شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
مديرعامل شبكه معاملات صنعت سرمايه گذاري ايران:
فعاليت نخستين بازار سهام خارج از بورس
بهمن ماه آغاز مي شود
000606.jpg
گروه بورس: نخستين بازار اوراق بهادار خارج از بورس در ايران بهمن ماه جاري با نام «شمسا» كار خود را آغاز مي كند.
به گزارش خبرنگار ما عباس وفادار مديرعامل شبكه معاملات صنعت سرمايه گذاري ايران (شمسا) با اعلام اين مطلب گفت: فعلاً در حال نهايي كردن نرم افزار معاملات شبكه هستيم. اميدواريم پس از برگزاري جلسه هاي توجيهي و آموزشي براي اعضا و سهامداران شمسا، در اوايل بهمن ماه، با انجام معاملات اوليه، «بازار چهارم» را افتتاح كنيم. در اين فاصله، پذيرش شركت ها را نيز انجام خواهيم داد.
وي ادامه داد: شبكه هاي ارتباط الكترونيك را كه امكان مبادله اوراق بهادار شركت هاي خارج از بورس را فراهم مي كنند در بازار سرمايه جهاني، اصطلاحاً «بازار چهارم»  مي نامند. ويژگي اساسي اين شبكه ها دسترسي مستقيم سرمايه گذاران به بازارسهام است.
عباس وفادار گفت: از آن جا كه ماهيت مبادلات سهام در بازارهاي خارج از بورس و به تبع آن در بازار چهارم، به صورت مذاكره اي است، در نرم افزار طراحي شده براي مبادلات تأكيد خاصي بر اين موضوع شده است.
وي افزود: نرم افزار ياد شده به صورت «web base» طراحي شده و امكان انجام معاملات از طريق اينترنت فراهم آمده است.
مديرعامل شمسا تأكيد كرد: امنيت سيستم نرم افزاري روي اينترنت هيچ گاه به صورت ۱۰۰ درصد قابل تضمين نيست، اما اين امنيت بايد در چند لايه مد نظر قرارگيرد.
وي ادامه داد: در لايه نرم افزاري تلاش شده با توجه به روش هاي شناخته شده براي نفوذ به برنامه هاي كاربردي، حتي المقدور از اين گونه حملات جلوگيري شود.
وفادار گفت: تعميق بازار سرمايه در گرو شفاف بودن همه اطلاعات است. به همين دليل با تأكيد خاص بر شفافيت، پذيرش شركت ها براساس آيين نامه خاصي صورت خواهد گرفت.
وي افزود: در طراحي شبكه مبادلات الكترونيك سهام، سرمايه گذاران نهادي مد نظر بوده اند، درواقع ايجاد بازار چهارم براي انجام مبادلات توسط سرمايه گذاران نهادي پيش بيني شده است.
وي تصريح كرد: البته با گسترش اين شبكه و برطرف شدن موانع قانوني و حقوقي و همچنين كسب مجوزهاي لازم مي توان راه را براي حضور ساير سرمايه گذاران باز كرد.
عباس وفادار گفت: انجام مبادلات در بازارهاي خارج از بورس به صورت مذاكره و چانه زني است- برخلاف بورس كه براساس سيستم حراج فعاليت دارد- بر اين اساس خريدار و فروشنده از طريق شبكه به طور مستقيم با يكديگر مذاكره مي كنند تا به توافق برسند. ناشناس ماندن از مزاياي اصلي شبكه هاي ارتباط الكترونيك است، بر اين اساس خريداران و فروشندگان بدون آن كه شناخته شوند وارد مذاكره مستقيم با يكديگر مي شوند.
مديرعامل شمسا گفت: خصوصي سازي از دو طريق بورس و مزايده صورت مي پذيرد. شبكه معاملات صنعت سرمايه گذاري مي تواند در حوزه مزايده با سازمان خصوصي سازي همكاري داشته باشد؛به اين ترتيب آن دسته از شركت هايي كه واگذاري آنها از طريق مذاكره است مي توانند با پذيرش در شمسا مورد مبادله قرار گيرند. درواقع اين شبكه مي تواند به عنوان ساز و كار مكمل بورس در برنامه خصوصي سازي مطرح شود.
وي افزود: واقعيت اين است كه تعداد شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران در قياس با شركت هاي فعال در مجموعه اقتصاد ايران بسيار اندك است و بورس تهران فعلاً ظرفيت پذيرش تعداد زيادي از شركت ها را ندارد و از سوي ديگر تمايل و تقاضا براي خريد سهام به نسبت بالاست كه اين موضوع به نوسان قيمت ها دامن مي زند.
وفادار ادامه داد: بنابراين ضرورت وجود بازارهاي سهام ديگر براي جذب سرمايه ها احساس مي شود. يكي از روش ها جذب سرمايه از طريق ايجاد سازوكار پذيره نويسي؛ عرضه سهام جديد يا تأسيس شركت هاي جديد است.وي تأكيد كرد: پروژه ها يا شركت هايي كه نيازمند منابع مالي هستند مي توانند با كسب مجوز افزايش سرمايه و از طريق سلب حق تقدم سهام خود را وارد شبكه معاملات كنند.

ارزش مبادلات سهام ۴۳ درصد كاهش يافت
گروه بورس: ارزش مبادلات سهام در بورس تهران طي هفته گذشته ۴۳ درصد كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما طي هفته گذشته ارزش كل دادوستدهاي صورت گرفته در بورس تهران كمتر از دو هزار ميليارد ريال بود كه اين ميزان نسبت به هفته قبل از آن ۳/۴۳ درصد افت نشان مي داد.
در طول اين هفته ۲۹ هزار و ۹۴۵ نفر در ۴۸ هزار نوبت با مراجعه به شركت هاي كارگزاري مالكيت ۳۷۸ ميليون سهم را به نام خود تغيير دادند. اين ارقام به لحاظ تعداد خريداران نسبت به دو هفته قبل ۲/۱۳ درصد و از نظر تعداد سهم مبادله شده ۲/۳۳ درصد كاهش داشت.

عرضه سهام دو شركت جديد در بورس
گروه بورس: سهام دو شركت جديد هفته جاري در تالار مبادلات بورس اوراق بهادار عرضه مي شود.
به گزارش خبرنگار ما قرار است در اين هفته سهام شركت هاي سموم علف كش و پتروشيمي شيراز براي نخستين بار پس از پذيرش روي تابلوي بورس تهران قيمت بخورد. بر اين اساس امروز سهام سموم علف كش و فردا سهام پتروشيمي شيراز روي تابلو مي رود. در هفته گذشته نيز سهام دو شركت آبادگران با ميانگين قيمت ۱۸۰ تومان و توسعه ساختمان با ميانگين نرخ ۶۰۰ تومان براي اولين بار در بورس تهران دادوستد شد.
ضمن اين كه نام دو شركت آلومراد و توليد فروموليبدن كرمان هم روي تابلوي فرعي بورس تهران درج شد.

كارگزاران محلي در تالار اصفهان فعال مي شوند
گروه بورس: گزينش نخستين كارگزاران محلي براي فعاليت در تالار منطقه اي بورس اوراق بهادار اصفهان آغاز شد.
به گزارش ايران بورس با حضور دبير كل و جمعي از مشاوران و مديران سازمان بورس اوراق بهادار در اصفهان و انجام مصاحبه حضوري با متقاضيان دريافت پروانه كارگزاري در اين شهرستان فرايند اعطاي مجوز كارگزاري استاني وارد مرحله جديدي شد.
طي روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته هيأت اعزامي از سوي سازمان بورس به سرپرستي دبير كل بورس اوراق بهادار به مصاحبه حضوري با متقاضيان دريافت مجوز كارگزاري در اين شهرستان مبادرت ورزيد. با انجام اين مصاحبه پرونده متقاضيان كارگزاري براي ارائه به هيأت مديره و شوراي بورس به منظور اخذ تصميم نهايي تكميل خواهد شد.در پي شهرستان هاي مشهد و تبريز، اصفهان سومين شهرستاني است كه از پنج كارگزار محلي برخوردار خواهد شد. بيش از ۲۹۰ شركت در استان اصفهان متقاضي فعاليت كارگزاري بوده اند كه طي مصاحبه با اعضاي هيأت مديره ۳۰، شركت برگزيده نهايي اعلام خواهند شد.

۵۱ ميليون سهم دولتي خصوصي شد
گروه بورس: طبق آخرين آمار منتشر شده، در هفته گذشته ۵۱ ميليون سهم دولتي از طريق بورس اوراق بهادار به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش خبرنگار ما در هفته گذشته ۵۱ ميليون سهم از سهام ۵ شركت دولتي در مجموع به ارزش ۴۲ ميليارد ريال به بخش خصوصي فروخته شد.
بر اين اساس بخشي از سهام شركت هاي تهران شيمي، حق تقدم آلومتك، آزمايش و هپكو خصوصي شد، ضمن اين كه سازمان خصوصي سازي ۹/۴۹ ميليون سهم گروه صنعتي ملي را با قيمت ۷/۳۹ ميليارد ريال به بخش خصوصي واگذار كرد.

شاخص كل ۲۱۳ واحد پايين نشست
گرو بورس: شاخص كل قيمت سهام در طول هفته گذشته با افت ۲۱۳ واحدي به سطح ۱۳ هزار و ۱۰۰ واحد بازگشت.
به گزارش خبرنگار ما در پايان دادوستدهاي هفته گذشته در بورس تهران شاخص كل قيمت سهام براي نخستين بار در دو ماه گذشته روي رقم ۱۳ هزار و ۱۶۸ واحد ايستاد.
در اين دوره شاخص عملكرد تالار اصلي ۲۶۱ واحد افت نشان داد و به رقم ۱۳ هزار و ۲۹۰ واحد تنزل كرد. اما در تالار فرعي فعالان بازار رشد ۵/۱۸ واحدي شاخص عملكرد اين بازار را شاهد بودند.
در هفته گذشته شاخص سهام صنعتي در بورس تهران ۱۵۶ واحد پايين آمد و براي نخستين بار در نيمه دوم سال ۸۳ به سطوح پايين تراز ۱۰ هزار واحد رسيد.
شاخص مالي نيز در پايان دوره ياد شده ۷۹۲ واحد افت را تجربه كرد. اين شاخص روز چهارشنبه رقم ۴۰ هزار و ۶۵۹ واحد را نشان مي داد.

بورس فلزات با معاملات صوري برخورد مي كند
واحد مركزي خبر: معاون اجرايي بورس فلزات گفت: براساس آيين نامه تخلفات بورس در صورت وقوع معاملات صوري به شدت با آن برخورد مي شود.
صمدي افزود: چنانچه تباني در معاملات بورس فلزات مشخص شود آيين نامه تخلفات، جرايم سنگيني در حد لغو مجوز كارگزاري براي آن در نظر گرفته است.
وي با تأكيد بر اينكه تاكنون تخلفي در معاملات بورس فلزات صورت نگرفته، نظر كساني را كه معتقدند تخلفات صورت گرفته در بورس فلزات، عامل اصلي تغيير مديريت بوده، رد كرد.
معاون سازمان بورس فلزات گفت: تا پيش از تشكيل بورس فلزات دلالان سود كلاني را از خريد و فروش محصولات به ويژه آهن آلات نصيب خود مي كردند كه با آغاز به كار اين مركز، اين سود كه تاكنون به دست واسطه ها مي رسيد به شبكه توليد بازگردانده شد.

تغييرات قيمت سهام
آمار معاملات سهام در بازار اصلي
از ۲۶ تا ۳۰ دي ماه
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴۰۴-
۵۸۸۵
۱۸۰۷۶۰۱
توسعه معادن روي ايران
۱۹۴-
۶۳۹۳
۳۲۸۲۷
معادن منگنز ايران
۲۸۰-
۳۵۸۶
۱۲۵۸۲۵۷
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۳۱۵-
۲۳۱۵
۸۲۰۴۷۶
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۱۱۶-
۳۴۴۸
۱۸۵۹۲
ايران مرينوس
۱۳۰-
۲۴۷۰
۶۴۷۴
فيبر ايران
۸۲
۵۶۸۲
۱۵۵۶۵۶۴۶
صنايع كاغذسازي كاوه
۴۸۹-
۷۳۰۱
۳۷۳۹۳
كارتن ايران
۷۰۵۱-
۴۲۱۱
۲۲۷۰۲
بسته بندي پارس
۰
۳۲۰۵
۳۴۲۰۰
حق تقدم بسته بندي پارس
۱۲۲۷-
۲۱۶۹۶
۱۴۵۷
افست
۱۸۸-
۲۲۸۵۱
۱۰۳۹۴
نفت پارس
۱۹۳۲-
۲۹۸۵۴
۲۹۸۹۴۲
نفت بهران
۱۱۶-
۴۱۴۶
۳۷۶۲۱۶
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ)
۱۳۲-
۱۶۸۶
۱۱۵۲۲۰
ايران تاير
۱۳۶-
۴۶۵۱
۶۵۲۵۰۷
توليدي لاستيك دنا
۴۶۲-
۹۵۳۷
۲۱۸۴۴۲
صنايع لاستيكي سهند
۲۵
۱۱۸۳
۱۰۸۹۵
پلاستيك شاهين
۲۸۲۱-
۱۸۱۴۳
۴۵۳۳۷۸۸
گاز لوله
۴۸۸-
۳۵۴۷
۳۴۳۶۶۷
سپنتا
۲۰۵-
۳۶۸۲
۴۲۶۵۸
نورد و قطعات فولادي
۱-
۳۵۰۷
۸۵۰۴
لوله و ماشين سازي ايران
۰
۸۵۳۹
۱۳۲
فروسيليس ايران
۴۵
۷۲۵۹
۶۸۰۱
گروه صنعتي سپاهان
۵۴۸-
۸۴۹۴
۱۱۳۳۰۶
آلومتك
۷۳-
۷۸۲۰
۳۲۷۲
حق تقدم آلومتك
۱۱-
۶۴۸۶
۲۲۸۴۹۶
نورد آلومينيوم
۱۶۷-
۴۸۴۴
۲۰۲۲۷۲
مس شهيد باهنر
۲۵۷-
۱۰۷۲۵
۱۵۹۴۲۶
گروه صنعتي سديد (هلدينگ)
۹۱-
۱۴۴۰۹
۳۶۷۹۲۹
سرمايه گذاري توكا فولاد (هلدينگ)
۸۵-
۱۵۰۶
۳۶۸۴۸۶
ماشين سازي اراك
۱۰۶-
۳۳۴
۷۶۱۵۶
حق تقدم ماشين سازي اراك
۲۳۰-
۱۸۶۴
۸۵۴۵۱۸
صنايع آذرآب
۱۸-
۲۹۶۴
۷۷۶۸
صنعتي آما
۹۸۹-
۵۷۹۳
۲۰۹۰۹۷
جام دارو
۱۵۸۲-
۵۴۱۸
۴۱۹۷
پمپ سازي ايران
۱۴۶-
۳۶۲۳
۴۱۴۴۲۶
ماشين سازي نيرومحركه
۳۱-
۲۲۷۸
۱۵۸۸۲
سرما آفرين
۳۹۲-
۴۴۵۹
۴۹۴۸۲۷
تراكتورسازي ايران
۰
۴۸۰۱
۲۰
پارس خزر
۵۶
۴۲۱۱
۸۳۷۱۸
گروه صنعتي بوتان
۹۷-
۳۲۹۸
۷۵۱۷۲
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ)
۲۰۶
۳۴۹۱
۳۷۲۶۵۵
موتوژن
۶۰
۳۲۵۰
۵۱۸۹۵
كابلسازي ايران
۴۶-
۱۷۴۹
۲۴۷۲۰
حق تقدم كابلسازي ايران
۱۷۰-
۵۲۰۲
۱۲۸۱۱۶۷
گروه بهمن
۴۹۳-
۸۸۲۶
۷۶۹۰۴۱۰
سايپا ديزل
۶۴
۵۴۶۸
۱۷۶۶۵۲۰
سايپا
۳۶۴-
۸۳۲۸
۳۰۲۸۸۳
زامياد
۹۸-
۲۱۷۱
۲۱۰۲۶۷
نيرومحركه
۱۳۷-
۳۵۲۳
۹۰۶۱۲۴
محورسازان ايران خودرو
۱
۷۷۰۷
۱۰۰۰۰
كاربراتور ايران
۴-
۳۴۶۱
۱۰۶۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۳۳-
۳۵۵۵
۱۹۴۰۷۲
سرمايه گذاري رنا (هلدينگ)
۱۵-
۱۹۴۹
۲۱۰۰
قند مرودشت
۱۱۰-
۷۱۳۴
۳۶۳۳
فرآورده هاي غذايي و قند پيرانشهر
۵-
۲۳۸۶
۴۴۶
فرآورده هاي غذايي و قند تربت جام
۱۴۳-
۵۲۳۲
۶۰۳۳۹۳۸
سرمايه گذاري غدير (هلدينگ)
۵۲-
۳۳۳۶
۸۵۸۳۷۳۶
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۲۷۳-
۱۹۲۵
۶۵۱۰۴۸
حق تقدم سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۳۵
۳۵۳۲
۲۶۵۴۷۶
شهد ايران
۱
۳۱۳۱
۶۲۴۲۲
نوش مازندران
۴-
۲۷۵۳
۱۶۱۶
روغن نباتي پارس
۸۴-
۳۹۶۸
۲۵۵۱۱۱۲
مارگارين
۹۵-
۵۶۷۵
۱۳۲۴۳۹۰
صنعتي بهشهر
۴۸
۳۳۹۵
۱۴۶۳۶
روغن نباتي جهان
۳
۵۴۳۶
۶۶۶۲
لبنيات پاك
۶۸-
۷۰۷۳
۱۷۲۵۷۶
شير پاستوريزه پگاه اصفهان
۲-
۲۱۲۰
۱۲۸۲۰
بسيكويت گرجي
۱۵۲-
۵۲۵۲
۵۴۶۸۶۵
توسعه صنايع بهشهر (هلدينگ)
۲۳۶-
۹۹۲۸
۶۸۱۰۴
داروسازي جابر ابن حيان
۱۶
۱۰۶۲۷
۴۷۲۰
داروسازي ابوريحان
۱۴۵
۷۲۰۸
۸۲۰۳۴
كيميدارو
۵۶۵-
۱۸۷۴۴
۴۰۱۶۴
دارويي رازك
۵۴۳-
۴۹۸۹
۴۶۱۶۷
دارويي لقمان
۲۶۱-
۶۷۴۵
۵۱۹۹۱
داروسازي اسوه
۱۷۸-
۵۲۲۵
۳۹۸۴۴
داروسازي كوثر
۵
۸۳۶۸
۱۰۶۲۱
پارس دارو
۴-
۱۰۸۶۴
۱۰۳۸۵
داروسازي فارابي
۸۰۲-
۴۷۸۴
۷۳۰۷۸
داروسازي امين
۱۲۸۱-
۲۴۰۹۱
۱۶۰۱۵
داروسازي سينا
۹-
۱۱۴۵۷
۵۱۰
لابراتور داروسازي دكتر عبيدي
۱-
۱۳۸۳۴
۱۵۷
داروسازي اكسير
۳-
۹۲۸۲
۷۲۰۶
داروسازي زهراوي
۱۷۲
۵۷۵۳
۲۷۴۱۳۶۳
سرمايه گذاري البرز (هلدينگ)
۸-
۸۸۳۹
۵۲۴۳۱
داروپخش (هلدينگ)
۴۶۵
۱۶۴۹۱
۸۰۰۹۲
پتروشيمي فارابي
۳۰۷-
۸۸۶۹
۱۴۵۵۸۲
صنايع شيميايي ايران
۷-
۴۰۳۵
۵۲۶
صنايع شيميايي سينا
۱۲۶-
۱۴۱۴۵
۲۰۸۰۹۷
پتروشيمي خارك
۱۹۸۹-
۱۹۰۸۹
۱۲۱۹۶۷۱
پتروشيمي اصفهان
۱۰۲۲-
۱۳۹۳۹
۱۹۲۹۷۹۵
پتروشيمي اراك
۱۲۲۳-
۱۴۶۸۸
۱۲۸۹۴۶
پتروشيمي آبادان
۱۹۵-
۱۳۹۰۰
۱۱۴۵۴۸
حق تقدم پتروشيمي آبادان
۱۶-
۲۸۲۴
۹۲۹
پارس پامچال
۲۳۵-
۲۹۶۶
۵۳۹۱۲۲
كف
۶۹۳-
۵۵۹۶
۵۵۱۹۳۹
كربن ايران
۲۰۵-
۵۰۰۰
۱۷۵۱۱۹۸
حق تقدم كربن ايران
۱۲۸۹-
۴۹۲۱
۱۸۲۳۹۴۰
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ)
۲۵۱-
۳۵۴۸۸
۱۱۲۵۰
خدمات انفورماتيك
۵۵۷-
۵۸۸۷
۷۱۲۱۸۷
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰
۴۳۱۱
۹۵۶۹۳۴
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه شهر
۶۴-
۷۵۱۵
۱۱۷۰۰
كاشي اصفهان
۱۹۹-
۳۴۲۷
۹۸۰۸۴
چيني ايران
۹-
۱۰۰۴۸
۱۲۷۸۲
كاشي نيلو
۷۸-
۳۶۰۲
۲۵۹۷۹
صنايع كاشي و سراميك سينا
۱۹۳-
۱۹۶۳۶
۷۴۳۰۵
سيمان تهران
۸-
۲۱۳۵۸
۴۳۶۲
سيمان كرمان
۱۸۰۷-
۷۴۷۶۹
۱۹۱۰۲
سيمان صوفيان
۶۷۶-
۱۳۶۹۱
۱۶۱۷۸۸۰
سيمان فارس و خوزستان
۶۲-
۳۴۶۹۳
۳۴۸۰
سيمان شرق
۱۳۷۶-
۳۰۹۹۳
۲۸۲۲۰
سيمان خزر
۱۹۱-
۲۵۶۸۱
۷۲۹۹
سيمان غرب
۷-
۲۰۶۳۳
۱۴۵۴
سيمان سپاهان
۱۰۸۲-
۳۰۷۲۱
۲۹۹۲۶
سيمان شاهرود
۴-
۱۰۵۲۰
۱۰۱۶
سيمان هگمتان
۹۳-
۲۱۷۰۰
۳۷۴۰
سيمان بهبهان
۱-
۱۸۹۷۹
۱۸۰۵۶۷۵
سيمان خاش
۱۰-
۸۴۵۲
۳۲۶۳
سيمان كارون
۳۹-
۴۹۵۱
۱۰۲۶۶
شيشه قزوين
۲۴
۲۵۳۴
۲۲۴۴۰
شيشه و گاز
۷۳۸-
۵۵۹۸
۱۱۴۷۴۲
شيشه همدان
۲۶۵-
۲۸۰۶
۲۴۳۹۳۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۳۹۸-
۷۱۹۵
۱۰۹۸۲۴۴
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۹-
۲۰۹۱
۹۴۷۷۴۲
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۲۰۰-
۸۹۲۴
۱۱۰۳۴۳۶
بانك اقتصاد نوين
۱۷۸-
۶۷۱۸
۴۹۳۰۹۳۱۴
بانك پارسيان

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |