چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۰ - Mar 2, 2005
دانش انفورماتيك
Front Page

ژاپني ها ابداع كردند
تشخيص نيم ساعته بيماري با تراشه جديد
ايرنا:  يك شركت ژاپني تراشه پلاستيكي ساخته است كه مي تواند ظرف ۳۰ دقيقه انواع بيماري ها را با آزمايش فقط يك قطره خون تشخيص دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تراشه هاي تشخيصي متعارف از جنس شيشه است و فقط بعد از پالايش نمونه خون با تجهيزات جداگانه قابل استفاده است.
اما تراشه پلاستيكي ساخت شركت صنايع توراي (Toray Industries) بزرگترين سازنده الياف مصنوعي، از رزين تركيبي ساخته شده است و مي تواند برخي انواع پروتئين ها را در خون بيابد.
ماساشي هيگاسا دستيار تحقيقاتي اين شركت گفت: تشخيص زود هنگام در درمان بيماري هاي جدي مانند سرطان بسيار بااهميت است.
روي سطح تراشه يك دهليز وجود دارد كه خون براي پالايش وارد آن مي شود.
در انتهاي دهليز فقط پروتئين هاي ضروري خون براي تشخيص بيماري باقي مي ماند.
كل فرايند حدود۳۰ دقيقه طول مي كشد. اين تراشه سريعترين تراشه تشخيص پزشكي محسوب مي شود.
اين شركت قصد دارد اين تراشه را ظرف دو سال آينده به بازار عرضه كند.
كارشناسان پزشكي هشدار دادند بيماران براي تشخيص بيماري هاي ديگري بجز سرطان بايد بيش از يك آزمايش بدهند تا مطمئن شوند از نمونه هاي خون مناسب استفاده شده است و همچنين علايم ظاهري بيمار نيز بررسي شود.

مك اينتاش
001533.jpg
جف راسكين خالق مك اينتاش در حال نشان دادن يكي از اولين مدل هاي كامپيوتري اش است.
راسكين كه در سال ۱۹۷۸ به عنوان سي ويكمين كارمند اپل به اين شركت پيوست و با ارايه مك اينتاش تحولي جدي در پيشرفت شركت اپل ايجاد كرد، روز شنبه در سن ۶۱ سالگي درگذشت.
سيستم عامل مك اينتاش كه توسط شركت اپل ارايه مي شود از پرطرفدارترين سيستم عامل هاي جهاني به حساب مي آيد.

سال امنيت ديجيتالي
بازي به نفع هكرها جريان دارد
001536.jpg
گروه انفورماتيك- ساراناز عبدالله زاده: سازمان اطلاعات امنيتي فدرال آمريكا رتبه بندي امنيت ديجيتالي سال ۲۰۰۴ را اعلام كرد. در اين رتبه بندي ايالات متحده عليرغم تمام تلاش هاي خود نتوانسته است وضعيت مناسبي را در رده بندي هاي امنيتي از آن خود كند و كارشناسان، وضعيت امنيتي بسياري از سازمان هاي مهم اين كشور را نامطلوب توصيف كرده اند.
اين در حالي است كه با ورود به روزهاي پاياني دومين ماه سال ۲۰۰۵ همچنان نام گذاري بر روي اين سال ادامه دارد. تحليل گران و متخصصان تكنولوژي نام هاي متفاوتي را به اين سال اختصاص دادند؛ نام هايي چون سال سرگرمي هاي خانگي، سال بدون سيستم، سال زندگي ديجيتال و نام هايي از اين قبيل اما دنياي نرم افزاري و اينترنتي امروز اين واقعيت را به آنان اثبات كرده است كه تمام اين نام ها بدون وجود پشتوانه امنيتي از اعتبار لازم برخوردار نخواهند بود. بنابر اين اكنون به نظر مي رسد سال امنيت ديجيتالي بهترين نام براي سال ۲۰۰۵ باشد.
جان پاركسون، تحليل گر IT در اين باره مي گويد: «اگر در گذشته واژه امنيت داشتن يك قفل و زنجير مطمئن بر روي درب خانه و يا جاسازي اموال قيمتي در مكان مناسبي هنگام خواب را در ذهن تداعي مي كرد، اكنون وسعت معنايي اين واژه بسيار جدي تر از گذشته است.» او معتقد است در گذشته مسئله مسئله پول و طلا بود. اما امروز قضيه قضيه نام، اعتبار، آبرو كليه امور حساس شخصي انسان ها است در واقع هجوم هاي ديجيتالي چنان جدي شده اند كه «مال باخته» بودن نيمه پر ليوان كسي است كه خرابكاران اينترنتي او را هدف قرار داده اند.
قانون
قانون گذاران آمريكايي پنج شنبه گذشته بر آن شدند كه تدابير جديد قانوني را براي حل مشكل حوزه هاي امنيت ديجيتالي بيانديشند. به گزارش رويترز، تمركز اصلي  اين افراد بيشتر بر روي سازمان هاي غيرقانوني است كه اقدام به فروش شماره هاي ملي و ديگر مطالب خصوصي شهروندان مي كنند.
به گفته شان چارلز دادستان برجسته دادگاه هاي نيويورك «در سيستم آمريكا مصون ماندن نام و اطلاعات شخصي افراد با وضعيت كنوني به هيچ وجه معنا ندارد.»
شركت داده پردازي چويس پوينت از نخستين قربانيان هكرها بود كه به صورت گسترده فعاليت مي كردند. اين شركت كه به علت خدماتش نياز به اطلاعات شخصي افراد داشت، سال گذشته سخت ترين روزهاي كاري خود را به علت هك شدن اطلاعات شخصي بيش از ۱۴۵ هزار مشترك تجربه كرد. البته با دستگيري هكر نيجريه اي و محكوميت ۱۶ ماهه او به زندان و پرداخت غرامتي سنگين، تا حدودي قائله ختم شد اما به گفته نظريه پردازان تهديدها و آسيب ها از جانب سوءاستفاده  كنندگان ادامه خواهد داشت و تنها راه حل وضع محكوميت هاي سنگين تر و برخوردهاي جدي تر است. عده اي نيز اعتقاد دارند كه اين روش نوش  دارويي ببيشتر نيست و بايد با انديشيدن تدابيري راه حلي براي پيشگيري و عدم دسترسي افراد سودجو به اطلاعات در نظر گرفت.
به گفته چارلز «قانون آمريكا براي دنياي ديجيتالي امروز نياز به يك بازبيني جدي دارد» .
فريب خوردگان
شركت هاي بزرگ كامپيوتري نيز با تمام صلابت و قدرتي كه دارند اما به وضوح استيصالشان در زمينه امنيت اطلاعاتي كاربران نمايان است.
به گزارش ادورتايزر، شركت ابر نرم افزاري مايكروسافت بعد از رودست هاي فراواني كه درباره وصله هاي اينترنتي خود خورد اكنون دوباره با وعده ها و نرم افزارهاي جديد خواستار جلب اعتماد مجدد كاربران خود شده است اما گرچه تحليل گران و متخصصان عقيده دارند كه محصولات Spyware جديد مايكروسافت نيز چنگي به دل كاربران نخواهد زد و داستان فريب خوردنش مجدداً تكرار خواهد شد.
بيل گيتس در كنفرانسن سان فرانسيسكوي هفته پيش گفته بود كه محصول Spyware جديد همان چيزي است كه كاربران احتياج دارند.
شركت هاي امنيتي چون سيمانتك، مك آفي  نيز هنوز در تلاشند تا راه حل قطعي واقعي براي مشكل امنيت بيابند اما هنوز بازي به نفع هكرها ادامه دارد.
به هر حال مشكل امنيت شايد اكنون در صدر اخبار كشورهاي صنعتي مطرح باشد. از سوي ديگر كشورهاي در حال توسعه نيز شايد كمي ديرتر، اما در هر صورت درگير مسائل امنيتي خواهند شد.
كارشناسان بر اين باورند كه دنياي ديجيتال همان طور كه دستاوردهايش جهاني است، مشكلات و خطرات آن هم امري است فراگير.
سازمان بين المللي مديريت امنيتي آمريكا (FISMA)
هفته گذشته رتبه سازمان هاي مختلف اين كشور را در حيطه امنيت كامپيوتري و اطلاعاتي در سال ۲۰۰۴ اعلام كرد.
طبق تعاريف ارائه شده از سوي سازمان FISMA بالاترين رتبه با علامت A+ پايين ترين با علامت F مشخص شده است.
به گزارش يو.اس .اي تودي؛ نام هاي بسيار آشنا و معتبري در ليست ارائه شده متوسط FISMA وجود دارند كه در جدول رده بندي جايگاه چندان مناسبي ندارند.
براي نمونه سازمان فضايي آمريكا (ناسا) از لحاظ داشتن امنيت اطلاعات نر م افزاري و كامپيوتري رتبه - D را از آن خود كرده است كه طبق تعريف اين درجه، رتبه اي متوسط رو به ضعيف است و يا سازمان دفاع آمريكا رتبه D گرفته كه جايگاه متوسطي را نشان مي دهد.
در مراكز معدودي كه بهترين نمره را دريافت كردند مي توان از مركز توسعه بين المللي اين كشور نام برد كه رتبه A+ (بالاترين) را از آن خود كرده است.
اما سازمان هايي چون: وزارت كشاورزي، انرژي، مسكن و شهرسازي و تجارت بدترين رتبه يعني F را كسب كردند.
به گفته تحليل گران ارقام ارائه شده بسيار نگران كننده است و گرچه تعداد بسيار كمي از سازمان هاي ديگر در رده بندي متوسط قرار دارند اما اين آمار نشان دهنده آن است كه آمريكا در معرض تهديد جدي آسيب هاي اطلاعاتي و نرم افزاري قرار دارد و بايد منتظر اتفاقات جبران ناپذيري در حيطه سرقت و يا دست كاري شدن اطلاعات و نرم افزارهاي خود باشند.

آن لاين
برگزاري مسابقه سخت افزار در فرهنگسراي IT
گروه انفورماتيك: مسابقه شناخت سخت افزار به منظور استفاده بهينه از فناوري نوين به ويژه كامپيوتر در جهت غني سازي فرهنگي جامعه در فرهنگسراي فناوري اطلاعات برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي فناوري اطلاعات، مسابقه شناخت سخت افزار در دو بخش مسابقه تئوري شامل پرسش هاي چهار گزينه اي و بخش عملي و در سه رده سني ۸ تا ۱۴ سال ، ۱۵ تا ۲۰ سال و بالاتر برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام براي شركت در اين مسابقه مي توانند به سايت اينترنتي WWW.TIFS.IR مراجعه كنند.
سيم  كارت  هاي اعتباري تا دو سال رومينگ نمي  گيرند
ايلنا: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد براي جلوگيري از اختلال در شبكه تلفن همراه به دليل واگذاري سيم كارت  هاي اعتباري تا دو سال به شبكه سيم  كارت  هاي اعتباري رومينگ داده نمي شود.
احمد معتمدي، با تاكيد بر مستقل بودن شبكه سيم  كارت  هاي اعتباري گفت: چنانچه اين شبكه در طول دو سال كامل شود، مي  تواند با مخابرات نيز رومينگ داخلي داشته باشد.
به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، در حال حاضر ۱۰۰ درصد بخش  هاي فني سيم  كارت  هاي اعتباري مستقل بوده و مانند هر شبكه ديگري نيز با مخابرات در ارتباط است.

آف لاين
موزه پشه ها در هند
گروه دانش: بيش از ۲۰۰ گونه پشه در موزه اي منحصر به فرد در شهر مدوري هند به نمايش گذاشته شده است.
به گزارش INN، اين مجموعه كه بزرگترين مجموعه از پشه  هاي هند است حاصل بيش از يك دهه تحقيق و گردآوري انواع پشه ها است.
هدف از داير كردن اين موزه افزايش و روز آمد كردن دانش و اطلاعات مربوط به پشه ها و شرايط مساعد زيستي آنها است.در سراسر جهان بيش از ۳۰۰۰ گونه پشه وجود دارد كه بيش از ۳۵۰ گونه از آنها در هند يافت مي شوند.
ماهواره مخابراتي ژاپن در مدار زمين قرار گرفت
موج: ژاپن موفق شد موشك خود را به خارج جو زمين بفرستند و ماهواره اي را با موفقيت در مدار زمين قرار دهد.
پرتاب موفقيت آميز ماهواره ژاپني به كمك موشك H2A بار ديگر اعتماد به نفس دانشمندان علوم فضايي ژاپن را كه پيشتر با سرنگون شدن همين مدل موشك با ماهواره هايش، خدشه دار شده بود، التيام بخشيد. اين موشك كه طراحي و ساخت آن در ژاپن انجام گرفته، در واقع نقطه مركزي برنامه هاي فضايي ژاپن است.
انفجار موشك پيشين H2A كه در نوامبر سال ۲۰۰۳ ميلادي صورت گرفت، وقفه اي در برنامه هاي فضايي ژاپن بوجود آورده بود.

افزايش همكاري چين و هند در صنعت نرم افزار
صنايع نرم افزاري چين و هند به عنوان دو كشور مشهور جهاني براي تبديل شدن به مراكز مهم سرمايه گذاري نرم افزاري، روابط و همكاري هاي خود را افزايش مي دهند.
به گزارش ايسنا، مسوولان چيني معتقدند كه همكاري در صنعت نرم افزار ميان چين و هند يك اقدام كاملاً مكمل كننده است و هر دو طرف اين همكاري برنده خواهند بود. صنعت نرم افزار در چين و هند در سال هاي اخير پيشرفت چشمگيري داشته است تا جائيكه بسياري از تحليل گران IT، اين دو كشور را تعقيب كنندگان اصلي آمريكا در اين صنعت مي دانند.

نرم افزار
كاهش استقبال از فايرفاكس
گروه انفورماتيك: ميزان دانلودهاي فايرفاكس با سرعت بسياري رو به افزايش بوده، اما تعداد افرادي كه از اين مرورگر منبع آزاد استفاده مي كنند، طي هفته هاي اخير كاهش يافته است.
از سوي ديگر موزيلا هشدار داده است كه آسيب پذيري هاي امنيتي متعددي كه در فايرفاكس و مجموعه نرم افزار اينترنتي موزيلا وجود دارند، كاربران محصولات منبع آزاد را در معرض خطر حمله هكرها قرار مي دهد.
به گزارش SGNEC، ميزان استفاده از نسخه ۱‎/۰فايرفاكس كه اوايل نوامبر توسط موزيلا ارايه شد، از زمان عرضه آن تاكنون، نزديك به پنجاه درصد كاهش داشته است. سهم بازار اين مرورگر در يك دوره پنج هفته اي كه تا هجدهم فوريه به طول انجاميده، پانزده درصد افزايش داشته، در حالي كه اين ميزان در اوايل عرضه اين مرورگر و طي يك دوره پنج هفته اي مشابه، ۳۴ درصد بوده است.اين آمار بر اساس تعداد كاربراني به دست آمده كه اين مرورگر را دانلود و بر روي كامپيوترهاي خود نصب كرده اند و همچنان براي مشاهده وب سايت ها، در حال استفاده از آن هستند. بر طبق بررسي انجام شده توسط موزيلا، طي صد روز گذشته، بيست و پنج ميليون كپي از مرورگر فايرفاكس دانلود شده است.
فايرفاكس از زمان عرضه آن تاكنون، نزديك به ۷/۵ درصد از سهم بازار مرورگرهاي آمريكا را از آن خود ساخته است. در همين حين، سهم بازار اينترنت اكسپلورر مايكروسافت به ۹/۸۹ درصد تنزل يافته است.
حفره هاي امنيتي
موزيلا هشدار داده است كه آسيب پذيري هاي امنيتي متعددي كه در فايرفاكس و مجموعه نرم افزار اينترنتي موزيلا وجود دارند، كاربران محصولات منبع آزاد را در معرض خطر حمله هكرها قرار مي دهد.موزيلا نسخه ۱.۰.۱ فايرفاكس را كه هفده نقص امنيتي را در اين مرورگر پرطرفدار برطرف مي كند، منتشر ساخته است. جدي ترين و خطرناك ترين اين نقص ها به حمله كنندگان امكان مي دهند تا كنترل كامل كامپيوترهاي شخصي قربانيان را به دست گيرند. نسخه ۰.۱فايرفاكس در ماه نوامبر عرضه شده و از آن زمان تاكنون بيش از بيست و هفت ميليون بار دانلود شده است.
نسخه ۰.۱ فايرفاكس شامل patch هاي متعددي براي مقابله با آسيب ها و خطرات آدرس هاي وب و شاخص هاي امنيتي بر روي وب سايت ها هستند. اين آسيب پذيري ها مي توانند از هرزنامه ها براي هدايت كاربران به وب سايت هاي به ظاهر قانوني و مورد اطمينان استفاده كرده و باعث بروز حملات phishing شوند.
يكي از تغييراتي كه در نسخه ۱.۰.۱ فايرفاكس ايجاد شده، چگونگي به كارگيري نام هاي domain بين المللي است. اين اسامي اكنون به گونه اي مورد استفاده قرار گرفته و نمايش داده مي شوند كه شناسايي وب سايت هاي مخرب را آسان تر مي سازند. روشي كه پيش از اين، نام هاي domain مورد استفاده قرار مي گرفتند، اين امكان را براي هكرها فراهم مي ساخت كه از كاراكترهاي بين المللي مشابه و رايجي استفاده كرده و بدين ترتيب كاربران را فريفته و به سوي وب سايت هاي غير معتبر هدايت كنند.
براي محافظت و مقابله در برابر آسيب هاي احتمالي حاصل از نقايص امنيتي، كاربران بايد جديدترين نسخه فايرفاكس را دانلود و بر روي كامپيوترهاي خود نصب كنند.
اكثر اين نقص هاي امنيتي، مجموعه موزيلا را كه شامل مرورگر وب، كلاينت ايميل، كلاينت Internet Relay Chat و ويرايشگر صفحه وب است نيز تحت تأثير قرار مي دهد. در حال حاضر هيچ گونه برنامه اي براي برطرف كردن اين مشكل ارايه نشده و بنابراين كاربران مجموعه موزيلا همچنان در معرض خطر و آسيب قرار دارند. برنامه به روز رساني Mozilla ۱.۷.۶ كه اين مشكل را برطرف مي كند، طي دو هفته آينده عرضه خواهد شد.
هشدارهاي عمومي درباره آسيب پذيري هاي امنيتي، نشان دهنده آن است كه محصولات موزيلا از قابليت هاي امنيتي بالايي برخوردار نيستند.

سخت افزار
IBM و HP در بازار سرور
ايتنا: X86 و پردازنده هاي ۶۴بيتي بازار سرور را در دست گرفته اند. انتظار مي رود كه طي يك يا دو سال آينده ديگر سيستم هاي ۳۲ بيتي فروشي نداشته باشند.
بازار سرور در سال ۲۰۰۴ رشدي ۷ درصدي داشته است. درآمد كلي فروش سرور در سال گذشته از ۱/۴۶ ميليارد به ۵/۴۹ ميليارد دلار رسيد كه IBM ۱۶ ميليارد (۹درصد افزايش نسبت به سال ۲۰۰۳) و پس از آن HP با ۴/۱۳ ميليارد دلار (۷/۶ درصد افزايش) فروش داشته اند. Dell نيز جهش بزرگي داشته و به فروش ۸/۴ ميليارد دلاري دست يافته است.
محققي از گارتنر گفته است: Dell به كمك محصولات X86 توانست فروش خود را افزايش دهد. IBM نيز با در دست داشتن ۳۲درصد از بازار سرور از فروش يونيكس و محصولات Power5 خود بهره مي برد.
درآمد سيستم هاي يونيكس در سال ۲۰۰۴ با كاهش ۳درصدي۲/۱۶ ميليارد دلار بوده است. در ميان شركت هايي كه از پردازنده X86 اينتل استفاده مي كنند ميزان فروش HP 6/۷ ، Dell 8/۴ و IBM 17/۴ ميليارد دلار بوده است.

اينترنت
عرضه رومينگ بي سيم در سبيت
ايسنا : جديدترين سيستم سيار و رومينگ بي سيم توسط شركت «دوتشه تلكام» در نمايشگاه سبيت ۲۰۰۵ عرضه مي شود.
اين سيستم رومينگ براي كاربران شبكه بي سيم كارايي خواهد داشت.
كاربران مي توانند در بيش از ۲۰۰ نقطه نمايشگاه سبيت كه بزرگترين نمايشگاه نرم افزاري و فناوري اطلاعات جهان است به اين سيستم دسترسي داشته باشند.
«كريستين ولنر» مدير شركت طراح اين سيستم گفت: براي اينكه ۶ هزار و ۱۰۰ بازديد كننده بتوانند در فضاي ۳۰۰ هزار متري نمايشگاه به خوبي توسط سيستم هاي ارتباطي با داخل و خارج از نمايشگاه ارتباط برقرار كنند لازم بود كه سيستم رومينگ سيار و بي سيم طراحي شود تا اين امكان به كاربران داده شد كه بتوانند بهترين ارتباط را با يكديگر برقرار كنند.
اخبار رسيده حاكي از اين است كه در نمايشگاه سبيت امسال با امكانات ايجاد شده هر كسي مي تواند با يك سيستم لپ تاپ يا موبايل هاي متصل به شبكه، اينترنت دسترسي پيدا كرده و با سرعت بالا به اطلاع رساني و ارتباط بپردازد.

نانوفناوري
كنترل تعامل ساختارهاي نانو با اجزاي بدن
ايرنا:  پژوهشگران آلماني موفق شده اند روش تازه اي را تكميل كنند كه امكان مي دهد اجزاي ساختارهاي نانو را كه به بافت هاي درون سلول هاي بدن متصل شده اند تحت شرايط عادي فيزيولوژيك و بدون آسيب وارد ساختن به بافت ها از آنها جدا كنند.
روش جديد به همراه روشي كه در گذشته تكميل شده بود و طي آن محققان قادر بودند اجزا در ابعاد نانو را به پروتئين ها و ديگر قسمت هاي درون سلولي متصل كنند، اين امكان را بوجود مي آورد كه بتوان دستگاههاي پيچيده در ابعاد نانو را وارد بدن كرد و با كنترل كامل، آنها را به تعامل با بخش هاي مختلف اعضاي بدن واداشت.
پژوهشگران دانشگاه دورتموند ابتدا دو بخش مختلف از مولكول دي ان آ را به صورت مصنوعي توليد كردند و آنگاه به هر يك از اين دو بخش دو ذره از جنس فلز طلا در ابعاد۲۰ نانو متر متصل ساختند و آنگاه با استفاده از يك رشته سوم همان مولكول دي ان آ، اين دو بخش را به يكديگر متصل كردند.
براي اين رشته سوم كه متصل كننده دو بخش حاوي مولكول هاي طلاست ، يك زائده طراحي شد كه به صورت دستگيره عمل مي كند. در مرحله بعدي محققان با بهره گيري از رشته چهارمي از همان مولكول دي ان آ كه به شكل يك قلاب به زائده رشته سوم متصل مي شود، آن را از دو بخش قبلي كه مولكول هاي طلا را به يكديگر وصل كرده بود جدا كردند.
اين پژوهشگران براي نخستين بار توانستند در ابعاد چند ۱۰ نانو متر، انواع عمليات مكانيكي اتصال و جداسازي را با كنترل كامل به انجام برسانند.

كشف نوع جديد ويروس ايدز در آمريكا
نوع جديدي از ويروس ايدز موسوم به HI در آمريكا كشف شد.
اين مورد بيماري كه تا به حال نمونه آن در ديگر مناطق دنيا ديده نشده بود، توجه پزشكان را به خود جلب كرد.
به گزارش سلام، فاصله زماني بين ورود اين ويروس به بدن فرد و بروز علايم مربوط به آن بسيار كوتاه است، اين در حالي است كه آزمايش ها نشان داده تقريباً تمامي داروهاي شناخته شده مجاز براي مبارزه با ويروس ايدز نمي توانند با آن مقابله كنند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |