چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۵ - Feb 9, 2005
تاريخ IT جهان به حراج گذاشته شد
گروه انفورماتيك: خانه حراج كريستينر آمريكا دوره كاملي از سرگذشت دنياي ديجيتال را به حراج گذاشته است. در اين مجموعه موضوعاتي چون تاريخ كامپيوتر، اينترنت و مخابرات جهان را دربرمي گيرد.
به گزارش پي.سي.ورلد، حراجي كه قرار است با عنوان منشأ دنياي مجازي در اواخر ماه جاري در شهر نيويورك آمريكا برگزار شود شامل يك هزار و ۱۴۱ سند مربوط به سرگذشت دنياي ديجيتال است به گفته برگزاركنندگان اين رويداد، انتظار مي رود اين حراجي فروشي بالاي دو ميليون دلار داشته باشد.در اين حراج اجناس زيادي مانند اسناد و نوشته هاي مختلف توسط محققان و مخترعان عرصه كامپيوتر و ارتباطات وجود دارد.
براي مثال يكي از جالب ترين اجناس موجود، استشهاد  نامه رسمي الكساندر گراهام بل مخترع تلفن است كه توسط دادگاه آمريكا در اختيار برگزاركنندگان حراج گذاشته شده است. كارشناسان ارزش اين سند را بين هزار تا هزارو پانصد دلار دانسته اند. از ديگر اجناس قابل توجه اين رويداد فروش كتابهاي كامپيوتري قديمي توسط كلكسيونر معروف اين حوزه جرمي نورمن است.
وي كه در سال ۱۹۷۱ شروع به جمع آوري و آرشيو بندي كليه اسناد، مدارك و كتابهاي مربوط به كامپيوتر و شكل  گيري آن كرده بود، تصميم دارد مجموعه خود را به فروش بگذارد در اين مجموعه اسناد بسيار جالبي از قبيل اولين برنامه نرم افزاري ذخيره شده بر روي كامپيوترها، اسناد مربوط به تأسيس اولين شركت كامپيوتري دنيا و يا اولين برنامه نوشته شده براي كامپيوترهاي الكترونيكي را مشاهده كرد.حراج كريستينر پنجم اسفند سال جاري (۲۳ فوريه) در شهر نيويورك برگزار خواهد شد.

آي.بي.ام
000180.jpg
جيم كال، مدير اجرايي فناوري موبايل شركت آي.بي.ام، در يك كنفرانس خبري در سان فرانسيسكوي آمريكا، يك تراشه پيشرفته تلفن همراه را كه حاصل تحقيقات چهار ساله شركت آي.بي.ام، توشيبا و سوني است، به حضار نشان مي دهد. اين ريزپردازنده كه در نسل بعدي پلي استيشن و بازيهاي ويدئويي استفاده خواهد شد، يك رقيب جدي براي محصولات اينتل و مايكروسافت محسوب مي شود.آي بي ام ادعا كرده است كه اين تراشه ۱۰برابر نمونه هاي قبلي كيفيت دارد.

رسانه هاي آمريكايي تحت فشار دولت بوش
گروه انفورماتيك: دولت آمريكا به شركت هاي پخش كننده رسانه اي صوتي- تصويري اين كشور اولتيماتوم داد، چنانچه تا ۲ سال ديگر به فناوري ديجيتال مجهز نشوند، آنها را ملزم به پرداخت جريمه ۵۰۰ ميليون دلاري خواهد كرد.
به گزارش رويترز، جورج بوش طرح جريمه رسانه ها را همراه با لايحه پيشنهادي بودجه ۵۷/۲ ميليارد دلاري آمريكا روز دوشنبه تقديم كنگره اين كشور كرد. هدف اصلي اين طرح فشار هرچه بيشتر به رسانه هاي صوتي- تصويري براي مجهز شدن به فناوري ديجيتال است. در حال حاضر به رسانه ها بخشنامه هايي جهت متوقف ساختن پخش برنامه هاي خود به صورت آنالوگ تا پايان سال ۲۰۰۶ شده است، اما هنوز اقدام اجرايي در اين زمينه صورت نگرفته است.
طبيعتاً  اين خبر در ميان رسانه ها بازتاب هاي چندان خوبي نداشته است؛ چرا كه تا مدتها رسانه هاي صوتي- تصويري آمريكا از حمايت اعضاي كنگره در مورد عدم پرداخت ماليات هاي سنگين برخوردار بودند اما اكنون با بودجه بندي جديدي كه مطرح شده شرايط جديدي را بايد تجربه كنند.
نگراني صاحبان اين گونه رسانه ها بيشتر از اين كه متوجه اولتيماتوم ۵۰۰ ميليون دلاري باشد، معطوف به كم شدن ميزان بودجه بندي خود در طرح جديد است. بسياري از رسانه ها قطع بودجه خود توسط دولت را تا ۱۰ ميليون دلار عنوان كردند.
به هر حال اتفاقي كه براي رسانه هاي آمريكا و اعتبارات مالي آنها افتاده است علاوه بر اين كه صاحبان و متوليان اين امر را دچار تشويش كرده، نظريه پردازهاي حقوقي را نيز به فكر واداشته است؛ به عقيده بسياري از اين افراد آزادي عمل و ضمانت شغلي اين مؤسسات با لايحه جديد بودجه آمريكا در معرض تهديد جدي قرار خواهد گرفت.

آن لاين
كاربري لينوكس در صنعت نفت بررسي مي شود
گروه انفورماتيك: مديران ارشد صنايع نفت پتروشيمي مسأله سيستم عامل ملي بر پايه لينوكس و جايگزيني سيستم عامل ملي را بررسي مي كنند.
به همين منظور همايش يك روزه «سيستم عاملي ملي و صنعت نفت و گاز و پتروشيمي» با مخاطبان مديران ارشد اين صنايع در محل مركز آموزش صنايع پتروشيمي برگزار خواهد شد.بررسي تصميم سازي ها و برنامه ريزي هاي شوراي عالي اطلاع رساني و شوراي عالي انفورماتيك به همراه معرفي طرح ملي لينوكس فارسي، معرفي جنبش متن باز، لينوكس و رويكردهاي صنايع نفت و گاز و پتروشيمي جهان و ارائه راهكارها و برنامه هاي عملي به مديران جهت مهاجرت در سيستم عامل از سرفصل ها و عناوين اصلي اين سمينار است.

رصد خانه
نقشه دماي سطح زحل
گروه دانش: سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا «ناسا» اولين نقشه انتشارات گرمايي سطح سياره كيوان و همچنين حلقه موجود در اطراف اين سياره را منتشر كرد.
به گزارش آنانوا، اين تصوير نشان دهنده ميزان حرارت منتشر شده از سطح كيوان ، با كنار هم قرار دادن ۳۵ تصوير كوچكتر كه در رصدخانه «هاوايي» در آمريكا ايجاد شده اند، فراهم آمده است. در اين تصوير مشخص شده كه گرمترين نقطه سياره كيوان ، ناحيه برجسته اي درست در مركز قطب جنوب اين سياره است. نيمكره جنوبي اين سياره نيز در تصوير گرمتر از نيمكره شمالي به نظر مي رسد كه با توجه به اينكه فصل تابستان به تازگي در نيمكره جنوبي سياره كيوان به پايان رسيده ، اين موضوع قابل توجيه است. اين تصاوير در آدرس قابل مشاهده است
www.ananova.com/news/story/sm-127067.html

ويروس
حمله كد مخرب از داخل RealPlayer و IE
گروه انفورماتيك: محققان امنيتي، راهي براي تركيب دو نقطه ضعف غيرمرتبط باهم و اصلاح نشده ريل پلي ير و اينترنت اكسپلورر يافته اند كه به هكرهاي مخرب، قدرت جمله به كامپيوتر را مي دهد.
به گزارش شبكه فنآوري اطلاعات ايران، براساس گزارش منتشر شده از طرف سكونيا، كد مخربي كه مي تواند براي دور زدن سيستمها و حمله به آنها استفاده شود، در وب رها شده و ميليون ها كاربر RealPlayer را در معرض خطر قرار داده است. نقطه ضعف RealPlayer كه در نمونه ۱۰‎/۵ تاييد شده است (build ۶‎/۰‎/۱۲‎/۱۰۵۶) باعث مي شود تا فايلهاي ريل مدياي rm بتوانند فايلهاي محلي كامپيوتر را در برازر داخلي آن باز كنند. يك هكر مخرب مي تواند وب سايتي درست كند كه يك مستند HTML را از طريق يك فايل ريل مدياي قلابي در داخل كامپيوتر باز كند. با همكاري نقطه ضعف شناخته شده IE، هكر مي تواند فايلها را مجبور كند تا بصورت خودكار از برازري كه با RealPlayer همراه است باز شوند. توصيه اكيد مي شود كه به هيچ وجه فايلهاي rm را از منابع ناشناس باز نكنيد تا آنكه خبر بعدي دال بر حل مشكل برسد. ريل پلي ير ۱۰‎/۵ نمونه فعلي پخش كننده مدياي شركت RealNetworks است كه در دو نمونه Plus و Basic براي ويندوز، مك OS X ، لينوكس، يونيكس، Plam OS و Symbian OS وجود دارد. اين نمونه بصورت اپن سورس OpenSource تحت نام پخش كننده Helix هم وجود دارد.

گوشي همراه ويژه سالمندان
بر اساس تحقيقات انجام شده افراد مسن گاهي اوقات در هنگام استفاده از گوشي هاي همراه كوچك با مشكلاتي مواجه مي شوند و طريقه استفاده از آن براي افراد مسن تا حدودي پيچيده به نظر مي رسد از اين رو شركت CZECH قصد دارد گوشي هايي نسبتا بزرگ تقريبا همانند نوع اوليه آن را توليد كرده و در اختيار آنان قرار دهد. به گزارش موج،تاكنون اين شركت بيش از ۱۰۰ هزار سفارش براي دستگاه هاي نوين در اندازه گوشي هاي قديمي دريافت كرده است.

وصله هاي مجازي اما كارآمد
گروه دانش: توسعه تكنولوژي هاي امنيت به كسب و كارها امكان مي دهد تا بدون نياز به صرف هزينه و تهديدهاي ناشي از نصب وصله  ها، از شبكه هاي آي تي خود در برابر آسيب پذيري هاي جديد محافظت كنند.
طي دو سال آتي، شاهد نياز فوري و ضروري به استفاده از وصله  هاي مجازي خواهيم بود. اين تكنولوژي به شركت ها امكان مي دهد تا بدون ارتقاي سيستم هاي خود، از اثرات و قابليت هاي وصله  هاي امنيتي بهره مند و برخوردار شوند.
به گزارش system group ، گرهارد اشلبك، مدير تكنولوژي در شركت تأمين كننده امنيت، كوآليز گفته است كه كار توليد وصله  هاي مجازي در حال انجام است. اين تكنولوژي هزينه ها و پيچيدگي هاي وصله  هاي كنوني را كاهش خواهد داد.

توليد كامپيوترهاي تك مولكولي
گروه انفورماتيك: دانشمندان نانوفناوري از امكان توليد كامپيوتر هاي تك مولكولي خبر دادند.
به گزارش ساينس نيوز، پژوهشگران نانوفناوري روس و انگليس ادعا مي كنند نخستين ساختار با ضخامت يك اتم را ساخته اند و به كمك اين فناوري قادر خواهند بود نسل بعدي كامپيوتر ها را در ابعاد بسيار كوچك توليد كنند. اين ساختار، توانايي ايجاد گروه جديدي از مواد را دارد كه از فرط نازكي تنها ۲ بعد دارند. گروهي از محققان دانشگاه منچستر انگليس به رهبري پروفسور آندره گيم به تازگي توانسته اند با استفاده از بلورهاي گرافيت، ورقه هاي فوق نازك را از اتم هاي كربن استخراج كنند. جوگريدي، سخنگوي دانشگاه منچستر در اين باره مي گويد: ساختار كربني گرافيت، نازك ترين ساختار ممكن است ورقه اتمي به دست آمده پايدار بسيار انعطاف پذير، محكم و به مقدار قابل ملاحظه اي هادي است.

درمان پوسيدگي دندان ها به كمك نانوذرات
روش جديدي براي درمان پوسيدگي دندان ها عرضه شده كه نياز به استفاده از هرگونه تزريق و يا كار با ابزارهاي دندانپزشكي از جمله مته را مرتفع مي سازد. به گزارش ايرنا،در اين روش كه در ژاپن و استراليا مرسوم شده ، در ابتدا به كمك ماده ضدعفوني كننده خاصي كه به وسيله ليزر فعال مي شود، بدون نياز به مته دندانپزشكي كليه باكتري ها از بين ميروند. بعد از اين مرحله دندان ها به كمك يك ماده درزگير SEALANT و خمير دنداني خاص كه در خانه استفاده و باعث رشد دندان ها مي شود ترميم مي يابند.

نرم افزار
برنامه مالي جديد آي بي ام
گروه انفورماتيك: آي بي ام برنامه مالي جديدي را براي سازمان هاي كوچك و متوسط (SME) ارائه داده تا كسب و كار در بخش هاي مالي را بهبود بخشد.
محصول جديد IBM Financing Advantage در انگليس، استراليا، كانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن و آمريكا براي انجام معاملات سخت افزارها، نرم افزار و خدمات آي بي ام و غير آي بي ام، در دسترس خواهد بود.به گزارش system group،اين شركت مي گويد كه برنامه جديد، نرخ هاي قابل رقابت، يك ساختار نرخ ساده و يك فرايند تأييد اعتبار را به آنچنان سرعتي ارائه مي دهد كه در اكثر موارد، قراردادهايي با مبالغي تا حدود ۱۷۰هزار پوند طي يك ساعت تبادل مي شوند.كوين كوارانتلو، نايب رئيس امور مالي جهاني آي بي ام براي كسب و كارهاي كوچك و متوسط گفته است: «ممكن است هفته ها به طول انجامد تا اعتبار SME ها تأييد شود، اما با استفاده از محصول جديد IBM Financing Advantage، اين فرايند تقريباً آني و سريع انجام خواهد شد.»

آف لاين
ساخت    ميكرو ماهواره در فرانسه
گروه دانش: دانشمندان   و مهندسان علوم  فضاي فرانسه   طراحي  نسل  جديد ماهواره هاي  كوچك  موسوم  به   ميكرو ماهواره ها را آغاز كردند.
به گزارش INN،اين   ماهواره  نوسان هاي  الكترو مغناطيسي  مربوط به    زلزله كه پيش  از هر زمين  لرزه  ايجاد مي   شود را ثبت  مي كند و در حاليكه   ماهواره هاي  كنوني  چند تن    وزن دارند اين ماهواره  تنها ۱۲۰ كيلو است  و فعاليت هاي   كوه هاي آتشفشاني ، امواج  سونامي  و زمين  لرزه  ها را مورد ارزيابي   قرار مي دهد. هزينه ساخت  ماهواره هاي  كوچك   نيز يك دهم  هزينه  مورد نياز ساخت  ماهواره  هاي  معمولي  است .
ساخت سيستم شبيه ساز رانندگي در ايران
ايسنا: سيستم شبيه ساز رانندگي در ايران ساخته شد.
بهنام عظيم زاده، مجري طرح سيستم شبيه ران در اين باره گفت: در اين سيستم كه از بخش هاي مختلف نرم افزاري، الكترونيكي، مكانيكي و گرافيكي تشكيل شده، از يك كابين واقعي خودرو با تمامي سيستم هاي مكانيكي آن از قبيل گاز، ترمز، كلاچ، فرمان و ديگر اجزاي مورد نياز استفاده شده است.
به گفته وي زماني كه كاربر داخل اين كابين قرار مي گيرد، تصاوير محيط اطراف كه در محيط واقعي فيلمبرداري شده و كيفيت گرافيكي بسيار بالايي دارد از طريق پروژكتور يا مانيتورهاي LCD در زاويه ۱۲۰ تا ۱۷۰ درجه اطراف كابين پخش مي شود و وقتي كاربر با استفاده از سيستم هاي مكانيكي داخل كابين خودروي مجازي را روشن كرده و به حركت در مي آورد تصاوير محيط به نحوي تغيير مي كند كه فرد خود را در شرايطي كاملاً طبيعي احساس مي كند. او افزود: اتاقك خودرو قابليت شبيه سازي لرزش هاي واقعي خودرو را در حين حركت دارد و در مدل هاي پيشرفته، حركت هاي ديناميك قابل ارائه است. سيستم پخش صوتي دستگاه نيز صداي واقعي خودرو را از طريق بلندگو يا هدفن پخش مي كند.
آفتاب از پوست محافظت   مي كند
گروه دانش: پژوهشگران  در يافته اند كه آفتاب از پوست   انسان   در مقابل  سرطان پوست و ساير بيماري   هاي مربوط به  غدد محافظت  مي  كند.
به  گزارش  INN،پژوهشگران  آمريكايي   و سوئدي  در تحقيقاتي جداگانه   به اين  نتيجه  رسيده اند كه كساني  كه  در مناطق  گرم  و آفتابي    زندگي مي كنند به  مراتب  كمتر از كساني  كه  با آفتاب  در تماس  نيستند، در معرض  خطر ابتلا به  سرطان  پوست  قرار دارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |