سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۳
از۳۰۰ تا۱۸۰۰ تومان
پول عوارض آزاد راه ها به كجا مي رود؟
اكثر شهروندان براي پرداخت عوارض آزادراه ها اكراه دارند، حال آنكه با اين پول مي توان صنعت حمل ونقل را بهبود بخشيد البته اگر مردم در ازاي پول خود خدمات مطلوبي هم دريافت كنند
028581.jpg
عليرضا باغاني
بسياري از مردم معتقدند كه نبايد بابت عبور از آزاد راه پول بپردازند! و مي گويند: جاده، جاده خداست. اما آيا اين جاده خدا،خود به خود براي عبور و مرور خودروها مهيا شده است؟
به عوارضي قم - تهران كه سري بزنيد، با صف دراز اتومبيل هاي مختلف مواجه مي شويد. از خودروهاي فرسوده گرفته تا لوكس، در انتظار پرداخت حق عبور خود از آزاد راه هستند. بسياري از آنها ناراحتند و مي گويند واقعا كه، از جاده هم مي خواهند پول در بياورند.
چرا عوارض؟
با اينكه در ايران طي سالهاي گذشته اقداماتي براي ساخت اتوبان ها آغاز شده، اما ايران هنوز نياز به دست كم 30 هزار كيلومتر آزاد راه دارد. جسته و گريخته در چند دهه گذشته يكهزار كيلومتر آزاد راه براي عبورو مرور خودروها ساخته شده، اما اين مقدار خيلي كم است.
آنهايي كه مي گويند:جاده، جاده خداست خوب است بدانند ساخت هر كيلومتر آزادراه از 700 ميليون تا يك ميليارد تومان هزينه در بر دارد و اين هزينه قبلا 80 درصدتوسط بخش خصوصي و۲۰درصد با حمايت دولت تامين مي شد، اما سياست هاي اخير، سهم الشراكه دولت را در راه سازي تا 50 درصد افزايش داد. پس اتوبان همينطوري به وجودنمي آيد، بلكه ساخت و نگهداري آزاد راه و جاده هزينه هايي دارد كه از طريق دريافت عوارض بايد تامين شود.
قيمت عوارض
براي عبور از هر كيلومتر آزاد راه استاندارد ايران 30 ريال در نظر گرفته شده است. اين نرخ مصوب كه براي سواري هاست، براي ديگر خودروها تغيير مي كند. عبور هر 100 كيلومتر از يك آزادراه براي وانت ها و ميني بوس ها 450 تومان، اتوبوس ها 600 تومان، كاميون هاي تك محور 900 تومان، كاميون هاي 10چرخ۱۵۰۰ تومان و تريلرها 1800 تومان آب مي خورد.
بنابر جداول تاييد شده توسط دولت،  عوارضي اتوبان ها بايد 10 تا۱۵درصد گران شود، اما باز هم سرمايه گذاران راهسازي ناراضي اند. چون معتقدند از محل عوارض تنها مي توان خرج آزاد راه را درآورد، نه سود درست و حسابي.
مصطفوي مدير عامل آزاد راه اميركبير معتقد است: مردم بايد به آزاد راه ها مثل آب ، برق، گاز و... نگاه كنند. آب و گاز هم سرمايه هاي خدادادي هستند اما آوردن آنها به خانه هاي شهروندان هزينه هايي در بر دارد كه مردم با پرداخت قبوض هزينه ها را متقبل مي شوند، اما براي راه كه دولت و بخش خصوصي سازنده آن هستند، مردم رضايتي براي پول دادن ندارند. اينگونه برخورد، مردم ما را كه در راهسازي سرمايه گذاري مي كنند نااميد مي كند.
او در توجيه سود كم راهسازي براي سرمايه گذاران اين صنعت مي گويد: آزاد راه قم - تهران كه با سرمايه گذاري ما ساخته شد قراربود 300 تومان حق عوارضي داشته باشد اما با اعتراض مردم اين رقم اكنون 100 تومان است. اين درحالي كه بيش از 12 سال پيش كه اين آزادراه ساخته شد، ما 10 ميليارد تومان سرمايه گذاري كرديم، درست زماني كه دلار 70 تومان بود، اما اكنون سود آزادراه بيش از سالي يك ميليارد و 200 ميليون نيست.
قيمت جهاني گذر از هر يكصدكيلومتر اتوبان 5/1 دلار است. براي پرداخت بدون معطلي عوارض دو راه ارايه بليت و كارت اعتباري در نظر گرفته شده است 
راه مجاني
عوارض فقط در راه هاي جديد دريافت مي شود و چون راه هاي جديد در ايران تعدادشان محدود است و راه هاي غيراستاندارد و موازي اين راه ها وجود دارد، تعدادي از رانندگان خودروها كه پولشان را به جانشان ترجيح مي دهند، از راه هاي فرار يا به اصطلاح راه هاي مجاني عبور مي كنند.
كاميون ها از مرز بازرگان تا چابهار كه بيش از 2500كيلومتر مسافت است را به راحتي مي توانند از راه هاي مجاني عبور كنند. رانندگان كاميون هايي كه دست كم 3 تا۴ ميليون تومان دستمزد باربري براي اين مسير مي گيرند، اما حاضر نيستند 15-10 هزارتومان عوارض اتوبان پرداخت كنند، نشانه اي از بي مسووليتي در جامعه هستند. به گفته كارشناسان راهسازي، راه هاي مجاني از عوامل زيان سرمايه گذاران پروژه هاي آزادراه سازي است.
راه استاندارد
به چه راه هايي عوارض تعلق مي گيرد؟ اين سوالي است كه همچنان ذهن مردم را به خود مشغول كرده است. آيا مردم بابت راه هاي غيراستانداردي مثل تهران - ساوه هم بايد عوارض دهند؟براي آزادراه هايي عوارض پرداخت كنيد كه هر يكصد كيلومتر يك پمپ بنزين داشته باشند، استراحتگاه و رستوران هاي مناسب آن براه باشد و مسجد و تعميرگاه هاي بين راهي هم داشته باشند.
گارد ريل و 3 لايه آسفالت همسطح را هم كه هر آزاد راهي بايد داشته باشد. اگر جاده هم خيلي باكلاس باشد، راهدارخانه اي دايمي براي آن تاسيس مي كنند.
از آزادراه هاي قم - كاشان، ساوه - سلفچگان و غرب اصفهان به عنوان راه هاي استاندارد ايران ياد مي شود. آزادراه قم - تهران هم به دليل اينكه بارها روكش آن ترميم شده، تهران - ساوه به دليل پستي و بلندي هاي بسيار و باغچه - مشهد به خاطر آسفالت نامناسب در ليست سياه آزادراه هاي غيراستاندارد قرار دارند.
تاثير اقتصادي عوارض 
به هر يك از شهرستان هاي كشورمان كه سفر كنيد دست كم 200 هزار تومان هزينه اقامت و خورد و خوراك شما و خانواده كوچكتان است كه پرداخت مبلغ عوارض براي شما كه خودروي سواري داريد اگر خيلي زياد شود، 2 تا 3 هزار تومان است، در عوض خيالتان راحت است كه در راهي بهتر و مطمئن تر قدم گذارده و طي طريق مي كنيد؛ راهي كه هم هزينه سوخت شما را كاهش مي دهد، هم ايمني و سرعت رسيدن به مقصدتان را افزايش.
عوارض راه در كشورهاي جهان 
يك سرمايه گذار راهسازي در هلند با ابراز تعجب از نارضايتي مردم ايران از پرداخت عوارض مي گويد: براي مردم كه دعوتنامه نفرستاديم كه حتما از اين آزادراه عبور كنند. آنها مي توانند از راه هاي ديگري كه ايمني لازم را ندارند بگذرند. هرچه هم كه بر سرشان آمد با خودشان است. ما براي ساخت يك متر راه، كلي هزينه كرده و زحمت مي كشيم. بنابراين نمي توانيم راه را مجاني در اختيار مردم قرار دهيم.
در اروپا راه هاي قابل عبور به 2 نوع عمومي و خاص تقسيم مي شوند. در اين كشورها براي عبور از پل هاي خاص و كليدي هم عوارض دريافت مي شود. مي گويند در اروپا راه هايي وجود دارند كه گذر از آنها 30 دلار براي مسافران آب مي خورد.
قيمت جهاني گذر از هر يكصد كيلومتر اتوبان هم 5/1 دلار است. در نروژ براي عبور از همه راه ها عوارض دريافت مي شود. راه هاي عمومي در اين كشور از عدد انگشتان دست هم كمتر است. براي پرداخت بدون معطلي عوارض هم دو راه ارايه بليت و كارت اعتباري در نظر گرفته شده است.در نروژ با كشيدن كارت اعتباري به دستگاه تعبيه شده در اتوبان، مي توان در يك چشم به هم زدن عوارضي را بدون معطلي گذراند.مالزيايي ها در داشتن اتوبان هاي استاندارد اسم در كرده اند. البته مي گويند همه اتوبان هاي شيك مالزي را اروپايي ها ساخته اند.
وزارتخانه بي وزير
طبق برنامه 5 ساله سوم توسعه، ايران بايد 11 هزار كيلومتر آزادراه داشته باشد، اما فقط يكهزار كيلومتر از آن ساخته شده است. معلوم نيست با اين وزارتخانه بي وزير چطور خيالمان را به ساخت 10 هزار آزادراه در 5سال آينده خوش كرده ايم.
كارشناسان راهسازي معتقدند كه چالش هاي اخير در وزارت راه و ترابري ضرر زيادي به آزاد راه سازي زده است.
يك كارشناس راهسازي مي گويد: نابساماني هاي اخير در وزارت راه موجب شد بسياري از پروژه هاي راهسازي متوقف يا در آستانه توقف قرار گيرد. به گفته وي، آزاد راه غرب اصفهان به دليل عدم پرداخت سهم الشراكه دولت در ماه هاي گذشته مي رفت تا به تعطيلي كشانده شود، اما بخش خصوصي و مجري طرح مانع آن شد.

جايزه براي نانوايان
028587.jpg
فرماندار دامغان گفت: صاحبان سه نانوايي كه با توليد نان مرغوب بتوانند به مدت يك سال رضايت شهروندان را فراهم كنند، به حج مشرف مي شوند.
سيد عباس دانايي كه در جلسه كميسيون تعزيرات آرد و نان اين شهر سخن مي گفت افزود: هزينه تشرف اين افراد به حج عمره از طرف فرمانداري دامغان پرداخت خواهد شد.
مدير كل غله استان سمنان نيز در اين جلسه با اشاره به آموزش نانوايان گفت: در سال جاري با كمك مركز آموزش فني و حرفه اي، نانوايان استان آموزش هاي لازم را در خصوص چگونگي عمل آوري خمير و نحوه پخت نان فرا گرفتند. نصرت الله فتحعليان افزود: تبديل نان هاي سنتي به نان حجيم و نيمه حجيم از سياست هاي دولت است و بايد سعي شود نان حجيم جايگزين نان سنتي شود.

استخدام تحصيل كرده هاي روستايي
معاون آموزش و پرورش نظري و مهارت هاي سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي تهران گفت: به دليل هزينه  و وقت زيادي كه صرف رفت و آمد روزانه معلمان از تهران به روستاها و شهرستان هاي اطراف مي شود در تلاش هستيم از نيروهاي كارآمد و بومي روستايي كه تصميم به مهاجرت نداشته و بتوانند در مدارس روستايي تدريس كنند، استفاده كنيم و در واقع افراد روستايي را در اولويت حق التدريسي ها و استخدام ها قرار داده ايم.

دقت عمل در پمپ بنزين ها
028584.jpg
صاحبان خودرو هنگام تزريق بنزين باك خود در جايگاه هاي سوخت رساني به صفر بودن اعداد نمايشگر و شماره انداز توجه كنند.
يك كارشناس ضمن بيان اين مطلب، به مصرف كنندگان بنزين توصيه كرد، زماني كه نازل را براي تزريق بنزين به باك خودرو برمي دارند به شماره انداز و نمايشگر تلمبه دقت كنند كه صفر باشد چرا كه گاهي اوقات تلمبه گير مي كند و اعداد به صفر تبديل نمي شود كه در اين صورت حق مصرف كننده ضايع مي شود.

كاميون هاي داخلي كيفيت ندارند
براساس بررسي وزارت صنايع و معادن با كيفيت ترين و بي  كيفيت ترين كاميون هاي توليد ساخت داخل مشخص شدند.
جالب است بدانيد كه بي  كيفيت ترين كاميون، بيشترين ميزان ساخت داخل يعني 88 درصد را داراست.
در همين حال كاميون سنگين زامياد، كاميون سبكLP ، سنگينWH و كاميون آذرخش از نظر آلايندگي در سطح غيرقابل قبولي قرار دارند.

فروشگاه 
قيمت انواع لوازم التحرير
028596.jpg
028599.jpg
028602.jpg

بازتاب
مشكل ترافيكي 
در پاسخ به مطلب مورخ 12/10/83 تحت عنوان مشكل ترافيكي، به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند بدون شك در فرآيند طراحي و برنامه ريزي شهري به رفتار طبيعي مردم توجه مي شود اما جلوگيري از تخلف بيش از آنكه متكي به طراحي يا اجبار باشد منوط به عوامل فرهنگي است و بديهي است شهروندان بايستي براي زندگي سالم و پرنشاط در يك كلانشهر به قانون آن احترام بگذارند.
سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران 
بي نظمي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند
بازگشت به مطلب مورخ 13/10/83 تحت عنوان بي نظمي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند، آنچه در رابطه با اين واحد است مراتب زير را به اطلاع مي رساند:
۱- دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند با توجه به اينكه از واحد هاي تازه تاسيس مي باشد از نظر سرويس بهداشتي، تهويه و تجهيزات گرمايي و سرمايي مشكلي ندارد. نظافت توسط پيمانكار انجام مي شود و نظارت و مراقبت لازم انجام مي گيرد.
۲- كلاس ها تا پايان حذف و اضافه براساس تغييرات حاصله اضافه يا حذف مي شود ولي پس از پايان حذف و اضافه كلاس ها تثبيت شده و تا پايان ترم با نظم كامل ادامه مي يابد و همچنين از نظر موقعيت جغرافيايي چون نزديك به تهران هستيم از بهترين استادان دانشگاهي استفاده كرده ايم.
۳- در ادامه با طرح مساله بي نظمي مشخص نيست كه منظور چيست و حال آنكه با برنامه ريزي دقيق ترتيبي داده شده است كه دانشجويان خواهر و بخشي از دانشجويان برادر از سرويس اياب و ذهاب برخوردار باشند. كلاس ها از نظر حضور استادان و ساير موارد وضعيت مناسبي داشته و به خصوص از نظر فرهنگي رعايت موازين اسلامي مورد توجه خاص مي باشد.
۴- باتوجه به مطالب ارايه شده بالا واحد دانشگاهي دماوند آمادگي هرگونه بازديد جهت بررسي را در هر زماني دارد.
دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند
اتوبوس شب يلدا
بازگشت به مطلب مندرج مورخ 2/10/83 تحت عنوان اتوبوس شب يلدا به اطلاع مي رساند:
كليه اتوبوس هاي فعال در پايانه مترو شهيد حقاني ساعت حركت آنها با ساعت ورود قطارهاي مترو هماهنگ است و به علت ترافيك عصرگاهي موجود در بزرگراه ها از جمله آيت الله صدر، شهيد مدرس و شهيد حقاني در برخي روزها باعث تاخير اتوبوس و بر هم خوردن برنامه زمانبندي مي شود. لذا توصيه هاي لازم به عوامل اجرايي در خصوص تسريع در سرويس رساني داده شد.
شركت واحد اتوبوسراني تهران وحومه

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |