دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۵
نرخ مصوب كرايه در سال 84
هشتاد و دو به علا وه ده درصد
نرخ مصوب كرايه تاكسي سال 84 هنوز از سوي سازمان تاكسيراني به شوراي شهر تقديم نشده است
027783.jpg
در حالي كه بازرسان سازمان تاكسيراني در خيابان ها مدام گشت  مي  زنند، اما راننده هاي تاكسي بدون هيچ واهمه، در محاسبه نرخ كرايه مسيرها، از قانون خودشان استفاده مي  كنند.
آنها مي  دانند كه نه مسافران به كرايه ها اعتراضي دارند و نه پيگير اين هستند كه نرخي از طرف شوراي شهر اعلام شده است. امسال نيز قرار است نرخ كرايه ها در سال 84، با۱۰درصد افزايش نسبت به سال 82 به تصويب برسد.نرخ مصوب كرايه تاكسي سال 84 هنوز از سوي سازمان تاكسيراني به شوراي شهر تقديم نشده است.
اين جمله سيدجمال هاشمي عرب رئيس سازمان تاكسيراني است كه مي  داند تا چند روز ديگر بايد كار كارشناسي را روي نرخ مصوب كرايه هاي تاكسي انجام دهد و منتظر اجماع نظرات كارشناسان است تا هر چه سريع تر نرخ نهايي را براي تصويب به شوراي شهر بفرستد.
اين در حالي است كه اكثريت راننده هاي تاكسي از نرخ اعلام شده تبعيت نمي  كنند. به عبارت ديگر اگرچه نرخ مصوب، از سوي شوراي شهر در سالهاي 82 و 83 به سازمان تاكسيراني اعلام شد و راننده ها نيز موظف به نصب برچسب قيمت ها روي شيشه اتومبيل خود شدند، اما راننده ها بنا به دلايلي كه عمده آن عدم وجود تناسب بين تورم و نرخ كرايه هاست، از اعمال نرخ مصوب در محاسبه كرايه ها سر باز مي ز نند.
هاشمي عرب در اين باره مي  گويد: در مجموع عده اي از اين قانون پيروي مي  كنند و عده اي نه. ولي بايد سازمان هاي متولي امر مصوبات را در سطح شهر اجرا كنند. نبايد تنها سازمان تاكسيراني را در نظارت بر اجراي مصوبات شوراي شهر در مورد تاكسي ها، موظف دانست. راننده ها بنا به دلايلي كه البته ما آن را توجيه نمي  كنيم، بدون كسب اجازه، اقدام به افزايش نرخ كرايه ها مي  كنند. مثل زماني كه در ترافيك سنگين تهران گير مي  كنند يا زماني كه بارندگي معابر سطح شهر را مسدود مي  كنند. تاكيد مي كنم اين كار قانوني نيست.رانندگان تاكسي كه جلوي اتحاديه تاكسيراني ايستاده اند تا به كارهاي خود رسيدگي كنند درباره اعمال اين نرخ ها مي  گويند: سال 82 هم اين نرخ ها را به ما ابلاغ كردند، ولي هيچ كس به كار نمي  برد چون هيچ تناسبي بين كرايه اي كه دريافت مي  كنيم و هزينه ها نيست. مردم هم با ما چانه نمي  زنند.سختي اش همان چند روز اول سال نو است كه بايد با مردم سروكله بزنيم و نرخ جديد را جا بيندازيم.
اما حسن زياري رئيس كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اينكه نرخ كرايه هاي سال 84 با 10 درصد افزايش نسبت به سال 82 تصويب و به زودي اعلام مي  شود، مي  گويد:نرخ پيشنهادي تاكسيراني همچون سال گذشته به زودي براي بررسي و تصويب به شورا فرستاده مي  شود. اما وي در بخشي ديگر از صحبت هايش مي  گويد:شهرداري بايد پاسخگوي عدم وجود مصوبه در رابطه با نرخ كرايه تاكسي هاي شهر تهران باشد.
اگر راننده اي كرايه اي غيراز نرخ مصوب دريافت كرد، مرتبه اول او را احضار مي  كنيم و تذكر مي  دهيم، بار دوم او را به دايره تخلفات معرفي مي كنيم و بار سوم او را در اختيار كميسيون انضباطي قرار مي  دهيم 
هاشمي عرب اما درباره تخلفاتي كه از سوي راننده ها صورت مي  گيرد، مي  گويد:اگر راننده اي كرايه اي غيراز نرخ مصوب دريافت كرد، مرتبه اول او را احضار مي  كنيم و تذكر مي  دهيم، بار دوم او را به دايره تخلفات معرفي مي كنيم و بار سوم او را در اختيار كميسيون انضباطي قرار مي  دهيم. اين كميسيون مي  تواند حتي مجوز كاري او را باطل كند.
تعيين نرخ مصوب كرايه ها، هر سال به صورت يك پيشنهاد در سازمان تاكسيراني مورد بررسي قرار مي  گيرد. سپس اين نرخ در اختيار كارشناسان سازمان قرار گرفته تا آنها نيز نظرات كارشناسي خود را ضميمه آن كرده و در نهايت آن را به شوراي شهر مي  برند تا نرخ نهايي تصويب شود.
اما هاشمي  عرب درباره اينكه چرا اين نرخ كارايي لازم را ندارد، مي  گويد: مسايلي در اختيار دولت است كه مي  تواند آنها را در هر سطحي كه هست ثابت نگه دارد. مثل نرخ آب، گاز، تلفن و... كه در سال 84 نيز ثابت مي  ماند. اما خدمات ديگري هم وجود دارد كه به قول معروف در اختيار دولت نيست. آيا قيمت در آن بخش ها ثابت مي  مانند؟
انتظار مي  رود نرخ كرايه هاي مصوب تا قبل از پايان سال جاري به سازمان تاكسيراني اعلام شود. اما بايد ديد در جايي  كه راننده ها به هيچ عنوان از تاكسيمتر استفاده نكرده و نمي كنند، حاضر مي   شوند نرخ مصوب را در سال 84 به كار گيرند.

آيت الله مكارم شيرازي:
ساده زندگي كنيد
آيت الله مكارم شيرازي پنج شنبه در ديدا رجمعي از دبيران ديني شهرستان فسا و كانون وزارت دفاع، از به وجود آمدن تجملات در زندگي مردم و رواج تشريفات غلط در ازدواج ها انتقاد كرد.
رسا - ايشان در اين ديدار انسان هاي سوار بر مركب هوا و هوس را بدون راه برگشت معرفي كردند و گفتند: يكي از كارهاي هوس آلود، شركت در مجالس گناه است كه باعث مي شود انسان به سوي بدبختي جذب شود. در اسلام حضور در مجالس گناه، گناه است حتي اگر نماز بخوانيد، چون حركت در لبه پرتگاه است و كسي هم كه سوار مركب گناه شود، لغزش هاي او جبران نمي شود.
آيت الله مكارم شيرازي با يادآوري حديثي از حضرت علي (ع) افزودند: هوا و هوس مثل اسب چموشي است كه مهار هم نداشته باشد و بالاخره انسان را به زمين خواهد زد، اما تقوا يك مركب آرام است كه هرجا بخواهي با او مي روي و تحت كنترل است.
ايشان سيره اهل بيت (ع) به ويژه حضرت علي (ع )و حضرت زهرا (س )را بهترين الگو براي زندگي انسان ها معرفي و تاكيد كردند: اگر ازدواج ها در مسير ازدواج حضرت علي (ع )و حضرت زهرا (س) باشد، اينقدر بلا بر سر مردم نمي آيد. جواني كه در تمام زندگي خود يك سكه طلا نداشته است، يكهزار سكه طلا مهر كرده است؛ براي خودنمايي و عشق هاي كاذب و تشريفات غلط.
اين مرجع تقليد با سفارش جوانان به ساده زيستي گفتند: اگر جامعه ما ساده زندگي كند، به هرگونه موفقيتي مي رسد، اما اگر بنا شد يك وزير صندلي اش 2 ميليون باشد، دكور اتاق 20 ميليون باشد، موفق نمي شويم. بهترين راه، زندگي پاك با فكر راحت است. اميدواريم علاقه مندان به اسلام و نظام اسلامي، نه تنها راه درست را خود پيدا كنند، بلكه راه را به ديگران هم نشان دهند.

كارخانه اي، نماينده مجلس در واكنش به يك خبر
دروغ بود، كنكور حذف نمي شود
ارايه طرح هايي كه در آن دانش آموزان قادر خواهند بود بدون شركت در آزمون كنكور، به تحصيلات عالي ادامه بدهند، چند سالي است كه نوك زبان هاست. عده اي بر اين باورند كه حضور در دانشگاه آن هم تنها با تكيه بر معدل 3 سال آخر دبيرستان يا حتي شرايطي آسان تر نيز سبب ارتقا و رشد دانشگاه هاي ايران خواهد شد، اما در مقابل عده اي از كارشناسان كه اين بار حمايت هاي دانشجويان را نيز پشت سر خود احساس مي كنند، به مخالفت با چنين بسترسازي هايي پرداخته اند.در اين رابطه، آخرين شايعه طرح حذف كنكور توسط دولت و مجلس است. اما محمدحسن دوگاني، نماينده مردم فسا و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين باره مي گويد: اصولا هنوز طرحي با اين مشخصات ارايه نشده است، اما آنچه در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مشغول بررسي روي آن هستيم، تغيير نظام ارزيابي براي جذب دانشجو است.
در اين طرح قرار است معدل 3 سال آخر دبيرستان دانش آموزان مورد توجه قرار گيرد، يعني مشابه آنچه در دانشگاه پيام نور البته به شكلي ديگر انجام مي شود. كارشناسان معتقدند - البته كارشناسان موافق اين طرح - اين طرح مزيت هاي بيشتري نسبت به كنكور فعلي دارد، چراكه 3 سال آخر تحصيل در دبيرستان ملاك سنجش بهتري است نسبت به يك امتحان بزرگ مثل كنكور!
ابراهيم كارخانه اي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار همشهري مي گويد: اصلا آنگونه كه در خبرها آمده، قصد حذف كنكور را نداريم. ما از كميسيون پژوهش و تحقيقات مجلس خواستيم تا نسبت به بهتر شدن وضعيت گزينشي دانش آموزان جهت ورود به دانشگاه، راهكارهايي را به كميسيون آموزش ارايه كنند. معتقديم وضعيت علمي كشور و حتي ظرفيت هاي بالقوه آن نسبت به سالهاي قبل، تاثير شگرفي داشته، بنابراين ما هم بايد ظرفيت دانشگاه ها را افزايش دهيم، به طوري كه كنكور تنها راه گزينش دانشجو محسوب نشود.
جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فن آوري نيز تا حدودي با طرح كمرنگ شدن نقش كنكور براي گزينش دانشجو موافق است. وي مي گويد: فقط با افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو مي توان نقش كنكور را سال به سال كمرنگ و به تدريج حذف كرد.

بدون پول اما با دلي بزرگ
فاجعه مالزي سفر بم را به تعويق انداخت 
مرسي مالزيا اولين تيم امداد خارجي بود كه به منطقه زلزله زده آچه اندونزي وارد شد؛ تيمي متشكل از دكترها و افراد داوطلب كه در آن شرايط سخت، اقدام به ياري رساندن به مصيبت ديدگان كردند. با وجود اين، اگر از روحيه آنها سراغ بگيريد هنوز پر انرژي هستند و دلسوزانه به كار خود ادامه مي   دهند. دكتر جميله محمود، سرپرست تيم در مورد عمليات امدادي تيمش مي گويد: تيم مرسي مالزيا در مناطق حادثه ديده بسياري شركت كرده است كه اگر بخواهيم از آنها اسم ببريم مي  توان به زلزله گجرات، تركيه و بم ايران اشاره كرد. اين حادثه به طور كل با حوادث ديگر بسيار متفاوت است چون منطقه اي به وسعت جنوب و جنوب شرق آسيا را در بر گرفته و ميزان و درجه آن هم متفاوت بوده است.
دكتر محمود در مورد تفاوت زلزله اخير با حوادث گذشته مي  گويد:ما در گذشته به كمك مردم مناطق آسيب ديده تركيه، بم و گجرات نيز رفته ايم. مردم اين مناطق گريه مي  كردند، ضجه مي  زدند و مي  خواستند به ما بفهمانند كه چه بر آنها گذشته است ولي ما كاملا نمي  توانستيم به عمق قضايا پي ببريم. اما قضيه در اينجا فرق دارد. آنها به زبان ما صحبت مي  كنند. اين مساله باعث شده كه درد و رنج مردم مصيبت زده را بيشتر حس كنيم.
سرپرست تيم مرسي مالزيا در پاسخ به اين سوال كه برنامه 10 ساله آنها به چه شكلي طرح ريزي شده است، مي  گويد: احتمال اين مي  رود كه سازمان ملل متحد ما را به عنوان بهترين سازمان بين المللي انساندوستانه در آسيا معرفي كند و من اميدوارم كه ما در فهرست شوراي اجتماعي و اقتصادي سازمان ملل به ثبت برسيم. اين مساله به ما كمك مي  كند بودجه هاي سالانه اي را در اختيار بگيريم كه در غير اين صورت ما دوام زيادي نخواهيم داشت. ما به واسطه پشتوانه مالي كه در اختيار داريم نتوانسته ايم به شكل موثري در حادثه اخير ظاهر شويم كه اين مساله خود اتهاماتي را به ما وارد كرده است. به هر حال ما تلاش خودمان را براي جذب كمك هاي مردمي ادامه مي  دهيم و سعي داريم كه دولت هاي منطقه را متقاعد كنيم كه نهاد ما در حد توان وحتي بيشتر از آن به نياز مردم پاسخ مي  دهد.
او در پايان مي گويد: قبل از زمان زلزله قصد داشتيم به جاي گذراندن تعطيلات كريسمس سفري به بم داشته باشيم و از وضعيت مراكز پزشكي آنجا باخبر شويم، اما شدت فاجعه اخير مانع از سفر ما به اين منطقه شد.

اي داد از مهريه هاي سنگين
حجت الاسلام والمسلمين حسني در خطبه هاي اين هفته نمازجمعه اروميه از بالا رفتن سن ازدواج انتقاد كرد. او با تاكيد بر لزوم تشويق و ترغيب جوانان به سنت حسنه ازدواج افزود: هيچ مكتبي به اندازه اسلام به امر مقدس ازدواج توصيه و تاكيد نكرده، اما متاسفانه مهريه هاي سنگين وانتظارات غير معقول آنچنان بر ازدواج هاي امروزي سايه انداخته است كه بالا رفتن سن ازدواج را در ميان جوانان شاهد هستيم.

اعتماد به نفس
027786.jpg
آقاي خاتمي پس از ورود به نيجريه به مسوولان اين كشور بشارت داده اند كه ايران مي تواند در صنايع خودروسازي به اين كشور كمك كند. مشابه اين پيشنهاد نيز چند روز پيش به مسوولان ونزوئلايي شده بود.

ديدار
خبر ديدار اعضاي اتحاديه چاپخانه داران با رئيس مجمع تشيخص مصلحت نظام خبر خاصي نيست. اما فكر كرديم چقدر خوب است كسي كه قرار است خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري كند، از نظر لجستيكي غمي  نداشته باشد.

طول عمر
اين خانم ها، اين خانم ها. گروهي از دانشمندان انگليسي عقيده دارند راز طول عمر بيشتر بانوان نسبت به آقايان در بهتر كار كردن قلب آنهاست. آخر عمري به اين نتيجه رسيده ايم كاش براي خودمان بانويي بوديم!

شهردار شرلوك هلمز
027789.jpg
اين هم راهي است. شايد بشود در ايران نيز از آن استفاده كرد. پاول بم شهردار پراگ پايتخت جمهوري چك براي اثبات كلاهبرداري رانندگان تاكسي اين شهر از گردشگران خارجي،  با لباس مبدل از آنان مچ گيري كرد. اين شهردار 41 ساله با لباس مبدل به عنوان يك جهانگرد خارجي و گذاشتن كلاه و عينك سوار تاكسي شده و هر بار رانندگان پراگي با اين تصور كه مسافر آنان يك جهانگرد خارجي است، چندين برابر قيمت معمولي از وي تقاضاي كرايه كردند .
و نتيجه مشخص است ، امان از دندان طمع!

ترجمه چيني مثنوي رسيد
خبر رسيد نشست ادبي مولانا با حضور علاقه مندان چيني در پكن برگزار شد. واقعا دست مريزاد! خانمموخويانگ و بانووانگ ايي دان مترجمان محترم مثنوي مولوي به زبان چيني ، اما واقعا چگونه و چطور؟!

مبارزه با قاچاق كودكان
دولت اندونزي اعلام كرد كه اين كشور با پديده قاچاق كودكان در نقاط زلزله زده مبارزه خواهد كرد. مقامات اندونزي قصد دارند تا با ايجاد مكان هاي ويژه اي از كودكاني كه از والدين خود در اثر زلزله سونامي جدا مانده اند، نگهداري كنند تا خانواده هايشان بتوانند در اسرع وقت كودكان گمشده خود را پيدا كنند .گزارش هاي غير موثق از اندونزي حاكي از آن است كه قاچاقچيان كودكان در اندونزي درصدد ربودن كودكان بي سرپرست هستند، اما پليس اندونزي هنوز اين اخبار را تاييد نكرده است.

قانون جديد
يدك كشي 
مبلغ جريمه در تهران 10000 ريال
027792.jpg
۱۰۰۳ - يدك كشي يا حمل بار به وسيله دوچرخه و دوچرخه موتوردار، ممنوع است.
ساختار وسيله هاي نقليه اي چون دوچرخه، دوچرخه موتوردار تعادل آنها روي دوچرخ حفظ مي شود براي حمل بار و يدك كشيدن، هيچ وسيله اي طراحي نشده. بديهي است در صورت اقدام به چنين كاري، احتمال واژگون شدن دوچرخه و دوچرخه موتوردار وجود دارد كه در اين صورت، علاوه بر راننده وسيله نقليه دوچرخ، رانندگان وسايل نقليه اطراف آن نيز در معرض خطر قرار مي گيرند. از اين رو قانونگذار، داشتن هرگونه اضافه بار، حمل ويدك كشيدن بار را با وسايل دوچرخ ممنوع كرده است.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |