شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۰ - Jan 22, 2005
بررسي تحليلي چشم انداز رويارويي تهران - واشنگتن در ۴ سال آينده
ايران در دوران دوم بوش
ديك چني: ايران در رأس فهرست نقاط دردسرساز جهان قرار دارد
همزمان با مراسم تحليف بوش مخالفان او در برابر
ساختمان كنگره تظاهرات كردند

000657.jpg
جورج بوش با انجام مراسم تحليف، دومين دوره رياست جمهوري اش را آغاز كرد. او در نطق ۱۵ دقيقه اي مراسم تحليف، كه مالامال از تعابير كلي و آرمانگرايانه بود به آمريكايي ها وعده جهاني بهتر را داد و تعهد كرد كه كارهاي نيمه تمام دوره اول رياست جمهوري خود را به پايان برساند.
بوش در نطق خود برنامه اي مشخص ارائه نكرد و از هيچ كشوري نام نبرد اما اشارات تلويحي او به ايران در چند جاي اين نطق ديده مي شد. اين اشارات تلويحي دقايقي پس از مراسم تحليف، به صورت آشكار و صريح در سخنان ديك چني معاون بوش، بازتاب يافت. چني ايران را مهم ترين چالش جهان در سالهاي آينده معرفي كرد و كوشيد مسئله ايران را كه از معضلات سياست خارجي آمريكاست، مسئله جهانيان بنماياند. هفته گذشته و پيش از بوش و چني، كاندوليزا رايس وزير خارجه جديد آمريكا در قالب عباراتي جنگ طلبانه ايران را به چالش كشيده بود. اما به رغم اظهارات تهاجمي بوش و تيم جديد او درباره ايران، شواهد و قرائني از ناتواني آمريكا براي دست يازيدن به اقدام جدي و كارساز عليه ايران در سالهاي آينده حكايت دارد. اين ناتواني به خواست و اراده ايالات متحده ارتباط چنداني ندارد،  بلكه برآيند قواي بين المللي و برآمده از ملاحظات آمريكا و بازي جهاني جمهوري اسلامي است. گزينه هاي پيش روي آمريكا در مواجهه با ايران و گرفتاري هاي هر يك از اين گزينه ها به شرح زير است:
۱- گزينه جنگ فراگير و قاطع: آمريكايي ها از تجربه جنگ عراق آموخته اند كه جنگ فراگير به قصد تغيير رژيم در ايران ناممكن است؛ زيرا اهميت منطقه اي ايران براي اروپا، روسيه و چين بيش از اهميت عراق عصر صدام حسين است و هيچ دليلي براي همراهي اين كشورها با آمريكا در جنگ فراگير با ايران وجود ندارد. آمريكا نيز پس از جنگ عراق دريافته است كه ترميم صدمات اقدام يكجانبه ناممكن يا بسيار پرهزينه است. آمريكا در ماه هاي اخير ناچار شده است به تاوان يورش يكجانبه به عراق به طرف هاي اروپايي امتيازهاي زيادي بدهد كه مهم ترين آنها، موافقت با افزايش نقش اروپا در عراق و تلاش براي همسو شدن با اروپايي ها در قضيه هسته اي ايران بود. اظهارات مكرر مقام هاي سابق، ديپلمات ها و كارشناسان مؤسسات پژوهشي آمريكا در هفته هاي اخير نشان مي دهد كه بوش و تيم نظامي _ اطلاعاتي اطراف او براي گزينش روش جنگ فراگير در برابر ايران در انزوا و در نتيجه ترديد جدي به سر مي برند.
۲- جنگ مقطعي و محدود: اين روشي است كه آمريكا در سال ۱۹۹۰ در عراق برگزيد و هدفش آن بود كه دولت عراق را ضعيف كند و به سوي سرنگوني يا دست كم تغيير رفتار سوق دهد. اما اين استراتژي به امكاني تازه در دست متحدان اروپايي آمريكا و روسيه و چين و ژاپن تبديل شد كه از طريق بازسازي ويرانه هاي جنگ به منافع اقتصادي سرشار دست يابند. البته آمريكايي ها براي ناتمام گذاشتن طرح سرنگوني صدام در دهه ۱۹۹۰ دلايل ديگري از جمله نگه داشتن شمشير تهديد بالاي سر ايران هم داشتند اما علت اصلي اين بود كه رژيم ضعيف عراق براي اروپايي ها جاذبه اقتصادي سرشاري داشت و آنان را به حفظ اين رژيم وامي داشت و آمريكا ناچار به تمكين و انتظار بود. اين وضع در مورد ايران به صورتي جدي تر مصداق دارد و آمريكايي ها نمي توانند استراتژي جنگ محدود و ضربه مقطعي به ايران را برگزينند. روابط كنوني ايران با جهان بويژه با متحدان اروپايي آمريكا و ديگر قدرتهاي جهان چنان مستحكم و مبتني بر منافع دوجانبه است كه آمريكا نمي تواند به ايران تعرض كند. حتي اگر تعرض هم صورت بگيرد، آمريكايي ها برنده اين نزاع نخواهند بود؛ زيرا ايران لاجرم بايد دوباره ساخته شود و قطعاً اين بازسازي بي حضور آمريكايي ها خواهد بود. هرقدر رقباي بين المللي آمريكا در منطقه از جمله ايران فربه تر شوند، جاي آمريكا در ترتيبات كنوني و آتي تنگ تر خواهد شد و اين وضعيتي نيست كه آمريكايي ها بتوانند مدت طولاني آن را تحمل كنند. اين ملاحظات احتمالي آمريكايي ها را به بازانديشي اجباري در روش هاي سختگيرانه عليه ايران، وادار خواهد كرد.
۳- انعطاف به قصد درك نگرش: نافرجامي گزينه هاي جنگ فراگير و جنگ محدود، آمريكايي ها را اجباراً به اتخاذ روش هايي مشابه آنچه اروپايي ها در برابر ايران برگزيده اند، سوق خواهد داد. تضادهاي منافع و نگرش ايران با اروپا در آغاز انقلاب اسلامي، كمتر از تضادها با آمريكا نبود. اما شيوه سختگيرانه آمريكا، ايران را به اين نتيجه رساند كه ايالات متحده را دشمن اصلي بداند و بر آن نام «شيطان بزرگ» بنهد و در مقابل راه همكاري با اروپا و ديگر قدرتهاي بزرگ جهاني را برگزيند.
مذاكرات هسته اي ايران و اروپا در دو سال اخير، تازه ترين وجه اين رابطه است كه براي آمريكايي ها موجب نوعي غبطه شده است. اينكه آمريكايي ها پس از چند بار تلاش نافرجام براي ارجاع پرونده هسته اي ايران، در آخرين اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي به فرمول اروپايي ها تمكين كردند (هرچند با اعمال نفوذ براي تندتر كردن لحن قطعنامه) نشان مي دهد كه آمريكا در مقابل ايران فعال مايشاء نيست و لاجرم در چارچوب الزام هاي بين المللي و منطبق با ميزان مقاومت ايران عمل مي كند.
واقعيت جهاني در روزهاي نخست تشكيل دولت دوم بوش عبارتند از چالش سنگين مردم عراق با آمريكا، ادامه شكاف در اردوگاه غرب، تشديد تعارض منافع آمريكا و روسيه در بالكان، رقابتي تر شدن حوزه هاي فعاليت تجاري آمريكا و اروپا و در نهايت تأثيرگذاري بي چون و چراي ايران در معادلات منطقه اي و ارتباطات گسترده آن با حريفان بين المللي آمريكا.
احتمالاً اين واقعيت ها آمريكايي ها را به دوري گزيدن از برخوردهاي پرهزينه با ايران وادار خواهد كرد، هرچند زبان زور آنان به عنوان جزء جدايي ناپذير سياست سلطه جويانه باقي بماند.
اين كه جورج بوش در نطق مراسم تحليف از زباني كلي و مبهم براي پيام فرستادن به ايران و ديگر كشورهاي جهان استفاده كرد شايد دلايل گوناگوني داشته باشد اما مهم ترين آنها اين بوده است كه او ديگر اراده گذشته را براي جنگ افروزي ندارد و واقعيت ها به رئيس جمهور آمريكا فهمانده است كه كشورش اگرچه قدرت برتر و ستيزنده جهان است اما قدرت يگانه و بلامنازع نيست. برنده اصلي شكست اراده آمريكا، ايران است.

ايسنا: خبرگزاري فرانسه به نقل از ديك چني گزارش داد كه ايران دقيقا در راس آنچه آن را «فهرست نقاط دردسرساز دنيا» خواند، قرار دارد و وي نگران اين مساله است كه امكان دارد اسراييل براي پايان دادن به برنامه  هسته اي ايران، به اين كشور حمله كند.
اين خبرگزاري فرانسوي در ادامه به نقل از ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا كه با شبكه ي راديويي ان .بي.سي گفت وگو مي كرد، ادامه داد: يكي از نگراني هايي كه مردم دارند اين است كه امكان دارد تل آويو بدون اينكه از اسراييل خواسته شود، چنين اقدامي را انجام دهد.
وي ادامه داد: اگر اسراييل متقاعد شود ايران قابليت هسته اي چشمگيري دارد، با توجه به اين واقعيت كه ايران سياستي معين دارد مبني بر اينكه هدفش نابودي اسراييل است، امكان دارد اسراييل تصميم بگيرد ابتدا عمل كند و باقي دنيا را نسبت به رفع گرفتاري ديپلماتيك متعاقب آن نگران سازد.
معاون رئيس جمهور آمريكا با ذكر اينكه ايران از حزب الله حمايت مي كند، مدعي شد: ايران برنامه  هسته اي جديد نسبتا قاطعانه اي را دنبال مي كند. ايران حامي مشهور تروريسم است و مجموعه اين عوامل باعث نگراني بسياري است.چني افزود: ما به تلاش براي پاسخگويي ديپلماتيك به اين مسايل به همكاري با اروپا ادامه خواهيم داد.وي احتمال حمله  نظامي آمريكا به ايران را بي اهميت جلوه داد و گفت: جنگ در خاورميانه را اگر بتوانيم از آن جلوگيري كنيم خواستار نيستيم و قطعا در مورد موقعيت ايران فكر مي كنم بتوانيم به طريق ديپلماتيك با آن روبرو شويم، هر كسي به بهترين شكل با آن برخورد خواهد كرد.
به نوشته  نيويورك تايمز چني همچنين گفت: اگر ايراني ها به تعهداتشان عمل نكنند، گام بعدي ارجاع به شوراي امنيت سازمان ملل و درخواست براي اعمال تحريم هاي بين المللي (عليه اين كشور) خواهد بود.

بي بي سي:
دست كشيدن ايران از چرخه سوخت
هم آمريكا را راضي نمي كند
ايسنا: بي.بي.سي نوشت: موافقت احتمالي ايران با دست كشيدن از دستيابي به چرخه سوخت نيز به خودي خود، باعث رضايت رهبران كاخ سفيد نمي شود.
اين شبكه خبري انگليسي افزود كه از نگاه رايس و همكارانش برنامه هسته اي و موشكي ايران استعداد آن را دارد كه باعث نگراني مشترك آمريكا و متحدان اروپايي و آسيايي اش شود. از همين رو، آنان با ابتكار سه كشور بزرگ اروپايي (انگليس، فرانسه و آلمان) براي گفت وگو با ايران به منظور انصراف جمهوري اسلامي از ادامه برنامه هسته اي خود مخالفت ندارند، مشروط بر آن كه روند گفت وگوها منجر به برچيدن كامل چرخه سوخت هسته اي ايران شود. اما آمريكا ظاهرا مطمئن است كه اروپا توان تحميل چنين موضوعي را به ايران ندارد و از همين رو خود را براي شرايط پس از شكست احتمالي مذاكرات ايران و اروپا آماده مي كند.

خطيب نماز عيد قربان در تهران
هيچ زماني امت اسلام به اندازه امروز
به وحدت نياز نداشته است
ايسنا: نماز عيد سعيد قربان با حضور انبوه نمازگزاران كه براي تجديد بيعتي ديگر و در روز ذبح نفسانيات در پيشگاه قادر متعال حضور يافته بودند، به امامت آيت الله امامي كاشاني در تهران اقامه شد.
امامي كاشاني در خطبه اول نماز عيد قربان با تبريك اين عيد سعيد به همه مسلمانان جهان و با اشاره به فرازهايي از صحيفه سجاديه، گفت: از اسرار مهم حج، اجتماع است. اجتماع به معناي با هم بودن و تصميم گرفتن و در قرآن نيز در مورد اجتماع تأكيد فراوان شده است. وي افزود: هيچ زماني امت اسلام به اندازه امروز به وحدت نياز نداشته، اكنون امت اسلام، نيازمند بيداري، آگاهي و هوشمندي است.
جامعه اسلامي در محاصره علمي، اقتصادي، سياسي و اخيرا نظامي قرار گرفته و متاسفانه كشورهاي اسلامي مانند فلسطين، عراق و افغانستان دچار مشكل شده اند؛ استكبار دندان خود را به سمت كشورهاي اسلامي گرفته و به امت اسلام اين چنين پرخاش مي كند.
وي ادامه داد: ملت اسلامي بايد حول محور عدالت جمع شوند.
اكنون دنياي استكبار هدف خود را جهاني سازي قرار داده و سعي دارد اهدافش را از اين طريق به پيش ببرد.
البته خوشبختانه روز به روز چهره منفور آمريكا و صهيونيسم براي مردم جهان روشن تر مي شود و به تعبير مقام معظم رهبري بين عمل آنها و شعارهاي آنها تضاد عجيبي وجود دارد و جامعه بشري روز به روز متوجه چهره منفور آنها مي شود. آنها با اين اقدامات راه به جايي نمي برند.
امامي كاشاني، ادامه داد: اكنون آمريكا در مورد انرژي هسته اي ما و مسائل ديگر صحبت هايي مي كند و شما مشاهده مي كنيد كه روس ها و اروپايي ها به آن جواب مي دهند و در عين حال امام عصر نيز آمريكا و صهيونيسم را رسوا خواهد كرد. امروز مچ گيري آسان شده و دنيا نيز مچ اسرائيل و آمريكا را خواهد گرفت، اگر اينها از مردم دنيا بپرسند مردم دنيا به آنها مي گويند كه چقدر منفور هستند.
اكنون وحدت در حال افزايش است و هوشياري مردم بيشتر شده و آمريكا و صهيونيسم راه به جايي نخواهند برد. ما اميدواريم با كمك امام زمان مشكل ملت عراق نيز حل شود.

نايب رئيس مجلس: مسئولان نبايد به
بهانه انتخابات در خدمت رساني غفلت كنند
فارس: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين كه خدمت رساني به مردم نبايد تحت الشعاع انتخابات قرار گيرد، يادآور شد: دستگاهها و مسئولان نبايد به بهانه فضاي انتخاباتي در خدمت رساني به مردم غفلت كنند. محمدرضا باهنر كه در پايان نشست هفتگي واحد سياسي جامعه اسلامي مهندسين سخن مي گفت، به اهميت نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و با بيان اين كه احزاب، گروهها و نامزدهاي انتخاباتي بايد در جهت حضور حداكثري مردم در انتخابات رياست جمهوري تلاش كنند، گفت: جريانهاي سياسي و نامزدهاي انتخاباتي در آستانه انتخابات رياست جمهوري سعي در حفظ آرامش جامعه داشته باشند و از هرگونه تنش و تخريب رقيب بپرهيزند. دبير كل جامعه اسلامي مهندسين همچنين در خصوص درخواست پارلمان اروپا از ايران براي آزاد كردن بي بند و باري در كشور گفت: ملت ايران از روي اعتقادات اسلامي انقلاب كرده و بر اعتقادات خود پايبند است و اين ملت هرگز اجازه نمي دهد ديگران بر او چيزي را ديكته كنند.

هاشمي رفسنجاني:
حفاظت از محيط زيست يك وظيفه اسلامي است
ايسنا: نظارت ما بر سياستهاي كلي بسيار جدي خواهد بود، چون ذره اي غفلت، نسل آينده را با مشكل مواجه مي كند.
حجت الاسلام  والمسلمين هاشمي رفسنجاني كه به مناسبت روز «هواي پاك» در گردهمايي سراسري كميته هاي اجرايي كاهش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ در پارك طبيعت پرديسان سخنراني مي كرد، با بيان اين مطلب، افزود: سالهاست كه بشر نگران آلوده شدن محيط زندگي خودش شده زيرا عملا مشاهده كرده كه چه بلايي بر سرش مي آيد.
وي ادامه داد: حفاظت از محيط زيست يك وظيفه اخلاقي و اسلامي است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در مسائل محيط زيست، مهمترين مسأله هماهنگي است. اگر دستگاهها هماهنگ نباشند نمي توان به اهداف از پيش تعيين شده دست يافت.
وي تصريح كرد: نمي توانيم به توسعه پايدار توجه نكنيم، يكي از متخلفان اصلي جهاني در زمينه  توليد آلودگي، آمريكايي ها هستند كه حاضر نيستند به پروتكلهاي بين المللي بپيوندند و به تعهداتشان عمل كنند.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: سازمان حفاظت از محيط زيست بايد با آموزش صحيح، فرهنگ سازي كند.

خاتمي در اوگاندا:
اساس سازمان ملل ظالمانه و بر مبناي
منافع چند كشور بزرگ است
ايرنا: رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  گفت : اگر آمريكا بتواند دامن  آتش  گرفته  خود را در عراق  به  سلامت  بيرون  بكشد، اقدام  بزرگي  كرده  است .
«سيد محمد خاتمي » روز پنجشنبه  كه  در مصاحبه  مطبوعاتي  با يووري موسوويني  رئيس  جمهوري  اوگاندا شركت  كرده  بود، در پاسخ  به  سئوال  خبرنگاري  در خصوص  طرح  حمله  آمريكا به  برخي  كشورهاي  منطقه  خاورميانه  از جمله  ايران ، افزود: هيچكس  از رفتن  صدام  حسين  رئيس  جمهوري  پيشين  عراق  ناراحت  نشد، اما وضعيت  عراق  مي توانست  به گونه اي  ديگر و انساني  تر تغيير كند. وي  اظهار داشت : حاصل  كار آمريكا در عراق  كشتار بي امان  مردم  عراق  و ويران  شدن  بيشتر خانه هاي  مردم  اين  كشور است .
رئيس  جمهوري  گفت : حاصل  كار آمريكا زمينه  دادن  براي  تروريست ها بود كه به  عراق  بيايند و انتقامشان  را از آمريكا و عراقي ها بگيرند.
وي  افزود: ما به  هيچ  وجه  از تنش  و درگيري  با هيچ  كشور از جمله  آمريكا استقبال  نمي كنيم  و با همه  امكانات  از چنين  رفتارهايي  پرهيز مي كنيم . اما اگر خداي  ناخواسته  كشوري  قصد حمله  را داشت  با همه  وجود درصدد مقابله  با آن  برمي آييم  و هيچكس  از حمله  به  ايران  نه  تنها سودي  نمي برد بلكه  زيان  بسيار مي برد. وي  افزود: طبيعي  است  كه  بيش  از همه  مردم  آمريكا بايد به  اين  سياستهاي  دولت  خود اعتراض  كنند.
رئيس  جمهوري  همچنين  گفت : اما از اين  جهت  خوشحاليم  كه  گرفتاري  آمريكا زياد است  و احتمال  خطا مانند عراق  بسيار كم  است .
آقاي  خاتمي در پاسخ  به  سئوالي  در خصوص  تغيير در تشكيلات  سازمان  ملل  متحد گفت : در اين  كه  تشكيلات  سازمان  ملل  متحد بايد تغيير كند، ترديدي  نيست چراكه  اساس  آن ظالمانه  و بر مبناي  منافع  چند كشور بزرگ  از جمله  آمريكا است .
وي  افزود: امروز كشورهاي  جهان  سوم  رشد كرده اند و قربانيان  پنج  كشور عضو شوراي  امنيت  سازمان  ملل  به  صورت  كشورهاي  مستقلي  هستند كه  سهم  خود را در دنيا مي خواهند.
وي  تأكيد كرد: دنيا يك  قبيله  نيست  كه  يكي ، دو نفر هرچه  مي خواهند بر اين  قبيله  تحميل  كنند.
رئيس  جمهوري  افزود: آنچه  امروز براي  تغيير سازمان  ملل  پيشنهاد شده  گرچه  نكات  مثبتي  دارد اما مطالب  بسيار خطرناكي  نيز دارد كه  جهان  آزاد، جنبش  غيرمتعهد و سازمان  كنفرانس  اسلامي  بايد حركتي  براي  جلوگيري  از آن  انجام  دهند.
آقاي  خاتمي گفت : امروز اگر براي  حمله  به  جايي  بايد مصوبه  شوراي  امنيت  را بگيرند اما در تغييرات  پيشنهادي  به  قدرتهاي  بزرگ  اجازه  داده  مي شود كه  هر جا صلح   به  خطر مي افتد، لشگركشي  كنند.
وي  تأكيد كرد: صلح  آنها در خاورميانه ، تقويت  اسرائيل  و در عراق  اشغال  اين  كشور است  و حقوق  بشر و امنيت  آنان ، زندان  ابوغريب  و گوانتانامو است . رئيس  جمهوري  تأكيد كرد: مطمئنا كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  به  هيچ  وجه  راضي  به  اصلاحات  نيست  و همه  بايد تلاش  كنند سازوكار سازمان  ملل  به  نفع عدالت  و همه  بشريت  عوض  شود.
يووري  موسوويني  رئيس  جمهوري  اوگاندا نيز در اين  مصاحبه  بر گسترش  روابط ايران  - اوگاندا تأكيد كرد و گفت : ايران  و اوگاندا با توجه  به  اين كه  عضو بسياري  از سازمان هاي  بين المللي  هستند مي توانند با يكديگر همكاري كرده   و كمك  اين  سازمانهاي  بين المللي  باشند. لذا زمينه هاي  بالقوه  همكاري  زيادي  بين  دو كشور وجود دارد.
هيات هاي عاليرتبه ايران و اوگاندا
نشست مشترك برگزار كردند
مذاكرات  مشترك  هياتهاي  عاليرتبه ايران  و اوگاندا روز پنجشنبه  به رياست  سيد محمد خاتمي و يووري  موسوويني  روساي  جمهوري  دو كشور در كاخ  رياست  جمهوري  اوگاندا، برگزار شد.
خاتمي  به  روند جذب  سرمايه هاي  خارجي  اشاره  كرد و با بيان  اعلام  آمادگي  تهران  براي  كمك  به  پيشرفت  و توسعه  اوگاندا تأكيد كرد: بخش  خصوصي  ايران  آماده  حضور سرمايه گذاري  و صدور خدمات  فني  و مهندسي  به  اوگاندا درصورت  وجود تضمين هاي  لازم  براي  سرمايه گذاران  است .
وي  تصريح  كرد: سفر دوره اي  من  به  آفريقا سفري  تشريفاتي  نبوده  است  و اين  سفر براي  تحقق  اين  هدف  صورت  گرفته  است  تا روابط اصولي ، نوين  و بنيادين  ميان  ايران  با كشورهاي  آفريقايي  به منظور تأمين  منافع  متقابل  شكل  گيرد.
موسوويني  رئيس  جمهوري  اوگاندا نيز در اين  مذاكرات  با اشاره  به  روابط خوب  تهران  - كامپالا از سفر آقاي  خاتمي  به  كشورش  و فراهم  شدن  بسترهاي  همكاري  بيشتر در بخشهاي  مختلف  ابراز خرسندي  كرد.
وي  با اشاره  به  صادرات  مواد خام  از آفريقا و ضرورت  اتصال  حلقه هاي  تكميلي  در صنعت  گفت : اوگاندا از حضور و سرمايه گذاري  مشترك  با ايران  در ايجاد حلقه هاي  انتقال  توليد استقبال  مي كند. در اين  نشست ، مجتبي  خسروتاج  معاون  وزارت  بازرگاني  و رئيس  ايراني  كميسيون  مشترك  دو كشور، گزارشي  از بسترهاي  مورد تفاهم  ميان  ايران  و اوگاندا در بخشهاي  مختلف  ارايه  كرد. وي  گفت : ما در مورد مونتاژ تراكتور، مجتمع  كشت  و صنعت ، تجارت  آزاد و ترجيحي ، همكاري هاي  دارويي  و بهداشتي  بحثها  و تبادل  نظرهايي  داشته ايم . همچنين  نوروز كهزادي  مديرعامل  بانك  توسعه  صادرات  ايران  هم  در خصوص  توليد برق  و انرژي  و انجام  طرحي  در اين باره  در اوگاندا توضيحاتي  ارايه  كرد.
امضاي چهار سند همكاري
مقامات  جمهوري  اسلامي  ايران  و اوگاندا با امضاي  چهار سند همكاري  بر توسعه  روابط دو كشور تأكيد كردند. همچنين  يك  بيانيه  مشترك  سياسي  نيز به  مناسبت  اين  سفر صادر شد. براساس  اين  گزارش ، يادداشت  تفاهم  همكاري  دو كشور درباره  برنامه هاي  راديو و تلويزيون ، ياداشت  تفاهم  كشاورزي  و شيلات ، يادداشت  تفاهم  احداث خط مونتاژ تراكتور در اوگاندا و واگذاري  زمين  به  ايران  براي  اجراي  طرح  مكانيزاسيون  كشاورزي ، چهار سندي  هستند كه  به  امضاي  مقامات  دو كشور رسيد.
خاتمي وارد تهران شد
رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  پنجشنبه  شب  پس  از سفر ۱۰ روزه  به  هفت  كشور آفريقايي  به  تهران  بازگشت .
رئيس  جمهوري  در بدو ورود به  تهران  مورد استقبال  حجت الاسلام والمسلمين  محمدي  گلپايگاني ، محمدرضا عارف  معاون  اول  رئيس  جمهوري و چند تن  از وزيران  و مقام هاي  كشوري  قرار گرفت .
خاتمي  در سفر به  كشورهاي  نيجريه ، سنگال ، مالي ، سيرالئون ، بنين ، زيمبابوه  و اوگاندا با همتايان  خود و مقام هاي  مختلف  اين  كشورها در خصوص  روابط دو جانبه ، منطقه اي  و بين المللي  بحث  و گفت  و گو كرد. در اين  سفر مقام هاي  دو كشور، اسناد مختلفي  را در خصوص  مسايل  اقتصادي ، بازرگاني  و فرهنگي  امضا كردند.
دوران كمك بلاعوض گذشته است
سيد محمد خاتمي پنجشنبه شب پس از بازگشت از سفر به هفت كشور آفريقايي در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه اين سفر پرثمر و موفقيت آميز دير انجام شد و شايد اگر سه سال پيش انجام مي شد امروز آثار عملي آن در اقتصاد، سياست و وضعيت بين المللي ما بيشتر بود.
خاتمي اظهار داشت: آفريقاييان با توجه به سوءظني كه به استعمارگران دارند، براي توسعه به كشورهايي نظير جمهوري اسلامي ايران گرايش دارند.
رئيس جمهوري تأكيد كرد: نگاه ما به شرق، جنوب، كشورهاي مظلوم و اسلامي نگاه ويژه اي است و جهت توسعه ما بايد به نحوي به خارج متصل شود، چرا كه اگر شكوفايي علمي و توسعه ما به خارج متصل نشود دچار مشكل مي شويم.
وي با بيان اينكه نيازهاي آفريقا زياد است، گفت: امروز دوران كمك هاي بلاعوض گذشته است، ما در عين كمك به آفريقا بايد براي تكميل پيشرفت و توسعه كشورمان حركت كنيم.

استراو: بوش از رويكرد ديپلماتيك حمايت مي كند
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير امور خارجه انگليس روز گذشته در تلاش براي خنثي كردن تنش ها عليه ايران تأكيد كرد كه جورج بوش از اقدامات ديپلماتيك براي تعامل با ايران حمايت مي كند.
اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داد، به رغم خودداري آمريكا از منتفي دانستن احتمال اقدام نظامي عليه ايران، جك استراو، وزير امور خارجه انگليس امكان بروز چنين اقدامي را بعيد دانست.
اين يك جنگ رواني است
وزير امور خارجه كشورمان ادعاهاي اخير منابع آمريكايي مبني بر برنامه ريزي براي حمله به ايران را بيش از هر چيز يك جنگ رواني از سوي آنها دانست.
كمال خرازي كه در سفر به آفريقا رئيس جمهور كشورمان را همراهي مي كرد در حاشيه سفر طي گفت وگويي با خبرنگاران اعزامي ايران خاطر نشان كرد كه ملت ايران در دفاع از منافع خود بارها امتحان خود را پس داده و طبيعتا همواره از منافعش دفاع خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |