پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۰ - Feb 3, 2005
ميانگين نسبت قيمت به درآمد سهام به ۸/۸ مرتبه رسيد
رويكرد تازه تصميم گيري در بورس تهران
001515.jpg
گروه بورس- سروش خسروي: ميانگين نسبت قيمت به درآمد سهام
(P/E) در بورس تهران در پايان دي ماه امسال به ۸/۸ مرتبه رسيد.
به گزارش خبرنگار ما نسبت قيمت به درآمد در يك دهه گذشته همواره يكي از مهم ترين مؤلفه هاي تصميم گيري براي خريد يا فروش سهام در بورس تهران به حساب آمده است.
ميانگين اين نسبت در سال هاي ۷۷ و ۷۸ در حدود ۴ مرتبه بود، اما در سال هاي ۸۰ تا ۸۲ به دليل رشد فزاينده ارزش سهام سيمان اين نسبت به شدت بالا رفت و حتي در گروه هايي چون شركت هاي توليد كننده سيمان اين نسبت به ارقامي فراتر از ۲۰ مرتبه رسيد، بازار سهام خودرو نيز در طول سال ۸۲ و بهار ۸۳ شاهد افزايش نسبت قيمت به درآمد اين صنعت تا ۱۰ مرتبه بود.
آخرين بررسي هاي انجام شده توسط مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه حاكي است: در حال حاضر بالاترين نسبت هاي قيمت به درآمد در بورس تهران به دو گروه ساير واسطه گري هاي مالي (ليزينگ) با ۹/۱۶ مرتبه و خدمات فني و مهندسي با نسبتي در حد ۲/۱۵ مرتبه اختصاص يافته است.
براساس اين گزارش نسبت ياد شده در گروه بانك ها و مؤسسات اعتباري نيز به سرعت افزايش يافته و رقمي در حدود ۶/۱۴ مرتبه را نشان مي دهد.
اين موضوع از فاصله گرفتن قيمت فعلي سهام بانك ها از سود پيش بيني شده توسط آنها حكايت دارد. ضمن اين كه در دو صنعت محصولات فلزي فابريكي و استخراج  كاني هاي فلزي نيز چنين وضعيتي مشاهده مي شود. نسبت قيمت به درآمد سهام در اين دو گروه تا پايان دي ماه امسال از ۱۴ مرتبه فراتر رفته است.
نسبت قيمت به درآمد در گروه سيمان، آهك و گچ در اين دوره به سطح ۲/۱۳ مرتبه كاهش يافته، اما از سوي ديگر سرمايه گذاران در سهام گروه انبوه سازي شاهد افزايش اين نسبت به ۸/۱۱ مرتبه بوده اند.
نتايج اين بررسي ها نشان مي دهد: در حال حاضر، نسبت قيمت به درآمد سهام در گروه هايي چون سرمايه گذاري ها، حمل و نقل، ساير محصولات كاني غيرفلزي، كاشي و سراميك، آشاميدني ها، قند و شكر، خودرو، راديو و تلويزيون، ساخت ابزار پزشكي و ابزار دقيق، دستگاه هاي برقي، ماشين آلات و تجهيزات و فرآورده هاي نفتي به ارقامي پايين تر از سطح متوسط نسبت قيمت به درآمد كل بازار رسيده است.
براين اساس با توجه به پتانسيل هاي بالاي سهام شركت هاي سرمايه گذاري، خودرو، ماشين آلات و تجهيزات و فرآورده هاي نفتي كارشناسان پيش بيني مي كنند، اين گروه ها به محض خروج بازار از حالت ترديد روندي رو به صعود را شاهد خواهند بود.
به نظر مي رسد، بازار پس از به بن بست رسيدن در تصميم گيري از طريق روش هاي تحليل تكنيكي و ساختاري بار ديگر رويكردي دوباره به سوي نسبت قيمت به درآمد خواهد داشت و انتظارات خريد و فروش سهام در ماه هاي آينده براساس اين نسبت آشنا در بازار شكل خواهد گرفت.

افت ۲۱ واحدي شاخص كل
001509.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در آخرين روز معاملات هفتگي بورس تهران، ۲۱ واحد ديگر كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما ديروز شاخص كل با اين افت دوباره روي رقم ۱۳ هزار و ۳۳ واحد ثابت ماند.
در اين روز فعالان تالار اصلي بورس تهران شاهد كاهش ۵/۲۴ واحد شاخص عملكرد بازار بودند. ضمن اين كه در تالار فرعي شاخص عملكرد بازار ۲/۵ واحد پايين آمد.
طي معاملات روز چهارشنبه شاخص سهام صنعتي با افتي ۳۷ واحدي مواجه شد. در گروه شركت هاي سرمايه گذاري نيز شاخص مالي ۳۸ واحد افت را تجربه كرد.
روز گذشته سهامداران شركت هاي فعال در گروه هاي نفت و پتروشيمي و دستگاه هاي برقي شاهد كاهش ۱۷۲ واحدي شاخص عملكرد اين گروه ها بودند.

وزير اقتصاد:
نوسان شاخص هاي بورس كاملاً طبيعي است
001512.jpg
گروه بورس: در پي انتشار شايعاتي در باب تغيير دبيركل فعلي بورس اوراق بهادار وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: هيچ قصدي براي جابجايي در مديريت بازار سرمايه كشور وجود ندارد.
سيدصفدر حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: دكتر حسين عبده تبريزي از جمله افراد فرهيخته و دانا در حوزه مديريت بازار مالي هستند و بورس تهران با اتكا به برنامه ها و تدابير ايشان در طول بيش از يك و نيم سال گذشته رشد كمي و كيفي بالايي را تجربه كرده است.
دبيركل فعلي بورس فردي كاردان است و هيچ دليلي براي بركناري او وجود ندارد. دكترحسيني اظهار داشت: وقوع روند نزولي شاخص هاي بورس طي دو ماه گذشته نيز طبيعت بازار سرمايه است و در رابطه مستقيم با بخش واقعي اقتصاد است. گذشته از افت بازده بورس ساير شاخص هاي بازار سرمايه در بيش از ۱۰ ماهه سال جاري رشد مناسبي را تجربه كرده اند. حتي بازده ۵/۱۷درصدي بازار سرمايه در سال جاري كاملاً طبيعي است و حاصل عملكرد سازوكار و عرضه و تقاضاي بازار است و مقايسه آن با بازده اي بازار دستوري پول و سيستم بانكي چندان منطقي به نظر نمي رسد.
وي افزود: بازده بيش از اندازه بورس در سال گذشته انتظارات غيرعقلايي از بازار سرمايه ايجاد كرده كه به اين گونه شايعات دامن مي زند.
وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: ان شاءالله با مديريت توانايي كه دكترعبده تبريزي دارند، دوران گذار فعلي بورس طي خواهد شد و ايشان حداقل تا پايان كار دولت آقاي خاتمي هدايت بازار سرمايه را برعهده خواهند داشت.

درخواست دو شركت بيمه خصوصي براي پذيرش در بورس
گروه بورس: نخستين شركت هاي بيمه خصوصي درخواست خود را براي پذيرش در بورس اوراق بهادار ارائه دادند. به گزارش خبرنگار ما تاكنون شركت بيمه صادرات و سرمايه گذاري و همچنين بيمه كارآفرين تقاضاي پذيرش خود را به سازمان بورس اوراق بهادار ارسال كرده اند. بر اين اساس درخواست بيمه صادرات و سرمايه گذاري پس از تكميل مدارك براي بررسي در اختيار هيأت پذيرش اوراق بهادار قرار گرفته است. بيمه كارآفرين نيز فعلاً فقط درخواست خود را ارائه داده، مدارك اين شركت نيز پس از تكميل در نوبت بررسي در هيأت پذيرش قرار خواهد گرفت. در حال حاضر نام هيچ يك از شركت هاي بيمه در تابلوي بورس تهران درج نشده است. پيش از اين سه شركت دولتي بيمه آسيا، بيمه البرز و بيمه دانا درخواست خود را براي عرضه سهام و پذيرش به بورس تهران ارائه داده بودند، اما اين درخواست به اعلام نظر نهايي مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد تفسير صدر اصل ۴۴ قانون اساسي موكول شد.
شركت هاي بيمه از اركان اصلي بازارهاي سرمايه در تمام دنيا محسوب مي شوند اما تاكنون بورس تهران با توجه به خلأ موجود در اين زمينه و همچنين فعال نبودن اين گونه نهادهاي مالي در بازار سرمايه دچار مشكلاتي بوده است.
به باور كارشناسان افزايش نقش و حضور بيمه ها در بورس اوراق بهادار مي تواند بخش عمده اي از كمبود تقاضاهاي موجود در شرايط ركودي را جبران كند و به اين ترتيب مي توان به ايجاد تعادل در كفه هاي عرضه و تقاضاي سهام در بورس اميدوار بود.
پيش بيني مي شود با توجه به حضور موفق بانك هاي خصوصي در بورس تهران شركت هاي بيمه نيز پس از پذيرش و عرضه سهام در بورس با استقبال مناسب متقاضيان سرمايه گذاري مواجه شوند.

نبض بازار
استقبال از تازه واردها ادامه يافت
گروه بورس: ديروز در بورس اوراق بهادار تهران سرمايه گذاري بهمن (سهام تازه وارد به بورس) براي دومين روز متوالي با حجم زياد متقاضي مواجه شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز يك هزار و ۳۶۷ نفر به كارگزاري ها مراجعه كردند تا براي خريد ۱۳ ميليون و ۳۹۲ هزار و ۹۳۴ سهم اين شركت دستور خريد صادر كنند.
بنابر اين گزارش ارزش تقاضاهاي موجود بر روي سهام اين شركت روز گذشته در مجموع به ۷/۱۹ ميليارد ريال رسيد.
اين گزارش نشان مي دهد، كابل باختر ديروز مقام دوم جدول تقاضا را به خود اختصاص داد؛ به طوري كه ۶۵ فعال بازار براي خريد ۵۲۷ هزار و ۴۵۹ سهم اين شركت به ارزش ۹۵۴ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند.
كيوان و پارس قوطي  ديروز به ترتيب با ۳۶ و ۳۴ نفر متقاضي مقام هاي سوم و چهارم جدول تقاضا را از آن خود كردند.
بر اساس اين گزارش سرمايه گذاري كارآفرين، فرآورده هاي تزريقي، جوش و اكسيژن ايران و شيشه همدان روز گذشته پس از شركت هاي يادشده در جدول تقاضا حضور داشتند.
اين گزارش حاكي است ديروز در كفه عرضه تايدواتر رتبه اول را داشت. در اين روز ۵۵۶ سهامدار اين شركت تعداد يك ميليون و ۵۵۱ هزار و ۳۳۹ سهم در اختيار خود را به ارزش كل ۴۴/۳۲ ميليارد ريال در بازار عرضه كردند.
طي روز گذشته ۱۲۵ نفر دو ميليون و ۴۸۰ هزار و ۲۱۴ سهم كربن ايران را براي فروش در بازار عرضه كردند كه اين تعداد سهام ۶/۱۳ ميليارد ريال ارزش داشت.
در اين روز كاري سيمان تهران، چادرملو، فولاد كاويان، خدمات انفورماتيك، پارس خودرو و پارس متال از جمله شركت هايي بودند كه نامشان در جدول عرضه به چشم مي خورد.

دادوستد ۳۳ ميليارد ريالي در تالار كرج
ايرنا: سرپرست  تالار بورس  معاملات  كرج  گفت : طي  هفته  گذشته  پنج  ميليون  و ۱۴ هزار و ۹۵۱ سهم  شركتهاي  توليدي  صنعتي  و خدماتي  به ارزش  ۳۳ ميليارد و ۱۸۰ ميليون  ريال  در اين  تالار بورس  داد و ستد شد.
علي  صالح آبادي  افزود: از اين  ميزان  معامله  ۷۷/ ۱۶ ميليارد ريال  مربوط  به  خريد سهام  و مابقي  فروش  سهام  بود.
وي ، متوسط  ارزش  روزانه  معاملات  بورس  كرج  را در اين  مدت  حدود
۶۳/ ۶ميليارد ريال  با تعداد سه  ميليون  و ۴۸۹ هزار و ۲۴۸ سهم  ذكر كرد.
وي  خاطرنشان  كرد: ۲۲ ميليارد و۹۱۰ ميليون  ريال  از اين  سهام  متعلق  به  شركت هاي  درج  شده  در تابلوي  اصلي  بورس  بوده  و يك  ميليون  و۵۲۵ هزار و ۷۰۳ سهم  به  ارزش۱۰ميليارد و ۲۷۰ ميليون  ريال  به  شركت هاي  مندرج  در تابلو فرعي  تعلق  داشت .
صالح آبادي  اظهار داشت : در هفته  گذشته  گروه  واسطه گري  مالي  با اختصاص  ۹ ميليارد و ۱۹۰ ميليون  ريال  داد و ستد، بيشترين  معاملات  تالار بورس  كرج  را به  خود اختصاص  داد و گروه  صنعت  خودرو با هفت  ميليارد و ۲۰۰ ميليون  ريال  در رتبه  دوم  قرار گرفت .
وي  يادآور شد: طي  فعاليت  ۴۵ روزه  تالار بورس  معاملات  كرج  ۶۰ ميليون  و ۹۱۳ هزار و ۳۸۰ سهم  به  ارزش  ۳۶۴ ميليارد ريال  در اين  تالار داد و ستد شده  است .

چهارمين كارگاه آموزشي آشنايي با بازار سرمايه
گروه بورس: چهارمين كارگاه آموزشي آشنايي با بازار سرمايه و سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار تهران، روزهاي جمعه و شنبه ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه جاري براي كارشناسان و دبيران اقتصاد و علوم اجتماعي استان اصفهان برگزار مي شود.
به گزارش مركز تحقيقات و بازار سرمايه آشنايي با مباني بازار سرمايه، اهميت و كاركردهاي بازار سرمايه، آشنايي با بورس اوراق بهادار تهران و چگونگي فرايند سرمايه گذاري در بورس از جمله مواردي است كه توسط كارشناسان مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه ايران براي شركت كنندگان در كارگاه آموزشي تشريح خواهد شد.

بورس بدون آرامش سياسي رونق نمي گيرد
مهر: عضو هيأت پذيرش اوراق بهادار گفت: بهبود روند حركت شاخص هاي بورس بدون آرامش اقتصادي و سياسي و همكاري دستگاه هاي ذي ربط ميسر نمي شود.
هوشنگ خستويي در خصوص ركود بورس طي هفته هاي اخير،گفت: اين ركود به دليل سلب اعتماد عمومي مردم و سرمايه گذاران به علل مختلف به بورس بوجود آمده تا زماني كه اين اعتماد دوباره ايجاد نشود وضعيت بورس بهبود نخواهد يافت.
وي با اشاره به اين كه بورس محل برخورد عرضه و تقاضاست، اظهار داشت: اين بي اعتمادي در اثر نامشخص بودن وضعيت امور اقتصادي، مسائل سياسي و تهديدات خارجي به وجود آمده و اگر مسئولين بتوانند بخش عمده اي از موانع را برطرف سازند مردم براي اين كه قدرت خريد خود را مقابل تورم از دست ندهند، به بازار سرمايه رجوع خواهند كرد.
وي با بيان اين كه فراهم كردن امنيت سرمايه گذاري اولين شرط جذب سرمايه گذاران در بورس است، افزود: سرمايه گذار نسبت به حفظ امنيت سرمايه اش بسيار حساس است و براي جذب سرمايه و نقدينگي موجود، در گام نخست بايد اطمينان كافي از امنيت سرمايه گذاري در بازار سرمايه را براي عموم مردم فراهم كنيم.
وي با اشاره به اين كه براي بهبود شاخص هاي بورس بايد تمام دستگاه هاي ذي ربط با هم همكاري كنند، تصريح كرد: در شرايط فعلي كه وضعيت اقتصادي مشخص نيست هم خريدار و هم فروشنده براي انجام معامله در ترديد هستند و تا اين ترديدها برطرف نشود بازار رونق مجدد پيدا نمي كند.

ايران خودرو ۸۰ تومان سود نقدي مي پردازد
گروه بورس: ايران خودرو با انتشار اطلاعيه اي سياست تقسيم سود نقدي بين سهامداران را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما ايران خودرو براساس عملكرد امسال به هر سهم ۸۰۰ ريال سود خالص پرداخت مي كند.براساس اين گزارش، ايران خودرو قبلاً درآمد هر سهم خود را با سرمايه ۳ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال يك هزار و ۴۲ ريال اعلام كرده بود.

بورس امارات در آستانه بحران
واحدي مركزي خبر:  يك كارشناس  امور مالي  در روزنامه  البيان  امارات  گفت : در صورت  پيوستن  امارات  به سازمان  تجارت  جهاني ، بازارهاي  بورس  سهام  مالي  اين  كشور را بحراني  خواهد كرد.
زهير كسواني  گفت: رسوايي هاي  مالي  شركتهاي  آمريكايي  از جمله  انرون و
ورلد  كام ، شكست  سرمايه  گذاران  اماراتي  در آمريكا و اروپا كه  به  سبب  افزايش  بهاي  يورو به  غرب  روي  آوردند و نيز فرار سرمايه ها از آمريكا به  سوي  امارات  كه  به  سبب  مسدود شدن  حسابهاي  بانكي  برخي  از افراد و شركتها و موسسات  در اين  كشور صورت  گرفت ، علت  اصلي  تراكم  سرمايه ها در بانكها و موسسات  مالي  امارات  و ايجاد بي  نظمي  در بورس امارات است .
زهير كسواني  افزود: تراكم  سرمايه  در امارات  سبب  شده  تلاش  براي  يافتن  بخش  ها و زمينه هاي  سرمايه  گذاري  سريع  در اين  كشور افزايش  يابد كه  اين  مسئله  به  نوبه  خود مشكلاتي  را براي  بورس   امارات  ايجاد كرده  است . بنابراين ،سرمايه ها به  سوي  بخش  سهام  و بخش  ساختمان  سازي  سرازير شده  است  و اين  دو بخش  براي  نخستين  بار در تاريخ  تأسيس  كشور امارات  شاهد جهش  و تحرك  فوق  العاده  است .
گزارشگر بخش  امور مالي  روزنامه  اماراتي  البيان  خاطرنشان  كرد: بايد توجه  داشت  كه  ارزش  سهام  در بورس  امارات  در ۲۰۰۴ به  بيش  از ۹۶ درصد افزايش  يافت  و اين  رقم  بسيار بالايي  است  كه  از۱۹۸۰ كه  بورس  امارات  تاسيس  شد بي سابقه  بود. در ماه  اول  سال ۲۰۰۵ نيز ارزش  سهام  بار ديگر و به  ميزان  ۸ درصد افزايش  يافت . اين  مسئله  سبب  شد سهامداران  به  اين  نتيجه  برسند كه  ارزش  سهام  در بازارهاي  امارات  بالا رفته  و البته  در اين  زمينه  پايين  بودن  روند توزيع  سود سهام  يكي  از مشكلات  بازار امارات  است . به  همين  سبب  ، ارزش  سهام  برخي  شركتها و موسسات  كاهش  يافت تا بازار تعديل  شود.
اين  تحليلگر مالي  با رد احتمال  دخالت  موسسات   غربي  در ايجاد نابساماني  در بورس  امارات  گفت : هرچند به  سبب  اين كه  بيش  از ۸۵ درصد سهام  بورس  امارات  متعلق  به  موسسات ، بانكها و سهامداران  بومي  و اماراتي  است  احتمال  اعمال  فشار و دخالت  موسسات  مالي  خارجي  و غربي  در مكانيزم  اين  بازار بسيار كم  است  و براي  نمونه  فقط  ۴ درصد سهام  بورس  دوبي  متعلق  به  عربستاني هاست ؛ با اين حال  نشانه هاي  تلاش  موسسات  و طرفهاي  غربي  براي  نفوذ بر بورس  امارات  ديده  مي  شود و در بخش  املاك  و زمين  اين  تلاش ها بيشتر نمايان  است .
زهير كسواني  درباره  سهامداران  ايراني  بورس  امارات  گفت : سهام  ايراني ها در بورس  امارات  چندان  زياد نيست  و آنها پس  از عربستاني ها، لبناني ها و اردني ها قرار دارند. تخمين  زده  مي  شود كه  ايراني ها حدود يك  درصد سهام  بورس  امارات  را در اختيار دارند. بنابراين،  دست  خارجي ها نمي تواند در بي  نظمي هاي  بورس  امارات  دخالت  داشته  باشد.
اكنون  تلاش  مي شود تا با پايين  آوردن  ارزش  سهام  كمترين  ضرر به سهامداران  وارد شود زيرا اگر ارزش  سهام  پايين  نيايد شمار زيادي  از سهامداران  قرباني  و بسياري  از شركتها و بانكها ورشكست  مي شوند.

ابزار مشتقه از سال آينده در بورس
كشاورزي داد و ستد مي شود
ايلنا:مدير كارگزاري كالاي بانك كشاورزي گفت: اين كارگزاري با ارزش معاملاتي بالغ بر ۳۴ ميليارد ريال در طول چهار ماه گذشته از بين كارگزاران بورس كالاي كشاورزي رتبه اول را از نظر ارزش معاملات كسب كرده است.وي افزود: كارگزاري كالاي بانك كشاورزي در سال آينده اولين معاملات فيوچر و آبشن را انجام خواهد داد. قسمت عمده فعاليت اين كارگزاري در حال حاضر ايجاد عرضه و تقاضا در محصولات دامي است.
به گفته وي اين كارگزاري به عنوان تنها كارگزار در تمام روزهاي معاملاتي سازمان بورس كشاورزي عرضه داشته است و تنها عرضه كننده فعلي عدس در بورس كالاي كشاورزي است.
برزنده سپس با اشاره به نقش تاثيرگذار بخش كشاورزي در پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني گفت: بورس كالاي كشاورزي به عنوان سازماني پيشرو مي تواند در اين مورد نقش آفرين باشد.وي همكاري بخش بازرگاني با بورس كالاي كشاورزي را در راستاي اهداف و سياستهاي همسوي مالي و بازرگاني بسيار مهم قلمداد كرد و استفاده از تجربه بسيار ارزشمند بخش بازرگاني توسط بورس كالاي كشاورزي را نتيجه بخش و تاثيرگذار ارزيابي كرد.

رشد ۳۸ درصدي گزارش هاي مطلوب حسابرسي
گروه بورس: در ۱۰ ماه سال جاري، ۳ هزار و ۳۴۲ فقره گزارش از سوي سازمان حسابرسي آماده و صادر شده است.
به گزارش مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران، اين تعداد گزارش شامل ۱۳۸۰ فقره گزارش حسابرسي و بازرسي، ۵ فقره گزارش تلفيقي، ۲۲ گزارش ويژه، ۷۲۴ نامه مديريت، ۱۹۶ گزارش طرح تملك، ۲۳۳ گزارش تغيير سرمايه، ۸۳ گزارش ميان دوره اي، ۶۹۷ گزارش مالياتي و ۲ گزارش عملياتي بوده است. براساس اين گزارش، از لحاظ اظهار نظرهاي حرفه اي گزارش هاي حسابرسي طي اين مدت، ۳۹۶ گزارش مقبول، ۸۵۵ گزارش مشروط، ۵۳ گزارش مردود و ۷۶ گزارش عدم اظهارنظر بوده است.
در مقايسه آمار اعلام شده با دوره ۱۰ ماهه سال گذشته، تعداد گزارش هاي ارسالي بازرس قانوني و حسابرسي ۳۴۸ فقره كاهش نشان مي دهد كه دليل آن واگذاري حسابرسي برخي از شركت ها به اعضاي جامعه حسابداران رسمي ايران است.
همچنين از ابتداي سال ۸۳ تا پايان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد گزارش هاي مطلوب با رشد ۳۸۷ درصدي مواجه بوده است.

ايجاد ۱۰ تالار محلي بورس در سطح تهران
واحد مركزي خبر: مدير هماهنگي بورسهاي منطقه اي سازمان بورس اوراق بهادار گفت: سال آينده در همه مراكز استانها تالار بورس تشكيل مي شود.
عباس علي حقاني نسب افزود: پنج تالار بورس در شهرهاي اردبيل، اروميه، همدان، زنجان و كيش تا پايان بهمن گشايش مي يابد. احداث تالار بورس در استانها سبب مي شود تا صاحبان پس انداز خرد و كلان از طريق خريد سهام در فعاليت هاي اقتصادي مشاركت داشته باشند.
حقاني نسب خاطرنشان كرد: گسترش جغرافيايي بازار سرمايه  از دستاوردهاي مهم دولت است. با توجه به گستردگي شهر تهران دسترسي مردم به بورس محدود شده است و راه اندازي تالارهاي اختصاصي در مناطق مختلف شهر تهران از جمله برنامه هاي سازمان بورس است و تا پايان امسال تعداد تالارهاي محلي در تهران به ۱۰ تالار افزايش مي يابد.

ركورد جالب توجه در تالار ساري
ايرنا: در يك اتفاق جالب توجه طي روز سه شنبه ۳۰ درصد از داد وستدهاي سهام در كل كشور از طريق تالار ساري صورت پذيرفت.
بر اساس گزارش هاي دريافتي تالار ساري يك ماه پيش افتتاح شده و از جمله تالارهاي منطقه اي تازه تأسيس بورس به شمار مي رود.
مدير تالار منطقه اي مازندران گفت: ۳۰ درصد از ۱۷۵ ميليارد ريال مبادلات سهام كشور، در روز سه شنبه در تالار بورس ساري داد و ستد شد.
«احمد احمد پور» افزود: با عرضه پنج ميليون و ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ سهم، اين تالار شاهد معامله ۵۲ ميليارد و ۹۵ ميليون ريالي سهام بود.وي اظهار داشت: پنج ميليون و ۱۳۲ هزار و ۴۰۵ سهم مربوط به خريد سهام در بورس ساري و ۷۲هزار و ۹۵سهم نيز مربوط به فروش سهام بوده است.

تغييرات قيمت سهام
چهارشنبه ۱۴ بهمن
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰
۰
۱۰,۷۰۶
آذريت
۴.۳۲
۶۹
۱,۶۶۵
آزمايش
۰.۵۷-
۵۱-
۸,۹۰۰
آلومتك
۱.۰۲
۳۹
۳,۸۴۸
آونگان
۱.۹۳-
۳۸-
۱,۹۲۸
ارج
۱.۰۱-
۵۸-
۵,۷۰۹
الكتريك خودرو شرق
۰.۱-
۴-
۴,۰۷۱
ايتالران
۰
۰
۱,۳۳۸
ايران پويا
۰.۱۷-
۷-
۴,۰۲۹
ايران خودرو
۰.۴۴-
۱۷-
۳,۸۱۱
ايران خودروديزل
۴.۲۱-
۳۷۳-
۸,۴۹۰
ايران گچ
۰.۴۱-
۱۳-
۳,۱۴۰
ايران مرينوس
۵-
۹۳۱-
۱۷,۶۹۷
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۱.۴-
۱۲۶-
۸,۸۹۳
بانك اقتصادنوين
۰.۰۴-
۳-
۶,۷۰۸
بانك پارسيان
۰.۰۲
۱
۴,۶۱۵
بسته بندي پارس
۰.۱۴
۱۰
۷,۱۳۹
بين المللي توسعه ساختمان
۰.۰۹-
۲-
۲,۲۱۳
پارس خودرو
۰.۷
۵۶
۸,۰۷۰
پارس دارو
۰.۳۷
۱۴
۳,۸۱۷
پارس سرام
۰.۳۱
۱۱
۳,۵۱۹
پارس سويچ
۰.۴۸-
۱۵-
۳,۱۴۰
پارس متال
۰.۰۸-
۱۱-
۱۴,۳۵۶
پتروشيمي آبادان
۰.۰۱
۱
۱۳,۹۸۲
پتروشيمي اراك
۰.۵۹-
۱۱۶-
۱۹,۶۲۷
پتروشيمي اصفهان
۰.۰۴-
۵-
۱۳,۹۶۵
پتروشيمي خارك
۰.۰۹-
۱۶-
۱۶,۸۷۳
پتروشيمي فارابي
۰
۰
۱,۲۹۱
پلاستيك شاهين
۰.۰۵-
۱-
۲,۰۰۳
پلي اكريل
۴.۴۶-
۹۶-
۲,۰۵۶
پمپ پارس
۴.۹۹-
۲۳۲-
۴,۴۱۵
پمپ سازي ايران
۰.۵۷-
۲۷-
۴,۶۷۵
تراكتورسازي ايران
۴.۷۳-
۱۷۴-
۳,۵۰۶
تكنوتار
۰.۷۸
۴۸
۶,۲۲۴
تهران شيمي
۰.۷۶-
۳۸-
۴,۹۴۸
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰.۳۴-
۲۰-
۵,۷۸۳
توسعه معادن روي ايران
۰.۱۱
۸
۷,۴۲۵
تولي پرس
۳.۰۷-
۱۷۳-
۵,۴۵۶
توليد سموم علف كش
۰.۱۵
۶
۴,۰۸۶
توليد مواد اوليه الياف مصنوعي
۰.۵۱
۱۷
۳,۳۶۷
توليدالياف پلي پروپيلن
۴.۷۱
۱۲۳
۲,۷۳۲
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۰
۰
۲۰,۲۰۴
توليدمواداوليه داروپخش
۰.۵۴-
۸-
۱,۴۷۳
توليدي گرانيت بهسرام
۴.۹۸-
۱۶۸-
۳,۲۰۶
چيني ايران
۰.۱۸-
۱۷-
۹,۶۹۷
حمل ونقل پتروشيمي
۰.۷۲-
۱۵۹-
۲۱,۸۵۱
خدمات دريايي تايدواترخاورميان
۲.۴۴-
۱۰۳-
۴,۱۲۴
داده پردازي ايران
۰.۰۱-
۱-
۸,۸۲۵
داروپخش (هلدينگ )
۰
۰
۱۰,۶۳۹
داروسازي ابوريحان
۰
۰
۶,۸۶۰
داروسازي اسوه
۰.۰۴
۴
۹,۹۸۵
داروسازي جابرابن حيان
۴.۹۱
۴۷۸
۱۰,۲۲۱
داروسازي زهراوي
۰.۰۴-
۴-
۱۰,۸۶۰
داروسازي فارابي
۰.۰۲
۱
۴,۹۳۲
داروسازي كوثر
۰.۰۲-
۱-
۴,۷۰۳
دارويي امين
۰.۰۵
۱۰
۱۸,۷۲۶
دارويي رازك
۰.۱۲-
۶-
۴,۸۳۵
دارويي لقمان
۰.۱۳-
۵-
۳,۸۶۶
دشت مرغاب
۲.۴۵
۵۳
۲,۲۱۲
رينگ سازي مشهد
۰.۹۱-
۷۷-
۸,۳۵۵
زامياد
۱.۱۱
۱۰۰
۹,۱۰۱
سازه پويش
۰.۱۱-
۶-
۵,۴۱۶
سايپا
۰.۱۲-
۳-
۲,۴۵۱
سايپاشيشه
۴.۷۹-
۱۹۰-
۳,۷۷۸
سپنتا
۰.۳۸
۲۰
۵,۳۰۱
سراميك هاي صنعتي اردكان
۵
۷۰
۱,۴۷۰
سرمايه گذاري بهمن
۰.۱۱-
۵-
۴,۳۷۲
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۸۵
۱۰۲
۵,۶۱۳
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۷۸-
۵۹-
۳,۲۵۲
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۰.۲-
۷-
۳,۴۸۲
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰.۴۳-
۹-
۲,۰۷۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۵۵-
۶۰-
۳,۸۰۵
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۳۱-
۱۶-
۵,۱۲۱
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۹۸-
۴۸-
۴,۸۵۴
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۰.۴۵-
۳۲-
۷,۰۲۱
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۱-
۱۰-
۹,۶۵۰
سنگ آهن گل گهر
۰
۰
۲۳,۶۸۹
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۰-
۱-
۵۰,۲۸۶
سيمان اروميه
۰.۰۷-
۱۴-
۱۹,۵۷۰
سيمان تهران
۰.۰۸
۴
۴,۹۳۴
سيمان داراب
۰.۰۲-
۳-
۱۳,۱۲۷
سيمان فارس و خوزستان
۰.۰۴-
۳-
۸,۴۳۷
سيمان كارون
۰.۱۵-
۳۱-
۲۱,۲۶۴
سيمان كرمان
۰.۰۵-
۵-
۱۰,۴۹۴
سيمان هگمتان
۱.۱۶-
۴۱-
۳,۴۹۲
شهد ايران
۰.۰۳
۲
۷,۰۹۸
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۵
۶۷۸
۱۴,۲۴۲
شيرين دارو
۰.۱۲-
۷-
۵,۶۹۸
شيشه همدان
۴.۲۲-
۱۹۵-
۴,۴۲۷
شيمي داروئي داروپخش
۱.۷-
۳۳-
۱,۹۰۷
صنايع آذرآب
۴.۹-
۴۶۷-
۹,۰۷۲
صنايع جوشكاب يزد
۲.۵۸
۲۶۰
۱۰,۳۳۷
صنايع ريخته گري ايران
۳.۲۷
۵۶
۱,۷۶۷
صنايع فلزي ايران
۰.۷۶-
۱۲-
۱,۵۶۷
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰.۶-
۵۸-
۹,۵۷۷
صنايع لاستيكي سهند
۳.۱۵-
۱۵۱-
۴,۶۴۱
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۱۷-
۵-
۲,۹۴۴
صنعتي آما
۰.۵۵-
۳۱-
۵,۵۷۱
صنعتي بهشهر
۰.۰۷-
۵-
۷,۳۵۵
عمران وتوسعه فارس
۰.۱۲
۳
۲,۴۹۶
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰.۱
۳
۲,۸۸۱
فرآورده هاي نسوزآذر
۰.۰۵-
۱-
۱,۹۴۹
فنرسازي خاور
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۵۴
فيبر ايران
۲.۴۲
۱۲۳
۵,۲۰۳
فيروزا
۴.۹۹
۸۶
۱,۸۰۹
كابل باختر
۱.۴۱-
۴۶-
۳,۲۲۵
كابل سازي ايران
۲.۰۴-
۱۷۰-
۸,۱۶۲
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۳.۵۵
۲۵۸
۷,۵۲۴
كارتن ايران
۰.۱۴-
۴-
۲,۸۹۶
كارتن مشهد
۰.۶۳-
۶۴-
۱۰,۱۳۷
كارخانجات مخابراتي ايران
۰.۷۴-
۲۰-
۲,۶۶۷
كارخانه فارسيت درود
۵-
۲۸۸-
۵,۴۷۲
كربن ايران
۰.۸۹-
۵۲-
۵,۷۹۷
كشت وصنعت پياذر
۰.۰۴-
۱-
۲,۸۳۹
كف
۰.۸۴
۳۴
۴,۰۷۸
كمباين سازي ايران
۰.۱۲
۴
۳,۴۱۹
كنتورسازي ايران
۰.۲۵
۱۸
۷,۲۱۷
كيميدارو
۱.۹۶
۳۶۹
۱۹,۲۱۱
گازلوله
۰.۵۹-
۳۰-
۵,۰۳۶
گروه بهمن
۰.۸
۶۲
۷,۷۸۴
گروه صنعتي سپاهان
۰.۲۳-
۲۴-
۱۰,۴۰۷
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۱.۹۹-
۱۴-
۶۹۰
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۰.۰۴-
۲-
۴,۵۷۳
لاستيك دنا
۰.۳۵-
۲۰-
۵,۷۴۹
لبنيات كالبر
۰.۰۶
۲
۳,۳۹۵
لوله وماشين سازي ايران
۰.۹۶-
۳۸-
۳,۹۳۷
ليزينگ ايران
۱.۴۳-
۵۴-
۳,۷۳۱
مارگارين
۰.۳۵-
۵-
۱,۴۳۷
ماشين سازي اراك
۰.۰۶-
۲-
۳,۵۹۸
ماشين سازي نيرومحركه
۱.۶۴
۱۰۰
۶,۲۰۰
مجتمع صنعتي آرتاويل تاير
۱.۵۵-
۳۶-
۲,۲۸۱
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۷۶
۲۶
۳,۴۳۵
محورسازان ايران خودرو
۰.۲-
۱۲-
۶,۰۰۰
معادن منگنزايران
۰.۳۷-
۲۳-
۶,۲۷۴
معدني وصنعتي چادرملو
۲.۲۹-
۱۲۲-
۵,۲۱۲
ملي سرب وروي ايران
۰.۱۴-
۷-
۴,۹۶۱
مهركام پارس
۲.۶۳-
۸۳-
۳,۰۷۳
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۷-
۲۰۷-
۲۹,۵۱۸
نفت بهران
۰.۰۳-
۶-
۲۲,۶۷۰
نفت پارس
۰
۰
۶,۵۰۰
نورد آلومينيوم
۱.۳-
۶۶-
۵,۰۱۱
نوسازي وساختمان تهران
۰.۰۳-
۱-
۳,۱۲۳
نوش مازندران
۰.۰۴
۱
۲,۲۵۳
نيرو محركه
۰
۰
۶,۹۰۰
ورزيران
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت سهام
تا زمان بسته شدن بازار(۱۲‎/۳۰ دقيقه ) است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |