چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۵ - Feb 9, 2005
آصفي ضمن رد اظهارات بلر گفت:
اظهارات بلر، تبعيت محض از رژيم صهيونيستي است
000228.jpg
ايسنا: آصفي با رد اظهارات توني بلر آن را ناشي از جوزدگي و متاثر از افكار افراطي در تبعيت محض از رژيم صهيونيستي دانست.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: در اظهارات نخست وزير انگليس كه به بهانه مخالفت با تروريسم و تسليحات هسته اي بيان شده حمايت از رژيم صهيونيستي نهفته شده است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران هيچ سنخيتي با تروريسم ندارد و خود از قربانيان تروريسم است و در راه مبارزه با اين پديده شوم بسياري از شهروندان و مسئولان جمهوري اسلامي ايران شهيد شده اند؛ در حالي كه برخي كشورهاي غربي مامن تروريست ها شده اند و كشورهايي مانند انگليس از رژيم صهيونيستي كه نماد آشكار تروريسم دولتي است حمايت مي كنند.
آصفي در خاتمه گفت: نخست وزير انگليس خود نيز به بي پايه بودن اظهاراتش واقف است و به آن چه مي گويد باور ندارد.
گفتني است، بلر در اظهاراتي مضحك ايران را كشوري حامي تروريسم خطاب كرد و از جمهوري اسلامي خواست تا به خواسته هاي اتحاديه  اروپا براي رها كردن برنامه هسته اي اش تن بدهد.
به گزارش شبكه خبري سي.ان.ان، توني بلر، نخست وزير انگليس در اظهاراتي بي پايه از تهران خواست تا روند صلح خاورميانه را با مشكل مواجه نكند.
وي كه در يك كميته ي پارلماني انگليس سخن مي گفت، در اين باره كه آيا او با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا موافق است كه «تهران، اولين حامي تروريسم در جهان است» ؟ مدعي شد: ايران يقينا از تروريسم حمايت مي كند، در اين مساله هيچ شكي وجود ندارد(!)
نخست وزير انگليس در اين باره كه آيا كسي گفته هاي او را باور خواهد كرد، اگر بگويد حمله اي نظامي به ايران به اين دليل كه سلاح هسته اي در اختيار دارد، لازم است؟ تصريح كرد: من چنين چيزي را نمي گويم اين بستگي به مدارك خواهد داشت.
وي در ادامه خطاب به ايران و سوريه گفت كه در جهت منافع آنهاست كه به شبه نظاميان اجازه ندهند از مرزهاي اين دو كشور به عراق وارد شوند و افزود: فكر مي كنم اگر آنها اين گونه فكر كنند كه ورود غيرنظاميان به عراق باعث تضعيف نيروهاي آمريكايي مي شود، دچار اشتباه شده اند.

دكتر توكلي:
عضويت در سازمان تجارت جهاني لازم است
ايلنا: رئيس مركز پژوهش  هاي مجلس شوراي اسلامي در ديدار سفير استراليا ديدگاه  هاي خود را درباره صلح جهاني، سرمايه  گذاري خارجي و عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني تشريح كرد.
در اين ديدار كه ديروز در مركز پژوهش  ها انجام شد، احمد توكلي در پاسخ به مسائل مطرح  شده از سوي جرمي نيومن سفير استراليا در تهران، پيرامون صلح جهاني و مسائل اقتصادي گفت: ما به شرط رعايت عدالت، از روند صلح جهاني حمايت مي  كنيم و البته به استمرار صلح دائمي و عادلانه در جهان مي  انديشيم.
وي همچنين در ارتباط با عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني گفت: ايران عضويت در سازمان تجارت جهاني را لازم مي  داند البته نه به  خاطر اين كه مشتاق آن باشد بلكه براي اين كه جدايي از جهان را منفي مي  داند و نمي  پسندد ولي در همين سازمان تجارت جهاني هم مناسبات صحيحي حاكم نيست و با اين اوصاف الحاق به آن بهتر از انزوا خواهد بود.
توكلي ادامه داد: ايران كه مي  خواهد اهداف انساني خود را ادامه دهد بايد در يك مقطع زماني كه خود مناسب مي  داند و نه براساس توصيه  هاي خارجي به اين سازمان بپيوندد.
جرمي  نيومن سفير استراليا در تهران نيز كه آخرين روزهاي مأموريت خود را سپري مي  كند در ابتداي اين ديدار در سخناني به همكاري  هاي پارلماني، كشاورزي، دانشگاهي و فني ايران و استراليا اشاره كرد و گفت: ايران از اهميت خاصي در منطقه برخوردار است و نقش مهمي را نيز در تحولات خاورميانه ايفا مي  كند.

يادداشت سياسي
تاكتيك زمان در مذاكرات هسته اي
آخرين تصميمي كه در اجلاس نوامبر آژانس بين المللي انرژي هسته اي گرفته شد تعليق داوطلبانه فعاليت هاي هسته اي ايران و ادامه مذاكرات بر سر نحوه تداوم اين فعاليت ها با سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان بود.
ايران پذيرفت تا سه ماه فعاليت هاي هسته اي  اش را تعليق كند تا در اين مدت مذاكرات با كشورهاي اروپايي به نتيجه برسد، اكنون زمان سه ماه به پايان رسيده و نه تنها نتيجه مذاكرات روشن نيست بلكه خبرهاي رسيده حكايت از نارضايتي طرف اروپايي از عدم تفاهم ايران و طرف ايراني از طولاني شدن زمان آن دارد.
اروپايي ها در طي مذاكرات سه ماهه اخير تلاش كردند تا ايران را براي تعليق دائمي فعاليت هاي هسته اي اش قانع سازند و در مقابل آنها نيز مذاكرات كاري و تخصصي براي تداوم روابط اقتصادي و تجاري ايران با اروپا را ادامه دهند. البته، گروه هاي كاري مذاكرات اقتصادي نيز تشكيل شدند ولي ظاهر امر نشان مي دهد كه شروع اين نوع مذاكرات بستگي به قول ايران براي تعليق دائمي دارد؛ در حالي كه ايران حاضر به انجام اين كار نيست، زيرا استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي را حق خود مي داند.
طي روزهاي اخير خبرهايي كه از مذاكرات طرف هاي ايراني و اروپايي مي رسد حاكي از بروز تنش هايي است كه مي رود تا ادامه مذاكرات را با مشكل رو به رو كند.
روز گذشته دور جديد مذاكرات در ژنو آغاز شد، به نظر مي رسد مذاكره كنندگان ايراني در اين مذاكرات ابتدا خواستار محدود و مشخص شدن زمان پايان مذاكرات و حصول نتيجه آن باشند؛ در حالي كه اروپايي ها عكس اين هدف را دنبال مي كنند. آنها ترجيح مي دهند تا با طولاني كردن مذاكرات، زمان را براي ايجاد مشكلات فني در تأسيسات هسته اي ايران بخرند. از نظر كارشناسان مسائل هسته اي، تعليق طولاني مدت فعاليت ها، مي تواند مشكلاتي را از نظر فني براي شروع دوباره آن ايجاد كند. البته اين موضوع نمي تواند هدف دراز مدت اروپا و آمريكا در برابر فعاليت هاي هسته اي ايران باشد، آنها اميدوارند بتوانند در مدت زمان تعليق غني سازي كه از نظر آنان بهتر است به درازا بكشد نظر ايران را براي توقف كامل اين نوع فعاليت ها جلب كنند و اگر موفق به انجام اين كار نشدند باز هم طولاني شدن زمان به نفع آنهاست كه اهداف و برنامه هاي ديگري را پيش بيني و دنبال كنند.

دكتر ولايتي:
تعليق، موقت است قطعاً از غني سازي دست نمي كشيم
ايلنا: علي  اكبر ولايتي، نامزد نهمين دوره انتخابات رياست  جمهوري در گفت  وگوي اختصاصي با روزنامه اماراتي «البيان» تأكيد كرد: ايران حتماً به هر گونه تجاوز رژيم اسرائيل به تأسيسات هسته  اي خود پاسخ خواهد داد.وي در پاسخ به اين سؤال كه آينده مذاكرات هسته  اي ايران و سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه چيست و آيا ممكن است كه ايران غني  سازي اورانيوم را از سربگيرد؛ گفت: همان  گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند «ايران تا زمان نامحدود به مذاكرات ادامه نخواهد داد و اگر روشن شد كه اروپايي  ها ملزم نبوده و هدف آنان، وقت  كشي است در اين صورت ممكن است كه ايران تصميم ديگري اتخاذ كند.
ولايتي افزود: اما در خصوص آنچه مربوط به ماست، جمهوري اسلامي تا حد ممكن تلاش مي  كند كه مذاكرات به صورت مفيد، سازنده و پيشرو به سوي هدف نهايي به پيش برود تا بدين  وسيله اولاً آژانس بين  المللي انرژي اتمي و كشورهاي ديگر از اينكه ايران اهداف نظامي ندارد مطمئن شوند و در ثاني، ايران بتواند به استفاده از فناوري هسته  اي داخلي براي اهداف صلح  آميز ادامه دهد.
وي افزود: از غني  سازي اورانيوم دست نمي  كشيم و هر چه هست تعليق «موقت» غني  سازي است و اين بدين معناست كه تعليق غني  سازي براي يك دوره زماني مشخص است و هدف، توقف نهايي نيست.
ولايتي گفت: اروپايي  ها تلاش مي  كنند بگويند غني  سازي متوقف شود اما قطعاً موضوع، «توقف» نيست زيرا اين (غني  سازي) حق مسلم ايران بر اساس پيمان منع گسترش سلاح  هاي هسته  اي ( ان  پي  تي  ) است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است واشنگتن به مذاكرات هسته  اي بين اروپايي  ها و ايران بپيوندد، گفت: قصدي براي گشودن پرونده جديد براي مذاكره بين ما و آمريكايي  ها مطرح نيست و چه  بسا اشارات آمريكايي  ها در اين مورد، اميدواري آنان براي حل مسالمت  آميز موضوع و به معناي ادامه مذاكرات بين ايران و اروپاست.

نيوزويك:
منافقين به استخدام وزارت دفاع آمريكا درمي آيند
ايرنا: هفته  نامه  آمريكايي  نيوزويك  به  نقل  از مقام هاي  رسمي  اين  كشور نوشت :وزارت  دفاع  ايالات  متحده  در صدد استخدام  تعدادي  از اعضاي  تحت  نظر گروه منافقين  در عراق  براي  عمليات  جاسوسي  در ايران  است .
نيوزويك  در شماره  جاري  خود به  نقل  از مريم  رجوي  در مصاحبه اي  باخبرنگاران  در پاريس  نوشت : تلاش هاي  آمريكا در گذشته  براي  جذب  اين  افراد با شكست  همراه  بوده  است .
يك  مقام  رسمي  به  نيوزويك  گفت : برخي  از غيرنظاميان  و برنامه  ريزان وزارت  دفاع  آمريكا اميدوار هستند ازميان  خبرچين هاي  عضو مجاهدين  (منافقين )در عراق  تعدادي  را دست  چين  و از آن سازمان  جدا كنند. اين  افراد پس  ازگذراندن  آموزش هاي  ويژه  براي  عمليات  جاسوسي  در زمينه  فعاليت هاي  هسته اي  جمهوري  اسلامي ، روانه  ايران  خواهند شد. به  نوشته  اين  نشريه ، به  رغم  از سر گرفته  شدن  تلاش هايي  در كنگره  آمريكا براي  حمايت  و كمك  مالي  به  مجاهدين ، رايس  و وزارت  خارجه  همچنان  با ترديد به  اين  گروه  مي نگرند.
منابع  دولتي  به  نيوزويك  گفته اند كه  سازمان  سيا نيز با استخدام  وجذب  نيروهاي  مجاهدين  مخالف  است  و آنها را قابل  اعتماد نمي داند.
سخنگوي  وزارت  دفاع  در گفت وگو با اين  نشريه  هرگونه  توافق  همكاري  بين وزارت  دفاع  و مجاهدين  را تكذيب  و ادعا كرد، هيچ  برنامه اي  براي  استفاده  ازاعضاي  آن گروه  وجود ندارد.
برد شرمن ، نماينده  كاليفرنيا در مجلس  فدرال  از حزب  دمكرات  كه  داراي روابط نزديكي  با منافقين  است ، مي گويد: وزارت  دفاع  به  آنها مانند رفيق  و وزارت  خارجه  مانند دهشت  افكن  نگاه  مي كند.
واقعيت  شايد اين  باشد كه  آنها در بين  اين  دو تعريف  قرار دارند.

بولتون: با شركت هاي تسليحاتي طرف
قرارداد ايران سختگيرانه عمل مي كنيم
ايسنا: بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، جان بولتون در كنفرانسي بين المللي، چين را به دليل آنچه  توقف نكردن فروش فن آوري موشكي شركت هاي مهمات سازي اش به ايران و ديگر كشورها خواند، سرزنش كرد.
اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد: جان بولتون، معاون وزير امور خارجه آمريكا در كنفرانسي بين المللي كه با حمايت ژاپن در توكيو برگزار شد، با بيان اتهاماتي بي اساس گفت: جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا براي تعليق تجارت با شركت هايي كه فن آوري حساس تسليحاتي را در اختيار ايران و ديگر كشورهايي كه به دنبال سلاح هاي كشتار جمعي هستند، قرار مي دهند سخت گيرانه تر عمل خواهد كرد(!)
براساس اين گزارش، بولتون مدعي شد كه شركت هاي چيني در سال گذشته فن آوري موشكي بالستيك را به ايران، پاكستان، كره شمالي و ليبي ارايه كرده اند.
وي افزود: ما در موارد مختلف نگراني مان را نسبت به اقدامات چنين شركت هايي به دولت چين اعلام كرده ايم و از پكن خواسته ايم تا صادرات اين توليدكنندگان تسليحاتي را تحت نظارت دائم و دقيق قرار دهد.

انتخاب نهم
مهمترين تهديدات داخلي
ايرنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: رفع تهديدهاي داخلي، توانايي كشور را در عرصه بين الملل افزايش مي دهد.محسن رضايي در مسجد جبرائيل رجايي شهر كرج، بيكاري، فقر، فساد اداري و مشكلات فرهنگي را از مهمترين تهديدهاي داخلي عنوان كرد.
وي گفت: انتخاب افراد توانمند و داراي سوابق مديريتي كارا، راهكاري مناسب براي رفع مشكلات داخلي و بين المللي كشور است.
مصداقي براي اظهارات الهام نيست
محسن آرمين اظهار نظر غلامحسين الهام سخنگوي شوراي نگهبان در مورد رد صلاحيت آن دسته از نامزدهاي احتمالي رياست جمهوري كه صلاحيتشان در انتخابات مجلس هفتم رد شده است را فاقد ارزش حقوقي خواند.عضو سازمان مجاهدين انقلاب گفت: آقاي الهام در شرايطي با قاطعيت از رد صلاحيت كساني كه در انتخابات مجلس هفتم صلاحيتشان رد شده است، صحبت مي كند كه در ميان كانديداهاي موجود هيچ شخصي نيست كه در انتخابات مجلس هفتم رد صلاحيت شده باشد.
ابراهيم يزدي: شايد كانديدا معرفي كنيم
ايلنا: ابراهيم يزدي اظهار داشت كه وي و همفكرانش، حضورشان در انتخابات رياست جمهوري و معرفي كانديدايشان را منوط به تحقق شروطشان كرده اند.يزدي همچنين بر تامين حقوق و آزاديهاي سياسي ملت ايران و لزوم برگزاري انتخابات آزاد و رقابتي تاكيد كرد و نتيجه  آن را كم شدن فشارهاي بين المللي و در راستاي منافع ملي دانست.
تأكيد جبهه دوم خرداد بر مشاركت حداكثري در انتخابات
ايسنا: شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد با صدور بيانيه اي به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي تاكيد كرده است كه انتخابات دوره نهم رياست جمهوري در اين مقطع حساس عرصه مهمي براي نمايش ميزان وفاداري جريان ها و جناح هاي سياسي به ارزش مسلم انقلاب، يعني ميزان راي ملت است، مي باشد. در اين بيانيه بر «تلاش در جهت جلب هرچه بيشتر مشاركت مردم در انتخابات از طريق ايجاد اعتماد در آنها براي موثربودن راي و نظر مردم در فرآيند انتخابات و بعد از آن» تاكيد شده است. شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد در پايان آورده، اميدوار است، انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري به نمادي از ارتقاي سطح سلامت و كيفيت انتخابات در كشور تبديل شود.
شركت در انتخابات رياست جمهوري بزرگترين كار ملت است
ايلنا: مجمع روحانيون مبارز طي بيانيه اي، با اشاره به اينكه انتخابات رياست جمهوري مهم  ترين مسائل پيش  روي جامعه ماست، آورده است: حضور مردم و انتخاب فردي كه بتواند راه دشوار اصلاحات را براي پيگيري مطالبات فراوان مردم ادامه دهد و آن را به سرانجام برساند، بزرگ  ترين كار ملت ايران در ماه  هاي آينده است.
در ادامه بيانيه آمده است: هيچ جامعه  اي نمي تواند نسبت به سرنوشت خود كه يكي از مهم  ترين مظاهر آن تعيين رئيس جمهوري است، بي  تفاوت باشد زيرا تنها با انتخاب رئيس  جمهوري كه تجلي خواست و اراده اكثريت ملت باشد، تحقق اهداف و برنامه  هاي مورد نظر مردم تضمين پيدا خواهد كرد.در اين بيانيه تأكيد شده است كه هر نوع يأس، نااميدي و عدم مشاركت فعال در تعيين سرنوشت خود راه ديكتاتوري و خودكامگي را هموار مي  كند و همان  گونه كه قطعاً هيچ  كس در اين واقعيت ترديد نمي  كند كه انتخابات آزاد مدني  ترين راه رسيدن به آزادي و استقلال است.
بازي انتخاباتي با اقوام قابل بخشش نيست
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تاكيد كرد: سياه نمايي و ايجاد شكاف ميان قوميت ها و مذاهب با وعده هاي غيرممكن از سوي كانديداها قابل بخشش نيست و مسئولان ذيربط بايد اين گونه موارد را در نظر گرفته، اجازه چنين حركاتي را به هيچ جناحي و گروهي ندهند.حميدرضا حاج بابايي تأكيد كرد: ايجاد اختلاف و شكاف در صفوف اجتماعي و قوميتها براي تبليغ برنامه ها جرمي نابخشودني در جهت تضعيف نظام است.
معاون اولي رضا خاتمي، نتيجه اي براي معين نداشت
مهر: دبيركل جامعه اسلامي فرهنگيان گفت: يكي از احتمالاتي كه جبهه دوم خرداد در ارتباط با آقاي معين در نظر دارد اين است كه وي از طرف شوراي نگهبان رد صلاحيت شود.
ابوالقاسم رئوفيان با تاكيد بر اينكه انتخاب محمدرضا خاتمي با انگيزه تداوم اصلاحات از نگاه افراطي جبهه دوم خرداد صورت مي گيرد، اظهار داشت: قطعا مردم نسبت به اين نوع اصلاحات كه با آميزه هاي ديني انطباق ندارد، آشنايي دارند و توجهي به آن نخواهند كرد. دبيركل جامعه اسلامي فرهنگيان گفت:  با معرفي محمدرضا خاتمي به عنوان معاون اول، معين نتيجه اي را به دست نياورده و نمي تواند نظر مردم را براي راي دادن به خود جلب كند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |