پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۰ - Feb 3, 2005
سرپرست فني سازمان نظام پزشكي اعلام كرد:
پيشنهاد افزايش ۵۰ درصدي تعرفه هاي
راديولوژي فعلاً  عملي نيست
001488.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: انجمن راديولوژي ايران در تعرفه پيشنهادي خود به سازمان نظام پزشكي بهاي خدمات راديولوژي و شيوه هاي درماني مربوط به پزشكي هسته اي را در بيمارستانهاي خصوصي ۵۰ درصد افزايش داد.
براساس اين گزارش، در حالي تعرفه جديد به سازمان نظام پزشكي پيشنهاد شده است كه تعرفه راديولوژي و شيوه هاي درماني مربوط به پزشكي هسته اي براساس سياست تثبيت قيمتها از سال ۱۳۸۰ تاكنون ثابت بوده و هيچ تغييري نداشته است.
انجمن راديولوژي در تعرفه جديد افزايش بهاي خدمات را در ۸۷ مورد عمليات راديولوژي پيش بيني كرده است كه اين افزايش قيمت دست كم ۴۵درصد و در برخي موارد ۶۰درصد اعمال شده است.
براساس اين گزارش بهاي خدمات سي تي اسكن مغز بدون تزريق نيز كه در تعرفه سال ۸۰ ، ۲۸۰۰۰ تومان تعيين شده بود در تعرفه جديد ۴۱۴۰۰ تومان تعيين شده است. در حالي كه بهاي دولتي خدمات راديولوژي و پزشكي هسته اي با بهاي آزاد اختلاف كمي در حدود ۲۰ درصد دارد و با تصويب افزايش قيمت براي بخش خصوصي بهاي دولتي اين خدمات نيز تحت تأثير قرار گرفته و افزايش پيدا خواهد كرد.
اين در حالي است كه محمدرضا آبگينه، سرپرست معاونت فني سازمان نظام پزشكي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري اعلام كرد: تا قبل از تشكيل شوراي عالي نظام پزشكي هيچ گونه اعلام رسمي مبني بر افزايش تعرفه ها صورت نخواهد گرفت.
وي افزود: تعيين تعرفه هاي بخش دولتي كه به عهده وزارت بهداشت است و تعرفه هاي بخش خصوصي به عهده سازمان نظام پزشكي است كه تا قبل از تشكيل شوراي عالي نظام پزشكي در سازمان هيچ گونه اعلام رسمي انجام نخواهد شد. وي گفت: شوراي عالي سازمان، احتمالاً  اسفندماه سال جاري تشكيل خواهد شد و پس از آن تعرفه هاي پيشنهادي مراكز درماني خصوصي مورد بررسي قرار خواهند گرفت. شايان ذكر است، در صورت تصويب افزايش تعرفه هاي خدمات پزشكي، مشكلات بسياري براي شهروندان ايجاد خواهد شد كه افزايش هزينه درمان در سبد هزينه  خانوار از جمله اين مشكلات است.

يك هزار تيم امدادي جوان تشكيل شد
گروه اجتماعي: يك هزار تيم ۳۳ نفره امدادي متشكل از جوانان هلال احمر به منظور كمك رساني در زمان وقوع حوادث غيرمترقبه تشكيل شده است.
محمد گلفشان در يك كنفرانس خبري در سازمان جوانان جمعيت هلال احمر افزود: به منظور آماده سازي اين هزار تيم امدادي از شانزدهم لغايت نوزدهم بهمن ماه اولين گردهمايي سرتيم هاي امدادي در سازمان جوانان استان هرمزگان برگزار مي شود. وي در ادامه گفت: اين امدادگران از شاخه هاي جوانان، دانش آموزي و دانشجويي كه آموزشهاي كافي را در امر امدادرساني ديده اند تشكيل شده است.

تخلف قضات روحاني، كمتر از ساير قضات است
گروه اجتماعي: در حالي كه سخنگوي قوه قضاييه از آمادگي دستگاه قوه قضاييه براي رسيدگي به شكايات عليه قضات خبر داد، رئيس مركز آموزش قضات روحاني اعلام كرد كه قضات روحاني تخلفات كمتري نسبت به ساير قضات دارند.
به گزارش خبرگزاري مهر، جمال كريمي راد(سخنگوي قوه قضاييه) ضمن توضيح اين مطلب كه يك معاونت خاص در دادستاني انتظامي وجود دارد كه به شكايات شهروندان رسيدگي مي كند، افزود: در نظام قضايي كشور ما براي هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲ قاضي وجود دارد كه اين ميزان به نسبت كشورهاي پيشرفته در حد مناسب است، به گونه اي كه در كشورهاي پيشرفته براي هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۵ قاضي وجود دارد بنابراين كشور ما در اين موضوع چندان نسبت به كشورهاي پيشرفته دنيا عقب نمانده است .
وي با اشاره به تقويت دادگاههاي خانواده در كشور گفت : در اختيار گذاشتن حوزه هاي قضايي به دعاوي خانوادگي تا حد بسياري در تقويت و استحكام دادگاههاي خانواده در كشور بسيار مؤثر واقع شده است.
كريمي راد همچنين در خصوص احياي دادسراها در كشور گفت : در حال حاضر در ۲۷ استان دادسراها احيا شده و ۲ استان سيستان و بلوچستان و گيلان نيز طي دو هفته آينده و در استان آذربايجان شرقي نيز تا پايان بهمن ماه احيا خواهد شد.
كريمي راد در ادامه افزود : قوه قضاييه اين ادعا را ندارد كه تمامي خواسته هاي شهروندان كشور را برآورده كرده بلكه در بسياري از زمينه ها هنوز با مشكل مواجه بوده و درصدد رفع آنان هستيم.
سخنگوي قوه قضاييه درباره پرونده وبلاگ نويسان گفت : اين پرونده در حال رسيدگي است و منتظر دستور رئيس قوه قضاييه در اين خصوص هستيم.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس حجت الاسلام يزدي درباره ميزان تخلفات قضات روحاني توضيح داد: ارزيابي ها نشان مي دهد قضات روحاني تخلفات بسيار كمتري نسبت به ساير قضات دارند.
وي در تشريح عملكرد مركز آموزش قضات روحاني گفت: مركز تخصصي آموزش قضات روحاني تاكنون ۴۲ دوره آموزشي برگزار كرده است كه ۱۷۷۵ نفر از فارغ التحصيلان اين دوره ها وارد دستگاه قضايي شده اند، تخلفات آنها بسيار پايين تر از سايرين است كه اين موضوع به شكل مستدل در ارزشيابي ها وجود دارد.

نظام جامع فناوري اطلاعات آموزش
و پرورش تدوين مي شود
گروه علمي فرهنگي: نظام جامع فناوري اطلاعات آموزش و پرورش با هدف گردآوري و دسترسي به داده ها و اطلاعات نظام تعليم و تربيت كشور براي نخستين بار تدوين مي شود.
شهاب الدين غندالي در نخستين گردهمايي رؤساي فناوري و ارتباطات و اطلاعات و نمايندگان تحول اداري آموزش و پرورش اظهار داشت: براي پيشرفت آموزش و پرورش بايد به قصد خدمت، خود محوري را كنار گذاشته و از تجربيات ديگران نيز استفاده و جامعه را پيشرفته و به روز كنيم.
وي با اشاره به لزوم به روز كردن اطلاعات در سيستم تعليم و تربيت اظهار داشت: بايد افراد صاحب نظر را شناسايي و از آنها براي برنامه ريزي دعوت كرد زيرا در غير اين صورت موفقيتي حاصل نخواهد شد.
به گزارش ايسنا معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش افزود: بايد باور داشت كه افزايش كيفيت و تحول مناسب زماني رخ خواهد داد كه اين تحول باور شود و به دنبال به روز كردن خود و اطلاعات باشيم.
وي با اشاره به اهداف دفتر مديريت و توسعه تحول اداري وزارت  آموزش و پرورش تغيير ديدگاه، ديگر آماده سازي و ظرفيت سازي در بخش فناوري اطلاعات را از جمله اهداف و مأموريت هاي اين دفتر دانست.
وي در پايان با اشاره به اهداف برگزاري اين گردهمايي اظهار داشت: دفتر توسعه مديريت فناوري و تحول اداري به دليل جديدالتاسيس بودن اقدام به آموزش توجيه كارشناسان مي كند تا برنامه ريزي در وزارت آموزش و پرورش بر مبناي مأموريت اين دفتر تنظيم شود.

وزير رفاه:
وظايف شوراي عالي بيمه از وزارت
بهداشت به وزارت رفاه منتقل شد
ايسنا: وزير رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد تمامي وظايف شوراي عالي بيمه از وزارت بهداشت منفك و به وزارت رفاه منتقل شد.
دكتر محمدحسين شريف زادگان ضمن اعلام اين مطلب افزود: اين انتقال بر اساس ماده ۱۷قانون نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي صورت گرفته كه بر اساس آن، شوراها و مجامعي كه وظايفشان مرتبط با نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي است، به وزارت رفاه مي پيوندند.
وي تصريح كرد: بر اساس اين ماده قانوني همچنين كليه مسئوليت ها و اختيارات مربوط به دستگاههاي اجرايي دولتي و عمومي، صندوق ها و نهادهاي فعال در حوزه هاي بيمه اي، حمايتي و امدادي نظام از وزارتخانه هاي مربوطه سلب و به وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تفويض مي شود.
وزيررفاه خاطرنشان كرد: وظايف جاري شوراي عالي بيمه در زمينه برنامه ريزي و سياستگذاري بيمه  خدمات درماني از اين پس به روال گذشته در وزارت رفاه پيگيري مي شود.دكتر شريف زادگان همچنين با اشاره به سياستهاي اين وزارتخانه در مورد هدفمندي يارانه ها گفت: بر اساس قانون، تمامي يارانه ها تدريجا به وزارت رفاه منتقل و در آن جا متمركز مي شوند كه هم اكنون عمده اين يارانه ها در اختيار وزارت رفاه و شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي قرار گرفته اند و هيچ مانعي در بودجه سال ۸۴ براي هدفمند كردن يارانه ها وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: يارانه هاي مربوط به آرد، نان، دارو، شير، كالاهاي اساسي و متفرقه به گونه اي طراحي شده اند كه امكان اعمال سياست هاي هدفمندي يارانه ها از سوي وزارت رفاه و شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي در مورد آنها وجود دارد.
دكتر شريف زادگان در پايان خاطرنشان كرد: گسترش چتر ايمني رفاه اجتماعي، تمامي سياست هاي فقرزدايي و هدفمند كردن يارانه ها را در بر مي گيرد و بر اساس آن تمام افراد جامعه به تناسب موقعيت اقتصادي و اجتماعي خود در لايه اي از اين چتر قرار مي گيرند.
همچنين به گزارش ايلنا «نظام اطلاعاتي مادر براي شناسايي فقرا و آسيب  ديدگان» در وزارت رفاه طراحي مي  شود. دكتر واعظ   مهدوي، معاون برنامه  ريزي و سياست  گذاري وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، در اين باره گفت  : تمام دستگاه  هاي مرتبط با آسيب  هاي اجتماعي موظف مي  شوند تا تمام اطلاعات خود را به نظام اطلاعاتي ما در وزارت رفاه ارائه دهند.
وي افزود: زماني   كه اين نظام راه  اندازي مي  شود، تمام اين دستگاه  ها بايد روزانه يا هفتگي اطلاعات جمع  آوري شده خود را، به اين بانك اطلاعاتي گزارش كنند.
به گفته مهدوي، يكي كردن اطلاعات پراكنده، باعث كشف نقاط ضعف مي  شود و از بروز تكرارها در اين زمينه جلوگيري مي  كند.
وي تصريح كرد  : در وزارت رفاه واحد فرآوري اطلاعات راه  اندازي شده تا بتوان كليه اطلاعات رسيده را پردازش، تجزيه و تحليل كرد. معاون سياست  گذاري و برنامه  ريزي وزارت رفاه، با اشاره به طولاني بودن فرايند طراحي اين بانك اطلاعاتي، گفت  : طراحي بانك اطلاعاتي شناسايي فقرا و آسيب  ديدگان بسيار كار سخت و طولاني است و پيش  بيني مي  كنيم اين نظام تا يك سال ديگر آماده بهره  برداري باشد.
وي خاطر نشان كرد  : دستگاه  هاي مرتبط با آسيب  ها و فقر، هر كدام يك بانك اطلاعاتي شخصي دارند، اما هيچ كدام از آنها هيچ ارتباطي با يكديگر ندارند.
به گفته مهدوي، يكي از وظايف اصلي وزارت رفاه، سامان  مند كردن وضعيت اجتماعي و رفاهي مردم است كه در اين راستا، قصد طراحي نظام اطلاعاتي شناسايي فقرا را دارد. وي يادآور شد  : در اين سال  ها، تمام سازمان  هاي ذيربط همپوشاني داشتند و بسياري از كارهاي آنها، موازي كاري و تكرار بوده است.

برخورد انتظامي باعطاريهاي فروشنده داروهاي ترك اعتياد
001491.jpg
ايسنا: مأموران ناجا برخورد با عطاري هاي فروشنده داروهاي ترك اعتياد را آغاز مي كنند.
سردار محمدعلي نجفي، مديركل نظارت بر اماكن عمومي ناجا با اشاره به اين كه دستورالعمل اخير به تمام دفاتر نظارت بر اماكن عمومي ناجا در سراسر كشور ابلاغ شده است،  افزود: مردم مي توانند عطاري هاي مذكور را از طريق تماس با پليس ۱۱۰ معرفي كنند.
وي نظارت بر اين دسته از عطاريها را وظيفه نيروي انتظامي دانست و گفت: طبق قانون برخورد با توزيع كنندگان مواد مخدر بر عهده ناجا بوده و با توجه به اين كه عطاري هاي مذكور در قالب فروش داروهاي گياهي ترك اعتياد، در واقع، مواد مخدر توزيع مي كنند، نيازي به كمك گرفتن و شناسايي اين مراكز از سوي اتحاديه مربوطه نيست.
به گفته سردار نجفي بر اساس اعلام اداره مبارزه با مواد مخدر ناجا، فروش مواد ترك اعتياد در عطاري ها كاري غيرقانوني بوده و مجاز نيست؛ چرا كه طبق پرونده هاي تشكيل شده و سوابق موجود، اين داروها خود نوعي مواد مخدر محسوب مي شوند.
مديركل نظارت بر اماكن عمومي ناجا از تشكيل جلسه مشتركي بين اين اداره و مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا خبر داد و افزود: در اين جلسه اداره اماكن عمومي ناجا به مركز مبارزه با مواد مخدر اختيار داده است تا اين عناصر را شناسايي و با آنان برخورد كند.
به گفته وي طبق اعلام اتحاديه عطاريها  ، هيچ دستورالعملي مبني بر فروش داروهاي ترك اعتياد وجود نداشته و فروش اين داروها غيرمجاز است.
سردار نجفي در پايان تعداد عطاري هاي بدون جواز در كشور را يكهزار و ۵۰۰ واحد اعلام و تصريح كرد: در كشور حدود ۲ هزار عطاري با جواز موقت ۵ ساله و ۳۸۶ واحد با جواز موقت ۳ ساله مشغول فعاليت هستند.
همچنين اعطاي مجوز موقت حدود ۵۰۰ عطاري نيز در دست بررسي و اقدام است.

۴۸ هزار كلاس چندپايه در كشور وجود دارد
001494.jpg
گروه علمي فرهنگي: مديركل آموزش و پرورش ابتدايي و پيش دبستاني گفت: حدود ۴۸ هزار كلاس چند پايه در مقطع ابتدايي در سراسر كشور وجود دارد كه بيش از ۹۰ درصد كلاسهاي چند پايه در مناطق روستايي و يا كوهستاني تشكيل مي شوند.
حسين احمدي در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: علت اصلي تشكيل كلاسهاي چند پايه اين است كه تعداد دانش آموزان يك پايه در مقطع ابتدايي در يك روستا يا منطقه  به حد كافي نمي رسد و آموزش و پرورش هم نمي تواند آنان را از تحصيل محروم كند.
وي اضافه كرد: متأسفانه بسياري از مردودي هاي مقطع ابتدايي نيز در كلاسهاي چند پايه مناطق محروم و دورافتاده درس مي خوانند.

به گفته يك نماينده مجلس
تعويق آزمون دستياري ابلاغ مي شود
فارس: آقاي خاتمي، در حاشيه حضورش در مجلس، براي اخذ راي اعتماد وزير پيشنهادي وزارت راه و ترابري در گفتگو با نمايندگان مجلس و اعضاي كميته تحقيق و تفحص آزمون دستياري قول داد دستور تعويق آزمون دستياري را به وزير بهداشت ابلاغ كند.
عوض حيدرپور عضو كميته تحقيق و تفحص آزمون دستياري، گفت: بر اساس نظرسنجي هاي انجام شده از داوطلبان آزمون دستياري تاكنون بيش از ۱۰ هزار نفر از ۱۳ هزار نفر داوطلب اين آزمون خواستار برگزاري آزمون دستياري در نيمه دوم ارديبهشت ۸۴ به بعد شده اند ضمن اينكه هنوز شائبه وجود تخلف در برگزاري آزمون دستياري رفع نشده بنابراين مجلس مصرانه خواستار تعويق آزمون دستياري به بهار آينده است.
براساس اين گزارش، سيد علي رياض عضو كميسيون اصل ۹۰ نيز گفت: حدود ۲۵ پزشك طي نامه اي از جابجايي تاريخ آزمون دستياري توسط وزارت بهداشت معترض بودند و اعلام مي كردند كه معاون آموزشي وزارت بهداشت طي مصاحبه اي تاريخ آزمون دستياري را سال آينده عنوان كرده اما وزير بهداشت تاريخ اين آزمون را ۱۳ اسفند اعلام كرده است و اين موضوع از نظر برنامه ريزي ضرر بسياري به پزشكان زده است.
وي ادامه داد: وزير بهداشت به اين موضوع توجه كافي ندارد. اما نمايندگان مجلس تحت فشار جامعه پزشكي هستند چرا كه تعداد زيادي از پزشكان، تعويق آزمون دستياري را مطالبه كردند و نمايندگان مجلس هم بايد پاسخگو باشند.

۵۵۰ خير مدرسه ساز ايراني خارج از كشور زندگي مي كنند
گروه علمي فرهنگي: رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز كشور گفت: ۵۵۰ خير مدرسه ساز ايراني در خارج از كشور زندگي مي كنند كه پيش بيني مي كنيم اين تعداد در سال آينده افزايش يابد.
محمدرضا حافظي افزود: حدود دو ماه پيش به حاشيه خليج فارس سفري داشتيم؛ در اين كشور بيش از ۳۰۰ هزار ايراني وجود دارد كه اگر اين افراد را رها كنيم حتي مليت خود را فراموش مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس وي اضافه كرد: جامعه خيرين مدرسه ساز دفتري را در كشورهاي حاشيه خليج فارس تشكيل داده است و در افراد ايراني ايجاد انگيزه مي كند تا در داخل كشور در زمينه ساخت مدرسه سرمايه گذاري كنند.
حافظي اظهار داشت: خوشبختانه تلاش جامعه خيرين مدرسه ساز بسيار خوب بوده است و انگيزه در ايرانيان مقيم خارج بيشتر شده است بنابراين پيش بيني ما افزايش تعداد خيرين خارج از كشور است.

فرا خوان مشمولان متولد ۱۳۵۵تا۱۳۶۳ خدمت نظام
ايرنا: تمامي  مشمولان  ديپلمه  و زير ديپلم  متولد سالهاي  ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۳ براي  اعزام  به  خدمت  سربازي  در بهمن ماه  فراخوانده  شدند.
معاونت  وظيفه  عمومي  نيروي  انتظامي  ديروز  در اطلاعيه اي  با اعلام  اين  خبر افزود: تمامي  مشمولان  ديپلمه  غايب  و غير غايب  تهراني  متولد اين  سالها كه  دفترچه  آماده  به  خدمت  دريافت  كرده اند، بايد ساعت  هفت  صبح  روز يكشنبه  ۱۸ بهمن ماه ، به  محل  اين  معاونت  در ميدان  سپاه  تهران  مراجعه  كنند.اين  اطلاعيه  ادامه  داد: مشمولان  زير ديپلم  غايب  و غيرغايب  نيز بايد در ساعت  هفت  صبح  روز دوشنبه  ۱۹ بهمن ماه  به  اين  مكان  مراجعه  كنند.تمامي  مشمولان  ديپلمه  و زير ديپلم  غايب  و غيرغايب  متولد سالهاي  ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۳ كه  از مراكز وظيفه  عمومي  شهرستانها دفترچه  آماده  به  خدمت  دريافت  كرده اند نيز بايد از ساعت  هفت  صبح  روز يكشنبه  هيجدهم  تا پايان  وقت  اداري  دوشنبه  نوزدهم  بهمن  براي  اعزام  به  خدمت  دوره  ضرورت  به  اين  مراكز بروند.طبق  اطلاعيه  ناجا، مشمولان  متولد سال  ۱۳۶۴ كه  از مركز رايانه  معاونت  وظيفه  عمومي  ناجا برگه  اعزام  به  خدمت  و نيز برگه  معرفي  به  محل  آموزش  دريافت  كرده اند، شخصاً بايد در موعد تعيين شده  با همراه  داشتن  اين  برگه  به  مركز آموزش  اعلام  شده  مراجعه  و خود را معرفي  كنند.تمامي  مشمولان  قبل  از موعد اعزام  بايد واكسن  مننژيت  تزريق  كنند و اين  موضوع  توسط  واكسيناتور در دفترچه  يا برگه  اعزام  به  خدمت  آنها درج  و ممهور شود.

پرونده ۳۴۰۰ فارغ التحصيل دانشگاهي
بدهكار به صندوق رفاه به دادگاه رفت
گروه علمي و فرهنگي: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: پرونده ۳ هزار و ۴۰۰ فارغ التحصيل دانشگاه ها كه از صندوق وام گرفته و تسويه حساب نكرده اند، به دستگاه قضايي ارجاع داده شد.
حميد خوشگفتار، در گفت وگو با ايسنا، فارغ التحصيلان بدهكار به صندوق رفاه دانشجويان را به دو دسته تقسيم كرد و گفت: دسته اول فارغ التحصيلان قبل از سال ۷۶ و دسته دوم مربوط به سال هاي بعد از آن هستند كه با اطلاعات جمع آوري شده مشخص شد فارغ التحصيلان پيش از سال ۷۶ حدود ۱۰ ميليارد تومان به صندوق رفاه بدهكارند.
وي با بيان اين كه پس از سال ۷۶ از دانشجويان متقاضي وام، تعهد بازپرداخت اخذ و دفترچه اقساط به آنها داده شد، اظهار كرد: اكثر اين دانشجويان اقساط وام هايشان را در موعد مقرر پرداخت مي كنند.
خوشگفتار در مورد نحوه برخورد با دانشجوياني كه به موقع اقساط وام خود را پرداخت نمي كنند، گفت: اگر دانشجويي سه قسط را پرداخت نكند اخطار دريافت مي كند و پس از اخطار دوم، به ضامن وي اخطار فرستاده مي شود و درنهايت به اجرا گذاشته مي شود.
رئيس صندوق رفاه وزارت علوم تصريح كرد: وام ۸۰ الي ۸۵ درصد فارغ التحصيلان بعد از سال ۷۶ بازپرداخت شده است.
وي در مورد نحوه بازپرداخت وام هاي اخذ شده از سوي فارغ التحصيلان سال هاي پيش از سال ،۷۶ گفت: براي بازپرداخت وام اين فارغ التحصيلان اقدام به درج آگهي فراخوان در روزنامه ها و مجلات و ابلاغ بخشنامه به سازمان ها شده است.
خوشگفتار در خاتمه خاطرنشان كرد كه همچنين از طريق دانشگاه ها فارغ التحصيلان بدهكار سال هاي ۵۳ به بعد شناسايي شده اند اما از محل سكونت فعلي آنها اطلاعي در دست نيست كه در اين راستا بخشنامه اي از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزي به كليه سازمان هاي دولتي فرستاده شده تا از اين طريق بخشي از آنها شناسايي شوند.

مدير گروه اجتماعي سازمان ملي جوانان:
مهم ترين نگراني جوانان ، اشتغال است
گروه اجتماعي: براساس نتايج پيمايش ملي ارزش  هاي جوانان، ۲۴ درصد جوانان از فرصت  هاي پيش آمده براي مهاجرت استقبال مي  كنند كه اين امر، نگران كننده است.
به گزارش گروه اجتماعي،فرهنگي و نظرسنجي سازمان ملي جوانان، محمدسعيد ذكايي در اين خصوص گفت: طبق اين پيمايش كه از يك نمونه ۱۶ هزار نفري ۱۵ تا ۲۹ ساله انجام شده و ۵۱ درصد آنان را زنان و ۳/۴۸ درصد آنان را مردان تشكيل مي  دهند.
وي افزود: بر اساس نتايج اين نظرسنجي، مهمترين نگراني كه جوانان در مورد آن با ۴۰ درصد اتفاق نظر داشته  اند، اشتغال مناسب است و مسائل مالي و اقتصادي با ۲۰ درصد و مسائل تحصيل و كنكور با ۱۸درصد در رتبه  هاي بعدي قرار گرفتند.
اين استاد دانشگاه، تصريح كرد: طبق اين تحقيق، تحصيل و كنكور براي دختران بيش از پسران حائز اهميت بوده، به طوري كه ۲۰درصد دخترها آن را يكي از نگراني   هاي خود اعلام كرده  اند؛ در صورتي كه تنها ۱۶درصد از پسران به عنوان دغدغه و نگراني از آن ياد كرده  اند.
ذكايي ادامه داد: از طرفي نيز پسران بيش از دختران نگران اشتغال مناسب خود هستند، به طوري كه ۵۰ درصد پسران آن را اولين دغدغه و نگراني خود اعلام كردند، ولي تنها ۳۱ درصد از دخترها شغل مناسب را به عنوان عامل نگراني خود نام بردند.
وي مسائل خانواده و ازدواج را اولويت  هاي بعدي جوانان اعلام كرده و افزود: توجه به كسب مهارت در بين پسران، دو برابر دختران بوده به طوري كه پسران با ۵/۱۱درصد و دختران با ۷درصد كسب مهارت را در اولويت  هاي خود قرار دادند.
ذكايي، از ديگر اولويت  هاي جوانان به ازدواج اشاره كرد و گفت: اكثر مسئولين جامعه فكر مي  كنند كه ازدواج جز  ء اولويت  هاي اول جوانان است؛ در صورتي كه فقط ۵ درصد آنان به ازدواج فكر مي  كنند.
اين استاد دانشگاه، با اشاره به انتظارات جوانان از دولت، گفت: بيش از نيمي از جوانان از دولت، تامين شغل و امنيت شغل، ۱۰درصد مشكلات مالي و ۱۰درصد نيز امنيت اجتماعي را خواستار هستند.
وي افزود: با توجه به تفكيك جنسيتي، نگراني زنان نسبت به امنيت اجتماعي ۵/۱۳ درصد بوده؛ در صورتي كه پسران تنها ۶/۶ درصد در اين خصوص اظهار نگراني كرده  اند.
ذكايي، سازمان  هاي صدا و سيما، آموزش و پرورش، سازمان ملي جوانان، نيروي انتظامي و بسيج را از سازمان  هاي موفق در زمينه اجراي مسائل مربوط به جوانان نام برد.
وي، در خصوص هويت ديني، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد جوانان آن را رو به رشد و براي ۸۴ درصد از جوانان اعتقاد و پايبندي به مذهب مهم است.
اين استاد دانشگاه، افزود: ۶۶ درصد از جوانان معتقدند پايبندي به اخلاقيات انسان را از دين بي  نياز نمي  كند و ۸۶ درصد نيز معتقدند هيچ عبادتي جاي نماز را نمي  گيرد و نيمي نيز معتقدند خدمت به همنوع، جاي عبادت و دين را مي  گيرد.
وي ادامه داد: ۶۵ درصد جوانان به نماز خواندن زياد اهميت مي  دهند.
عضو دفتر مطالعات و تحقيقات در خصوص هويت ملي، گفت: ۸۶ درصد جوانان به ايراني بودن خود افتخار مي  كنند، ۸۵ درصد توهين به ايران را تحمل نمي  كنند و ۳۵ درصد فرهنگ كشورشان را از كشورهاي ديگر عقب افتاده مي  دانند.
وي، با اشاره به تحقيق انجام شده براساس تفكيك جنسيتي بين دختران و پسران، گفت: بر اساس اين تحقيق، گرايش ديني در دخترها بيشتر از پسران است و ارزش تحصيلي، شغلي پسران بهتر از دختران است و همچنين نگراني از امنيت اجتماعي در بين دخترها دو برابر پسران است.
ذكايي تصريح كرد: در خصوص ارزش اجتماعي نگراني دو جنس مانند هم است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |