پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳
اجتماعي
Front Page

عاشورا به روايت تصوير
010308.jpg
010311.jpg
بزرگترين شبيه سازي روز عاشورا را مي توان در همان روز در چهارراه گلوبندك ديد.
شايد اغراق نباشد كه بگويم شاتر دوربينم تاكنون شركت چندين هزار نفر در آن مراسم را ثبت كرده، تا بلكه گوياي بيعت با حسين(ع) در خاطر و زندگي مردم باشد.
عكس هاي حاضر گوياي اين فرهنگ عظيم در قالب نمايش تعزيه در آن روز است به همراه آتش سوزي خيمه اي كه نمادي از عصر عاشوراست.
عطاءالله طاهركناره

با تصويرگران و نقاشان عاشورايي به مناسبت فرارسيدن
ايام سوگواري شهادت سالار شهيدان امام حسين(ع)
عشق در نقوش عاشورانگاران

010254.jpg
نبرد حضرت ابوالفضل(ع) - اثر احمد خليلي
امسال، سال ۱۴۲۶ هجري قمري است و صدها سال از واقعه عظيم عاشورا (سال ۶۱ هجري) مي گذرد. در طول تاريخ ، همواره عاشوراييان بسياري بوده اند كه به اشكال مختلف، معناي كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا را مصداق بخشيده اند.
در ميان اين عاشوراييان و مشتاقان اهل بيت(ع) و بخصوص سيد شهيدان، امام حسين(ع)، دسته اي از هنرمندان نقاش نيز به اين مقوله پرداخته اند تا گوشه اي از عشق و ارادت خود را نسبت به شهيد مظلوم كربلا با نقوشي كه بر بوم ها و پرده هاي نقاشي شان ترسيم مي كنند، به نمايش بگذارند. در آثار اين تصويرگران عاشورايي، علاوه بر ابراز عشق و ارادت، مي توان به تماشاي تحسين رشادتها و دلاوري هاي مردان خدا نشست و بخشي از صحنه هاي چنين واقعه تاريخي عظيم را تصور نمود.
در اين راستا عده اي از نقاشان معاصر به خلق مفاهيم عاشورايي پرداخته و هر كدام با به كارگيري عنصر ها و نشانه هايي كه در ذهن دارند، سعي مي كنند عشق طلبي و عشق آفريني عاشورا را نمايش دهند.
عليرضا آدم بكان متولد ۱۳۵۵ تهران، كارشناس نقاشي از دانشكده هنر و معماري دانشگاه  آزاد اسلامي و فارغ التحصيل نقاشي از هنرستان هنرهاي تجسمي است كه آثارش تاكنون در چندين نمايشگاه گروهي در داخل و خارج از كشور شركت داشته اند. اين هنرمند درباره اثر عاشورايي خود مي گويد: «محرم: ماه عشق! وحدت! شهادت! حرم! حرام! حرمت!... ذوالجناح پاي بر زمين مي كوبد! كف به دهان دارد و تشنگي اهل بيت سقا مي طلبند و عباس(ع)! دلاوري  است كه ابتدا دست قربان مي كند و سپس بي محابا... جان را!! و اينك بي دست و هروله كنان... اما سپاه دشمن....
مرتضي اسدي نقاش معاصر ديگري كه در اين خصوص فعاليت داشته و عنوان يكي از آثارش ابوالفضل العباس(ع) است كه در ابعاد ۱۳۰  در ۱۳۰ سانتي متر و با تكنيك اكريليك روي بوم كار شده است. اين نقاش كه متولد ۱۳۳۶ تهران، كارشناس ارشد تصويرسازي از دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران و كارشناس نقاشي است، درباره اثر خود اين جمله را بيان مي كند: نوكري ابوالفضل العباس(ع) فريدون اميدي نيز يكي ديگر از نقاشان معاصري است كه به تصوير واقعه عاشورا از ديدگاه خويش پرداخته است.
فريبا ايزد شناس در يكي از آثارش با عنوان عاشورا، عدالت، نور كه با ابعاد ۲۰۰در۱۶۰ سانتي متر و تكنيك رنگ و روغن روي بوم سه تكه اجرا شده است، در اين زمينه به كار پرداخته و مي گويد: در اين اثر كه از اصل روايتگري در نقاشي هاي چند لته اي استفاده شده، سعي براين است تا راه رسيدن به نور (الله ولي الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الي النور...) را از نگاه نقاش به مخاطب انتقال دهد. در اين تابلو كه تركيبي از سه لته است، لته اول مربوط به جنگ است و آتش و در لته دوم،  جمعيتي سماع كنان در تاريكي حركتي به سمت نور دارند و لته سوم، نمايي از حركت راهيان نور است. سعي من در اين اثر، بيان حركت ارزشمند انسان از ظلمت به نور است كه در يك نماي كلي به صورت يك پرچم و يك عقيده در اين نقاشي به اهتزاز درآمده است.
010257.jpg
جنگ حضرت قاسم و علي اكبر در روز عاشورا - اثر محمد فراهاني
اين نقاش متولد ۱۳۳۹ خوزستان و كارشناس ارشد در رشته نقاشي است.
رضا بانگيز نقاش معاصر نيز تابلويي را با عنوان ظهر عاشورا محشر كبري در ابعاد ۱۵۰در۱۰۰ سانتي متر و با تكنيك حكاكي، چاپ كار كرده است. او كه متولد ۱۳۱۶ تهران و فارغ التحصيل نقاشي با۳۰ سال سابقه تدريس است. در مورد اين اثر خود گفته است: سلام بر حسين و خاندان حسين و عاشقان حسين. سلام بر اشك هايي كه براي حسين جاري شد. سلام بر رشادت و عدالت خواهي حسين. سلام بر نام جاويدان امام حسين(ع).
سيامك جمشيدي زاده متولد ۱۳۵۴ تهران و كارشناس نقاشي از دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي كه بيشتر در موقعيت يك گرافيست فعال است، درباره يكي از آثارش كه با موضوع عاشورا كار شده مي گويد: يك اثر هنري در هر شاخه اي از هنر كه باشد، يك جريان شفاف و خلاق است كه از يك واقعيت، يك پديده مي آفريند. يك موجود تازه با جان و بدني تازه كه ريشه و روحش نشأت گرفته از موضوع اثر است. عاشورا، صحراي كربلاست. عاشورا تصوير پيكرهاي غلتيده بر شنهاي داغ است و در يك كلام، عاشورا، عاشورا است و نقاشي، نقاشي.
مقام عشق با ابعاد ۲۵۰در۲۰۰ سانتي متر و تكنيك رنگ روغن روي بوم، عنوان يكي از آثار كاظم چليپا نقاش معاصر است. او مي گويد: پرده را متأثر از واقعه عظيم عاشورا با ارادت تمام نسبت به جان عالم و آفرينش حضرت حسين بن علي(ع) ترسيم كرده ام. هر چند رسم غيرت و مردانگي محض و روح بلند مهر و حقيقت را نه با قلم و رنگ و نه با سخن و تفسير مي توان تفسير كرد. در كار آن گودال آسماني كه خورشيد حقيقي بر سر نيزه قرار گرفت، بانوي بي بديلي داغ همه عالم را به سوگ نشسته است و اين تمثيل جانفرسا كه در تنور فطرت آدمي جان گرفته است، همواره مرا با پرسشي دروني و سرنوشت ساز مواجه مي كند:  همه هستي من كه رهين منت خون خداست، چه نسبتي با او دارد؟
خسرو خسروي اثري با عنوان برمدار سنت هايمان دارد كه در زمينه واقعه عاشورا خلق شده است. اين نقاش كه متولد ۱۳۴۳ تهران و كارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر است، چنين مي گويد: حيات همزمان نشانه هاي سنتي و معاصر در فضاي آئيني عزاداري امام حسين(ع) انگيزه ترسيم تابلويي با عنوان برمدار سنت هايمان»  شده است. اين اثر به صورت ترسيم هاي مختلف يا تلاوتهاي متفاوت از نشانه هاي تصويري عزاداري بر روي يك پرده با زمينه اي مشكي و هاله  هاي آبي روشن به دور اجزا ، ارائه شده است. كل اثر مثل كلاژهايي است از تمثيل هاي رنگي متأثر از پرده هاي قهوه خانه اي كه خود ميراث دار فرهنگي اين روايت هستند. در كنار اجزايي معاصر مثل شكل يا تصوير افرادي در حال سوگواري. ميراث تصويري به صورت رنگي و الوان ولي نشانه هاي معاصر خاكستري و به صورت طراحي ترسيم شده است كه خود جنبه هاي مفهومي اثر را تشديد مي كند.
010263.jpg
نوري در تاريكي وجود - اثر حسن سلطاني
احمد خليلي فرد نيز در اين خصوص اثري را با نام مقام عشق خلق كرده كه در ابعاد ۲۰۰در۲۰۰ سانتي متر و با تكنيك رنگ روغن روي بوم ارائه شده است. اين هنرمند نقاش نيز در اثر خود جلوه هاي هنر عاشورايي را بر مخاطب مي نماياند.
ليلي درخشاني نقاش معاصر ديگري است كه با ارائه اثري انتزاعي به مضمون عاشورا پرداخته و در مورد آن مي گويد: اين كار قرار بود به صورت تكه هاي نقاشي شده باشد كه به هم وصل شده و تبديل به يك چهل تكه شوند. سپس كه قرار شد تبديل به تابلوي روي بوم و چهار چوب باشد، سعي كردم همان ساختار چهل تكه اي خودش را حفظ كند. درخشاني متولد ۱۳۴۰ سمنان است و در رشته مجسمه سازي و نقاشي، تصوير سازي و گرافيك فعاليت دارد.
عاشورا و خاطرات آن و رمز و رازهاي آن را از زادگاهم هنوز به ياد مي آورم. بازي رنگين پرچمها و علم ها با رنگ  كاهگل ديوار و صداي حسين حسين در پيچ و خم ديوارهاي كاهگلي و اعتقاد عميق انسان هاي پردرد براي گشايش دردهايشان در اين روز . اين جملات علي ذاكري نقاش است كه اثري را با نام» تعزيه در سوكهريز (اكريليك روي بوم) ارائه داده است. وي متولد ۱۳۳۸ ابهر و كارشناس ارشد نقاشي از دانشكده هنر دانشگاه تربيت مدرس است.
حسن سلطاني از ديگر هنرمنداني است كه تابلويي را با عنوان نوري در تاريكي وجود (رنگ و روغن روي بوم) با موضوع عاشورا ارايه كرده است. وي كه متولد ۱۳۴۷ تهران و كارشناس نقاشي است، گفته است: برايم اين كار بسيار جالب بود. پيدا كردن نوري بود در تاريكي وجودم. اين جست وجو بسيار شيرين و جذاب بود.
ناصر سيفي نيز كه نزديك به ۲۰ سال است نقاشي مي كند، اثري دارد با نام ياحسين (ع) كه در ابعاد ۱۲۰در۱۲۰ سانتي متر و اكريليك روي بوم كار شده است. وي در كنار ارايه اين تابلو، ارادت خويش را با سرودن ابياتي درباره امام حسين(ع) نشان داده است: حسين آمد كه انسان كم نگردد/ نهال عشق و ايمان خم نگردد.
بشر گم گشته اي دور از وطن بود/ بشر تمثيل نعش بي كفن بود
حسين آمد به انسان ها وطن داد/ به خون خويش بر انسان كفن داد.
قدرت الله عاقلي متولد ۱۳۴۷ جلفا نيز با تكنيك چاپ اثري را با نام باز اين چه شورش است خلق كرده و در اين باره مي گويد: به ياد و خاطره هميشه ذهنم، كتيبه هاي معروف تكيه ها: باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است/ باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؛ كه از كودكي با من است .
هل من ناصر ينصرني راكب، مركب، پيروان عنوان مجسمه اي است از حسين فخيمي كه مضموني عاشورايي دارد. فخيمي متولد ۱۳۲۴ ابهر، مدرس هنر و داراي مدرك P.H.D از دانشكده هنرهاي زيباي مادريد است. او درباره كارش مي گويد:راكب: حضرت امام حسين(ع) در وضعيت پاياني جنگ به خواسته دروني خود (برپايي يكتايي) به كلمه لااله الاالله مبدل شده است.
مركب: ذوالجناح در حالي كه سخت ترين مراحل خستگي عمر خود را با از دست دادن دوست راكب خود طي مي كند؛ نماد ايشان را به صورت پرچم سبز حمل مي كند. پيروان؛ به نداي پيشواي خود با لباس ها و قوميت هاي مختلف، پير و جوان با هر آنچه كه در دست دارند، در پي ايشان مي روند. حضرت علي اصغر(ع) ،(اكريليك روي بوم) عنوان اثري است از اكبر نيكان پور، كارشناس ارشد تصويرسازي و مدرس هنر. وي از نقاشان معاصري است كه در ميان آثارش به قيام عاشوراي حسيني توجه نشان داده و در مورد اثر حضرت علي اصغر(ع) مي گويد: پرده مذهبي با حسي كودكانه و شاعرانه از واقعه شهادت حضرت علي اصغر( ع) با سطوح و طراحي پريميتيو در زمينه اي پر از نور و روشنايي و شهادت معصوم(ع) .
010260.jpg
حضرت علي اصغر(ع) - اثر اكبر نيكان پور
نقاشان قهوه خانه اي و واقعه عاشورا
در ميان موضوعات مختلفي كه نقاشان قهوه خانه اي به آنها پرداخته اند، موضوع زندگاني ائمه اطهار(ع) و به ويژه مسأله مبارزات و شهادت امام حسين(ع) و قيام عاشورا همواره مورد توجه مردم بوده است. استاد احمد خليلي يكي از نقاشان قهوه خانه اي با سابقه فعاليت طولاني در زمينه اين هنر است، وي در بخشي از گفت وگويي كه در ارديبهشت ماه امسال در خانه هنرهاي ايراني به همراه ديگر اساتيد اين رشته انجام گرفته، چنين مي گويد: «مهم ترين جرقه اين هنر در دوران صفويه زده شد. علت آن هم توجه پادشاهان صفوي از جمله شاه عباس به تشيع بود كه باعث شد اشاره بيشتري به وقايع روز عاشورا و قصص قرآني شود.
در ادامه استاد اسماعيل زاده مي گويد: «در قديم مردم علاقه خاصي به نقاشي هاي ما نشان مي دادند و گاهي كه ما تصاويري از ائمه اطهار مي كشيديم، مردم آنها را مثل يك شيء مقدس، عزيز مي شمردند. اگر تكيه اي پرده نداشت، مرشد براي روضه خواني آنجا نمي رفت.
استاد سيد جواد عقيلي نيز مي گويد: ما همگي متفق القول مي گوئيم كه عاشورا يك سوژه نيست، يك عشق است و عاشقان عاشورا خود ما هستيم كه با عشق، آن وقايع را تصوير كرده ايم.
زنده ياد حسين قوللر آغاسي از نقاشان سرشناس قهوه خانه اي است كه يكي از آثارش شمايل حضرت علي(ع) نام دارد. از ويژگي هاي كار اين استاد بزرگ، قلم گيري و دورگيري دور فيگورها بود كه تمام شاگردانش نيز در آثارشان به همين شيوه كار كرده اند.
زنده ياد محمد مدبر نيز در كودكي و جواني تعزيه خوان بود و به علت گرايش خاصي كه به مذهب شيعه داشت، بيشتر تابلوهايش را از واقعه عاشورا و ائمه اطهار مي كشيد. او معروف به نقاش عاشورا بود. از وي نقل مي كنند، استاد روز عاشورا و روز محشر را كه نقاشي مي كرد، در يك دستش قلم موي نقاشي بود و در دست ديگرش دستمالي خيس از اشكي كه مي ريخت. استاد حسن اسماعيل زاده (چليپا) نيز اثري دارد به نام جنگ تاريخي روز عاشورا- حضرت علي اكبر . او مي گويد: استاد من تعزيه خوان بود و داستان هاي سيدالشهداء را مي كشيد.
«وقايع عاشورا» عنوان تابلويي است از زنده ياد عباس بلوكي فر كه يكي از ماهرترين شاگردان مرحوم حسين قوللر آغاسي بود.
استاد محمد فراهاني نيز از پيشكسوتان نقاشي قهوه خانه اي اثري را خلق نموده كه «جنگ حضرت قاسم و علي اكبر در روز عاشورا» نام دارد. اين هنرمند مي گويد: مدت ۳۰ سال براي درويش ها پرده مي كشيدم. وقتي تعداد آنها كم شد و پرده خواني از رونق افتاد، كم كم شيوه كاري ام را تغيير دادم و به سفارش مشتري، تابلوهايي از شاهنامه كشيدم .
استاد سيد جواد عقيلي نيز در ميان آثارش، تابلويي را با عنوان «جنگ حضرت قاسم(ع)» ترسيم كرده است. او در باره كارهايش مي گويد: «مسايل مذهبي و علاقه به آنها با زندگي ما ايرانيان عجين است و در خون تك تك ما جريان دارد. پس از گذشت قرن ها همه ما عاشورا را مي شناسيم و اين چيزي است كه سينه به سينه به ما رسيده است و به دليل علاقه اي كه داشتم، تصميم گرفتم اين ارزش ها را دستمايه هنرم قرار دهم» .
يكي ديگر از استاداني كه در ترسيم نقاشي هاي قهوه خانه اي، نامي آشنا و سرشناس است، استاد احمد خليلي است. او اثري دارد با عنوان «نبرد حضرت ابوالفضل(ع)» كه آن را با رنگ و روغن بر روي بوم و در ابعاد ۷۰در۱۰۰ سانتي متر به تصوير كشيده است. او مي گويد: «اولين شرر و جرقه اي كه بر جانم نشست از محمد مدبر بود با كار جادويي اش روي پرده عاشورا. آن روز و آن دكه محقر مرشد و آن افسون خط و رنگ مد بر چنان شيفته ام ساخت كه تا امروز همچنان بي قرار و ناآرام و به دنبال گمشده اي مي گردم.»

به انگيزه نمايش آثار تصويرسازي مازيار زند با عنوان عاشورا
در واقعه عاشوراهيچ اجباري دركار نبود
نمايشگاهي از آثار تصويرسازي مازيار زند از ۳ تا ۷ اسفند در گالري باران برقرار است.
مازيار زند در اين نمايشگاه ۱۲ اثر خود را با عنوان عاشورا به نمايش عموم گذاشته است. به اين مناسبت گفت و گويي با او انجام شده است.
010266.jpg

* ايده اوليه طراحي با موضوع عاشورا از كجا به ذهنتان رسيد؟
درواقع من آثار اين مجموعه را براي عاشورا طراحي نكردم، جرقه اوليه ساخت اين مجموعه، در ماه محرم سال گذشته بود، تاثيري كه از اطراف گرفته بودم تبديل به اين تصاوير شد. مدتي درگير طراحي اين مجموعه بودم و در نهايت ۳۰ پوستر طراحي كردم كه در اين نمايشگاه ۱۲ عدد از آنها را به نمايش گذاشته ام. در انتهاي كارم وقتي به همه آنها با هم نگاه كردم يك حس مشترك در آنها يافتم، به گمان من اين حس مشترك «محرم» و اوج آن «عاشورا» بود. به همين علت نام اين مجموعه را عاشورا گذاشتم.
* در آثار اين مجموعه رنگ قرمز و مشكي بيش از هر چيز جلوه مي كند، آيا از اين رنگها استفاده سمبليك كرده ايد؟ و آيا فكر نمي كنيد استفاده از رنگ قرمز براي نشان دادن غم تضاد داشته باشد؟
درمورد رنگ به نكته درستي اشاره كرديد، رنگها همانند فرم ها در طول تاريخ و در ذهن انسان ها تبديل به سمبل مي شوند. در فرهنگ ما رنگ قرمز بيانگر خون و شهادت است. بيانگر حق است، شما با ديدن رنگ قرمز به ياد خون ظالم نمي افتيد بلكه حس مي كنيد خوني به ناحق ريخته شده است.
استفاده از قرمز در اين آثار هم به انتقال همين حس كمك مي كند. البته اين بدان معنا نيست كه اگر شما در تصويرتان از قرمز و مشكي استفاده كرده باشيد صرفا به خون يا عاشورا اشاره كرده ايد. در بسياري از فرهنگ ها رنگ قرمز به دليل هيجان زيادي كه دارد شادي بخش است و به بيننده روحيه مي دهد. شايد در مواقعي هم بيانگر خطر باشد. من تحت تاثير فرهنگي هستم كه در آن رشد كرده ام.
البته همين موضوع به بومي شدن كار كمك مي كند. اگر من در فرهنگي ديگر به دنيا آمده بودم و نوعي ديگر زندگي كرده بودم قطعاً تصاويري كه خلق مي كردم و رنگهايي كه به كار مي بردم به گونه اي ديگر بود. در اين ميان دانستن اتفاقي كه در ذهن بيننده آثارم رخ مي دهد نيز برايم مهم است. من صرفا ذهنيت خودم را بيان كرده ام و به وجود برداشت هاي مختلف بيننده از آثارم نيز علاقه دارم.
اما درمورد رنگ قرمز و نشان دادن غم با شما موافق نيستم. غم آنجا جلوه مي كند كه ظالمي به ناحق به مظلومي ظلم كرده باشد، زور گفته باشد. غم واقعي آنجا جلوه مي كند كه ظلم پيروز باشد، ناحق حكم براند... درصورتي كه در واقعه عاشورا هيچ مظلوم كشي اي صورت نگرفته است. مظلوم كسي است كه ظالم او را وادار به عمل ناحق كرده باشد. درحالي كه در واقعه عاشورا هيچ اجباري در كار نبود، عده اي انسان برگزيده كه به دنبال پاكي و خوبي بودند راه حق را انتخاب كردند و با علم به نتيجه اين انتخاب، حق را در طول تاريخ جاودانه ساختند و جاري و ساري كردند. در حماسه عاشورا مظلوم واقعي يزيد و يارانش بودند كه زيربار سخن حق شكستند و صداي اين شكست هنوز هم در مراسم و آيين هاي عاشورا به گوش مي رسد. امام حسين و يارانش آگاهانه به آرمان خود دست يافتند. به همين علت فضاي اين تصويرها غمناك نيستند، شما نشانه اي از درد و رنج و مظلوم نمايي در آنها نمي بينيد. همان طور كه هيچ بخشي از مراسم عاشورا هم همراه با غم و غصه و ماتم نيست. تعزيه و كوبيدن طبل و سنج و بلندكردن علم و چلچراغ نشانه هاي شادي هستند. البته شادي اي آميخته با غم دروني. تا به حال كدام مادري ديده ايد كه در سوگ فرزند خود طبل و سنج نواخته باشد؟
* چطور به اين ديدگاه رسيديد؟
اولين بار پارچه نوشته اي برسر در روستاي «دوست محمد» در مرز افغانستان مرا متعجب كرد. نوشته شده بود: حماسه عاشورا را به همه مسلمانان جهان تبريك مي گوييم. اين تعجب وقتي كامل شد كه چند مراسم عروسي در روز عاشورا در بندر چابهار ديدم. بعد از كمي تحقيق دريافتم مسلمانان اهل سنت چنين ديدگاهي به اين مراسم دارند. درواقع اگر از ديدگاه اسطوره شناسي به حماسه ماندگار عاشورا نگاه كنيم، درمي يابيم امام حسين (ع) در جايگاه يكي از نوادر تاريخ، به همراه ۷۲ تن از يارانش با پايبندي كامل به اعتقادشان به جنگ ظلم و سياهي رفتند و تا آخرين قطره خون بر راه خود باقي ماندند و بر حقيقت ادعاي خود صحه گذاشتند. اين واقعه به خودي خود اتفاق مهمي است. من شخصا نشانه اي از مظلوم كشي در اين واقعه نمي بينم. اين واقعه اسطوره اي از مبارزه هميشگي بشر با ظلم است. اين اتفاق در تاريخ ماندگار مي شود و به همه انسان ها درس چگونه زيستن مي دهد. مي آموزد چگونه بايد در مقابل ظلم ايستاد و چگونه بايد زيست و جاودانه شد. درهرصورت من با ديدگاه خودم به عاشورا نگاه مي كنم.

معرفي نشريه

تنديس ۴۳
چهل و سومين شماره تنديس، دو هفته نامه هنرهاي تجسمي منتشر شد.
در اين شماره مي خوانيم: نقاشي: دوگانگي احساس، هم حسي بيننده/ عكاس: فقط عكس/ طراحي: طراحان معاصر ايران، احمد امين نظر/ هنر جديد: تلويزيون و ظهور ويديوآرت/ مجسمه: مطالبه ريشه/ مجسمه سازي با پلاستيك/ گرافيك: تادانوري يوكو/ هنركاربردي: مفاهيم رنگ در ملل. تنديس به سردبيري محمد حسن حامدي در ۲۸ صفحه و به قيمت ۳۵۰ تومان انتشار يافته است.
نشريه «سايه خيال» منتشر شد
نشريه «سايه خيال» بولتن سومين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام همزمان با آغاز اين همايش بين المللي منتشر شد.
«سايه خيال» در چهار شماره ۲۴ صفحه اي و چهار رنگ به صاحب امتيازي مركز فرهنگي هنري صبا و به سردبيري محبوبه پلنگي انتشار يافت.
«سايه خيال» حاوي مقالاتي درباره سبك هاي رايج در نقاشي جهان اسلام، گفت وگو با مسئولان دوسالانه و هنرمندان ايراني و خارجي شركت كننده، معرفي هنرمندان نقاش شاخص جهان اسلام، معرفي نقاشان نوگراي ايران، معرفي نقاشان مطرح حال حاضر ايران و اخبار دوسالانه است و بخش هايي از اين نشريه به زبان انگليسي براي ميهمانان خارجي در نظر گرفته شده است. اولين نشريه «سايه خيال» همزمان با افتتاح و آخرين شماره آن همزمان با اختتاميه منتشر خواهد شد.
خبرنامه ۲۵ فرهنگستان هنر
بيست و پنجمين شماره خبرنامه فرهنگستان هنر منتشر شد. در اين شماره مطالب متنوعي با اين عناوين به چاپ رسيده اند: جايگاه ارموي و مراغه اي در موسيقي/ ژاك در يدا كه بود؟ گزارش هم انديشي ژاك دريدا/ استاد محمود جوادي پور در يك نگاه/ بررسي آثار استاد علي مطيع/ آيا هنرمندان چيني در خدمت اربابي تازه قرار گرفته اند؟ مميز هنرمند زاده شده است/ مايا؛ تخيل هنري خدا/ فرهنگستان مركزي هنرهاي زيبا در بيجينگ چين. اين نشريه به صاحب امتيازي فرهنگستان هنر و مدير مسئولي بهمن نامور مطلق انتشار مي يابد.
«بن» جديد منتشر شد
سي و نهمين شماره نشريه «بن» خبرنامه انجمن صنفي مهندسان مشاور و معمار و شهرساز منتشر شد.
در اين شماره آمده است: پاكدشت از منظر توسعه شهري/ تمام توان حرفه اي ما از ما گرفته شده است/ بعد از زلزله بم چه كرديم؟/ تعريض خيابان ها مشكل ترافيك را حل نخواهد كرد/ اراضي عباس آباد و تولد گروه مشاور همكار/ ساخت و ساز در ايران چگونه است/ پرسش هاي يك معمار ايراني مقيم آلمان. همچنين ضميمه اي با عنوان خدمات چيست؟/ خدمات، مطابقت با مقررات تأمين دسترسي، نوشته رابين الرتورپ FAIA ، جان پ. س . سالمن ترجمه مهندسين مشاور گنو همراه اين شماره به چاپ رسيده است.
010272.jpg
فصلنامه هنر ۶۱
شصت ويكمين شماره فصلنامه هنر ويژه «هزار و يك شب» انتشار يافت. در اين شماره مي خوانيم: ادبيات: هزار و يك شب در فرانسه، هزار و يك شب برزخي ميان اسطوره و تاريخ / تئاتر: جدال قدرت و نمايش در هزار و يك شب، يادداشت هايي درباره تبديل قصه به نمايشنامه، نسبت واژگون/ تجسمي: كتاب آرايي هزار و يك شب، هزار و يك شب، هزار و يك راز، بررسي و تحليل دونگاره از هزار و يك شب، تاثير هزار و يك شب بر هنر و ادبيات جهان/ موسيقي: داستان هزار و يك شب در ارتباط با موسيقي هاي خالص توصيفي و پوئم سمفونيك، موسيقي شرقي كاذب/ سينما: تعبير سينماي هاليوود از افسانه هزار و يك شب، كاركردهاي روايي ولاديمير پروپ نيك ليسي/ مطالعات كاربردي هنر ويژه مردم شناسي/ تازه هاي نشر و رويدادهاي جهان هنر.
مسابقه بين المللي هنرهاي تجسمي با عنوان «غذا و خوراكي ها»
مركز لويي فرانسوا وابسته به يونسكو در فرانسه، مسابقه بين المللي هنرهاي تجسمي را با عنوان «غذا و خوراكي ها» در سال ۲۰۰۵ برگزار خواهد كرد.
شرايط و نحوه شركت در مسابقه:
- مسابقه به گروه هاي سني ۳ تا ۵ ، ۶ تا ۹ ، ۱۰ تا ،۱۳ ۱۴ تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۵ سال اختصاص دارد.
- شركت كنندگان به صورت فردي يا گروهي مي توانند فقط يك اثر خود را در اندازه دلخواه با استفاده از شيوه هاي مختلف طراحي، پاستل، نقاشي، عكاسي، مجسمه سازي و يا حكاكي براي مسابقه ارائه دهند.
- آثار ارسالي بايد با مشخصات كامل هنرمند به زبان انگليسي (شامل نام، فاميل، گروه سني، نام كشور / شهر، تاريخ تولد (ميلادي)، جنسيت و نشاني كامل منزل، نام و نشاني مدرسه و نام معلم نقاشي در صورت ارسال كار گروهي) همراه باشد. اين مشخصات بايد بر روي كاغذي جدا پشت اثر چسبانده شود.
- داوطلبان بايد شخصا اثر خود را به مركز لويي فرانسوا در پاريس توسط پست به آدرس زير ارسال دارند:
Centre pour l,UNESCO Louis Francois
Hotel du Petit Louvre
B.P.279 10008
TROYES CEDEX
FRANCE
گفتني است مركز فوق در پاريس به آثاري كه پس از تاريخ ۲۸ فوريه ۲۰۰۵ (۱۰ اسفند ۱۳۸۳) دريافت كند، ترتيب اثر نخواهد داد.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به اداره فرهنگ كميسيون ملي يونسكو در ايران واقع در خيابان ميرداماد، روبه روي مسجد الغدير، خيابان شهيد حصاري (رازان جنوبي)، كوچه يكم، پلاك ۱۷ مراجعه كنند.
010269.jpg
زيبا شناخت ۱۱
يازدهمين شماره زيبا شناخت، نشريه نيم سالانه (مطالعات نظري و فلسفي هنر) ويژه هنر و جهاني شدن منتشر شد.
در اين شماره مطالبي با اين عناوين درج شده  اند: پديدارشناسي؛ هنر و جهاني شدن/ چهره: ژاك دريدا/ جستارها/ خاستگاه هاي هنر در دين/ نقد و واژگان.
زيباشناخت به همراه فصلنامه هنر، توسط مركز مطالعات و تحقيقات هنري معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به سردبيري محمدرضا لاهوتي انتشار مي يابند.

|  ادبيات  |    اجتماعي  |   انديشه  |   ايران  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |