چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۰
سرنوشت لا يحه مبارزه ملي با مصرف دخانيات در صحن علني مجلس
سالي سي هزار زنده اضافه!
در ايران سالانه 30 هزار نفر به خاطر مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهند. اگر مصرف كنندگان خود از آنچه بر سر خود مي آورند غافل هستند، يكي بايد به آنها بفهماند كه چه بلايي سرشان مي آيد!
030576.jpg
ساير كشورها كنوانسيون مبارزه با دخانيات را اجرا مي كنند. اين عكس نشانگر جملا تي است كه روي پاكت هاي سيگار در خارج از ايران درج شده است.
محمد محمدپور
امضايي كه پزشكيان ، وزير بهداشت، در بيست و هفتمين روز خرداد سال 1382 پاي كنوانسيون كنترل دخانيات گذاشت به لايحه اي انجاميد كه دولت آن را به مجلس فرستاده است تا به تصويب برسد. مصوبه اي كه با حمايت مجلس و شوراي نگهبان، ايران را در رديف كشورهايي قرار خواهد داد كه اين كنوانسيون را به تصويب رسانده اند و به دنبال آن بايد مفاد آن را رعايت و به اجرا گذارند.
كميسيون بهداشت مجلس آنچه را كه بايد انجام مي داد، انجام داد. چه، در شور دوم، اعضا روي آن به توافق رسيده اند و حالا در انتظار پايان رسيدگي به لايحه بودجه هستند تا آن را به صحن علني ببرند و به تصويب نهايي برسانند. سازمان بهداشت جهاني، اما از يكشنبه گذشته اجراي كنوانسيون را براي 168 كشور جهان الزامي دانسته است، چرا كه هم اكنون 42 كشور آن را به تصويب پارلمان هاي خويش گذارده اند و تاييديه اين تعداد، اجراي آن را براي تمامي كشورها الزامي مي كند.
كنوانسيون مي گويد كه دسترسي كودكان و نوجوانان به مواد دخاني بايد دشوار شود، ماليات هاي دخانيات بايد افزايش يابد، تبليغات مربوطه بايد ممنوع شده و هشدارهاي لازم بايد داده شود. كنوانسيون، توجه فراواني به افراد غيرسيگاري كرده و خواسته تا از آنها در برابر افراد سيگاري محافظت شود.
مجلس، اما كنوانسيون را به شور گذاشته و اعضاي كميسيون بهداشت لايحه پيشنهادي دولت را متناسب با فرهنگ ايراني كرده اند. آنچه در صحن علني مطرح خواهد شد محدوديت هايي خواهد بود براي همه آنهايي كه از فرو دادن دود به حلق هاي خود احساس رضايت مي كنند.
لايحه پيشنهادي در واقع مكمل طرحي است كه تحت عنوان مبارزه ملي با مصرف دخانيات در دستور كار مجلس ششم و اينك مجلس هفتم قرار داشته و دارد.
تصويب در 42 پارلمان 
پيرموذن عضو كميسيون بهداشت مجلس، به ايرانشهر مي گويد: ايران از كشورهاي پيشتاز در تكوين و تكميل اين كنوانسيون و جزو 20 كشور اول امضا كننده بود. مخالفت هاي پنهان و پيداي بسياري براي امضاي اين كنوانسيون وجود داشت چرا كه تصويب آن، منافع كشورهايي را كه از بزرگترين توليدكننده هاي مواد دخاني هستند به خطر مي انداخت، اما سرانجام با تصويب آن در پارلمان هاي 42 كشور دنيا، اجراي آن الزامي شد.
به گفته اين نماينده مجلس، بلافاصله پس از امضاي كنوانسيون، جلساتي با حضور نمايندگان وزارت بهداشت (معاونت سلامت)، مجلس (كميسيون بهداشت) و انجمن مبارزه با دخانيات ايران تشكيل شد تا آنچه را كه بايد اجرا شود، به جمع بندي برساند. سرانجام با تقديم لايحه دولت به مجلس در تاريخ 2/10/83 تدوين قانوني براي مبارزه با دخانيات حالت رسمي و جدي به خود گرفت.
پيرموذن عقيده دارد كه ايران چهارراه قاچاق دخانيات است و مي گويد: كشور ما به 2 دليل به عنوان بهترين محيط براي كشت مواد دخاني شناخته مي شود؛ هم به اين خاطر كه در جايگاه جغرافيايي مناسبي قرار دارد و عامل ارتباطي خاورميانه و آسياي ميانه است و هم به اين خاطر كه با 40 ميليون جوان در سراسر كشور، زمينه براي ترويج آن فراهم است و به همين خاطر بايد به شدت با آن مبارزه كرد.
يك ميليارد و 250 ميليون سيگاري 
سيگار تنها محصول قانوني است كه باعث جان باختن نيمي از كساني مي شودكه به طور مرتب آن را مصرف مي كنند. سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است اين قاتل غيرجاندار تا سال 2020 جان 10 ميليون نفر را در سراسر جهان در هر سال خواهد گرفت، اگر با آن مقابله نشود.
مقتولان، اما عمدتا از كشورهاي در حال توسعه خواهند بود كه رقم 70 درصدي مرگ و مير ناشي از استعمال دود در اين كشورها، مسوولان آنها را به فكر يافتن راه حل اساسي انداخته است. طبق آمار هاي ارايه شده از سازمان بهداشت جهاني هم اكنون يك ميليارد و 250 ميليون نفر از جمعيت جهان سيگاري هستند كه نزديك به يك ميليارد نفر از آنها در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند. اگر اين روند ادامه يابد، 4ميليون مرگ و مير سالانه ناشي از استعمال دخانيات در حالت فعلي به 10 ميليون نفر طي 15 سال آتي خواهد رسيد كه 7 ميليون آن در كشورهاي در حال توسعه خواهد بود؛ كشورهايي كه خريداران اصلي محصولات مرگ آور شركت هاي بين المللي توليد سيگار هستند.
لي جونگ ووك رئيس سازمان جهاني بهداشت، به همين دليل چه از فروشنده و چه از خريدار خواسته است تا عضو اين كنوانسيون شوند، اما ايالات متحده آمريكا به عنوان يكي از بزرگترين توليدكنندگان دخانيات در جهان و چين به عنوان كشوري كه بيشترين تعداد سيگاري را در خود جاي داده، تاكنون اين كنوانسيون را موردتصويب قرار نداده اند.
مرگ سالانه 4 ميليون نفر به دليل استعمال دخانيات باعث شده تا رتبه دوم علل مرگ و مير در جهان نصيب دخانيات شود و به عنوان رقيب اصلي ايدز براي گرفتن جان انسان ها به خصوص در كشورهاي در حال توسعه مطرح شود.
ممنوعيت ها و محدوديت ها
اگر مجلس لايحه پيشنهادي دولت را به تصويب برساند كه به احتمال خيلي زياد اين امر صورت خواهد گرفت محدوديت هاي بسياري چه براي مصرف مواد دخاني و چه براي فروش آن ايجاد خواهد شد.پيرموذن، عضو كميسيون بهداشت مجلس مي گويد: براساس اين مصوبه فروش سيگار به افراد زير 18 سال ممنوع خواهد شد. قيمت سيگار به طور مداوم افزايش خواهد يافت. درج اصطلاحاتي نظير لايت و اولترالايت كه بسيار گمراه كننده است روي پاكت ممنوع مي شود. براي جلوگيري از قاچاق سيگار، بايد 50 درصد سطح پاكت سيگار به زبان فارسي به ذكر مضرات سيگار اختصاص يابد و اين امر الزامي خواهد بود.
خوشبختانه سازمان تجارت جهاني به دولت ها اين اجازه را داده كه براساس فرهنگي بومي، كنوانسيون را تعديل كنند و در لايحه پيشنهادي دولت نيز اين به چشم مي خورد. طرح نمايندگان، اما عرضه و فروش بسته هاي باز شده فرآورده هاي دخاني (تك فروشي سيگار) را ممنوع و وزارت بهداشت را ملزم مي كند تا خدمات مشاوره اي و درماني غيردولتي براي ترك مصرف مواد دخاني را گسترش دهد.
براساس طرح مجلس، استعمال دخانيات در اماكن عمومي و وسايل نقليه نيز ممنوع خواهد شد و توزيع اين فرآورده ها توسط اشخاص فاقد پروانه فروش امكانپذير نخواهد بود.
تبليغ يا تشويق يا تحريك مستقيم و غيرمستقيم به استعمال دخانيات، طبق طرح مبارزه با دخانيات پيگرد قانوني خواهد داشت.

روزانه 4 ميليارد تومان دود مي شود
مصرف سيگار هم ضرر جاني دارد، هم ضرر مالي. علاوه بر اينكه سالانه 30هزار نفر به خاطر استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهند، مردم ايران بيشتر از 1200 ميليارد تومان هم براي خريد مواد دخاني هزينه مي كنند. دكتر حيدري يكي از مسوولان جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات مي گويد: روزانه حدود 4 ميليارد تومان در ايران صرف خريد سيگار مي شود...
اين رقم بسيار نگران كننده است!

الگوهاي مفيد تغذيه اي تغيير پيدا كرده است
پيروزي برگر بر آبگوشت 
حدود 23 درصد خانوارهاي ايراني انرژي كافي را براي داشتن يك زندگي سالم و فعال دريافت نمي كنند و در مقابل 40 درصد خانوارها بيش از 120 درصد انرژي مورد نياز را دريافت مي كنند
030579.jpg
بسياري از ايراني ها بيش از حد نياز، نمك مصرف مي كنند. به طوري كه 6/96 درصد خانوارهاي ايراني سر سفره غذا نمكدان مي آورند
سهيلا  بيگلرخاني عادات تغذيه اي ايراني تغيير كرده، تغييري به نفع سوء تغذيه. گروهي حتي انرژي لازم را براي داشتن يك زندگي سالم دريافت نمي كنند و گروهي به خاطر مصرف بيش از اندازه كالري دچار عارضه چاقي مي شوند. در عين حال علاقه خانوارهاي ايراني به الگوهايي افزايش پيدا كرده كه ضامن سلامتي آنها نيست. بر اساس يك تحقيق 1/91 درصد خانوارهاي ايراني از روغن نباتي جامد استفاده مي كنند. تنها 6/13 درصد خانوارهاي ايراني در طي هفته گوشت ماهي مي خورند و 8/33 درصد از آنها گوشت گوسفند، 4/42 درصد گوشت گاو و گوساله و 6/65 درصد درهفته گوشت مرغ مي خورند و تنها 2 درصد از خانوارهاي ايراني طي يك هفته از هر نوع گوشت (قرمز، ماهي و مرغ) استفاده مي كنند. نكته ديگر اين است: بسياري از خانواده هاي ايراني از نكات بهداشتي در مورد نگهداري مواد غذايي آگاه نيستند. مثلا بسياري از خانواده ها سبزيجات، گوشت و ديگر مواد غذايي را براي ماه ها در فريزر نگهداري مي كنند و در نتيجه اغلب اين مواد غذايي در زمان مصرف خواص تغذيه اي خود را از دست داده اند. نتايج اين تحقيق 9/52 درصد خانوارها گوشت پخته شده را بيش از 2 ساعت درمحيط بيرون از يخچال نگهداري مي كنند و اين رقم در مورد برنج 2/60 درصد است.در اين گزارش همچنان با ما باشيد كه قرار است به جاهاي تازه اي برسيم، از جمله اينجا كه عارضه هاي قلبي و چاقي در مردم ايران رو به افزايش است. چه، حدود 5/24 درصد خانوارها دوست دارند، غذايشان چرب باشد.
دكتر ربابه شيخ الاسلام، مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي گويد: بررسي هاي اخير نشان مي دهد كه حدود 23 درصد خانوارهاي ايراني انرژي كافي را براي داشتن يك زندگي سالم و فعال دريافت نمي كنند و در مقابل 40 درصد خانوارها بيش از 120 درصد انرژي مورد نياز را دريافت مي كنند و اين منجر به بروز عارضه چاقي مي شود. الگوهاي سنتي تغذيه ايراني، حاوي مواد غذايي جور از همه گروه هاي غذايي است، اما امروز دوران فست فود است و تغذيه سنتي به سرعت مقابل سرخ كردني هاي خوشبوي غربي عقب نشيني مي كند.
شيخ الاسلام مي گويد: متاسفانه سياست هاي كلان كشور جهت گيري هاي قاطعي براي توزيع عادلانه مواد غذايي نداشته است و به همين دليل بخشي از جمعيت كشور به علت فقر مالي دچار مشكلات تغذيه اي ناشي از كمبود هستند.
بخشي اعظمي از مردم كشور دچار كمبود ريزمغذي ها مثل آهن، روي، كلسيم و ويتامين ها هستند. از سويي وعده غذايي صبحانه ميان بسياري از خانوارها ناديده گرفته مي شود. فقط 7/31 درصد خانوارها به صبحانه بيش از ساير وعده هاي غذايي اهميت مي دهند. سوءمصرف مواد غذايي نيز يكي از مشكلات برنامه هاي تغذيه اي ايراني هاست. براي مثال بسياري از ايراني ها بيش از حد نياز، نمك مصرف مي كنند. به طوري كه 6/96 درصد خانوارهاي ايراني سر سفره غذا نمكدان مي آورند. با اين حساب علاوه بر مشكلات ناشي از فقر آهن بايد منتظر عواقب مصرف بالاي نمك هم در ميان ايراني ها بود؛ عوارضي مانند فشار خون بالا. دكتر شيخ الاسلام مي گويد: متاسفانه دانش تغذيه در كشور ما هنوز هم در سيستم بهداشت و درمان نتوانسته است جايگاه واقعي خود را پيدا كند و دفاتر بهبود تغذيه هم هنوز تشكيلات منسجمي ندارند. در حال حاضر خانوارهاي ايراني آنقدر كه تحت نفوذ تبليغات پفك، چيپس، نوشابه هاي گازدار و روغن نباتي جامد قرار مي گيرند، در ارتباط با مصرف سبزيجات تازه، گوشت، مرغ و ماهي تازه و لبنيات، آموزشي نمي بينند. با اين اوصاف طبيعي است حتي كودكان روستايي هم بيشتر از شير و ماست، پفك بخورند و به جاي ديزي، هات داگ.

ورود پرنده، ممنوع
030582.jpg
فكر نكنيد قرار است مغازه هايي را كه پرنده مي فروشند، جمع كنند چون ممنوعيت ورود پرنده تنها از كشورهاي جنوب شرقي  آسيا، خاور دور و شبه قاره هند اعلام شده است. البته دليل اصلي اش، شيوع بيماري هايي است كه از طريق اين پرنده ها به خصوص آنفلوآنزاي مرغي مردم را به وحشت انداخته. در ضمن اگر حيوان مورد علاقه شما حتما بايد در مسافرت ها همراه شما باشد، حداكثر مي توانيد يك سگ يا خرگوش و گربه يا با كلي اين طرف و آن طرف دويدن، چهار پرنده را به صورت بار همراه خود ببريد، البته با كارت بهداشت، شناسنامه و كارت واكسيناسيون. راستي اين روزها چه كسي با حيوان به مسافرت مي رود؟

افزايش زباله هاي تهران
به روزهاي پاياني سال كه مي رسيم، بوي عيد بدجوري به مشام مي رسد ولي يادتان باشد كه افزايش زباله ها هم مي تواند دردسرساز باشد، چون به گفته مهندس مصطفي سليمي مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، حجم زباله هاي توليدي شهر تهران طي اسفندماه هر سال افزايش پيدا مي  كند. وي در اين باره مي گويد: بين 20 تا۳۰ درصد افزايش زباله داريم، آن هم در يك ماه آخر سال. در سال جاري طي دو مرحله، 689 دستگاه انواع خودرو جمع آوري حمل زباله، به ناوگان خدمات موتوري شهرداري تهران اضافه شده است. در ضمن يادتان باشد كه زباله روباز جمع آوري نمي شود. حتما در كيسه زباله را گره بزنيد. چقدر پيام بهداشتي بدهيم و شما گوش نكنيد؟!

مقامات عاليه!
خبر،ساده و كوتاه و موجز است. اينكه شركت هاي هواپيمايي موظفند به خاطر تاخير در ساعت پرواز به مسافران غرامت دهند. اين قانون حتي به تصويب مجلس هم رسيد، اما پرواز يكي از مقامات دولتي با هواپيما باعث تاخير نيم ساعته در پرواز هواپيما شد. هواپيمايي كه اختصاصي نبود و مسافرانش مردم عادي بودند. گويا اعتراض مسافرها هم به جايي نرسيده و حالا شركت مزبور غرامتي هم نمي پردازد.
دولت در سال 84 در قبال تاخير در پروازها، جريمه سنگين تري از شركت هاي هواپيمايي اخذ خواهد كرد. گفته شده اين جريمه 50 درصد قيمت بليت است.

رسوب زدايي از خودرو
باز هم از اين طرح هاي مربوط به خودرو؛ اين بار قرار است كه مرحله دوم رسوب زدايي رايگان از خودروها از سال 84 آغاز شود. مجيد شفيع پور مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران گفت: به منظور اجراي فاز دوم اين طرح مناقصه برگزار شده و قراردادها مبادله شده است كه برنده اين مناقصه، رسوب زدايي يكصد هزار دستگاه خودرو سواري را بر عهده دارد.
حدود۵۱ مركز ارايه خدمات رسوب زدايي براي فاز اول داير شد و 6 مركز از اين تعداد، مراكز معاينه فني خودرو بودند و در برخي اوقات حتي خارج از محدوده شهر تهران به حومه هم سرويس دهي  داشتند.

احياي معاونت پرورشي در مدارس
عماد افروغ پس از رفع كسالت حالا به دنبال احياي مجدد معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش است. وي در مصاحبه با خبر راديو قرآن گفت: اين روند بي توجهي به حقوق فرهنگي مردم از جمله تعليم و تربيت ديني و اخلاقي است.
وي با اشاره به اينكه اين اقدام وزارت آموزش و پرورش نوعي تعارض هنجاري ايجاد كرده است يادآور شد: نمي توانيم در جامعه، دغدغه هاي ارزشي و تربيتي داشته باشيم، اما در نظام آموزشي به آن توجه نكنيم. به گفته وي حذف اين معاونت آثار سوئي بر ابعاد آموزشي و جامعه پذيري دانش آموزان گذاشته است.

بازمانده اي به نام دوربين
يك جوان تايلندي كه پس از گذشت يك ماه از فاجعه زلزله اقيانوس هند در ساحل اقيانوس مشغول قدم زدن بود، ناگهان متوجه دوربين ديجيتال افتاده در ساحل شد. دوربين شباهتي به يك دوربين سالم نداشت، ، اما كارت حافظه آن سالم بود. جوان آن را برداشت و در منزل به همراه همسرش عكس هاي داخل آن را در كامپيوتر خود مشاهده كرد.
با ملاحظه عكس ها مشخص شد كه دوربين متعلق به يك زوج توريست بود كه از كانادا براي تفريح به تايلند سفر كرده بودند. همسر جوان با ديدن عكس صاحب دوربين متوجه شد كه قبلا عكس او را در اينترنت و در سايت مفقود شدگان سونامي ديده است. پس از پيگيري هاي زياد آنها موفق شدند فرزندان زوج كانادايي را در ايالت ونكوور پيدا كرده و آنها را از موضوع باخبر سازند و كارت حافظه دوربين را به آنها تحويل دهند.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
۱۰۳۱ استفاده غلط از چراغ راهنماي وسيله نقليه، تخلف محسوب مي شود.
چراغ راهنما وسيله اي براي آگاه كردن وسايل نقليه اطراف و عابران پياده از تغيير جهت حركت وسيله نقليه است. استفاده نابجا يا اشتباه راننده از اين وسيله اخباري، باعث به خطا افتادن سايرين درباره وضعيت حركت وسيله نقليه و تصادف اتومبيل ها و بدتر از آن برخورد عابران با وسيله نقليه مي شود كه صدمات جاني ناگوار و گاهي جبران ناپذير را به دنبال دارد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |