دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۵
خبرسازان
Front Page

رستم و اسفنديار و لوريس
027816.jpg
مطمئن باشيم كه اتفاق مهمي افتاده است. اين اتفاق مهم پايان نگارش سمفوني رستم و اسفنديار پس از 5 سال انتظار  است كه استاد لوريس چكناواريان به تازگي آن را به اتمام رسانده است. رستم و اسفنديار دنباله قطعه رستم و سهراب است كه چند سال قبل توسط خود وي اجرا شد. قطعه جديد، اپرايي است كه براساس سنت هاي مربوط به تعزيه ساخته شده است. چكناواريان حدود دو ماه زودتر از زماني كه وعده داده بود، كار اين اپرا را تمام كرد. قرار است اين قطعه پس ازسال نو توسط اركستر رودكي كه زيرنظر چكناواريان اداره مي شود، به اجرا درآيد.
رستم و اسفنديار يك اثر حماسي است، تركيبي از فردوسي و تعزيه. آهنگساز اين قطعه مي گويد: اثر من يك رومانتيك است. من كلا رومانتيك را دوست دارم. او سال پركاري را پشت سر گذاشت و جدا از سمفوني جنگ كه به مدت 10 شب در تالار وحدت روي صحنه بود، بسيار فعال نشان داد و از او قطعه هايي جاودانه به نام هاي خسوف، ليلي و مجنون، نغمه هاي صلح، سمفوني جنگ، رستم و سهراب و ... بر جاي مانده است. وي بيشتر شيفته شاهنامه فردوسي و پنج گنج نظامي گنجوي است.
چكناواريان از جمله هنرمندان نام آور ارمني است كه معمولا در شاخه هاي تخصصي خود پيشرو نشان دادند. تعدادي از آنها جزو اولين ها بودند كه مي توان به اولين فيلم هاي بلند داستاني تاريخ سينماي ايران به نام هاي آبي و رابي و حاجي آقا آكتور سينما توسط آوانس اوگانيانس اشاره كرد و همچنين اداره و ساخت اولين سالن سينماي مدرن به دست ژرژ اسماعيل اف.
لوريس چكناواريان در كنار آندره آرزومانيان و واروژان از جمله چهره هاي سرشناس موسيقي هستند كه به عرصه سينما نيز پاي گذاشتند. او چندي پيش روي فيلم صامت و كلاسيك اتللو قطعه اي ساخته خود را كه قبلا در سال 1984 آن را نوشته و در لندن روي صحنه برده بود، اجرا كرد. وي روي فيلم صامت حاجي آقا... نيز آهنگ ساخت. حال، نوبت رستم و اسفنديار است. منتظر اتفاق مهم خواهيم بود.
چكناواريان از زبان ديگران
كارل اورف: استعداد او در نوشتن موسيقي بسيار چشمگير است.
لوكاس فوس: يك آهنگساز خوب، يك رهبر با تجربه، يك موسيقي دان واقعي.
جوايز
مدال  هنري درجه يك تاجيكستان 2002، دو بار چنگ طلايي به خاطر دستاورد هنري از جشنواره فجر تهران، نشان دولتي از نخست وزير ارمنستان، جايزه صليب طلايي از كليساي روماني، جايزه بي. بي.سي جزو۱۰۰۰ CD برتر و ...

وقتي ستاره ها براي كار خير بسيج مي شوند
محمدرضا نصيري- يكي از تاثيرات ثانوي فاجعه تلخ بم اين بود كه مردم را با هم متحد كرد. مردم متاثر از اين فاجعه هدفي مشترك داشتند؛ اينكه هر كمكي از دستشان بر مي  آيد براي كمك به بازماندگان و بازسازي اين شهر تخريب شده انجام دهند.
هنوز فراموش نكرده ايم كه ستاره ها نقشي كليدي را براي تحريك، تهييج و ترغيب مردم به كمك ايفا كردند. به خاطر داريم كه  هادي ساعي، قهرمان تكواندو جهان، مدال هايش را براي كمك به قربانيان زلزله بم به حراج گذاشت. حضور ساير ستارگان سينما، ورزش، موسيقي و حتي سياست در منطقه وقوع فاجعه، احساسات عامه مردم را تحريك كرد و به تبليغ بيشتر و موثرتر براي جلب توجه افكار عمومي به اين معضل منجر شد.
حال، شرايط مشابهي در سطح جهان به وجود آمده است. مردم تمام كشور هاي جهان براي كمك، به مراكز امداد رساني هجوم آورده اند. استقبال به حدي است كه سوئيسي ها براي پذيرفتن مسووليت كودكان بي سرپرست بازمانده از دريا لرزه سونامي پاشنه در مراجع مسوول اين كشور را از جا كنده اند.
ستارگان فيلم و موسيقي و ورزش در كمك و جمع آوري آن از يكديگر سبقت مي گيرند. حتي برخي ستارگان فراموش شده مي توانند با انجام امور خيريه در اين مناسبت اعتبار و محبوبيت مجددي كسب كنند.
رقابت ستاره ها در حال حاضر از حوزه اختصاصي آنها در رشته هاي مربوط به صنعت سرگرمي فراتر رفته و به رقابتي فرخنده و خير تعميم داده شده است. فعلا ركورد بالاترين ميزان كمك نقدي در اختيار ميشائيل شوماخر است. او عادت دارد بالاترين باشد.
استيون اسپيلبرگ كارگردان فيلم ئي.تي: 5/1 ميليون دلار
ساندر ابولاك بازيگر فيلم سرعت: يك ميليون دلار
ميشائيل شوماخر قهرمان۷ دوره فرمول يك: 10 ميليون دلار. البته دستمزد سالانه او به حدود 100ميليون دلار بالغ مي شود. باديگارد وي و دو فرزندش در حادثه سونامي جان باختند.
جرمن اونيل ستاره N.B.A :او پيش از مسابقه نيت كرد كه به ازاي هر امتيازي كه به دست مي آورد، يكهزار دلار كمك نقدي كند و موفق شد 55 امتياز كسب كند. اين بالاترين امتياز او در عمر حرفه اي اش بود. چند بازيكن ديگر نيز به پيروي از اونيل به همين اقدام دست زدند.
كارلوس مويا قهرمان تنيس: او جايزه 25 هزار دلاري اخير خود را كه در مسابقه تنيس مدرس در هند برنده شده بود به اين امر اختصاص داد.
حراج پيراهن منچستريونايتد با امضاي بازيكنان اين تيم: 37 هزار دلار
راجر واترز مغز متفكر پينك فلويد: اجراي كنسرت تلويزيوني
فيفا: برگزاري يك مسابقه فوتبال خيريه در ورزشگاه اولد ترافورد شهر منچستر به علاوه كمك يك ميليون دلاري
شاهرخ خان ستاره باليوود: ميليون ها روپيه رقم قطعي مشخص نشده است
تيم هاي ليگ برتر انگليس: هر كدام 50 هزار پوند
ماريا شاراپووا فاتح تنيس ويمبلدون: 10 هزار دلار به علاوه شركت در مسابقات خيريه هنگ كنگ در كنار ساير چهره هاي شاخص تنيس بانوان از جمله خواهران ويليامز ونوس و سرنا، دمنتيه وا و كوزنتسووا هر دو از روسيه. البته شاراپووا در اواسط تورنمنت به علت مصدوميت از رقابت ها كناره گيري كرد.
بنا به گفته سخنگوي صليب سرخ آمريكا 160 ميليون دلار تاكنون كمك هاي مالي رسيده، ولي مبلغ مورد نياز براي فاجعه 400 ميليون دلار است.
هنرمندان موسيقي و سينماي آمريكا - به منظور جمع آوري كمك هاي مالي براي بازماندگان فاجعه سونامي، تعدادي از هنرمندان موسيقي و سينماي آمريكا در يك برنامه ويژه تلويزيوني كه روز 15 ژانويه از شبكه ان.بي .سي آمريكا پخش شد حضور پيدا كردند. در ميان اين هنرمندان نام چهره هايي نظير مادونا، جورج كلوني، كوين اسپيسي، دايانا راس و اما تورمن به چشم مي خورد. سود حاصل از اين برنامه تلويزيوني از طريق صليب سرخ آمريكا به منظور امدادرساني به پايگاه بازماندگان سونامي در مناطق آسيب ديده اين كشور هزينه خواهد شد.

تنها هان شي خاورميانه يك ايراني است
هان شي واژه اي است ژاپني و به ورزشكاري گفته مي شود كه در يكي از رشته ها و سبك هاي مختلف كاراته به رتبه ها دان هاي بالاي آن سبك دست پيدا مي كند. در خاورميانه و در سبك ايشين ريو فقط يك هان شي وجود دارد.هان شي اين سبك يك ايراني است به نام مهراد نخعي. او با حفظ سمت، دكتر هم هست و در سال 1977 از دانشگاه تنسي آمريكا در رشته مديريت ورزش درجه دكترا گرفته است.
پيگيري وي در ورزش هاي رزمي كه از 8 سالگي آغاز شد و توسط يك استاد كره اي به مرز شكوفايي رسيد، باعث شد كه وي در سالهاي حضور در كشور آمريكا صاحب 53 عنوان قهرماني در تورنمنت هاي مختلف شود.هان شي نخعي پس از بازگشت به ايران اقدام به تاسيس انجمن ايشين ريو كاراته ايران و خاورميانه كرد. او تاكنون در اين رشته چيزي حدود 11 هزار مدرك براي كارآموزان صادر كرده كه در ميان آنها نام شاگردان خارجي نيز به چشم مي خورد. وي داراي دان 8 اين سبك است كه مدرك آن را از هارولد لانگ، استاد اعظم فقيد آمريكايي دريافت كرده است. دكتر نخعي در سالهاي 1363 تا 1365 در فدراسيون كاراته جمهوري اسلامي ايران در پست معاونت اشتغال داشت و پس از آن به عنوان رئيس كميته فني اين فدراسيون منصوب شد. پست هاي بعدي او در فدراسيون كاراته به ترتيب عبارت بودند از رياست كميته داوران به مدت چندين سال و سرمربي تيم ملي و رياست هيات كاراته استان تهران. نخعي در حال حاضر 53 سال دارد و در تلاش است تا مدرك خود را تا سطح استاد اعظمي ارتقا بدهد.

بزرگداشت باب مارلي
آديس آبابا پايتخت اتيوپي ماه آينده شاهد حضور ستارگان موسيقي جهان براي بزرگداشت شصتمين سالگرد تولد باب مارلي خواهد بود.
باب مارلي جامائيكايي الاصل، در سن 36سالگي به دليل سرطان در سال 1981 درگذشت. او قبل از مرگش شعر reggae را به دنياي موسيقي وارد و خود را به عنوان تاثيرگذارترين موسيقيدان 50 سال گذشته معرفي كرد.
مارلي در زمان حياتش اتيوپي را خانه معنوي خود مي انگاشت.
دست  اندركاران مراسم بزرگداشت سالروز تولد مارلي شايعات نبش قبر او را در جامائيكا و انتقال بقاياي جسدش به اتيوپي تكذيب كردند.
مدير برگزاري اين مراسم اعلام كرد بخشي از پول هاي حاصل از برگزاري اين مراسم فرهنگي يك ماهه، صرف امور خيريه و بخش ديگر در راستاي توسعه و ارتقاي موضوع غلبه روح انساني بر فقر و خشونت خواهد شد موضوعي كه درتمام مضامين شعرهاي مالي به كارگرفته مي شد.

كيانيان اينجا، كيانيان همه جا
ماهي ها عاشق مي شوند؛ حتي اگر عاشق هم نشوند دليل نمي شود كه رضا كيانيان در جشنواره سينمايي فجر فيلم نداشته باشد. فقط نقش يك ماهي عاشق را كم بود كه او بازي نكرده باشد. كيانيان در هر فيلمي چهره تازه اي از خود برجاي مي گذارد و مثل ژله به شكل قالب هاي نقش هاي متفاوت درمي آيد.
او در جشنواره امسال شانسي مضاعف براي كسب سيمرغ بلورين دارد. به هر حال حداقل يكي از فيلم هاي وي يعني يك تكه نان ساخته كارگردان مهمي به نام كمال تبريزي است كه معمولا شانس بازيگران و ساير اعضاي سازنده فيلم هايش را افزايش مي دهد. براي يادآوري توانايي اين بازيگر اين فيلم ها را مرور كنيد: خانه اي روي آب، آژانس شيشه اي، سگ كشي، روبان قرمز و سريال هاي كيف انگليسي و دوران سركشي....
به جز كيانيان دو بازيگر نه چندان سرشناس نيز دو فيلم در بخش مسابقه دارند. فرهاد قائميان با به رنگ ارغوان ساخته ابراهيم حاتمي كيا و غروب شد بيا به كارگرداني انسيه شاه حسيني؛ شاهرخ فروتنيان با دو فيلم باغ هاي كندلوس ساخته ايرج كريمي و ديشب بابا تو ديدم آيدا به كارگرداني رسول صدر عاملي.

شكست يانوكوويچ شكست شوچنكو
اگر اوضاع به همين منوال پيش برود، بايد شاهد ناآرامي هاي بعدي در اوكراين باشيم. يوشچنكو كه اخيرا با كسب 99/51 درصد آرا در برابر رقيبش، ويكتويانوكوويچ در انتخابات رياست جمهوري اين كشور برنده شده، پيش از مراسم تحليف با چالش  جديدي مواجه شد. نامزد شكست خورده قصد دارد مثل يوشچنكو كه حكم ابطال دور قبلي انتخابات را گرفته بود، اين انتخابات را مشكوك كند.
نكته جالب اينجاست كه در اين رقابت سياسي، دو ورزشكار شاخص اوكراين نيز سهيم بودند كه يكي از اين دو شكست سختي را متحمل شد. آندري شوچنكو، برنده توپ طلاي اروپا از رئيس جمهوري پيشين حمايت مي  كرد و محبوبيت و اعتبار خود را در برابر خواست و اراده مردم هزينه كرد. سرگي ربروف زوج او در خط حمله تيم ملي فوتبال اوكراين و از او مهم تر، ويتالي كليچكو قهرمان بلامنازع بوكس سنگين وزن جهان حامي سرسخت يوشچنكو بودند كه در اين رقابت سياسي- ورزشي بر شوچنكو غلبه كردند.

دكه
027840.jpg
كاريكاتور :جواد عليزاده 

027819.jpg
027822.jpg
027825.jpg
027828.jpg
روزنامه هاي انتخابي امروز كم و بيش بحث انتخابات فلسطين و پيروزي ابوزمان را مورد تحليل قرار داده اند. تورنتواستار چاپ كانادا و لوموند چاپ فرانسه خبر يك صفحه اصلي خود را به طرفداري عباسي از صلح خاورميانه اختصاص داده بودند.
در مقابل نيز عرب نيوز چاپ عربستان موضع مخالف خود را با درج خبري از ارتباط اسرائيل با عباس نشان داده است.
آساهي شيمبون ژاپن خبر از توصيه مقامات دولتي اين كشور در خصوص بلاياي طبيعي و حوادث غير مترقبه به نهادهاي اين كشور مي دهد كه در ادامه هم ستوني را به درخواست سازمان ملل از كشورهاي مختلف براي آمادگي در مقابل حوادث طبيعي اختصاص داده است.

سرقلم
گودزيلا از كوه سقوط كرد
وقتي مردم در سالن سينما شاهد حرف زدن يك سر بريده در فيلم هاي مدليس مي شدند، جيغ و فرياد مي زدند كه چطور اين سر قادر به حرف زدن است. غافل از اينكه تمام اين كارها و حركات در اين تصاوير در يك استوديو و در يك ماكت فيلمبرداري شده است.
فيلم گودزيلا و سري هاي بعد آن را به ياد داريد؟ اين فيلم ها نيز فرزندان خلف كارهاي استوديويي هستند.
كارگردان گودزيلاي 1984، كوجي هاشيموتو بود. او 9 ژانويه گذشته بر اثر شدت جراحات ناشي از سقوط از كوه در سن 68 سالگي درگذشت.
از جمله كارهاي ديگر وي مي توان به كارگرداني فيلم علمي - تخيلي سايونارا ژوپيتر! اشاره كرد.
اين كارگردان پيش تر در سمت دستيار كارگردان مشغول بود. عمر هنري او بيشتر صرف خلق غول هاي استوديويي شد كه كينگ كنگ و گودزيلا، گيدورا غول سه سر، فرانكنشتاين دنيا را فتح مي كند و انتقام گودزيلا از آن جمله است.
او همچنين در سمت دستيار كارگردان در كنار آكيرا كوروساوا در فيلم دودسكادن حضور داشت.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |