سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۳
گذري بر استان خوزستان و زندگي مردمان آن
عروس خليج فارس 
028521.jpg
جنگ سالهاست كه پايان يافته و اكنون ايراني ها از مرز شلمچه ابزارهاي ساخت تمدن همچون سيمان و تير آهن به عراق صادر ميكنند.
مهدي خاكي فيروز
وقتي نيم ساعتي در خيابان هاي خرمشهر به دنبال يك روزنامه  بگردي، شايد در تصورت هم نگنجد كه روزگاري در فلكه الفي اين شهر، مي  شد 80 روزنامه خارجي همان روز را خريد. اما روزگار است و گردش چرخ دوار. چه مي  شود كرد؟
در ميانه جاده شهرهاي آبادان و خرمشهر، فرودگاهي مجهز قرار دارد كه اكنون روزانه يك پرواز رفت و برگشت به تهران را پذيراست. اين همان جايي است كه درست يك روز پيش از نبرد تحميلي عراق به ايران، 59 پرواز روزانه داشت. امروز گرچه جنگ پايان يافته، اما هنوز آثار آن برجاست.
ياد شلمچه 
وقتي يادي از جنگ تحميلي مي  شود نام چند شهر به ياد مي   آيد كه شلمچه يكي از آنهاست؛ جايي كه روزگاري محل تبادل آتش ميان نيروهاي ايراني و بعثي بود، امروز به مرزي تبديل شده كه گلوگاه نوسازي عراق است. تريلرهاي حامل سيمان، تيرآهن و... ابزارهاي تمدن سازانه اي هستند كه از اين مرز به عراق ويران شده مي  روند. در آن سوي مرز، كودكان و نوجوانان عراقي با لباس هايي كه رنگ و بوي فقر از آن مي  بارد، به سوي هم سنگ پرتاب مي  كنند تا هر كدام كه زورشان و زرنگي شان بيشتر بود، بار اين تريلرها را خالي كنند. كمي آنطرف تر حسينيه شلمچه قرار دارد و نشانه هاي پررنگ پايداري كه نبايد فراموش شان كرد. از محل صادرات كالاهاي ايراني جنب و جوش در  آن سوي مرز ديده مي شود كه حيات و حركت را براي عراقي هاي خسته از جنگ به ارمغان مي آورد. البته در هياهوي ملاحظه كاري ها نمي  توان همه واقعيت هاي آن را نوشت. واقعيت هاي تلخي كه مردماني را از شهرهاي دور كشور به اينجا مي  كشاند تا بر نمادهاو خاطره ها اشك بريزند.
تانك هاي به گل نشسته و مين هاي خنثي نشده، در كنار كلاه ها و قمقمه هاي سوراخ شده همچون موزه اي است كه بخشي از تاريخ پرافتخار و عبرت آميز ايران را به نمايش مي  گذارد.
اقتصاد خوزستان گرچه رو به رشد است ولي هنوز در حد مطلوبي نيست. اين اتفاق ها البته تاريخ آبادان را از ذهن ساكنان آن پاك نمي  كند كه روزگاري زيباترين شهر توريستي ايران بود وقيمت زمين در آن گرانتر از پايتخت. با قديمي ها كه صحبت مي  كني از گذشته ها با افسوس ياد مي  كنند. شهر، ثروت، جوانان و شادي هاي به خاك سپرده شده، آه از دلشان برمي آورد.
در آبادان مي  توان كلاشنيكوف هاي روسي كه از عراق قاچاق مي  شود را به قيمت 80 هزار تومان خريد و البته از اين سوي اروند مي  توان كل كل هاي مخابراتي نظاميان انگليسي موسوم به موش هاي صحرا را ديد. برخي مي  گويند از آنها براي شنود موبايل ها و بي  سيم هاي ايراني هم استفاده مي  شود. همه چيز به ظاهر با هم هماهنگ است.
پست مرزي 
امكانات مرز شلمچه آنقدر كم است كه حتي ديوار مرزي كاملي هم ندارد. در كانكسي كوچك، ماموران گمرك مستقر هستند. در گوشه اي ديگر دفتر سازمان حج و زيارت، وضع مشابهي دارد. طبق پيمان هاي دو كشور، ساخت وسازهاي غيرنظامي در نزديك مرز ممنوع است و همين باعث افزايش سختي كار ماموران مرزي شده است. برخي محلي ها مي  گويند عراقي ها هر وقت دلشان بخواهد قاچاقي وارد خرمشهر و آبادان مي  شوندو آزادانه در خيابان ها قدم مي  زنند. اما ايراني ها به دليل پايين بودن امنيت در آن سوي مرزها، اجازه عبور براي رسيدن به شهرهاي زيارتي را از دست داده اند. آن زمان كه مرز بازتر بود روزانه 1000 تا 1500 نفر از مرز شلمچه عازم عتبات مي  شدند. ايراني ها آنقدر به عراقي ها لطف دارند كه حتي برق پست مرزي و گمرك عراق را هم تامين مي  كنند. با اين حال آنها هر چند هفته يكبار به دلايل واهي مرز را بسته و براي صادركنندگان دردسر مي  آفرينند.
كوي آريا
كوي آريا كه روزگاري خانه هاي اشرافي آن همقيمت يا حتي گرانتر از خيابان روزولت شهيد مفتح تهران بود، حالا محل زندگي فقرايي شده كه مالك خانه اي نيستند. آنها به زور در اين خانه هاي نيمه ويران زندگي مي  كنند و از طريق قاچاق مواد مخدر روزگار مي  گذرانند. آب و برق اين خانه ها نيز دزدي است. بر ديوار خانه هاي اين محله، هم مي  توان نمادهاي اشرافيت زوال يافته اي را ديد كه در روزگار خود بي  نظير بود، هم رد تيرهاي جنگي را در كنار فقري كه كودكان محله را به اميد هديه  اي كوچك به دنبال ماشين ما مي  دواند.
برق كلت برتا كه به چشم مي  خورد مي  گويد: 25 هزار تومان. اگر مشتري باشيد 20 تومان هم مي  دهد. راهنماي محلي  اما مي  گويد: اطمينان نكنيد. ممكن است فشنگ هاي غيراستاندارد، آن اسلحه را منفجر كند. يك مقام مسوول كه مي  خواهد نامش را ننويسيم مي  گويد: 42 درصد بازسازي خرمشهر هنوز صورت نگرفته است. خانواده هاي خوزستاني كه متوسط اعضاي آن 7 نفر است بايد بر درياي نفت و مسير اصلي تجارت خارجي ايران، زندگي فقيرانه اي داشته باشند. اين البته تمام واقعيت نيست. در خوزستان تجارت، صنايع نفت و توريسم بار ديگر در حال گسترش است و تا چند سال ديگر تاثير خود بر اقتصاد ساكنان استان را نشان خواهد داد.
طبيعت زوال يافته 
مرحوم امام خميني ره از وضعيت استان ها بسيار كم سخن مي  گفتند. ولي يك بار با اشاره به وضعيت آب و هوايي خوزستان، از مسوولان رژيم پيشين انتقاد كردند كه چرا از اين ظرفيت ها بهره مندي لازم را به عمل نمي  آورند. گرچه جنگ گوشه اي از اين ظرفيت ها را براي هميشه يا زماني طولاني نابود كرده ولي هنوز هم مي  توان فهميد كه چرا تمدن بين النهرين در اين منطقه شكل گرفت. در كنار اروندرود مي  توان كشتي هاي غرق شده در رود و شن هاي سرگردان را ديد كه محصول قطع 6 ميليون نخل خرما توسط صدام هستند. اما هوا هنوز آنقدر لطيف مانده كه بتواند گردشگران را به سوي خود بكشاند. بساط چاي، قليان و كباب در كنار كارون بويژه پل قديم خرمشهر، حال و هوايي دارد كه نمي  توان با واژه ها آن را به تصوير كشاند.
اقتصاد منطقه 
كارگر بندر... مي  گويد: براي خالي كردن هر كارتن 10 الي 15 تومان مي  گيريم كه ماهي حداكثر 150 هزارتومان مي  شود. طاقه هاي پارچه  گاهي 60 كيلو مي  شود كه بايد يك نفري آن را بلند كنيم اگر چند روز كشتي نيايد، ناچار حقوقي هم نخواهيم گرفت. وضعيت درآمد كاركنان اداره هاي دولتي هم چندان مناسب نيست. به عنوان مثال كاركنان گمرك به رغم كار در سخت ترين شرايط، مجبورنداز اضافه حقوق و مزاياي خود صرفنظر كنند چون سازمان مديريت بودجه اين اداره را زياد نمي كند. در ميان كالاهاي منتظر تخليه در بندر مي  توان تلويزيون هايي با مارك...TOSHIBA هم ديد كه مي  گويند توليد داخل كشور است ولي در واقع از چين وارد مي  شود. كشتي هاي كويتي در حالي كه بنزهاي مدل 2004 را به عراق مي  برند، چشم حاضران را خيره مي  كنند. اين اتومبيل ها كه در عراق و كويت حدود 5 هزار دلار قيمت دارد در ايران گاهي تا 100 ميليون تومان هم خريد و فروش مي  شود. آمار صادرات و واردات گمركات، خوزستان را در رتبه هاي آغازين كشور قرار مي  دهد. 20 درصد تخفيف گمركي كه براي اين منطقه در نظر گرفته شده و قبلا 30 درصد بود، تاثير مثبتي بر گسترش تجارت خارجي منطقه گذاشته است.
خرمشهر كه مهم ترين بندر ايران در آن منطقه قرار گرفته است، قبل از انقلاب مهم ترين مركز تجارت خارجي ايران بود، اين روزها به رغم آسيب هاي ناشي از جنگ، رتبه سوم صادرات كشور را به خود اختصاص داده است. در مجموع شهرها و بندرهاي مختلف خوزستان صدها ميلياردتومان درآمد گمركي و تجارت خارجي براي كشور ايجاد مي كنند و مردم استان اميدهايي به رونق هر چه بيشتر تجارت ملي منطقه دارند كه با طرح حذف تخفيف هاي گمركي، نگران از دست دادن اين موقعيت هستند. همچنان كه احتمال انتقال آب منطقه به اراك و كويت نيز نگراني هايي در آن ايجاد كرده است. لايروبي نشدن اروند كه به دليل عدم تحقق كامل قطعنامه  598 است باعث شده تا ورود كشتي هاي بالاي 50 هزار تن به اين منطقه مشكل باشد. حدود 100 كشتي غرق شده دراين رود هستند كه ميلياردها تومان هزينه براي خروج هر يك از آنها لازم است. البته چون آب اين رود شيرين است، اين كشتي ها پس از خروج، قابل بازسازي هستند. نمونه هاي اين كشتي ها كشتي رومانيايي اولانست است كه توسط يك ايراني به صورت سالم از آب خارج شد ولي به دليل محدوديت هاي پيش آمده، اجازه صادر شدن نيافت و به صورت تكه تكه شده براي بازيافت فروخته شد.
تاريخ خوزستان 
قديمي ترين دانشگاه دنيا جندي شاپور در استان خوزستان است. نشانه هاي تمدن هاي قديمي هم در شهرهاي مختلف اين استان ديده مي  شود. اما صرفنظر از تاريخ 7 هزار ساله، آثاري از قرن كنوني نيز برجاي مانده كه ديدني است؛ بقاياي اسكله هاي مخروبه اي كه در سال 1316 توسط رضاخان افتتاح شد در كنار هتل كاروانسرا كه اكنون محل مذاكرات تجاري است ولي روزگاري محل جشن و سرور بود. همه اينها نشانه اي است از آنكه يك بار ديگر تمدني باشكوه در خوزستان ساخته خواهد شد. البته اگر دولتمردان نخواهند با مصوبه هاي خشك اداري و تنظيم شده در مركز، مانع رشد اقتصاد اين استان شوند.

تورهاي يكروزه و مجاني شهرداري به صرف نهار و شيريني و ميوه
تهراني ها به ديدن تهران رفتند!
در اين 7 هفته، هر هفته يك منطقه توريستي يا ديدني شهر را براي گشت و گذار انتخاب كرده ايم. سعي داريم برنامه ها با هم يكي نباشد. مثلا يك هفته ري گردي داشتيم. يك هفته بازديد از مسجد جمكران، اين هفته هم بازديد از موزه  دارآباد و كاخ سعدآباد
028533.jpg
شهروندان تهراني مي توانند جمعه ها از تورهاي تهرانگردي استفاده كنند، به شرط آنكه با خانواده هايشان همراه شوند. عكس : هادي مختاريان 
سهيلا  بيگلرخاني 
برف حتي مادربزرگ ها را سر شوق آورده. معلوم نيست اول كي شروع كرده. هنوز دقايقي از ورود گروه به محوطه موزه دارآباد نگذشته، برف بازي شروع مي شود. همه به هم گلوله برف مي زنند؛ بي هدف. تور يكروزه شهروندان تهراني پس از بازديد از موزه پول به موزه دارآباد رسيده.
تورهاي يكروزه تهرانگردي و ري گردي هر جمعه ميهمان تعدادي از شهروندان تهراني است. اين تورها از سوي شهرداري هاي چند منطقه تهران مردم را به شكل رايگان به بازديد از شهر مي  برند. كامران مرتضوي، كارشناس فرهنگي شهرداري منطقه 8 تهران مي گويد: در اين 7 هفته، هر هفته يك منطقه توريستي يا ديدني شهر را براي گشت و گذار انتخاب كرده ايم. سعي داريم برنامه ها با هم يكي نباشد. مثلا يك هفته ري گردي داشتيم، يك هفته بازديد از مسجد جمكران، اين هفته هم بازديد از موزه  دارآباد و كاخ سعدآباد.
شهروندان تهراني مي توانند جمعه ها از تورهاي تهرانگردي استفاده كنند، به شرط آنكه با خانواده هايشان همراه شوند.
اتوبوس هاي حامل شهروندان منطقه 8، منطقه 19 و منطقه 12 در پاركينگ دارآباد متوقف مي شوند.
براي معصومه خانم، مادربزرگ خاني آبادي انبوه برف هاي محوطه دارآباد از حيوانات تاكسيدرمي شده بسيار جذاب تر است. 12-10 سال است تهران مي نشينيم، خاني آباد، اما تا حالا برف نديده ام. آنجا برف نمي بارد.
اما دختران جوان تر كه كارت انجمن دانش آموزان پيش دانشگاهي پيشاهنگ را بر سينه دارند، از آنچه مي بينند يادداشت برمي دارند. سالن حيوانات تاكسيدرمي شلوغ است. با اين همه دختربچه ها ترجيح مي دهند روي برف سر بخورند. كفش هاي نه چندان مناسب دخترك پر از برف شده. دستت را به من بده. دست  همبازيش را مي گيرد و روي برف ها مي  كشد. پاهاي بدون جورابش سرخ سرخ است. بازديد از سالن پروانه ها، آكواريوم، سالن پرندگان و سالن حيوانات ديگر براي بازديدكنندگان ساعتي بيش طول نمي كشد. پدر دست پسر كوچكش را در دست مي  فشارد. اين گرگ است. دست نزن. اين هم پلنگ. خال هايش را ببين.
پسر جوان برف را در دستانش گلوله كرده، اما كسي را براي نشانه روي پيدا نمي كند. ناگزير پشت سر مادر مي رود و برف را به سر اومي زند. خانم شما هم بازي؟ دختر جوان فرصت نمي كند پاسخ دهد. آماج گلوله ها قرار مي گيرد، قبل از آنكه خانواد ه اش از سالن حيوانات بيرون آيند.
اتوبوس ها آماده رفتن مي شوند. ليدرها مسافران را صدا مي زنند. هر اتوبوس 40 نفر ظرفيت دارد. هر 40 نفر را بيمه يكروزه حوادث كرده ايم. اين هفته از منطقه 8، 3 اتوبوس حركت كرد. براي هر نفر از شهروندان مبلغ 4 هزار تومان هزينه در نظر گرفته شده بود كه با وجود پرداخت هزينه هاي ناهار و دسر حدود يكهزار تومان بيشتر مي شود.
اين تورها از سوي شهرداري هاي چند منطقه تهران مردم را به شكل رايگان به بازديد از شهر مي  برند و ليدرهاي تور در هر فرصتي در اتوبوس از شهرنشيني و قواعد آن، مثل تفكيك زباله، رعايت حقوق شهروندي و ... مي گويند
بسته هاي ناهار ميان مسافران توزيع مي شود؛ بسته هايي محتوي يك ساندويچ كالباس، يك عدد موز، يك عدد نارنگي و يك نوشابه.
ناهار مختصري است، اما مسافران ناراضي به نظر نمي رسند. خيلي خوب است. همين كه چيزي همراه نمي آوريم، خوب است، هيچ پولي هم نمي دهيم.
ليدرهاي تور در هر فرصتي در اتوبوس از شهرنشيني و قواعد آن، مثل تفكيك زباله، رعايت حقوق شهروندي و ... مي گويند. با اين همه قرار است خانواده هاي تهراني امروز فقط تفريح كنند. هفته هاي اول بار آموزشي تورها مي چربيد، اما بعدا حس كرديم مردم دلزده مي شوند، براي همين سعي مي كنيم در بخش هاي مختلف بازديد، طوري كه مردم خسته نشوند، به آموزش بپردازيم و برخي مفاهيم شهروندي را منتقل مي كنيم. اين را دكتر تيمورنژاد، معاون فرهنگي، اجتماعي شهرداري منطقه 8 مي گويد.
در كاخ هاي سعدآباد
اتوبوس ها به كاخ سعدآباد رسيده اند. اينجا فضا آنقدر باز و وسيع است كه خانواده ها پخش و پلا شوند. كاخ سابق محمدرضاشاه، كاخ سبز و كاخ سابق رضاشاه از بازديدكنندگان شگفت زده پر مي شود.
زن ميانسال ميانه  راه متوقف مانده. سراشيبي رو به كاخ سبز تند است و زن درگير پادرد. به اين همه راه رفتن نمي ارزد.
از برف بازي در اينجا خبري نيست. حياط كاخ سبز و اتاق هاي بزرگ كاخ هاي ديگر بازديدكنندگان را كاملا به خود مشغول كرده است. خانواده اي فرصت را غنيمت شمرده و بساط ناهار را در گوشه اي از محوطه موزه سعدآباد پهن كرده اند. بسته ها را باز مي كنند. موزه جنگي براي بسياري از كوچكترها جذاب تر است. برف  ها را از روي توپ هاي قديمي كنار مي زنند تا تاريخ توليد توپ را راحت بتوانند بخوانند. كشتي كوچك ميان استخر يخزده، برف گرفته. به نظر مي رسد چوب هاي كشتي آنقدر پوسيده اند كه شايد چند زمستان ديگر را تاب نياورند. هرگونه فيلمبرداري و عكسبرداري از محوطه موزه جنگ ممنوع است. اين جمله برخي را از ورود بازمي دارد.
۲ ساعت وقت ديدن 2 كاخ موزه و يك موزه، اما هنوز مسافران براي سوار شدن نيامده اند. كم كم اتوبوس ها پر مي شوند و شهروندان راهي خانه هايشان. هنوز هوا روشن است.
مادربزرگ سرشار از لذت يك روز برف بازي، پاهاي يخ كرده اش را به بخاري زير پايي اتوبوس تكيه مي دهد. چادرش كمي خيس است، دست هايش هم. طرف ما برف نمي بارد، به خاطر همين نه دستكش پوشيدم و نه كفش زمستاني. دمپايي طبي مادربزرگ حالا خشك شده و مادربزرگ با خيال راحت به صندلي اتوبوس تكيه مي دهد.

براي آموزش بازيافت زباله
توزيع بسته هاي كرم خاكي در مدارس تهران 
عليرضا كيواني نژاد-بازيافت زباله ها يكي از دغدغه هاي فعلي كلانشهرهاي نه چندان پيشرفته است،چرا كه در شهرهاي بزرگ، بازيافت زباله و توليد انرژي از آن، به عنوان منبع جديدي از انرژي و حتي جانشيني مناسب براي تعدادي از تجارت هاي سوخته، به شمار مي  رود. دولت فرانسه نيز در حركتي نو، با استفاده از زباله هاي شهري، موفق شده مقداري از انرژي لازم براي حركت و توليد انرژي راكتورهاي خود را تامين كند. فرانسه يكي از صادركنندگان عمده انرژي برق در اروپاست. به تازگي نيز دانشگاه الزهرا با كمك آموزش و پرورش طرح بازيافت زباله از زباله هاي مدارس راهنمايي را در دستور كار خود قرار داده است. طرح پژوهشي طراحي، اجرا و ارزشيابي بسته آزمايشي استفاده از كرم هاي خاكي براي توليد كود بيولوژيك از زباله مدارس راهنمايي، طرحي است كه تا چندي ديگر در مدارس راهنمايي شهر تهران به اجرا درمي آيد.
فرمحمدي يكي از مجريان اين طرح مي  گويد: هدف از اجراي اين طرح انتقال مجموعه اي از مفاهيم آموزشي كليدي و مهارت هاي اساسي زندگي به مدارس و محيط هاي آموزشي كه در واقع بستر هاي اصلي فرهنگ سازي در جامعه هستند، به شمار مي  رود.
اين طرح در راستاي اهداف پژوهشي  است كه با همكاري سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش و پرورش در حال اجراست. به نظر مي  رسد تعدادي از مدارس به شكل آزمايشي در اين طرح منظور شوند چرا كه پوشش تمام مدارس تهران، كاري مشكل است و در عين حال با توجه به نزديك شدن ايام پاياني سال، دوره زماني اين طرح به منظور دستيابي به نتيجه اي ايده آل، ناكافي به نظر مي  رسد. مرتضي اميدي، كارشناس پژوهشي مسايل آموزشي نيز در اين باره مي  گويد: حتي اگر به اسم اين طرح نگاه كنيد، متوجه مي  شويد كه بيشتر جنبه آزمايشي دارد. چرا كه اين كرم ها قرار است در بسته هايي به مدارس تحويل داده شوند و آنها اين كرم ها را در زباله هايي بگذارند كه بعد از مدتي آن را تبديل به كود كنند. حال آنكه زباله ها در مدارس نيز مثل اكثر نقاط كشور، تفكيك نشده و برنامه اي براي تفكيك آن نيز به شكلي مدون اعلام نشده است. در بروشورهايي كه به تعدادي از مدارس فرستاده شد، توضيح داده بوديم كه تفكيك زباله چه ارزش هايي دارد و مي  تواند منبع مناسبي براي توليد انرژي باشد اما نمي  توان انتظار داشت در يك دوره چند ماهه دانش آموزان به اين نتيجه برسند كه مي  توانند در زباله ها، تفكيكي حاصل كنند.
همچنين فرمحمدي در توضيح و تشريح اين طرح مي  گويد: در اين طرح دانش آموزان ياد مي  گيرند كه چگونه مي  توانند مشكل تجمع زباله را به نحو مطلوب حل كنند و در اين راه از موجودات زنده اي كه در اطراف ما زندگي مي  كنند، نيز كمك بگيرند و از همين زباله هاي به ظاهر بي  فايده و بي  ارزش مواد مصرفي باارزش توليد كنند. در نهايت اينكه مي  آموزند هر ماده زايدي دورريختني نيست.
دو سال قبل نيز طرح جمع آوري و تفكيك زباله در تعدادي از مدارس تهران با در نظر داشتن دبستان ها و مدارس راهنمايي اجرا شد كه در نهايت بعد از دو هفته به دليل عدم همكاري سازمان هاي پژوهشي در تقبل تحقيق و بررسي روي داده هاي به دست آمده از اين طرح، متوقف شد.
فرمحمدي درباره تحقيق روي داده هاي اين طرح مي  گويد: اين مراحل تماما در جهاددانشگاهي واحدالزهراس انجام خواهد شد.
دانش آموزان با استقبال از اين طرح در انتظار بسته هاي كرم هاي خاكي هستند.

بدون شرح
028530.jpg
لشكر پياده ها، شايد سواره ها از حال پياده ها خبر ندارند، اما روزهاي برفي سواره بودن هم مكافات است.
028524.jpg
اين را بگذاريد به حساب يك اشتباه فني چون هنوز آنقدر برف نباريده كه چراغ ها توان ايستادن نداشته باشند.
028527.jpg
چرا از بارش برف شادمان نباشند. برفي كه در طول سال هاي گذشته آنقدر كم باريده كه تبديل به نوستالژي شده.

كرج؛ منطقه خطر
سينا - سردار رضا زارعي خبر داد كه بيشترين اراذل استان تهران در شهر كرج مستقر هستند. فرمانده نيروي انتظامي استان تهران در گفت و گو با خبرگزاري سينا گفت: از آنجا كه شهر كرج داراي جمعيت غير بومي بيشتري است به طور معمول آلودگي ناشي از اين مساله بيش از ساير شهرهاي كم جمعيت استان است.
به گفته وي، هجوم مهاجران به كرج از مهمترين دلايل افزايش اراذل در اين شهر است. زارعي درباره نوع جرايمي كه مهاجران به آن دست مي زنند، تصريح كرد: از آن رو كه مهاجران به خصوص افغان ها از نظارت عمومي نگراني ندارند و در كشور هم قوانين به درستي اجرا نمي شود، اكثرا در جرايمي نظير فروش مواد مخدر، شرارت و سرقت مشاركت دارند.


كار سخت
بعد از اينكه خبرنگاري به دليل زحمات بي شائبه و بي اجر و مزد خبرنگاران جزو مشاغل سخت محسوب شد، حالا مسوولان پزشكي قانوني هم به اين نتيجه رسيده اند كه كارشان سخت و زيان آور و باعث فرسودگي، پيري زودرس، كاهش توانايي هاي فكري و جسمي و ... است. حتي رئيس سازمان نظام پزشكي استان كرمان مي گويد: كاركنان اين سازمان حتي فراتر از عناوين تعريف شده دچار سختي شغل  اند!
به هر حال نمي دانيم چرا مردم اين همه كار راحت را رها مي كنند و مي روند پزشكي قانوني  كه اينقدر سخت است... فقط كالبد شكافي را مجسم كنيد تا به دشواري  اين كار پي ببريد. رئيس پزشكي قانوني لرستان مي گويد: كاركنان اين بخش درگير آزمايش هاي مختلف اعتياد ، بيماري هاي عفوني مثل هپاتيت و ايدز هستند و به دليل برخورد مستقيم با افراد خطرناك در معرض بيماري قرار دارند، بس نيست؟

استفاده ميموني
مردم آن ور دنيا براي درمان افسردگي دست به دامان ميمون شده  اند.
البته اين استفاده متفاوت با استفاده طب سنتي از ميمون است ! طلب مدرن به دليل شباهت هاي شگفت آور علايم افسردگي در انسان و ميمون، قرار است از اين جانور به عنوان الگو براي درمان استفاده كند. خدا آخر و عاقبت همه را به خير كند.

قند و نبات
يعني گاهي اخبار آنقدر شكلات مي شوند كه حد ندارد. مثلا مدير كل سازمان ثبت احوال آذربايجان غربي گفت: از هر 12 مورد ازدواج در آذربايجان غربي يك مورد به طلاق منجر مي شود.
در 9 ماه گذشته در آذربايجان غربي 21 هزار و۷۰۰ فقره ازدواج به ثبت رسيده كه نسبت به سال گذشته 5/7 درصد رشد داشته است.
متوسط سن ازدواج در آذربايجان غربي شهري و روستايي در بين مردان 27 سال و در بين دختران 23 سال است.
به هر حال جاي اميدواري است!


بازار هنري
قرار است بازارچه هاي ويژه خود اشتغالي هنرمندان در تهران راه اندازي شود تا آنها توليدات خود را در اين اماكن مستقيما به مردم عرضه كنند. اگر فردا و پس فردا ديديد امثال مرحوم رامبراند يا ونگوك براي عرضه مستقيم آثار از آن دنيا برگشته اند، تعجب نكنيد.

درصدديم
رئيس ستاد مركزي طرح تكريم ارباب رجوع فرموده  اند هدف اين طرح رضايت مردم از خدمات دستگاه هاي دولتي است و در راه تحقق اين اهداف عوامل رضايت مندي مشخص شده و ما در صدد اجراي آن هستيم.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 10000 ريال
028536.jpg
۱۰۰۹ - سوار كردن اطفال كمتر از 12 سال در صندلي جلو اتومبيل، ممنوع است.
كودكان خردسال زير 12 سال به دليل ناتواني در حفظ تعادل كامل بدن در هنگام توقف ناگهاني، ترمزهاي شديد، تصادف، تغيير مسير و گردش در پيچ هاي تند، بيشتر از بزرگسالان درمعرض خطر آسيب ديدن به خصوص برخورد سر آنها با شيشه جلو مي باشند.
كارآيي كمربند ايمني به دليل عدم تطابق استاندارد اندازه هاي جسمي كودكان با بزرگسالان كه اين كمربندها براي استفاده آنان ساخته شده در صندلي جلو به حداقل مي رسد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |