پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۰ - Feb 3, 2005
۱۲ هزار طرح صنعتي با اشتغالزايي
۴۹۰ هزار نفر در كشور اجرا مي شود
001479.jpg
گروه اقتصادي: آمار مربوط به طرح هاي صنعتي حاكي از آن است كه حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح صنعتي براي اشتغالزايي ۴۹۰ هزار نفر در كشور در حال اجرا مي باشد.
به گزارش خبرنگار ما اين طرح ها با پيشرفت ۲۰ تا ۹۹ درصد در حال اجرا هستند.
سرمايه لازم براي به بار نشستن اين طرح ها در حدود ۱۷۶ هزار ميليارد ريال تخمين زده شده كه اين ميزان در حدود ۲۰ ميليارد دلار است.
از كل طرح هاي صنعتي كشور ۴۴۴۵ طرح با پيشرفت ۲۰ تا ۴۰ درصد در اين محدوده قرار دارند.
همچنين بالغ بر ۳ هزار و ۲۱۱ طرح صنعتي كشور هم اكنون ۴۰ تا ۶۰ درصد پيشرفت دارند كه ۲۵ درصد از كل طرح ها مي باشند.
حجم سرمايه گذاري در اين گونه طرح ها ۲۷ هزار و ۷۹۹ ميليارد ريال پيش بيني شد است.
اين گزارش مي افزايد كه حدود ۴۹۳۳ طرح از طرح هاي مذكور تا پايان آذر ماه ۶۰ تا ۹۹ درصد پيشرفت داشته اند كه در صورت نهايي شدن اين دسته از طرح ها ۱۹۰ هزار نفر صاحب شغل خواهند شد.
هرچند اين تعداد زياد از طرح هاي صنعتي در كشور در حال اجرا است اما به دليل عدم تخصيص به موقع اعتبارات مدت زمان زيادي طول خواهد كشيد تا طرح هاي مذكور به بهره برداري برسند.
امسال تنها ۵۳ درصد از اعتبارات مربوط به طرح هاي عمراني تخصيص داده شده است.

طي ۱۰ ماهه امسال ۷/۲۶ ميليون تن
سيمان در كشور توليد شد
گروه اقتصادي: دفتر صنايع معدني وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: ۳۸ كارخانه سيمان كشور در ۱۰ ماهه امسال ۷/۲۶ ميليون تن سيمان توليد كردند كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، ميزان صادرات سيمان نيز در ۱۰ ماهه ياد شده به يك ميليون و ۲۰۰ هزار تن رسيد كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۹۰ درصد رشد داشت. توليد سيمان تا پايان امسال به بيش از ۵/۳۱ ميليون تن و ميزان ظرفيت ايجاد شده امسال به ۵/۳۲ ميليون تن مي رسد. اين گزارش حاكيست: ايران با توليد ۵/۳۱ ميليون تن سيمان حدود ۷/۱ درصد سيمان توليدي جهان را دارد.
شايان ذكر است از محل حساب ذخيره ارزي نيز تاكنون براي ظرفيتي حدود ۴۰ ميليون تن سيمان گشايش اعتبار شده و قرار است ظرفيت توليد سيمان در پايان برنامه چهارم به ۷۰ ميليون تن برسد.

مديرعامل شركت قطارهاي مسافربري رجاء:
زمان و چگونگي پيش فروش بليت هاي نوروزي
قطار تا ۱۰ روز آينده اعلام مي شود
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: زمان و چگونگي پيش فروش و ميزان افزايش قيمت بليت هاي قطارهاي مسافري رجاء در ايام نوروز حداكثر تا ۱۰ روز آينده اعلام خواهد شد.
محسن پورسيد آقايي در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هم اكنون در حال برنامه ريزي براي اعلام زمان و چگونگي پيش فروش بليت قطارهاي رجاء براي ايام نوروز هستيم و زمان پيش فروش و قيمت اين بليت ها طي ۱۰ روز آينده به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد.
مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجاء در خصوص ميزان افزايش احتمالي قيمت بليت قطارهاي اين شركت در ايام نوروز گفت: مطابق روال هر ساله افزايش ۲۰درصدي بهاي بليت قطارهاي مسافربري و اتوبوس خاص ايام نوروز، مطرح است گرچه اين ميزان افزايش منوط به تصويب نهايي ستاد بازرسي و كنترل قيمت ها خواهد بود و ميزان افزايش قيمتها با نظر اين ستاد اعلام مي شود.
وي در زمينه اين كه چه تدابيري براي پيش خريد آسانتر اين بليت ها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: علاوه بر ادامه تمهيدات سالهاي گذشته، از جمله برنامه هايي كه براي پيش فروش آسانتر بليت قطارهاي مسافري در ايام نوروز از قبل نيز مورد توجه قرار گرفته، فروش بليت از طريق شبكه اينترنت است و امسال نيز ۱۰درصد پيش فروش بدين روش خواهد بود و دركنار آن درصدد هستيم تا نظارت و كنترل بيشتري را بر آژانس هاي پيش فروش بليت هاي نوروزي اعمال كنيم.
پورسيدآقايي در خصوص اين كه آيا اعلام زمان خاص براي پيش فروش اين بليت ها مشكلاتي را براي متقاضيان به همراه نخواهد داشت، گفت:  اعلام زمان خاص براي پيش فروش بليت هاي نوروزي اين شركت به منظور فراهم ساختن امكان دسترسي يكسان همه متقاضيان به اين بليت ها و رعايت عدالت است.
وي افزود: با توجه به افزايش تقاضاي سفر با قطار در ايام نوروز، عرضه متمركز و همزمان اين بليت ها از طريق پيش فروش موثرترين گزينه براي بهره مندي يكسان مردم و پيش خريد بليت هاي نوروزي است كه به همين دليل همه ظرفيت پيش  فروش بليت هاي مذكور، در يك روز اعلام مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، از جمله عللي كه موجب افزايش تقاضا براي مسافرت از طريق قطار در اين ايام مي گردد نبود سيستم مشخص و هماهنگ پيش فروش بليت ساير بخش هاي حمل و نقل مسافر مانند شركتهاي هواپيمايي و اتوبوسراني در ايام نوروز است كه سرگرداني متقاضيان و فشار مضاعف بر سيستم حمل و نقل ريلي را به دنبال خواهد داشت.

طي نه ماهه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل
ارزش پول ملي ۵ درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي: براساس گزارش بانك مركزي در نه ماه اول سال جاري متوسط نرخ فروش دلار آمريكا در بازار آزاد ۸۷۱۱ ريال بوده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۵ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ما آخرين آمار منتشر شده توسط بانك مركزي حاكي از آن است كه نرخ فروش هر دلار آمريكا در بازار آزاد در آذر ماه به ۸۸۱۶ ريال رسيد كه اين نرخ در مقايسه با آذرماه سال گذشته حدود ۲/۵ درصد افزايش داشته است.
اين گزارش حاكي است كه نرخ هر دلار در پايان آذر سال گذشته ۸۳۷۷ ريال بوده است كه به اين ترتيب هر دلار در آذرماه سال جاري ۴۳۹ ريال گران تر شده است.
بنا بر اين گزارش نرخ هر دلار در ابتداي سال جاري ۸۵۳۶ ريال بوده است كه در پايان فصلهاي بهار و تابستان به ۸۶۲۰ و ۸۷۷۸ ريال افزايش يافته است.
اين گزارش حاكي است كه هرچند نرخ دلار در نه ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵ درصد افزايش داشته است اما اين افزايش كمتر از متوسط نرخ تورم كه حدود ۱۵ درصد است، مي باشد.
به عقيده برخي اقتصاددانان عدم افزايش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم باعث مي شود تا قدرت رقابت كالاهاي داخلي در مقابل ديگر كشورها كاهش يابد و اين در حالي است كه برخي ديگر از اقتصاددانان از جمله نمايندگان مجلس هفتم معتقدند نرخ فعلي دلار در بازار آزاد نرخ بالايي است كه به توليدكنندگان داخلي ضربه مي زند.
به گزارش خبرنگار ما، متوسط نرخ هر دلار در بودجه سال جاري حدود ۸۳۰ ريال در نظر گرفته شده و با توجه به اين كه متوسط نرخ دلار در نه ماهه سال جاري ۸۷۱۱ ريال بوده كه به اين ترتيب دولت از محل افزايش هر دلار حدود ۴۱۱ ريال درآمد بيشتري كسب كرده است. به اين ترتيب دولت در نه ماه آغاز سال جاري نزديك به ۵۰۰ ميليارد تومان كسب درآمد كرد كه اين مهم جبران بخشي از كسري دولت در سال جاري شده است. به عقيده صاحبنظران وابستگي بودجه به دلارهاي نفتي از جمله معضلات اقتصاد ايران است كه هرچه سريعتر بايد در جهت اصلاح آن اقدام شود.

وزير صنايع و معادن:
پروژه ال ۹۰ مورد حمايت جدي وزارت صنايع و معادن است
ايسنا: وزير صنايع ومعادن در مراسم افتتاح مركز تحقيق و توسعه شركت توسعه معادن روي ايران گفت: عزم وزارتخانه براي حمايت از پروژه ال ۹۰ جدي است.
اسحاق جهانگيري با اشاره به اينكه مخالفتي با واردات خودرو به كشور ندارد افزود: با تدابير انديشيده شده ۵۰ درصد قطعات ال ۹۰ در ايران توليد خواهد شد.
وي تاكيد كرد: سياست اصولي ما، گام برداشتن در راه ارتقاي كيفيت خودروهاي ساخت داخل و كاهش قيمت آنهاست.
بررسي مجدد قرارداد ال ۹۰
در كميسيون اصل ۹۰
در همين رابطه مخبر كميسيون اصل ۹۰ مجلس خبر داد: در جلسه جمع بندي نهايي قرارداد ال ۹۰ مصوب شده كه كل اين قرارداد براي رفع برخي اشكالات حقوقي مجددا بررسي شود.
بنايي تأكيد كرد: كل قرارداد ال ۹۰ يك بار ديگر از سوي كميسيون اصل ۹۰ به خاطر برخي از اشكالات بررسي خواهد شد.
وي افزود: علاوه بر اصلاحات مركز پژوهش هاي مجلس در قرارداد ال ۹۰ در جمع بندي كه اعضاي كميسيون اصل ۹۰ روز سه شنبه داشتند اشكالاتي مطرح شد كه بعضا حقوقي بودند.وي گفت: بررسي كل قرارداد ال ۹۰ از سوي كميسيون اصل ۹۰ تا ۲ هفته ديگر انجام خواهد شد و در صورت رفع نواقص و اصلاح اشكالات به تصويب كميسيون مي رسد.

تجارت خارجي ايران در ده ماه اول سال
واردات ۲۹ ميليارد دلار، صادرات غيرنفتي ۷/۵ ميليارد دلار
گروه اقتصادي: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تن كالاي غير نفتي به ارزش ۵ ميليارد و ۷۶۷ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار صادر شده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب ۱۲ و ۱۱ درصد رشد نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي گمرك، از كل صادرات در اين مدت۳۱ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار مربوط به تجارت چمداني و ۳۵۲ ميليون دلار مختص بازارچه هاي مرزي بوده است.
بخش هاي صنعت و پتروشيمي با ۵/۶۶ درصد، كشاورزي با ۲/۲۰ درصد، فرش و صنايع دستي با ۸/۸ درصد و مواد معدني با ۵/۴ درصد بيشترين ميزان صادرات غير نفتي در ۱۰ ماهه نخست امسال را به خود اختصاص دادند.
همچنين در ۱۰ ماهه اول امسال ۲۷ ميليون و ۱۰۴ هزار تن كالا به ارزش ۲۹ ميليارد و ۲۲۷ ميليون دلار وارد كشور شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲/۷ درصد و از حيث ارزش ۲/۳۴ درصد افزايش يافته است.
اين گزارش حاكيست، در مدت ياد شده ۳/۴۸ درصد از كل كالاهاي وارداتي( به لحاظ ارزش) از گمرك بندر شهيد رجايي بندر عباس و ۲/۱۷ درصد از گمرك بندر امام خميني(ره) وارد كشور شده است.

گفت وگوي امروز
طرح تحقيق و تفحص از خودروسازان اسفند امسال اجرايي مي شود
گروه اقتصادي: طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي كشور با اكثريت آرا روز گذشته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
در واقع اين سومين باري بود كه طرح فوق مطرح مي شد. در همين زمينه با سيد حسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس به عنوان مخالف اين طرح و احمد مهدوي ابهري مخبر كميسيون صنايع و معادن به عنوان موافق گفتگو كرديم.
***
* طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي چرا با تاخير مصوب شد؟
سيد حسين هاشمي:طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي كشور براي بار سوم در سال جاري در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد. در مرحله نخست نتيجه گزارش مجلس ششم در ۶ خرداد امسال خوانده شد. ۲ ماه گذشته نيز مجددا طرح فوق مطرح گرديد كه طي قرائت گزارشي از سوي مخبر كميسيون صنايع و معادن از سوي يكي از امضاكنندگان طرح پس گرفته شده و از دستور كار خارج گرديد. در واقع طرح فوق براي بار سوم از سوي عده اي از نمايندگان مطرح گرديد آن هم در شرايطي كه طبق قانون براي طرح دوباره آن با توجه به اينكه يك بار در صحن علني مطرح شده بود نبايد تا ۶ ماه ديگر عنوان مي گرديد.
در واقع هيات رئيسه مجلس با توجه به جابجاشدن برخي پرسش ها عنوان كرد كه كميسيون صنايع و معادن مي تواند اين طرح را مجددا مطرح كند كه البته باز در كميسيون رد شد اما پس از ارائه گزارش آن در صحن علني مجلس با اكثريت آرا مصوب شد.
* آيا واقعا نيازي به طرح دوباره تحقيق و تفحص در مجلس هفتم بود؟
با توجه به اينكه تمام موضوع ها دهها بار است كه مطرح شده اند و قبلا نيز اين طرح در مجلس ششم عنوان شده بود ديگر نيازي به طرح دوباره آن نبود.
نمايندگان مي توانستند گزارش تحقيق و تفحص دوره ششم را پيگيري كنند يا اينكه بار قبلي كه همين موضوع مطرح شد آن را پس نمي گرفتند. در واقع دليلي براي سه بار مطرح كردن يك موضوع در مدت زمان كوتاهي وجود ندارد.
*نتيجه اجرايي شدن طرح فوق چيست؟
با توجه به اينكه اجرايي شدن اين طرح در فعاليت خودروسازان ايجاد اختلال مي كند هيچ بهبودي در روز فعاليت خودروسازان شاهد نخواهيم بود.
***
*علت تاخير در تصويب طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي كشور چه بود؟
احمد مهدوي ابهري:همزمان با ارائه قبلي طرح تحقيق و تفحص كه از سوي كميسيون صنايع و معادن به صحن علني مجلس فرستاده شده بود، شرايطي بوجود آمد كه طي آن اين طرح پس گرفته شد و اصلا مطرح نگرديد. در واقع در مجلس هفتم اين اولين باري بود كه طرح فوق مطرح مي شد كه با اكثريت آرا راي آورد.
*طرح فوق از چه زماني اجرايي خواهد شد؟
با توجه به مصوب شدن اين طرح همزمان با مشخص شدن اعضاي هيات تحقيق و تفحص در كميسيون صنايع و معادن پس از اتمام تعطيلات مجلس (۲۵ بهمن ماه) و پس از تصويب لايحه بودجه در اسفندماه سال جاري طرح فوق اجرايي مي گردد.
*تبعات اجرايي شدن اين طرح چه خواهد بود؟
طرحهاي تحقيق و تفحص در جهت شناسايي نقاط ضعف و رفع آنها اجرا مي شوند. درست است كه نمايندگان به ويژه اعضاي كميسيون صنايع و معادن از توليدات داخلي با كيفيت، با استاندارد و به نفع مردم حمايت و دفاع مي كنند، اما با توجه به اينكه تحقيق از نهادهاي اقتصادي حق مجلس و نمايندگان است، لذا نمايندگان از اين حق براي شناسايي نقاط ضعف و پيگيري آنها استفاده مي كنند تا چاره اي براي حل مشكلات انديشيده شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۴۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۵۰۹

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |