پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۱ - Feb 17, 2005
انتقاد رئيس مجلس از شيوه اطلاع رساني
مبارزه با مفاسد اقتصادي
گروه سياسي - زهرا محمدزاده: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از پايان جلسه علني ديروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از انتشار برخي اخبار در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در نشست ديروز خود درباره نحوه دقيق و مناسب اطلاع رساني در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي تصميم گيري كرد.وي افزود: متأسفانه در برخي موارد بيشتر از آن كه كاري صورت گرفته باشد در اين خصوص خبر منتشر مي شود كه اين اقدام كار شايسته اي نيست و ايجاد مشكل مي كند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا ممكن است مفاسد اقتصادي در كشور پايان يابد اظهار داشت: بعيد مي دانم تا موقعي كه آدميزاد حريص و شيطان صفت بر روي زمين است مفاسد اقتصادي از بين برود. دعا كنيد كه نظام جمهوري اسلامي بيدار باشد و با اين مفاسد برخورد كند.
تأسيس شركت آب منطقه اي
در استان ها
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز به وزارت نيرو اجازه دادند تا نسبت به تبديل شركت هاي آب منطقه اي كه بيش از يك استان را دربرمي گيرد اقدام نمايد.
وزير اطلاعات:
انتخاباتي سالم و مطمئن خواهيم داشت
علي يونسي وزير اطلاعات در پايان جلسه علني ديروز با حضور در صحن مجلس به سئوال عليرضا زاكاني نماينده تهران پاسخ گفت كه به علت قانع نشدن نماينده مذكور سئوال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع گرديد.
زاكاني در سئوال خود تصريح كرده بود: در پي تأكيد رهبر معظم انقلاب در سه زمينه فقر، فساد و تبعيض ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به رياست سران سه قوه تشكيل و كميته هاي اين ستاد شكل گرفت حال آيا درست است كميته اي كه بعد از فرمان رهبري تشكيل شده به تشخيص يك معاون وزير تعطيل شود؟
عضو هيأت رئيسه مجلس در ادامه سئوال خود به پرونده فرودگاه پيام اشاره كرد و افزود: در اين خصوص حكمي صادر شده و بايد يك نفر دستگير مي شد ولي اين اتفاق نمي افتد. در اين قضيه فاجعه آن قدر گسترده است كه رشوه ۱۰۰ ميليارد توماني مطرح شده است.
يونسي در پاسخ با بيان اين كه يكي از فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر مبارزه با فساد اقتصادي نبايد تبليغاتي و تظاهرگونه عمل شود گفت: آقاي زاكاني قبلا دو سئوال مطرح كرده بود كه يكي مربوط به عملكرد معاونت اقتصادي وزارت اطلاعات و ديگري مربوط به يك شركت بود، ولي در حال حاضر يك سئوال جديد هم مربوط به فرودگاه پيام اضافه كرده كه در اين فرصت من تلاش مي كنم به سئوال هايي كه قبلا مطرح شده پاسخ بدهم. يونسي به اهميت حضور وزارت اطلاعات در مراكز تصميم گيري و تصميم سازي اشاره كرد و گفت: حضور وزارت اطلاعات در گلوگاه شبكه بانكي و ارائه هشدارهاي لازم نقش مهمي در پيشگيري از مفاسد اقتصادي دارد.
وزير اطلاعات بر ضرورت نظارت بر بخش اعتبارات تخصيص يافته تأكيد كرد و افزود: تخصيص ها بايد داراي توجيه باشد و هزينه آن كنترل شود.
يونسي، تنوع، پيچيدگي و كثرت قوانين را زمينه اي براي فرار از آن ذكر كرد و افزود: مجلس بايد در اين زمينه توجه بيشتري داشته و از تكثر قوانين بپرهيزد.
وي، اقدامات پيشگيرانه را رويكرد اين وزارتخانه در مبارزه با مفاسد اقتصادي ذكر كرد و افزود: حضور و فعاليت وزارت اطلاعات در حوزه اقتصادي نبايد به گونه اي باشد كه اين حوزه را پليسي و فضاي اقتصادي را امنيتي كند.
يونسي تصريح كرد: تشكيل كميته هاي مختلف تخصصي، ايجاد پليس مالي، انجام نظارت بر مراكز مالي، فراهم كردن زمينه رقابت در مراكز اقتصادي و رفع انحصارات، تعامل با شركت تعاوني هاي چندمنظوره و سازماندهي ارتباطات اتباع ايراني با خارجي ها از ديگر اقدامات پيشگيرانه وزارت اطلاعات مي باشد.
وزير اطلاعات، تلاش اين وزارتخانه در جهت سلامت نظام اداري، دريافت نظرات دستگاه ها درخصوص نقاط فسادزا و همكاري و طراحي درج مزايده ها و مناقصه ها را از ديگر اقدامات وزارت اطلاعات در اين حوزه ذكر كرد.وي به شناسايي شبكه هاي زمين خواري توسط وزارت اطلاعات اشاره كرد و گفت: به جز وزارت اطلاعات هيچ ارگاني متوجه اين مسئله نبود و وزارت اطلاعات با اطلاع رساني در اين زمينه، امكان مبارزه با اين پديده را فراهم كرد.
آتش سوزي در ارك اقدام تروريستي نبوده است
يونسي همچنين گفت: آتش سوزي در مسجد ارك تهران عادي بوده و هيچ رابطه اي با اقدامات تروريستي ندارد.
وي با بيان اين كه هنوز شور و نشاط انتخاباتي ايجاد نشده و شرايط كاملا معمولي است افزود: در همين شرايط معمولي براساس نظرسنجي ها حدود ۵۰ درصد در انتخابات شركت مي كنند و من مطمئن هستم وقتي نشاط سياسي و انتخاباتي اوج بگيرد مشاركت قطعا بالاتر مي رود و مطمئن هستم انتخابات سالم، بانشاط و مطمئني خواهيم داشت.
حاشيه
* در جلسه علني ديروز به جاي الياس نادران كه از عضويت در هيأت نظارت بر اندوخته اسكناس استعفا كرده بود شعباني، ارجمند، ملكي، موسوي (اليگودرز)، ابطحي و نوعي اقدم كانديدا شدند كه از ۱۵۷ رأي مأخوذه ابطحي نماينده خميني شهر با ۶۱ رأي انتخاب شد.
* ۲۱۶ نماينده مجلس طي بيانيه اي خطاب به مردم عملكرد مجلس شوراي اسلامي را در حوزه اقتصاد بيان كردند.
* بيژن شهبازخاني، عضو كميسيون بهداشت و درمان گفت: قوه قضائيه با حكم ديوان عدالت اداري انتخابات نظام پزشكي را سياسي كرده است.وي افزود:  در اعتراض به اين حكم نماينده قوه قضائيه در هيأت نظارت استعفاي خود را اعلام كرده است.
* غلامرضا تاج گردون معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: هزينه هايي كه مجلس در طي تصويب لايحه بودجه سال ۸۴ به كشور تحميل مي كند نارضايتي هاي عمومي را افزايش خواهد داد. در لايحه بودجه دولت تمام درآمدهايي كه واقعي بود از سوي مجلس رد نشد اما درآمدهايي كه وصول آنها دشوار بود چند برابر شد.
* مهدي كوچك زاده، نايب رئيس دوم كميسيون اصل نود در قالب يك تذكر آيين نامه اي به هيأت رئيسه مجلس نسبت به اظهارات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد شكايت از وي در كميسيون اصل ۹۰ اعتراض كرد.وي افزود: آقاي رئيس جمهور كه هميشه توجيه افكار عمومي و پاسخگويي به مردم را دارند بايد در اين خصوص توضيح دهند و بفرمايند نحوه سخن گفتن وزيرشان با مردم در نظام علوي بايد مناسب باشد آقاي معتمدي نمي تواند افراد را متهم به رانت خواري كنند و رانت خواران آنهايي هستند كه قراردادهاي ۳۰ ميليارد دلاري مي  بندند.
اين تذكر با اعتراضات اكبر اعلمي روبه رو شد كه حداد عادل گفت: آقاي كوچك زاده در مورد مسائل عنوان شده در كميسيون اصل ۹۰ صحبت كنيد.

خرازي وارد برلين شد
گروه سياسي: كمال خرازي وزير امور خارجه ايران ديروز وارد برلين پايتخت آلمان شد. خرازي قرار است پس از شركت در مراسم افتتاح ساختمان جديد سفارت جمهوري اسلامي ايران در برلين با يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان ديدار و تبادل نظر كند.
فيشر نيز جزو ميهمانان مراسم افتتاح سفارت ايران در برلين است.
خرازي قبل از سفر به ايران در جريان سفر به لوگزامبورگ با بن فاريو، رييس و اعضاي كميسيون سياست خارجي امور اروپايي و دفاعي آن كشور ديدار و گفت وگو كرده بود.
در اين ديدار وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به چالش هاي گوناگون موجود در منطقه توجه ويژه جمهوري اسلامي ايران به آنها را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به ظرفيت هاي بالاي اقتصادي، كشاورزي و صنعتي كشورمان افزود: جمهوري اسلامي ايران فعاليت هاي هسته اي خود را در ادامه برنامه اتمي قبل از انقلاب با ماهيت كاملا صلح آميز و براساس مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي آغاز نموده و آنها را با معيارهاي آژانس به طور شفاف و صادقانه تطبيق داده است؛ به طوري كه به اعتراف آژانس هيچگونه انحرافي به سمت برنامه هاي نظامي از آن به دست نيامده است.

جلسه  ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور سران قوا
ايسنا: رئيس  جمهور با اشاره به اين كه ارتباط ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با جامعه كم شده، از تصويب تشكيل كميته تبليغات و روابط عمومي با وضع جديدي در اين ستاد، خبر داد.
سيد محمد خاتمي  پس از پايان جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور سران قوا، در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه به دليل اين كه دستگاه هاي تابع و فرعي شوراي عالي مبارزه با مفاسد اقتصادي و يا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي فعال است و با توجه به تصميماتي كه قبلا گرفته و راه كارهايي كه معين كرديم و ماموريت هايي كه داديم، اين جلسات، بيشتر صرف گزارشي از كار آنها شده است و يا اگر پيشنهادهاي جديدي براي بهتر شدن كار بود، ارايه مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد: طي دو سه ماه آينده جمع بندي كاملي با معيار و مبنا قراردادن فرمان مقام معظم رهبري و نكاتي كه مشخص كردند و اين كه مجموعا اين ستاد و دستگاه هاي ذي ربط (قوه قضائيه، قوه مجريه و مجلس) به چه ميزان به اهداف رسيدند، خدمت مقام معظم رهبري تقديم كرده و به افكار عمومي هم اطلاع رساني مي كنيم.
رئيس قوه قضاييه هم در پايان اين جلسه با بيان اينكه فعاليت ستاد سال آينده شتاب بيشتري خواهد گرفت، فعاليت فعلي ستاد را نيز بسيار فعال دانست و گفت كه ستادها و شوراهاي فرعي تشكيل شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پايان اين جلسه گفت: مردم مي توانند اميدوار باشند كه دولت و نظام حافظ منافع ملي آنهاست و خطاكاران به هوش باشند كه دستگاه ها مراقب هستند و برخورد مي كنند.

هيأت سياسي _ اقتصادي سوريه وارد تهران شد
ايرنا: محمد ناجي عطري نخست وزير سوريه ديروز در صدر هيأتي سياسي _ اقتصادي وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد از سوي علي عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي مورد استقبال قرار گرفت.
نخست وزير سوريه كه وزراي برق، مسكن، حمل و نقل، صنايع، اقتصاد، آبياري و فرهنگ وي را در اين سفر همراهي مي كنند براي شركت در اجلاس كميته عالي اقتصادي ايران و سوريه كه در تهران برگزار مي شود، به ايران سفر كرده است. نخست وزير سوريه و هيات همراه بلافاصله پس از ورود به تهران، به منظور اداي احترام به مقام شامخ بنيانگذار انقلاب اسلامي و نثار تاج گل، از فرودگاه مهرآباد عازم حرم مطهر امام (ره) شد.همچنين مراسم استقبال رسمي از نخست وزير سوريه، بعدازظهر ديروز با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري در مجموعه فرهنگي _ تاريخي سعدآباد تهران برگزار شد.

شرودر: مخالف حمله نظامي به ايران هستم
ايسنا: صدراعظم آلمان بار ديگر تاكيد كرد: من مخالف حمله نظامي به ايران هستم، اما صحبت درباره حمله به ايران نيز بسيار فرضي است.گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در گفت وگو با روزنامه هاندلزبلات و وال استريت ژورنال درباره اين كه آيا ايران آزمون آتي روابط فراآتلانتيكي خواهد بود؟ اظهار داشت: اين مفهومي ندارد كه درباره يك آزمون صحبت شود.وي بدون آنكه اشاره كند ايران اعلام كرده است در پي دستيابي به سلاح هسته اي نيست، افزود: ما بايد با يكديگر همكاري كنيم تا ايران از مجهز شدن به تسليحات هسته اي چشم پوشي كند(!)
شرودر ادامه داد: اين براي منافع منطقه و گسترش نيافتن تسليحات هسته اي مهم است و هدف ما نيز همين است. بحث فقط بر سر ابزارهايي است كه به كار مي گيريم تا به اين هدف دست يابيم.وي ادامه داد: قدرت هاي اروپايي مذاكره را در پيش مي گيرند، كه من آن را صحيح مي دانم و زماني كه بخواهيم به موفقيت برسيم بايد به طرف مقابل نيز چيزي ارايه شود.شرودر گفت: ما بايد به ايران يك پيشنهاد اقتصادي قوي را ارايه كنيم. ما بايد به طرف ديگر اين پيام را بدهيم كه اگر ايران به خواست جامعه  بين المللي عمل كند، تاثيرات مثبتي در بازگشت اين كشور به جامعه ملل چه از نظر سياسي و چه از نظر اقتصادي خواهد داشت(!)

خبر انفجار موشك در بندر ديلم تكذيب شد
انتشار يك خبر ديروز ساعتها رسانه هاي داخلي و همچنين خبرگزاريهاي خارجي را به خود مشغول كرد و حتي بازار سهام در آ مريكا و قيمت جهاني نفت خام را تحت تاثير قرار داد.
شوك اوليه به مطبوعات ايراني زماني وارد شد كه به نقل از شبكه «العالم» خبر شليك موشك از يك هواپيماي ناشناس به منطقه اي در ۱۵۰ كيلومتري بوشهر را در خبرگزاريهاي خارجي و شبكه «الجزيره» مشاهده كردند.
پس از آن گفته شد انفجار در يك مركز نفتي (و نه بر اثر شليك موشك از هواپيما) صورت گرفته، سپس گفته شد باك بنزين يك هواپيماي خودي به زمين سقوط كرده است و دست آخر معلوم شد انفجار در محوطه كار يك شركت راهسازي صورت گرفته است.
به گزارش ايسنا در پي انتشار خبري از سوي تلويزيون العالم مبني بر شنيده شدن صداي انفجاري در نزديكي بندر ديلم واقع در ۱۵۰ كيلومتري شهر بوشهر، برخي رسانه هاي غربي از جمله خبرگزاري انگليسي رويتر و شبكه  خبري بي.بي.سي، در ابتدا آن را انفجار ناشي از شليك موشك از سوي يك هواپيماي ناشناس در نزديكي نيروگاه هسته اي بوشهر توصيف كردند.
در اصل خبر منتشر شده  شبكه  خبري العالم آمده بود: «صداي يك انفجار صبح ديروز در اطراف شهر ديلم در استان بوشهر شنيده شد. برخي شاهدان عيني قبل از شنيدن اين صدا از عبور يك هواپيماي ناشناس بر فراز اين منطقه خبر داده بودند.»در حالي كه در خبر منتشرشده  العالم هيچ نشاني از انفجار موشكي ديده نمي شود، اما رسانه هاي غربي اين خبر را با عنوان «انفجار موشك در نزديكي نيروگاه هسته اي بوشهر» مخابره كردند كه با توجه به حساسيت منطقه اين خبرسازي منشا شايعات گسترده گرديد.
اين در حالي بود كه هيچ تأييد و شاهدي براي شليك موشك از سوي هواپيمايي وجود نداشت و اساساً فاصله  ديلم با تاسيسات هسته اي ايران كه بيش از ۱۵۰ كيلومتر است، هرگونه ارتباط با تاسيسات هسته اي را خود به خود منتفي مي ساخت.
اخبار بعدي گواهي مي داد كه گويا صداي شنيده  شده ناشي از رها شدن مخزن سوخت يك هواپيماهاي عبوري بوده است كه صحت اين خبر نيز به سرعت با ترديد مواجه شد.
آقامحمدي، رئيس كميته  سياستگذاري تبليغاتي شوراي عالي امنيت ملي در اين رابطه به ايسنا گفت: در نزديكي تأسيسات هسته اي ايران حادثه اي رخ نداده است.
دكتر محمد سعيدي، معاون سازمان انرژي اتمي نيز لحظاتي پس از انتشار اين خبر از سوي رسانه هاي غربي مبني بر شنيده شدن صداي انفجاري در ديلم در گفت وگو با ايسنا اعلام كرد: اخبار و شايعات رسانه ها ربطي به تاسيسات هسته اي ايران در بوشهر ندارد.
نهايتا علي آقامحمدي به خبرنگار ايسنا گفت: طبق بررسي انجام شده و گزارش آقاي تبادار، استاندار بوشهر صداي انفجاري كه در منطقه  ديلم شنيده شده بود، بعد از بررسي مشخص شد كه صداي انفجار مربوط به اقدامات كارگاه راه سازي سد كوثر بوده است.
در همين حال وزارتخانه هاي امور خارجه آمريكا و رژيم صهيونيستي هرگونه حمله نظامي به منطقه ديلم در استان بوشهر را رد كردند.به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت امور خارجه آمريكا ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه هيچ گونه اطلاعاتي را درباره حمله موشكي به شهر ديلم در اختيار ندارد.در اين بيانيه آمده است: همچنان سرگرم بررسي اوضاع و اطلاعات درباره اين حادثه است.وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي هم با صدور بيانيه اي هرگونه مشاركت در حمله به شهر ديلم در استان بوشهر را رد كرد.
به گزارش رويترز ساعتي پس از پخش خبر حمله موشكي به ايران قيمت سهام در بورس آمريكا به ميزان قابل توجهي سقوط كرد همچنين قيمت نفت خام افزايش يافت.اين اتفاق اقتصادي خود شاخص قابل توجهي از اهميت ايران در وضعيت اقتصادي و سياسي آمريكا مي باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |