شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۶ - Feb 26, 2005
كشف جاندار سي هزار ساله در اعماق دريا
گروه دانش: دانشمندان آمريكايي مجموعه منجمدي از موجودات ذره بيني را كشف كرده اند كه به مدت سي هزار سال در يخ هاي قطبي زنده مانده بودند.
به گزارش بي بي سي،  گروهي از پژوهشگران در جريان تحقيقات در مورد شرايط يخ هاي قطبي در آلاسكا، در بررسي نمونه برداشته شده از عمق يخ هاي دايم قطبي توده اي از باكتري ها را مشاهده كردند كه پس از ذوب شدن قطعه يخ، به صورت عادي به حركت در آمدند.
ريچارد هوور، از اعضاي تيم پژوهشي و محقق سازمان فضايي آمريكا - ناسا - كه اين باكتري ها را كشف كرده مي گويد كه قدمت اين جانداران به زماني مي رسد كه هنوز ماموت ها در كره زمين زندگي مي كردند.
به گفته اين محقق ناسا، پس از ذوب شدن توده يخ، وي باكتري ها را زير ميكروسكوپ مشاهده كرد كه به حركت درآمده اند گويي هيچ اتفاق غيرعادي روي نداده است.
باكتري كشف شده از نوعي كاملا متفاوت با باكتري هاي امروزي است و براي آن نام علمي كارنوباكتريوم پليتسنيوم Carnobacterium pleistocenium انتخاب شده است.
هوور مي گويد كه كشف اين باكتري ها مي تواند از نظر تحقيقات پيرامون كشف حيات در سيارات ديگر اهميت داشته باشد.
به گفته وي، احتمال دارد كه موجوداتي همانند اين باكتري ها در درياچه هاي يخ كه اخيرا وجود آنها در كره مريخ تاييد شده، زنده مانده باشند.

مردي با بازوي تراشه اي
گروه انفورماتيك: جوزف كرول، يكي از مديران ويرچوآل كورپريشن برچسب RFID (تراشه تعيين هويت ساتع كننده امواج راديويي) از سري تراشه هاي شركت وري چيپ را زير پوست خود جاسازي كرد و اثر باقيمانده از اين عمل تنها يك نقطه قرمز رنگ كوچك بود.
كرول در طول نشستي در كنفرانس RSA امنيتي در سان فرانسيسكو گفت: «اين عمل شبيه نيش زدن يك زنبور بود. دكترها براي كاشتن تراشه در زير پوست من از يك داروي بي حسي و يك سرنگ استفاده كردند.»
به گزارش IRITN، تراشه RFID كاشته شده در زير پوست همانند بسياري از فناوري هاي بحث برانگيز در چند سال گذشته پديدار شده است. طرفداران حريم خصوصي ادعا كرده اند كه سارقان هويت و شركت ها مي توانند اطلاعات شخصي را از طريق اين تراشه هاي راديويي استراق سمع كنند.
از طرف ديگر، در جاسازي اين تراشه ها زير پوست زندانيان در بعضي از نهادها باعث كم شدن خشونت در زندان ها شده است.
كرول اين تراشه را به خاطر مسائل پزشكي در زير پوست خود كاشته است زيرا وي به دو داروي پزشكي حساسيت دارد و گذشته از اينها در تصادفي هنگام بازي اسكي جسمي فلزي زير چشم چپ وي فرورفته است. با حركت دادن يك وسيله خواننده روي تراشه، دكتر در مواقع اضطراري مي تواند اسم رمز ۱۶ رقمي را به دست آورد كه به وي اجازه دسترسي به وب سايتي را مي دهد كه از طريق آن مي تواند، نام بيمارستان كرول، نام دكتر وي، شماره تماس ضروري و ساير اطلاعات را در اختيار اين سايت قرار دهد.
اين كار مخصوصا براي مطلع كردن دكترها از وجود جسمي فلزي در پايين چشم چپ كرول اهميت دارد، زيرا اين جسم در حال گشاد كردن چشم چپ است و اگر دكترها از اين موضوع خبر نداشته باشند تشخيص درستي نمي دهند و شروع به حفر سوراخي در جمجمه اش مي كنند.
كرول نيز كه همانند بسياري از افراد به خاطر كاشتن تراشه از شركت وري چيپ هزينه اي دريافت نكرده است، تصور ناخوشايند مربوط به اين تراشه ها را تاييد كرد دوستان و همكاران وي همواره به وي درباره خطرات بالقوه اين تراشه هشدار مي دهند.
وي خاطر نشان كرد كه مي توان خطرات امنيتي را كنترل كرد، زيرا اين تراشه تنها شامل قسمتي از اطلاعات است(كه در اين مورد شماره اي است كه رمز يك وب سايت محسوب مي شود). وب سايت نيز تنها اطلاعاتي را ارائه مي دهد كه فرد با ارائه آنها در سايت موافقت كرده است كه در اين مورد اطلاعات پزشكي كليدي است.
كرول در پايان افزود: «اگر ارائه ساير اطلاعات الزامي باشد من اولين كسي خواهم بود كه اين تراشه را از پوستم در مي آورم.»

دستگاه پخش فيلم
001179.jpg
دستگاه پخش فيلم NYKO قسمت جديدي از ابزار سرگرمي ipod اپل است كه قدرت پخش فايل هاي ذخيره شده در ipod را دارد. اين دستگاه حاوي بلندگوهاي استريو است كه فايل هاي تصويري را با صداي شفاف و با كيفيت ارائه مي دهد. همچنين صفحه نمايش NYKO
۳‎/۵اينچي است و توانايي پخش تمام قسمت هاي فايل هاي تصويري را دارا است.

جامعه اطلاعاتي
صرفه جويي پليس انگلستان با استفاده از فناوري
گروه انفورماتيك: پليس منطقه يورك شاير جنوبي در انگلستان موفق شد با استفاده از مجموعه اي از سيستمهاي پيشرفته شركت EMC به ميزان قابل توجهي در مخارج و هزينه هاي خود صرفه جويي كند.
به گزارش e-police، پليس يورك شاير با شركت EMC قرارداد خود را در نوامبر سال ۲۰۰۴ تمديد كرد و پس از آن توانست مجموعه اطلاعات ذخيره شده در سيستمهاي مبتني بر فناوري اطلاعات خود را تا ۲۰ درصد افزايش دهد.
متحول كردن اين سيستم ها مدت زمان لازم براي تهيه نسخه هاي پشتيبان از مطالب را نيز تا حد قابل توجهي كاهش خواهد داد.
توليدات و فناوري هاي جديد شركت EMC كه شيوه هاي نويني را براي ذخيره سازي اطلاعات در اختيار نهاد ها و شركت ها قرار مي دهد، در بسياري از سازمانها و نهادهاي كشور انگليس مورد استفاده قرار مي گيرد، و اين درحالي است كه استفاده از ابزارها و شيوه هاي مناسب براي ذخيره سازي اطلاعات در انگلستان مهمترين اولويت موسسات اداري در اين كشور اعلام شده است.
روي فرانس مدير فناوري اطلاعات پليس يورك شاير جنوبي معتقد است : با كاهش مدت زمان عدم دسترسي پيش بيني نشده به سيستم ذخيره سازي اطلاعات ونيز كاهش هزينه نگهداري از آنها و همچنين كامپيوترهاي سرور ونيز تسريع بكارگيري برنامه هاي كاربردي جديد، پليس موفق خواهد شد تا طي سالهاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ ، ۱/۱ ميليون پوند در هزينه هاي خود صرفه جويي كند.
پليس اين منطقه از سيستم ذخيره سازي EMC NS ۷۰۰ استفاده مي كند كه به پايگاه داده هاي كل پليس وصل است.
پليس لندن در آينده از دستگاهي به نام سنترا هم بهره خواهد برد كه امكان شناسايي فايلها بر مبناي محتوياتشان و نه با استفاده از اسم يا محل قرارگيري شان را فراهم مي آورد.
فرنس معتقد است كه با توجه به حجم در حال گسترش اطلاعات پليسي استفاده از دستاوردهاي فناوري اطلاعات و ارتقاي استراتژي موجود براي مديريت اطلاعات امري كاملا ضروري به نظر مي رسد.
او گفت: ما مي توانيم از اين طريق اطلاعات مربوط به جرائم ثبت شده را تجزيه و تحليل كرده و آنها را به صورت الكترونيك به اشتراك بگذاريم. مجلس انگلستان خواستار نگهداري اطلاعات براي مدت زماني طولاني تر است و ما هم قصد داريم تصاوير الكترونيكي اسناد، اصوات ضبط شده و شماره خودروهاي شناسايي شده را براي مدت زمان طولاني نگهداري كنيم.

هوش مصنوعي
ساخت دستگاه شناسايي بدون لمس اثر انگشت در  ژاپن
يكي از شركتهاي الكترونيكي ژاپن براي نخستين بار در جهان دستگاهي را ساخت كه بدون لمس انگشت مي تواند اثر انگشت فرد را شناسايي كند.
به گزارش اي تايمز، اين دستگاه براي شناسايي اثر انگشت، از روي ناخن بر انگشت پرتوافكني كرده و سپس پستي و بلندي لايه دروني پوست پايين انگشت را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد.
طراحان اين  دستگاه  ادعا كرده اند در هنگام لمس دستگاه اگر بر روي انگشت چربي و يا ساييدگي وجود داشته باشد ممكن است كه نتواند درست انگشت نگاري كند، اما اين ضعف در دستگاه جديد وجود ندارد.
سازندگان اين دستگاه برنامه دارند كه استفاده از اين دستگاه در بانك ها را مورد بررسي قرار دهند.
ژاپني ها براي دريافت و پرداخت پول از حساب بانكي خود نياز به ثابت كردن هويت خود دارند كه اين موضوع بوسيله ارايه كارت ويژه رمز دار انجام مي شود، اما با استفاده از اين دستگاه جديد، براي ثابت كردن هويت صاحب حساب بانكي ديگر نياز به كارت و شماره رمز نيست و با شناسايي اثر انگشت آنها اين عمل انجام پذير مي شود.

آن لاين
تأكيد كميته رسانه هاي WSIS تحريم اينترنتي ايران
توسط آمريكا محكوم است

ايسنا: اقدامات شركت آمريكايي در خصوص سرور هاي ايراني مغاير با توافقات انجام شده در فاز متني پيرامون تحريم اينترنتي ايران در نشست مقدماتي دوم WSIS كه در ژنو برگزارشده است تهيه شده و توسط روزنامه نگاران حاضر در ژنو در كميته رسانه هاي جامعه اطلاعاتي توزيع شد.
اين متن كه مورد توجه اعضاي كميته رسانه ها قرار گرفت به مسدود سازي سايت هاي ايراني و متناقض بودن اين كار با اهداف جامعه اطلاعاتي اشاره كرده و از ادامه اين روند به ويژه در مورد رسانه هاي ايراني مثل سايت خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار نگراني شده و خواستار توجه بيشتري به اينگونه مباحث شد.
اين متن از كميته رسانه WSIS درخواست حمايت از اين موضوع را كرده و همچنين برخورد شركت هاي آمريكايي ارائه دهنده سرور را در مورد مسدود كردن برخي سايت هاي ايراني را مغاير با توافقات انجام شده در فاز اول WSIS ژنو ۲۰۰۳ مطرح كرد.
تضمين آينده كشور با اتكا به فناوري
ايرنا: معاون دبير كل شوراي عالي اطلاع رساني كشور معتقد است در ديدگاه اقتصاد دانايي محور، مي توان با اتكا بر جذب منابع انساني، فناوري و دانايي آينده كشور را تضمين كرد.
خسرو سلجوقي در همايش مديران و كارشناسان توسعه فناوري اطلاعات استان لرستان در خرم آباد گفت: ديدگاه جذب اعتبارات دولتي، جذب پروژه ملي و صنايع بزرگ همچنين جذب سرمايه گذاران و گردشگران، عدم كارآيي خود را آشكار كرده است و هم اكنون دنيا به سمت و سوي داد و ستد اطلاعات و فروش خدمات دانايي افزا، پيش مي رود.
به گفته سلجوقي، راه درازي مانده تا كشور را به صورت همه جانبه در عرصه اطلاعات به سوي گسترش نظام مند فناوري ارتباطات و اطلاعات جهت تحقق اقتصاد دانايي محور به پيش برانيم و به منظور عقب نماندن از قافله جهاني رشد و توسعه فناوريهاي اطلاعات، ظرف سه سال گذشته دو هزار و۶۰۰ ميليارد ريال در قالب تبصره۱۳برنامه بودجه به پروژه هاي اطلاع رساني، بانكهاي اطلاعاتي، توليد محتواي الكترونيكي، توسعه و تجهيز شبكه هاي كامپيوتري اعتبار تخصيص يافته است.

آف لاين
طراحي سامانه ترمز كاميون  ها
گروه دانش: پژوهشگران براي كاهش آسيب كاميون  ها از طراحي دستگاه جديدي براي متوقف كردن آنها و به كار انداختن سامانه ترمز خبر مي دهند.
به گزارش واحد مركزي خبر اين دستگاه جديد كه در جعبه هاي پشت كاميون قرار مي گيرد و با فشار دادن يك دكمه فعال مي شود ،ترمز كاميون را به كار مي اندازد.
طراحان اين دستگاه جديد معتقدند دستگاه ابداعي آنها راهي موثر براي كاهش تصادفات شديد و آسيب ديدن كاميون است .

چين خواستار تغيير مديريت اينترنت شد
چين كه به عنوان رهبر تغيير مديريت اينترنت در جهان محسوب مي شود در كنفرانس جامعه اطلاعاتي در ژنو بار ديگر تأكيد كرد كه راهبري اينترنت بايد چند جانبه، شفاف، و دموكراتيك باشد.به گزارش آي تي ايران، شا زوكانگ، سفير اين كشور در سازمان ملل كه در كنفرانس جامعه اطلاعاتي سخن مي گفت تأكيد كرد: راهبري اينترنت بايد دولتها، بخش هاي خصوصي، گروههاي اجتماعي و سازمان هاي بين المللي را نيز درگير خود سازد.

دوبي به دنبال دولتي كاملا الكترونيكي
دولت دوبي اميدوار است تا پايان سال ۲۰۰۷ ، ۹۰ درصد خدمات دولتي را از طريق كانال  هاي الكترونيكي شامل اينترنت، سيستم  هاي همراه و خطوط ثابت تلفن ارايه دهد.
به گزارش ايلنا، مسئولان دولتي امارات قصد دارند با ايجاد زمينه رقابت  هاي شديد بازاريابي، استفاده عمومي از سرويس الكترونيكي را بالا ببرند.درحال حاضر بخش قابل توجهي از فعاليت  هاي مردم در امارات متحده عربي به صورت الكترونيكي انجام مي  شود.

يك ايراني عصاي سفيد هوشمند ساخت
ايرنا: يك محقق و مخترع ايراني ساكن مالزي، عصايي براي نابينايان ساخت كه قادر است از بروز حوادث گوناگون براي آنان جلوگيري كند.
پروفسور «محمود مقومي» استاد دانشگاه و رئيس بخش مركز تحقيقات دانشكده الكترونيك دانشگاه مالزي توانسته است عصايي را ابداع كند كه از فاصله سه و نيم متري موانع را شناسايي و از برخورد نابينايان با موانع جلوگيري كند.
«اين عصا مجهز به چهار سنسور فرستنده و دريافت كننده امواج است كه با فرستادن امواج موانع از ۳‎/۵متري شناسايي مي شوند و از طريق سنسور دريافت كننده به نابينا پيام مي دهد كه مانعي در ۳‎/۵متري وي قرار دارد.»
به گفته مقومي هر چه نابينا به مانع نزديكتر شود، ميزان هشدار بيشتر مي شود و تا مرحله يك متري كه هشدار خطر به نابينا داده مي شود.
مقومي  در اين باره گفت: طرح نخست اين عصا سه سال پيش تهيه شد اما اجراي آن يك سال طول كشيد و به تازگي مراحل ثبت آن انجام شد.
او افزود: نابينا در سه و نيم متري مانع، هشدار احتياط كن، را مي شنود و در دو و نيم متري به هوش باش را دريافت مي كند و در فاصله يك متري پيام خطر را دريافت مي كند.
طراحي عصا بگونه اي است كه مي تواند در اندازه هاي مختلف و در ابعاد گوناگون ساخته شود اما عصايي كه هم اكنون طراحي شده است حدود ۲سانتيمتر قطر دارد.
اين محقق گفت: حداكثر تلاش اين است كه شكل و اندازه اين عصا مانند عصاهاي معمولي باشد تا نابينا احساس ديگري نداشته باشد و همه چيز برايش عادي جلوه كند.
او در مورد هزينه ساخت اين عصا گفت: نزديك به ۲۴هزار تومان خرج مواد اوليه اين عصا شده است و تمام قطعات دستگاه توسط خودم ساخته شده است.
به گفته وي عصاي هشداردهنده در دو نوع طراحي شده است كه نوع نخست براي نابينايان شنوا است كه از طريق دريافت كننده صدا، هشدار را دريافت مي كنند اما نوع دوم براي نابينايان ناشنوا است كه با عصاي يكسان هشدار را از راه «لرزاننده» دريافت مي كنند.
مبتكر ايراني توضيح داد: نابيناي ناشنوا به هنگام رسيدن به يك مانع سه و نيم متري لرزاننده اين مخترع ايراني هم اكنون در حال طراحي عصايي براي نابينايان است كه بتواند مسير اتوبوسهاي واحد را شناسايي كند تا نابينا بدون نياز به شخص ديگري بتواند به هر محلي كه مي خواهد تردد كند.

تلفن
موبايل  با زوم اضافه
گروه انفورماتيك: شركت فرانسوي varioptic كه چندي قبل لنزهاي مايع باريكي را براي استفاده در تلفن هاي همراه اختراع كرده بود اعلام كرد كه امكان زوم كردن با استفاده از دوربين هاي تعبيه شده در تلفن هاي همراه را فراهم ساخته است.
اضافه شدن اين قابليت موجب خواهد شد تا دوربين هاي گوشي هاي موبايل تفاوت چنداني با دوربين هاي ديجيتال نداشته باشند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، لنزهاي ويژه طراحي شده توسط اين شركت به افراد امكان مي دهد تا روي اشيايي كه در فاصله ۵ سانتيمتري از دوربين قرار دارند زوم كنند. انتظار مي رود تا گوشي هاي مجهز به اين فناوري تا پايان سال جاري ميلادي در دسترس قرار گيرند و استفاده تجاري از آن نيز از نيمه دوم سال ۲۰۰۶ آغاز شود.

نرم افزار
رمزگذاري اطلاعات در موبايل
سلام: يك شركت آلماني از آزمايش يك سرويس رمزنگاري اطلاعات در تلفن هاي همراه خبر داد كه نقل و انتقال اطلاعات از طريق تلفن هاي همراه را كاملا ايمن مي سازد.
انتظار مي رود كه دستيابي به اين فناوري كه با همكاري موسسه امنيتي Voltage ممكن شده دگرگوني عميقي در نحوه كاربرد تلفن هاي همراه ايجاد كند.
اين نرم افزار كه IBE ناميده مي شود با استقبال ۱۰ شركت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه مواجه شده است. كارشناسان معتقدند كه با استفاده از اين فناوري مي توان با خيال راحت اطلاعات محرمانه شخصي مانند آدرس هاي email، شماره كارت هاي اعتباري و غيره را براي ديگران ارسال كرد، بدون آن كه هكرها و كلاهبرداران بتوانند به آنها دسترسي پيدا كنند.
اين شركت آلماني قصد دارد تا يك كيت ويژه را در گوشي هاي جديد خود نصب كند تا امكان رمزگذاري اطلاعات از اين طريق ممكن شود.

سخت افزار
با تلويزيونتان حرف بزنيد
سلام: بزودي به جاي استفاده از دستگاه كنترل از راه دور براي عوض كردن كانال هاي گوناگون تلويزيون مي توانيد به تلويزيونتان بگوييد تا برايتان يك فيلم مستند نمايش دهد.
شركت نرم افزاري اپرا كه در اسلو پايتخت نروژ مستقر است يك وسيله راهنماي الكترونيك موسوم به EPG را براي استفاده به همراه رسانه هاي خانگي توليد نموده كه مي تواند مقدمه اي براي ساخت تجهيزات سخنگوي رابط بين انسان و سيستم هاي الكترونيك باشد.
قرار است تا اين ابزار در اواخر مارس يا اوايل ماه آوريل به بازار عرضه شود. مقامات اپرا مدعي هستند كه ابزار ياد شده با انواع دستگاه هاي پخش DVD و دستگاه هاي ضبط ويدئويي ديجيتال نيز سازگار است.
كارشناسان معتقدند كه ساخت چنين وسيله اي مقدمه اي براي تسهيل ادغام كامپيوترهاي شخصي و تلويزيون ها نيز خواهد بود و استفاده از وسايل پيشرفته الكترونيك را براي همگان آسان خواهد كرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |