پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۱ - Feb 17, 2005
امام حسين (ع): اي بندگان خدا خود را مشغول و سرگرم دنيا نكنيد كه همانا قبر خانه اي است كه عمل (صالح) مي خواهد، پس عمل و فعاليتي كنيد (كه در قبر مفيد و نجات بخش باشد) و از آن غافل نشويد.
الشهاده ص ۴۷
امروز با حافظ
خداش در همه حال از بلا نگه دارد
هر آنكه جانب اهل خدا نگه دارد
كه آشنا سخن آشنا نگه دارد
حديث دوست نگويم مگر به حضرت دوست
مجموعه سروده هاي امام حسين(ع) در بازار كتاب
000753.jpg
«ديوان امام حسين(ع)» كتابي است كه با ترجمه امير جابري، مترجم معاصر به فارسي استوار ترجمه شده و به اهتمام انتشارات خورشيدآفرين به بازار نشر روانه شده است.
اين كتاب شامل مجموعه اي كامل از سروده هاي امام سوم شيعيان است كه به كوشش محمد عبدالرحيم، پژوهشگر معاصر مصري فراهم آمده. به گفته مترجم كتاب اين اشعار «به لحاظ لفظ ساده و عاري از پيچيدگي هاي بياني و به لحاظ محتوا داراي كمترين خيالپردازي و صورتگري است. برخورداري از پيام هاي اخلاقي از قبيل دل كندن از دنيا و رو كردن به آخرت و به كار بستن فرمان هاي خداوند و دوري گزيدن از رفتار(هاي) نكوهيده، وجه غالب اين اشعار است.» در بخش هاي ديگر كتاب «ديوان امام حسين» مجموعه اي از سخنان رسول اكرم(ص)، در مورد ايشان، زندگي نامه امام حسين(ع) و گزيده اي از سخنان ايشان آمده است. در قسمتي از اين كتاب مي خوانيم:
خداي مي داند كه آنچه يزيد
به خود مي بندد از آن ديگري است
و اين كه او نه به رنج و نه شايستگي خويش
آن را به كف آورده است
اگر نفس خيانت پيشه خويش را به انصاف مي آورد
آن چنان در اين راه، به تاخت نمي آمد
و اين كمترين پايه از شر اومي بود
آن جا كه خير وي را در نتوان يافت

عرضه ۹ عنوان فيلم تعزيه به مناسبت ايام محرم
000750.jpg
مؤسسه رسانه هاي تصويري در ادامه برنامه هاي فرهنگي خود و با هدف گسترش و اشاعه شعائر مذهبي و ديني، همزمان با فرارسيدن ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) اقدام به تهيه و عرضه ۹ عنوان فيلم تعزيه نموده است.
به گزارش روابط عمومي  مؤسسه رسانه هاي تصويري ۹ عنوان فيلم تعزيه شامل: مجلس دو طفلان مسلم، مجلس شهادت حضرت قاسم(ع)، مجلس شهادت حربن  يزيد رياحي، مجلس شهادت مسلم، مجلس شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، مجلس شهادت حضرت علي اكبر(ع)، مجلس شهادت امام حسين(ع)، مجلس پشيماني يزيد و مجلس بازار شام توسط اين موسسه تهيه و جهت استفاده عموم علاقه مندان در فروشگاه هاي عرضه محصولات فرهنگي كشور توزيع شد.
بنابر اين گزارش فيلم هاي مذكور توسط كامبيز دري كارگرداني شده و تمامي مجالس تعزيه در حسينيه قودجان خوانسار به اجرا در آمده است. ضمن اين كه با همكاري اداره تأمين برنامه سيماي جمهوري اسلامي، بخش هايي از برنامه هاي مذكور در دهه اول محرم از شبكه هاي مختلف سيما پخش خواهد شد.

شبي با شهيدان
بيستمين مراسم شبي با شهيدان به همت مركز علمي _ فرهنگي شهيد آويني قزوين از ساعت ۱۷ فردا در سالن كوثر اين شهر برگزار مي شود.
برنامه هاي اين مراسم سخنراني شخصيت هاي مذهبي، شعرخواني، مداحي و برگزاري نمايشگاه در حاشيه مراسم است.

بهارستان
نقل است كه درويشي از او پرسيد كه : «عشق چيست؟»
گفت: «امروز بيني و فردا بيني و پس فردا!»
آن روزش بكشتند و ديگر روز بسوختند و سوم روزش به باد دادند _ يعني عشق اين است-.
در ذكر منصور حلاج _ تذكره الاولياي عطار

امروز برگزار مي شود
بزرگداشت كيوان قدرخواه در اصفهان
سينا: عصر امروز (پنج شنبه، ۲۹ بهمن ماه) به مناسبت چهلمين روز درگذشت كيوان قدرخواه، شاعر بزرگداشتي در شهر اصفهان برگزار مي شود.
به گزارش سينا، در اين مراسم خانواده كيوان قدرخواه و جمعي از چهره هاي فرهنگي شهر اصفهان همچون احمد اخوت، محمد رحيم اخوت، علي خدايي، احمد بيگدلي، محمد كلباسي، حسام نبوي نژاد، اكبر ميخك، زاون قوكاسيان و... حضور خواهند يافت.
مراسم راس ساعت ۱۸ بعد از ظهر در گالري كلاسيك شهر اصفهان برگزار مي شود و در جريان آن نيز احمد بيگدلي، محمد كلباسي و حسام نبوي نژاد سخنراني خواهند كرد.
كيوان قدرخواه، شاعر اصفهاني، شب ۲۰ دي ماه در اثر ابتلا به بيماري سرطان در شهر زادگاه خود اصفهان درگذشت و فرداي آن پيكر او در گلشن نام آوران، قطعه هنرمندان ايران به خاك سپرده شد.كيوان قدرخواه صاحب چندين مجموعه شعر است كه از جمله آنها مي توان كتاب هاي «از تواريخ ايام» ، «سايه هاي نياسرم» و «پري خواني ها» را نام برد.

در آستانه سالروز درگذشت نصرالله مرداني _ شاعر معاصر
مراسم بزرگداشت شاعر «قيام نور» برگزار مي شود
مهر: مراسم بزرگداشت و سالگرد درگذشت شاعر معاصر نصرالله مرداني در تهران، كازرون و شيراز به صورت همزمان برگزار مي شود.
مراسم بزرگداشت و سالروز درگذشت اين شاعر متعهد و معاصر، روزهاي پنجم و ششم اسفند ماه در شهر كازرون (محل تولد و مدفن وي) برگزار مي شود. در اين مراسم كه توسط فرمانداري، استانداري، آموزش و پرورش، بانك ملي شهرستان كازرون و خانواده آن مرحوم برپا مي شود، جمعي از شاعران و نويسندگان از سراسر كشور و رئيس مجلس شوراي اسلامي  حضور مي يابند.
گفتني است مراسم بزرگداشتي نيز در روز چهارم اسفند ماه در شهر شيراز برگزار مي شود.
همچنين ۱۷ اسفند ماه مراسم سالروز درگذشت نصرالله مرداني در سالن همايش هاي صدا و سيماي تهران برگزار خواهد شد. شاعر «قيام نور» ۱۹ اسفند ماه ۱۳۸۲ درحالي كه به توفيق زيارت حرم امام حسين (ع) در كربلا نائل آمده بود، دعوت حق را لبيك گفت.

داريوش مهرجويي در جشنواره فيلم فرهنگ و صنعت
با پايان كار هيأت انتخاب اولين جشنواره فيلم فرهنگ و صنعت اسامي ۱۰ فيلم بلند بخش مسابقه اين جشنواره اعلام شد.
به گزارش  ايسنا، فيلم هاي ميكس (داريوش مهرجويي) فرش باد(كمال تبريزي)، شكوفه هاي سنگي (عزيز الله حميدنژاد)، دانه هاي ريز برف (عليرضا اميني)، طوفان (محمد بزرگ نيا)، ياد و يادگار(مصطفي رزاق كريمي - فرهاد ورهرام)، سرعت (محمدحسين لطيفي)، راه افتخار (داريوش فرهنگ) واريسمان (محمد مقدم)، بچه هاي نفت (ابراهيم فروزش) فيلم هاي پذيرفته شده در بخش مسابقه را تشكيل مي دهند.
مهدي كرم پور، عليرضا قاسم خان و علي اكبر قاضي نظام اعضاي هيات انتخاب اين جشنواره هستند.
شوراي فرهنگ و صنعت وزارت صنايع و معادن با مشاركت انجمن سينماي جوانان ايران و شبكه دوم سيما و با همكاري سازمانها، اصناف سينمايي، صنعتي و فرهنگي نخستين جشنواره فيلم فرهنگ و صنعت را از ۱۹ الي ۲۳ اسفند برگزار مي كنند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اگر از من بپرسند...
انتقاد از طرح بازبيني دلايل مهاجرت و اقامت مهاجريني كه كمتر از پنج سال در آمريكا ساكن شده و يا پيش تر وارد شده و اقدام به تبعه شدن نكرده اند و نيز منوط كردن صدور هرگونه كارت شناسايي از جمله گواهينامه رانندگي به پاسخ مساعد وزارت امنيت ملي ادامه دارد كه اصحاب نظر آن را مغاير سنت و ارزش هاي آمريكا به عنوان بزرگترين كشور تماماً مهاجرنشين دنيا اعلام كرده اند. به نظر مي رسد كه بيشتر رسانه هاي آمريكا كه اكثراً متعلق به كمپاني هاي بزرگ غيرحرفه اي هستند جز روزهاي اول، قضيه را رها كرده اند. يك لبناني ۴۴ ساله كه از ۱۴ سال پيش و برادرش از ۹ سال قبل مقيم آمريكا شده اند در اين زمينه گفته است: اگر مأموران از من بپرسند كه چرا در آمريكا هستم، از آنان خواهم پرسيد كه خودشان چرا هستند. باز اگر بپرسند كه از چه زمان و از كدام كشور و به چه دليل آمده ام، اين سئوالات را از خودشان خواهم كرد، زيرا كه همه سيصد ميليون ساكنان آمريكا، جز يك ميليون سرخپوست، از كشورهاي ديگر آمده اند. قبلاً كه مهاجران فقط از اروپا بودند حرفي نبود و حالا كه آسيايي ها هم مي آيند مسئله درست شده است. روزگاري سياهان آفريقا را به صورت برده گرفتند و به اينجا آوردند تا برايشان جنگل ها و بركه ها را تبديل به زمين زراعتي كنند و حالا اگر كسي بخواهد با پاي خودش از آفريقا به اينجا بيايد هزاران مانع مي تراشند. از يك سوي مي گويند اگر وارد خدمت ارتش آمريكا شويد و برايمان جنگ كنيد به شما كارت سبز مي دهيم و از طرف ديگر مي خواهند به دارندگان چنين كارتي اتهام همكاري با تروريسم بزنند و بدون اثبات اتهام در دادگاه صالحه اخراج كنند. خودشان دم از عطف به ماسبق نشدن قانون، سلب نشدني بودن حق محرز شده و احترام به آزادي مدني در كشورهاي ديگر مي زنند ولي در اينجا مي خواهند كه حق اقامت افراد را كه كسب كرده اند و برايشان مسلم و محرز شده است بر پايه سوءظن و ادعا لغو كنند. از تحكيم خانواده سخن مي گويند ولي مي خواهند كه اعضاي خانواده را با اخراج برخي از آنها از هم جدا سازند مگر با وضع قانون مي شود «حق» را سلب كرد، كه حق، چه طبيعي و چه مكتسبه سلب شدني نيست و قانون موضوعه اي كه حكم به سلب حق دهد از ريشه باطل است.
قصه گرفتاري قضايي دو روزنامه نگار آمريكايي
پس از سال هاي سال، در آمريكا دو خبرنگار به مناسبت حرفه خود و در رابطه با آن در يك قدمي بازداشت قرار گرفته اند. اين دو تن، يكي بانو «جوديت ميلر» خبرنگار نيويورك تايمز و ديگري «متيو كوپر» نويسنده مجله تايم هستند كه به استناد اصلاحيه اول قانون اساسي آمريكا و تضمين آزادي روزنامه و روزنامه نگاري حاضر به افشاي منبع خبر خود نشده اند. ماجرا مربوط به افشاي نام يك مأمور «سيا» است كه بر ضد نطق دو سال پيش جورج بوش نامه به روزنامه ها فرستاده بود. اين شخص به نام جوزف ويلسون ديپلمات سيار آمريكا در قاره آفريقا بود كه مأمور شده بود به چاد و كشورهاي همسايه آن برود و تحقيق كند كه آيا دولت صدام حسين به اين كشورها سفارش خريد اورانيوم داده بود يا نه. ويلسون پس از تحقيق كامل، گزارش كرده بود كه چنين سفارشي صورت نگرفته و خبر كذب محض است. جورج بوش در نطق سالانه خود در جلسه مشترك كنگره در ژانويه ۲۰۰۳ به رغم اين گزارش، گفته بود كه چنين معامله اي صورت گرفته است. ويلسون پس از شنيدن نطق، حقيقت را نوشت و به صورت نامه براي روزنامه ها فرستاد كه عيناً چاپ شد و صداقت بوش را زير سئوال برد. چند كارمند كاخ سفيد براي گرفتن انتقام از ويلسون، نام همسر او «والري پليم» را به «رابرت نواك» روزنامه نگار قديمي و محافظه كار (جمهوريخواه) آمريكا دادند كه مأمور ويژه «سيا» و كارشناس اسلحه كشتار جمعي است و در اين قسمت فعاليت مي كند و نواك در مقاله خود آن را نوشت. طبق قانون، در آمريكا افشاي نام مأموران مخفي و يا پرده برداشتن از جزئيات عمليات محرمانه تا زماني كه از طبقه بندي خارج نشوند ممنوع است. جوديت ميلر و متيو كوپر به طور جداگانه درباره كل اين وضعيت و موضوع انتقام گيري به تحقيق پرداختند و در نشريات خود نوشتند كه افشاي نام بانو «والري» تعمدي و از سوي منابع كاخ سفيد و از طريق نواك بوده است. در اين زمينه شكايتي به دادگاه تسليم مي شود و قاضي از دو خبرنگار مي خواهد كه در برابر هيأت منصفه منابع اين خبر را كه كاركنان كاخ سفيد با هدف انتقام گيري نام آن جاسوسه را افشا كرده اند بيان دارند كه دو خبرنگار زير بار نرفتند و قاضي برايشان به استناد رأي مورخ ۱۹۷۲ ديوان عالي كه روزنامه نگار (صرفاً به خاطر كشف جرم) بايد منبع خبر خود را بيان دارد، به اتهام امتناع از اطاعت از دستور قاضي قرار بازداشت صادر كرد كه درخواست استيناف دادند و ديروز سه قاضي يك دادگاه استيناف آمريكا رأي قاضي دادگاه بدايت را تأييد كردند كه دو خبرنگار درخواست فرجام دادند و مسئله به ديوان عالي ارجاع خواهد شد. اگر ديوان عالي حكم دادگاه استيناف را تأييد كند، جوديت ميلر و كوپر بايد ۱۸ ماه در بازداشت تمرد از دستور قاضي به سر برند. اين بازداشت كه به صورت حبس خانگي خواهد بود براي اين دو تن سوء پيشينه كيفري نخواهد بود. اصحاب نظر و اتحاديه هاي روزنامه نگاران كه دنبال قضيه هستند بعيد مي دادند كه بازداشت روزنامه نگار كه يك سنت شكني در آمريكا است سرانجام عملي شود. در آمريكا و كشورهاي صنعتي، يك مقام دولتي و يا چهره عمومي فقط حق توضيح دادن به مطالب مطبوعاتي عليه خود را دارد نه دادن دادخواست به دادگاه. شكايات اتباع عادي نيز به پرداخت غرامت ختم مي شود كه شركت هاي بيمه كه رسانه ها را بيمه كرده اند آن را مي پردازند و مجازات ديگري در كار نيست. معمولاً قضات ضمن حكم پرداخت غرامت، تنبيه روزنامه نگار را به اتحاديه مربوط واگذار مي كنند كه اتحاديه پس از رسيدگي و اثبات سوءنيت ممكن است روزنامه نگار را به توبيخ و يا محروميت موقت و به ندرت دائم از اين حرفه محكوم كند.

پاسخ به پرسش پزشكي
راه هاي پيشگيري از بيماري هاي پروستات
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه راه جلوگيري از بزرگ شدن و ساير مشكلات غده پروستات در مردان چيست گفته است: به محض احساس به دفع پيشاب به توالت برويد و مثانه خود را كاملاً تخليه كنيد كه تأخير در دفع ادرار زيان آور است. عمل زناشويي را مخصوصاً در سنين بالاتر از ۵۵ سالگي ترك نكنيد. سيگار دود نكنيد. الكل وارد بدن نكنيد و در مصرف گوشت در سنين بالا افراط نكنيد و خوردن ميوه روزانه را به ويژه ميان دو غذا از ياد نبريد و در ساعات روز به حد كافي آب بنوشيد. افراط در مصرف كافئين (قهوه و شكلات) هم به پروستات آسيب مي رساند.

برگي از تاريخ
درباره مؤلف تاريخ طبري به مناسبت سالگرد وفات او
۱۷فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۳۶۴ ميلادي ژوويانوس (ژوويان) امپراتور وقت روم در راه بازگشت به ايتاليا در جنوب غربي تركيه امروزي درگذشت. درباره علت مرگ او، روايات متعدد است. بعضي مورخان نوشته اند كه چون به شاپور دوم، شاه وقت ايران امتياز فراوان داده بود هنگام خواب، زغال نيمسوز به اتاقش بردند و او را با گاز زغال مسموم كردند. مورخان ديگر مرگ او را براثر گاز زغال، ولي به سبب بي مبالاتي (نه توطئه) نوشته اند. چند مورخ هم نوشته اند كه خودكشي كرده بود. در سال ۱۵۸۴ ميلادي (۱۸ فوريه) وحشي بافقي شاعر معروف منطقه كرمان و يزد كه سراينده مثنوي فرهاد و شيرين و معاصر صفويان بود درگذشت. در سال ۱۸۶۵ در آخرين سال جنگ هاي خونين داخلي آمريكا، نيروهاي ايالات شمالي (فدراسيون آمريكا) شهر كلمبيا واقع در كاروليناي جنوبي را پس از تصرف آتش زدند و ويران ساختند. اين نيروهاي هموطن همزمان شهر چارلستون را در اين ايالت به همين روز افكندند. آنان قبلاً شهر آتلانتا را هم آتش زده بودند و بعداً شهر ريچموند پايتخت جنوبي ها (كنفدراسيون) را ويران ساختند. در سال ۱۸۷۶ نخستين قوطي هاي كنسرو ماهي به بازار آمد. در سال ۱۹۰۰ نخستين روزنامه چينيان مهاجر در آمريكا به نام «چونگ ساي يات پو» در سانفرانسيسكو به زبان چيني و با هدف اطلاع رساني از رويدادهاي داخلي چين و دفاع از حقوق جامعه چيني آمريكا كار انتشار خود را آغاز كرد. در سال ۱۹۰۵ پس از اين كه كالسكه دوك بزرگ روسيه «سرگئي الكساندرويچ» عموي تزار نيكلاي دوم از كاخ كرملين خارج شد به داخل آن نارنجك انداختند كه كالسكه منفجر و دوك بزرگ كه حاكم ايالت مسكو بود كشته شد. در سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۷ هجري) برغم عدم رضايت انگلستان و فرانسه، ميان ايران و آلمان يك قرارداد توسعه تجارت و مناسبات كنسولي به امضاء رسيد. در سال ۱۳۱۰ (فوريه ۱۹۳۲) تلگراف خانه ايران از قيد مؤسسه انگليسي «تلگراف هندوستان» آزاد شد و استقلال يافت. در سال ۱۳۳۶ دكتر منوچهر اقبال نخست وزير وقت به رهبري خود حزبي به نام حزب مليون تأسيس كرد، زيرا دولت هاي پس از براندازي ۲۸ مرداد در افكار عمومي جهان زير فشار و مورد انتقاد بودند كه چرا ايران داراي حزب مستقل و بيش از دو روزنامه حرفه اي نيست.
اينك برگ امروز: ابوجعفر محمد جرير طبري، مؤلف تاريخ ۱۶ جلدي «اخبار الرسل و الملوك» ۱۶ فوريه ۹۲۳ ميلادي (۳۰۱ خورشيدي) از اين دنيا رفت. اثر مهم او به «تاريخ طبري» معروف است. محمد جرير از مردم طبرستان (تپورستان مازندران) بود كه علاوه بر تاريخ بسيار مفصل خود، چند تأليف و تفسير ديگر هم دارد. در آن زمان، همانند اروپا كه تا قرون جديد كتاب هاي فلسفي، تاريخ و علوم به زبان لاتين (زبان كليسا) تأليف مي شد تا در همه سرزمين هاي مسيحي خواننده داشته باشد، نويسندگان ايراني هم اين قبيل كتاب ها را به عربي مي نوشتند تا در سراسر جهان اسلامي انتشار يابد و خوانده شود. بنابر اين، محمد جرير هم تأليف خود «اخبار الرسل و الملوك» و «الامم و الملوك» را به عربي نوشت كه به دستور منصور ساماني، وزير وي ابوعلي محمد بلعمي آن را به فارسي برگردانيد كه داراي نثري روان، ساده و دلنشين است. طبري آغاز قيام ايرانيان براي احياي استقلال وطن را شاهد بود كه مبارزات مربوط به آن و فداكاري ها و خون هايي كه به خاطرش داده شد در طول تاريخ جهان بي نظير است. محمد جرير در مقدمه تأليف خود نوشته است كه هدف او از اين كار پرزحمت، خبررساندن و آگاهي دادن از حوادث ايام ملوك، پيمبران، و خليفگان از آغاز خلقت است و كارهايشان را بگويم تا كوتهي (قصور و ضعف) آنان روشن شود. وي در اين مقدمه نوشته است كه آنچه را كه آورده از قول راويان و ناقلان است و از او نيست و درستي آنها را جز آن چه كه در زمان خودش و يا نزديك به عصر خودش بوده تضمين نمي كند.
www.iranianshistoryonthisday.com

مراسم نخستين سالگشت درگذشت
عماد خراساني
ايسنا: مراسم نخستين سالگرد درگذشت عماد خراساني شاعر پرآوازه مشهدي شامگاه سه شنبه  ۲۷ بهمن ماه در كنار آرامگاه شاعر پارسي گوي پاژ، فردوسي توسي برگزار شد.
دكتر عباس خيرآبادي استاد ادبيات دانشگاه آزاد مشهد در اين مراسم گفت: درويش بودن در نزد عماد به معناي خاص كلمه خودش بود و عماد خدا را در رأس همه مي دانست و كائنات برايش همه مخلوق خدا بودند و اين بالاترين صفت يك انسان است. وي گفت: عماد مردي بسيار بزرگ و وارسته بود و عمري در خدمت به ادبيات شيرين پارسي  از هيچ كوششي فروگذار نكرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
وآنگاه
و آنگاه كه صورت برخاك مي گذاشت، گفت:
بسم الله و با لله و في سبيل لله و علي ملة رسول الله...
سيدجواد طاهايي

گشتي در دنياي خبرها
نواختن پيانو در خانه كلانتر
اهايو: كلانتر يك دهكده در آمريكا نيمه شب سه شنبه به دليل سروصدايي كه در منزلش ايجاد شده بود از خواب بيدار شد.وي كه تصور مي كرد، سارقان وارد خانه اش شده اند دست به اسلحه برد و به جست وجوي اتاق به اتاق خانه مشغول شد. اما پس از ورود به سالن خانه شوكه شد چون يك مرد جوان پشت پيانو نشسته بود و پيانو مي نواخت. اين جوان كه تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت، خانه كلانتر را با خانه دوستش كه همسايه ديوار به ديوار او بود، اشتباه گرفته و وارد خانه كلانتر شده بود.
گوريل تقلبي
فيلادلفيا: يك دانش آموز ۱۸ ساله به جرم اين كه خود را به شكل گوريل درآورده بود تحت پيگرد قانوني قرار گرفت.
اين دانش آموز با استفاده از پوشش و ماسك مخصوص، خود را به شكل گوريل درآورد و بالاي سقف رستوران مدرسه رفت تا باعث تعطيلي كلاس هاي درس بشود.البته در ابتدا كاركنان مدرسه به گوريل تقلبي مشكوك نشدند و به پليس اطلاع دادند كه يك گوريل خشمگين مدرسه را دچار بحران كرده است.
اما هنگامي كه پليس در صحنه حاضر شد، متوجه حركات مشكوك گوريل گرديد و مشخص شد كه گوريل مورد نظر يكي از دانش آموزان است.
هديه نقدي در كليسا
اكلاهما: روحاني يك كليسا در آمريكا دست به ابتكار جالبي زد و ۱۴ هزار دلار ميان مراجعه كنندگان دائمي به اين كليسا تقسيم كرد.
اين كليسا حدود ۱۲۵ مراجعه كننده ثابت دارد كه روحاني پاكت هايي قرمز رنگ پر از پول را در اختيار بزرگسالان و پاكت هاي سبز رنگ را در اختيار جوانان و نوجوانان قرار داد.در ابتدا بسياري از حاضران در كليسا تصور كردند كه پول هاي اهدايي به آنان تقلبي است اما چند دقيقه بعد به اشتباه خود پي بردند.
روحاني كليسا پس از پايان مراسم گفت: اين مبالغ را به مدت ۷ هفته در اختيار شما قرار مي دهيم تا در امور مختلف به جز شرط بندي و يا خريد بليت هاي بخت آزمايي سرمايه گذاري كنيد. از شما خواهش مِي كنم كه اصل پول و بخشي از سود حاصل از آن را به كليسا بازگردانيد.
وي در پاسخ به اين كه با افرادي كه پول را برنگردانند چه برخوردي خواهد شد گفت: خدا با آنها برخورد خواهد كرد.
بحران مصرف دستمال كاغذي
شانگهاي: مصرف دستمال كاغذي و توالت به ميزان سرسام آوري در كشور چين افزايش يافته است. به عنوان مثال در شهر شانگهاي به طور متوسط در هر سال ۱۴۰ هزار تن دستمال كاغذي و توالت استفاده مي شود كه معادل ۳۰۰ هزار تن چوب درخت است.
با آن كه استفاده از دستمال كاغذي يكي از نشانه هاي بهبود وضعيت بهداشتي جامعه است اما دوستداران طبيعت نگرانند كه حجم تقاضا براي دستمال كاغذي باعث از بين رفتن درختان بشود.به همين دليل مقامات شهر شانگهاي مردم را تشويق به استفاده از دستمال هاي پارچه اي به جاي دستمال كاغذي مي كنند چون دستمال هاي پارچه اي قابل شستشو و استفاده براي مدت زمان طولاني مي باشد.
ناكامي در قتل شوهر
فيلادلفيا: زني كه قصد داشت با مرگ موش، شوهرش را از بين ببرد، رسوا شد. اين زن ۴۶ ساله داخل يكي از وعده هاي غذايي شوهرش مقداري مرگ موش ريخت كه خوشبختانه اين مرد قبل از صرف غذا به وجود ماده اي غيرعادي در آن مشكوك شد و غذا را ميل نكرد. قرار است اين خانم در آينده اي نزديك محاكمه بشود.
پيرزن قلدر
اينديانا: يك پيرزن ۷۹ ساله در آمريكا كه با چوب دستي به كتك زدن دو مأمور پليس پرداخت در دادگاه محاكمه خواهد شد.
اين دو مأمور كه براي بررسي يك شكايت تلفني در برابر خانه پيرزن حضور يافته بودند با او درگيري لفظي پيدا كردند و به همين دليل، پيرزن با چوب دستي به جان دو مأمور افتاد كه يكي از آنها به دليل جراحات شديد از ناحيه شانه و ديگري به دليل تشنج روانه بيمارستان شدند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه مهرين: نمايشگاه نقاشي اشرف فروغي / از ۳ تا ۸ اسفند / خيابان گيشا، خيابان فاضل غربي (ضلع جنوبي)، شماره ۲۱ / تلفن: ۸۲۴۰۹۴۶
* نگارخانه نياكان: نمايشگاه آثار خوشنويسي عباس اخوين و جمعي از هنرمندان خوشنويس به مناسبت چهارصدمين سال ظهور ميرعماد الحسني / تا ۷ اسفند / خيابان دكتر فاطمي، ابتداي جمال زاده شمالي، كوي روزبه / تلفن: ۶۹۳۴۳۱۸
* موسسه پژوهشي ابن سينا: نمايشگاه نگرشي بر روند نقاشي هاي مذهبي و شمايل نگاري از قرن دهم تا دوره معاصر به مناسبت عاشوراي حسيني / سعادت آباد، پائين تر از ميدان كاج، نبش خيابان ۱۳ (كيان)، شماره ۷۲ / تلفن: ۷-۲۳۶۳۰۰۶
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي روي متون قديمي ژيلا ارجمندي / ۲ تا ۶ اسفند / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه ديجيتال آرت / ۳۰ بهمن تا ۵ اسفند / خيابان مطهري، كوه نور، خيابان پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* گالري مس نگار: نمايشگاه «سنگ ها و رنگها» آثار محمد نگيني / ۷ تا ۱۳ اسفند / ميدان ونك، ملاصدرا، شيراز شمالي، زاينده رود، مجتمع پارك پرنس. تلفن: ۸۰۵۱۶۷۴

گل و گياه
سرئوس
000747.jpg
نام علمي: Cereus Peruvianus
خانواده: CACTACEAE
اين گياه بصورت متراكم رشد نموده و داراي خارهاي روشن مي باشد كه خار وسطي هر برگ گوشتي استوانه اي شكل آن بلندتر بوده و به طول ۲ سانتيمتر است. گياهان مسن كه بلندي آنها به يك متر مي رسد ممكن است گلهايي به قطر ۱۵-۱۰ سانتيمتر با سطح داخلي قرمز و سطح خارجي سفيدرنگ توليد كنند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك كه در زمستان ندرتا آبياري شود و در طول سال سطح گياه را با آب اسپري مي كنند تا شاداب و تميز ديده شود. حداقل دماي قابل تحمل گياه در زمستان ۵ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و قلمه امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |