شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
فشار آمريكا بر فعالان اينترنتي ايران
گروه انفورماتيك: مشكل هاستينگ سايت هاي ايراني و نبود فضاي مناسب و امن براي سايت هاي داخلي باعث شده است تا فعالان اين حوزه با معضلي جدي روبه رو شوند كه از آن جمله مي توان به مسدود شدن سايت هاي فارسي زبان توسط ارايه دهندگان آمريكايي فضا اشاره كرد.
اين در حالي است كه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، احمد معتمدي، بهار گذشته در گفت و گو با خبرنگار ما از راه اندازي هاستينگ ايراني خبر داده بود و به دنبال آن اخبار متعددي مبني بر اجرايي شدن پروژه «شارع ۲» به گوش مي رسيد.
به گزارش خبر نگار ما، خبرگزاري بي بي سي روز چهار شنبه در بخش فارسي سايت اينترنتي خود از اخطار يك سرويس دهنده مشهور خدمات فضاي اينترنتي آمريكا به مشتريان ايراني خود خبر داد مبني بر اينكه شركت مذكور ارائه خدمات به آنها را قطع خواهد كرد.
شركت The Planet به عنوان يكي از خدمات دهندگان اصلي و فروشنده سرورهاي اينترنتي طي نامه اي به صاحبان ايراني سرورهايش هشدار داده است كه ظرف ۴۸ ساعت پس از دريافت اين اخطار، خدمات دهي به آنان را متوقف مي كند، عملي كه مي تواند به مسدود شدن تعداد زيادي از سايت هاي ايراني منجرشود.
به گزارش بي بي سي، مسئولان اين شركت آمريكايي بدون آنكه به دلايل اين اقدام خود اشاره كنند در پاسخ به مشتريان ايراني خود صرفا يادآور شده اند كه طبق توافقات اوليه در هنگام خريد، اين اجازه به آنها داده شده تا در هر زمان سرويس دهي خود به مشتريان را قطع كنند.
اين نخستين بار نيست كه يك شركت آمريكايي خدمات رساني از طريق اينترنت را به روي كاربران ايراني خود قطع مي كند اما شايد يكي از جدي ترين تهديد هايي باشد كه طي چند سال گذشته در مورد شركت هاي ايراني به اجرا گذاشته شده است.
اين مساله زماني رخ داد كه بحث استفاده از اينترنت در داخل ايران و گسترش كاربردهاي آن در بخش هاي دولتي و خصوصي اهميت ويژه اي مي يابد.
تنها طي سه سال گذشته ميلياردها تومان در قالب طرح هاي مختلف حمايتي از فناوري اطلاعات در سازمان ها و نهادهاي مختلف هزينه شده و از سوي ديگر نهادهاي متولي اينترنت و مخابرات تلاش هاي نسبتا گسترده اي را براي گسترش زير ساخت هاي مخابراتي و اينترنتي در ايران انجام داده اند.
تحريم هاي اينترنتي و ابزارهاي تكنولوژي اطلاعات خصوصا با پررنگ شدن حضور ايران در اين عرصه بيشتر خود را نشان مي دهد و تاثير آن به مراتب نسبت به سالهاي گذشته چشمگيرتر است.
هم اكنون تحريم هاي اينترنتي عليه ايران زمينه هاي مختلفي را در بر مي گيرد، از نام ها يا دامين هاي اينترنتي گرفته تا جلوگيري از خريدهاي آنلاين ( تجارت الكترونيك )، اجازه ندادن به دريافت نرم افزار و يا ديدن سايت و در تازه ترين مورد نيز بيرون كردن سايت هاي ايراني از فضاهاي اينترنتي است و اين معضلي است كه تنها به دست مسئولان فناوري اطلاعات كشور حل مي شود.

نرم افزار
Red Hat لينوكس را ارتقا مي دهد
گروه انفورماتيك: Red Hat در حال برنامه ريزي براي يك ارتقاي اساسي در سيستم عامل لينوكس Red Hat Enterprise خود است كه به طور كامل و براي نخستين بار از هسته اصلي لينوكس ۶/۲ پشتيباني مي كند.
اگرچه كه Red Hat هيچگونه جزيياتي را در اين باره مطرح نكرده، اما پيش بيني مي شود اين رويداد، ماه آينده در Linux World در آمريكا صورت گيرد.انتظار مي رود اين شركت نسخه ۰/۴ لينوكس Red Hat Enterprise را نيز عرضه كند. Red Hat نسخه ۰/۳ اين محصول را در اواخر سال ۲۰۰۳ ارايه داده و اين نرم افزار از بهبودها و ويژگي هاي جديد در تكنولوژي لينوكس بهره مند شده و از آن ها استفاده خواهد كرد.

توليد پلاستيك از پوست پرتغال
000603.jpg
گروه دانش: دانشمندان آمريكايي توانسته اند به وسيله پوست پرتغال و دي اكسيد كربن، يك نوع پلاستيك جديد بسازند؛ اين شيوه در آينده ممكن است جايگزين استفاده از نفت به عنوان ماده اصلي براي توليد مواد پلاستيكي شود.
به گزارش بي بي سي، پژوهشگران دانشگاه كورنل با تركيب دي اكسيد كربن كه عمده ترين گاز گلخانه اي است و يك نوع روغن موجود در پوست پرتغال يك پليمر تازه ساخته اند.
پلاستيك ها نوعي پليمر هستند كه از ملكول هاي بلند زنجيره اي با پايه كربني تشكيل شده است.
ليمونين يك نوع تركيب كربني است كه ۹۵ درصد روغن موجود در پوست پرتغال را تشكيل مي دهد و از آن براي خوشبو كردن مواد پاك كننده استفاده مي شود.
جفري كوتس، استاد شيمي در دانشگاه كورنل در ايتاكا در ايالت نيويورك آمريكا و همكارانش از يكي از مشتقات اين روغن به نام اكسيد ليمونين به عنوان يكي از مصالح توليد پليمر استفاده كردند.
محققان از يك ملكول كمكي يا كاتاليزور استفاده كردند تا اكسيد ليمونين را وادار كنند طي فعل و انفعالي شيميايي با دي اكسيد كربن، پليمر تازه اي به نام «كربنات پلي ليمونين» تشكيل دهد.
منبع قابل تجديد
اين پليمر داراي بسياري از خصوصيات پلي استيرين است كه در بسياري از محصولات پلاستيكي يك بار مصرف استفاده مي شود.
پروفسور كوتس گفت: «تقريبا تمامي پلاستيك هاي موجود، از پلي استيرين در لباس گرفته تا پلاستيك هايي كه براي بسته بندي مواد غذايي و محصولات الكترونيكي استفاده مي شود، با استفاده از نفت، به عنوان يك ماده اصلي تشكيل دهنده، ساخته شده است.»
«اگر بتوان مصرف نفت را كنار گذاشت و در عوض از منابع فراوان، قابل تجديد و ارزان استفاده كرد، در آن صورت بايد درباره آن تحقيق كنيم.»
«نكته هيجان انگيز در مورد اين مطالعه اين است كه ما با استفاده از منابع كاملا قابل تجديد قادريم پلاستيكي با كيفيت خيلي خوب بسازيم.»
تيم تحقيقاتي كوتس علاقه مند است از دي اكسيد كربن نيز به عنوان جايگزيني براي مصالح سازنده پليمرها استفاده كند.
اين گاز را مي توان جدا كرده و از آن براي توليد پلاستيك هايي مانند اكسيد پلي ليمونين استفاده كرد.

سخت افزار
با دستگاه پخش فيلم خود صحبت كنيد
موج: دو شركت آمريكايي دستگاه پخش فيلم ديجيتالي كه قادر به دريافت پيام هاي صوتي هستند را به بازار ارائه خواهند داد؛ اين دستگاه ديجيتالي علاقه مندان به فيلم و موزيك را قادر مي سازد تا تنها با صحبت كردن با دستگاههاي خود فرمانهايي به آنها بدهند.
دو شريك به نام هاي SCANSOFT و GRACENOTE با طراحي اين دستگاه پخش فيلم ، كابران را قادر به استفاده و كنترل دستگاه مذكور تنها با صدا و صحبت كردن با آنها مي كند. افراد با بكارگيري اين نوع دستگاه شنونده و با فرمان دادن به آن مي توانند فيلم يا موسيقي مورد دلخواه خود را بدون فشار حتي يك دكمه تماشا كنند. اين شركتها بيشتر با هدف نصب اين دستگاه ها بر روي خودرو ها و امنيت بيشتر رانندگان ،اين دستگاه شنونده را طراحي كرده اند.

رصد خانه
اندازه گيري دقيق وزن كوچكترين ستاره ها
گروه دانش: ستاره شناسان با دوربيني قوي با وضوح بسيار بالا كه روي تلسكوپي بزرگ نصب شده است ، تصاويري از كوچكترين ستاره ها دريافت و جرم دقيق تر آنها را محاسبه كردند. به گزارش INN، هم اكنون با بررسي تصاوير گرفته شده با دقيقترين دوربين از كوچكترين ستاره  ها مشخص شده است جرم برخي از آنها تا ۲ برابر بيشتر از ميزاني است كه در گذشته محاسبه شده بود. مشكلي كه درباره ستاره هاي بسيار كوچك وجود دارد اين است كه نور آنها تحت الشعاع ستاره  هاي بزرگتر قرار مي گيرد و از اين رو حتي گاهي با تلسكوپهاي قوي نيز نمي توان آنها را مشاهده كرد، در نتيجه در اندازه گيري جرم آنها اشتباه صورت مي گيرد اما با كمك فناوري پيشرفته دوربين جديد اين مشكل برطرف شده است .

رصد خانه
فناوري جديد خط تلفن همراه در مالزي
گروه انفورماتيك: شركت چندمليتي مخابرات و ارتباطات ماكسيس اعلام كرد براي نخستين بار فناوري جديدي را براي استفاده همزمان دو شماره تلفن همراه با يك سيم كارت را در مالزي به كار خواهد گرفت. به گزارش ايتكا، اين سيم كارت مي تواند با قرارگرفتن در گوشي تلفن همراه به طور همزمان پاسخگوي دو شماره تلفن مستقل باشد.
در اين فناوري در صورتي كه هر دو شماره تلفن به طور همزمان زنگ بخورد مي توان يكي را براي پاسخ انتخاب و ديگري را پشت خط نگه داشت. صاحب شركت مخابراتي ماكسيس مالزي، يك هندي تبار است كه ثروتمندترين مرد اين كشور شناخته مي شود.

آن لاين
راه  اندازي مراكز فروش محصولات اپل در خاورميانه
ايلنا: مصرف كنندگان محصولات الكترونيكي درخاورميانه به زودي خواهند توانست محصولات اپل را از طريق فروشگاه  هاي محلي دريافت كنند.
توزيع كننده انحصاري محصولات اپل در منطقه اعلام كرد: براساس برنامه جديد اين شركت فروشگاه  هايي براي عرضه محصولات اپل به صورت مستقل در منطقه راه  اندازي خواهد شد. اين شركت پيش  بيني كرد فروشگاه  هاي خرده فروشي مذكور بر موفقيت و رشد بازار محصولات اپل در منطقه تاثير چشمگيري داشته باشد. اولين مركز فروش محصولات اپل در رياض پايتخت عربستان راه  اندازي شده است.
ساخت نرم افزار شناسايي چهره هاي پوشيده در ايران
ايسنا: يك دانشجوي دانشگاه صنعتي اميركبير براي نخستين بار در كشور موفق به طراحي نرم افزاري پيشرفته با قابليت شناسايي چهره هاي پوشيده شد.
مهدي لساني، درباره قابليتهاي اين نرم افزار گفت: با بهره گيري از نرم افزار ساخته شده امكان شناسايي چهره افراد در تصاوير در شرايطي كه بخشهايي از آن با عينك آفتابي، شال و يا دست پوشيده شده باشد، فراهم مي شود.
به گفته وي شناسايي چهره  در دو فاز آموزش و آزمايش انجام مي شود كه پس از مشخص شدن محدوده و اجزاي چهره حدود چهره از تصوير استخراج و پس از استاندارد سازي تصاوير مشابه سازي مي شود.

آف لاين
ساخت گچ تحرير ضد حساسيت در ايران
ايسنا: يك مخترع جوان ايراني موفق به ساخت گچ تحرير «ضد آلرژي» با هدف رفع مشكل حساسيت هاي پوستي و انتشار گردوغبار در هنگام نوشتن بر تخته سياه شد.
علي رضا زماني، با اشاره به مشكل حساسيت برخي افراد به تركيبات گچ تحرير درباره اختراع خود گفت:تركيبات پليمري به كار رفته به نوعي انتخاب شده كه قابليت امتزاج با تركيبات گچ را داشته و در عين حال باعث سفت شدن آن و بروز مشكل در هنگام نوشتن نشود. به گفته وي با استفاده از گچ تحرير ابداعي كه در سطح آن لايه اي از تركيبات پليمري قرار گرفته مشكل حساسيت هاي پوستي، كثيف شدن دست، انتشار گردوغبار و ساير مشكلات ناشي از تماس مستقيم با تركيبات تشكيل دهنده گچ تحرير كاملا برطرف مي شود.
شبيه سازي سنسور قند خون در ايران
گروه دانش: پژوهشگران ايراني براي نخستين بار در كشور موفق به طراحي و شبيه سازي سنسور قند خون با كاربردهاي تشخيصي و پزشكي شدند.
خليل فرهادي، مجري اين پروژه تحقيقاتي اساس كار سنسور طراحي شده را مبتني بر روش MIP عنوان كرد و گفت:  اندازه گيري غلظت خون به كمك روش امپدانس متري كه روشي كاملا شناخته شده در بين روشهاي اندازه گيري الكتروشيميايي است انجام مي شود كه با توجه به بررسي هاي انجام شده در زمينه روشهاي مختلف تشخيص و اندازه گيري به عنوان بهترين روش براي اندازه گيري گلوكز معرفي شده است. او حساسيت زياد، دوام بالا، انتخابگري فوق العاده و ساختار سنسور خالي از آنزيم را از مزاياي سنسور طراحي شده برشمرد و گفت:  در اين روش هيچگونه واكنش شيميايي انجام نمي شود و جريان خون در داخل آمپول ميكروني مورد بررسي قرار گرفته و توسط نرم افزار هاي ۲/۵ FLUENT و ANSYS5/۴ شبيه سازي مي شود.

تاثير كاشت وسيله ضربان ساز زير پوستي
كاشت وسيله ضربان ساز در زيرپوست مرگ قلبي را ۳۵ درصد كاهش مي دهد.
به گزارش irib محققان علوم پزشكي در آمريكا با بررسي دو هزار و ۵۲۱ بيمار دريافتند، اين وسيله جديد با ايجاد شارژ الكتريكي به ثبات ضربانات قلبي آنان كمك مي كند و ميزان مرگ و مير را در اين بيماران تا ۳۵ درصد كاهش مي دهد.
اين دومين مطالعه است كه نشان دهنده تاثير مثبت وسيله ضربان ساز كاشتني در زير پوست است.

ماءالشعير غيرالكلي از سرطان جلوگيري مي كند
تحقيقات صورت گرفته بر روي موش  هاي آزمايشگاهي نشان داده است كه ماءالشعيرغيرالكلي نوعي خاصيت مصونيت زايي در برابر ابتلا به سرطان دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، گروهي از موش  ها كه با ماءالشعير غير الكلي تغذيه شده بودند ميزان آسيب ديدگي دي. ان .اي، طحال ، شش و كليه آنها ۸۵ درصد كمتر از گروه ديگري بود كه فقط با آب تغذيه كرده بودند.اين تحقيقات تاكنون درباره ماءالشعير غير الكلي صورت گرفته است و هنوز درباره ماءالشعير طبيعي آزمايش نشده است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |