شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
امام صادق(ع): تلاش و كوشش تو در امر معاش، بالاتر از كار آدم تنبل و بي حال، و پايين تر از فعاليت يك آدم حريص باشد.
بحارالانوار / ج ۱۰۳ ص ۳۶
امروز با حافظ
گرفتم باده با چنگ و چغانه
سحرگاهان كه مخمور شبانه
ز شهر هستيش كردم روانه
نهادم عقل را ره توشه از مي
بليت هاي جشنواره فيلم فجر
از امروز پيش فروش مي شود
واحد مركزي خبر: بليتهاي  بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر ۳ تا ۷ بهمن  درسينما فلسطين  پيش  فروش  مي شود.
هنرمندان  ، نمايندگان  رسانه هاي  گروهي،  دانشجويان  و نمايندگان  نهادها و ارگانها مي توانند در روزهاي  تعيين شده  از ساعت  ۹ تا ۱۵ براي  تهيه  بليت  به  سينما فلسطين  مراجعه  كنند. برنامه  پيش  فروش  بليت  جشنواره  فيلم  فجر به  اين  شرح  است :
هنرمندان  و دست اندركاران  سينما شنبه  ۳ بهمن 
رسانه هاي  گروهي  يكشنبه  ۴ بهمن 
دانشجويان  دوشنبه  و سه شنبه  ۵ و ۶ بهمن
 نهادها و ارگانها چهارشنبه  ۷ بهمن 
دارندگان  سينماكارت  نيز مي توانند جمعه  ۹ بهمن  از ساعت  ۱۵ تا ۲۰ براي خريد بليت  هاي  جشنواره  مراجعه  كنند.  ارائه  كارت  شناسايي  و معرفي  نامه  معتبر براي  تهيه  بليت  الزامي  است، ضمن  اين كه  دانشجويان  مي توانند با ارائه  كارت  دانشجويي از ۲۰ درصد تخفيف  ويژه  جشنواره  استفاده  كنند.

داستانك
هندوانه فروش با بلندگو هندوانه مي فروخت. زني از خيابان گذشت. ماشين هاي بي پايان سرازير بودند. مردي گدايي مي كرد. مرد ديگري كيفش را به زمين گذاشت و به ساعتش نگاه كرد. خورشيد مي درخشيد و آسمان آبي بود، هنگامي كه خود را از بام ساختمان پايين انداختم...
آرش عطاپور

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به جشنواره بين المللي تئاتر:
هنر نمايش به كشف زيبايي و اعتلاي انديشه مي پردازد
ايلنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر، به مثابه نوعي آفرينش ياد كرده كه در شرايطي شكل مي  گيرد كه تماشاگران، منتظر خلق جهاني تازه از تاريكي به روشنايي بي تابي مي  كنند تا در روندي   هستي  شناسانه، به مدد زيبايي  شناسي و معنا طلبي، حقيقتي ماندگار به مكاشفه  اي الهام بخش در روح و جان مخاطبان تجلي يابد، حقايقي كه كشف آنها در زندگي روزمره ميسر نيست.
احمد مسجد جامعي، در ادامه اين پيام مي افزايد: سرچشمه  هاي غني فرهنگ و تمدن ديني و ملي ايران اسلامي، باسابقه و فيض معنوي و مستمر خود، زمينه  هاي كم  نظير و لايزال اين جوشش  هاي خستگي  ناپذير فرهنگي است. وي از هنر نمايش بعنوان هنري ياد مي كند كه با زبان رساي خود به تعميق افكار، تلطيف عواطف و احساسات، كشف زيبايي و اعتلاي انديشگي، ايمان و عشق مي  پردازد و در آينه تمام  نماي خود ما را با حقايق ازلي و ابدي روبرو مي  سازد.
مسجد جامعي هنر نمايش در ايران را بر سابقه كهن و باستاني و بر دستيابي به قالب هاي ابتكاري خود متكي دانسته و مي افزايد: اين هنر در سال  هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز روند تكامل خود را طي كرده و در ساليان اخير به امكان مشاركت در عرصه  هاي جهاني دست پيدا كرده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، با بيان اين كه استقبال چشمگير مردم از اجراهاي نمايشي امكان رسيدن از مرحله تئاتر تجربي و غير حرفه اي، را فراهم ساخته ادامه مي دهد: در نتيجه سياست هاي آموزشي و ترويجي و تلاش براي حفظ بسترهاي قانوني حمايت از هنرمندان گرانقدر تئاتر كشور، تئاتر ايران اكنون از محدوده تهران و چند شهر فعال كشور فراتر رفته و در سراسر شهرهاي بزرگ و كوچك ايران رونقي خاص يافته است و جشنواره سالانه تئاتر فجر بهترين بيانگر موجوديت ارزشمند تئاتر ملي ايران است.
مسجد جامعي با ابراز خرسندي از همزماني و همگامي بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر فجركه با حضور و مشاركت گروه  هاي برجسته داخلي و خارجي افق  هاي تازه  اي را در خلاقيت و نو پويي تجربه مي  كند، اظهار داشت  : حضور صاحب  نظران، مديران بين المللي تئاتر و جشنواره  هاي معتبر جهاني در اين جشنواره نشان از اهميت و منزلت تئاتر ايران دارد كه طي ساليان اخير به الطاف الهي و تلاش هنرمندان سختكوش اين ديار جايگاهي شايسته يافته و حضوري چشمگير در عرصه  هاي تئاتر بين المللي داشته است.

كيارستمي رييس داوران بخش دوربين طلايي كن شد
ايرنا: خانم  ماري  پير اوويل  رئيس  بخش  مطبوعات  و اطلاعات  جشنواره  فيلم  كن اعلام  كرد: عباس  كيارستمي  كارگردان  مشهور ايراني  به  عنوان  رئيس  هيات داوران  دربخش  دوربين  طلايي  پنجاه  و هشتمين  جشنواره  فيلم  كن  در فرانسه  انتخاب شد.
وي  افزود: شوراي عالي  جشنواره  در مشورت  با هنرمندان  و كارگردانان  مشهور جهان  كيارستمي  را به  اين  سمت  برگزيد.
پنجاه  و هشتمين  جشنواره  فيلم  كن  از ۱۱ تا ۲۲ ماه  مي سال  ۲۰۰۵ ميلادي  در شهركن  واقع  در جنوب  فرانسه  در حاشيه  درياي  مديترانه  برگزار مي شود.
عباس  كيارستمي در سال  ۱۳۱۸ درتهران  متولد شد.
وي  از سال  ۱۳۵۲ شروع  به ساختن  فيلم  كرد.
آخرين  فيلم هاي  وي  كه  در سال  ۸۳ ساخته  شده اند «۱۰روي  ۱۰» و فيلم  «پنج»   است .
كيارستمي در سال  ۱۳۷۰ با فيلم  زندگي  ادامه  دارد جايزه  روبرتوروسيليني  جشنواره  كن  را از آن خود كرد.
كيارستمي  در سال  ۱۳۷۵ با فيلم  طعم  گيلاس  برنده  جايزه  نخل  طلايي  جشنواره  فيلم  كن  فرانسه  شد. اين  كارگردان  مشهور ايراني  در سالهاي  ۱۳۷۱ و ۱۳۸۰ به  ترتيب  عضو هيات  داوران  در بخش  فيلم هاي  بلند   و كوتاه  جشنواره  كن  بود.
رئيس  بخش  مطبوعات  و اطلاعات  جشنواره  كن  افزود: اميركوستريكا از سوي  شوراي  عالي  جشنواره  فيلم  كن  فرانسه  به  عنوان  رئيس  هيات  داوران  در بخش  فيلم هاي  بلند   پنجاه  و هشتمين  جشنواره  كن  انتخاب شد. جشنواره  كن  سه  هيات  داور فيلم هاي  بلند، فيلم هاي  كوتاه  و دوربين  طلايي دارد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مقاله شديداللحن پراودا درباره كاندوليزا رايس
روزنامه ۹۳ ساله پراودا چاپ مسكو بيستم ژانويه (پريروز) در مقاله اي بسيار تند به مناسبت تأييد انتصاب بانو «كاندوليزا رايس» نامزد مقام وزير امور خارجه در كميسيون روابط خارجي سناي اين كشور كه دوشنبه و سه شنبه آينده در جلسه سنا به بحث و سپس رأي گيري گذاشته مي شود چنين نوشته است:تأييد «رايس» كه بدون اين كه مهارت در سمت تازه داشته باشد خودش را خيلي مهم مي داند و ژست والامقامي مي گيرد و حتي با سناتورها با خشونت سخن مي گويد (اشاره به گفتگوي او با بانو سناتور باربارا باكسر) تعجبي ايجاد نكرد. او جانشين ژنرال پاول مي شود كه ديپلماسي از نظر وي همانا «دروغ گفتن» بود. هنوز مردم تصوير پاول را پشت ميز نمايندگي آمريكا در جلسه شوراي امنيت فراموش نكرده اند كه با صراحت تمام گفت: ما اسناد محكم و موثق در دست داريم كه دولت صدام حسين اسلحه كشتار جمعي در اختيار دارد. وي با بيان اين مطلب، حمله و اشغال نظامي عراق را توجيه كرد كه باعث ويراني اين كشور و مرگ هزاران عراقي شده است. اين دروغ عريان پاول تا ابد در تاريخ بشر باقي خواهد ماند و نسل بعد از نسل درباره ماهيت حكومت آمريكا قضاوت خواهند كرد. ديپلماسي كه براي پاول دروغ گفتن بدون احساس شرم بود، براي بانو «رايس» عبارت است از تيراندازي در همه جهات اطراف خود. او اين تيراندازي را حتي پيش از آن كه انتصابش به تأييد سنا برسد آغاز كرده است. او دو روز پيش از كارفرمايش (جورج بوش) گفت كه در جهان هنوز «جبّار» وجود دارد و ما در كنار مردم تحت ستم مي ايستيم. كسي نيست از كاندوليزا بپرسد در جايي كه اتباع آمريكا اجازه ندارند از كوبا ديدار داشته باشند، به او چه مربوط است كه درباره كوبا سخن بگويد. آيا او به كوبا رفته و با مردم اين كشور مصاحبه كرده تا بداند كه درباره دولتشان چه مي گويند و آيا نظام حكومتي خود و روش دولتشان را مي پسندند يا نه و سپس ايراد بگيرد و انتقاد كند. كاندوليزا در اتاق راحت در واشنگتن نشسته و ديگران از جمله مافياي كوبايي ايالت فلوريدا كه نقشه ها براي كوبا دارند به او اطلاعات مي دهند و مي گويند كه كاسترو «جبّار» است، چه منابع خوبي! در مورد بلاروس، حكومت اين كشور چه ارتباطي به آمريكا دارد كه اظهار نظر و قضاوت كند. مگر بلاروس ها جز نقل گزارش روزنامه ها و عمدتاً روزنامه هاي آمريكا درباره حكومت اين كشور و طرز انتخابات آن سخن ديگري گفته اند؟ مردم بلاروس خودشان دولتشان را انتخاب كرده اند و اگر از آن ناراضي باشند خودشان انتقاد مي كنند. آنان اين افراد را خواستند و آنان را انتخاب كردند، نه آمريكا. رسانه هاي آمريكا مي توانند نارضايي هاي ساير ملل را منعكس كنند ولي دولتشان نه و اگر به اين كار ادامه دهد مداخله در امور يك كشور مستقل كرده كه اين عمل در عرف بين المللي يك كار امپرياليستي است. همين طور صحبت درباره كره شمالي، برمه، زيمبابوه، ايران و...

۵ جلد يونانيان و بربرها منتشر شد
گروه ادب و هنر: پنج جلد نخست كتاب «يونانيان و بربرها» اثر ماندگار دكتر امير مهدي بديع، با ترجمه گروهي از مترجمان شناخته شده، از سوي انتشارات توس به بازار كتاب عرضه شده است.
به گزارش همشهري، كتاب «يونانيان و بربرها» كه در اصل در يك مجموعه ۱۳ جلدي و به زبان فرانسه منتشر شده بود، حاصل بيش از ۳۰ سال پژوهش و فيش برداري مؤلف در منابع و آثار مستشرقين غربي است. مؤلف در اين تلاش سعي كرده است با استفاده از گفته هاي پژوهشگران غربي درباره تاريخ ايران كهن، دوگانگي ها و تناقضهاي آنها را بر روزن افكند و به گفته ناشر با سلاح فرنگيان، مدعيان ميراث برساخته يوناني، به جنگ ايشان رفته است.
كتاب «يونانيان و بربرها» در زمينه روشن كردن تاريخ ايران عهد هخامنشي، بررسي روابط ايران باستان با يونان كهن، افشاي جعليات و دروغپردازي هاي هردوت و دنباله روان او، نشان دادن ترفندهاي مورخان متعصب قديم و جديد در تحريف تاريخ، ايران ستيزي و يونان پرستي آنان و آشكار كردن نقش و سهم ايران هخامنشي در تاريخ جهان، روشنگريهاي فراواني كرده است.
جلد اول و دوم اين كتاب سالها قبل و به كوشش زنده ياد احمد آرام به فارسي ترجمه شده بود. در شكل گيري نهايي اين مجموعه چهره هايي چون ايرج افشار، ژاله آموزگار و كامران خاني مشاركت داشتند. ترجمه جلدهاي متعدد اين كار نيز از سوي مرتضي ثاقب فر، ع- روح بخشان و قاسم صنعوي، انجام شده است.
همچنين مدير انتشارات توس درباره چگونگي انتشار جلدهاي ۶ تا ۱۵ اين مجموعه گفت: با توجه به هزينه هاي سنگيني كه براي ترجمه و ويراستاري علمي و فني كار و نيز چاپ آن صرف شده است، لذا براي تأمين بودجه بهتر ديديم كه با پيش فروش جلدهاي ۶ تا ۱۵ و براساس ميزان تقاضا به چاپ جلدهاي بعدي مبادرت ورزيم.

پاسخ به پرسش پزشكي
پالپيتيشن قلب
از دكتر روزنفلد درباره پالپيتيشن قلب سئوال شده و او گفته است: به هر گونه غير عادي شدن تپش قلب در اصطلاح پزشكي «پالپيتيشن» گويند از جمله شدت و يا ضعف تپش، تسريع و بي نظمي آن. تشخيص نوع آن با الكتروكارديوگرام و يك مراقبت ۲۴ ساعته است. اين پالپيتيشن ممكن است بر اثر استرس و مشكلات عاطفي، بيماري قلبي و عروق، فعاليت بيش از حد غده تيروئيد، مشكلات ماهيچه و دريچه هاي قلب و عوارض جانبي داروهاي مصرفي باشد. به محض رو به رو شدن با چنين وضعيتي، پيش از رسيدن به دكتر بايد از مصرف هرگونه ماده كافئين دار و داروهاي مشخص از جمله داروهاي سرماخوردگي و باز كردن گرفتگي بيني و ضد چاقي دست كشيد و در عوض آسپرين بچه خورد و استراحت كرد و آنان كه قبلاً نيتروگليسرين دريافت كرده اند آن را زير زبان بگذارند.

كنسرت گروه دستان در اروپا
گروه ادب و هنر: گروه دستان كه ازجمله گروه هاي شناخته شده و شاخص موسيقي ايراني است، از ۱۰ بهمن در كشورهاي آلمان، اتريش، سوئد، هلند و بلژيك به اجراي كنسرت مي پردازد.سعيد فرج پوري، نوازنده كمانچه و آهنگساز گروه ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: در اين اجراها آثار تازه اي از گروه دستان در كنار آثار گذشته نواخته مي شود.
گروه دستان چندي پيش كنسرتي را در ۱۴ شهر كانادا و آمريكا انجام داده بود.

برگي از تاريخ
جايگاه «جورج اورول» در تاريخ انديشه و ادبيات
۲۲ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۱۷ شهر قاهره به تصرف نيروهاي عثماني در آمد و از آن پس، مصر قرن ها وابسته به دولت استانبول بود. در سال ۱۷۶۰ در جنگي كه در هند ميان انگليسي ها و فرانسوي ها در گرفت فرانسويان شكست خوردند. هر دو دولت مي خواستند هند را مستعمره خود كنند و بر سر آن با هم رقابت مي كردند. در سال ۱۸۳۶ «آندره آمپر» فيزيكدان فرانسوي كه واحد سنجش جريان برق به نام او (آمپر) گذارده شده است در گذشت. وي در زمينه برق و آهن ربا و حوزه هاي مغناطيسي تجربه هاي متعدد كرده بود. در سال ۱۹۴۶ سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) تأسيس شد.
اينك برگ امروز: «جورج اورول» مؤلف كتاب «۱۹۸۴» در اين روز در سال ،۱۹۵۰ هفت ماه و ۱۲ روز پس از انتشار اين كتاب درگذشت. او كار تأليف كتاب خود را در سال ۱۹۴۸ آغاز و عنوانش را با جابه جا كردن دو رقم آخر عدد ۱۹۴۸ تعيين كرده و «۱۹۸۴» قرار داده بود. كتاب به صورت داستان است ولي تمامي آن چه را كه نوشته است عيناً در سال ۱۹۸۴ و پس از آن تحقق يافته و همين امر باعث شهرت جهاني او شده است. وي شخصيت هاي كتاب خود را در وضعيت سال ۱۹۸۴ خيالي قرار داده بود كه هركس به دنبال پول است و مادي گري محض بر جهان حكمفرماست؛ از صفا و دوستي واقعي خبري نيست، اخلاقيات افسانه شده و وفاداري و صميميت وجود ندارد. تملق براي كسب شغل و مقام و حفظ آن جاي صلاحيت و شايستگي را گرفته است. خود خواهي و آزمندي جهانگير شده و هركس فقط به فكر خويش است. كسي وقت پختن غذا، استراحت و لذت بردن از زندگاني را ندارد. همه، شب و روز مي دوند و نگران آينده هستند. دولت ها با انواع وسائل الكترونيك مردم را حتي در زندگاني خصوصي و خلوتشان تعقيب و استراق سمع مي كنند و هيچ كس حتي مقامات بالا از آن ايمن نيست. همه در معرض سوءظن هستند. مردم از يكديگر مي ترسند و واهمه دارند. هركدام ديگري را به چشم خبرچين دولت نگاه مي كند. دولت از راه دور گفتگوهاي مردم را مي شنود و بر جزئيات كار آنان مسلط است. آزادي و دمكراسي كلماتي زيبا هستند در كتاب ها و در عمل رعايت نمي شوند ولي به نام آنها هرگونه فشاري به مردم وارد مي آيد و....
در زمان انتشار، كسي باور نمي كرد كه اين داستان روزي تحقق يابد و بسياري از نقد نويس ها آن را يك داستان بي مزه و بي محتوا خوانده بودند كه بعداً يك كتاب نادر قرن ۲۰ تلقي شده و خالق داستان جايگاه بزرگي را در تاريخ انديشه و ادبيات كسب كرده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

دكتر حسن بلخاري:
احيا و بازتوليد حكمت موسيقي ضروري است
ما هيچ راهي جز احيا و بازتوليد حكمت موسيقي نداريم و خوشبختانه در اين زمينه به لحاظ منابع نيز كم و كاستي وجود ندارد.
دكتر حسن بلخاري استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر ضمن اعلام اين مطلب به مهر گفت: وجه حكمي موسيقي مغفول مانده و مهمترين سازمان و مرجعي كه مي تواند اين وجه را احيا كند فرهنگستان هنر است. فرهنگستان به دليل جايگاهي كه از لحاظ علمي در نظام كشور دارد بايد توليد انديشه و توجه به زيرساختهاي نظري و تئوريك و بسترسازي براي توليد نظريه در موسيقي را ميسر كند.
وي افزود: فرهنگستان هنر با جمع آوري نخبگان مي تواند بسترسازي نويني را، كه برپايه هاي علمي و نظري مبتني است در دانشگاه ها انجام دهد. يكي از كارهايي كه اين فرهنگستان مي تواند پيشنهاد دهد ايجاد دپارتمان فلسفه موسيقي در دانشگاه   هاست، لذا ناگزيريم با ايجاد يك گروهي كه مرجعيت آن را نهادها و دانشگاه ها پذيرفته باشند به احياي جنبه حكمي موسيقي  بيش از پيش توجه كنيم.
اين استاد دانشگاه با اشاره به پيشينه استفاده از موسيقي در منابع و متون كهن گفت: در منابع معرفتي، موسيقي به عنوان ابزار و عاملي براي تزكيه نفس و تاثيرگذار بر لايه هاي اخلاقي مطرح و افلاطون نيز براي موسيقي جنبه حكمي و اخلاقي قائل بود و در حكمت موسيقي ما مي توانيم از ابزار اخلاقي استفاده كنيم.
وي در ادامه جدايي موسيقي از حكمت را از مضرات دنياي معاصر دانست و گفت: نهضتي كه در جهان علم واقع شد و معمولا نيز محصول مدرنيته است، سبب شد تا موسيقي به عنوان يك علم كه بر روح و روان آدميان تاثير مثبت هم دارد به كناري نهاده شود، در حالي كه در كشورهاي شرقي چون چين و هند نسبت ميان حكمت و موسيقي را حفظ كردند، اما در كشور ما قدري فضا متفاوت است، از يك طرف وامدار موسيقي سنتي و حكمي هستيم و از طرف ديگر با تاثيرپذيري از اروپا و غرب جنبه حكمي موسيقي را از دست داديم.
دكتر بلخاري بر اين باور است كه فلسفه موسيقي در سه بعد مي تواند موثر باشد و ما بايد به عنوان رشته وزين علمي روي آن كار كنيم. در ابتدا در بحث فلسفه موسيقي اين مباحث مي تواند چنين باشد كه جايگاه موسيقي در زندگي بشر چيست؟ جايگاه موسيقي در اتصال انسان به ماورا چيست؟ اما در موسيقي جنبه هايي است كه با عقلانيت هماهنگي ندارد. به عبارت ديگر، هنگامي كه كلام به پايان مي رسد موسيقي آغاز مي شود. در مرتبه دوم عرفان نيز جايگاه شوريدگي در موسيقي را بررسي مي كند. در مرتبه پاياني، حكمت موسيقي به دو گونه عرفاني و فلسفي توأمان مي پردازد. البته در فضاي علمي امروز ما وجه علمي موسيقي مطرح است و وجه حكمي آن مغفول مانده است.

بهارستان
ابليس مي گويد - عليه اللعنه -: «از چهره ما آينه اي ساختند و از چهره تو آينه اي ساختند. ما در تو نگريم و بر خود مي گرييم و تو در ما مي نگري و بر خود مي خندي» .
در ذكر ابوبكر واسطي - تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
ناشيگري قاچاق فروش
ويني پگ (كانادا) - يك فروشنده كوكائين كه كوله پشتي خود را در تفرجگاهي جاگذاشته بود، وقتي براي بردن آن مراجعه كرد، دستگير شد. او كه «شوسونگ ونگ» نام دارد و ۳۲ ساله است پس از اين كه متوجه شد كيفش را با موادي كه ۷۴ هزار دلار ارزش داشت در تفرجگاه جاگذاشته است، فورا بازگشت اما پليس كه شاهد صحنه بود به او مشكوك شد و او را بازداشت كرد.«شو» در دادگاه به پنج سال زندان محكوم شده است. به گفته قاضي اين كمترين مجازات براي جرم اوست و به اين دليل كمترين مجازات برايش در نظر گرفته شده كه سوءسابقه نداشته است.
دزدان افسانه اي
آتن - دزداني كه در سرقت از يك جواهرفروشي چند ساعت مچي گرانقيمت را به سرقت برده بودند، براي فرار از محل به شيوه اي متوسل شدند كه در افسانه هاي باستاني يونان ريشه داشت.به گفته پليس، سه سارق جواهرفروشي هنگامي كه فروشنده زنگ خطر را به صدا درآورد پا به فرار گذاشتند. آنها براي اين كه تعقيب كنندگان خود را سرگرم كنند، ساعت هاي ۱۰۰۰ يورويي را در مسير انداختند و گريختند. منابع پليس گفته اند آنها دست كم چهار عدد ساعت را در مسير انداخته اند كه تنها يكي از آنها به دست آمده است.يك افسانه باستاني يوناني ماجراي خواستگار شاهزاده خانم تيزپايي را روايت مي كند كه براي رسيدن به معشوق از چنين روشي استفاده كرده است. شاهزاده خانم از پيش اعلام كرده بود تنها با مردي ازدواج خواهد كرد كه بتواند در يك مسابقه دو او را شكست دهد. خواستگار جوان او در جريان مسابقه سيب هايي از طلا را در راه انداخت تا شاهزاده خانم براي برداشتن آنها معطل شود و او با بردن مسابقه به خواسته اش رسيد.
نوزاد غول آسا
سائوپائولو - يك زن برزيلي روز پنجشنبه كودكي به دنيا آورد كه پزشكان آن را «نوزاد غول آسا» ناميده اند. اين نوزاد پسر كه «آدميلتون» نام گرفته است به هنگام تولد بيش از
۵/۷ كيلوگرم وزن داشت. او با عمل سزارين به دنيا آمد و مادر و نوزاد هر دو كاملا سالمند. مادر «آدميلتون» چهار فرزند ديگر دارد كه به هنگام تولد بين ۵/۳ تا ۵ كيلوگرم وزن داشته اند. معدل وزن براي نوزادان پسر ۵/۳ كيلوگرم و براي نوزادان دختر ۳ كيلوگرم است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۴۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
آستيلب ارغواني
000663.jpg
نام علمي:Astilbe Purpulamze
خانواده: SAXIFRAGACEAE
گياه دائمي ريزوم دار به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۹۰ سانتي متر است. خوشه هاي گل آن به رنگ قرمز مايل به ارغواني اواخر تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك نسبتاً غني، مرطوب و غني از هوموس نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در زمستان يا اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |