چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۰ - Mar 2, 2005
رئيس جمهوري ساختمان جديد كتابخانه ملي را افتتاح كرد
فارس: ساختمان جديد كتابخانه ملي ايران صبح ديروز با حضور سيد محمد خاتمي رييس جمهوري و جمعي از ميهمانان داخلي و خارجي بر فراز تپه هاي عباس آباد تهران افتتاح شد.
ساختمان جديد كتابخانه ملي كه از نظر مساحت از كتابخانه ملي انگلستان بزرگتر است توسط رياست جمهوري اسلامي ايران بازديد و در مراسمي رسمي افتتاح شد. ساختمان جديد كتابخانه ملي ايران از ۹۷ هزار متر مربع مساحت برخوردار است و به صورت هوشمند و مكانيزه بخش هاي مختلف آن تجهيز و اداره مي شود. اگر چه هنوز تمامي مخازن كتابخانه ملي از ساختمان هاي متعدد آن در سطح شهر تهران جمع آوري و به اين ساختمان منتقل نشده، اما موسوي بجنوردي اعتقاد دارد مخازن كتابخانه ملي تا ۷ ميليون جلد را در خود جاي مي دهد.
اتفاقي كه ديروز و با افتتاح اين ساختمان رخ داد، يكي از پروژه هايي است كه اميد مي رود در رونق بازار فرهنگ و كتابخواني مؤثر بوده و در برنامه ريزهاي كلان اين حوزه از نقش بسزايي برخوردار شود.
كتابخانه ملي ايران در گذشته تنها كساني را مي پذيرفت كه حداقل از مدرك ليسانس برخوردار باشند اما با وجود امكانات جديد صاحب نظران معتقدند كه بايد در اين مساله تجديد نظر كرده و از اين مكان بسيار مهم بهره برداري هاي گسترده تري صورت گيرد و امكان حضور دانشجويان در آنجا فراهم گردد. البته هنوز ۶۰ درصد ساختمان كتابخانه ملي آماده بهره برداري است و اين مقدار هم پاسخگوي نيازهاي فعلي است اما مسير رفت و آمد و به اصطلاح اياب و ذهاب به اين مكان فرهنگي نيازمند توجه متصديان ترافيك شهري است تا راه رسيدن و استفاده از اين نقطه مهم و استراتژيك فرهنگي را براي جامعه دانشگاهي و پژوهشگر از ميادين مهم شهر تهران فراهم كنند.

خطر در كمين كارگران كارگاه هاي غيراستاندارد
مرگ هاي شغلي در كشورهاي در حال توسعه
۵ برابر كشورهاي صنعتي است
استاندارد سازي محيط كار و معاينات ادواري كارگران
مانع از ناتواني جسمي و از كار افتادگي آنها مي شود
001542.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: استاندارد نبودن محيط كار و عدم رعايت اصول بهداشت حرفه اي، سلامت كارگران را با خطر مواجه مي كند؛ به طوري كه مرگ هاي شغلي در كشورهاي در حال توسعه ۵ برابر كشورهاي صنعتي است.
مهندس مهين حق شناس، معاون مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت در خصوص بهداشت حرفه اي در اين خصوص به همشهري گفت: در بخش بهداشت حرفه اي، عوامل محيطي براي حفظ سلامت شاغلين بررسي مي شود و در بخش طرح هاي فيزيكي، اجراي برنامه هايي در زمينه كاهش آلودگي صوتي، صدا، پرتوها، مواد راديو اكتيو، اشعه هاي ماوراي بنفش و مادون قرمز، روشنايي طبيعي، امواج مغناطيسي، گرما و سرماي محيط، آلرژن ها و عوامل رواني و اجتماعي متعدد ديگر مورد نظر است.
به گفته وي مواجهه با اين عوامل، پيامدهاي منفي گوناگوني از جمله سرطان ها، كاهش شنوايي، بيماري هاي تنفسي، اسكلتي- عضلاني، قلبي- عروقي، توليد مثلي و ناراحتي هاي پوستي و رواني به همراه دارد.
مهندس حق شناس «آرگونومي» را تطبيق شرايط كاري با وضعيت جسماني فرد تعريف كرد و افزود: كمردرد با بسياري از استرس زاهاي آرگونوميك در محل كار همراه است. از جمله اين عوامل مي توان به بلند كردن و حمل بارهاي سنگين، خم شدن مكرر، پيچيدن و وضعيت هاي غيرمناسب اشاره كرد.
براساس اين گزارش، دكتر محمد اسماعيل اكبري، معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان، در همايش بهداشت حرفه اي و نظام سلامت كشور به جمعيت ۱۶ ميليوني كارگران در ايران اشاره كرد و گفت: ۵۰ درصد كارگران ايراني وضعيت ارگونومي مناسبي ندارند و ۱۸ درصد ابزار كار آنها نامناسب است.
وي با تأكيد بر سالانه ۲ بار بازديد از كارگاه ها به جهت استاندارد بودن فضاي كار افزود: كارگران بايد به طور مرتب مورد فعاليت ادواري قرار بگيرند تا عوامل زيان آور و شرايط نامساعد كار، موجب بروز ناتواني آنها نشود.
گزارش جهاني سلامت مي افزايد: آسيب هاي ناشي از وسايل نقليه موتوري و ماشين آلات، روزانه باعث هزار مرگ شغلي در جهان مي شود.
همچنين يكي ديگر از عواقب آسيب هاي شغلي ناتواني است كه گاهي مستلزم غيبت از محيط كار و منجر به ناتواني دايمي مي شود. گزارش جهاني سلامت، مرگ هاي شغلي در كشورهاي در حال توسعه را حداقل دو تا پنج برابر كشورهاي صنعتي گزارش مي كند.
براساس اين گزارش، سالانه حدود ۳۱۰ هزار كارگر جان خود را در اثر آسيب هاي شغلي غيرعمد مثل سقوط از بلندي، مسموميت، آتش سوزي، ماشين آلات و... از دست مي دهند.
خطر ايجاد سرطان يكي ديگر از عوامل مخاطرات شغلي است. در كل دنيا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردان (۶۴-۱۵ ساله) در طول زندگي كاري خود در معرض آسم و سرطان هاي ريوي هستند كه شايع ترين سرطان شغلي محسوب مي شود و پس از آن سرطان مثانه، لوسمي برآورد شده است كه با روش هاي جايگزيني ايمن تر، تهويه مناسب و... مي توان از آنها پيشگيري كرد.
يكي ديگر از مخاطرات شغلي بيماري هاي كرونر قلب است كه با استرس هاي شغلي ارتباط دارند. از جمله اين استرس ها مي توان به تقاضاهاي شديد رواني و كم بودن آزادي عمل در تصميم گيري ها، فشار زياد كار، حقوق كم و... اشاره كرد.
مهندس حق شناس در خصوص آلودگي صوتي گفت: سروصداي بيش از حد، يكي از شايع ترين مخاطرات شغلي است كه گاهي منجر به اختلال برگشت ناپذير شنوايي مي شود. مواجهه با اصوات بالاتر از ۸۵ دسي بل براي كارگران، مخاطره آميز قلمداد مي شود و متأسفانه اين مسأله در بين كارگران كارخانجات و ساختمان ها وجود دارد.
وي افزود: وزارت بهداشت برنامه تحقيقاتي «مقابله با صدا در محيط كار» را از سال ۷۹ آغاز و از سال جاري در سطح كشور به مرحله اجرا گذاشته است.
وي خاطرنشان كرد: رعايت اصول بهداشت حرفه اي برخلاف تصور برخي از كارفرمايان، موجب افزايش هزينه ها نبوده بلكه انجام آن، سلامت نيروي كار را تأمين كرده و در نتيجه زمينه ساز افزايش بازدهي آنها مي شود.

كاهش ۵۵ هزار مراجعه كننده و صرفه جويي ۲۷ ميليارد ريال هزينه
صدور مجوز فارغ التحصيلي به دانشگاه ها واگذار شد
001539.jpg
ايسنا: مسئوليت صدور مجوز دانش آموختگي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي به دانشگاه ها واگذار شد.
رييس مركز امور دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ديروز در گردهمايي مديران آموزش دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور با اعلام اين خبر، افزود: اختيار صدور مجوز تحويل مدارك تحصيلي دانش آموختگان رشته هاي علوم پزشكي كشور نيز از سال ۸۴ به دانشگاه ها واگذار مي شود.
دكتر حميداكبري؛ كاهش ۵۵ هزار مراجعه به حوزه ستادي و صرفه جويي ۲۷ ميليارد ريال هزينه را از مزاياي اين تفويض اختيار به دانشگاه ها عنوان كرد و افزود: براي نهايي شدن اين دستورالعمل در اين نشست چهار كميته تخصصي تشكيل مي شود تا در اين خصوص تصميم گيري شود.
وي بررسي بحث كميسيون موارد خاص و جمع بندي آن در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت را از ديگر برنامه هاي اين حوزه عنوان كرد و گفت: دستورالعمل كميسيون موارد خاص با همان چارچوب قبلي در حال بررسي است كه در اين خصوص تشكيل اداره فارغ التحصيلان در كليه دانشگاه هاي كشور ضرورت دارد.
دكتر اصفيا معاون مركز امور دانشجويان و دانش آموختگان وزارت بهداشت نيز هدف از تفويض اختيار به دانشگاه ها را ارائه خدمات با بهبود كيفيت و كميت آن عنوان كرد و گفت: تفويض اختيار بايد اصولي و با برنامه ريزي خاص و دقيق صورت گيرد.
در اين راستا كارشناسان وزارت بهداشت، حدود دو هزار ساعت به بررسي آئين نامه ها و بخشنامه هاي آموزشي در اين خصوص پرداختند كه نهايتاً منجر به تدوين پيش نويس دستورالعمل تفويض اختيار صدور مجوز دانش آموختگان به دانشگاه ها شد.
وي با بيان اينكه اين تفويض اختيار باعث تحميل بار اضافي به دانشگاه ها نمي شود، خاطرنشان كرد: از سال آينده اختيار صدور مجوز دانش آموختگان مقطع پزشكي عمومي به دانشگاه ها تفويض مي شود و اميد كه از سال تحصيلي آينده اين تفويض اختيار درخصوص افراد سنددار و در مقاطع تخصصي و فوق تخصصي نيز صورت گيرد.
دكتر اصفيا در خاتمه از تهيه دستورالعمل تفويض اختيار مسائل مربوط به دانشجويان انصرافي به دانشگاه ها نيز خبر داد.

ساختمان نيمي از خوابگاه هاي دانشگاه هاي
علوم پزشكي كشور فرسوده است
ايسنا: ساختمان نيمي از خوابگاههاي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور غيراستاندارد و فرسوده است.
علي زيني وند، مسئول امور رفاهي و تسهيلات حوزه امور فرهنگي، رفاهي دانشجويان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه خوابگاه هاي علوم پزشكي حدود ۳۸ درصد متقاضيان را پوشش مي دهد، تصريح كرد: تراكم بالا و بيش از حد استاندارد دانشجو در اغلب خوابگاه ها، پراكندگي خوابگاه ها در سطح شهر و در نهايت تحميل هزينه هاي اضافي بر دانشگاه ها، مستهلك بودن يا قدمت زياد و فرسوده بودن حدود ۵۰ درصد ساختمانهايي كه به عنوان خوابگاه استفاده مي شود، كمبود اعتبارات مرتبط با تجهيز و نگهداري خوابگاه ها، وجود موانع متعدد و عدم همكاري مناسب بانكهاي عامل در تأمين اعتبارات مصوب مربوط به احداث و خريد خوابگاه ها برخي از مشكلات خوابگاه هاي علوم پزشكي است.

حبس زدايي يكي از سياست هاي قوه قضاييه است
قسط: حبس زدايي يكي از سياست هاي اصلي قوه قضاييه در چند سال اخير بوده است كه اين امر مشمول مطبوعات نيز مي شود.
جمال كريمي راد، سخنگوي قوه قضاييه در خصوص اظهارات رئيس كل دادگستري تهران مبني بر اينكه ديگر با مطبوعات برخورد نمي كنيم، گفت: تأكيد رئيس قوه قضاييه و مسئولان عالي قضايي همواره بر ارتقاء سطح كيفيت نظارت بر مطبوعات از سوي هيأت نظارت بر مطبوعات بوده است. به عبارت ديگر، اگر اين هيأت به صورت دقيق بر مطبوعات نظارت داشته باشد ديگر جايي براي ورود قوه قضاييه باقي نمي ماند، اما در جايي كه مدير مسئول عملي را انجام داده كه واجد عناصر مجرمانه است قوه قضائيه وارد خواهد شد.
خبرنگار ديگري از كريمي راد درباره اخبار درج شده در مطبوعات مبني بر اينكه مسئولان قضايي به بخش هاي مختلف قوه قضاييه توصيه كرده اند كه با مأموران تحقيق و تفحص از قوه قضاييه همكاري نكنند سؤال كرد.
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به اين ادعا اظهار داشت: چنين امري صحت ندارد و قوه قضاييه با تحقيق و تفحص مشكلي نداشته و ندارد.

به خدمت گرفتن بناهاي ناامن
تأسيس كنندگان مدارس غيرانتفاعي
توجهي به استحكام ساختمان ندارند
ايلنا: در شرايط كنوني مدارس غيرانتفاعي جديد التأسيس توجهي به استحكام بنا ندارند.
حبيب كاشاني عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به صدور۷۵۰۰ مجوز تاسيس مدارس غيرانتفاعي از سوي وزارتخانه آموزش و پرورش طي سال جاري، اظهارداشت: از مجموع كل مجوزهاي صادره شده تنها ۱۷۰ مدرسه غيرانتفاعي راه  اندازي شده است ؛ زيرا مابقي به دلايل گوناگون به خصوص قيمت بالاي زمين توان آغاز فعاليت را ندارند.
وي تصريح كرد: به دليل آنكه بخشي از سطح بناي مدارس بايد به حياط اختصاص يابد، اشخاصي كه مجوز تاسيس مدارس غيرانتفاعي را گرفته  اند به دنبال ساختمان  هاي قديمي كه نرخ آسيب  پذيري بالايي در برابر حوادث غيرمترقبه دارند، هستند.
كاشاني، عدم صدور مجوز به مدارسي كه استحكام لازم را ندارند و تامين اعتبارات مالي و نظرات متخصصان از سوي آموزش و پرورش به منظور ايمن  سازي مدارس راه  اندازي شده طي ۱۵ سال گذشته را امري الزامي دانست.
در ادامه رييس كميته ايمن  سازي ابنيه شوراي شهر تهران، نيز با انتقاد از مواد ۱ و ۲ مصوبه تهيه شده، گفت: شوراي شهر بعضاً در برخي موارد با تخلف شهرداري تهران در خصوص مصوبات مواجه است، پس چگونه شوراي شهر مي  خواهد سازمان آموزش و پرورش تهران را در راستاي ايمن  سازي مدارس غيرانتفاعي موظف به انجام وظيفه كند؟
حمزه شكيب، با اشاره به قدمت
۵۰ ساله برخي از مدارس فعال در مناطق جنوبي شهر تهران، اظهارداشت: سهم مدارس غير انتفاعي از كل جمعيت پايتخت تنها سه درصد است.
وي تصريح كرد: آموزش و پرورش به تنهايي توان اجراي طرح ايمن  سازي تمامي مدارس تهران را ندارد.
به گفته وي، در شرايط كنوني شاهد راه  اندازي مدارس غيرانتفاعي در قالب واحدهاي مسكوني قديمي هستيم كه كسي حاضر نيست در آن سكونت كند.

رئيس كل دادگستري تهران حضور وكلا
در تمام مراحل پرونده را تأكيد كرد
گروه اجتماعي: اثبات عدالت و سپس اجراي آن،  قوه قضائيه را مجاب كرده است كه لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي بفرستد تا حضور وكيل را در كليه مراحل رسيدگي به يك پرونده، الزامي كند.
رئيس كل دادگستري تهران كه در نشست مشترك رؤساي كانون وكلاي دادگستري آنكارا و ايران سخن مي گفت: ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار مشترك تصريح كرد : تمام تبليغات منفي استكبار جهاني عليه جمهوري اسلامي ايران به هيچ عنوان وجاهت ندارد و برخلاف واقعيت است، زيرا دستگاه عدليه در كشور اسلامي ايران و ساير كشورهاي جهان و بويژه كشورهاي اسلامي ايران، مسئول اجراي عدالت و اعطاي حقوق است.
به گزارش مهر، عليزاده با اشاره به اثرات وجود وكيل در يك پرونده و به تبع آن ارائه لايحه و دفاع خاطرنشان ساخت: بندرت اتفاق افتاده است كه وكيل در يك پرونده حضور داشته باشد و حق يك طرف از صاحبان دعوي ضايع شده باشد.
وي با ابراز علاقه از اين تفاهم مشترك بين دو كشور اسلامي ايران و تركيه پيشنهاد كرد : با توجه به اينكه دو كشور همسايه ايران و تركيه داراي مذهب مشترك هستند، با يك تعامل مشترك بتوانند مسائلي را كه درباره اسلام و آنچه كه اين شريعت در مورد قضاوت و وكالت بيان داشته است را جامه عمل بپوشانند و اين ديد و بازديدها بين دو طرف در صورت امكان همچنان ادامه يابد تا تجربيات دو كشور در زمينه وكالت انتقال يابد.

مشكلات مالي و بهداشتي مهم ترين نياز سالمندان است
ايسنا: رييس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اعلام اينكه بزودي شيوه زندگي سالم به سالمندان ايراني آموزش داده مي شود، از تهيه و تدوين برنامه ارايه خدمات بهداشتي  درماني سالمندان ايراني خبر داد.
دكتر عظيمي، با بيان اينكه تا امروز فاقد چنين برنامه اي در كشور بوده ايم، اظهار كرد: به موجب اين برنامه كليه بيماريهاي شايع دوره سالمندي به ويژه بيماريهاي فاقد علامت كه با عوارض مزمن تظاهر مي كند نظير فشارخون، ديابت و پوكي استخوان در برنامه گنجانيده مي شود.
وي افزود: پس از تاييد نهايي اين پروتكل توسط اعضاي هيات علمي سال آينده اين طرح به صورت پايلوت اجرا و در صورت موفقيت آميز بودن برنامه كشوري خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه بر اساس برآورد بررسي هاي انجام شده اولين نياز سالمندان ايراني نياز مالي و سپس بهداشت و سلامتي است.
وي گفت: آموزش شيوه زندگي سالم در دوره  سالمندي با هدف پيشگيري در سالمندان از ديگر برنامه هاي وزارت بهداشت است كه به اين منظور چهار جلد كتاب با عناوين «تغذيه و ورزش» ، «استخوان مفاصل و حوادث» ، «چند توصيه بهداشتي» و «زندگي شاداب» تهيه شده است.
دكتر عظيمي گفت: از انتظارات ما از دانشگاه ها ارتقاي آگاهي عموم جامعه در زمينه اهميت موضوع سالمندي، سالخوردگي و اهميت سلامت سالمندان است.
رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت در ادامه اظهار كرد: دستيابي به اين هدف نيازمند يكسري اقدامات و برنامه هايي چون آموزش و مراقبت هاي تعريف شده اي است. به عنوان مثال، آزمايش سالانه قند، فشارخون و آزمايش ادرار در كلينيك هاي سالمندان واقع در محل مراكز مشاوره اي سالمندي الزامي است.

بهزيستي از پرداخت پول جذاميان خودداري مي كند
مهر: مسئول موسسه توانمندان مجذوم با انتقاد شديد از وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي گفت : سال گذشته دولت براي حمايت از قشر مجذوم ۶۰۰ ميليون تومان بودجه در نظر گرفته بود كه سازمان بهزيستي نه تنها از پرداخت اين پول به موسسه جذامي ها خودداري كرد بلكه مبلغ معادل اين مقدار را كه امسال نيز به همين امر تخصيص داده شده هنوز پرداخت نكرده است.
رستمي مسئول موسسه سلامت كه خود يكي از افراد جذامي است در مراسم افتتاح نخستين موسسه توانمندان مجذوم با بيان اين مطلب افزود : در حالي كه تعداد جذامي ها روز به روز بيشتر مي شود ، تنها درمانگاه مخصوص جذامي ها كه درمانگاه آزادي در شهرري است از پذيرفتن مجذومين شانه خالي كرده و آنها را با كتك بيرون مي كند و هيچ امكانات درماني در اختيار مجذومين قرار نمي دهد. وي هزينه در نظر گرفته شده براي هر فرد جذامي را ۴۰۰۰ تومان اعلام كرد و اظهار داشت: اين مقدار با در نظر گرفتن اينكه اكثر اين افراد ازدواج كرده و فرزند دانشجو و يا سرباز دارند تقريباً هيچ است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |