شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
بعد از ظهر ديروز در محور بابلسر - تهران
ريزش كوه مسافران يك اتوبوس را به كام مرگ فرستاد
000660.jpg
عكس: ساتيار
گروه حوادث: شمار حوادث و تصادفات جاده اي و شهري هر روز فزوني مي گيرد، به طوري كه انتظار مي رود تعداد قربانيان اين سوانح در سال جاري بسيار بيشتر از ۲۶ هزار قرباني اين قبيل حوادث در سال گذشته باشد.
در آخرين حادثه از اين نوع بعدازظهر ديروز (جمعه) بر اثر ريزش كوه در محور «بابلسر- تهران» در منطقه «كهرود» لاريجان بر روي يك دستگاه اتوبوس مسافربري، بيش از ۲۵ تن از هموطنان كشته شدند.
به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا در اين حادثه كه در ۷۰ كيلومتري آمل رخ داد، باقي سرنشينان اتوبوس كه ۷ تن بودند، زخمي و توسط امدادگران به بيمارستان منتقل شدند.
به دنبال وقوع اين حادثه، اتوبوس مذكور كه از مقصد بابل به سمت تهران در حال حركت بود، از مسير منحرف شد و به داخل دره در منطقه كهرود سقوط كرد.
امدادگران جمعيت هلال احمر آمل، دماوند، آتش نشاني، راه و ترابري و نيروي انتظامي پس از وقوع حادثه به منطقه اعزام شدند، اما شيب دره به حدي زياد بود كه امدارساني را با مشكل مواجه كرد.
بر اساس اظهارات نجات يافتگان، شمار مسافران اتوبوس به علت سوار شدن تعدادي بين راهي، بيش از ۳۲ مسافر ثبت شده بود .
به گفته محمدرضا غادي، مسؤول امداد جاده اي جمعيت هلال احمر دماوند، امدادرسانان در حال بيرون كشيدن اجساد قربانيان هستند كه تعدادي از آنها به علت شدت حادثه تكه تكه شده اند.

بعد از ۲۵ سال فاش شد
كلاهبرداري ۵/۱ ميليون پوندي
راننده تاكسي ايراني در لندن
000594.jpg
گروه حوادث: فاش شدن راز هويت جعلي يك ايراني در لندن و جرايمي كه او مرتكب شده هفته گذشته صدرنشين اخبار مطبوعات انگلستان بود.
اين راننده تاكسي با استفاده از هويت يك پزشك بريتانيايي، صدها بيمار را درمان كرده و مبلغ يك و نيم ميليون پاوند از محل كمك ها و اعانات جمع آوري كرده است.
برايان بلوچي با فريب ادارات دولتي، كميسيون خيريه ها و شوراي پزشكي عمومي، نه تنها عمل جراحي انجام مي داد بلكه در دادگاه نيز به عنوان كارشناس به ارائه نظر مي پرداخت.
اين ايراني ۴۳ ساله در حالي به عنوان يك كارشناس پزشكي به دادگاه فراخوانده مي شد كه هيچ تخصصي در زمينه پزشكي نداشته و زندگي خود در بريتانيا را به عنوان راننده تاكسي آغاز كرده بود.
وي در ابتدا با سرقت هويت يك دانشجوي پزشكي سابق، عبدل دوشوكي، در شوراي پزشكي عمومي نام خود را به صورت موقت ثبت كرده بودو سپس با سرقت هويت يك روان شناس اسپانيايي، دكتر آنتونيو كاريلو گومز به صورت كامل به عضويت اين شورا در آمده بود.
دكتر دوشوكي ۴۴ ساله مي گويد: من يك پزشك صاحب صلاحيت هستم اما هم اكنون به عنوان يك طراح وب سايت به كار مشغولم. من پس از آشنايي با بلوچي براي او چند كار انجام دادم.
او در تمام اين مدت دائما از من در مورد تجربيات و سوابق و مدارك پزشكي ام مي پرسيد و اينكه چرا طبابت نمي كنم.
دكتر دوشوكي مي گويد زماني كه شوراي پزشكي عمومي در سال ۲۰۰۳ به او نامه اي نوشته و در مورد درخواست او مبني بر تغيير نامش به برايان بلوچي، خواستار تاييد موضوع شده بود، احساس كردكه اتفاقي افتاده است.
اما در آن زمان، بلوچي ديگر از نام او استفاده نكرده و از عنوان دكتر گومز براي فعاليت خود استفاده مي كرد.
بلوچي كه پس از ورود به بريتانيا ۲۰ بار نام خود را تغيير داده است روز گذشته در دادگاه مجموعا به ۳۰مورد جرايم خود در رابطه با فريب افراد و مراكز در ۴ سال و نيم گذشته اعتراف كرد. وي قرار است هفته آينده به زندان افكنده شود.
بلوچي با حيله ها و فريب كاري هاي زيركانه خود موفق شده بود زندگي مرفهي را براي خود دست و پا كند.
خودروي مرسدس بنز جديد وي داراي ارزشي حدود۵۰۰۰۰ پاوند بوده و شماره پلاك آن، كه به صورت شخصي در اختيار بلوچي قرار دارد، D8CTR است كه نزديكترين تركيب ممكن به DOCTOR محسوب مي شود.
بلوچي با ادعاي گذراندن دوران تحصيلات خود در دانشگاه هاي هاروارد، ليدز و ساسكس صدها گزارش روانشناسي براي صدها متقاضي پناهندگي تهيه كرده و در فاصله سال هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ حداقل بيش از ۲۰۰۰ بيمار را مورد درمان قرار داده است.
او كلينيك شخصي خود را در خيابان هارلي دائر كرده و مدعي بود كه براي ترك اعتياد و عمل جراحي، از جمله جراحي پلاستيك، مشاوره ارائه مي دهد.
مردي كه به دليل مشكلي در پشت خود توسط بلوچي مورد مداوا قرار گرفته بود اكنون در وضعيت نامناسبي به سر مي برد.
در سال ۲۰۰۳ وي براي ارائه نظرات كارشناسي به چندين دادگاه از جمله دادگاه هاي اولد بيلي، ماري ليبورن مجيستريت و بيرمنگهام كراون دعوت شد. او در سال ۱۹۹۷ با فري بلوچي همسر دوم خود ازدواج كرده و داراي دو فرزند است.
خانم بلوچي كه اهل هامپتون است در كلينيك او در بخش پذيرش بيماران مشغول به كار بود.
لوئيز كاميل، دادستان، مي گويد: در اين پرونده با دامنه وسيعي از كلاهبرداري و فريب روبرو هستيم.
قربانيان اين پرونده از تمامي اقشار هستند از درخواست كنندگان پناهندگي تا مقامات دولتي و قضايي. او شوراي پزشكي عمومي، دادگاه ها، دادگاه هاي بررسي پرونده هاي مهاجرت و... را فريب داده است.
لوئيز در ادامه مي گويد: همه بر اين باور بودند كه او پزشكي حاذق است و به وي اطمينان كامل داشتند. او با چنين تقلب ها و حيله هايي بود كه زندگي مرفهي براي خودش دست و پا كرده بود.
در جريان اين دادگاه افشا شده است كه اين شخص در ابتدا تحت نام سيد بهمن ياحسيني وارد بريتانيا شده و به مطالعه در كالج تاتنهام كورت رود پرداخته است.
وي در اين كالج با همسر نخست خود كارول مري تامپسون آشنا شد.
آنها در سال ۱۹۸۳ با يكديگر ازدواج كرده و تنها يك سال بعد بلوچي مجوز اقامت در بريتانيا را بدست آورد. كارول حتي پس از طلاق گرفتن از بلوچي باز هم به كار در كلينيك او ادامه داده و گفته مي شود كه آن چنان تحت تاثير وي قرار داشت كه حتي دو بار نامش را به خاطر او تغيير داده است.
از طريق تماس ها و آشنايي هاي كارول بود كه بلوچي از مركز منابع مهاجرت مبلغي معادل ۴۴۰ هزار پاوند دريافت كرده و براي ارائه نظرات كارشناسي خود در مورد پناه جويان نيز مبلغي معادل ۳۷۵۰۰۰ دلار كسب كرد.
وي با پركردن تقاضا نامه اي جعلي موفق شد مبلغي معادل ۶۰ هزار پاوند براي استخدام دو مشاور ديگر از تودور تراست دريافت كند. دو مشاور ديگر خود او و همسرش، كه نامش را به سارا گلديس تغيير داده بود بودند.
وي با دروغگويي به كميسيون خيريه ها در مورد اينكه روان شناسي با مدارك معتبر و ثبت شده و همزمان يك پزشك عمومي است باعث گرديد كه كلينيك وي به عنوان يك مركز خيريه در سال ۱۹۹۹ به ثبت برسد و بدين ترتيب از تسهيلات ويژه اين مراكز برخوردار گردد.
شوراي باركينگ و وزارت كشور بريتانيا از ديگر مراكزي هستند كه وي با اظهارات خلاف واقع خود موفق به فريب دادن آنها شده است.

پرونده مقصران حادثه سفيلان در حال رسيدگي است
فارس: سخنگوي قوه قضاييه گفت: با وجود اينكه قرار تاميني براي مقصران حادثه سفيلان تاكنون صادر نشده اما قصور و كوتاهي اين افراد با جديت در دستگاه قضايي در حال رسيدگي است.
جمال كريمي راد با بيان اين مطب افزود: يك سري قصور و كوتاهي متوجه مسئولان محلي آموزش و پرورش، مدير و معمار ساختمان است، اما هنوز قرار تامين براي اين افراد صادر نشده است. وي افزود: قاضي پرونده به اداره كل كار و امور اجتماعي استان چهارمحال و بختياري و آتش نشاني منطقه اعلام كرد تا پس از بررسي لازم علت ها و عوامل قصور و كوتاهي را در اين حادثه اعلام كنند و اين دستگاهها نيز قصور و كوتاهي را متوجه مسئولان محلي آموزش و پرورش، معلم و مدير مدرسه تشخيص دادند. كريمي راد با بيان اينكه قوه قضاييه به جديت پيگير پرونده سفيلان است، گفت: با دستور رئيس قوه قضاييه مسئولان قضايي استان، قضات تجديد نظر، رئيس كل دادگستري استان، دادستان مركز استان و دادستان شهرستان لردگان، در محل حضور پيدا كردند و دستورات قضايي لازم را صادر كرده اند.
سخنگوي قوه قضائيه درخصوص ديه دانش آموزان فوت شده در اين حادثه گفت: بر اساس تصميم هيات دولت، ديه دانش آموزان از بيت المال پرداخت خواهد شد.

در حوادث جاده اي ۸۹ نفر كشته و زخمي شدند
بر اثر برخورد سه دستگاه اتوبوس در محور «تاكستان - ابهر» ۸ تن از سرنشينان يكي از خودروها كه همگي دانشجو بودند، كشته و بيش از ۴۰ تن ديگر زخمي شدند.
در اين حادثه كه روز چهارشنبه بين پل تاكستان رخ داد، سرويس حامل دانشجويان دانشگاه پيام نور به داخل زيرگذر سقوط كرد.
محمد بيگي، رئيس جمعيت هلال  احمر تاكستان به خبرنگار «حوادث» ايسنا گفت: ۴ دستگاه آمبولانس هلال احمر براي انتقال مصدومان به بيمارستانهاي «شهيد رجايي» و «رازي» قزوين به منطقه اعزام شدند. وي علت وقوع حادثه را بي احتياطي رانندگان اتوبوس و لغزندگي جاده اعلام كرد.
شهيدي، مسؤول بخش پذيرش بيمارستان رازي قزوين نيز تعداد مصدومان انتقال يافته به اين بيمارستان را ۱۰ تن اعلام كرد و به ايسنا گفت: مصدومان در وضعيت مناسبي به سر مي برند. همچنين بر اثر برخورد دو دستگاه پرايد در خيابان ولي عصر تهران، ۶ تن از سرنشينان اين خودروها بشدت مصدوم شدند. اين حادثه در ساعت ۲و۳۱ دقيقه بامداد امروز در خيابان وليعصر رخ داد كه ۶ مصدوم اين دو خودرو به علت شدت جراحات قبل از اعزام ماموران آتش نشاني توسط اورژانس سريعا به بيمارستان منتقل شدند. اين حادثه ۱۰۰ ميليون ريال خسارت برجاي گذاشته و علت آن توسط ماموران راهنمايي و رانندگي اعلام خواهد شد.
بر پايه اين گزارش: ظهر روز گذشته در اثر ريزش كوه در جاده هراز محور بابلسر و تهران، يك اتوبوس مسافربري ديگر نيز به ته دره سقوط كرده و ۲۵ مسافر آن كشته شدند.

مرد شكاك به زودي محاكمه خواهد شد
گروه حوادث: پرونده مرد جواني كه در پي سوءظن به همسرش وي را به قتل رسانده بود، براي برگزاري محاكمه به دادگاه كيفري استان ارجاع شد.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه پليس قرار گرفت كه اعضاي خانواده يك دختر جوان به نام «مرجان» با مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ تماس گرفتند و مدعي شدند چند روزي است كه از دخترشان و داماد خانواده به نام محمد اطلاعي ندارند و آنان به طور ناگهاني ناپديد شده اند. پدر مرجان در ادامه اظهاراتش به ماموران گفت: بعد از مدتي وقتي صبح ديروز به خانه دخترم در مشيريه رفتم ديدم با يك روژلب بر روي در خانه اش نوشته اند مرجان مرد همين موضوع باعث نگراني من شده و خواهان پيگيري موضوع هستم.
با اعلام اين خبر، بلافاصله ماموران كلانتري مشيريه تهران در محل سكونت دختر جوان حضور يافتند و با دستور قضايي اقدام به باز كردن در خانه كردند. ماموران پس از حضور در طبقه سوم يك آپارتمان كوچك در كمال ناباوري با پيكر خونين دختر جوان كه داخل اتاق خواب افتاده بود، روبه رو شدند.
بعد از كشف جسد و حضور بازپرس و كارآگاهان ويژه قتل در صحنه و بازرسي از محل دريافتند كه مرجان با يك ضربه چاقو به قفسه سينه اش به قتل رسيده و ظواهر امر بيانگر آن است كه توسط همسرش محمد كه به طرز ناگهاني ناپديد شده به قتل رسيده است و محمد پس از ارتكاب جنايت از محل متواري شده است. كارآگاهان همچنين در بازرسي از محل حادثه متوجه شدند كه محمد بعد از قتل با روژلب بر روي آئينه و چند جاي ديگر خانه نوشته است كه من مرجان را كشتم.
به اين ترتيب بعد از انتقال جنازه به پزشكي قانوني، شناسايي و دستگيري محمد در دستور كار ويژه پليس جنايي قرار گرفت؛ به طوري كه بعد از چند روز زماني كه كارآگاهان در حال بازجويي اعضاي خانواده محمد بودند وي كه در اطراف مرزهاي غربي كشور شناسايي شده بود به اداره آگاهي آمد و خود را معرفي كرد. محمد در بازجويي هاي مقدماتي خود، به قتل مرجان اعتراف كرد و تنها انگيزه خود را سوءظن بيان كرد.
مرد جوان در بازپرسي ها نزد بازپرس اصغرزاده درباره جزئيات حادثه گفت: مدتي بود كه به خاطر برخي مشكلات خانوادگي و اخلاقي از جمله نوع پوشش با مرجان درگيري پيدا كرده بودم؛ به طوري كه يكي دو مرتبه مرجان به صورت قهر به خانه مادرش رفته بود. تا اينكه چند روز قبل از روز حادثه زماني كه دفترچه خاطرات مرجان را چك مي كردم به اسم فردي به نام شهاب برخوردم. شب بعد هم وقتي با خانواده همسرم براي تفريح به پارك رفته بوديم شنيدم كه با خواهرش در مورد شهاب صحبت مي كرد. اما زماني كه از او پرسيدم گفت، شهاب در آسمان ديدم و در حال صحبت درباره شهاب سنگ ها بوديم.
وي در ادامه افزود: روز حادثه وقتي به خانه رسيدم مرجان قرمه سبزي درست كرده بود. در ابتدا شروع به بهانه گيري كرد و بعد از مدتي، بر سر موضوع پوشش با يكديگر درگير شديم. من عصباني شدم و مرجان را در حالي كه كتك مي زدم به داخل اتاق خواب كشاندم. سپس با چاقويي كه در دست داشتم ضربه اي به سينه اش وارد كردم.
برپايه اين گزارش، پس از تكميل تحقيقات و صدور كيفرخواست پرونده براي برگزاري جلسه محاكمه به شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان ارجاع شد و قرار است با تعيين وقت رسيدگي، محمد نزد ۵ قاضي اين شعبه از خود دفاع كند.

مرگ دلخراش دو دختر جوان در سپيددشت
گروه حوادث: بررسي براي مرگ دو دختر جوان كه در مسير راه آهن اهواز- تهران جان سپردند، ادامه خواهد يافت.
به گزارش خبرنگار ما، بامداد روز جمعه حادثه اي تلخ در چند كيلومتري ايستگاه راه آهن سپيددشت رخ داد. در اين حادثه دو دختر جوان كه با يكديگر خواهر بودند بعد از سقوط از داخل قطار بر روي ريل در دم به طرز دردناكي جان سپردند.مسافران قطار با شنيدن فريادهاي مادر و پدر اين دو دختر كه يكي از آنان دانشجو و ديگري محصل مقطع دبيرستان بودند از وقوع اين حادثه با اطلاع شدند.
ديگر اقوام همراه اين خانواده در گوشه اي از راهرو قطار به منظره مرگ اين دو دختر نگاه مي كردند.دو ساعت تمام مسافران قطار در سرماي طاقت فرساي آن منطقه به انتظار نشستند تا ماموران انتظامي به بررسي صحنه واقعه بپردازند.يكي از شاهدان اين حادثه به خبرنگار ما گفت: «شايعات در مورد چگونگي وقوع اين حادثه زياد بود، عده اي علت مرگ اين دو دختر را بي توجهي مامور راه آهن در بررسي دقيق درهاي قطار عنوان مي كردند. افرادي نيز اين حادثه را يك جنايت مي دانستند». اجساد دو دختر جوان از محل وقوع به ايستگاه دورود برده شده و سپس به همراه خانواده داغدارشان به ايستگاه سپيددشت برگردانده شدند.
بررسي دقيق برروي اين حادثه تا روشن شدن علت واقعي مرگ دو دختر مذكور ادامه خواهد داشت تا بدين ترتيب مشخص شود مرگ آنان يك حادثه ساده بوده و يا جنايتي رخ داده است.

خانواده هاي دانش آموزان حادثه پارك شهر رضايت دادند
ايسنا: سخنگوي قوه قضائيه از رضايت تمام اوليا دم دانش آموز غرق شده در استخر پارك شهر و پرداخت ديه  آنها خبر داد.
جمال كريمي راد ، درباره سرنوشت پرونده پارك شهر گفت: ديه همه دانش آموزان پرداخت شده و تمام اولياي دم نيز رضايت دادند. وي خاطرنشان كرد: درباره جنبه عمومي حادثه، هنوز نظر كارشناسي به دادگاه ارائه نشده است؛ زيرا نمودار تشكيلاتي شهرداري كه به دادگاه ارائه شده بوده، يك چيزي بوده و بعد قاضي پي برده كه نمودار به گونه اي ديگر است.
سخنگوي قوه قضائيه با بيان اين كه تعداد متهمان اين پرونده ۵ نفر است كه با قرار وثيقه آزاد شدند، گفت: اين افراد مرتبط با شهرداري هستند. وي درباره علت اطاله رسيدگي به اين پرونده اظهار داشت: به دليل اين كه بحث كارشناسي در اين پرونده هنوز به اتمام نرسيده است، رسيدگي طولاني شده، اما اميدوارم در اظهارنظر نهايي تسريع شود. در اثر حادثه اسف بار واژگون شدن قايق دانش آموزان در درياچه پارك شهر در سال ۸۱ ، ۶ دانش آموز و قايق ران جان  باختند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |