پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۰ - Feb 3, 2005
امام حسين(ع): كاري را كه انجام مي دهي، همانند شخصي انجام بده كه مي داند هرگاه گناه كند، كيفر مي شود و هرگاه نيكي كند، پاداش مي برد.
بحارالانوار / ج ۷۸ ص ۱۲۷
امروز با حافظ
بنفشه در قدم او نهاد سر به سجود
كنون كه در چمن آمد گل از عدم به وجود
ببوس غبغب ساقي به نغمه ني و عود
بنوش جام صبوحي به ناله دف و چنگ
تماشاگران جشنواره در انتظار فيلم هاي بهتر
ايرنا: نمايش آثار روزهاي نخستين جشنواره فيلم فجر نتوانست مخاطبان آشنا و دوستداران هنر هفتم را راضي كند.
بيش  از ۱۰۰ اثر داخلي  و خارجي  در روزهاي  گذشته  درسينماهاي  جشنواره  فيلم فجر روي  پرده  رفت  اما همچنان  تماشاگران  به  روزهاي  آينده  چشم  دوخته اند.
هرچند در اين  روزها هم  آثار فيلم سازان  نام آشنا در برخي  سينماها نمايش داده  شد اما برغم  زمزمه هاي  قبل  از جشنواره  در جذب  مخاطب  ناتوان  ماند.
فيلم هاي  يك  تكه  نان  ساخته  كمال  تبريزي ، گل  يخ  از كيومرث  پوراحمد و باباعزيز از ناصر خمير در بخش  رقابتي  جشنواره  براي  اهالي  مطبوعات  نمايش داده  شد كه  با واكنش هاي  متفاوت  روبه رو شد.
يك  تكه  نان  كه  از آن در محافل  مطبوعاتي  به  عنوان  توبه نامه  تصويري  يادمي شود پس  از توليد فيلم  بحث  برانگيز مارمولك  آينده  حرفه اي  فيلم ساز را برغم  مقبوليت  مردمي و هنري  با پرسش هاي  فراواني  روبه رو كرده  است .
از سويي  فيلم  گل  يخ  پوراحمد نيز كه  به  باور اهالي  مطبوعات  نسخه  ضعيفي  از آثار شاخص  سينمايي  دهه  چهل  است  بر اين  بدگماني  در روز نخست  دامن زد و اين  پرسش  را كه  فيلم  قبل  و بعد يك  سينماگر تا چه  ميزاني  بايد با هم تفاوت  داشته  باشد را در اذهان  زنده  كرد.
شب  يلدا كه  پيش  از اين  در كارنامه  هنري  پوراحمد ثبت  شده  با فيلم  جديداين  كارگردان  تفاوت  بسياري  از منظر موضوعي  و ساختار بصري  دارد.
باباعزير كه  ارمغاني  جز خواب  و رخوت  براي  منتقدان  و نويسندگان  و اهالي مطبوعات  نداشت  برغم  تصويربرداري  زيبا از جغرافياي  كوير و موسيقي  مناسب  نتوانست  مخاطبان  را در سالن  نگه  دارد.
از سويي  براساس  اعلام  خانه  سينما آمار اعلام  شده  در روزهاي  نخست  خيلي  راضي كننده  نبود و گزارش ها حكايت  از آن دارد كه  مخاطبان  در انتظار بهبود وضع  فيلم ها در روزهاي  آتي  هستند.

۷۰ فيلم برگزيده جشنواره هاي پيشين در شبكه ويديويي
واحد مركزي خبر: روابط عمومي مؤسسه رسانه هاي تصويري اعلام كرد ۷۰ فيلم منتخب ۲۰ دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر، همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، وارد شبكه نمايش خانگي شد.
اين فيلم ها شامل فيلم هايي است كه در يكي از رشته هاي مختلف جشنواره فيلم فجر موفق به دريافت سيمرغ بلورين شده است.هامون، كاني مانگا، پري، عروس، پرده آخر، نرگس، نقطه ضعف، روز واقعه، پدر، كيميا، سفر، ديوانه اي از قفس پريد، ناصرالدين شاه اكتور سينما، هنرپيشه، مسافر، از كرخه تا راين، بلنديهاي صفر، سارا، بانوي ارديبهشت، ردپاي گرگ، سفر به چزابه، رنگ خدا، روبان قرمز، زير نور ماه، مسافر ري، سگ كشي، فرش باد، واكنش پنجم، قارچ سمي، كاغذ بي خط، بوي كافور عطر ياس، در مسير تندباد، گزارش يك قتل، عروس آتش، دست هاي آلوده، خواهران غريب و باران برخي از اين فيلم هاست.

امير رضا خادم: براي ساخت سينما وام پرداخت مي شود
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح پرداخت وام كم بهره براي ساخت سينماهاي كوچك در شهرستان ها تصويب شد. امير رضا خادم در مصاحبه با خبر راديو فرهنگ افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف شد ۵۰ ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت براي ساخت سينماهاي كوچك در شهرستانها و نقاط محروم به سينما گران پرداخت كند. اين نماينده مردم تهران اظهار اميدواري كرد، بخش خصوصي به اين امر توجه بيشتري كند تا فضاهاي نمايشي در كشور افزايش يابد.

«طلوع فجر» در فرهنگسراي بانو
فرهنگسراي بانو، به مناسبت فرارسيدن ايام مبارك دهه فجر جشن «طلوع فجر» را جمعه ۱۶ بهمن ساعت ۳۰/۱۷ دقيقه برگزار مي كند. به گزارش روابط عمومي اين فرهنگسرا، در اين جشن برنامه هاي شادي همچون اجراي نمايش، موسيقي زنده و مسابقه براي عموم برگزار مي شود.
همچنين اين فرهنگسرا از اجراي نمايش «سنجابك و نوگل» كاري از گروه سپند خبر داد. اين نمايش ويژه كودكان هر روز صبح تا ۲۱ بهمن ماه براي مدارس و مهدكودك ها برگزار مي شود.
فرهنگسراي بانو (سرو) در خيابان ولي عصر، جنب پارك ساعي واقع است.

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي منتشر شد:
آثار ادبي پنجاه عضو كانون پرورش فكري در كتاب «آهنگ بهاران»
مهر: نوقلمان عضو بيش از پنجاه مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران، آثار ادبي خود را با موضوع انقلاب اسلامي در قالب كتاب «آهنگ بهاران» منتشر كردند.
همچنين عصرديروز - چهاردهم بهمن ماه - شماري ديگر از اعضاي كلاس ها، كارگاه ها و انجمن هاي ادبي كانون به قرائت آثارادبي خود با موضوع پيروزي انقلاب اسلامي پرداختند. اين برنامه، هشتمين شب شعر و داستان اعضاي برگزيده مركز آفرينش هاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران است كه رأس ساعت ۳۰/۱۴ در مجتمع فرهنگي، هنري آفرينش كانون برگزار شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
راه تشخيص گلاكوما
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه براي تشخيص بيماري گلاكوما (چشم) آيا اندازه گيري و چك كردن فشارداخلي كره چشم كافي است؟ او پاسخ منفي داده و گفته است كه بايد يك معاينه كامل از چشم به عمل آيد و گذشته از سنجش فشار دروني، زاويه زهكشي چشم و عصب هاي نوري نيز معاينه شوند. گلاكوما در حقيقت بيماري همين عصب هاي نوري هستند كه تصاوير را به مغز منتقل مي كنند و شباهت زياد به سيمكشي برق دارند. هنگامي كه فشار داخلي چشم زياد شود، وارد شدن آسيب به تارهاي نوري آغاز و ايجاد نقطه تاريك (در برابر ديد) شروع مي شود. اگر اين بيماري در ابتداي كار كشف شود، درمان پذير است و به همين جهت توصيه مي شود كه از ميانسالي به بعد هر سال، چشم از اين لحاظ معاينه شود. پس از هر معاينه، دكتر خود زمان معاينه بعدي را تعيين مي كند. اگر در اين كار سهل انگاري شود، خطر كوري وجود دارد.

بزرگداشت دهه فجر در يافت آباد
صنوف توليدي و خدماتي يافت آباد ديروز براي گراميداشت دهه فجر انقلاب اسلامي جشن برگزار كردند.
اصناف يافت آباد كه عمدتا توليدكنندگان و فروشندگان لوازم خانگي بويژه مبل و صنايع چوبي هستند، هدف گردهمايي خود را تجديد ميثاق با انقلاب اسلامي عنوان كردند.
اين مراسم در قالب توزيع شيريني در خيابان امين الملك حد فاصل امامزاده معصوم و امامزاده حسن و برپايي جشن در يك مجموعه فروشگاهي تازه تاسيس برگزار شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
۲۰۲ سال از تبديل تهران به كانون رقابت قدرتهاي جهاني گذشت
سال ميلادي ۱۸۰۳ آغاز تجربه تازه اي براي ايران بود كه نتايجي بس نامطلوب براي اين ملت كهن كه قرن ها ابر قدرتي توانمند بودند، به بار آورده است. از فوريه اين سال، رقابت قدرت هاي اروپايي بر سر ايران و استفاده از ايران براي رسيدن به هدف هاي استعماري خود در مشرق زمين وارد مرحله اي تازه و شديد شد و مقامات دولتي ايران كه با اين بازي نا آشنا و آگاهي هاي درست و جامعي از اوضاع جهان و تحولات روز نداشتند و بيشتر وقتشان در حرمسرا، چاپلوسي از يكديگر و يا دشمني كردن با هم مي گذشت، وطن را قرباني و بازنده دراز مدت آن كردند. اين اصحاب اختيار به دليل اين گرفتاري ها و نيز كوته نظري، حتي تلاشي براي آشنا شدن با تحولات سياسي روز به عمل نياوردند و سرزمين ايران ،كوچك و از قافله پيشرفت عقب افتاد. تا سال۱۸۰۳ لرد «ولسلي» نماينده انگلستان در هند، اين سرزمين را به صورت گوشه اي ثابت از آن امپراتوري در آورده بود و فرماندار كل و تام الاختيار اين شبه قاره شده بود و در صدد بستن راه هاي رخنه قدرت هاي اروپايي ديگر به هند و مسدود كردن ديوارهاي كوتاه اطراف آن بر آمده بود و ايران را رخنه گاه تشخيص داده و به طرح نقشه مداخله پرداخته بود. ناپلئون دشمن سوگند خورده انگلستان كه اين را مي دانست به فرستادن نماينده پشت نماينده به تهران و دادن هر گونه وعده مساعدت دست زده بود. الكساندر اول تزار تازه روسيه كه به سبب برخورداري از دانش «لاهارپ» آموزگار سويسي اش، نسبت به پدرش اطلاعات تاريخي و جغرافيايي و منطقه اي بيشتري داشت در صدد گسترش قلمرو روسيه در جهات جنوب و شرق برآمده بود و در اجراي اين سياست به ژنرال «سي سيانوف» دستور حركت از تفليس به سوي ارس را داده بود و در اين ميان، تهران بي خبر از همه جا، صحنه بازي هاي اين سه قدرت شده بود. نمايندگان اين سه قدرت، هركدام بر پايه منافع دولت متبوع و بر ضد دو حريف ديگر حرف هايي به مقامات گرفتار و آلوده تهران مي زدند و در نتيجه تهران به تدريج به صورت ابزاري در آمده بود كه هر چند وقت در دست يكي از قدرت هاي اروپايي قرار مي گرفت و از آن پس، تاريخ ايران عمدتاً شرح همين بازي ها بوده.
در آن زمان براي دولت وقت تهران خطر روسيه لمس شدني بود، زيرا نيروهاي آن دولت به سرعت شهرهاي ايراني قفقاز را تصرف مي كردند و پيش مي آمدند و معلوم نبود كه در كجا متوقف شوند. در اين شرايط عباس ميرزا قاجار دست به كار شد، نيروهاي سي سيانوف را در برخورد اول شكست داد و بسياري از شهرهاي از دست رفته از جمله ايروان، شوشي، گنجه و بادكوبه (باكو) را پس گرفت كه در اين ميان ژنرال روس هم كشته شد. عوامل انگلستان و فرانسه كه همانند سايه عباس ميرزا را دنبال مي كردند آموخته بودند كه چگونه راه او را به سود سياست خود تغيير دهند و ديديم كه همين بازي ها ايران را به روز سياه نشاند.
سازش ناپلئون و تزار الكساندر اول در هفتم ژوئيه ۱۸۰۷ در «تيلسيت» و تقسيم اروپا ميان خود و باز شدن دست روسيه براي جنگ با عثماني و ايران و تصرف آلاسكا طعم تلخ ديپلماسي غرب را به عباس ميرزا چشانيد و تهران با مرخص كردن مستشاران نظامي فرانسه به فرماندهي ژنرال گاردان عملاً در آغوش قدرت سوم يعني انگلستان قرار گرفت كه در آرزوي چنين فرصتي بود.
تفسير نطقي كه هنوز ايراد نشده بود
سخنراني ۴۰ دقيقه اي جورج بوش در جلسه مشترك دو مجلس مقننه ايالات متحده كه يك رسم سالانه در اين كشور است ساعت پنج و سي دقيقه بامداد امروز (پنجشنبه) به وقت تهران آغاز و مستقيماً از شبكه هاي تلويزيوني اين كشور پخش مي شود و اين شبكه ها بر پايه اصل بي طرفي رسانه ها، متعاقب آن به پخش اظهار نظر رهبران ديگر از جمله بزرگان حزب اقليت (دمكرات آمريكا) اقدام مي كنند كه اعضاي مؤثر اين حزب براي پايان دادن به غلبه اكثريت جمهوريخواهان راستگرا در كنگره در انتخابات پارلماني نوامبر سال ۲۰۰۶ سرگرم انتخاب دكتر «هوارد دين» به رياست خود هستند كه مردي فعال و تا اينجا بدون نقطه ضعف است كه بهانه حمله مخالفان قرار گيرد. اظهار نظر در باره مطالبي كه بوش در نطق خود كه رئوس سياست و برنامه هاي دولت آمريكا در سال جاري را روشن ساخت از چهارشنبه و پيش از ايراد نطق بر پايه حدس و گمان و برخي پيش نويس ها آغاز شده بود. از اين پيش نويس ها چنين بر مي آمد كه دولت جورج بوش حل مسئله مربوط به برنامه اتمي ايران را از راه هاي ديپلماتيك و از طريق قدرت هاي اروپايي ترجيح مي دهد و فعلاً راه حل ديگري (نظامي) مطرح نيست. بوش در ۲۰ دقيقه دوم نطق خود كه مربوط به سياست خارجي آمريكا است انتخابات عراق را براي خود يك پيروزي خوانده و از انتخابات افغانستان و فلسطين به عنوان سرآغازي خوب براي بسط دمكراسي در منطقه ياد مي كند. بيشتر اظهار نظرهاي ديروز درباره همين مطلب بود و مفسرين گفته بودند كه انتخابات يكشنبه عراق در شرايطي كه انجام شد فاصله زياد از دمكراسي واقعي داشت و ايجاد مجمع مؤسسان عراق آغاز آشكار شدن ريشه مشكلات اين سرزمين است كه چگونه اداره شود (حكومت متمركز يا فدرال)، در عراق آتي، نقش مذهب در سياست تا چه حد خواهد بود، بنا براين بايد منتظر مرافعات بيشتري بود. اين مرافعات خشونت هاي داخلي فعلي را تشديد خواهد كرد و بر مداخلات همسايگان خواهد افزود كه هركدام از يك جناح مذهبي حمايت خواهند كرد و تركيه متحد آمريكا اكيداً با افزايش خود مختاري كردها و نيمه مستقل شدن آنان مخالفت خواهد كرد. بيشتر تفسير درباره اين بوده است كه چرا جورج بوش جدول زماني براي خارج ساختن نيروها از عراق به دست نداد و مردم آمريكا منتظر بودند كه برنامه او را براي خارج شدن از عراق بشنوند. روزنامه هاي آمريكا از جمله نيويورك تايمز در سرمقاله هاي بدون امضاء كه نظر روزنامه را منعكس مي كند خواسته اند كه آمريكا، صرف نظر از شرايطي كه پيش خواهد آمد جدول زماني خروج نيروها را اعلام دارد. در اين سرمقاله ها خواسته شده است كه بوش به خواست سران عراق كه به اشاره آمريكا منصوب شده اند در ادامه ماندن در عراق توجه نكند. در سه روز گذشته، ابتدا علاوي نخست وزير موقت و سپس ياور رئيس جمهور موقت خواسته بودند كه آمريكا فعلاً نيروهاي خود را از عراق خارج نكند. ياور در اين زمينه گفته بود: احمقانه است اگر در اين شرايط از آمريكا بخواهيم كه نيروهايش را كاهش دهد و يا اين كه عراق را ترك گويد. روزنامه هاي آمريكايي نوشته اند كه اگر آمريكا به حضور نظامي خود در عراق ادامه دهد درگير برخوردهاي گروه هاي سه گانه عراقي كه وقوع آن قابل پيش بيني است خواهد شد. ما تاكنون در انتصاب خشونت هاي عراق به زرقاوي غلو و گزافه گويي كرده ايم، بيشتر مقاومت ها از جانب عراقي ها و به ويژه نظاميان سابق و بعثي ها صورت مي گيرد و سران كشورهاي عربي همسايه عراق بي ميل نيستند كه درگيري ها عراق ادامه يابد تا آمريكا به سراغ آنها براي دمكراتيزه كردن امور نرود. اين روزنامه ها نوشته اند كه مشاوران بوش بايد بدانند كه انجام انتخابات نشانه برقراري دمكراسي واقعي نيست. انتخابات اخير عراق هم تا روي كار آمدن يك دولت دمكراتيك (نماينده واقعي مردم) فاصله زياد دارد. ما انتخابات عراق را تشويق كرديم، در حالي كه اين كشور دو سال پس از تعرض نظامي آمريكا هنوز در تحريم سازمان ملل است ، پول حاصل از نفت آن را براي پرداخت غرامات جنگ ۱۹۹۱ و دستمزد بازرسان كشف سلاح هاي كشتار جمعي به كار مي برد. ما روي قطع فعاليت هاي اتمي ايران و كره شمالي تأكيد داريم حال آن كه رامسفلد وزير دفاع ما از ساختن سلاح اتمي كه از همه پناهگاه هاي زير زميني عبور كند سخن به ميان مي آورد و به دست دولت هايي كه در جستجوي فنون اتمي هستند بهانه براي مقاومت كردن مي دهد.

همايش نكوداشت تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر انقلاب
نخستين همايش نكوداشت تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر انقلاب، بيستم بهمن ماه سال جاري در مركز فرهنگي سيدالشهدا برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي همايش نقش آفتاب، محمدرضا پورحسين، دبير همايش گفته است: هدف از برگزاري اين همايش تقدير و تكريم تلاشگران و هنرمنداني است كه به نحوي در زمينه انقلاب اسلامي به خلق اثر پرداخته اند.
وي افزود به ۱۸۰ اثر برگزيده جايزه و لوح تقدير و به ۲۰ اثر برتر جايزه ويژه و لوح تقدير اهدا مي شود.
اين همايش با مشاركت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، شبكه ۳ سيما، مركز اسناد انقلاب اسلامي و پژوهشگاه انديشه اسلامي برگزار خواهد شد.

بهارستان
گفت: «وقت مرد صدف درياي سينه مرد است. فردا اين صدف ها را در صيد قيامت بر زمين زنند» .
در ذكر منصور حلاج - تذكره الاولياي عطار

برگي از تاريخ
«كمون پاريس» و دفاع بي سابقه و طولاني شهروندان
سوم فوريه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۱۸۴۶ دولت محمدشاه قاجار به اصرار انگلستان و روسيه از حاكميت بر منطقه سليمانيه (عراق) صرف نظر و با انتقال آن به دولت عثماني موافقت كرد. اين منطقه تا آن زمان گوشه اي از قلمرو بلامنازع ايران بود. در آن زمان كشورهاي عربي از جمله سرزميني كه امروز عراق خوانده مي شود جزئي از خاك عثماني بودند. به استناد همين موافقت نامه، تاكنون جمهوري تركيه چند بار مدعي ضمني منطقه نفت خيز سليمانيه عراق شده است. در سال ۱۹۱۸ ارتش سرخ براي پاسداري از انقلاب روسيه تشكيل شد. دولت انقلابي روسيه همچنين تأسيس يك پليس امنيتي تحت نام «چكا» را اعلام داشت. در سال ۱۹۳۰ حزب كمونيست ويتنام كه اينك زمام امور اين كشور را به دست دارد به رهبري دكتر هوشي مين فعاليت خود را آغاز كرد. در سال ۱۹۵۳ دولت مليون با هدف پايان دادن به شايعه احتمال تنزل نرخ برابري ريال (بالابردن بهاي پول هاي خارجي و سكه طلا به هر بهانه) كه مردم را نگران ساخته و دارندگان پس انداز را به فكر خريد سكه و ارز انداخته بود اعلام داشت كه با وجود اعلاميه قبلي مبني بر تثبيت بهاي سكه، آن را از همان روز يك تومان ارزانتر و به ۷۴ تومان مي فروشد.
اينك برگ امروز: واحدهايي از ارتش فرانسه كه مأمور دفاع از پاريس بودند، پس از پنج ماه مقاومت در برابر ارتش آلمان به دليل كمبود خواربار در شهر، اعلام تسليم كردند، ولي گارد ملي شهر، روشنفكران و كارگران دوم فوريه ۱۸۷۱ با ايجاد جنبش «كمون» به مقاومت ادامه دادند و اين بار، عمدتاً در برابر دولت شكست خورده فرانسه، و مانع بازگشت مقامات دولتي شدند كه با نزديك شدن آلماني ها از پاريس فرار كرده بودند. در پي ايجاد كمون پاريس، جنبش هاي مشابهي در چند شهر ديگر فرانسه از جمله ليون و مارسي تشكيل و زمام امور را به دست گرفتند. ارتش فرانسه در دوم سپتامبر ۱۸۷۰ در «سدان» از ارتش پروس(برلن) شكست خورده بود و ۱۸ ژانويه امپراتور پروس در «ورساي» فرانسه تاج امپراتوري آلمان واحد را برسر گذارده بود و خود را قيصر همه آلمان اعلام داشته بود. بيسمارك طرح جنگ با فرانسه را به عنوان سومين جنگ اصطلاحاً «محدود» تهيه و با چند دسيسه فرانسه را تحريك به آغاز آن كرده بود. هدف بيسمارك از اين جنگ ها تأمين وحدت آلمان بود كه در طول تاريخ عمدتاً به صورت امير نشين هاي مستقل عمل كرده بود. «كمون پاريس» پس از تأسيس، با شرايط قرارداد صلح با آلمان كه دولت فرانسه آن را امضاء كرده بود و متعهد به پرداخت غرامت شده بود مخالفت و از دولت فرانسه كه باعث اين تحقير ملت شده بود سلب حاكميت و صلاحيت كرده بود. حكومت «كمون» بر پاريس ماه ها طول كشيد. كمونار ها كه سربند سرخ رنگي بر سر مي بستند و مركب از مردان و زنان عمدتاً مسلح بودند تا ۲۸ ماه مه بدون برخورد با نيروهاي دولتي فرانسه به حكومت كردن پرداختند و اعلام داشتند كه به همان گونه كه پيش از به وجود آمدن حكومت ها در جهان، گروه هاي انساني برادروار باحقوق مساوي و استفاده مشترك از منابع زندگي مي كردند و طبقه و امتياز در ميان نبود از اين پس هم نخواهد بود، همه برابر و كارگرند و در توليد و مصرف شريك يكديگرند و ميان انسان ها مطلقاً برتري وجود نخواهد داشت. مردم در حكومت شريكند و تصميمات به صورت گروهي گرفته مي شود. دولت فرانسه كه نمي توانست اين وضعيت را براي مدتي طولاني تحمل كند، نيمه شب ۲۸ ماه مه واحدهاي ارتش را از طريق محله اعيان نشين پاريس وارد شهر كرد و جنگ خياباني سربازان با كمونارها نزديك به دوماه طول كشيد. نبرد خياباني و خانه به خانه، بسيار شديد و دفاع كمونارها قهرمانانه بود. محله هاي كارگرنشين از كمونارها جانانه دفاع كردند. يك گردان از زنان مسلح كمونار كه به ابتكار يك زن روس تشكيل شده بود تا آخرين نفر جنگيد. همه خيابان ها و كوچه هاي پاريس سنگربندي شده و به صورت خاكريز درآمده بود. در نبرد خياباني پاريس جمعاً ۲۵ هزار تن كشته شدند. پس از پايان نبرد خياباني پاريس و بازگشت مقامات دولتي به شهر، اعلام شد كه نظام فرانسه جمهوري خواهد بود. سال ها بود كه بار ديگر نظام سلطنتي به فرانسه باز گشته بود و پادشاه فرانسه در «سدان» تسليم نيروهاي آلمان شده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
001548.jpg
۱- نام اثر: امامزاده
۲- هنرمند: اسماعيل آشتياني؛ آشتياني در سال ۱۲۷۱ هجري شمسي (۱۸۹۲م) به دنيا آمد. آشتياني ابتدا همچون پدر لباس روحانيت به تن كرد اما از حدود سال ۱۲۹۰(ه  ش) به هنر نقاشي علاقه نشان داد. آشتياني زير نظر كمال الملك در مدرسه صنايع مستظرفه (مدرسه كمال الملك) هنر نقاشي را آموخت و پس از آن كه كمال الملك از رياست مدرسه خود كناره گيري كرد به جاي استاد، رياست مدرسه را به عهده گرفت. او به اروپا سفر كرد و پس از مراجعت از اروپا هنرستان كمال الملك را بنيان گذارد. شعر نيز مي سرود و تخلصش شعله بود. كتابي نيز به نام مناظر و مرايا نوشت. آشتياني ازپيروان سبك كمال الملك بود و مضامين مختلفي چون اشعار حافظ، مناظر طبيعي، طبيعت بي جان و... را براي خلق آثارش برمي گزيد. آشتياني از هنرمندان بنام هنر نقاشي ايران در پنجاه سال گذشته است. آشتياني در سال ۱۳۴۹هجري شمسي (۱۹۷۱م) چشم از جهان فروبست.
۳- مشخصات اثر: امامزده /۱۳۱۴ه ش/ ۷۳ در۵۳ سانتي متر/ رنگ روغن روي بوم.اين نقاشي از آثار زيبا و استادانه سبك كمال الملك و به شيوه رنگ روغن است. فجر، به خوبي به تصوير درآمده و گنبد و عمارت امامزاده و مناظر پس زمينه به زيبايي با نور خورشيد مطلا شده اند. حسي زيبا، آرام و لطيف در اثر نهفته است.
۴- سبك اثر: مكتب كمال الملك، اصطلاحي است نه چندان دقيق براي توصيف آثار پيروان كمال الملك. اين مكتب آميزه اي است از كلاسيك سطحي، ناتوراليسم آشكار كه با نوعي احساسات رمانتيك درآميخته است. در واقع مي توان اين مكتب را مكتب تلفيق هنر آكادميك اروپا در قرن نوزدهم دانست.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد/ خزانه.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
خانه اي براي خود
عصرها بعد از تعطيلي اداره فاصله دو خانه را كه اندازه فاصله دو شهر بود با اتوبوس مي رفت و بر مي گشت. مگر مي توانست در خانه پدر و مادرش را بكوبد آنها از غصه دق مي كردند آخر پيش فاميل و همسايه آبرو داشتند. شوهرش هم او را از خانه اش كه با حقوق دو نفرشان خريداري شده بود بيرون كرده بود. چون تازگي ها دل شوهرش را زده بود.
ديروز خبر آوردند او تصادف كرده و مرده است. حالا ديگر خانه اي به اسم خودش دارد. خانه اي كه دست كم سالي يكبار با گل پوشيده مي شود.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
پليس سارق
استكهلم: يك مأمور پليس سوئد كه اقدام به سرقت مسلحانه از يك بانك كرده بود، ساعتي پس از وقوع سرقت به عنوان مأمور پرونده به بازجويي از كارمندان بانك و مشتريان آن پرداخت.
اين مأمور ۳۶ ساله با تهديد اسلحه مقدار زيادي پول به سرقت برد و ساعتي بعد به عنوان افسر پرونده در شعبه بانك حاضر شد و در نهايت گزارش داد، سرنخ هاي كافي براي دستگيري و شناسايي سارق وجود ندارد.اما يك ماه پس از سرقت هنگامي كه وي با پرداخت ۳۱ هزار دلار يك خودرو صفر كيلومتر خريد پليس به وي مشكوك شد و در ادامه تحقيقات راز او فاش كرد.
مزايده خالكوبي
لندن: يكي از فعالان انجمن حمايت از حيوانات در انگليس، پوست دست خود را در اينترنت به مزايده گذاشته است.
وي روي بخشي از بازوي دست خود تصوير يك مارمولك را خالكوبي كرده و در صورت دريافت پيشنهادي مناسب، آن قسمت از پوست بدنش را كه تصوير مارمولك روي آن خالكوبي شده خواهد فروخت.
سه سال حبس براي مهندس لجباز
فلوريدا: يك مهندس ۴۹ ساله در آمريكا كه به مدت ۱۳ سال حاضر نشد حياط خانه اش را پاكسازي كند به تحمل سه سال حبس محكوم شد.
اين مرد مقدار زيادي ضايعات بدنه هواپيما و آهن در حياط خانه اش نگهداري مي كرد و با آنكه دادگاه پس از شكايت همسايگان دستور پاكسازي صادر كرد اما اين مرد ضايعات را به پشت بام خانه اش انتقال داد. به همين دليل وي بايد سه سال را پشت ميله  هاي زندان سپري بكند.
جايزه رشوه نگيري
كوالالامپور: مقامات يكي از استان هاي كشور مالزي قصد دارند براي مبارزه با فساد و رشوه خواري، به مأموران پليس كه رشوه نمي گيرند، پاداش نقدي پرداخت كنند.
در صورتي كه يك مأمور پليس از دريافت رشوه خودداري نمايد، دو برابر مبلغي كه به عنوان رشوه به او پيشنهاد شده بود، پاداش نقدي دريافت خواهد كرد.
بسته دردسر ساز
نيويورك: يك مرد در آمريكا كه چند روز قبل پدر ۷۷ ساله اش را از دست داده بود با دريافت يك كيسه پلاستيك بيهوش شد.
شركتي كه مراسم تدفين و ترحيم مرد ۷۷ ساله را انجام داده بود، يك كيسه پلاستيك كه متعلقات متوفي در آن قرار داشت به آدرس پسرش ارسال كرد.اما هنگامي كه پسر، كيسه موردنظر را گشود با تكه اي از پاي پدرش درون آن مواجه گرديد كه بوي تعفن مي داد.
به همين دليل اين مرد به شركت موردنظر شكايت كرد اما رئيس شركت مدعي شد، براساس قوانين، آنها موظف هستند كليه متعلقات متوفي را كه بيمارستان به آنها تحويل داده است، بدون بررسي محتويات داخل بسته، براي بستگان درجه يك فرد درگذشته ارسال نمايند.
مبارزه با رفاه قاچاقچيان
مكزيكوسيتي: يك ماه پيش رئيس جمهور مكزيك به پليس اين كشور دستور داد شرايط زندان ها را براي قاچاقچيان بزرگ مواد مخدر دشوار كنند. به همين دليل مأموران به سلول هاي زندان هاي اين كشور يورش بردند و لوازم لوكس قاچاقچيان زنداني از جمله تلويزيون هاي صفحه تخت و تلفن هاي همراه را جمع آوري كردند و آنها را از سفارش دادن پيتزا از خارج زندان منع كردند.
در پي اين اقدام ضربتي، زندانيان يكي از زندان هاي مكزيك يك صفحه كامل آگهي در روزنامه «رفرما» چاپ كردند كه اين در آگهي از رئيس جمهور خواسته شد با آنها مانند سگ رفتار نكنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي رضوان صادق زاده/ ۱۶ تا ۲۱ بهمن/ خيابان دروس، خيابان كماسايي، پلاك ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي سهيلا تمجيدي/ ۱۵ تا ۲۰ بهمن/ بعد از چهار راه پارك وي، محموديه، خيابان ب، نبش كوچه چهارم، شماره ۱/۱۲
*نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي حميد طيبي پور/ ۱۵ تا ۲۱ بهمن/ چهارراه  ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد، پلاك ۴۱/ تلفن: ۶۷۰۹۱۸۵
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه نقاشي شكوفا متقي/ ۱۶ تا ۲۰ بهمن/ خيابان ولي عصر، قبل از چهار راه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲/ تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي مجيد زرگنده/ خيابان آفريقا، خيابان گلفام، شماره ۴۷/ تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه مدرسه: نمايشگاه و حجم گروه دانش آموزي ويژه دهه فجر/ خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيد خندان، پارك هلال احمر/ تلفن: ۵- ۸۵۰۵۵۱۳
* مؤسسه پژوهشي ابن سينا: نمايشگاه نگرشي بر آثار «خوشنويسي و نگارگري از قرن دوم هجري تا قرن معاصر» به مناسبت سالگرد انقلاب/ تا ۲۴ بهمن/ سعادت آباد، پايين تر از ميدان كاج، نبش كيان (سيزدهم)، شماره ۷۲/ تلفن: ۷- ۲۳۶۳۰۰۶

گل و گياه
كاكتوس كريسمس
001545.jpg
نام علمي: Zygocactus truncates
خانواده: CACTACEAE
اين كاكتوس به بلندي ۱۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر مي رسد. داراي ساقه هاي مستطيلي و دندانه دار بوده و گلهاي قرمز- ارغواني آن در اوايل پاييز و زمستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك غني (مخلوطي از خاك باغچه و ماسه شسته) با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد باشد. در فصل تابستان بهتر است در هواي آزاد قرار گيرد و خاك گلدان هميشه نسبتا مرطوب نگهداشته شود. از اول مهرماه گلدان را داخل خانه در مكاني خشك و خنك كه بعدازظهر ها تاريك باشد (روز كوتاه) قرار دهيد تا زماني كه غنچه هاي گل ظاهر شوند در اين زمان بايد به محيط گرمتر (دماي خانه) منتقل گردد در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك خشك شود.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه ساقه در بهار يا اوايل تابستان امكان  پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |