چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۵ - Feb 9, 2005
استمداد از شهروندان: درختان را تكان دهيد
سنگين ترين برف ۲۵ سال اخير در تهران
شهروندان در مصرف برق و گاز صرفه جويي كنند زيرا با ادامه بارش برف و پايين آمدن دماي هوا احتمال قطع گاز و برق در برخي شهرهاي كشور وجود دارد
هزاران تن از كاركنان بخش هاي مختلف شهرداري تهران در روزهاي اخير به برف روبي مسيرهاي اصلي و پرتردد شمال شهر مشغول بوده اند
000198.jpg
گروه شهري : به گفته كارشناسان بارش برف به لحاظ طول مدت بارش در تهران طي ۲۵ سال اخير بي سابقه است.
كارشناس سازمان هواشناسي كشور، ديروز در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام كرد: نتايج بررسي ها بر روي مدت زمان بارش برف در تهران نشان مي دهد، بارش برف در دهه هاي اخير بي سابقه است و با احتمال ادامه بارندگي تا روز شنبه هفته آينده، يك ركورد در اين زمينه بدست مي آيد.
وي تصريح كرد: طول مدت بارش برف كه اين روزها شاهد آن هستيم، از پديده هاي نادر و جالب توجه به شمار مي آيد و مي تواند يكي از شاخصه هاي مطالعاتي براي كارشناسان تلقي شود و البته اين ميزان بارش برف توانست براي شهروندان تهراني مسرت بخش و خاطره انگيز باشد.
اين كارشناس همچنين خاطرنشان ساخت، برف روزهاي اخير تهران از لحاظ طول مدت در ۲۵ سال اخير بي سابقه بوده و فقط با برفي كه در زمستان سال ۱۳۴۳ به مدت يك هفته در تهران و مناطقي از كشور باريد، قابل مقايسه مي باشد.
اين خبر مي افزايد: سازمان هواشناسي اعلام كرد افت نسبي دما در همه مناطق كشور پيش بيني مي شود.
بر اساس گزارش اين سازمان نيمه شمالي كشور تحت تأثير سامانه پرفشار اروپايي قرار دارد و در نيمه جنوبي سامانه كم فشاري شكل گرفته است و نقشه هاي پيش يابي تقويت كم فشار را خصوصاً در مناطق شرقي نشان مي دهد.
000207.jpg
عكس: عليرضا بني علي
اين گزارش مي افزايد در لايه مياني جو نيز عبور تدريجي شارش هاي ناپايداري از غرب و جنوب غرب به سمت مركز و مناطق شرقي ديده مي شود لذا تا پايان هفته نيمه غربي، مركز، شمال و سپس جنوب نيمه شرقي از جوي ناپايدار همراه با ابر و بارش برف و باران برخوردار خواهند شد.
براي پاكسازي معابر و حفظ درختان شهر
با شهرداري همكاري كنيد
در پي بارش سنگين برف، شهرداري تهران از شهروندان خواست براي پاكسازي معابر و جلوگيري از شكستگي درختان با مأموران همكاري كنند.
به گزارش خبرنگار ما، سرانجام در پي انتظار طولاني، بارش سنگين برف، تهران دودزده را سفيدپوش كرد و شهروندان توانستند هوايي پاك و تازه را تنفس كنند.
اين در حالي است كه يكي از كارشناسان اداره هواشناسي در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام كرده است، طي ۲۵ سال اخير تهران شاهد چنين برفي نبوده و پيش بيني مي شود بارش برف تا روز شنبه ادامه داشته باشد، اما به رغم پاك شدن هوا، بسياري از شهروندان به خاطر يخ زدگي معابر و كمبود وسايل نقليه حمل و نقل عمومي از رسيدن به محل كار خود بازماندند. اين در حالي است كه مهندس محمدجواد محمدي زاده با اشاره به آماده باش نيروهاي شهرداري در روزهاي اخير تصريح كرده است: ۱۲ هزار نفر از كاركنان بخش هاي مختلف شهرداري براي پيشگيري از يخ زدگي نقاط حساس شهر، ۹ هزار و ۹۷۲ تن شن و نمك را در سطح معابر اصلي و فرعي درجه ۱ و ۲ پخش كرده اند كه اين عمليات با كمك ۱۴۰۰ دستگاه ماشين آلات سنگين از جمله كاميون، لودر، خاور و بيل مكانيكي صورت گرفته است.به گفته وي در دو روز گذشته مسيرهاي اصلي و پرتردد مناطق شمال شهر تا ۱۰ بار توسط كارگران خدمات شهري برف روبي شده، اما باتوجه به بارش مداوم برف، مساعدت شهروندان در اين خصوص به ويژه برف روبي معابر فرعي ضروري است به ويژه آن كه سنگين بودن بارش برف باعث شكستگي و قطع شاخه هاي درختان مخصوصا سوزني برگ ها در منازل و خيابان ها و معابر شهري شده است. ازاين رو، به منظور حفظ درختان كه نقش مهمي در تلطيف هوا و زيبايي شهر دارند از شهروندان درخواست شده است با تكاندن و برف روبي شاخه ها مانع از يخ زدگي و شكستگي درختان شوند.
محمدي زاده تأكيد كرد: برف روبي معابر لحظه اي متوقف نخواهد شد و عمليات پخش شن و نمك براي پيشگيري از يخ زدگي معابر ادامه خواهد داشت.
با اين همه، در برخي معابر اصلي شهر، شهروندان شاهد حجم انبوه خودروهايي بودند كه ناگزير به توقف شده بودند. همچنين سقوط شاخه هاي درختان بر اثر بارش سنگين برف، برخي معابر شهري را مسدود كرده است. از سوي ديگر، سهل انگاري برخي از رانندگان در رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي سبب بروز تصادفاتي در سطح شهر شده و به معضلات ترافيكي دامن زده است. اين در حالي است كه مسئولان راهنمايي و رانندگي پي درپي و از طريق رسانه هاي مختلف گروهي از رانندگان خواسته اند تا در هنگام بارندگي و لغزندگي سطح معابر بيش از پيش جانب احتياط را رعايت كنند.
وضعيت راههاي كشور
پليس راه از مسافران خواسته است با تجهيزات كامل و احتياط به سفر بروند. اغلب جاده هاي كشور با برف سنگين پوشيده شده و بعضي از جاده ها مسدود است.
به گزارش مركز فرماندهي و كنترل جاده اي پليس راه محورهاي كرج - چالوس در استان تهران، هراز در استان مازندران، قزوين - زنجان و قزوين - الموت در استان قزوين و محورهاي زنجان - طارم و زنجان - تبريز در استان زنجان به علت بارش سنگين برف و كولاك تا اطلاع بعدي بسته است. همچنين محور قديم قم به تهران نيز مسدود اعلام شده است.
همچنين پروازهاي داخلي بسياري ديروز به علت بدي آب و هوا لغو شد.۱۴ پرواز از فرودگاه مهر آباد به شهرهاي مختلف از جمله پروازهاي لغو شده ديروز بود .

مشاركت شهرداري در ساماندهي ميراث تاريخي و فرهنگي تهران
000216.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز يك فوريت طرح چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي بافت ها و اماكن تاريخي، مذهبي و فرهنگي شهر تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران، هنگام بررسي يك فوريت اين طرح گفت: شوراي شهر و شهرداري تهران تلاش براي حفظ هويت فرهنگي و تاريخي تهران را از اولويت هاي خود مي دانند.رئيس شوراي شهر افزود: هويت شهر تهران به عنوان پايتخت يك كشور اسلامي براي ما هويتي بسيار ارزنده است و براي حفظ آن ساير دستگاه ها نيز بايد همكاري كنند.
چمران خاطرنشان كرد كه شوراي شهر و شهرداري آمادگي دارند كه در بازيابي و احياي هويت فرهنگي تاريخي شهر تهران با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كمك كنند.
از سوي ديگر سيد حسين مرعشي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور كه براي تبادل نظر در رابطه با احياي بافت هاي تاريخي تهران در جلسه شوراي شهر حضور داشت گفت: اصالت فرهنگي و تاريخي ۳۰ شهر كشور احيا خواهد شد.
وي افزود: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و همكاري ساير دستگاه ها، اصالت فرهنگي ۲۰ شهر در اولويت نخست و ۱۰ شهر ديگر نيز در اولويت  بعدي با سرمايه گذاري و تقسيم كار احيا خواهد شد.
مرعشي همچنين از الحاق ميدان مشق حدفاصل خيابان ۳۰ تير تا فردوسي و خيابان سرهنگ سخايي تا ميدان امام خميني(ره) به موزه ملي ايران خبر داد و گفت: ساختمان  موزه ملي ايران كه در سال ۱۳۱۶ ساخته شده داراي ۱۰ هزار مترمربع ساختمان است و تاكنون تغيير عمده اي نكرده است و با انضمام ميدان مشق به آن مساحت اين موزه به ۲۸ هكتار خواهد رسيد كه در اين صورت يكي از ۵ موزه بزرگ دنيا خواهد شد.
معاون رئيس جمهوري گفت: تهران ظرفيت هاي ناشناخته زيادي دارد و مجموعه دستگاه ها و سازمانهاي مربوطه مي توانند در زمينه شناسايي اين ظرفيت ها همكاري كنند ولي متاسفانه تاكنون در اين زمينه كوتاهي شده است.
وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي، شوراي شهر و شهرداري بايد در اين زمينه پيشقدم شوند.
مرعشي گفت: با تمام وجود از پيشنهاد ارزشمند شوراي شهر و شهرداري تهران براي احيا و مرمت بافت هاي فرهنگي تهران استقبال مي كنيم.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز با انتقاد از بسته شدن برخي اماكن و معابر تاريخي و قديمي تهران بر روي عموم گفت: در حال حاضر بسياري از خيابان ها و اماكن تاريخي از جمله در اطراف وزارت خارجه كه در گذشته براي بازديد عموم باز بود ،هم اكنون بسته است.
بيادي همچنين با تاكيد بر لزوم رعايت معماري اسلامي در ساخت و سازهاي شهري پيشنهاد كرد دست كم ساختمان هايي كه از سوي شهرداري ساخته مي شود، معماري اسلامي در آنها رعايت گردد.
از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز هنگام بررسي يك فوريت اين طرح گفت: براساس اين طرح، شهرداري بايد سازوكارهاي مديريتي و تشكيلاتي را براي حفظ و نگهداري  فضاهاي تاريخي ايجاد كند.
خادم افزود: متاسفانه عليرغم اهميت بسيار بالاي حفظ و نگهداري اماكن تاريخي، مذهبي و فرهنگي تهران، اين موضوع به دليل عدم هماهنگي ميان دستگاه ها دچار اشكال شده است.
وي در عين حال خاطرنشان كرد كه تصويب نهايي اين طرح مي تواند باعث كاهش هزينه هاي موازي و افزايش عملكردهاي مربوط به حفظ اماكن تاريخي شود.
از سوي ديگر دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: تاكنون تعريف مشخصي از بناهاي تاريخي و ضوابط مربوط به ميراث فرهنگي ارائه نشده است.
مصوبه احداث بوستان مادر
شوراي اسلامي شهر تهران همچنين لايحه «جانمايي اولين بوستان مادر در شهر تهران» را تصويب كرد.
به موجب اين مصوبه ۲۷ هكتار از اراضي شمال غربي بوستان ۱۲۷ هكتاري در دست احداث آزادگان واقع در جنوب شرق تهران به عنوان بوستان مادر نامگذاري و مقرر شد اجراي آن مطابق مشخصات ارائه شده از سوي سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران صورت گيرد. در اين بوستان امكاناتي شامل آمفي تئاتر، نمايشگاه روباز، محوطه بازي كودكان، سالن همايشهاي مذهبي، فضاهايي براي ايجاد مراكز فرهنگي و پيست دوچرخه سواري پيش بيني شده است.

اطلاعيه مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران درباره حلول ماه محرم
در پي درج خبر در برخي از روزنامه هاي كثيرالانتشار به نقل از انجمن نجوم آماتوري ايران مبني بر اين كه اول محرم ۱۴۲۶ هجري قمري يك روز زودتر نسبت به تقويم كشور در روز پنج شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۳ هجري شمسي خواهد بود، به اطلاع مي رساند مطابق مصوبه شماره ۱۷۶۰۳ / ت ۲۲۲۳۷ ه مورخ ۳/۵/۱۳۷۹ هيأت محترم وزيران مسئوليت استخراج و تنظيم تقويم كشور به عهده مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران است.
چنانچه لازم باشد در پي فتواي اخير مقام معظم رهبري در خصوص رؤيت با چشم مسلح در اول ماه هاي قمري نسبت به تقويم استخراج شده تغييري به وجود آيد اين موضوع طي اطلاعيه رسمي از سوي مؤسسه ژئوفيزيك به اطلاع عموم خواهد رسيد.

وزير كشور مديريت ترافيك شهري تهران
را مجددا به شهرداري سپرد
000201.jpg
فارس: وزير كشور مديريت ترافيك شهري تهران را كه بر اساس مصوبه اخير هيات دولت از شهرداري سلب و به وزارت كشور سپرده شده بود، مجددا به شهرداري واگذار كرد.
يك منبع آگاه به خبرگزاري فارس در اين زمينه گفت: موسوي لاري طي نامه اي كه ديروز نوشته شده است مسئوليت ترافيك شهري را در تهران به شهرداري واگذار كرده است. واگذاري مديريت ترافيك شهري تهران به وزارت كشور پنجمين مصوبه در زمينه سلب اختيارات شهرداري تهران است كه طي دو ماه اخير به تصويب رسيده است.

تلف شدن شماري از حيوانات وحشي پارك گلستان
000213.jpg
ايرنا : سازمان  محيط زيست  گلستان  اعلام  كرد: در دي  ماه  امسال  ۲۱ عدد از حيوانات  وحشي  پارك  ملي  گلستان  بر اثر برخورد با خودروهاي  عبوري  تلف  شدند. «علي  بياني»   مسئول  روابط عمومي اين  سازمان  گفت : سرعت  غيرمجاز و تعداد زياد وسايل  نقليه  عبوري  از اين  مسير، از عوامل  اصلي  تصادفات  و تلف  شدن  اين  حيوانات  بوده  است . به  گفته  وي  همچنين  مسدود شدن  محل هاي  عبور حيوانات  وحشي  بعد از سيلابهاي  سالهاي  گذشته  از ديگر دلايل  است . وي  در ادامه  با اشاره  به  ابلاغ  تغيير مسير جاده  پارك  ملي  گلستان ، به  وزارت  راه  و ترابري ، تصريح  كرد: متاسفانه  اين  وزارتخانه  تاكنون  هيچگونه  اقدامي  در اين  زمينه  انجام  نداده  است .

۱۰ هزار دستگاه اتوبوس
000210.jpg
ايرنا: مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت: تعداد اتوبوس هاي شركت واحد تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۱۰ هزار دستگاه خواهد رسيد.
مصطفي  نوريان    افزود: بر اساس  برنامه  چهارم  توسعه ، سهم  جابجايي  سفرها توسط ناوگان حمل  و نقل  عمومي به  ۷۵ درصد خواهد رسيد.
وي  اظهارداشت : از اين  ۷۵ درصد، سهم  شركت  واحد از ۲۴ درصد به  ۳۱ درصدافزايش  خواهد يافت .
وي  تصريح  كرد: روزانه  ۱۲ ميليون  سفر شهروندان  تهراني  با اتوبوس  انجام مي شود كه  با توجه  به  اين  مسئله  نيز شمار اتوبوس هاي  شركت  واحد تا پايان سال  ۸۴ به  هفت  هزار و ۵۰۰ دستگاه  خواهد رسيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |