزئيات اين لايحه را هفته جاري به اطلاع عموم خواهد رساند. اين گزارش مي افزايد كه احتمالاًسه شنبه هفته جاري لايحه مذكور در نشست شوراي شهر مورد بررسي قرار گرفته و جزئيات آن منتشر خواهد شد.
خبرنگار ما به نقل از احمدي نژاد مي نويسد: امروز شهر تهران و كشور ما بيش از هر چيز نيازمند كار عالمانه و شجاعانه و خستگي ناپذير است؛ لذا هر زمان كه قرار است تغيير و تحولي در كشور صورت گيرد، نقد عملكردها مي تواند روشنگر نقاط قوت و ضعف و مقدمه اصلاحات و حركت رو به كمال در روند اداره امور كشور باشد.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود خبر داد: تا پايان امسال كل زباله شهر تهران به وزن ۶ هزار تن بازيافت خواهد شد و از سال ۸۴ دفن غيربهداشتي زباله ها ممنوع و آلودگي زيست محيطي حاصل از انباشت شيرابه ها در زير زمين برطرف خواهد شد.
وي در ادامه افزود: از بهمن ماه امسال همچنين عمليات تفكيك زباله از مبدأ در كل مناطق ۲۲گانه شهر تهران به شكل سازماندهي شده به اجرا گذاشته خواهد شد.
احمدي نژاد ضمن دعوت از شهروندان در همكاري با اجراي هرچه بهتر اين طرح مهم زيست محيطي، تفكيك زباله از مبدأ را به لحاظ اقتصاد نيز مؤثر خواند؛ به طوري كه موجب برگشت بخش مهمي از ثروت مردم به شهر خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود بر لزوم گشوده شدن گره هاي ترافيكي منطقه ۱۸ تأكيد كرد و در اين راستا با اشاره به بازگشايي بزرگراه نور تا پايان امسال گفت: احداث بزرگراه نور ـ در كنار اصلاحات هندسي اعمال شده در پاسگاه نعمت آباد- عبور از جنوبي ترين نقطه تهران تا شمالي ترين نقطه آن را ميسر خواهد كرد ( ميدان جهاد- ميدان هفت تير، بزرگراه نواب، بزرگراه شهيد چمران و شهيد مدرس).
احمدي نژاد همچنين از تصميم خوب شوراي عالي شهرسازي درباره تعيين تكليف حريم شهر تهران تا يكي دو ماه آينده سخن گفت كه بنابر پيگيريهاي صورت گرفته از طرف وزير مسكن و شهرسازي گزينه پيشنهادي شوراي اسلامي شهر تهران با يكسري تغييرات و اصلاحات جزئي به تاييد خواهد رسيد و به دنبال آن اداره حريم و شهرهاي داخل حريم به شهرداري تهران واگذار خواهد شد. وي آمادگي شهرداري تهران را در اداره حريم همانند ساير مناطق شهري اعلام كرد و برخي اظهارنظرها در مورد دليل اصرار شهرداري تهران در اعمال مديريت بر حريم را به خاطر صرفه هاي اقتصادي حاصل از آن مردود دانست و تاكيد كرد: براي مديريت شهري حفظ اصول شهرداري اولويت نخست است چرا كه راههاي بسيار سهلتري براي كسب درآمد وجود دارد تا شهرداري تهران را از درآمد حاصل از محل حريم بي نياز سازد؛ منتهي رعايت اصول شهرسازي و لزوم اتخاذ تصميمات تخصصي، مديريت شهري را از كسب درآمدي كه منجر به تخريب شهر و محيط زيست بشود باز مي دارد.وي توضيح داد: حتي شهرداري تهران اعلام آمادگي كرده است هرگونه درآمد حاصل از حريم در اختيار دولت و وزارت كشور قرار گيرد؛ اما منطقي كه منجر به تصويب مصوبه مجموعه شهري تهران توسط دولت شد و مديريت بخش وسيعي از استان تهران را به صورت متمركز مقرر كرد اعمال شود.

ايران به فناوري ساخت «آسفالت با مقاومت بالا» دست يافت
«آسفالت مقاوم» سالانه ۱۵۰ ميليارد ريال
از هزينه آسفالت تهران مي كاهد
000042.jpg
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: امروزه به دليل فقدان مديريت آسفالت، شاهد هدر رفتن ميلياردها تومان از سرمايه ملي هستيم. به رغم پيشرفت هايي كه در حوزه مديريت شهري صورت گرفته، متاسفانه مقوله مديريت آسفالت، ناديده انگاشته شده است و از اين رو عمر متوسط آسفالت، به كمترين زمان ممكن رسيده است.
نتيجه بررسي ها و مشاهدات ما نشان مي دهد آسفالتي كه در كمربندي جنوب شهر استفاده شده با آسفالتي كه در بزرگراه آفريقا و يا خيابان دربند به كار رفته است، هيچ تفاوتي ندارد و اين درحالي است كه ضمن حداقل اختلاف دماي حدود ۴ درجه سانتيگراد، نوع خودروهايي كه در معابر يادشده تردد مي كنند، خيلي باهم متفاوت هستند. در كمربندي جنوب تهران، خودروهاي سنگين نظير تريلر و كاميون كه عمدتا بارهاي سنگين حمل مي كنند، تردد مي كنند و خودروهايي كه در معابر شمال شهر حركت مي كنند عمدتاً مدل بالا و از دسته خودروهاي سبك مي باشند كه متوسط سرنشين  آنها نيز ۲ نفر است.
كارشناسان تاكيد مي كنند كه مديريت آسفالت بايد در بدنه شهرداري فعال شده و با اعمال نظرهاي فني و كارشناسي زمينه استفاده از آسفالت مناسب و جلوگيري از هدررفتن سرمايه ها فراهم شود. گفته مي شود كه متوسط عمر آسفالت در تهران حدود ۵ سال مي باشد و اين درحالي است كه بايد تمهيداتي را فراهم آورد تا متوسط عمر آسفالت در اين شهر حداقل به ۱۰ سال برسد.با تلاش پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير، نخستين نمونه آسفالت با مقاومتي حدود سه برابر نمونه هاي متداول در كشور توليد و با موفقيت آزمايش شد. مهندس علي اصغر روغني زاد، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري طرح آسفالت با مقاومت بالا با بيان اين كه آسفالت هاي موجود براساس آئين نامه هاي قديمي سالهاي ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ تهيه مي شود، گفت: در دهه ۳۰ حداكثر وزن ماشين هاي سنگين با بار آن كمتر از ۱۵ تن بوده اما در حال حاضر وزن ماشين هاي سنگين با بار حدود ۲۵ تا ۳۰ تن است كه به همراه فشار ناشي از بار ترافيك، موجب كاهش عمر و دوام آسفالت و در نهايت تخريب زود هنگام آسفالت مي شود. به گفته وي، هزينه آسفالت ريزي خيابانهاي تهران سالانه بالغ بر ۳۰ ميليارد تومان است كه با بهره گيري از آسفالت مقاوم، عمر آسفالت حداقل به دو برابر افزايش يافته و بدين ترتيب سالانه حدود ۱۵ ميليارد تومان تنها در هزينه آسفالت اين شهر صرفه جويي مي شود. وي گفت: آسفالتهاي رايج معمولا پس از مدتي شن زده مي شوند كه در روشهاي معمول براي ترميم، خيابانها مجدداً آسفالت ريزي مي شوند.

آلودگي روزافزون هواي تهران
000036.jpg
ايسنا: سازمان هواشناسي كشور نسبت به افزايش پتانسيل آلاينده هاي جوي در شهرهاي بزرگ و صنعتي به خصوص تهران طي روزهاي شنبه و يكشنبه هشدار داد.
از روز دوشنبه يك سامانه فعال وارد كشور مي شود كه متعاقب آن در اواخر هفته كاهش دما، رگبار و رعد و برق، وزش باد و بارش باران و برف در مناطق مختلف روي خواهد داد.
سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: طي روز شنبه آسمان تهران صاف گاهي نيمه ابري همراه با افزايش غبار پيش بيني مي شود كه حداكثر دماي تهران در اين روز با حدود ۲ درجه افزايش به ۹ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

مچ گيري شهردار پراگ از رانندگان تاكسي
ايرنا: «پاول  بم» شهردار پراگ  پايتخت  جمهوري  چك  براي اثبات  كلاهبرداري  رانندگان تاكسي  اين  شهر از گردشگران  خارجي ، با لباس  مبدل  از آنان  مچ گيري  كرد.
اين  شهردار ۴۱ ساله  با لباس  مبدل  به  عنوان  يك  جهانگرد خارجي  و گذاشتن كلاه  و عينك  سوار تاكسي  شده  و هر بار رانندگان  پراگي  با اين  تصور كه  مسافرآنان  يك  جهانگرد خارجي  است ، چندين  برابر قيمت  معمولي  از وي  تقاضاي  كرايه كردند.روزنامه «ملادا فرونتا» جمهوري  چك  روز جمعه  نوشت : بم  از اين  كلاهبرداري شوكه  و خواستار مجازات  رانندگان  متخلف  شده  است .بسياري  از جهانگردان  خارجي  در پراگ  بارها شكايت  كرده اند كه  رانندگان تاكسي  در اين  شهر حتي  تا هشت  برابر بهاي معمولي  ازآنان  كرايه  تاكسي  دريافت كرده اند.

قوانين شهرداريها مورد بازنگري قرار مي گيرد
خبرگزاري فارس: شهردار مشهد از بازنگري قوانين شهرداريها در كميسيونهاي تخصصي نشستهاي كلانشهرها خبر داد.
 هاشم بني هاشمي در سي و چهارمين نشست شهرداران كلانشهرها و مراكز استانهاي كشور در مشهد افزود: شهرداران كلانشهرها در كميسيونهاي تخصصي در حال تدوين كليات قوانين جديد شهرداريها هستند.
وي گفت: كليات اين بازنگري پس از تدوين براي تصويب نهايي و اجرايي شدن به مجلس شوراي اسلامي فرستاده خواهد شد. وي افزود: معتقديم با بازنگري در قوانين شهرداريها امكان اداره بهتر شهرها فراهم خواهد شد.
بني هاشمي  گفت: در بازنگري قوانين شهرداريها، تسهيل در تصميم گيريها، ارتباط منظم و آسان بين بخش ها، مشاركت مردم و رشد و توسعه شهر مد نظر قرار مي گيرد.وي افزود: همچنين در بازنگري قوانين شهرداريها در قالب چشم انداز بيست ساله كشور خط مشي مقام معظم رهبري دنبال خواهد شد.
شهردار مشهد معتقد است: قوانين فعلي، شهرداريها را با چالش و مشكلاتي روبه رو كرده است.
وي افزود: در سالهاي اخير به جاي تقويت قوانين شهرداريها شاهد تضعيف آن هستيم كه بازنگري در كليات آن را ضروري ساخته است.
بني هاشمي  گفت: حاشيه نشيني، ترافيك،
ساخت و سازهاي غيرمجاز از جمله مشكلات و معضلاتي است كه شهرداريها با آن دست به گريبانند.
وي افزود: در زمان حاضر، آلودگي محيط زيست شهري، آب و فاضلاب، مبلمان شهري، آلودگي صوتي در شهرها آزاردهنده است.
وي گفت: با اين حال، براي اداره شهرها استفاده از تجربيات كشورهاي موفق، تدوين قوانين به روز و كاربردي كردن اطلاعات شهري ضروري به نظر مي رسد.

آيت الله مكارم شيرازي در ديدار با اعضاي شوراي شهر تهران:
اميدوارم شهرداري تهران الگوي مناسبي براي ديگران باشد
خبرگزاري مهر: آيت الله مكارم شيرازي پنج شنبه در ديدار جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، با تقدير از خدمات آنان گفت: شهرداري تهران نشان داد اگر براي مردم كار شود، مردم آن را درك مي كنند و قدردان هستند و اميدوارم با اين آثار مثبت براي ديگران الگوي مناسبي باشيد.
آيت الله مكارم شيرازي اعتماد و توكل به خداوند را راهگشاي تمام مشكلات دانست و گفت: اگر كسي فاصله بين خود و خداي خود را اصلاح كند خداوند بين او و مردم را اصلاح خواهد كرد و اين نيازمند ايمان و عمل صالح است و نيازي به تبليغات ندارد.
وي شعارهاي اسلامي را بهترين وسيله براي رفع مشكلات مردم بيان كرد و خاطرنشان ساخت: در اسلام يكسري شعارهايي داريم كه اگر همه به آنها پايبند باشيم و عمل كنيم تمام مشكلاتمان حل خواهد شد.
اين مرجع تقليد با قرائت حديثي از حضرت علي (ع) ساده زيستي را موجب سعادت انسانها ارزيابي كرد و توضيح داد: سبكبار باشيد تا به قافله سعادت برسيد زيرا هرچه ساده زيستي بيشتر باشد انسانها زودتر به قافله سعادت مي رسند. اگر بنا باشد شهردار بخواهد يك اتاق كذايي درست كند، وزرا اتاق مجلل داشته باشند و كشور به سراغ تجملات برود، به دنبال آن وابستگي سياسي فرهنگي به وجود مي آيد. وي عمل را بهترين راه دعوت كردن مردم به امر خير عنوان كرد و افزود: امام صادق (ع) مي فرمايد: با زبان مردم را به چيزي دعوت نكنيد بلكه با عمل پيام خود را برسانيد، اگر خود شما عمل كنيد يعني به عملتان ايمان داريد. وي با ابراز تاسف از زمزمه هايي كه در خصوص اختلاف شنيده مي شود، يادآور شد: اگر خداي نكرده تفرقه و نفاق اتفاق بيفتد، آن وقت دشمنان بر ما مسلط مي شوند.
بعضي اوقات مي گويند دشمن از الطاف الهي است اما اين در زماني است كه دشمن باعث حركت در من شود نه اينكه مسلط شود. ما در جرايد شاهد زمزمه هاي اختلافات هستيم كه در بين علاقه مندان  به نظام و ارزشها پيدا شده است.
ديدار اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران
با آيت الله نوري همداني
به گزارش ايسنا، آيت الله العظمي نوري همداني در ديدار با اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران با تقدير از خدمات آنان، طي سخناني گفت كه مساله ديركرد در پرداخت ها حرام است و از شهرداري و شوراي شهر تهران به علت حذف اين مطلب تقدير مي كنم.
اين مرجع تقليد افزود: انقلاب اسلامي اكنون نزد ما امانت است. كوچه هاي ما و ميادين با نام شهدا مزين است و ما در برابر اين انقلاب و شهدا مسئوليم.
وي افزود: به اعتقاد من دو چيز تا زمان ظهور حضرت ولي عصر (عج)، امتداد خواهد داشت يكي اسلام است و ديگري قرآن و با آنكه بوش، قرآن را كتاب تروريستي مي خواند باز هم شاهد اين مطلب هستيم كه پرفروش ترين كتاب در دنيا، قرآن است.

تجهيز ۲۰ پل عابر پياده به پله برقي
000045.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت:  تا پايان  امسال  ۲۰ پل عابر پياده  در تهران  به  پله  برقي  مجهز مي شوند.
حميد بهبهاني  با بيان اين كه  از اين  تعداد ۱۵ پل  را سازمان  زيباسازي  و پنج  پل  را معاونت  حمل  و نقل  شهرداري  با همكاري  بخش  خصوصي  به  پله  برقي  مجهز مي كند، افزود: هم  اكنون  مراحل  تجهيز يكي  از پل  ها به  پله  برقي  در مقابل بيمارستان  ميلاد بر روي  بزرگراه  همت  رو به  پايان  است. وي  همچنين  با اشاره  به  اين كه  تاكنون  ۴۰ پل  عابر پياده  در تهران  نصب شده  است،  گفت:  شهرداري  براي  نصب  اين  پل  ها بيش  از ده  ميليارد تومان هزينه  كرده  است .

مديريت  زيست  محيطي
000039.jpg
شهردار منطقه  ۲۲ تهران  گفت : گواهينامه  ايزو ۱۴۰۰۱ براي  بار دوم  به  شهرداري  منطقه  ۲۲ اعطا شد. محمد علي  شاعري  افزود: طرح ها و برنامه هاي  شهرداري  اين  منطقه  مطابق  با شاخصه هاي  زيست  محيطي  صورت  مي گيرد. وي  اظهارداشت : اين  مهم  مورد تأييد مراجع  علمي و صادركننده  استاندارد سيستم  مديريت  زيست  محيطي  (ايزو ۱۴۰۰۱) قرار گرفته  است .
وي  خاطرنشان  كرد: رعايت  استانداردها و ملاحظات  زيست محيطي  از جمله  توسعه  فضاي  سبز، جايگزيني  اتوبوس هاي  گازسوز و نو به جاي  اتوبوس هاي  قديمي  و آلاينده  و توسعه  شبكه  گازرساني  در سطح  منطقه  موجب  اعطاي  اين گواهينامه  براي  بار دوم  شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |