شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
با عنوان از عيد تا عيد
برنامه هاي پاسداشت اعياد قربان و غدير آغاز شد
000597.jpg
گروه اجتماعي: برنامه هاي فرهنگي، هنري با عنوان از عيد تا عيد در سراسر كشور به ويژه در شهر تهران با برپايي مراسم و آئين هاي ويژه از ديروز به مناسبت عيد قربان آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما پنج شنبه گذشته در اغلب مكان هاي مذهبي، مساجد و مراكز فرهنگي دعاي پرفيض عرفه با حضور پرشكوه قشرهاي گوناگون جامعه برگزار شد كه براي نخستين بار بخشي از فضاهاي فرهنگي در شهر تهران مانند فرهنگسراي بهمن، اشراق و ولاء برنامه هاي خود را حول محور برپايي مراسم دعاي روز عرفه متمركز كردند.
شامگاه ديروز دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران بعد از نماز مغرب و عشا برنامه ديدار با جانبازان را به مناسبت عيد سعيد قربان در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار كرد. در فرهنگسراي اشراق نيز ديروز برنامه ويژه عشق و تسليم به مناسبت عيد سعيد قربان برگزار شد. عيد سعيد قربان بهانه نيكويي شد تا بسياري از زوج هاي تهراني و خانواده كميته امداد به همين مناسبت پيوند زناشويي را جشن بگيرند، ديروز ۴۵۵ زوج جوان خانواده بزرگ كميته امداد در چهار استان كشور مراسم جشن ازدواج برگزار كردند.
جشن هاي ازدواج دانشجويي نيز رونق ويژه اي گرفت و عيد سعيد قربان آغاز جشن هاي ازدواج دانشجويي بود كه طي اين برنامه ها ۲۵ هزار زوج دانشجو زندگي مشترك را آغاز مي كنند. برنامه هاي فرهنگي و پاسداشت اعياد قربان و غدير با برنامه هاي ويژه جشن با سادات، مسابقه سراسري علي(ع) از تولد تا شهادت، برپايي نمايشگاه كتاب، برنامه هاي ويژه درباره بحث غدير در مدارس شهر تهران و ۱۵۰ برنامه ويژه با عناوين مختلف از عيد تا عيد با حمايت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران توسط فرهنگسراي اشراق به اجرا در مي آيد. براساس اين گزارش برنامه هاي ويژه از عيد تا عيد در نهايت به ويژه برنامه هاي دهه مبارك فجر پيوند مي خورد كه مراكز فرهنگي در سراسر كشور، شهروندان، سازمان ها، نهادها و ارگان هاي مختلف آغاز بيست و هفتمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي را جشن خواهد گرفت.

حداقل ۴۰ مركز اورژانس در خطر تعطيلي هستند
گروه اجتماعي:عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: براساس بودجه اي كه سازمان مديريت براي وزارت بهداشت و درمان در سال ۸۴ در نظر گرفته ۳ درصد رشد نسبت به سال ۸۳ داشته است.
دكتر عابد فتاحي با اعلام اين خبر افزود: بودجه اي كه سازمان مديريت و برنامه ريزي براي وزارت بهداشت در نظر گرفته، بسيار اندك است و مطمئنا وزارت بهداشت را در سال ۸۴ با مشكلات عديده اي مواجه خواهد كرد.
وي تصريح كرد: هيچ يك از فاكتورهاي افزايش جمعيت، افزايش پرسنل، افزايش تخت هاي بيمارستاني در تعيين بودجه سال ۸۴ در نظر گرفته نشده است.
عضو كميسيون مجلس خاطر نشان كرد: يكي از مواردي كه بايد به آن توجه شود، بحث اورژانس كشور است؛ در حال حاضر ما با كمبود مراكز اورژانس مواجهيم، اين بودجه ۴۰مركز اورژانس كشور را در سال ۸۴ در معرض خطر تعطيلي قرار خواهد داد.
دكتر فتاحي گفت: همچنين وزارت بهداشت نمي تواند در پروژه هاي ساخت بيمارستان شركت كند، در حال حاضر كه ۷۰ درصد از هزينه هاي ساخت بيمارستان را دولت مي دهد و ۳۰ درصد آن را وزارت بهداشت تقبل مي كند، با چنين بودجه اي ساخت هر بيمارستان بين ۱۲ تا ۱۵ سال به طول خواهد انجاميد. وي افزود: همچنين در سال ۸۳ وزارت بهداشت مجبور شد از اعتباري كه براي اين وزارتخانه اختصاص داده بودند مبلغ ۲۱۰ ميليارد تومان را براي پرداخت حقوق پرسنل خود هزينه كند، در واقع پولي كه براي پروژه هاي بهداشتي و درماني در نظر گرفته شده بود به دليل عدم همكاري سازمان مديريت با وزارت بهداشت براي پرداخت حقوق پرسنل اين وزارتخانه هزينه شد.
دكتر فتاحي سپس به بحث حقوق پرستاران اشاره كرد و گفت: بي عدالتي در نظام سازمان هاي مختلف درماني كشور به طور محسوس و آشكار وجود دارد، در بحث حقوق پرستاران يك پرستار در شركت نفت درآمدي نجومي دارد در حالي كه يك پرستار شاغل در بيمارستان هاي دولتي مجبور است براي گذران زندگي خود ۲ تا ۳ شيفت كار كند.

سالانه ۸۰۰ زن به خانه زنان پناه مي آورند
گروه اجتماعي: در پي اعلام پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور مبني بر تشكيل مكانهايي امن با نام «خانه زنان» براي زنان خشونت ديده، سازمان بهزيستي اعلام كرد چنين مكانهايي براي زنان پناهجو از سال ۸۰ به مرور تاسيس شده و هم اكنون زنان خشونت ديده به آن مراجعه مي كنند.
خبرگزاري ايسنا در گزارشي از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور چنين اعلام كرده بود: «خانه زنان» به منظور پذيرش زنان خشونت ديده فاقد سرپناه كه توسط نزديكان خود مورد خشونت جسمي قرار مي گيرند، با مسئوليت سازمان بهزيستي كشور به صورت آزمايشي در ۸ استان كشور ايجاد مي شود. پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور همچنين اعلام كرد: در اين مراكز علل مراجعه زنان به خانه ها ريشه يابي و سپس برنامه ريزي و با كمك مددكاران اجتماعي براي رفع عوامل به وجودآورنده مشكل اقدام مي شود.
اما خبرگزاري فارس به نقل از رئيس سازمان بهزيستي كشور خبر داد: خانه زنان پناهجو در همه مراكز استانهاي كشور فعال است و سالانه بيش از ۸۰۰ نفر از زنان پناهجو به اين مراكز مراجعه مي كنند كه از ۳ روز تا ۳ ماه در اين خانه ها نگهداري مي شوند.
راه چمني گفت: روز چهارشنبه در جلسه شوراي اجتماعي كشور گزارش فعاليتهاي خانه هاي زنان را ارائه كرديم و اين شورا نيز ضمن حمايت از فعاليتهاي اين خانه ها بر گسترش آنها تأكيد كرد.
رئيس سازمان بهزيستي كشور اضافه كرد: خانه هاي زنان پناهجو مانند يك مركز اسكان موقت است كه زنان سرگردان در خيابانها را كه به علل مختلف به خصوص خشونتهاي خانگي خانه را رها كرده اند و جايي ندارند پذيرش مي كنند. وي افزود: خانه هاي زنان پناهجو تابلو ندارد و مصلحت نيست كه محلهاي شناخته شده اي باشند اما زنان پناهجو مي توانند با مراجعه به اورژانسهاي اجتماعي و اداره هاي بهزيستي شهر خود به اين مراكز هدايت شوند و از اين محيط امن به طور موقت تا رفع مشكل خود استفاده كنند.

موافقت دولت باافزايش سرمايه گذاري
در بخش گردشگري در برنامه چهارم توسعه
000600.jpg
گروه اجتماعي: دولت با پرداخت سهم پيش بيني شده خود در برنامه چهارم توسعه براي سرمايه گذاري در بخش ميراث فرهنگي و گردشگري موافقت كرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: «موافقت همه جانبه دولت با تامين سهم خود براي سرمايه گذاري در بخش ميراث فرهنگي و گردشگري نشان از تغيير سياست هاي نظام نسبت به اين بخش دارد و اهتمام نمايندگان مجلس اين گام نيمه تمام را كامل مي كند.» معاون رييس جمهور با انتقاد از كم توجهي به بخش ميراث فرهنگي وگردشگري در سالهاي گذشته از موافقت دولت با رشد سرمايه گذاري در اين بخش در نخستين سال برنامه چهارم توسعه خبرداد وآن را گامي بلند براي خروج از دايره بسته گذشته وورود به عرصه تازه اي در اين زمينه دانست .
به گزارش ميراث خبر،سيد حسين مرعشي رويكرد جديد نظام براي تقويت ظرفيت هاي گردشگري و ميراث فرهنگي را فرصتي طلايي براي به كارگيري تمامي امكانات موجود در جهت شكوفايي اين بخش برشمرد و افزود: «نمايندگان مردم بهتر از دولت و هر مقام ديگري به كاستي هاي بي شمار اين بخش ها در حوزه هاي انتخابي خود واقف هستند و هر گامي كه در اين زمينه برداشته شود نتيجه  آن توسعه اقتصادي و شكوفايي فرهنگي اجتماعي مناطق مختلف كشور خواهد بود.»

شوراي عالي آموزش و پرورش از مجلس درخواست كرد:
بازسازي مدارس و تجهيز كلاسها به امكانات ايمني
گروه اجتماعي: عليرغم بروز حادثه مدرسه سفيلان در استان چهار محال و بختياري و رخ دادن هر از چند گاهي از اين گونه حوادث براي مدارس يا دانش آموزان كشور، توجه بلندمدتي براي پيش گيري از حوادث وجود ندارد.
مدير كل سازمان نوسازي و تجهيز مدارس استان تهران اعلام كرد كه با گذشت ۱۰ ماه از سال، كمتر از ۳۵ درصد اعتبارات عمراني به ما پرداخت شده است.
به گزارش ايلنا مهندس محمد اصلاني، گفت: در حال حاضر ۹ هزار كلاس درس با قدمت بالاي ۴۰ سال در استان تهران وجود دارد كه در صورت عدم تامين اعتبارات لازم با وقوع حادثه اي، خسارات جبران ناپذيري به بار خواهد آمد.
مدير كل نوسازي و تجهيز مدارس استان تهران، گفت: با وجود ابلاغ به سازمان مديريت در خصوص تامين اعتبار براي ساخت ۲۰ هزار كلاس درس ظرف دو سال، تاكنون اقدام شايسته اي از سوي اين سازمان صورت نگرفته است.
وي افزود: در صورت تامين اعتبار و زمين در ابتداي سال آينده، به ساعت و بازسازي ۹ هزار كلاس درس در تهران اقدام مي كنيم كه تا پايان سال ۸۴ ساخت آن به پايان مي رسد.
اصلاني، با اشاره به تخريب سقف دو مدرسه در اثر بارندگي هاي اخير، تصريح كرد: در حال حاضر، حدود ۳۶۰ هزار دانش آموز در ۹ هزار كلاس درس كه بالاي ۴۰ سال قدمت دارند، تحصيل مي كنند و در صورت عدم بازسازي اين مدارس امكان بروز حوادثي در آنها وجود دارد.
همچنين به گزارش ايسنا، دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش نيز با اعلام بررسي حادثه مدرسه «سفيلان» در جلسه اخير اين شورا گفت: بيانيه شورا به منظور مساعدت جدي دولت براي تأمين اعتبارات بخش عمراني با هدف مقام سازي و بازسازي مدارس به نمايندگان مجلس ارائه مي شود.
نويد ادهم با اشاره به اين كه بيانيه فوق تا دوشنبه به مجلس ارائه مي شود، افزود: در اين بيانيه بر مساعدت جدي به آموزش و پرورش در بخش عمراني براي بازسازي ساختمانهاي بسيار فرسوده و قديمي آموزش و پرورش و همچنين تجهيز ساختمانها به امكانات ايمني نظير كپسول آتش نشاني تأكيد شده است.
وي گفت: در زمينه تدابير اتخاذي از سوي وزارت آموزش و پرورش براي جلوگيري از رخداد موارد مشابه نظير آموزش نيروي انساني، برقراري مانورهاي آموزشي براي دانش آموزان و معلمان در سالگرد حادثه سفيلان، آموزش مهارتهاي دفاعي به دانش آموزان در كتب درسي تصميم گيري شد.

نيمه پنهان ويروس فرصت طلب ايدز
آموزش به گروه هاي سني جوان درباره ايدز افزايش مي يابد
گروه اجتماعي - عباس اسدي: ۲۰ سال از شناسايي ويروس ايدز در جهان مي گذرد ولي هنوز واكسن و دارويي براي درمان آن يافت نشده است. اين در حالي است كه شمار مبتلايان به اين ويروس هرروز بيش از گذشته افزايش يافته است.
به گزارش خبرنگار ما در ايران ويروس ايدز هر روز قربانيان تازه اي مي گيرد.
دكتر داور كيا محمدي درباره ويروس ايدز و پيشرفت روز افزون و پرشمار آن در ايران مي پرسد: چرا سوغات كشورهاي پيشرفته و بيماري عصر فناوري بيش و پيش از آنكه دامن خود آنها را بگيرد، تازيانه هاي مرگبارش را بر پيكر كشورهايي فرود مي آورد كه باورهاي آن كشورها مي تواند به عنوان سدي محكم در مقابل انتقال اين ويروس خطرناك نقش آفرين باشد.
اين پزشك پيش از آنكه جواب پرسش خود را دريافت كند مي گويد: اشارات تلويحي به موضوع ايدز و ممانعت از موضع گيري هاي صريح نه تنها حافظ اخلاق عمومي نيست، بلكه به واسطه فقر آگاهي جامعه، روند شيوع و گسترش آن را تسريع خواهد كرد.
براساس اين گزارش به تازگي گرچه يكي از پزشكان متخصص داخلي ايران اين باور را بازتاب داده است كه هپاتيت  C بيش از ايدز جان مردم را تهديد مي كند و آمار مبتلايان به اين عارضه در ايران را ۲۰۰ هزار نفر اعلام كرده است اما واقعيت گسترش روزافزون بيماري ايدز در كشور انكار ناپذير است. علاوه برآن دامنه گسترش آموزش جوانان و خانواده ها بيش از هر زماني احساس مي شود.
دكتر رياض غيرتمند مدير كل بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش از آموزش پيشگيري از ايدز در ميان يك ميليون دانش آموز پايه اول متوسطه كشور خبر داده و خاطر نشان كرده است: اين آموزش در مناطق آموزش و پرورش دو، شش،  چهارده و نوزده تهران انجام شده و دامنه آن حتي استان هاي خراسان،  كرمانشاه، گيلان و كرمان را نيز در برگرفته است. وي همچنين يادآور شده است در اين شيوه آموزش و اطلاع گيري از نحوه آشنايي دانش آموزان با ويروس ايدز مشخص شده كه سطح آگاهي پسران به نسبت دختران بيشتر بوده است.
دكتر رضا امدادي از جامعه  شناسان فعال در حوزه آسيب هاي اجتماعي مي گويد: به باور من بالا رفتن سن ازدواج در ايران، فقر نان و نبود اشتغال، كاهش نظارت بهداشتي بر رفتارهاي غيراخلاقي مردان و پسران، كاهش نظارت كافي و مستمر بر وجود مواد مخدر در زندان ها و معتادان تزريقي و تعصبات اجتماعي از جمله مواردي است كه بستر ساز شيوع بيماري ايدز در ايران است.
وي همچنين مي گويد: تلويزيون به عنوان بزرگ ترين رسانه گروهي با قابليت اطلاع رساني فراگير براي آگاهي رساندن به اقشار مختلف اجتماعي پيرامون ايدز بايد وارد ميدان شود. آزمايش ايدز با تعرفه ارزان براي اقشار جامعه به ويژه زوجين قبل از ازدواج مانند آزمايش گروه خوني الزامي شود. آموزش و آگاه سازي درباره مسائل جنسي از طريق مراجع رسمي و معتبر مانند آموزش و پرورش، سازمان بهزيستي و مراكز آموزش پزشكي مي تواند از آلوده شدن جوانان به اين ويروس بكاهد.
وي همچنين مي افزايد: نظارت مستمر بر مراحل فرآوري فرآورده هاي خوني و اماكني كه در فعاليت روزمره به نوعي با اين مقوله مرتبط هستند، فراهم آوردن شرايط آسان ازدواج براي گروه هاي سني از سوي خانواده و امكانات و تسهيلاتي كه كارگزاران حكومتي براي اين كار پيش بيني مي كنند از جمله مواردي است كه تأثير قابل توجهي در كاهش ابتلا به ويروس ايدز دارد.
براساس آخرين آمار انتشار يافته از طريق وزارت بهداشت بيش از ۵۰ هزار نفر از شهروندان ايراني به ويروس ايدز آلوده شده اند كه شمار پنهاني و مخفي مبتلايان اين بيماري در ايران به دليل آسيب حيثيتي هيچ گاه آشكار نشده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |