سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۳
گزارشي از جشنواره تئاتر فجر
۲۴ منهاي 10 ساعت تئاتر
كنار حوض مقابل تئاترشهر گروه صدا و سيما مشغول تهيه گزارش هستند. كمي  آن طرفتر گروهي مشغولي عكاسي اند و روي سكوها هم عده اي متفكرانه نشسته اند و به ليست برنامه هاي جشنواره بيست و سوم به دقت نگاه مي  كنند. خلاصه ميان هنرمندان، هنرمندان جمعند
028590.jpg
عكس : رضا محدث 
شايد تعداد روزهاي سال كه در آن برف ببارد كم باشد و قطعا روزهايي كه اين اتفاق بيفتد، به غير از اطراف ميدان ها و ايستگاه هاي تاكسي، ازدحام جمعيت را جاي ديگري نبينيد. اما غير از وضعيت عبور و مرور، برف خيلي چيزهاي ديگر را هم به هم  مي  ريزد كه شايد تنها به چشم هاي حساس بيايند.
اطراف پارك  دانشجو مثل هميشه خلوت است و ساكت. صندلي هاي خالي و چند نفري كه روي آنها نشسته اند تا بعدازظهرشان را به شب وصل كنند و اين بهانه اي باشد براي اينكه آن روز را به بيكاري نگذرانده باشند. شايد سرماي هوا هم مزيد بر اين خلوتي شده باشد. كمي جلوتر و در اطراف تئاتر شهر ديگر خبري از آن همه سكوت و آرامش نيست. داستان اينجا كاملا فرق مي  كند. شور جشنواره تئاتر و گرماي آن، سرماي هوا را از رو برده است.
گيشه هاي مقابل تئاتر شهر يك صف طولاني را مقابل خود مي  بينند؛ صفي پيچ در پيچ. همه منتظر فروشنده هستند تا بليت سانس مورد نظر خود را تهيه كنند.
روبه روي تئاتر شهر چادر برپا شده و داخل آن همه روزه مجلس شبيه خواني برپاست. گروه هاي مختلف از شهرهاي مختلف مثل اراك، قزوين و اروميه در فضاي باز تئاتر شهر مراسم شبيه خواني را برگزار مي  كنند.
مراسم شبيه خواني همه روزه از ساعت 14 در اين مكان برپاست. جنگ خندق، مسلم بن عقيل، قانياي فرهنگ و مجلس شبيه خواني عيد غدير از كارهاي باقيمانده است كه تا روز دهم بهمن، روز اختتاميه جشنواره در چادر مخصوص اين برنامه ها اجرا مي  شود.
كنار حوض مقابل تئاترشهر گروه صدا و سيما مشغول تهيه گزارش هستند. كمي  آن طرفتر گروهي مشغولي عكاسي اند و روي سكوها هم عده اي متفكرانه نشسته اند و به ليست برنامه هاي جشنواره بيست و سوم به دقت نگاه مي  كنند. خلاصه ميان هنرمندان، هنرمندان جمعند.
اين روزها تمام سالن هاي تئاتر شهر از كارگاه نمايش و كافه تريا گرفته تا فضاي باز مقابل آن ميزبان هنرمندان و البته هنردوستان است. البته تئاتر شهر تنها نيست؛ تالار وحدت، تالار سنگلج، تالار هنر، تالار مولوي، خانه نمايش و خانه هنرمندان هم اين ميزباني را بر عهده دارند.
در كنار برگزاري نمايش ها در بخش بين الملل، بخش مرور، نمايشنامه خواني و البته مجالس شبيه خواني و تئاترهاي خياباني هم گوشه اي از اوقات علاقه مندان به تئاتر را پر مي  كند.
شايد براي كساني كه به هر دليلي نمي  توانند از نمايش هاي اصلي ديدن كنند يا حوصله اي ندارند كه مدتي را يك جا بند شوند، تماشاي اين برنامه ها كه دست كمي از نمايش هاي اصلي ندارند خالي از لطف نباشد.
اين موضوع را مي  شود از استقبال مردم هم ديد. به محض شروع شدن برنامه ها هر كسي در هر نقطه  از فضاي باز تئاتر شهر كه هست، خودش را به يكي از اين اجراها مي  رساند.اين موقع است كه مي  شود گفت فضاي تئاتر همانند قسمت هاي مختلف پارك دانشجو خلوت است.
تئاتر شهر و ساير تالارهاي برگزاري مراسم جشنواره تا جمعه آينده پركارترين روزهايشان را سپري مي  كنند. اگر بخواهيم به طور كلي نگاهي به جدول ساعات اجراي برنامه هاي مختلف در تالارهاي مختلف بيندازيم، خواهيم ديد كه در طول اين 10 روز برنامه ها از ساعت 10 صبح آغاز مي  شود و با پايان گرفتن آخرين برنامه، حول و حوش ساعت 12 شب كار روزانه تمام مي  شود. اين روزها براي اهالي تئاتر غنيمت است.

همايش زمين پاك
028593.jpg
روابط عمومي شهرداري تهران از تمام انديشمندان، متخصصان، كارشناسان، صاحبنظران، شهرداري ها، سازمان هاي غير دولتي و بخش هاي خصوصي فعال در زمينه مديريت مواد زايد جامد شهري دعوت  كرد تا مقالات پژوهشي و عملكرد اجرايي و دستاوردهاي نوين مرتبط با مديريت پسماند را حداكثر در دو برگ۴ A با ذكر مشخصات فردي تا 20 بهمن ماه و اصل مقالات به صورت چاپي و روي ديسكت كامپيوتري را تا روز 15 اسفند ماه 1383 به دبيرخانه همايش ارسال كنند .
نمايشگاهي نيز در رابطه با موضوع همايش به طورهمزمان برپا مي شود كه در همين راستا تمام سازمان ها، شهرداري ها، شركت هاي دولتي و خصوصي علاقه مند به حضور در اين نمايشگاه مي توانند جهت دريافت فرم و كسب اطلاعات بيشتر با دبيرخانه همايش واقع در تهران خيابان شهيد بهشتي، خيابان انديشه، كوچه انديشه ششم غربي ، پلاك 52 يا با شماره تلفن 8445914 تماس بگيرند .
همايش زمين پاك و مديريت پسماندها با محورهاي عناصر موظف و پشتيباني كننده سيستم هاي مديريت مواد زايد جامد و كاهش اثرات سوء زيست محيطي آنها شامل كاهش توليد، تفكيك از مبدا، ذخيره سازي و پردازش در محل، جمع آوري، حمل و نقل و پردازش بازيافت، دفع كمپوست - دفن بهداشتي زباله سوزي سازماندهي و تشكيلات، آموزش و نقش آن در فرهنگ سازي، مشاركت مردمي ، قوانين مقررات، ضوابط و دستورالعمل ها، مديريت پسماندهاي بيمارستاني و مديريت پسماندي صنعتي خطرناك برگزار مي شود .
سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با همكاري دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران ، دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي ايران و دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران به مناسبت روز زمين پاك، همايشي تحت عنوان زمين پاك و مديريت پسماندها را در روز سوم ارديبهشت ماه سال 84 برگزار خواهد كرد .

جعبه
روز شبكه تهران
جعبه امروز را با خبري از يك برنامه جديد به مناسبت دهه  فجر آغاز مي كنيم. گروه سياسي شبكه دوم مجموعه اي را با نام شب بلند زمستان در دست توليد دارد. اين سريال داستاني، قالبي طنز دارد و داستان عروسك سازي به نام شاپور است كه سفارش عروسك هايي را جهت شركت در جشن هنر شيراز گرفته. عروسك ها توسط فردي به نام قدرت دزيديده مي شود و...
كارگردان اين سريال داريوش رفيعي است و مهران غفوريان در آن ايفاي نقش مي كند .
اما برنامه هاي ششمين روز از بهمن ماه 83؛
مردان كوچك را مي توانيد ساعت۱۳ تماشا كنيد از شبكه دوم . همسفران را مي توانيد ساعت۴۰:13 از شبكه سوم ببينيد، البته تكرارش را. مشق عشق هم كه ديشب از شبكه اول پخش شد ساعت 10:15 تكرار خواهد شد. بي خانمان عنوان سريال امشب شبكه تهران است كه ساعت 19 پخش مي شود. اگر مي خواهيد بدانيد كه برنامه آشپزي امروز چيست ؟ بايد بگوييم كه طرز تهيه سالاد لوبيا چيتي، امروز در برنامه به خانه بر مي گرديم آموزش داده خواهد شد.
ساعت۲۰ مي توانيد پاورچين را از شبكه تهران ببينيد، البته بعد از كلي پيام بازرگاني. فيلم سينمايي شبكه 2 را هم فراموش نكنيد كه مطابق معمول هر هفته ساعت 21 پخش مي شود. پرستاران را مي توانيد ساعت۱۰:22 از شبكه يك ببينيد و پايان بخش برنامه ها هم خانه پدري است كه ساعت۲۳ از شبكه۵ پخش خواهد شد.

پرده
جاده ابريشم
اسم جاده ابريشم كه بيايد حتما يادسفرهاي ماركوپولو مي افتيد. با اين حال گذشته از ماركوپولو، اين مسير جذابيت هاي ديگري هم دارد. مثلا قرارگرفتن بخشي از ايران در اين مسير بهانه خوبيست تا يك فيلمساز به فكر تهيه فيلمي از اين مسير بيفتد. رضا گنجي مشغول كار روي متن يك اثر مستند و تاريخي درباره جاده ابريشم است.
مسيري كه از جنوب روسيه و چين آغاز و به بغداد ختم مي شود، مسير مورد نظر گروه براي ساخت اين فيلم است. قرار است در هنگام ساخت، بعضي از قسمت ها و لحظه هاي تاريخي مربوط به قرن 13 ميلادي هم به صورت نمايشي در فيلم بازسازي شود. البته تا اين فيلم آماده شود، شما بايد حالا حالاها منتظر باشيد. فعلا حتي خود فيلمساز هم نمي داند مراحل توليدجاده ابريشم  چه زماني آغاز مي شود. پس تا آن روز بايد خودتان را با فيلم هاي اكران شده سرگرم كنيد.
در حال حاضرخوابگاه دختران راحت ترين فيلم براي قرارگرفتن مقابل چشمان شماست. اين فيلم در 15 سالن سينما اكران مي شود. البته دوئل هم مي تواند انتخاب خوبي باشد. اين فيلم هم د ر 14 سينما اكران مي شود. غير از اين دو فيلم پرمخاطب كه فروش خوبي داشته اند، فيلم هايبله برون و رسم عاشق كشي در 10سينما، قدمگاه در 7سينما، هيام در 4 سينما، خداحافظ رفيق در 3 سينما و روزنامه و تارا و تب توت فرنگي در يك سينما اكران مي شوند. انتخاب با شماست.

صحنه
تهران ساعت 22
اين روزها چيزي كه مي توان از تئاتر نوشت به جشنواره بيست و سوم معطوف مي شود. از برنامه هاي امروز جشنواره تئاتر مي توان به اجراي تهران ساعت۲۲ اشاره كرد.
اين نمايش به زندگي سه دختر دانشجوي شهرستان مي پردازد و سعي دارد تا از نگاهي نو جنبه هاي تازه اي از زندگي دانشجويان دختر را نشان دهد. اين نمايش ساعت۱۵ امروز در خانه نمايش واقع در اداره تئاتر روي صحنه خواهد آمد.
اما در كنار جشنواره، كارگاه آموزشي جشنواره هم داير است. امروز سليمان البسام از كويت درباره نمايشالهملت سخنراني خواهد داشت. فردا هم گروه آلماني نمايشمارين باد درباره زنان نويسنده سخن خواهند گفت. از جشنواره خارج مي شويم. به مناسبت فرا رسيدن دهه فجر به همت مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري، نمايشالاغ ساده دل از 5 تا 15 بهمن تماشاخانه حوزه هنري روي صحنه است. اين نمايش ويژه دانش آموزان ممتاز مدارس است. البته همه دانش آموزان هم با هماهنگي قبلي مي توانند از اين برنامه ديدن كنند. ساعت هاي 9۳۰،:10 و 14 زمان اجراي اين برنامه است.
شماره  تلفن هاي 8895053 براي هماهنگي است تا علاقه مندان از آن بازديد كنند.

نمايشگاه
نقاشي خط 
چند خبر كوتاه از نمايشگاه هايي كه مي توانيد از آن ديدن كنيد، البته اگر تمايل داشتيد. نمايشگاه نقاشي - خط نرگس يعقوبي با موضوع بسم الله و شعر تا 10 بهمن ماه در گالري شماره يك فرهنگسراي هنر داير است.
در اين نمايشگاه 17 اثر بزرگ و 30 اثر كوچك با تكنيك گواش و تركيب مواد و ابداع شيوه چند خط جديد ارايه شده است. علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 9 الي 18 به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند.
همچنين نمايشگاه خوشنويسي همراه با تذهيب كورش صفرزاده به مدت يك هفته در نگارخانه شفق برپا شده. اين نمايشگاه شامل 30 تابلوي خوشنويسي همراه با تذهيب است كه برخلاف آثار تذهيب، رنگ غالب اين تابلوها، تركيبي از رنگ هاي كرم و قهوه اي است كه همين سبب تفاوت آن شده. 9 صبح تا 18، نگارخانه شفق.
خبر آخر ما هم مربوط به برگزاري نمايشگاهي به منظور جمع آوري كمك به زلزله زدگان سونامي است. نمايشگاه گروهي، عكس و ويدئو آرت نادر علي مرادي، حامد نصرآباديان و حميد سعيدي در نگارخانه هفت پيكر داير است. تا هشتم بهمن فرصت داريد تا از ساعت 9 تا 18 از اين نمايشگاه بازديد كنيد. نگارخانه هفت پيكر در خيابان جمال الدين اسدآبادي، انتهاي كوچه،۵۳ بوستان نظامي گنجوي واقع است.


فرهنگ
سونامي 
خانه فرهنگ خزانه قصد دارد به منظور همدردي با قربانيان زلزله شرق آسيا يك دوره مسابقه طراحي و نقاشي به ياد جانباختگان اين حادثه برگزار كند.
در نهايت پس از جمع آوري آثار رسيده، نمايشگاهي را داير و آثار را در معرض ديد عموم قرار دهد. كساني كه دوست دارند در اين نمايشگاه اثري داشته باشند، تا پايان بهمن ماه آثارشان را به خزانه بخارايي، فلكه اول عباسي، خيابان شهيد پرستويي، پلاك 133 ارسال كنند.
از فرهنگسراي ارسباران بخوانيد و اجراي تئاتر موزيكال ژاپني. هشتم بهمن ماه امسال تئاتر موزيكال سنتي ژاپني همراه با حركات موزون در اين فرهنگسرا اجرا خواهد شد. گروه sens تئاتر موزيكال سنتي ژاپن را اجرا مي كنند. اين برنامه ساعت 18 اجرا مي شود. اين اولين اجراي اين گروه در ايران است.
خانه فرهنگ شيخ  هادي اقدام به برگزاري نمايشگاه نقاشي گيتي شجاعي با تكنيك آكريليك و كلاژ كرده است كه 16 اثر از اين هنرمند به معرض نمايش گذاشته شده و تا دوازدهم اين نمايشگاه داير است. خيابان وليعصر، نرسيده به سه راه جمهوري، خيابان سخنور محل خانه فرهنگ شيخ  هادي است.

ستون شما
فرياد رسي مي آيد!
خواننده اي با نام حسين پورزادي از شهرستان سقز نامه اي ارسال كرده اند با موضوع افسردگي و ذكر اين نكته كه حاضرند مجاني به تمام كساني كه از اين بيماري رنج مي برند كمك كند. از اينكه چنين هموطنان خيري داريد، خوشحال نيستيد؟
ايشان شعري نيز ضميمه نامه كرده اند، به شرح زير:
مژده اي دل كه مسيحا نفسي مي آيد
كه ز انفاس خوشش بوي كسي مي آيد
از غم هجر مكن ناله و فرياد كه من
زده ام فالي و فريادرسي مي آيد
حافظ
بي برقي
از اردبيل تماس مي گيرم. مدتي است كه مرتب برق مي رود.
نكته: به ايشان توضيح داديم بايد با اداره برق منطقه تماس بگيرند!
عشق برف
بانويي كه در بارش قبلي برف تماس گرفته و گفته بود چرا چيزي نمي نويسيد، در تماس مجدد، گفت: هيچكس از برف ناراحت نيست. برف را
همه دوست دارند، ولي مثل اينكه شما با برف مخالفيد. خوب است برف نيايد و از تشنگي بميريم؟
پاسخ: خير!
سوال
آقا چرا انصاريان در فهرست تيم ملي نيست؟
تشكر اشتباهي
آقا از مصاحبه شما با محمد حسيني خيلي ممنونيم. بعد از اين تماس زنگ زديم و از مسوول صفحه يك شهروند تشكر كرديم. ايشان گفتند: ممنون ولي اين مطلب در همشهري جوان چاپ شده. اكه هي!
برخلاف ميل باطني 
از ايرانشهر متشكريم
ايرانشهر گل است
ايرانشهر خوب است
ايرانشهر، دوستت داريم
ايرانشهر ما گل مي خوايم!
توضيح: درست است كه تعريف از خود در قاموس ما نيست، اما به دليل اينكه انسان بايد اطلاعات را درست و بدون سانسور عرضه كند، به ناچار بخشي از تماس ها را برخلاف ميل باطني چاپ كرديم.
چرا؟
چرا وقتي برف مي بارد اوضاع تهران اينطور مي شود؟ ترافيك، كمبود وسايل نقليه عمومي و...
تذكر: اين تماس ادامه داشت، ولي از ترس اينكه خداي نكرده ديگر برف نبارد و از تشنگي بميريم. همين قدرش را درج كرديم. ببخشيد!

هوا
تابستان سرد
به آسمان كه نگاه كني فكر مي كني وسط يك روز تابستاني در خيابان ايستاده اي. البته به شرطي كه سرما را هم فراموش كني. امروز خورشيد بدون مزاحمت ابرها وسط آسمان تهران مي ايستد، اما خورشيد زمستان هميشه تنبل است. يعني به خاطر خورشيد امروز، وزن لباس هايتان را كم نكنيد. امروز دماي هوا در گرمترين لحظه ها 7درجه سانتيگراد بالاي صفر است و در سردترين لحظه ها هم به 1- درجه سانتيگراد مي رسد.

ذهن زيبا
پيروزي با دورانديشي به دست مي آيد و دور انديشي با تجربه.
حضرت علي (ع)

آنجا كه زندگي باز ايستد، هنر آغاز مي شود.
واگنر

تصميم شبيه به مارماهي است؛ گرفتن آن آسان و نگه داشتنش دشوار است.
الكساندر دوما

آبادي يك كشور از روي نسبت آزاديش سنجيده مي شود، نه از روي حاصلخيزيش.
مونتسكيو

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |