دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۵
براي قوام قصه فيلمنامه
از هاليوود تا نياوران 
تاكنون 15 نفر در اين كلاس ها ثبت نام كرده اند و حاضر به پرداخت شهريه 120 هزار توماني اين جلسات شده اند
027837.jpg
فيلم هاي هاليوودي علا قه مندان فراواني در ايران دارند. اين است كه كلا س فيلمنامه نويسي امير صادقي با وجود قيمت بالا  شاگردانش را پيدا مي كند. با اين حال براي ساختن فيلمي جذاب، تنها داشتن فيلمنامه خوب كافي نيست!
مسعود مير
سينما حكايت عجيبي دارد، علاقه به اين هنر آنقدر فراگير است كه با يك مثال ساده مي توان آنرا درك كرد. در همين تهران كه تعداد سينماهاي استانداردش به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد، مي توان نام حدود 100 آموزشگاه سينمايي را به راحتي روي كاغذ ليست كرد. با يك حساب سرانگشتي هم مي توان از تعداد هنرجويان و البته هزينه هاي دريافتي از اين عاشقان سينه چاك با خبر شد. تب و تاب هنر هفتم اما در ايران با ماه بهمن گره خورده است.
سر و صداي خبري بزرگترين واقعه فرهنگي اين كشور آنقدر زياد است كه حتي آنهايي را هم كه سينما برايشان با حكم خريد سبزيجات از سوي اهالي خانه يكسان است تحت تاثير قرار مي دهد. در اين ايام به قول معروف خيلي ها آمپر عشق به سينماشان بالا مي رود و خلاصه فيلم و نگاتيو و پرده و دوربين مي شود نوستالژياي روزگار هدر شده شان. اما در اين ميانه همه پسندي سينما، بعضي ها هم سينما را جدي تر پيگيرند و برايش انرژي مي گذارند. شايد دم دستي ترين اين افراد كه بالاخره جاده زندگي در دنياي سينما را پيدا كرده اند همان افرادي باشند كه در جشنواره اين چند ساله به عنوان فيلم اولي ها مورد تقدير قرار گرفته اند و اين طبيعي است كه رسيدن به چنين شرايطي دشوار است، آنقدر دشوار كه عبور از سدي مانند آنچه در پي مي آيد چندان وحشتناك نباشد. صحبت از اجبار و كار بيهوده نيست و البته در هر مثل استثنا هم وجود دارد. در گوشه و كنار شهر مي توان رد پاي تقلاي عاشقان سينما را ديد، فقط بايد كمي دقيق شد.
برگزار شدن كلاس هاي فيلمنامه نويسي براي علاقه مندان حرفه اي سينما هميشه با باغ فردوس عجين بوده است، اما اين روزها برگزاري كلاس هاي فيلمنامه نويسي در فرهنگسراي نياوران توجه خيلي ها را به خود جلب كرده است. چند روز پيش يك كلاس توجيهي براي داوطلبان شركت در اين كلاس ها برگزار شد و در اين جلسه رايگان از داوطلبان يك امتحان ورودي گرفته شد.
تفاوت اين كلاس با ساير كلاس هاي مشابه، به استاد آن مربوط است. اين كلاس ها به وسيله عضو انجمن نويسندگان فيلمنامه هاليوود برگزار مي شود. امير صادقي عضو سنديكاي فيلمنامه نويسي آمريكا از 4 تا 28 بهمن ماه طي چهار هفته و به صورت فشرده آموزش داوطلبان را عهده دار است. البته نمي توان منكر توانايي هاي استادان داخلي در اين زمينه شد، اما آموزش فيلمنامه نويسي و تكنيك هاي آن براي عرضه در سطح بين المللي كاري است كه در آن تجربه خاصي نداريم.
محتواي دروسي كه در اين كلاس ها به دو زبان فارسي و انگليسي تدريس مي شود شامل فيلمنامه نويسي در سطح استاندارد جهاني و تكنيك هاي نگارش فيلمنامه به سبك هاليوودي است.
در هفته اول اين كلاس ها مفهوم فيلمنامه نويسي، خلاقيت طرح داستان و برنامه ريزي، در هفته دوم خلق كاراكترها، ديالوگ  نويسي و شيوه بيان، در هفته سوم فرم نگارش، نگارش نهايي و نحوه بازاريابي به هنرجويان آموزش داده مي شود. هفته چهارم به ارزيابي فيلمنامه هاي هنرجويان و نقد آنها اختصاص يافته است. امير صادقي كه آموزش نويسندگي خلاق را در مدرسه فيلم لس آنجلس و لندن گذرانده تاكنون جوايز ويژه اي را در اين زمينه از آن خود كرده است. او با فيلمنامه هاي نورهاي تاريكي و بچه احساس جوايز Source سال 1999 و مسابقه بزرگ فيلمنامه نويسي هاليوود 2003 را كسب كرده است. علي ميرزايي مسوول واحد سينمايي فرهنگسراي نياوران مي گويد: تاكنون 15 نفر در اين كلاس ها ثبت نام كرده اند و حاضر به پرداخت شهريه 120 هزار توماني اين جلسات شده اند.
سينما حكايت عجيبي دارد. شركت در كلاس هاي ويژه، گذراندن واحدهاي آكادميك سينما و خلاصه هر گونه كسب اطلاعات براي گام نهادن در جاده سينما مهم است، اما هيچگاه نمي توان فراموش كرد كه بسياري از بزرگان سينما بدون اينگونه كاتاليزورها، مفهوم سينما را يافته و برگي از كتاب قطور تاريخ سينما را به خود اختصاص داده اند.
تب سينما از درجه ... هم گذشته فقط چرا كسي پاسخگوي علل ضعف سينماي اين كشور نيست...

ستون شما
تاخير داشت 
نمي دانيم نوشتن خبر تاخير 3ساعته پرواز هواپيمايي هما مسير تهران-رشت در روز جمعه تضعيف هما است يا خير. به هر حال اين خبري بود كه يك خواننده عصبي كه قرار بود سر ساعت به رشت برسد در اختيار ما گذاشت.
تعريف از خود
دوستي از اروميه تماس گرفته اند و گفته اند چرا ستون شما را زيادنمي كنيد. اگر اين چند كلمه را به حساب تعريف از خود نگذاريد متشكر مي شويم.
آتش سوزي...
حميدي از تهران: شماره شنبه ايرانشهر براي من جذاب بود، اما چرا خبري از آتش سوزي مدرسه سفيلان نداشت؟
در پاسخ به اين خواننده گرامي عرض كرديم كه ما۴۸ ساعت قبل از چاپ، صفحات را مي بنديم. اما ايشان مي خواستند دليل واقعي اش را بدانند. بنابراين اعتراف كرديم علاوه بر اينكه حادثه با ما هماهنگ نكرده بود، ما صفحه حوادث نداريم.
مصاحبه كنيد
درخواست: سلام. لطفا با وزير آموزش و پروش و بهداشت مصاحبه كنيد.
پاسخ: سوا نكن استاد، درهم است.
قسمت خالي ليوان 
صفحه پزشكي شما پر شده از مطالب ترجمه. صفحه دخل و خرج شما هم باب طبع خواننده ها نيست. صفحه ايرانشهر هم چنگي به دل نمي زند. خبرسازان هم نوسان دارد...
اگر مي خواستيم همه اين پيغام را چاپ كنيم كارمان تمام بود، بنابراين تا همين جا كافيست!

پرده
به آهستگي، به سرعت 
همه منتظر سالاد فصل هستند، اما فريدون جيراني از سالاد فصل گذشته و به ستاره ها فكر مي كند. كارگردان فيلم هاي قرمز، صورتي و آب و آتش امسال با سالاد فصل، مخاطبان خود را به جشنواره فيلم فجر مي كشاند، اما فريدون جيراني پروژه ديگري را هم آغاز كرده. ستاره ها احتمالا در خيلي از تماشاگران عادي سينما حس همزاد پنداري ايجاد مي كند. اين فيلم درباره سراب ستاره و حاشيه سينما است كه از 20 بهمن با قطعي شدن تمام عوامل در تهران كليد مي خورد. در حال حاضر ايفاي نقش عزت الله انتظامي، خسرو شكيبايي و انديشه فولادوند در اين فيلم قطعي شده است.خبر ديگر از سينما اينكه فيلمبرداري به آهستگي به كارگرداني مازيار ميري به سرعت رو به پايان است. نويسنده فيلمنامه به آهستگي، پرويز شهبازي است و محمدرضا فروتن، نيلوفر خوش خلق، شاهرخ فروتنيان، مريم بوباني، احمدساعتچيان، رويا جاويدنيا و علي اوسيوند در آن بازي مي كنند. به جاي خلاصه داستان فيلم، خودتان را در شرايطي فرض كنيد كه وارد خانه مي شويد و مي بينيد كه همسرتان بي خبر خانه را ترك كرده. شما چه دليلي براي اين ترك ناگهاني پيدا مي كنيد؟ اگر اين مساله برايتان مهم است، حتما به آهستگي را ببينيد. اين فيلم به تهيه كنندگي جهانگير كوثري ساخته مي شود.

جعبه
راهي به سوي كعبه
هلن پيرزن هنرمندي است كه در روستايي در آفريقا زندگي مي كند. السا دختر جواني است كه به ديدار هلن مي آيد. در جريان ملاقات اين دو مشخص مي شود كه هلن مجسمه هايي از كعبه ساخته كه باعث عصبانيت مردم شده و...
هلن ثريا قاسمي است و السا، الهام پاوه نژاد . داستاني كه خوانديد و بازيگراني را نامشان را برايتان نوشتيم، قرار است تله تئاتر راهي به سوي كعبه را تبديل به برنامه اي جذاب براي شما كنند. اين تله تئاتر در گروه ادب و هنر شبكه 4 سيما به كارگرداني تاجبخش فنائيان ساخته مي شود. راهي به سوي كعبه از 23بهمن در استوديو 12سازمان صدا وسيما كليد مي خورد و تصويربرداري آن احتمالا 15 روز طول مي كشد.
اين داستان را داشته باشيد تا روزي كه برايتان بنويسيم راهي به سوي كعبه چه روزي از شبكه 4 پخش مي شود. اما امروز دوشنبه است و دوشنبه ها آدم را ياد برنامه اي مي ا ندازد كه معمولا تا سه شنبه طول مي كشد؛ برنامه 90 و عادل فردوسي پور. ظاهر قضيه اين است كه اين هفته فوتبال ايران هيچ حاشيه اي نداشته، اما شما روي ظاهر قضيه حساب نكنيد، به هر حال عادل فردوسي پور اين ويژگي را دارد كه از هيچ، چيزي بيرون بياورد. حتي اگر هيچ اتفاقي هم نيفتد، اين برنامه به خاطر مصاحبه فيروز كريمي به بيدار نشستن مي ارزد!
بگذريم، غير از برنامه،۹۰ امشب برنامه هاي پرمخاطب ديگري هم روي آنتن مي رود. برنامه هاي آشنايي مثل پاورچين كه ساعت۱۵:20 از شبكه تهران پخش مي شود يا كمربندها را ببنديم كه مي توانيد ساعت۱۵:21 از شبكه سوم ببينيد. غير از اينها سريال همسفران هم كه جايگزين من يك مستاجرم شده، ساعت۱۵:20 از شبكه سوم پخش مي شود. در مورد اين سريال حرف و حديث فراوان است. بعضي ها مي گويند عالي است و بعضي ها... بگذريم، شما هر طور كه دوست داريد برنامه ها را انتخاب كنيد.

ذهن زيبا
قلب نادان را طمع پر مي كند.
امام علي (ع)
ايده  ما سرمايه اي است كه فقط وقتي در دست افراد با قريحه و با نبوغ مي افتد مفيد واقع مي شود.
بالزاك
از هزينه هاي كوچك غير ضروري برحذر باشيد زيرا يك سوراخ كوچك موجب غرق شدن يك كشتي بزرگ مي شود.
بنيامين فرانكلين 

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |