شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۶ - Feb 26, 2005
براي تعيين جايگاه ايران در بين كشورهاي منطقه و جهان
شكل گيري نظام ارزيابي استراتژيك كشور به تصويب رسيد
گروه اقتصادي: «نظام ارزيابي استراتژيك كشور» براي مشخص شدن جايگاه واقعي ايران در بين كشورهاي منطقه و جهان به تصويب شوراي عالي اداري كشور رسيد.
به گزارش خبرنگار ما اين ارزيابي استراتژيك با هدف سنجش، ارزشگزاري و قضاوت درخصوص عملكرد كلان بخش هاي مختلف كشور تعيين شده است.
براي تعيين جايگاه ايران در جهان ،نظام استراتژيك كشور در ۵ محور اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، كيفيت دولت، علم و فناوري و زيرساختي انجام خواهد شد.
براساس مصوبه شوراي عالي اداري، براي هريك از ۵ محور فوق شاخص هايي درنظر گرفته شده است كه اين شاخص ها در بخش اقتصادي شامل ۱۱ جزء اصلي است. نرخ رشد اقتصادي، درآمد سرانه، درجه بازبودن اقتصاد، سهم بخش خصوصي از GDP، سهم درآمد مالياتي دولت از GDP، ميزان صادرات غيرنفتي، نرخ بيكاري، نرخ تورم، سهم سرمايه گذاري خارجي به كل GDP، شاخص بهره وري كل و GDP حاصل شد. به ازاي هر واحد انرژي مصرف شده (شدت انرژي) ۱۱ شاخص اقتصادي براي بررسي جايگاه ايران در منطقه و جهان است.اين گزارش حاكي است كه درخصوص توزيع درآمد نيز مواردي ازجمله ضريب جيني، شاخص فقر انساني، درصد جمعيت زير خط فقر مطلق و نسبت درآمد دهك اول جمعيت به دهك آخر بايد مورد بررسي قرار گيرد.تيراژ كتب منتشر شده، شاخص توسعه انساني، سرانه توليد دي اكسيدكربن و شاخص توسعه جنسيتي نيز ازجمله شاخص هايي هستند كه براي تعيين موقعيت اجتماعي و فرهنگي كشور مورد سنجش قرار مي گيرد.
محور بعدي نظام ارزيابي استراتژيك كشور درخصوص علم و فناوري است كه در اين خصوص مواردي چون نسبت توليد علمي به GDP، سهم توليد با فناوري بالا به كل GDP، ميزان همكاري هاي پژوهشي و تحقيقاتي بين شركت ها و موسسات تجاري و دانشگاه بررسي خواهد شد.
بنابراين گزارش محور چهارم نظام ارزيابي استراتژيك كشور بخش زيرساخت هاست كه در اين بين طول شبكه هاي آبرساني، درصد زمين هاي آبي از كل زمين هاي قابل كشت، شاخص دسترسي ديجيتال، نسبت راههاي آسفالته به كل راهها، طول شبكه راه آهن و توليد الكتريسيته بررسي مي شود.
محور بعدي نظام ارزيابي استراتژيك كشور كيفيت دولت است كه براي اين منطقه از شاخص هايي چون پاسخگويي، فساد، كيفيت بودجه ريزي و مديريت مالي و دولت الكترونيك مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
اين گزارش حاكي است كه نظام ارزيابي استراتژيك كشور به صورت مستمر و سالانه انجام خواهد شد و گزارش آن هرسال توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي تنظيم و تا پايان تيرماه هر سال به مقام معظم رهبري، رييس جمهوري، هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي ارايه خواهد شد.

در آستانه سال نو و گراني قيمت ها
وزارت بازرگاني چرابراي كنترل بازار ميوه اقدام نمي كند
001176.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه سال جديد نزديك مي شود علاوه بر مسئله تورم آخر سال تأمين كالاهاي مصرفي مورد نياز مردم كه از وظايف اصلي معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني براي كنترل بازار با روش هاي اقتصادي و استفاده از ابزارهاي قانوني است به شدت ضعف هاي خود را نمايان مي كند.
به گزارش خبرنگار ما درحالي كه عدم برنامه ريزي براي برگزاري نمايشگاه بهاره و ايجاد رقابت در بازار و فرصت براي مصرف كنندگان به دليل ناهماهنگي ميان دستگاه هاي اجرايي همچنان نامشخص است و عليرغم اعلام وزير بازرگاني درمورد تلاش براي يافتن محل مناسب براي برگزاري اين نمايشگاه هنوز در اين زمينه گشايشي صورت نگرفته است.
علاوه بر اين، مسئله گراني ميوه نيز در روزهاي اخير موجب نگراني مردم شده كه با نزديك شدن روزهاي پاياني سال و عدم اقدام جدي مسئولان وزارت بازرگاني احتمال گراني بيشتر ميوه به ويژه مركبات وجود دارد.
عليرغم وعده هاي سال هاي گذشته درمورد ذخيره سازي ميوه در اين زمينه اقدام نشده و همچنان سياست گذاري ها در اين بازار ناموفق است.
تنها راهكار عملي موجود بازارهاي روز ميوه و تره بار شهرداري در تهران است كه مي تواند به عنوان يك اهرم رقابتي در بازار براي تعديل قيمت ها مؤثر باشد، هرچند كه اين امر تنها در تهران است و در شهرهاي ديگر نيز اين راهكار مي تواند مؤثر باشد.
محمدعلي طهماسبي معاون باغباني وزارت جهاد كشاورزي در زمينه توليد مركبات در ايران به ايسنا گفت: در ايران بيش از ۴ ميليون تن مركبات توليد مي شود كه مصرف سرانه ايران را به ۵۷ كيلوگرم مي رساند كه از ميانگين مصرف دنيا كه ۱۷ كيلوگرم است بسيار بالاتر است. اين آمار نشان مي دهد كه ايران در توليد ميوه به ويژه مركبات كمبودي ندارد. وي علت گراني ميوه را احتكار واسطه ها و سلف خران عنوان كرد و خواستار كنترل عرضه و تقاضا در اين بازار شد.
اگرچه عليرغم اظهارات معاون وزارت جهاد كشاورزي كنترل اين بازار در دست وزارت بازرگاني است، به نظر مي رسد در آستانه سال نو و براي مقابله با كمبود مصنوعي در بازار دولت وظيفه دارد تا راهكارهاي گوناگون از جمله واردات محدود مركبات را به كشور در پايان سال براي تنظيم بازار ميوه مورد ارزيابي قرار دهد.

اميد به تحول صنعت چاي كشور افزايش يافت
گروه اقتصادي: نخستين كارخانه فرآوري چاي كشور در لاهيجان افتتاح شد و صنعت چاي كشور براي مقابله با توليد كنندگان خارجي چاي پس از يك دوره ركود و توليد سنتي وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش خبرنگار ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به رغم رشد مصرف در كشور به دليل تداوم دخالت دولت، اين صنعت وابسته به كشاورزي دچار ركود شد و با عقب افتادن از شرايط روز توليد در دنيا با بحران رو به رو شد.
در سال هاي اخير و در پي بروز اين بحران توجه به نوسازي اين صنعت و برنامه ريزي براي توليد چاي با كيفيت مطلوب و مورد نياز بازار داخلي افزايش يافت و با حمايت هاي دولت نهادهاي پژوهشي و تحقيقاتي در اين زمينه فعال شدند.
گزارش خبرنگار ما حاكي است اگر چه اين روند كند و همچنان در سايه دولت در حال انجام است ولي با توجه به مستعد بودن بخش هاي وسيعي از زمين هاي كشاورزي در مناطق شمال كشور ايران توانايي حضور جدي در ميان توليد كنندگان چاي در جهان و تبديل شدن به يك رقيب جدي در اين زمينه را دارد.
هفته گذشته در جريان افتتاح نخستين كارخانه فرآوري چاي كشور محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد كه اگر مسايل مربوط به باغداري و فرآوري و بازرگاني چاي در كشور را سامان دهيم چاي ايران بازار قابل رقابتي دارد.
وي با تأكيد بر اينكه سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري توجه جدي به اين مسأله دارند به واگذاري مأموريت اصلاح ساختار توليد چاي در كشور به سازمان مديريت و برنامه ريزي اشاره كرد و خواستار همكاري همه مسئولان محلي و توليد كنندگان در اين زمينه شد.
سابقه توليد چاي در ايران بسيار طولاني است و متأسفانه به دليل عدم ارتباط فعال با بازارهاي خارجي اين بخش از صنعت كشاورزي دچار ركود و عدم نوسازي شد و با تغيير ذائقه عمومي در پي ورود ميزان قابل توجهي چاي خارجي در چند سال گذشته فرآيند توليد اين كالاي پرمصرف در كشور دچار بحران و در نهايت تحول شد كه در صورت مديريت صحيح و كارآمد آن قطعاً در دهه آينده با توجه به بازار وسيع داخلي ايران به عنوان يك رقيب جدي در بازار چاي جهان مطرح خواهد شد.
در حال حاضر كشورمان از جمله وارد كنندگان عمده چاي در جهان است.

گفت وگوي امروز
ديدگاه دولت در مورد مصوبات كميسيون تلفيق
گروه اقتصادي: كار بررسي لايحه بودجه سال آينده در كميسيون تلفيق مجلس پايان يافته و قرار است بررسي و تصويب نهايي اين لايحه در صحن علني مجلس از فردا آغاز شود. با سعيد شيركوند معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي پيرامون تغييرات لايحه بودجه سال آينده پس از بررسي در كميسيون تلفيق گفت وگو كرده ايم.
***
*در زمينه ملاحظات كميسيون تلفيق در مورد نرخ ارز در سال آينده، چه نظر داريد؟
- برخي تفسيري از تعيين نرخ ارز داشته و گمان مي كردند كه در بودجه سال ۸۴ نرخ ارز سال آينده مشخص خواهد شد در حالي كه به لحاظ حسابداري گرچه عددي به منظور تعيين ريال واريزي به خزانه ذكر مي شود اما انجام اين كار براي مشخص كردن متوسط نرخ ارز در طول سال بوده تا از نظر حسابداري ريال واريزي به خزانه مشخص شود. بر اين اساس دولت در محاسبات خود در بودجه سال آينده عدد حدود ۹۰۰ تومان را براي دلار پيش بيني كرده بود اما اين عدد تعيين كننده نرخ ارز در طول سال آينده نخواهد بود. با توضيحات و بحث هايي كه در كميسيون اقتصادي و تلفيق ارايه شد مشخص گرديد به طور كلي نرخ ارز در نظام ارزي كشورمان به صورت تثبيتي تعيين نمي شود گرچه شناور آزاد نيز نمي باشد بلكه نظام ارزي شناور مديريت شده در كشور اعمال مي شود و رقم ۹۰۳ تومان نيز رقم حسابداري است كه براي تنظيم بودجه به كار برده شد و نرخ ارز توسط بازار تعيين شده و بانك مركزي نيز به عنوان نهاد ناظر براي جلوگيري از افزايش يا كاهش غير متعارف اين نرخ نظارت مي كند چرا كه هدف ايجاد ثبات در نرخ ارز است كه در طول چند سال گذشته حاكم بوده است. نرخ ارز تعيين شده در بودجه سال آينده به معناي آن نيست كه از سال ۸۴ مبناي عمل قرار گيرد بلكه عدد حسابداري نرخ ارز است. در بررسي كميسيون تلفيق نيز پيشنهاد دولت در زمينه نرخ ارز و نظام ارزي شناور مديريت شده مورد پذيرش قرار گرفت و بانك مركزي همراه با مكانيزم بازار قيمت ارز در سال آينده را شكل خواهد داد.
*تاسيس صندوق ذخيره ريالي بر چه مبنايي مورد توجه قرار گرفته است؟
-به طور كلي بايد هنگامي كه ثروت ملي كشور به فروش مي رسد آن را تبديل به ثروت ملي دوباره كرد نه اينكه صرف هزينه هاي جاري گردد. بخشي از اين ثروت به صورت ارزي و درآمد حاصل از فروش نفت بوده و بخش ديگر از محل درآمدهاي داخلي كشور خصوصاً واگذاري دارايي هاي سرمايه اي موجود است. بايد تلاش شود تا حساب ذخيره ارزي صرف تبديل ثروت به ثروت شده و در زمينه منابع ريالي نيز بايد مثلاً واگذاري سهام شركت دولتي به عنوان درآمد براي هزينه در نظر گرفته نشده بلكه منشاء خلق درآمد ديگر باشد. و به همين دليل بحث تاسيس صندوق ريالي مطرح شده تا بتوان وجوه درآمدهاي ناشي از فروش ثروت داخلي را در اين صندوق به ثروت بعدي تبديل كرد. تاسيس اين صندوق پيشنهاد دولت بوده و منابع آن از محل هاي مختلف ناشي از فروش ثروت هاي ملي تامين خواهد شد تا بتوان طرح تملك دارايي هاي سرمايه اي را بيشتر پيش برد.
*درآمدهاي دولت با بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق ۴ هزار ميليارد تومان افزايش يافته آيا اين درآمدها محقق خواهد شد.
- از مباحثي كه مورد توجه نمايندگان مجلس نيز قرار گرفته واقعي كردن درآمدها در بودجه سال۸۴ است تا درآمدهايي در اين لايحه گنجانده شود كه محقق الوصول بوده و حتماً تحقق خواهد يافت. اما برخي موارد به اين درآمدها اضافه شده كه نمايندگان نيز مي دانند اين ارقام ممكن است به طور قطع محقق نشود وبه طور نانوشته توافق شده تا اين درآمدها به عنوان درآمدهاي مشكوك الوصول تلقي شوند. واردات خودرو از جمله اين درآمدهاست كه با موانع بنيادي روبرو بوده است. معتقدم هنوز در كشورمان عزم و اراده لازم در همه دستگاهها و بخش ها براي تحقق درآمدهاي پيش بيني شده ناشي از واردات خودرو شكل نگرفته است و اين درآمد مشكوك الوصول است گرچه ممكن است ۱۰ الي ۲۰ درصد محقق شود اما تحقق رقم در نظرگرفته شده كه نيازمند ورود بيش از يكصدهزار خودرو است بعيد به نظر مي رسد. در مورد ماليات ها نيز اين مشكل وجود دارد. همچنين در كميسيون تلفيق مطرح شده كه بسياري از نهادها، شركت ها و موسسات دولتي كه در خارج از تهران فعاليت مي كنند بايد سازمان هاي مركزي خود را به خارج از تهران منتقل نموده و ساختمان هاي موجود در تهران را به فروش رسانند و از اين محل درآمدي در نظر گرفته شده گرچه تحقق اين امر با توجه به موانع موجود در زمينه اشتغال، سكونت افراد و مشكلات اجرايي و عملياتي در مدت يكسال بعيد به نظر مي رسد. اگر بخواهيم در مقابل درآمدهاي مشكوك الوصول هزينه پيش بيني كنيم قطعاً در سال آينده با مشكل جدي مواجه خواهيم شد. گرچه بسياري از موارد كه در كميته ها و كميسيون هاي مجلس تصويب مي شود در صحن علني تغيير خواهد يافت.

رئيس صندوق بين المللي پول:
ارزش دلار در برابر يورو ۵۰ درصد و
در برابر ين ۳۰ درصد كاهش يافته است
فارس: رئيس صندوق بين المللي پول اعلام كرد: از ماه فوريه سال ۲۰۰۲ ميلادي تاكنون، ارزش دلار در برابر يورو ۵۰ درصد و در برابر ين ژاپن ۳۰ درصد كاهش يافته است. رودريگو راتو رئيس صندوق بين المللي پول افزود: تجربه نشان مي دهد، افزايش كسري بودجه آمريكا كه در حال حاضر بخشي از سياستهاي اقتصادي دولت آمريكا را تشكيل مي دهد، به طور مسلم موقتي است. راتو تصريح كرد: افزايش كسري بودجه آمريكا فقط در شرايط فعلي تا حدي به سود اقتصاد جهاني بوده است و مانع به وقوع پيوستن ركود اقتصاد جهاني طي سالهاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ميلادي شده است. وي معتقد است: اين افزايش كسري بودجه دولت آمريكا موجب رونق كنوني اقتصاد جهاني شده است، ولي مسئله اصلي اين است كه اين سياست اقتصادي دولت آمريكا كاملا موقتي است.
كسري بودجه دولت آمريكا در حال حاضر به واسطه سرمايه گذاران خارجي جبران مي شود، ولي اين منابع مالي براي هميشه در اختيار دولتمردان آمريكايي نيست. وي افزود: بي هيچ شكي سياستهاي اقتصادي دولت آمريكا در راستاي افزايش كسري بودجه و افزايش بدهيهاي خارجي اين كشور تأثير كاملا مستقيمي بر كاهش مداوم ارزش دلار داشته است.
راتو در پايان از سياستگذاران اقتصادي آمريكا خواست از خواب غفلت بيدار شده و هرچه سريعتر براي جلوگيري از كاهش مداوم ارزش دلار كه موجب بي ثباتي و عدم تعادل در اقتصاد جهاني خواهد شد، چاره انديشي كنند.

حمايت وزير نفت از ادغام دو وزارتخانه نفت و نيرو
گروه اقتصادي: در حالي كه كشور از فقدان يك استراتژي انرژي براي آينده پرچالش اين بخش اقتصادي در جهان رنج مي برد بيژن زنگنه وزير نفت از طرح ادغام وزارت نفت و وزارت نيرو و تشكيل يك وزارت مشترك براي هماهنگي و ساماندهي بخش انرژي در كشور دفاع كرد.
وي كه با خبرگزاري فارس گفتگو مي كرد تاكيد كرد كه دو وزارتخانه بايد سريعتر ادغام شوند و تا قبل از تشكيل دولت جديد فرصت براي برنامه ريزي وجود داشته باشد.
در حال حاضر به دليل فعاليت دو وزارتخانه در بخش انرژي سياستهاي واحدي در اين زمينه اجرا نمي شود و در برخي موارد ناهماهنگي و دوباره كاري هايي صورت مي گيرد.

ترانزيت گاز ايران به اروپا از خاك اوكراين بررسي شد
ايرنا: موضوع  صادرات  و ترانزيت  گاز طبيعي  ايران  از مسير اوكراين  به  اروپا، در ديدار نماينده  ويژه  ايران  در درياي  خزر با وزير انرژي  اوكراين  مورد بررسي  قرار گرفت .
مهدي  صفري  مديركل  كشورهاي  مشترك  المنافع  وزارت  امور خارجه  و نماينده  ويژه  ايران  در امور درياي  خزر روز جمعه  با ايوان  پلاچكوف  وزير سوخت  و انرژي  اوكراين  ديدار كرد.
در اين  ملاقات ، همكاريهاي  دو كشور در زمينه  صنايع  نفت  و گاز، ترانزيت  گاز طبيعي  ايران  از مسير اوكراين  به  اروپا و برگزاري  سومين  كميته  مشترك  انرژي  دو كشور مورد بررسي  و تبادل  نظر قرار گرفت .
طرف  اوكرايني ، آمادگي  خود براي  برگزاري  سومين  نشست  گروه  كاري  انرژي در هفته  آينده  در سطح  معاونين  وزراي  دو كشور با ميزباني  كي  يف  را اعلام  نمود.
مهدي  صفري  نماينده  ويژه  ايران  در امور درياي  خزر كه  در كي يف  به  سرمي برد روز پنج  شنبه  نيز با رئيس  جمهوري  اوكراين  ديدار و گفت  وگو كرده  بود.

ادامه قيمت هاي بالاي ۵۱ دلار در بازار نفت
گروه اقتصادي: بار ديگر بازار نفت به قيمت هاي بي سابقه بالاي ۵۱ دلار رسيد و به رغم شگفتي دست اندركاران بازار در دور اول تجربه قيمت هاي ۵۱ دلاري در سال گذشته اين روند در سال جاري و باوجود نزديك شدن قيمت ها به ۵۲ دلار دست اندركاران اين بازار را شگفت زده نكرد .
به گزارش خبرنگار ما دليل اصلي افزايش قيمت ها از سوي منابع فعال در بازار شدت گرفتن سرما در اروپا و آمريكا اعلام شده و اين باوجود اعلام افزايش ذخاير نفتي آمريكا بوده است كه به كاهش اندك قيمت ها در روز گذشته منجر شد.باوجود اعلام افزايش ذخاير نفتي آمريكا هر بشكه نفت سبك دربازار نيويورك همچنان بالاي ۵۱ دلار باقي ماند.
روز گذشته نفت سبك آمريكا در نيويورك ۱۸ سنت كاهش يافت و ۲۱/۵۱ دلار معامله شد و نفت برنت درياي شمال نيز ۲۶ سنت كاهش يافت و ۹۸/۴۸ دلار معامله شد.
برخي تحليلگران بر اين عقيده اند كه انتظار بازار درمورد اقدام اوپك براي اعلام قيمت هاي پايه جديد و افزايش سطح آن به جو رواني براي ادامه روند رو به رشد قيمت ها منجر شده است. اگرچه تاثير سرما در اروپا و آمريكا به عنوان متهم اصلي رسيدن قيمت ها به ۵۱ دلار اعلام شده است.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |