شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
گزارش گفت و گو هاي مقامات ايران در پارلمان فرانسه:
اروپا واقعيت صلح آميز بودن فعاليت
هسته ا ي ايران را بپذيرد
مهر: نشست مشترك مقامات جمهوري اسلامي  ايران و سياستمداران، نمايندگان و فرماندهان نظامي  فرانسه، روز چهارشنبه با حضور مقامات و ديپلماتهاي ارشدي از كشورمان در پاريس برگزار شد.
رئيس كميسيون سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي، معاون برنامه ريزي و بين الملل سازمان انرژي اتمي و نيز معاون حقوقي و بين الملل وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي  و نيز سفير كشورمان در پاريس، با شركت در يك جلسه كاري در كميسيون امنيت ملي و نيروهاي مسلح مجلس ملي فرانسه، به گفتگو با مقامات ارشد اين كشور پرداختند.
در اين نشست دو ساعته كه در قالب سميناري با عنوان خاورميانه، صلح، ثبات و نقش ايران برگزار شد «سيد حسين موسويان» در باره محيط امنيتي منطقه، «محمد سعيدي» درباره نكات فني و تكنيكي پرونده هسته اي جمهوري اسلامي  و نيز «غلامعلي خوشرو» درباره ابعاد سياسي و حقوقي اين پرونده، اقدامات ايران براي اثبات صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته ايش و همچنين همكاري هاي تهران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و نيز پيرامون مذاكرات جاري با كشورهاي اروپايي سخنراني كردند. در اين جلسه اعضاي هيات ايراني به همراه «صادق خرازي» سفير جمهوري اسلامي در پاريس به گفتگو با شركت كنندگان پرداخته و به سئوالهاي آنها پاسخ دادند.
گي تيسيه - Guy Teissier، رئيس كميسيون امنيت ملي و نيروهاي مسلح مجلس ملي فرانسه كه رياست اين نشست را برعهده داشت، در پايان جلسه يادشده، پاسخهاي هيات ايراني را بسيار غني، موثر و كارآمد خواند و گفت: با آنكه اين نشست اولين تجربه مشترك مجلس فرانسه و ايران در اين زمينه بود، اما بسيار مفيد، موثر و كاملا موفق به انجام رسيد.
در اين نشست نمايندگان مجلس فرانسه ، سياستمداران و چهره هاي موثر اجرايي و تصميم گير ، برخي فرماندهان ارشد نظامي ونيز روساي شركت هاي بزرگ فرانسوي حضور داشتند .بنابر اين گزارش «سيد حسين موسويان» مبارزه با تروريسم را نيازمند عزم جدي، مشاركت تمامي  كشورها براساس حقوق بين الملل، رعايت اصل شفافيت و نيز پرهيز از برخوردهاي دوگانه، گزينشي، يكجانبه و انحصار طلبي خواند.
حسين موسويان با اشاره به آخرين تحولات در صحنه عراق، گفت: بحران عراق ماحصل سياستهاي يك جانبه گرايي و خارج از قواعد و مقررات بين المللي آمريكاست كه نه تنها به تهديد عليه تماميت ارضي و ثبات و امنيت عراق تبديل شده بلكه امنيت منطقه را به خطر انداخته است.
موسويان با تاكيد بر اينكه در مسير مبارزه با سلاحهاي كشتار جمعي، ايران و اروپا مي توانند همكاري راهبردي جديدي را پايه ريزي كنند كه شامل تعهد به معاهدات بين المللي خلع سلاح و همكاري با سازمانهاي مسئول و اجراي اين معاهدات باشد، گفت: مشروط بر اينكه در همكاري جامع و بدون تبعيض در تكنولوژيهاي صلح آميز هسته اي، شيميايي و بيولوژيك با ايران هيچ نوع محدوديتي وجود نداشته باشد.
دكتر «محمد سعيدي» معاون بين الملل و برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي ايران هم در اين نشست با تشريح برنامه هسته اي ايران براي تأمين ۷ هزار مگاوات برق هسته اي از طريق ايجاد نيروگاههاي اتمي، افزود: براي حفظ استقلال ايران و به جهت ايجاد دانش سوخت هسته اي در كشور، تلاش جمهوري اسلامي ايران مبتني بر ايجاد يك فرايند تكنولوژي هسته اي كامل است كه امروز شاهد تحقق آن در ايران هستيم. وي افزود: اين توانايي در زماني تحقق پيدا كرده است كه ايران در اوج محروميت بين المللي قرار داشت.
سعيدي با تاكيد بر اين موضوع كه تمامي  فعاليتهاي هسته اي ايران تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده و خواهد بود، اظهار داشت: اميدواريم اروپا اين واقعيت را بپذيرد كه برنامه هسته اي ايران صرفا با اهداف صلح آميز تدوين شده و سلاح هسته اي در دكترين دفاعي ايران جايگاهي نداشته و ندارد.

دهمين همايش خانه احزاب ايران برگزار شد
گروه سياسي: دهمين همايش خانه احزاب ايران با عنوان بزرگترين چالش، مهمترين مشكلات و بهترين برنامه ها روز پنج شنبه گذشته در سالن اجتماعات وزارت كشور با حضور نمايندگان احزاب عضو برگزار شد. بر اساس اين گزارش قرار بود دهمين همايش خانه احزاب ايران به ميزگردي با حضور نمايندگان شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد و ائتلاف ايران براي فردايي بهتر اختصاص يابد كه اين ميزگرد به دليل عدم حضور نمايندگان ائتلاف هاي مربوطه انجام نشد.محمدنصر اصفهاني دبيراجرايي خانه احزاب ايران در مورد علت عدم تشكيل اين ميزگرد به خبرنگار ما گفت: به علت اختلافات داخلي هر يك از ائتلاف هاي سياسي، عدم تبيين برنامه و به وحدت نرسيدن درخصوص يك كانديدا، ميزگرد مربوطه برگزار نشد.
لازم به ذكر است قرار بود روز پنجشنبه گذشته علي اكبر ناطق نوري به نمايندگي از شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، سيدهادي خامنه اي به نمايندگي از شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد، محمدباقر نوبخت به نمايندگي از ائتلاف ايران براي فردايي بهتر و يك نماينده هم از جنبش تازه تأسيس احزاب ايران در اين ميزگرد شركت كنند.رئوفيان يكي از اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب از جمله كساني بود كه اعلام كرد تشكيل ميزگرد مصوبه شورا نبوده و لذا قابل برگزاري نيست.
اين گزارش مي افزايد قرار است در آستانه انتخابات رياست جمهوري احزاب عضو خانه احزاب ايران ائتلاف هاي سياسي جديدي را تشكيل  دهند. تاكنون دو ائتلاف «جنبش احزاب ايران» و «جبهه تحكيم دموكراسي» در خانه احزاب ايران اعلام موجوديت كرده اند. به نظر مي رسد تشكيل اين ائتلاف ها در جهت فعالتر شدن احزاب در انتخابات رياست جمهوري و مهمتر از آن زمينه سازي جهت كانديدا شدن تعدادي از دبيران كل احزاب در اين انتخابات است. تاكنون دو تن از دبيران كل احزاب آمادگي خود را جهت حضور در صحنه رقابت هاي انتخاباتي اعلام كرده اند. در حال حاضر تأثيرگذاري اين احزاب بر انتخابات رياست جمهوري محل ترديد است.

عراقي هاي  ساكن  ايران  بيش  از همه  جا
براي  شركت  در انتخابات  آماده اند
ايرنا: سازمان  بين المللي  مهاجرت  روز پنجشنبه  اعلام  كرد، در ميان  ۱۴ كشور جهان كه  در آنها مراكز انتخابات  عراق  برپا شده  است ، عراقيهاي  ساكن  ايران  تاچهارشنبه  شب  با ۱۴ هزار و ۸۶۷ مورد ثبت  نام ، بيشترين  ثبت  نام  را براي شركت  در اين  انتخابات  داشته اند.

فرمانده سپاه قدس:
آمريكا با ترسيمي كه از رشادتهاي ملت ايران
سراغ دارد هيچ اقدامي نمي تواند انجام بدهد
فارس: فرمانده سپاه قدس تاكيد كرد: آمريكا با ترسيمي كه از رشادتها و فداكاريهاي ملت ايران در دوران جنگ سراغ دارد هيچ اقدامي نمي تواند انجام بدهد.
سردار قاسم سليماني كه در مراسم يادواره عمليات كربلاي ۵ در كرمان سخن مي گفت جنگ هشت ساله ايران را در ميان همه جنگهاي دنيا منحصر بفرد دانست و افزود: در تاريخ گذشته هيچ جنگي مثل اين جنگ وجود نداشته است و اين تحليل با شناختي است كه از همه جنگهاي دنيا وجود دارد.
سردار سليماني فضاي حاكم بر دفاع مقدس را استثنايي بيان كرد و گفت: شايد در بين همه عبادتهاي جمعي هيچ عبادتي با شكوهتر از حج نباشد و اما همين حج در مقابل آنچه كه ما و شما ديديم كوچك است.

نگراني اصلي آمريكا وجود حكومت ديني در ايران است
فارس: يك دانشمند برجسته سياسي  آمريكا وجود يك حكومت تئوكراتيك(ديني) در ايران را نگراني اصلي آمريكا دانست.
«جرج سي ادواردز» پروفسور برجسته علوم سياسي و دانشمند برجسته بين المللي در خصوص اراده آمريكا براي حمله به ايران گفت: آمريكا قصد يا هيچ طرحي براي حمله به ايران ندارد و هرگونه ادعاهاي ضد و نقيض در اين خصوص غيرمسئولانه است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه دولت مطلوب آمريكا در ايران كدام است، اظهار داشت: آمريكا در خصوص روي كار آمدن يك دولت ضعيف يا قوي در ايران نمي انديشد اما وجود يك حكومت تئوكراتيك (ديني) در ايران نگراني اصلي آمريكا است.
اين كارشناس برجسته مسائل سياسي آمريكا در ادامه يادآور شد: هر دولتي كه در ايران روي كار آيد خواه ضعيف يا قوي، به شرط آن كه از تروريسم حمايت نكند و سلاحهاي هسته اي خود را توسعه ندهد، چيزي است كه آمريكا آرزو مي كند آن را در ايران ببيند.

انتخاب نهم
گروهي مسئول بازنگري در عملكرد گذشته جبهه دوم خرداد شد
فارس: يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز ، گفت: بايد دولتي تشكيل شود كه موانع و ضعفهاي كمتري نسبت به گذشته داشته باشد. محمد باقر ذاكري با بيان اين مطلب در خصوص بازنگري در عملكرد گذشته جبهه دوم خرداد گفت: گروهي مسئول اين بازنگري شده است و به موقع تمامي مسائل را مطرح خواهد كرد و اصلاً معناي اصلاحات حركت به پيش و حركت تكاملي است و با توجه به موانعي كه در اين چند سال بر سر راه آقاي خاتمي بود و با توجه به ضعفهاي درون دولت، به نام اصلاحات بايد دولتي تشكيل شود كه موانع و ضعفهاي كمتري نسبت به گذشته داشته و نقاط قوتش را بتواند ادامه دهد.
بهزاد نبوي مسئول امور استان هاي ستاد انتخاباتي معين شد
ايسنا: علي شكوري راد، رئيس ستاد انتخاباتي گروه هاي حامي دكتر معين در جمع اعضاي اين گروه ها در اراك گفت: بهزاد نبوي كه مسئوليت امور استان ها و شهرستان هاي ستاد انتخاباتي دكتر معين را پذيرفته است، افزود: با گذشت دوران نقاهت نبوي از عمل جراحي قلب، فعاليت دفاتر ستاد انتخاباتي دكتر معين در استان ها و شهرستان ها گسترش خواهد يافت. عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي، در ادامه حضور  هاشمي  رفسنجاني را در انتخابات مثبت ارزيابي كرد و افزود: حضور هاشمي  به رقابتي تر شدن انتخابات مي انجامد. وي در خصوص حمايت جناح مقابل حزب متبوعش از  هاشمي  تأكيد كرد: من فكر نمي كنم جناح مقابل بتواند يكپارچه پشت سر   هاشمي  قرار بگيرد، ولي قهراً برخي از گروه ها به وي گرايش پيدا و گروه هاي ديگر كانديداي خود را معرفي مي كنند.
ديدار نمايندگان روحاني مجلس، دوشنبه با آيت الله مشكيني، سه شنبه با آيت الله مهدوي كني
مجمع نمايندگان روحاني مجلس شوراي اسلامي  روز دوشنبه با آيت الله مشكيني و سه شنبه با آيت الله مهدوي  كني ديدار مي كنند. اين مجمع در برنامه ديدارشان با آقايان ناطق نوري و هاشمي  رفسنجاني نيز ديدار خواهند كرد. بنابر اين گزارش، در اين ديدارها موضوع انتخابات رياست جمهوري آينده بررسي خواهد شد.
هاشمي و شوراي هماهنگي
ايسنا: محسن يحيوي در پاسخ به اين پرسش كه اگر هاشمي رفسنجاني به زودي نظر قطعي خود را براي حضور و يا عدم حضور نگويد شوراي هماهنگي چه تصميمي خواهد گرفت؟ تصريح كرد: فقط يك نفر به عنوان كانديداي شوراي هماهنگي در نهايت معرفي خواهد شد.
اين يك نفر يا  هاشمي رفسنجاني است و يا يك نفر از ۵ نفر كانديداي ديگر. وي در پاسخ به اين كه آيا شوراي هماهنگي در كنار كانديداي اصلي آلترناتيوي خواهد داشت يا نه؟ گفت: اگر هاشمي  رفسنجاني وارد صحنه انتخابات شود، رأي من به وي خواهد بود.
درباره كابينه احتمالي كروبي بحث نشده است
مشاور كروبي در مورد برخي اخبار منتشرشده در برخي از رسانه ها درباره كابينه آينده كروبي گفت: كانديداتوري آقاي كروبي دو هفته است كه اعلام شده و قرار است وي در اواخر هفته آينده، طي يك مصاحبه مطبوعاتي برنامه هايش را اعلام كند. وي افزود: طبيعتا وقتي كه هنوز برنامه هاي يك كانديدا اعلام نشده، صحبت از اعضاي كابينه كمي  غيرمعمول و غيرمعقول است.
فقط كساني كه مسئوليت مستقيم در اجرا يا نظارت دارند براي كانديداتوري استعفا دهند
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان، گفت: در قانون انتخابات فقط كساني كه مسئوليت مستقيم در امر نظارت يا اجراي انتخابات رياست جمهوري دارند ملزم به استعفا شده اند و ساير اشخاص و مقامات سياسي ملزم به استعفا نيستند. دكتر غلامحسين الهام، سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سئوال كه «طبق قانون در انتخابات رياست جمهوري چه كساني ملزم به استعفا هستند؟» گفت: در انتخابات رياست جمهوري جز كساني كه مستقيما در امر اجرا و نظارت نقش دارند، سايرين نيازي به استعفا ندارند.
حمايت دفاتر جامعه اسلامي دانشجويان سراسر كشور از ولايتي
گروه سياسي: با افزايش حمايت ۵ دفتر جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور شامل دفاتر: ۱- جامعه اسلامي دانشجويان دانشكده علوم قضائي، ۲- جامعه اسلامي دانشجويان دانشكده فني شهيد خدادادي بندر انزلي، ۳- جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي خوي، ۴- جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي زابل، ۵- جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه شيراز، از نامزدي دكتر علي اكبر ولايتي شمار دفاتر حمايت كننده به ۲۵ دفتر رسيد كه اكثريت مطلق دفاتر كشور است.
عارف هم مي آيد
ايسنا: شواهد ازنظر مثبت محمد رضا عارف براي حضور در انتخابات خبر مي دهد.
در روزهاي اخير تماس ها و ملاقات هايي از سوي حاميان دكتر محمد رضا عارف، به منظور جلب نظر وي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري برقرار شده است كه در اين جلسات، دكتر عارف حضور در انتخابات را نفي نكرده است. نزديكان وي نيز اين خبر را تاييد كرده اند كه محمد رضا عارف نظر نهايي خود را در آينده نزديك اعلام خواهد كرد. اين افراد احتمال حضور وي را بسيار زياد ارزيابي كرده اند.
تعدد نامزدها در انتخابات براي كشور مثبت است
ايرنا: وزير اطلاعات  اعلام  كرد: تعدد نامزدها براي  تصدي  پست  رياست  جمهوري  براي نظام  جمهوري  اسلامي ايران  مثبت  و يك  نقطه  قوت  است . حجت الاسلام  والمسلمين  يونسي  در مراسم  افتتاح  ساختمان جديد اداره  كل  اطلاعات  استان  سمنان  افزود: اين  امر بيانگر آن است  كه  پس  از۲۵ سال  صدها نفر براي  پذيرش  مسئوليت هاي  سنگين  رشد كرده اند. وي  با بيان  اين كه  امروز در كشور براي  هر پست  صدها نفر رقابت  مي كنند، تأكيد كرد: بيش  از هزاران  نفر مدير لايق  در كشور وجود دارد و امروز مشكل كمبود مدير نداريم  و اين  از بركات  نظام  جمهوري  اسلامي  ايران  است .
بهترين زمان اعلام كانديداي نهايي اصولگرايان ارديبهشت ماه است
فارس: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه شكل گيري افكار عمومي و دخالت دادن نظر مردم در انتخاب نامزدهاي رياست جمهوري پيشرفت مباركي در مردمسالاري است، افزود: مناسب ترين زمان براي تعيين كانديداي نهايي اصولگرايان ارديبهشت ماه است.محسن رضايي اين مسئله را ديروز در حاشيه مراسم اولين كنگره سراسري جبهه وفاق ايران اسلامي و در گفتگو با خبرنگاران بيان كرد.
صدا و سيما در انتخابات بي طرف است اما بي جهت نيست
ايسنا: معاون امور مجلس و استان هاي سازمان صداوسيما در همايش مديران مراكز صدا وسيما در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: رقابت براي كسب اعتماد عمومي مردم مهمترين هدف اين رسانه است.كردان همچنين گفت: رسانه صداوسيما در انتخابات رياست جمهوري بي طرف است، اما بي جهت نيست و از برگزاري انتخابات در چارچوب تقويت انقلاب، نظام و توسعه كشور حمايت مي كند.
رضايي :حضورم در عرصه انتخابات جدي است
ايرنا: دبير مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : حضورم  در عرصه  انتخابات  رياست  جمهوري جدي  است . محسن  رضايي  در جمع  مسئولان  شهرستان  نهاوند افزود: اگربخواهم  نباشم  يا بايد براي  خودم  يك  حجت  قوي  داشته  باشم  و يا ديگران بتوانند مرا قانع  كنند.
نامزدهاي عشاير
معاون سازمان امور عشايري كشور گفت: نامزدهاي رياست جمهوري دوره نهم، براي جلب آراي عشاير، نگاه ويژه اي به آنها دارند.حسن عباسي گفت: محسن رضايي و مهدي كروبي از عشاير هستند و تمامي نامزدها اگر به گذشته خود نگاه كنند، از عشاير بوده اند.

معاون رئيس جمهور:
رشد مديريت زنان در دوره خاتمي بسيار چشمگير بود
ايرنا: معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  حفاظت  از محيط زيست ، رشد مديريت زنان  در دوره  رياست  جمهوري  آقاي  خاتمي را بسيار چشمگير دانست  و گفت : زنان در دولت  آقاي  خاتمي حضور موثر و مفيدي  داشتند، اميدواريم  كه  در دولت  آينده نيز چنين  باشد.
معصومه ابتكار، در حاشيه  گردهمايي  سراسري  اعضاي  كميته هاي اجرايي  كاهش  آلودگي  هواي  شهرهاي  بزرگ  در پارك  پرديسان  تهران  در گفت  و گو با خبرنگاران ، افزود: حضور زنان  در عرصه هاي  مديريتي  مي تواند تحول  آفرين باشد و حيف  است  كه  دولت  آينده  از استعداد و توانمندي هاي  فراوان  زنان  كه نيمي از جامعه  را تشكيل  مي دهند، بي بهره  باشد.معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  حفاظت  از محيط زيست  درپاسخ  به  سئوالي مبني  براينكه  آيا در كابينه  دولت  آينده  نيز حضور خواهد داشت ، گفت : بهترين كابينه  براي  من  دانشگاه  است  و من  در دانشگاه  تربيت  مدرس  خدمت  خواهم  كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |