شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۶ - Feb 26, 2005
امروز و با ناديده گرفتن فشار آمريكا آغاز مي شود
مذاكرات ايران و روسيه
درباره راه اندازي نيروگاه بوشهر
گروه سياسي: دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران پس از پايان سفر به تونس، چهارشنبه گذشته وارد پاريس شد تا در ملاقات ويژه اي با ژاك شيراك، با وي درباره آخرين تحولات پرونده هسته اي ايران به گفتگو بپردازد.
سيدحسين موسويان، سيروس ناصري، محمدرضا البرزي و اميرحسين زماني نيا، روحاني را در اين سفر همراهي كردند.
پيشتر خبرگزاري مهر به نقل از منابع آگاه گزارش داد: دبير شوراي عالي امنيت ملي درصدد است تا با سفر اروپايي خود، تحرك بيشتري در روند فعاليت گروه هاي كاري سه گانه ايجاد كند. ايران در هفته هاي اخير بارها تاكيد كرده است ادامه روند كند فعلي، ممكن است ادامه مذاكرات را در آينده با شانس موفقيت كمتري روبرو كند.
سفر اروپايي روحاني با فاصله كمي از سفر بوش به اروپا انجام شد. رسانه هاي خبري در هفته گذشته از اختلافات عمده ميان اروپا و آمريكا بر سر چگونگي برخورد با پرونده هسته اي ايران خبر دادند.
ديدار روحاني با شيراك
دبير شورايعالي عالي امنيت ملي در ديدار با ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه، با تائيد پيشرفتهاي حاصله در مورد مذاكرات هسته اي ايران و اروپا، خواستار ايجاد تحرك در مذاكرات براي حصول توافقات نهايي در چارچوب موافقتنامه پاريس شد.
به گزارش روابط عمومي  شوراي عالي امنيت ملي، حسن روحاني در اين ديدار با تأكيد بر حقوق كامل، مشروع و قانوني جمهوري اسلامي ايران در چارچوب معاهده هسته اي به رئيس جمهور فرانسه در مورد صلح آميز باقي ماندن فعاليتهاي غني سازي ايران در آينده اطمينان داد و تصريح كرد كه ايران براي اعتمادسازي در مورد صلح آميز باقي ماندن چرخه سوخت، متعهد است. دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: ايران آماده استمرار همكاري با آژانس بوده و به معاهده هسته اي و مقررات بين المللي در مورد عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي پايبند خواهد بود.
ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه نيز در اين ديداربا اشاره به نگراني مشترك اروپا و آمريكا به مسئله اشاعه سلاحهاي هسته اي در سطح كل جهان گفت: فرانسه و اروپا حق كشورها را براي تكنولوژي صلح آميز براي مقاصد صلح آميز به رسميت مي شناسند.
وي با بيان اين كه اروپا روابط خوب با ايران را جستجو مي كند، افزود: ما به دنبال جلوگيري از عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي در سطح كل جهان هستيم و دشمني با ايران نداريم. وي در مورد تقويت روابط با ايران ابراز اميدواري كرده و گفت: اين موضع شرودر صدر اعظم آلمان، بلر نخست وزير انگليس و پوتين رئيس جمهور روسيه مي باشد.
گفت وگوي روحاني با آسوشيتدپرس
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد، حسن روحاني پس از ديدار با ژاك شيراك در پاريس گفت: گفت وگو با رئيس جمهور فرانسه، حركت تازه اي را در مذاكرات هسته اي ايران و اروپا ايجاد خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، حسن روحاني گفت:ما درباره برخي نكاتي كه در مذاكرات ميان شيراك و بوش مطرح شده بود، صحبت كرديم.
ژروم بنافون، سخنگوي رئيس جمهور فرانسه نيز به آسوشيتدپرس گفت: شيراك به روحاني گفت ايران بايد تضمينهاي عيني را ارايه كند كه اطمينان دهد برنامه هسته اي اش اهداف نظامي  ندارد. براساس اين گزارش، رئيس جمهور فرانسه گفت كه ايران استحقاق آن را دارد كه در صورت ارائه چنين تضمين هايي، همكاري بين المللي را در زمينه برنامه هسته اي صلح آميز و نيز در زمينه هاي تجاري، سياسي و امنيتي دريافت كند.
دكتر حسن روحاني در گفتگويي با شبكه خبر درمورد مهمترين موضوعات پيام آقاي خاتمي رئيس جمهور به  ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه و دستاوردهاي مذاكرات در پاريس گفت: رئيس جمهوركشورمان درپيام به رئيس جمهورفرانسه از كندي روند مذاكرات هسته اي بين ايران و اروپا ابراز نگراني كرده و از شيراك خواسته است كه با مذاكراتي كه با بنده انجام مي گيرد راه حلي براي اين مسئله پيدا كنيم.
وي افزود: مذاكرات ما با شيراك مفصل، مفيد وسازنده بود و شيراك ضمن تاكيد برحق جمهوري اسلامي ايران بر داشتن فناوري صلح آميز هسته اي و همچنين حق داشتن سوخت هسته اي و خودكفايي در توليد آن تصريح كرده است كه تنها نگراني موجود اين است كه ايران به سمت ساخت سلاح هسته اي برود.
ديدار روحاني با وزير خارجه فرانسه
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار وزير امور خارجه فرانسه گفت: ايران به چرخه سوخت با عينك امنيتي نمي نگرد و صرفاً بحث صرفه اقتصادي و خود اتكايي در توليد سوخت است. حسن روحاني در اين ديدار با تشريح سياستهاي هسته اي ايران اعلام كرد كه ايران دنبال سلاح هسته اي نبوده و نخواهد بود و لذا بر اجراي تمام مقررات بين المللي در مورد عدم اشاعه سلاحهاي هسته اي كاملاً پايبند است.
بارنيه وزير امور خارجه فرانسه نيز در اين ديداربا بيان اين كه مذاكرات هسته اي ايران و اروپا با موفقيتهاي قابل توجهي همراه بوده است، روند مذاكرات گروههاي كاري سياسي - امنيتي، اقتصادي و تكنولوژيك و هسته اي را مورد بررسي قرار داده و اعلام كرد كه اروپا آماده پيشرفت در كليه گروههاي كاري است.
وي گفت: سه كشور اروپايي و اتحاديه اروپا به زودي هياتي در مورد همكاريهاي اروپا با ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر و جنايات سازمان يافته را به تهران اعزام خواهند نمود.
ديدار روحاني با وزير كشور فرانسه
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار با وزير كشور فرانسه گفت: ايران و اروپا بايد عليه تروريسم، موادمخدر، جنايات سازمان يافته و سلاح هاي غيرمتعارف و غيرمجاز يك مشاركت و همكاري سازمان يافته را شكل دهند. وي مذاكره و گفتگو را راه مناسبي براي حصول تفاهم در مسائل مورد اختلاف دانسته و تصريح كرد كه تهديد و فشار عليه ايران هيچ نتيجه اي براي حصول به تفاهم متقابل نخواهد داشت.
اظهارات سخنگوي وزارت خارجه فرانسه
سخنگوي وزارت امورخارجه فرانسه در گفت وگو با خبرگزاري مهر تأكيد كرد: ملاقات دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با رئيس جمهوري فرانسه دقيقا ۲ روز پس از مذاكرات بوش و شيراك، نشان محكمي از اصرار پاريس و اروپا مبني بر حل سريع پرونده هسته اي ايران است. وي تلويحا تاييد كرد كه رئيس جمهوري فرانسه در ملاقات با حسن روحاني، ايران را در جريان جزئيات ملاقات اخير خود با بوش قرار مي دهد.
سفر روحاني به آلمان
روحاني پنج شنبه شب پس از ترك پاريس عازم برلين شد تا با شرودر و يوشكا فيشر ديدار كند. روحاني در ديدار با يوشكا فيشروزير خارجه  آلمان  در برلين ، پيشرفت  سريعتر در گروههاي  كاري  سه  گانه سياسي - امنيتي ، تكنولوژيك  و هسته اي  با اتحاديه  اروپا و سه  كشور اروپايي  را خواستار شد. روحاني  تصريح  كرد كه  ايران  با اروپا در مورد عدم  ساخت سلاح  هسته اي  كاملا توافق  دارد وتضمين هاي  عيني  جمهوري  اسلامي در مورد اعتماد جامعه  جهاني  در موردعدم  انحراف  به  سمت  ساخت  سلاح  هسته اي  را اينگونه  تشريح  كرد: از نظر شرعي ، فتواي  رهبري  معظم  انقلاب  و از نظر حقوقي  نيز معاهدات  و مقررات  بين المللي  ملاك  اصلي  خواهد بود و ايران  از حقوق  مشروع  و قانوني  خود در تكنولوژي صلح  آميز هسته اي  نخواهد گذشت  و هيچ  گونه  تبعيضي  را در اعمال  معاهده هسته اي  عليه  خود نخواهد پذيرفت  و ايران  با مقررات  بين المللي  عدم  اشاعه  سلاحهاي  هسته اي  و كشتار جمعي  صددرصد موافق  است .
وزير خارجه آلمان  نيز در اين  ديدارگفت: همكاريهاي  ايران  و اروپا باعث  كنترل  بحران بين المللي شد و از ارجاع  پرونده  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  جلوگيري  گرديد و روند عادي سازي  پرونده  هسته اي  ايران  در داخل  شوراي  حكام  آغاز شد. فيشر افزود: ارتقا سطح  همكاريها صرفامديون  سياست هاي  هسته اي  ايران  است  كه  روند روابط اقتصادي  ايران  با سايركشورهاي  اروپايي  همين  مسير را طي  كرده  است  كه  نبايد اين  دستاورد مهم  پروسه  هسته اي  را دست  كم  گرفت .
در عين  حال  اروپا با بهره مندي  از تكنولوژي هاو امكانات  صلح آميز هسته اي  مانند نيروگاه  هسته اي  مخالفتي  ندارد.
نظر موسويان درمورد سفر روحاني
مسئول كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي گفت دبير شورايعالي امنيت ملي در سفر به فرانسه و آلمان براي تحرك بخشيدن به مذاكرات در كارگروه هسته اي و تضمين هاي عيني منحرف نشدن فعاليت هاي هسته اي ايران ايده و راهكار جديدي ارائه داده است. سيدحسين موسويان در گفت وگو با شبكه خبر تصريح كرد: مذاكراتي كه دكتر روحاني با سران آلمان و فرانسه انجام دادند براي اين است كه هم مذاكرات سريعتر به پيش برود و هم در بحث تضمين هاي عيني براي اطمينان از عدم انحراف فعاليت هاي غني سازي ايران كه در كميته هسته اي در حال بحث است و مقداري كار در اين زمينه متوقف شده، راهكاري براي ادامه اين مذاكرات و حصول نتيجه پيدا شود و مجموعا اين مذاكرات به تحرك بيشتر كمك خواهد كرد تا نتيجه گروه هاي كاري پرثمرتر باشد.
موسويان با اشاره به ايده جديد دكتر روحاني براي تحرك بخشيدن به مذاكرات در كارگروه هسته اي و تضمين هاي عيني، افزود: واكنش پاريس و برلين به اين ايده جديد تاكنون نسبتا مثبت است و اگر اين توافق با سه كشور انجام شود من خيلي خوشبين هستم كه كار ما در اين زمينه زودتر به تعيين تكليف برسد.
وي ايده جديد دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان را اين گونه بيان كرد كه در مورد تضمين هاي عيني از آ  ژانس كه مسئول اطمينان از عدم انحراف فعاليت هاي هسته اي كشورها به سمت ساخت سلاح است كمك هاي فني و تكنيكي گرفته شود و نكته مهمي كه دكتر روحاني در اين مذاكرات مطرح كرد اين بود كه اطمينان محكمي به سران آلمان و فرانسه داده شده كه ايران تحت هيچ شرايطي به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست و در اين زمينه انعطاف كامل براي هر نوع همكاري و اعتمادسازي دارد و اين يك پيام سياسي خيلي مهم است.

ارائه طرح جامع فقرزدايي به هيأت دولت
گروه اجتماعي: وزير رفاه گفت: طرح جامع فقر زدايي كه نوعي چتر ايمني رفاه اجتماعي محسوب مي  شود، هفته جاري به دولت تقديم مي  شود.
محمد حسين شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي، در گفت و گو با ايلنا درمورد لايحه جامع فقرزدايي، گفت: با توجه به اين كه از اختيارات دولت براي نهايي شدن اين طرح استفاده كرديم، بنابراين احتياجي به تقديم همه طرح به مجلس نيست.
به گفته شريف  زادگان، امكان دارد برخي از قسمت  هاي طرح جامع فقرزدايي به لوايحي احتياج داشته باشد كه تنها همان قسمت  ها به مجلس تقديم مي  شود.
وزير رفاه و تأمين اجتماعي، شاخص  ترين ويژگي طرح را لايه  بندي اقشار زيرخط فقر ذكر كرد و گفت: با لايه  بندي اقشار زير خط فقر و اعمال سياست  هاي جبراني از جنبه  هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي آموزشي، فرهنگي و حمايتي، در مورد كساني كه زير خط فقر شديد و خط فقر هستند و حتي كساني كه زير خط فقر نيستند، حمايت  هاي اجتماعي و عمليات مربوط به ريسك انجام مي    شود.
وزير رفاه و تأمين اجتماعي، خاطرنشان كرد: قسمتي از اين طرح به هدفمند كردن يارانه  ها ارتباط دارد، به اين نحو كه منابع عمليات حمايتي طرح طبق قانون تأمين اجتماعي از محل طرح هدفمند كردن يارانه  ها تأمين مي  شود.

۳ كشور اروپايي توقف هميشگي
فعاليت غني سازي ايران را خواستارند
ايسنا: بي.بي.سي به نقل از يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه انگليس گزارش داد كه سه كشور اروپايي بر اساس موافقتنامه اي كه با ايران امضا كرده اند تأكيد دارند كه ايران بايد فعاليت خود براي دستيابي به فناوري غني سازي اورانيوم و توليد سوخت اتمي را براي هميشه متوقف كند.
اين شبكه خبري انگليسي افزود: سخنگوي وزارت خارجه انگليس تأكيد كرده است كه اروپاييها همچنان نسبت به فعاليت هسته اي ايران نگرانيهايي دارند و به محض اين كه ايران برنامه غني سازي اورانيوم را از سرگيرد از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواهند خواست تا براي برخورد با ايران تصميم بگيرد.
به ادعاي سخنگوي وزارت خارجه انگليس، دولت ايران هنوز حاضر نشده است آن گونه كه طرف اروپايي مي خواهد اطلاعات مربوط به فعاليت هسته اي خود را فاش كند و در حال حاضر در تاسيسات هسته اي ايران كه مورد بازرسي قرار گرفته، تجهيزات و مواد آلوده به اورانيوم غني شده يافت شده كه دولت ايران هنوز توضيح قانع كننده اي در مورد علت آلودگي آنها نداده است.
سخنگوي وزارت خارجه انگليس در عين حال تصريح كرده كه به نظر دولت انگليس، ايران در پي متوقف ساختن بخش عمده اي از فعاليتهاي مربوط به غني سازي اورانيوم، با ساخت جنگ افزار اتمي فاصله بسيار زيادي پيدا كرده و همين موضوع از نگراني انگليسي ها نسبت به برنامه هسته اي ايران كاسته است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه موضع دولت انگليس نسبت به اعطاي امتيازات اقتصادي به ايران در قبال دست كشيدن آن كشور از غني سازي اورانيوم چيست گفت كه دولت انگليس در مطرح كردن ايده چنين معاملاتي با ايران با دولتهاي فرانسه و آلمان هم نظر نيست.
همچنين خبرگزاري يونايتدپرس به نقل از يك مقام عاليرتبه وزارت امور خارجه انگليس احتمال حمله عليه ايران را رد كرد.
مقام انگليسي ياد شده مدعي شد: به نظر مي رسد كه احتمالا حمله نظامي، گزينه اي در آينده خواهد بود؛ در حال حاضر سه كشور اروپايي قاطعانه متعهد به مذاكره با ايران هستند كه مي تواند چند سال ادامه داشته باشد(!)
وي با ذكر اين كه هيچ محدوده زماني براي انجام مذاكرات مشخص نشده است، گفت: اين احتمال وجود دارد كه اين مذاكرات زماني طولاني ادامه پيدا كند.
اين مقام انگليسي گفت: تنها چيزي كه مي تواند اين روند را پايان دهد، اين است كه ايران غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد كه در اين صورت احتمال دارد، پرونده اين كشور فورا به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود.

بازديد آيت الله گلپايگاني
از مناطق آسيب ديده استان گيلان
آيت الله محمدي گلپايگاني رييس دفتر مقام معظم رهبري ديروز از مناطق آسيب ديده از برف استان گيلان بازديد و از نزديك با مشكلات مردم آشنا شد.
آيت الله گلپايگاني كه عصر پنجشنبه در راس هياتي به گيلان سفر كرده است ديروز قبل از خطبه هاي نماز جمعه رشت طي سخناني با اشاره به نتايج بازديد خود از مناطق آسيب ديده گفت: مناظر تخريبي كه در طي اين سفر مشاهده كردم واقعا دلخراش بود.وي گفت: هرچند كه اقداماتي براي بازسازي اين خرابي ها انجام شده است، اما جبران خسارت ها به اين سادگي نيست و مردم و مسئولان بايد با همدلي در كنار يكديگر مشكلات را برطرف كنند. وي افزود: مقام معظم رهبري و رياست جمهوري اهتمام ويژه اي در اين زمينه دارند و من هم گزارشات خود را به معظم له تقديم خواهم كرد.

عمليات امداد و نجات زلزله زدگان زرند پايان يافت
گروه اجتماعي: با پايان يافتن عمليات امداد و نجات زلزله زدگان زرند آمار رسمي كشته شدگان ۶۰۲ نفر اعلام شد.
اين در حالي است كه پيش از اين منابع خبري از كشته شدن ۷۹۰ نفر خبر داده بودند.
بنابر اين گزارش به بيش از ۸۰ روستا و جمعيتي بالغ بر ۳۰هزار نفر نزديك ۷۰۰ ميليارد ريال خسارت وارد شده است.
بنابراين گزارش همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي امروز شنبه در سفري يكروزه به استان كرمان از مناطق زلزله زده شهرستان زرند بازديد به عمل خواهد آورد.
رئيس جمهور در جريان سفر خود به شهرستان زرند با مردم آسيب ديده اين منطقه ابراز همدردي كرده و از نزديك در جريان روند امدادرساني قرار خواهد گرفت.
بنابراين گزارش وزير كشور با حضور در منطقه زلزله زده زرند كرمان گفت: حدود بيش از ۵۰ روستاي اين منطقه  آسيب ديده كه بعضي صددرصد تخريب شده و برآورد اين است كه ميزان اماكن تخريب شده در روستاها حدود ۸ هزار واحد مسكوني است و تعدادي واحد آموزشي و عمومي نيز دچار صدمه شده اند.
موسوي لاري با اشاره به بازديد خود از منطقه گفت: در بازديدي كه از منطقه و روستاهاي مختلف داشته ايم، امكاناتي از قبيل چادر، پتو و غيره در مجموع بين خانواده ها توزيع شده اما كافي نبوده است.
به گفته وي، امكانات اوليه در اختيار همه روستائيان قرار مي گيرد.
وي درخصوص برآورد خسارات وارده به منطقه گفت: نمي توانيم برآورد قطعي داشته باشيم اما مجموعه برآورد خسارات به ابنيه و واحدهاي مسكوني، اداري و تجاري و آموزشي و همچنين تأسيسات زيربنايي چيزي در حدود ۷۰۰ ميليارد ريال پيش بيني مي شود.
پايان عمليات امداد و نجات
همچنين رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از اتمام عمليات امداد و نجات آسيب ديدگان روستاهاي زلزله زده اطراف شهرستان زرند خبر داد.
بيژن دفتري در گفتگو با فارس افزود: در حال حاضر نيروهاي امدادگر در روستاهاي اطراف شهرستان زرند مشغول كمك رساني و توزيع اقلام امدادي به بازماندگان حادثه هستند.وي در ادامه گفت: تاكنون بيش از ۲۰ هزار چادر در بين زلزله زدگان توزيع شده است.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر درباره مشكل كمبود چادر در منطقه اظهار داشت: هم اكنون جلسه اي در زرند تشكيل شده است تا ميزان كمبودها مورد ارزيابي قرار گرفته و كمبودهاي موجود رفع گردد.
دفتري درخصوص روستاي حوتكن كه به دليل صعب العبور بودن راه ها و شرايط جغرافيايي روستا امدادرساني در آن با مشكل مواجه شده بود، گفت: ديگر هيچ مجروح و كشته شده اي در اين روستا نيست و تمام آسيب ديدگان از روستا خارج شده و به كرمان و زرند انتقال يافته اند.
آمار رسمي كشته شدگان
معاون عمراني استانداري كرمان در گفت وگو با مهر گفت: براساس آخرين آمار رسمي، تاكنون۶۰۲ نفر دراثر وقوع زلزله شهرستان زرند كشته شده اند و افزايش آن بعيد به نظر مي رسد.
محمد جواد فدايي افزود: اسكان اضطراري بازماندگان زلزله انجام شده و چادر در ميان افرادي كه خانه هاي آنان به صورت كامل تخريب شده توزيع شده است.
وي افزود: با وجود اينكه برخي خانه ها به صورت كامل تخريب نشده اما به دليل وقوع پس لرزه ها در منطقه مردم حاضر به زندگي در خانه هايشان نمي شوند و ترجيح مي دهند در چادر زندگي كنند كه هم اكنون نيروهاي امداد در حال توزيع چادر در ميان اين خانواده ها هستند.
معاون عمراني استانداري كرمان تصريح كرد: وضعيت جوي نامناسب و مه شديد در منطقه حوتكن موجب كندي در تردد نيروهاي امداد و امداد رساني در منطقه شده است.
بازماندگان زلزله نيازمند داروهاي اعصاب و روان هستند
رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمان نيز گفت: بازماندگان زلزله زرند در حال حاضر نيازمند داروهاي اعصاب و روان و آنتي بيوتيك هستند كه بايد هر چه سريعتر به منطقه ارسال شود.
دكتر ايرج شريفي در گفتگو با مهر افزود: درصد بالايي از بازماندگان به دليل از دست دادن خانواده هاي خود دچار ناراحتيهاي روحي و رواني شده اند و نيازمند داروهاي اعصاب و روان هستند كه بايد هر چه سريعتر نسبت به تهيه و ارسال آن به منطقه اقدام شود.
وي گفت: هزار و ۴۰۰ نفر در زلزله زرند مجروح شده اند و در حدود ۴۶۰ نفر بستري و نزديك به هزار نفر تا كنون مرخص شده اند.
وي افزود: عمليات جستجوي اجساد به اتمام رسيده و تمامي اجساد از زير آوارها بيرون كشيده شده اند و امداد رساني به بازماندگان ادامه دارد.

انتخاب نهم
چمران: بدون جنجال سياسي آمديم
رئيس شوراي شهر تهران و عضو ائتلاف آبادگران گفت: با وحدت، حركت در راه خدا و دوري از انحصارگرايي و جناح گرايي مي توانيم در همه عرصه ها موفق شويم. ما بدون جنجال سياسي آمديم و اين شايد يكي از رازهاي رمز موفقيت ما باشد.
مهدي چمران روز پنجشنبه طي سخناني در همايش ائتلاف آبادگران كه در مهديه تهران برگزار شد، با بيان اينكه ائتلاف آبادگران متشكل از تعدادي از جوانان اصولگراست كه به قصد خدمت وارد عرصه شده اند، افزود: خوشبختانه اين گروه با عملكرد خود توانستند اعتماد عمومي را جلب و اين پيروزي را در انتخابات مجلس هفتم شوراي اسلامي نيز تكرار كنند.وي ادامه داد: در ابتداي راه هجمه ها و حمله ها فراوان بود ولي ما سعي كرديم كمتر به اين هجمه ها توجه كنيم يا به آن بپردازيم.بيشتر وقت خود را معطوف به حل مشكلات مردم و خدمت رساني به مردم كرديم.ما مي توانيم بگوييم در پرداختن به مشكلات مردم در مقايسه با ديگران كارهاي مفيدي انجام داديم، البته آنچه را كه انجام داده ايم براي رضاي خدا بوده است.رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اقدامات اين شورا در جهت حل مشكلات مردم، اظهار داشت: ما در فضاي ياسي وارد عرصه شديم كه فشارها و شبهات بسيار زياد بود ولي توانستيم به كمك مردم و خدا، واقعيت را تشخيص دهيم.
جامعه مدرسين هنوز درباره كانديداي خاصي تصميم نگرفته است
ايسنا :فاكر رئيس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، در جلسه هفتگي اعضاي حزب مؤتلفه قم با اشاره به اينكه جامعه مدرسين هنوز درباره كانديداي خاصي تصميم نگرفته، افزود: خود روحانيت يكي از سرمايه هاي جامعه است، با نگاهي به كشورهايي كه فاقد نظام روحانيت هستند نقش روحانيت برما آشكار خواهد شد.
براي جلوگيري از اشتباه در تصميم گيريها هر دو جناح بايد در كنار هم كاركنند
نشست هماهنگي گروه هاي اصلاح طلب خوزستان در مهمانسراي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد. در اين نشست حجت الاسلام والمسلمين سيدهادي خامنه اي گفت: «انتخابات مي تواند يك فرصت طلايي براي ما باشد و همه گروه ها به تعابير گوناگون در اين مورد با هم متفقند. ما به عنوان يك جمعيت عظيم و كثير كشور و به عنوان جناح اصلاح طلب، معتقديم بايد در سرنوشت آينده كشورمان مانند گذشته فعال باشيم. اين فرصت با از دست دادن انتخابات رياست جمهوري از دست ما خواهد رفت. معتقديم كه اگر اكثريت دولت از جناح مقابل باشد، به نفع نظام نخواهد بود. ما معتقديم جناح مقابل در بعضي تحليل هايش اشتباه مي كند. براي جلوگيري از اشتباه در تصميم گيري ها، هر دو جناح بايد در كنار هم كار كنند.»رئيس دوره اي جبهه اصلاحات ادامه داد: «ما در آستانه انتخاباتي هستيم كه مسامحه در آن مي تواند تأثيرات منفي به جاي بگذارد. اميدواريم دوستان ما در محافل، گفت و گوهاي دانشجويي و مردمي بتوانند اين مبحث را جا بيندازند.»
سقف سني كابينه من ۵۰ سال است
ايرنا: دبيركل حزب مردم سالاري گفت: وزراي كابينه من كمتر از ۵۰ سال سن دارند و مدرك آنان حداقل كارشناسي ارشد خواهد بود.مصطفي كواكبيان در همايش سراسري انتخاباتي اين حزب با عنوان نهادينه سازي مردم سالاري در خانه كارگر اصفهان افزود: درصورت پيروزي يك چهارم كابينه من را زنان تشكيل خواهند داد.
اظهارات سخنگوي معين درخصوص خروج احتمالي نيروهاي سوريه از لبنان
ايرنا: «الهه كولايي» سخنگوي مصطفي معين، مساله خروج نيروهاي سوريه از لبنان را «نشانه تحول عظيم در منطقه» و داراي «پيامي جدي براي كشورهاي خاورميانه» ارزيابي كرد.وي گفت: ما ضمن احترام و حمايت از اراده و خواست مردم لبنان و ضرورت احترام و شناسايي كامل حق حاكميت ملي و يكپارچگي ارضي اين كشور، اميدواريم همه نيروهاي خارجي خاك لبنان را ترك نمايند تا زمينه اعمال حاكميت مردم لبنان فراهم شود.لازم به ذكر است كه آمريكا و رژيم صهيونيستي با تمام امكانات خود را براي خروج نيروهاي سوريه از لبنان بسيج نموده اند.موضع كولايي در اين خصوص با توجه به همسويي با سياست ها آمريكا عجيب مي نمايد.
تكذيب اخبار درگيري در ستاد كروبي
فارس: رئيس روابط عمومي ستاد انتخابات مجمع روحانيون مبارز با اشاره به انتشار اخباري مبني بر درگيري ميان مشاوران كروبي با برخي ديگر از اعضاي اين ستاد گفت: اين مطالب كذب براي تخريب فضاي انتخاباتي منتشر مي گردد.
حسن ذاكري با بيان اين مطلب تصريح كرد: اكثر افرادي كه در ستاد انتخاباتي فعاليت مي كنند با يكديگر دوست هستند و اولين بار نيست كه كنار يكديگر كار مي كنند.
دكتر ولايتي: حضور آگاهانه دانشجويان در صحنه
ضرورت مقابله با تهديدات دشمن است
مصالح سياسي جهان اسلام ايجاب مي كند كه در برابر توطئه هاي غرب كه درجهت استحاله مسلمين طراحي شده است متحد باشيم.
دكتر ولايتي در دومين گردهمايي اتحاد دانشجويان كشورهاي اسلامي در دانشگاه تهران با بيان اين مطلب افزود: يكي از دلايل عمده ضرورت وحدت جهان اسلام، عزم دشمنان در ايجاد تفرقه است و شما به عنوان فرهيختگان و انديشمندان جهان اسلام مسووليت سنگيني در اين خصوص داريد.دكتر ولايتي شكل گيري اتحاديه اروپا را براساس منافع مشترك و دغدغه ها و نگراني هاي مشترك اين كشورها دانست و گفت: امروز ما نيز در جهان اسلام بايد براساس اعتقاد مشترك و دشمن مشترك متحد باشيم. آمريكا با ارايه طرح خاورميانه بزرگ كه تئوريسين هاي صهيونيست طراح آن مي باشند درصدد استحاله جوانان كشورهاي اسلامي است.وي افزود: آمريكايي ها خطر گسترش بيداري اسلامي را درك كرده اند.
با ارايه طرح خاورميانه بزرگ درحقيقت درپي قطعه قطعه كردن جهان اسلام هستند تا بتوانند راحت تر آنرا ببلعند مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با اشاره به جايگاه دانشجويان مسلمان در كشورهاي اسلامي گفت: دانشجو نيروي بسيار فعال و منبع انرژي و مغز متفكري است كه مي تواند منشا ابتكارات خلاقي باشد.وي حضور آگاهانه دانشجويان در صحنه را در تقويت مقابله با تهديدات دشمن ضروري دانست و گفت: وظيفه دانشجويان بر اين است كه با آگاهي تلاش كنند در جريان روند امور سياسي بين المللي باشند و با تحليل درست از مسايل جهان اسلام توطئه هاي دشمن را خنثي نمايند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در وضعيت فعلي ضرورت دارد دانشجويان كشورهاي اسلامي به مبادله اطلاعات بپردازند تا بهتر بتوانند به چاره جويي براي حل مشكلات برآيند.ولايتي افزود: كساني كه اهل فهم عميق و بينش درست و درك صحيح از مسايل جامعه هستند مسئولند در صحنه حاضر باشند.
رضايي: بي انصافي است كه گفته شود دولت هاي هاشمي و خاتمي
هيچ كاري نكردند
ايسنا: محسن رضايي طي سخناني در جمع مردم استان كرمانشاه افزود: كرمانشاه شهري است كه از سال ۱۳۵۸ تا پايان جنگ بيش از ده سال چه در مقابله با ضد انقلاب و چه در دفاع مقابل متجاوزان عراقي همت بلند خود را اثبات كرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: امروز كه به كارنامه  ۱۵ سال گذشته كشور نگاه مي كنيم، موفقيت هاي زيادي مي بينيم، هم دولت هاشمي و هم دولت خاتمي  زحمات زيادي كشيده اند و بي انصافي است اگر گفته شود اين دو دولت هيچ كاري نكرده اند؛ ولي اين پيشرفت ها كافي نيست و امروز مردم ما به يك رضايت نسبي نرسيده اند.
رضايي با بيان اين كه اقتصاد مهمترين مسئله اي است كه بايد به آن توجه داشت، گفت: كشور ما نياز به يك اقتصاد پويا و پيشرفته دارد، امروز نسبت به گذشته پيشرفته هايي داشته ايم ولي نسبت به دنيا عقب هستيم و بسياري از كشورهايي كه عقب تر از ما بوده اند، اكنون از ما جلو زده اند. رضايي با اعلام اين كه اقتصاد سه بخش دارد، گفت: يكي از بخش هاي اقتصاد زيربناها يا زيرساخت ها همچون ساخت اتوبان، دانشگاه و سد است و اگر ملتي بتواند اين گام را بردارد گام بزرگي است؛ ولي اينها آب و نان نمي شود. وي افزود: بخش دوم اقتصاد اين است كه از اين زيرساخت ها كالا و خدمات و انواع محصولات كه يك ملت نياز دارد توليد شود، در واقع زيربناها براي اين شكل مي گيرد كه توليد رشد كند.
رضايي اظهار داشت: بخش سوم اقتصاد اين است كه كالاها و خدمات به دست مردم برسد و نيازهاي مردم رفع و در جامعه رفاه ايجاد شود. مسئله مهم در اقتصاد اين است كه زيربنا تبديل به اشتغال، كالا و خدمات شود ولي امروز در كشور ما اين حلقه واسط يعني توليد، اشتغال و ايجاد درآمد وجود ندارد. رضايي با بيان اين كه توليد و اشتغال در اثر يك دولت كارآمد و با برنامه اقتصادي فراهم مي شود، گفت: يك دولت كارآمد مي تواند از انواع ابتكارات و نوع آوري ها استفاده كند، ما دولت عمل مي خواهيم، دولتي مي خواهيم كه مديران آن به طور عملي در رأس مشكلات قرار گيرند.
تنها گزينه ما انتخابات آزاد گسترده است
محسن ميردامادي در جمع فعالان سياسي استان خوزستان گفت: انتخابات دوم خرداد و حضور بيش از ۷۰ درصد مردم باعث شد تهديد، هشت سال از ما دور شود و در اين دوره مشكل جدي نداشته باشيم بلكه دستاوردهاي خوبي در عرصه روابط بين الملل و اقتصاد داشتيم. الان هم اگر بخواهيم تهديدها از ما دور بماند بايد كاري كنيم كه آنها بدانند مردم در انتخابات شركت مي كنند و در آن آزادي انتخاب دارند. ولي اگر انتخاباتي كم رمق داشته باشيم باعث مي شود مشكلاتي جدي براي كشور ما در سطح بين الملل به وجود آيد. ما به عنوان فعالان سياسي بايد تلاش خود را به كار گيريم و البته تصميم گيران در نظام هم سعي كنند تا انتخابات آزادي داشته باشيم. در بعد داخلي و خارجي ما تنها يك گزينه داريم و آن انتخابات آزاد و گسترده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |