شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
تظاهرات مردم آمريكا همزمان با مراسم سوگند بوش
000615.jpg
نيويورك - ايرنا: جورج دبليو بوش روز پنجشنبه دومين دور از رياست جمهوري خود را با تأكيد بر باورهاي حكومت واشنگتن در زمينه گسترش آزادي در كشورهاي ديگر آغاز كرد.
او در سخناني كه بلافاصله پس از مراسم سوگند ايراد نمود گفت: «هر كشور يا ملت بايد از نظر اخلاقي بين استكبار و آزادي يكي را انتخاب كند.»
اين گفته يادآور سخنراني او پس از حملات ۲۰ شهريور سال ۱۳۸۰ بود كه در آن گفت كشورها و حكومت هاي جهان بايد بين قرار گرفتن در كنار آمريكا يا در برابر آن، يكي را انتخاب كنند.
بوش در اين سخنراني از «موظف بودن» آمريكا به كمك براي رشد آزادي و مردم سالاري در ديگر كشورها صحبت كرد.
او گفت: «سياست ايالات متحده، دنبال كردن رشد جنبش ها و سازمان هاي مردم سالار در هر كشور، فرهنگ و با هدف خاتمه دادن به استبداد در جهان مي باشد.»
وي به سابقه لشكركشي هاي نظامي اولين دولت خود براي «توسعه آزادي و مردم سالاري» در افغانستان و عراق و يا حمايت از جنايات اسرائيل براي «تقويت اميد به آينده» در ميان مردم فلسطين اشاره نكرد.
بوش در سخنراني آرمان گرايانه و نسبتاً كوتاه خود گفت: عقل سليم و سير تحولات ما را به اين نتيجه مي رساند كه بقاي آزادي در سرزمين ما بيش از پيش به موفقيت آزادي در سرزمين هاي ديگر بستگي دارد.
وي گفت: حكام رژيم هاي ياغي بايد بدانند كه براي خدمت به مردم خود مجبورند كه به آنها اعتماد كنند، ما وجود دايمي استبداد را نخواهيم پذيرفت.
او افزود: ما اصلاحات در حكومت هاي ديگر را تشويق نموده و روشن خواهيم كرد كه نوع روابط با ما به رفتار مناسب آنها با مردم كشورشان بستگي خواهد داشت، اگر آنها در مسير گام بردارند ما نيز با آنها همراه خواهيم بود.
به رغم سابقه طولاني آمريكا در به قدرت رساندن يا پشتيباني همه جانبه از مستبدترين رژيم ها و استبدادگران در بسياري از كشورهاي جهان، بوش گفت: كساني كه در استبداد و نااميدي زندگي مي كنند بايد بدانند كه ايالات متحده آنها را ناديده نخواهد گرفت. اگر براي آزادي خود بايستيد، ما نيز در كنار شما خواهيم بود.
او افزود: اصلاح طلبان مردم سالاري كه با سركوب، حبس و يا تبعيد روبرو هستند بايد بدانند كه ايالات متحده آنها را به عنوان رهبران آينده كشورهايشان مي شناسد.
وي كه در بيان آزاديهاي فردي به كتاب هاي آسماني قرآن، تورات و انجيل اشاره كرد اظهار داشت: در جهاني كه به سمت آزادي پيش مي رود مصمم هستيم معنا و وعده هاي آزادي را نشان دهيم.
واكنش مردم آمريكا به سخنراني بوش
نتيجه نظرسنجي مشترك شبكه سي.ان.ان و مؤسسه گالوپ آمريكا كه شب جمعه منتشر شد نشان مي دهد بيش از نيمي از مردم آمريكا بعيد مي دانند كه آمريكا بتواند به استبداد در جهان پايان بخشد.
به گزارش شبكه خبري سي.ان.ان، اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد اكثر مردم آمريكا احساس مي كنند گسترش دموكراسي براي امنيت آمريكا ضروري است.
مطبوعات انگليس نيز ديروز پس از مراسم تحليف دومين دوره رياست جمهوري جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در خصوص آينده اي سرشار از هرج و مرج و خشونت در جهان ابراز نگراني كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن روزنامه گاردين در سرمقاله خود چنين نوشت: آتش بازي در واشنگتن، سرخوردگي در جهان.
ديلي تلگراف هم در سرمقاله خود نوشت بايد پرسيد آيا سخنان بوش توانايي مقاومت در برابر واقعيت را دارد.
ديلي ميل نيز مي پرسد آيا جرج بوش مي تواند بر چالش كنوني فائق آيد.
اعتراض مخالفان
تظاهركنندگان خشمگين در آمريكا همزمان با مراسم سوگند دور دوم رياست جمهوري جرج بوش و هنگامي كه وي سوار بر خودروي تشريفاتي خود از حضار در اين مراسم سان مي ديد، مخالفت خود را با شروع دوره چهارساله دوم بوش ابراز داشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري واشنگتن، مخالفان بوش در اين تظاهرات كه روز پنج شنبه برگزار شد نوشته هايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود، بوش جنايتكار جنگي است ۵۱ درصد رأي نشان از مقبوليت نيست.

جمعه خونين در عراق
000609.jpg
گروه سياسي خارجي: عراق در روز گذشته حوادث خونباري را پشت سرگذاشت.
ديروز بر اثر انفجار يك اتومبيل بمب گذاري در بغداد دست كم ۱۳ نماز گزار كشته و حدود چهل تن ديگر مجروح شدند.
به گزارش بي.بي.سي اين انفجار قبل از انجام نماز عيد قربان در نزديكي يكي از مساجد شيعيان عراق رخ داد. ابومصعب الزرقاوي نيز در قالب يك پيام اينترنتي شيعيان را به همكاري با آمريكايي ها متهم كرده و آ نان را تهديد كرد.
در همين شهر يك سرباز آمريكايي و تعدادي از شهروندان عراقي در پي حمله شبه نظاميان به قتل رسيدند. در شمال بغداد نيز به گزارش رويتر ۵ سرباز و يك شهروند عراقي كشته شدند.
روز پنجشنبه نيز بر اثر وقوع انفجار در منطقه شعيبه در شمال بصره پنج سرباز انگليسي مجروح شدند.
گروه شبه نظامي جيش انصار نيز اعلام كرد يك انگليسي و يك دانماركي را كه براي آمريكايي ها، كار مي كردند به قتل رسانده است.در همين روز در شمال سامرا طي دو عمليات جداگانه چهار نظامي و يك شهروند عادي عراقي كشته و هفت نفر ديگر مجروح شدند.همچنين يك مقام دولت انتقالي عراق گفت: شورشيان با منفجر كردن لوله بزرگ انتقال آب در بغداد، توزيع آب در پايتخت را به ميزان ۳۰ تا ۴۰ درصد كاهش دادند.در همين حال راديو بغداد پنجشنبه شب اعلام كرد: نخست وزير عراق وضعيت نيروهاي اشغالگر در داخل شهرها و پرونده امنيت عراق را به طور قطعي هفته آينده در تصميم هايي مهم و جديد مشخص خواهد كرد.
تنش در كميسيون عالي انتخابات عراق
در حالي كه ۹ روز به زمان برگزاري انتخابات عراق باقي مانده تنش و درگيري هايي بين اعضاي كميسيون عالي انتخابات عراق به وجود آ مده است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط _ چاپ لندن- در بيانيه اي كه از سوي كميسيون عالي انتخابات عراق منتشر شده آمده است: با توجه به حساسيت سياسي و امنيتي در زمان برگزاري انتخابات و نيز لزوم شفافيت و مقبوليت عمل كميسيون در اين مرحله تاريخي و تضمين استقلال كامل كميسيون، شوراي اين كميسيون تصميم به عزل سخنگوي رسمي كميسيون گرفته است و به دنبال انتشار اين بيانيه تنش هايي در اين كميسيون به وجود آ مده است.
الزرقاوي: نظاميان اسرائيلي و اردني در حمله به فلوجه شركت داشتند
ابومصعب الزرقاوي فرد وابسته به سازمان القاعده روز پنجشنبه در يك نوار صوتي اعلام كرد كه ۸۰۰ نظامي اسرائيلي و اردني در حمله نوامبر گذشته به شهر فلوجه عراق شركت كردند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از دبي، الزرقاوي در اين نوار صوتي ۷۵ دقيقه اي كه در يك پايگاه اينترنتي منتشر شد، گفت: مشخص شد كه ۸۰۰ نظامي اسرائيلي و اردني در درگيري فلوجه شركت داشتند.

رئيس جمهور جديد اوكراين فردا سوگند ياد مي كند
000612.jpg
مسكو- ايرنا: مراسم سوگند رياست جمهوري اوكراين فردا در پارلمان اين كشور برگزار مي شود.
ولاديمير ليتوين رئيس پارلمان اوكراين به اينترفكس گفت: با اعلام رأي نهايي ديوانعالي كشور مبني بر رد شكايات ويكتور يانوكوويچ نامزد شكست خورده در انتخابات، ويكتور يوشچنكو به طور رسمي رئيس جمهور است.
در همين حال ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه روز پنجشنبه با ارسال پيامي پيروزي ويكتور يوشچنكو در انتخابات رياست جمهوري اوكراين را به وي تبريك گفت.
ويكتور يوشچنكو نيز اعلام كرد، در اولين سفر رسمي خود پس از رسيدن به اين مقام، از مسكو ديدن مي كند.
به گزارش منابع خبري در روسيه وي يك روز پس از برگزاري مراسم تحليف خود به مسكو خواهد رفت و در مرحله بعد عازم بروكسل مي شود تا در مورد پيوستن كشورش به اتحاديه اروپا با مقامات اين اتحاديه مذاكره كند.

نيروهاي امنيتي فلسطيني در غزه مستقر شدند
بي.بي.سي: نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطيني به منظور حفظ امنيت باريكه غزه و جلوگيري از حملات فلسطيني ها به اسرائيل در اين منطقه مستقر شده اند و در مقابل، اسرائيل عمليات نظامي در غزه را متوقف كرده است.
پس از آنكه مقامات اسرائيلي با طرح ارايه شده توسط موسي عرفات، مسئول سازمان هاي امنيتي غزه، براي سپردن امنيت اين منطقه به ماموران فلسطيني موافقت كردند، از بامداد ديروز صدها مامور پليس فلسطيني به محل هاي ماموريت خود اعزام شده اند. از جمله ماموريت اين افراد جلوگيري از عمليات فلسطيني ها در پرتاب خمپاره و موشك دست ساز به سوي هدف هايي در داخل اسرائيل است كه در گذشته انگيزه ورود ارتش اسرائيل به غزه و دست زدن به عملياتي عليه فلسطينيان بوده است. با اعلام تصميم تشكيلات خودگردان براي برعهده گرفتن امنيت باريكه غزه، ارتش اسرائيل نيز اعلام كرد كه طرح خود براي ورود به غزه و اجراي يك عمليات نظامي گسترده را متوقف كرده است. همچنين، مرز غزه و مصر در ناحيه اردوگاه آوارگان رفح، واقع در جنوب باريكه غزه، از ديروز بازگشايي شد.
نيروهاي اسرائيلي نيز گفته اند كه محدوديت هاي وضع شده در زمينه رفت و آمد در مسير شاهراه ارتباطي شمال و جنوب باريكه غزه را كاهش مي دهند.
در همين حال آريل شارون نخست وزيررژيم صهيونيستي روز پنجشنبه به قطع تماسهاي خود با ابومازن رئيس جديد تشكيلات خودگران فلسطين پايان داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي محيط، اين تصميم شارون پس ازآن صورت گرفت كه رئيس جديد تشكيلات خودگردان فلسطين به نيروهاي امنيتي فلسطين دستور داد ضمن استقرار درنوارغزه جلوي عمليات ضد اسرائيلي را بگيرند.
شروط حماس براي آتش بس
جنبش  مقاومت  اسلامي حماس  اعلام  كرد اين  گروه  صرفا با آتش  بس  از موضع قدرت  و پيروزمندانه  موافق  است . به  نوشته  روزنامه  الشرق الاوسط محمود الزهار از رهبران  برجسته اين  گروه  با اعلام  اين  مطلب  گفت  اعضاي  حماس  سلاح  خود را تحت  هيچ  شرايطي به  زمين  نخواهند گذاشت  زيرا تنها نيرو و تنها سلاح  مجاز در كره  زمين  سلاح رزمندگان  فلسطين  است .
جهاد اسلامي فلسطين خواستار كمك به ابومازن شد
محمد ابوسمره  از رهبران  جنبش  جهاد اسلامي فلسطين  خواستار دادن  فرصت  وكمك  به  محمود عباس  رئيس  حكومت  خودگردان  شد تا وي  تحرك  سياسي  خود را دررويارويي  با رژيم  صهيونيستي  آغاز كند. ابوسمره  ديروز جمعه  در گفت  وگو با راديو صداي  فلسطين  افزود: جنبش  جهاد اسلامي  و جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين  حماس  بخشي  از جريان  سياسي  فلسطيني هستند كه  بايد به  عباس  فرصت  لازم  را براي  اعلام  آتش  بس  و توقف  بعد نظامي  انتفاضه  مسجدالاقصي  بدهند.

وزير خارجه فرانسه:
به حاشيه راندن روسيه به نفع جهان نيست
مسكو - واحد مركزي خبر: نشست  شوراي  امنيتي  مشترك  روسيه  و فرانسه  ديروز در مسكو آغاز به كار كرد.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از مسكو، در اين  نشست  مشترك  كه  وزراي  دفاع  و امور خارجه  روسيه  و فرانسه  شركت  دارند، دو طرف  همكاري  در زمينه  امنيت  اروپا و جهان  بعد از گسترش  اتحاديه  اروپا و مبارزه  با تروريسم  و همچنين  يافتن  راهكاري  براي  حل  بحرانهاي  منطقه اي  را بررسي  مي كنند.
اين  شورا براساس  توافق  روساي  جمهوري  دو كشور در هشتم  ژوئيه  سال  ۲۰۰۲ تشكيل  شده  است .
ميشل  اليو ماري  وزير دفاع  فرانسه  در جريان  اين  ديدار از روسيه  خواست  انزواطلبي  را كنار بگذارد و روابط خود را با اروپا گسترش  دهد تا ثبات  در منطقه  تضمين  شود.
وي  افزود: به  نفع  هيچ  كس  نيست  كه  روسيه  به  حاشيه  رانده  شود و هنگامي كه  شاهد دوره هايي  از منزوي  شدن  روسيه  هستيم ، وظيفه  فرانسه  است  كه  برخي  از ابهام ها را برطرف  كند و با توجه  به  روابط قديمي خود با روسيه  دراين باره  اقدام  كند.
وزيران  دفاع  و امور خارجه  فرانسه  ديروز با ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  نيز ديدار خواهند كرد.

كوتاه از سياست جهان
بلر خواستار واقعگرايي بوش در دور دوم رياست جمهوري شد
واحد مركزي خبر: توني  بلر ابراز اميدواري  كرد بوش  در دور دوم  رياست  جمهوري  خود رويكردي  چندجانبه گراتر در سياست  جهاني  خود اتخاذ كند.
به  گزارش  خبرگزاري  يونايتد پرس  از لندن  نخست  وزير انگليس  در مصاحبه  با روزنامه  گاردين  خاطر نشان  كرد از زمان  جنگ  افغانستان  در سال  ۲۰۰۱ وي  شاهد تكامل  آشكار سياست  آمريكا بوده  است .
نخست  وزير انگليس  گفت : تكامل  از تجربه  ناشي  مي شود. وي  افزود: دولت  آمريكا از طريق  تجربياتي  كه  در جنگ  عليه  تروريسم  كسب  كرد دريافته  است  كه سرانجام  مي توان  تدابير امنيتي  و نظامي را عليه  تروريسم  اتخاذ كرد ولي بهترين چشم  انداز در همزيستي  مسالمت آميز براي  گسترش  دمكراسي  و حقوق بشر نهفته  است .
فرانسه ۴۸ دانش آموز را به خاطر حجاب از مدرسه اخراج كرد
فارس: وزير  آموزش فرانسه اعلام كرد، از ابتداي سال تحصيلي تاكنون، ۴۸ دانش آ موز كه قانون منع استفاده از نشانه هاي ديني در مدارس دولتي را نقض كرده اند، از مدرسه اخراج شده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، «فرانسوا فيلون» با ابراز خرسندي از اجراي «آرام و قاطع» قانون منع حجاب در مدارس دولتي فرانسه اعلام كرد: «در سال ۲۰۰۴ حدود يك هزار و ۵۰۰ دانش آموز به صورت علني وابستگي ديني خود را نشان داده اند، كه اين آمار در سال ۲۰۰۵ به ۶۳۹ نفر كاهش يافته است.»
طرح استيضاح دولت روسيه ناكام ماند
مسكو- ايرنا: كمونيست ها و گروههاي  مخالف  دولت  در دوماي  روسيه  موفق  به  كسب  حد نصاب لازم  براي  استيضاح  نخست  وزير و دولت  اين  كشور نشدند.
در جلسه  علني  ديروز دوماي  روسيه  جناح  اكثريت  طرفدار دولت ، طرح  مخالفان براي  احضار ميخاييل  فرادكوف  نخست  وزير به  دوما و زير سوال  بردن  رأي اعتماد به  كابينه  وي  را ناكام  گذاشتند. اقليت  دوما به  دليل  «ضعف  دولت  در اجراي  قانون  جديد جايگزيني  امتيازات  اجتماعي»   و گسترش  تظاهرات  و اعتراضات  مردم  نسبت  به  اين  قانون ، خواستار راي  عدم  اعتماد دوما به  دولت  فرادكوف  شده  بود.
براي  استيضاح  دولت  حداقل  ۹۰ امضاي  نمايندگان  لازم  بود حال  آن كه  نمايندگان كمونيست  و مخالفان  پس  از چند روز تلاش ، تنها موفق  به  جمع  آوري  ۵۰ امضاشدند. دوماي  روسيه  ۴۵۰ نماينده  دارد كه  بيشتر آنها از جناح  «روسيه  واحد» كه  طرفدار دولت  است ، مي باشند. كمونيست ها و مخالفان ، دولت  روسيه  را در زمينه  اعتراضات  اخير اجتماعي مردم  به  قانون  لغو مزاياي  اجتماعي  و اقتصادي  مقصر مي دانند.
آمريكا به مخالفان دولت قرقيزستان اطلاعات مي دهد
بيشكك- ايرنا: سلاوا قرقيزستانا روزنامه  رسمي چاپ  بيشكك ، پايتخت  قرقيزستان  نوشت : نيروهاي  مخالف  دولت  با استفاده  از اطلاعات  منابع  غربي  به  خصوص  سازمان هاي  آمريكايي ، براي  برهم زدن  اوضاع  داخلي  اين  كشور تلاش  مي كنند. اين  روزنامه  در شماره  ديروز خود افزود: مسئولان  احزاب  مخالف  دولت  به شيوه  غيرمجاز تلاش  مي كنند در آستانه  برگزاري  انتخابات  مجلس  اين  كشور، وضع  را بحراني  جلوه  دهند.
اين  نشريه  قرقيزي  با استناد به  منابع  خود تصريح  كرد: مخالفان  دولت  اخيرا با برخي  عناصر خارجي  مقيم  اين  كشور ملاقات  محرمانه  داشته اند.
پوتين با شارون در مورد مسايل خاورميانه گفتگو كرد
مسكو _ ايرنا: ولاديمير پوتين  رئيس  جمهور روسيه  ديروز در يك  گفتگوي تلفني  با آريل شارون  نخست  وزير اسرائيل  مسايل  مهم  بين المللي  و خاورميانه  را با وي  مورد بحث  و تبادل  نظر قرار داد.
به  گزارش  بخش  مطبوعاتي  كرملين  در اين  مكالمه  تلفني  كه  به  ابتكار طرف  اسرائيلي  صورت  گرفت  مسايل  مربوط به  تأمين  ثبات  و امنيت  منطقه  خاورميانه  مطرح  شد. جزييات  بيشتري  در مورد اين  مذاكره  تلفني  اعلام  نشده  است .
روسيه  به  همراه  آمريكا، اتحاديه  اروپا و سازمان  ملل  چهار حامي روند حل و فصل  سياسي  بحران  خاورميانه  هستند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |