چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۰ - Mar 2, 2005
صفحه آخر
Front Page

امام علي(ع): آن كس كه از دگرگونيهاي روزگار عبرت گيرد،
به مسالمت جويي در زمانه اعتماد نخواهد كرد.
غررالحكم / ص ۲۸۵
امروز با حافظ
از سر پيمان گذشت بر سر پيمانه شد
زاهد خلوت  نشين دوش به ميخانه شد
باز به يك جرعه مي عاقل و فرزانه شد
صوفي مجلس كه دي جام و قدح مي شكست

چهارمين جشنواره پويانمايي هفته آينده
در تهران برگزار مي شود
چهارمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران، ۱۶ اسفند در مركز آفرينشهاي فرهنگي هنري كانون در خيابان حجاب تهران آغاز مي شود.
محسن چيني فروشان مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر با اعلام اين مطلب گفت: ۷۹۰ فيلم از ۶۲ كشور جهان به اين جشنواره راه يافته است و ۷۰۰ فيلم از ايران در اين جشنواره به نمايش در مي آيد.
وي افزود: در چهارمين جشنواره بين المللي پويانمايي بيش از ۱۱ بخش مختلف شامل نشست هاي تخصصي داوران، انيماتورها و نظريه پردازان وجود دارد كه به همراه آن استادان از كشورهاي مختلف با سفر به ايران در مدت ۵ روز برگزاري جشنواره به نقد و بررسي فيلم هاي به نمايش در آمده مي پردازند.
چيني فروشان درباره نشست هاي تخصصي اين جشنواره گفت: اين نشست ها با حضور انيماتورهاي بين المللي و با موضوعهاي پويانمايي مستند فراتر از مرزها، سينماي ملي فرانسه، عكاسي ديجيتال و پويانمايي و نانوتكنولوژي برگزار مي شود.
وي افزود: بررسي فعاليت مدارس حرفه اي پويانمايي چند كشور، آثار انيماتورهاي برجسته، مرور آثار فيلمسازان برجسته، پويانمايي شاعرانه و جشنواره جشنواره ها از ديگر بخش هاي اين جشنواره است.

۱۸ تنديس جايزه برگزيدگان
خبرگزاري فارس: ۱۲ تنديس در بخش مسابقه ايران و ۶ تنديس در بخش مسابقه بين الملل به برگزيدگان رشته هاي مختلف چهارمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران اهدا مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در بخش مسابقه ايران تنديس طلايي به فيلم اول، تنديس نقره اي به فيلم دوم و تنديس برنزي به فيلم سوم برگزيده هيات داوران اهدا خواهد شد.
همچنين به بهترين فيلم با موضوع كودك و نوجوان، بهترين اثر تلويزيوني، بهترين اثر تبليغي، تنديس طلايي تعلق خواهد گرفت و به بهترين فيلم تجربي تنديس نقره اي و به بهترين فيلم نامه، بهترين انيماتور، بهترين فضاسازي، بهترين موسيقي و بهترين صداگذاري تنديس بلورين اهدا مي شود.
علاوه بر اين، جايزه ويژه هيات داوران و جايزه ويژه دبير جشنواره نيز به فيلم برگزيده تعلق خواهد گرفت.
آثار راه يافته به اين بخش شامل فيلم هاي توليد شده پس از سال ۱۳۷۹ هستند كه در دوره هاي قبل جشنواره شركت نكرده اند.
در بخش مسابقه بين الملل نيز فيلم اول برنده تنديس طلايي، فيلم دوم برنده تنديس نقره اي و فيلم سوم برنده تنديس برنزي خواهد شد و به بهترين فيلم با موضوع كودك و نوجوان، بهترين اثر تلويزيوني و بهترين اثر تبليغي تنديس طلايي اهدا مي شود.
جايزه ويژه هيات داوران و جايزه ويژه دبير جشنواره به دو اثر برگزيده در اين بخش تعلق خواهد گرفت.
آثار خارجي شركت كننده در اين بخش پس از ژانويه ۲۰۰۱ توليد شده اند و در دوره هاي قبل جشنواره نيز شركت نكرده اند.چهارمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران از ۱۶ اسفند آغاز مي شود و ۲۰ اسفند ماه با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان مي دهد.

جشنواره فيلم دانشجويي در تهران آغاز شد
ايرنا: نخستين  جشنواره  فيلم  دانشجويي  در دانشكده  صداوسيما آغاز به  كار كرد.
دراين  جشنواره  ازبين  ۱۳۹ اثر شركت كننده  در بخش هاي  تله  تئاتر انيميشن ، مستند، فيلم هاي  بلند و كوتاه ، نماهنگ ، جلوه هاي  ويژه  و تيزر ۱۴اثر به  عنوان  آثار برتر معرفي  مي شوند.
جشنواره  فيلم  دانشجويي  با انتخاب  دو اثر مطلق  و برتردر هر بخش  توسط هيات  داوران  ويژه ، سعي  در جهت  بخشي  توليد آثار مختلف  سينمايي  دارد.
۱۵ نفر از اعضاي  هيات هاي  علمي  دانشگاه هاي  هنري  به  داوري  فيلم هاي  شركت كننده  در بخش هاي  مختلف  اين  جشنواره  مي پردازند.
احمد ضابطي  جهرمي ، شهاب الدين  عادل  در بخش  مستند، مسعود اوحدي  ومحمدرضا معتمدي  در بخش  داستاني  و مسعود دشتبان  و اردشير كشاورزي در بخش  انيميشن  به  داوري  آثار مي پردازند.
مدير هيات هاي  داوري  اين  جشنواره  روز دوشنبه  در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي  ايرنا گفت : بكر بودن  نگاه  قشر دانشجو به  فرم  و محتواي  آثار هنري آنها ويژگي  خاصي  مي دهد كه  به  يك  تأثيرگذاري  ويژه  درجامعه  منتهي  مي شود.
دكتر علي  طهماسبي  افزود: در دست  داشتن  امكانات  محدود و نگاه  خاص  به مسايل  جامعه  در مجموع  دليل  نو و خاص  بودن  آثار فرهنگي  است  كه  دانشجويان خلق  مي كنند.
وي  درباره  نحوه  انتخاب  و داوري  اين  آثار گفت : نگاه  آكادميك  و كلاسيك  در ساخت  آثار هنري  شركت كننده  در اين  جشنواره  از ملاك هاي  مورد توجه  در انتخاب  و داوري  آثار بوده  است .

نخستين جشنواره ترانه هاي نوروزي برگزار خواهد شد
گروه فرهنگ و هنر: انجمن ترانه سرايان ايران با همكاري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نخستين جشنواره ترانه هاي نوروزي را ۱۸ فروردين ماه در تهران برگزار مي كند.
سيدعباس سجادي، دبير انجمن ترانه سرايان، ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: موضوعات محوري جشنواره عبارتند از: نوروز رويش دوباره طبيعت،  سفره هفت سين، پيوند مذهب و سنت، نوروز و ظهور ، نوروز و تحول زندگي، نوروز آئين باستاني،  نوروز و نوع دوستي و خانه تكاني جان و دل.
مدير اجرايي نخستين جشنواره ترانه هاي نوروزي اضافه كرد كه شاعران و ترانه سرايان سراسر كشور فرصت دارند تا پايان اسفند ماه ۱۳۸۳ ترانه ها و تصنيف هاي نوروزي خود را به نشاني دبيرخانه جشنواره تهران _ خيابان استاد مطهري- بعد از تقاطع سهروردي- شماره ۵۳- سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران طبقه چهارم- معاونت هنري ارسال نمايند.وي يادآور شد: به ۱۳ اثر برگزيده جوايزي نفيس تعلق خواهد گرفت و براساس آثار انتخابي موسيقي ساخته و به صورت كاست و CD منتشر خواهد شد.
وي گفت: گزيده اي از ترانه هاي دريافت شده پس از داوري به صورت كتاب ترانه هاي نوروزي چاپ خواهد شد و به برگزيدگان روز مراسم آثار خود را قرائت خواهند كرد و برنامه زنده نوروزي خواني نواحي ايران توسط هنرمندان سرشناس اين عرصه اجرا خواهد شد.
جلسات هفتگي انجمن ترانه سرايان از اين هفته پنج شنبه ها به جاي فرهنگسراي ابن سينا در فرهنگسراي مدرسه (انديشه) واقع در خيابان شريعتي- نرسيده به سيدخندان- پارك انديشه از ساعت ۱۵ الي ۱۷ برگزار خواهد شد و ورود براي عموم علاقمندان آزاد است.

۹ فيلم در شبكه ويديويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي  در جلسه  اخير خود، براي  نه  برنامه  ويديويي  مجوز ورود به  شبكه  نمايش  خانگي  را صادر كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامي  اين  نه  برنامه  شامل  فيلم هاي  سينمايي ، داستاني  و انيميشن  كوتاه  و محصول  كشورهاي  ايران ، هندوستان ، آمريكا و فرانسه  است .
عناوين  برنامه ها به  اين  شرح  است:
 فيلم هاي  سينمايي  هوم، چنگيزخان، پسر كاراته  ،۳ پادشاه  بي  تاج  ،مرد ۲۰۰ ساله  و كينگ كنگ
  فيلم هاي  داستاني  انيميشن  ترديد، باغ  آلوچه  و گجت  بوي  ۷.

۲۹ فروردين برگزار مي شود
همايش نكوداشت حكيم سنايي غزنوي
گروه ادب و هنر: همايش نكوداشت حكيم سنايي غزنوي ۲۹ فروردين در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار مي شود.
علي اصغر محمدخاني؛ دبير شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: در اين همايش كه با همكاري دانشگاه تربيت معلم و شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي برگزار مي شود. محققان و پژوهشگراني چون دكتر اصغر دادبه، دكتر ميرجلال الدين كزازي، دكتر محمدجعفر ياحقي، دكتر محمدرضا راشد محصل، دكتر مريم مشرف، دكتر مريم حسيني، دكتر مهدي زرقاني، دكتر اسحاق طغياني، دكتر محمدكاظم كهدويي، دكتر محمود فتوحي و... آخرين پژوهش هاي خود را درباره سنايي ارائه مي كنند.
همچنين از سنايي پژوهان خارجي همچون بواتاس، منگيني و اسموژسكي نيز دعوت شده است.
دبير شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي به محورهايي كه در اين همايش مطرح مي شود اشاره كرد و گفت: صاحبنظران در اين همايش به جايگاه سنايي در ادبيات عرفاني، مباني عرفان مولانا در مثنوي هاي سنايي، غزل هاي قلندري سنايي، خردگرايي سنايي، سمبوليسم عرفاني در شعر سنايي، بررسي سير سنايي شناسي در ايران و جهان، سير العباد و سير و سلوك زائر در قالب تمثيل و رؤيا، انديشه هاي كلامي سنايي، رباعيات عرفاني سنايي، كاركردهاي زباني در سخن سنايي و.... مي پردازند.
سنايي آغازگر بسياري از شيوه هاي شاعران مانند غزل عرفاني، مثنوي هاي تمثيلي و تعليمي و شعر قلندري است و از وي به عنوان يكي از تأثيرگذارترين افراد بر انديشه ها و آراء مولوي در نگارش مثنوي ياد مي شود.

بهارستان
و چون مردم بدانست كز وي چيزي نماند پايدار، بدان كوشد تا نام او بماند.
مقدمه شاهنامه ابو منصوري _ ابومنصور العمري

برگي از تاريخ
تيفوس مرگبار تهران
دوم مارس (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۸۴۴ دومنيكن از  هائيتي جدا شد و خود را جمهوري دومنيكن اعلام كرد. اين دوكشور با هم جزيره «هيسپانيولا» را كه نخستين مقر حكومت اسپانيا بر قاره آمريكا بود تشكيل داده بودند. بعداً فرانسويان بر  هائيتي مسلط شدند و به همين سبب مردم هائيتي به زبان فرانسه تكلم مي كنند. در سال ۱۹۰۰ دو رهبر ميهندوستان چيني (چي هسي و چنگ يو) كه جنبش مشت زنان را بر ضد مداخله قدرت هاي وقت در وطنشان هدايت مي كردند توسط نيروهاي اعزامي از اروپا، آمريكا و ژاپن به پكن اعدام شدند. در سال ۱۹۱۶ ژنرال «پرسي سايكس» كه با چند واحد انگليسي هندي وارد منطقه تحت نفوذ انگلستان در ايران شده بود در كرمان به تأسيس يك نيروي نظامي به نام «ساوت پليس رايفلز يا اختصاراً اس.پي.آر» تحت فرماندهي افسران انگليسي اقدام كرد. در سال ۱۹۵۶ كشور مغرب (مراكش) استقلال خود را از فرانسه اعلام داشت. در سال ۱۳۴۷ شهرداري تهران اسامي تعدادي از كساني را كه مسيل هاي اطرف اين شهر را به ثبت داده و بالا كشيده بودند جهت انتشار به روزنامه ها داد.
اينك برگ امروز: دوازدهم اسفند ۱۳۲۱ رسماً اعلام شد كه به علت دشواري هاي ناشي از اشغال نظامي ايران و وخامت معيشت مردم، بيماري تيفوس در تهران شيوع يافته است. اين بيماري از اواخر بهار اين سال مشاهده شده بود، ولي به حالت همه گير در نيامده بود. اين بيماري بعداً گسترش يافت و هر روز در تهران ده ها تن از تيفوس جان مي سپردند. مأموران بهداشت با يافتن نشاني تيفوسي ها همسايگان را از رفت و آمد به منازل آنها منع مي كردند. كمبود دارو هم باعث افزايش تلفات شده بود. اين بيماري ناشي از فقر كه ناقل عمده آن شپش است تلفات سنگيني وارد ساخت. سوء تغذيه مردم به دليل حمل غله ايران به شوروي باعث بيماري هاي عفوني ديگر هم شده بود. اين تلفات استدلال آنان را كه مي گفتند اگر ارتش را مرخص نكرده و دست به جنگ زده بودند تلفات بسيار سنگين بود بي اعتبار كرد، زيرا كه تلفات جنگ به پايه مرگ از بيماري ها ناشي از اشغال نظامي نمي رسيد. تازه، جنگ دفاعي وظيفه مقدس يك ملت است حتي اگر شكست در چنين جنگي از قبل قابل پيش بيني باشد. دولت وقت دو هفته بعد ديد و بازديدهاي نوروزي را ممنوع كرد تا افراد سالم مبتلا نشوند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره آسپرين
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه در چه صورتي نبايد آسپرين مصرف كرد و او گفته است: اگر زخم معده داريد (يا داشته ايد) و چنانچه اسيد اوريك شما بالاست و يا اين كه تورم مفاصل از نوع نقرس داريد. داروي مرض قند را همزمان با آسپرين نبايد مصرف كرد و اگر ويتامين «ث» مصرف كرده ايد چند ساعت صبر كنيد و آسپرين را كه داروي بيماري هاي متعدد است مصرف كنيد. اگر آسپرين روكشدار در دسترس نداريد آن را در آب و يا آب ميوه حل كنيد و بخوريد تا سريعاً از معده خارج شود.

تاز هاي دنياي رسانه ها
جنگ عراق و افغانستان در آمريكا توليد كار كرد
اگر آمريكا به افغانستان و عراق حمله نبرده بود اقتصادش خرابتر از اين بود كه مي بينيم. مفسري كه اين مطلب را نوشته اضافه كرده است: همه آنان كه در عراق و افغانستان كار مي كنند و يا در داخل آمريكا در رابطه با آن دو كشور مشغول به كارند آمريكايي هستند و در رابطه با اين دو كشور، علاوه بر نظاميان، بيش از ده هزار آمريكايي سرگرم شده اند. بسياري از اين عده نظاميان سابق هستند كه نياز به درآمد بيشتر دارند. جنگ جهاني دوم آمريكا را كه دچار ركود اقتصادي شده بود بيدار كرد و نجات داد و به همين گونه جنگ عراق.
بچه هاي بي خانواده آمريكايي در كشورهاي ديگر
يكشنبه شب شبكه تلويزيوني ا.بي.سي در گزارشي مصّور گفت: در حالي كه ما از روماني و جاهاي ديگر بچه بدون خانواده وارد مي كنيم تا فرزندخوانده كنيم، بچه هاي خود ما را كه در همان شرايط هستند كانادايي ها و مردم كشورهاي ديگر به فرزند خواندگي مي پذيرند و خارج مي كنند. دليل آن اين است كه ما سراغ بچه هاي چشم آبي با پوستي لطيف و سفيد مي رويم و ديگران كودكان سياهپوست ما را به فرزندي مي پذيرند. اين شبكه گفت كه اين تبعيض بايد از ذهن خارج شود تا بچه هايمان را براي نگهداري به كشورهاي ديگر نبرند.

بازار خيريه
بازار خيريه «دهش» ويژه كمك به كودكان مبتلا به سرطان، از ۱۲ لغايت ۱۵ اسفند ماه جاري و از ساعت ۱۰ صبح الي ۶ بعدازظهر در سالن ۸ و ۹ نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
عينكي
عينك نمي زد كه نگن عينكيه.
يه روز چاله جلوي پاش رو نديد و زمين خورد.
از آن به بعد چلاق صداش مي زدند.
ازهار ضيغمي
گشتي در دنياي خبرها
نوزادان غول پيكر
لندن: تولد دو نوزاد غول پيكر در انگليس باعث حيرت پزشكان شده است. يكي از اين نوزادان دوقلو ۵/۷ كيلوگرم وزن دارد و وزن ديگري ۶ كيلوگرم است. به همين دليل هم اكنون آنها از لباسهاي كودكان ۹ ماهه استفاده مي كنند.
جالب اينكه اين دوقلوها دو هفته زودتر از موعد مقرر با انجام عمل سزارين به دنيا آمدند و اگر دو هفته ديگر داخل شكم مادر مي ماندند قطعا وزن آنها بيش از اين مي شد.
اثبات لاغري
منچستر: چندي  است كه تماشاگران فوتبال در كشور انگليس، وين روني مهاجم تيم منچستر يونايتد را متهم به پرخوري و چاق بودن مي كنند.
به همين دليل روني در پايان هر بازي، پيراهنش را به بهانه تعويض با پيراهن يكي از بازيكنان حريف از تن بيرون مي آورد تا به منتقدانش ثابت كند كه چاق نيست و حتي يك گرم چربي اضافه در بدن ندارد.
۳۰ كيلومتر سرگرداني
لندن: شهرداري يكي از شهرهاي انگليس براي انجام عمليات راهسازي، رانندگان را در يك مسير انحرافي به طول ۳۰ كيلومتر سرگرم كرده است.
با توجه به اينكه شهرداري در يك جاده به طول ۲۰۰ متر مشغول عمليات عمراني است، ترافيك عبوري را به جاده ديگري انتقال داده است به گونه اي كه رانندگان مجبورند براي رسيدن از ابتدا به انتهاي محل انجام عمليات عمراني (۲۰۰ متر) مجبورند مسير انحرافي به طول ۳۰ كيلومتر را طي مي كنند. اين اقدام شهرداري باعث اعتراض شديد شهروندان شده است.
لغو كنسرت يخي
استكهلم: قرار بود يك هنرمند در سوئد يكشنبه شب كنسرت موسيقي برگزار  كند كه سازها و آلات موسيقي اين كنسرت از يخ تهيه شده بود.
اما وي در آخرين لحظه برنامه كنسرت خود را لغو كرد، چون معتقد بود، نوازندگان كنسرت از تبحر كافي براي اجراي يك برنامه خوب برخوردار نيستند.
اين اقدام هنرمند باعث خشمگين شدن ۱۰۰ نفر مي شد كه براي حضور در اين كنسرت، بليت پيش خريد كرده بودند.
سرطان و اخراج
ليدز: يك كارمند شهرداري در انگليس كه براي درمان سرطان به مرخصي استعلاجي رفته بود از سمت خود اخراج شد.
۱۴ ماه پيش پزشكان تشخيص دادند كه اين خانم ۴۸ ساله مبتلا به سرطان سينه است به همين دليل تحت عمل جراحي و شيمي درماني قرار گرفت. اما يك روز پيش از اينكه مرخصي استعلاجي وي به پايان برسد، مسئولان شهرداري حكم اخراجش را صادر كردند. قرار است دادگاه در مورد غرامتي كه شهرداري بايد به اين خانم بپردازد، تصميم گيري كند.
پيرزن قاچاقچي
ويرجينيا: يك مادربزرگ ۷۸ ساله در آمريكا به جرم فروش و نگهداري مواد مخدر دستگير شد و پليس در جستجوي همسر ۷۲ ساله اوست.
پس از اينكه پليس سرنخ هايي درمورد اين پيرزن به دست آورد، با سگهاي تربيت شده به جستجوي خانه وي پرداخت كه اين سگ ها به فريزر داخل آشپزخانه هجوم آوردند.
به هر حال، ماموران پس از بازرسي فريزر مقدار زيادي مواد مخدر به ارزش ۴ هزار دلار را لابه لاي مواد غذايي يخ زده كشف كردند.
تقلب در آزمون دانشگاه افسري
بانكوك: ۴۶ مرد جوان كه قصد شركت در آزمون ورودي يك دانشگاه افسري را در تايلند داشتند، به جرم تقلب با تلفن همراه دستگير شدند.
اين افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله جزو ۳۰ هزار نفري بودند كه در اين آزمون شركت كردند تا در نهايت ۲ هزار جوان برتر به دانشگاه افسري راه يابند.
اين افراد متقلب تلفن هاي همراه را در داخل كفش ها و لباسهاي خود پنهان كرده بودند كه چند دقيقه پس از شروع آزمون، رسوا شدند.
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۱ دقيقه
بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه آسياب: نمايشگاه نقاشي گروهي از آثار گروه خط سوم / ۱۴ تا ۲۰ اسفند / سيد جمال الدين اسدآبادي، روبروي گل فروشي رز، شماره ۴۷۸ / تلفن: ۸۰۶۸۳۹۴
*خانه سوره: نمايشگاه آثار منتخب چهارمين همايش نگارش هزار و يك بسم الله و اسماء الحسني / تا ۲۰ اسفند / خيابان انقلاب، ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن.
*نگارخانه هنر: نمايشگاه هنرهاي تجسمي هنرستانهاي تحت پوشش اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران / تا ۱۹ اسفند / خيابان استاد نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶
*گالري گلستان: نمايشگاه مجسمه هايي از برنز و سنگ نادره حكيم الهي / تا ۱۳ اسفند / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي و كارت پستال خسرو فرهمندي و نمايشگاه سفال و دكوپاژهاي آفريقايي گروهي / ۱۳ تا ۱۸ اسفند / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
*گالري ماني: نمايشگاه نقاشي مينو كمال / ۱۴ تا ۱۹ اسفند / فرمانيه، كامرانيه جنوبي، خيابان دژم جو، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۸۳۳۱۱۰
*نگارخانه مرتضي مميز: نمايشگاه نقاشي و حجم منصور طبيب زاده / ۱۱ تا ۱۹ اسفند / خيابان طالقاني، بعد از ايرانشهر، موسوي شمالي، خانه هنرمندان.
*نگارخانه بهمن: نمايشگاه گروهي عكس «سكوي خيال» و نمايشگاه گروهي تصويرسازي و عكس دانشجويان مركز آموزش عالي فني و حرفه اي كرج / تا ۲۰ اسفند / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۵۳۱۲۱۸۰
*نگارخانه مهرين: نمايشگاه نقاشي و عروسك گروهي / تا ۱۵ اسفند / گيشا، خيابان فاضل غربي (ضلع جنوبي)، شماره ۲۱ / تلفن: ۸۲۴۰۹۴۶
*نگارخانه والي: نمايشگاه كاربردي تزئيني / ۱۳ تا ۱۷ اسفند / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
*نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه هنرهاي دستي مجيد توتونچيان / ۱۵ تا ۲۵ اسفند / خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي، خيابان ،۵۳ بوستان نظامي گنجوي، باشگاه شهروندان جوان / تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴
*نگارخانه نياوران: دومين هم انديشي هنر و جهاني شدن ايران و ژاپن، كارگاههاي آموزشي (مراسم چاي و گل آرايي و خوشنويسي ژاپني) / روز ۱۶ اسفند / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران.
*نگارخانه مدرسه: نمايشگاه عكس تئاتر / تا ۱۳ اسفند / شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه / تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۲
گل و گياه
ژربرا
001584.jpg
نام علمي: Gerbera jamesonii
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي با ريشه عميق و برگهاي سرنيزه اي شكل كه داراي لوب هاي عميق بوده و سطح رويي آنها سبز تيره و سطح زيرين كمرنگ تر و كركدار است، طول آنها بين ۴۵-۱۵ سانتي متر است. گلهاي قرمز- نارنجي به قطر ۱۲-۸ سانتي متر از اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك نسبتاً حاصلخيز و داراي زهكش خوب، در تابستان هر ۴ هفته يك بار خاك گلدان را با كود تعادلي مايع تقويت نموده و در فصل زمستان نيز خاك را مرطوب نگه  مي دارند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۱۸-۱۳ درجه سانتي گراد در فصل پاييز و يا اول بهار و يا تقسيم گياه در اول بهار يا تهيه قلمه  در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |