شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۶ - Feb 26, 2005
برنامه هاي نوروزي پليس براي امنيت جاده ها ومنازل
001182.jpg
گروه اجتماعي: تعطيلات نوروزي هر سال را دو مشكل امنيت اجتماعي به كام جامعه تلخ مي كند: افزايش شمار تصادفات رانندگي و سرقت از منازل.
با تدابيري كه از سوي نيروي انتظامي از دو سال پيش اتخاذ شده شمار تصادفات رانندگي كمتر و تعداد كشته شدگان به ميزان ۲۴۰۰ نفر كاهش يافته است. همچنين با گشت و كنترل هاي منظم نيروهاي انتظامي در كوچه ها و خيابانها و نيز نظارت بر رفتار افراد داراي سوء پيشينه شمار سرقت از منازل نيز طي سال گذشته كاهش قابل توجهي داشته است. اما عليرغم اين موفقيت ها هنوزاين دو مشكل امنيتي در ايام نوروز خودنمايي مي كند. به همين دليل پليس در قالب طرحي جامع مجموعه برنامه هايي را براي حل اين دو معضل تدارك ديده است كه در گزارش امروز صفحه اجتماعي(۶) همشهري مشروح اين برنامه از نظرتان مي گذرد.
گروه اجتماعي: سردار محمدباقر قاليباف در ماه پاياني سال و در آستانه سفرهاي نوروزي شهروندان به ساير نقاط كشور با اعلام آمادگي كامل نيروها در كلانتري ها و پاسگاه هاي انتظامي از تأمين امنيت منازل مسافران خبر داد.
وي كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت همچنين خاطرنشان كرد: رانندگان اتوبوس هاي بين شهري نيز براي امنيت مسافران نوروزي بايد توجه بيشتري را در حين رانندگي معطوف دارند، ضمن آنكه براي تضمين امنيت مسافران رانندگان اتوبوس هر شش ماه يك بار از نظر سلامت جسمي و روحي آزمايش خواهند شد.
وي با بيان اينكه مأموران پليس راه به هيچ وجه حق كمين كردن در گوشه جاده ها را ندارند گفت: مأموران بايد در معرض ديد باشند تا مانع از بروز تخلفات شوند، نه اينكه خود را در گوشه اي مخفي كرده و پس از ديدن متخلف به صحنه بيايند.
به گزارش خبرگزاري مهر سردار قاليباف همچنين افزود: آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي مراحل نهايي تصويب را در دولت مي گذراند و بر اين اساس گواهينامه ها به هفت دسته طبقه بندي مي شوند كه يكي از آنها گواهينامه مخصوص رانندگان وسيله نقليه عمومي از جمله اتوبوس ها هستند.
فرمانده نيروي انتظامي همچنين تأكيد كرد: هيچ كس در ناجا حق داشتن «سهم قبض» ندارد.
فرمانده نيروي انتظامي، فلسفه وجودي ناجا را برقراري امنيت خواند و گفت: حفظ امنيت بايد در بستر انضباط اجتماعي شكل گيرد كه اين مسأله در راهنمايي و رانندگي از طريق برقراري ايمني و انضباط مصداق دارد.
وي با اشاره به طرحهاي انجام شده در نيروي انتظامي گفت: طرح ويژه برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف نه تنها در تهران بلكه در ساير شهرهاي كشور نيز موفق بوده است؛ به شكلي كه اجراي اين طرح در اصفهان موجب شده ۴۶ درصد مجروحان بستري ناشي از تصادفات در اين شهر كاهش يابد.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به طرحهاي نوروزي ناجا، گفت: امسال اين طرحها در دو بخش «انتظامي» و «راهنمايي و رانندگي» اجرا و در بخش انتظامي، با تمهيدات در نظر گرفته شده تلاش مي شود تا امنيت منازل مسكوني مسافران نوروزي فراهم شود. در بخش «راهنمايي و رانندگي» نيز موضوع افزايش ايمني در حمل و نقل جاده ها و شهرها در دستور كار قرار گرفته است.
سردار قاليباف با اشاره به اين كه مديريت عمليات ترافيكي و ميداني در تقاطعات درون و برون شهري ضعيف است، بر ضرورت تقويت اين مسأله تاكيد و خاطرنشان كرد: متأسفانه برخي مأموران مسئول در تقاطعات از ابزارهاي فراهم شده استفاده نمي كنند كه اين مسأله بايد در دستور كار راهنمايي و رانندگي قرار گيرد.
فرمانده ناجا با اشاره به اين كه ترافيك و بي انضباطي، دو موضوع جدا از هم است، گفت: مقصر در مسأله بي انضباطي ناجاست.
۲۷ نقطه بحراني در تهران
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اعلام شناسايي ۲۷ نقطه بحراني در تهران گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ نيروي نامحسوس در طرح ويژه نوروزي راهور، ترافيك و تخلفات رانندگان را در معابر كشور به شدت كنترل مي كنند.
به گزارش ايسنا سردار انصاري در سومين همايش تخصصي يگانهاي راهور ناجا با اشاره به اين كه طرح ويژه نوروزي راهنمايي و رانندگي امسال براي نخستين بار در سه مرحله از ۱۵ اسفند تا ۱۶ فروردين با كمك ۱۰ هزار مأمور در سراسر كشور اجرا مي شود، گفت: اين در حاليست كه ۲ هزار و ۵۰۰ نيروي كنترل نامحسوس نيز در اين طرح مشاركت داشته و ترافيك و تخلفات را در معابر كشور كنترل مي كنند.
سردار انصاري شعار نوروز امسال راهنمايي و رانندگي را «جاده امن، سفر سالم و آسودگي خاطر براي همه» عنوان كرد. وي با اشاره به اين كه طرح نوروزي راهنمايي و رانندگي براي نخستين بار در سه مرحله اجرا مي شود، افزود: مرحله اول طرح از ۱۵ تا ۲۶ اسفند، براي ساماندهي تردد و ترافيك شب عيد، با توجه به افزايش ۳۰ درصدي ترافيك شهرها اجرا مي شود.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه سالانه بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليون سفر در كشور انجام مي شود و ۱۲ درصد اين سفرها - معادل ۶۵ ميليون سفر - تنها در ايام نوروز صورت مي گيرد، گفت: مرحله دوم طرح نوروزي راهنمايي و رانندگي از ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردين ماه سال ۸۴ براي ساماندهي سفرهاي نوروزي اجرا مي شود.
وي با بيان اين كه بخشي از ترافيك نوروز نيز به بازگشت سفرهاي نوروزي و بازگشايي مدارس اختصاص دارد، گفت: بخش سوم طرح ويژه راهنمايي و رانندگي از ۱۳ تا ۱۶ فروردين ماه سال ۸۴ خصوصا در روزهاي ۱۴ و ۱۵ فروردين كه زمان بازگشايي مدارس و ادارات است، اجرا مي شود.
سهم مردم در كمك به مصدومان حادثه
دبير شوراي عالي ترافيك، با تاكيد بر لزوم بهبود فعاليت  هاي اورژانس در كشور، گفت: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد مصدومان ناشي از تصادفات، توسط مردم به بيمارستان  ها منتقل مي  شوند.
محمد رئوفي، دبير شوراي عالي ترافيك، در سومين همايش سراسري معاونين راهنمايي و رانندگي ناجا، گفت: تشكيل اورژانس قوي، نقش مهمي در كاهش تلفات ناشي از تصادفات دارد و انتقال سريع و به موقع مجروحان به بيمارستان، از مرگ آنها جلوگيري مي  كند.رئوفي تصريح كرد: توسعه حمل و نقل همگاني، مديريت ترافيك و آموزش عمومي، بهبود وسايل نقليه عمومي و تاكيد بر قوانين و مقررات از سال ۷۴ تاكنون به عنوان سياست  هاي اصلي در دستور كار ما قرار گرفته است.
به گفته وي، سالانه يك ميليون نفر در جهان در تصادفات كشته و ۵۰ ميليون نفر مجروح مي  شوند كه ۹۰ درصد آنها در آسيا، آفريقا، آمريكا و ۱۲ درصد در اروپا، هستند.

تأكيد عارف بر تجهيز امكانات بيمارستانهاي
سوانح و سوختگي كشور
گروه اجتماعي: در پي انتشار خبر محروميت بيمارستان سوانح و سوختگي كشور از امكانات درماني مناسب در روزنامه ها، دكتر عارف معاون اول رئيس جمهوري در بازديد از بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد مطهري تهران، بر تهيه طرحي براي توسعه و تجهيز امكانات بيمارستاني سوانح و سوختگي كشور و رسيدگي به بيماران اين بيمارستان ها تأكيد كرد.
شايان ذكر است در گزارشي كه خبرگزاري فارس چند روز پيش از بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد مطهري منتشر كرد و برخي روزنامه ها به بازتاب آن اقدام كردند از كمبود برخي امكانات درماني و تجهيزات بيمارستاني سخن رفته بود كه با بازديد معاون اول رئيس جمهوري انتظار مِي رود مسائل و مشكلات اين بيمارستان به تدريج رفع و امكان درمان مصدومان مراجعه كننده به اين مركز درماني با بهره مندي از امكانات لازم ميسر شود.

تشكيل ستاد نحوه خدمات رساني به زائران نوروزي مشهد
مهر: ستادي با عنوان استقبال از بهار به منظور رسيدگي به امورات زائران و مسافران نوروزي در شهرداري مشهد تشكيل شد.
اين ستاد متشكل از كميته هاي خدمات شهري، فني و عمران، حمل و نقل و ترافيك، فرهنگي و اجتماعي، خدمات زائران روابط عمومي مي باشد.
مدير روابط عمومي و بين الملل شهرداري مشهد گفت: ترميم و اصلاح فضاي سبز، درختكاري، ترميم آسفالت معابر، طرح ويژه ترافيك، تزئين ميادين راهنماي زائران به نظرسنجي، برگزاري تورهاي درون شهري از برنامه هاي استقبال از بهار مي باشد.سيدحسن حسيني افزود: در اجراي طرح استقبال از بهار نيروهاي خدمات شهري اتوبوسراني و تاكسيراني به حالت آماده باش درمي آيند و كار اين ستاد از بهار تا بيستم فروردين ماه سال آينده ادامه خواهد داشت.

اعتراض مدير كل آموزش و پرورش
ابتدايي به آزمونهاي مكرر در مدارس
فارس: معلمان مدارس بايد توجه كنند كه آزمونهاي مكرر و چهار گزينه اي روش صحيحي براي تعليم و تربيت كشور نيست.
حسين احمدي ضمن بيان اين مطلب افزود: فعاليتهايي مانند آزمونها، تستها و سنجش هاي بي مورد در مدارس، دانش آموزان را در مخمصه اضطراب قرار مي دهد.وي اضافه كرد: در اين روشها دانش آموز از خود خلاقيت و ابتكاري بروز نمي دهد و مجبور است از بين آزمونها و پاسخهايي كه به او ارائه مي شود، پاسخ صحيح را برگزيند.مديركل آموزش و پرورش ابتدايي و پيش دبستاني ادامه داد: ايجاد رقابتهاي بيهوده بين دانش آموزان و برگزاري آزمونهاي مكرر به هيچ عنوان صلاح نيست و معلمان بايد توجه داشته باشند كه آزمونهاي چهار گزينه اي، جور كردني و حتي تكميل كردني يك روش خوب براي تعليم دانش آموزان نيست و بايد از اين كار پرهيز شود.

نخستين سوگواره هنر در ساحت عاشورا
گروه اجتماعي: به مناسبت ايام عزاداري سيد سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و در راستاي ترويج فرهنگ ديني و مذهبي و حفظ ارزش ها، نخستين سوگواره هنر در ساحت عاشورا در فرهنگسراي اشراق برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اين فرهنگسرا، سوگواره هنر با هدف حفظ ارزش هاي حماسي و جاودانه حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در ۷ بخش نقاشي، طراحي، خوشنويسي، شعر، خاطره نويسي، عكاسي و فيلم برگزار مي شود. شركت كنندگان ميِ توانند آثار خود را كه مبين جلوه هايي از زيبايي، عظمت و شكوه حماسه عاشورا باشد حداكثر تا تاريخ۲۷ اسفند سال جاري به نشاني فرهنگسراي اشراق ارسال كنند.شركت براي تمامي رده هاي سني آزاد است و به نفرات اول تا سوم هر رشته جوايز ارزنده اي به رسم يادبود اهدا خواهد شد. همچنين نمايشگاهي از آثار برگزيده در ارديبهشت ماه سال آينده در فرهنگسراي اشراق برگزار مي شود.

يادداشت
نظارت بر قوانين
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مهرماه سال جاري قانوني را به تصويب رساندند كه بر مبناي آن دولت مكلف شد تا سقف ۴۰ هزار نفر از مظلوم ترين نيروهاي انساني شاغل در كادر اداري كشور يعني معلمان حق التدريس را استخدام كند و وزارت آموزش و پرورش پس از كش و قوس هاي فراوان در نتيجه اصرار مجلس از حدود ۱۰ روز پيش كار استخدام اين معلمين را آغاز كرد، اما اين كار از همان ابتدا با اعتراض بسياري از معلمان حق التدريس مواجه شد. ظاهراً آيين نامه اجرايي تدوين شده با قانون مصوب مجلس تضادهاي اساسي دارد؛ از جمله اين تضادها كه باعث اعتراض برخي از نمايندگان در صحن علني هفته گذشته مجلس نيز شد، عدم مشموليت معلماني است كه در مراكز آموزش و پرورش بزرگسالان مشغول به تدريس بوده اند. وزارت آموزش و پرورش با تفسير يك جانبه از مصوبه مجلس، مدارس بزرگسالان(شبانه) را در زمره مدارس غيردولتي قلمداد كرده است و به اين ترتيب معلماني كه در اين مدارس تدريس كرده اند به دليل دريافت حقوق از شهريه دانش آموزان و عدم دريافت حقوق از حسابداري آموزش و پرورش حق التدريس به حساب نمي آيند.
در اين زمينه چند نكته قابل توجه است:
۱- مدرسه اي كه تماماً زير نظر آموزش و پرورش است، رئيس آن از سوي رئيس آموزش و پرورش منطقه تعيين مي شود و به مانند ساير مديران حقوق دريافت مي كنند، كارمندان اداري آن كارمندان رسمي آموزش و پرورش هستند و بخش اعظم و قابل توجه معلمان آن، معلمان رسمي آموزش و پرورش هستند، چگونه غيردولتي محسوب مي شود؟  آيا اين نوع مدارس با چنين شرايطي به مانند مدارس غيرانتفاعي هستند؟
۲- معلمان اين گونه مدارس كه اتفاقاً در مقايسه با مدارس روزانه زحمت زيادتري را متقبل مي شوند، داراي ابلاغ رسمي با امضاي رئيس آموزش و پرورش مناطق و مهر اداره هستند. اگر اين معلمان بر اساس آيين نامه وزارت آموزش و پرورش حق التدريس به شمار نمي آيند چرا ابلاغ رسمي صادر شده و آنها را اميدوار به استخدام رسمي كرده است؟ شايد اگر اين ابلاغ صادر نمي شد، اين معلمان به آينده خود در آموزش و پرورش اميدوار نمي شدند و به دنبال آينده اي ديگر مي رفتند و امروز نااميد و سرخورده و سرگردان نبودند.
۳- از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي انتظار مي رود با توجه به اين كه قانون مصوب مجلس هيچ گونه محدوديتي براي استخدام اين معلمان قائل نشده است، نسبت به احياي حقوق اين معلمان اقدام لازم را به عمل آورده و در راستاي حق قانوني خود در نظارت بر اجراي قوانين مصوب مجلس گام بردارند.
محمد دادگران

تمديد مهلت ثبت نام آزمون دستياري
و اعلام زمان نتايج كارشناسي ارشد
گروه اجتماعي: دبيرخانه شوراي عالي آموزش پزشكي و تخصصي و سازمان سنجش در دو اطلاعيه جداگانه زمان برگزاري آزمون دستياري و تاريخ نتايج آزمون كارشناسي ارشد را اعلام كردند.
دبيرخانه شوراي عالي آموزش پزشكي ضمن تذكر اين نكته كه تاريخ آزمون دستياري ۱۵ ارديبهشت سال ۸۴ است، از تمديد مهلت ثبت نام داوطلبان اين آزمون تا تاريخ ۱۲ اسفند ماه خبر داد. در اطلاعيه اين دبيرخانه به حذف محدوديت انتخاب ۵ رشته در هنگام ثبت نام نيز اشاره شده است.
همچنين خبرگزاري مهر به نقل از دكتر حسين توكلي معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه هاي سراسري و مؤسسات آموزش عالي نيمه دوم ارديبهشت ماه سال آينده به اطلاع داوطلبان مي رسد.
گفتني است درآزمون كارشناسي ارشد امسال بيش از ۳۶۵ هزار نفر شركت كردند و براي اولين بار علاوه بر انتخاب رشته اول، در يك رشته شناور نيز مي توانستند شركت كنند.

جزئيات بيمه وكالت اعلام شد
فارس: جزئيات قرارداد «بيمه حق الوكاله» كه با همكاري قوه قضائيه و بيمه مركزي ايران به اجرا در مي آيد، اعلام شد.
با توجه به تأكيدات رئيس قوه قضائيه در خصوص بيمه  وكالت و پيگيريهاي به عمل آمده در اين زمينه با موافقت بيمه مركزي براي اولين بار در كشور رشته جديدي در قراردادهاي بيمه به نام بيمه حق الوكاله تاسيس گرديد.
ايجاد بيمه وكالت از اقدامات اساسي قوه قضائيه در راستاي امر توسعه قضايي و تامين حقوق عامه مردم مي باشد كه به مدت يك سال به صورت آزمايشي اجرا خواهد شد.بر اساس اين طرح، اين بيمه در چارچوب قرارداد گروهي تحت عنوان «قرارداد بيمه گروهي حق الوكاله» تدوين و با ذكر تمام جزئيات به امضاي بيمه گذار و بيمه گر خواهد رسيد.
بر اساس اين طرح فقط دعاوي و شكايات طرح شده عليه بيمه شده تحت پوشش قرار خواهد گرفت و نرخ بيمه براي دادگاه هاي عمومي، تجديدنظر و ديوان عالي كشور به ترتيب ۲/۳۱ ، ۴/۲ و ۱۶/۰ در هزار تعيين مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |