يكشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۳ - Mar 6, 2005
در سه ماهه سوم سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته
سرمايه گذاري بخش خصوصي در بخش
ساختمان ۲۲ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي در احداث ساختمان هاي جديد در مناطق شهري كشور در سه ماهه سوم سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/۲۲ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ما براساس آمارهاي بانك مركزي رشد سرمايه گذاري بخش خصوصي در بخش ساختمان در سال جاري در سه ماهه نخست نسبت به سال گذشته ۴/۱۱ درصد افزايش يافت و در سه ماهه دوم سال نيز اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۲۶ درصد رشد داشت.
براساس اين آمارها ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي در احداث ساختمان هاي جديد در سه ماهه سوم سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۳۱ درصد افزايش يافت و سرمايه گذاري در ساختمان هاي نيمه تمام و تكميل شده نيز به ترتيب ۵/۲۵ و ۷/۵ درصد رشد داشت.
سال گذشته ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي در احداث ساختمان هاي جديد رشد منفي داشت و افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي در بخش ساختمان از افزايش رونق در اين بخش حكايت دارد.
آمارهاي بانك مركزي حاكي است كه رشد سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه ساخت و ساز در تهران در سه ماهه سوم سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۳۶ درصد افزايش يافته است درحالي كه اين رشد در شهرهاي بزرگ كشور معادل ۱/۹ درصد بوده است.
براساس آمارهاي منتشره بانك مركزي در ۹ ماهه آغاز سال جاري معادل هزار و ۶۸۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان در بخش ساختمان هاي جديد سرمايه گذاري شده است.

افزايش نگراني از وقوع بحران انرژي در جهان
گروه اقتصادي: درحاليكه شرايط بحراني و ناپايدار ناشي از كاهش ذخاير نفت آمريكا و سرما در آمريكا و تهديدات هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا در مورد احتمال قطع صادرات نفت به آمريكا موجب فراتر رفتن قيمت هاي نفت خام در روز پنج شنبه به بيش از ۵۵ دلار شد وزير انرژي آمريكا در سناي اين كشور اعلام كرد كه نمي تواند در تصميم هاي اوپك تأثيرگذار باشد. به گزارش خبرنگار ما سام بودمن وزير انرژي آمريكا در كميته نمايندگان سناي آمريكا در پاسخ به نگراني هاي آنان از احتمال كاهش توليد اوپك در اجلاس تهران و افزايش بيشتر قيمت نفت و تأثير منفي آن بر اقتصاد جهان با تأكيد بر تازه كار بودن خود اذعان كرد نمي تواند در تصميم گيري هاي اوپك دخالت كند.
در همين حال ديروز خبرگزاري هاي خارجي به نقل از دكتر حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كه اين منابع از وي به عنوان مقام ارشد ايراني در مذاكرات هسته اي نام بردند اعلام كردند كه تشديد فشار بر ايران و گسترش بحران مذاكرات هسته اي ايران و احتمال ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل موجب يك بحران نفتي و فشار بر اقتصاد اروپا و آمريكا خواهد شد. در حال حاضر بسياري از تحليلگران بازار نفت با توجه به پيش بيني افزايش تقاضا و كمبود عرضه نگران بحران انرژي در جهان هستند.
ديروز هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا كه براي مذاكره با مقامات هند و عقد قرارداد همكاري در زمينه نفت به دهلي سفر كرده است اعلام كرد كه جهان بايد نفت ارزان را فراموش كند و اين مسأله هيچگاه اتفاق نخواهد افتاد.

يادداشت
يك گام به جلو
همانگونه كه از قبل نيز پيش بيني مي شد، بند «ر» تبصره ۱۱ بودجه سال ،۱۳۸۴ به مهمترين و چالشي ترين بحث در بررسي و تصويب نهايي لايحه بودجه سال آينده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي تبديل شد. به گونه  اي كه بخش اعظم وقت نمايندگان مجلس در جلسه روز پنج شنبه و ديروز به اين موضوع و پيشنهادهاي حذف، اصلاح و يا جايگزيني گذشت.
پس از حذف ماده ۳ برنامه چهارم توسعه از سوي مجلس شوراي اسلامي كه اختصاص به موضوع بهره مالكانه نفت و شفاف سازي روابط بين شركت ملي نفت و دولت داشت، دولت با هدف اجرايي كردن طرح و با عنوان جديد ارزش پايه نفت مجددا راهكار برنامه چهارم توسعه را در لايحه بودجه سال آينده گنجاند. براساس بند «ر» تبصره ،۱۱ سهم خزانه دولت از درآمدهاي نفتي نسبت به ماده ۳ برنامه چهارم افزايش يافته و شركت ملي نفت مكلف به واريز ۵۰درصد بابت ارزش پايه نفت خام توليدي ۸/۳۰درصد ارزش نفت خام توليدي بابت حقوق ويژه، ۵درصد از ارزش نفت خام توليدي به عنوان ماليات و ۵/۴درصد از ارزش نفت خام توليدي به عنوان علي الحساب سود سهام شركت ملي نفت ايران به خزانه مي شد. اين مبلغ در مورد گاز به ازاي استخراج و فروش هر مترمكعب گاز طبيعي به ميزان ۹۱ ريال بود. بر خلاف ديدگاه  هاي خوشبينانه نسبت به تصويب طرح دولت، كميسيون تلفيق ديدگاه دولت را رد كرد و طرحي جايگزين پيشنهاد داد كه براساس اين طرح به ميزان ۷/۹۲درصد ارزش نفت خام به حساب خزانه دولت واريز شده و ۳/۷درصد مابقي در اختيار شركت نفت براي انجام هزينه هاي جاري و توسعه اي قرار مي گيرد. ضمن اينكه حاكميت و مالكيت نفت همچنان در اختيار دولت است كه از طريق وزارت نفت بر منابع نفتي اعمال مي شود.
طرح كميسيون تلفيق هر چند اهداف دولت را براي تبديل كردن شركت ملي نفت به يك بنگاه اقتصادي قدرتمند در عرصه بازارهاي جهاني از طريق بالابردن دارايي هاي مالي و امكان برنامه ريزي مستقل كاملا تامين نمي كند، با اين حال در اين راستا گامي به جلو ارزيابي مي شود.طرح كميسيون تلفيق در ارزيابي كلي هم دربرگيرنده بخشي از اهداف دولت در مورد شركت ملي نفت و هم مطابق با اصول قانون اساسي بويژه اصل ۴۴ و مصوبات اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

آغاز نخستين اجلاس كميسيون مشترك
همكاري هاي اقتصادي ايران و افغانستان
سي ينا: اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و افغانستان كه به رياست سيدصفدر حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان در محل اين وزارتخانه و با حضور انورالحق احدي، وزير ماليه افغانستان صبح ديروز آغاز به كار كرد، بررسي زمينه هاي همكاريهاي اقتصادي دو كشور و گسترش آن را در دستور كار خود دارد.
كارشناسان اقتصادي حاضر در اين اجلاس كار خود را در كميته هاي تخصصي بازرگاني و صنايع، حمل و نقل و ارتباطات، بانكي، بيمه هاي سرمايه گذاري، سوخت و انرژي و تلفيق و هماهنگي را آغاز كرده اند تا با جمعبندي موارد بررسي شده و توافق بر سر مذاكرات دو طرف سند نهايي يادداشت تفاهم اقتصادي دو كشور ايران و افغانستان به تصويب رسيده و زمينه گسترش همكاري هاي اقتصادي و تجاري في ما بين بيش از پيش فراهم شود.
دكتر سيدصفدر حسيني: وزير امور اقتصادي و دارايي، در آيين گشايش نخستين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و افغانستان با بيان اين مطلب، افزود: اقدامات لازم براي تنظيم اين سند در خلال اين اجلاس به عمل خواهد آمد، ضمن آن كه اقدامات لازم براي انعقاد موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف نيز فراهم شده است.
وي تأكيد كرد: بدون ترديد با اجرايي شدن اين موافقتنامه ها، تجار و صنعتگران دو كشور با اعتماد و اطمينان خاطر بيشتري نسبت به انجام فعاليت هاي اقتصادي و سرمايه گذاري هاي مشترك اقدام خواهند كرد.

گفت وگوي امروز
مصوبات كميسيون تلفيق در بخش درآمدي
بدون تغيير تصويب شد
گروه اقتصادي: روز گذشته كار رسيدگي به بخش درآمدي بودجه در صحن علني مجلس به پايان رسيد و به دنبال آن كار رسيدگي به بخش هزينه اي نيز آغاز شد. نكته قابل توجه در اين رسيدگي ها تصويب تنها مصوبات كميسيون تلفيق بدون تغيير در بخش درآمدي بودجه بود.
در اين زمينه با مرتضي تمدن عضو كميسيون تلفيق مجلس گفت وگو كرده ايم.
***
* كار بررسي بخش درآمدي بودجه به كجا رسيد؟
- بررسي بخش درآمدي بودجه ديروز در صحن علني مجلس به پايان رسيد. هيچ تغييري در مصوبات كميسيون تلفيق رخ نداد و در واقع در اين بخش مصوبات كميسيون تلفيق بدون تغيير از سوي مجلس به تصويب رسيد.
فقط در بخش جمع و منها رقم ۸۰ ميليارد تومان لحاظ نشده بود كه در اين جلسه بررسي، رقم فوق اصلاح شد.
* مهم ترين مصوبه بخش درآمدي بودجه چه بود؟
- مهم ترين مصوبه مربوط به درآمدهاي شركت ملي نفت ايران بود كه قرار شد از كل درآمدها ۳/۷ درصد به شركت ملي نفت براي جبران هزينه ها داده شود و ۷/۹۲ درصد درآمدها به حساب دولت واريز شود.
طبق اين مصوبه شركت ملي نفت عملا به عنوان حق العمل كار و پيمانكار دولت شناخته خواهد شد.
* سياست هاي مجلس در قبال درآمدها چه بود؟
- مجلس ۳ سياست در قبال درآمدها تعريف كرد. نخست اين كه ميزان درآمدهاي اختصاصي به حداقل ممكن رسانده شود. دوم آنكه تلاش شد درآمدها عمدتا به خزانه واريز شود و سوم اينكه روي درآمدهايي سرمايه گذاري شود كه ارقام آن ها واقعي باشد. در اين راستا بر روي درآمدهاي احتمالي نيز مجلس پيشنهاد داد كه فقط درصورتي كه اين درآمدها قطعي شوند هزينه اي براي آن ها درنظر گرفته شود.
* به اين ترتيب پيشنهاد تشكيل صندوق ذخيره ريالي به تصويب رسيده است؟
- بله. اين پيشنهاد به تصويب رسيد و قرار شد منابع درآمدي صندوق فوق از محل وصول درآمدهاي احتمالي تامين شود و سپس براي اين درآمدها هزينه تعريف گردد.

به علت كمبود شمش در داخل:
وضعيت صنعت فولاد كشور تا ۵ سال آينده بحراني است
گروه اقتصادي: اعزازي مدير امور فولاد سازمان توسعه و نوسازي صنايع و معادن ايران اخيرا در خبري اعلام كرد كه ايران با توليد سالانه ۹ ميليون تن فولاد خام، جايگاه فولاد كشور در دنيا را به رتبه ۲۲ رسانده است.
به گزارش خبرنگار ما، سخنان وي در شرايطي بيان شد كه دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران وضعيت توليد فولاد خام در كشور را بحراني اعلام كرد و گفت: به علت كمبود شمش فولاد در داخل و نياز به واردات اين ماده اوليه تا ۵ سال آينده با شرايط بحراني براي صنعت فولاد روبه رو خواهيم بود.
رسول خليفه سلطاني كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت افزود: كمبود شمش و عدم هماهنگي بين عرضه و تقاضا باعث خواهد شد تا در ۲ سال آينده شاهد رقابت شديد بين توليدكنندگان باشيم كه نتيجه اين رقابت ورشكستگي چندين واحد توليدي صنعتي خواهد بود.
وي با گلايه از طرح پيشنهادي در كميسيون تلفيق پيرامون اخذ عوارض ۳درصدي از ميلگرد، تيرآهن و نبشي در سال آينده گفت: اين كالاها نهايي نيستند و طبق قانون تجميع عوارض فقط از كالاهاي نهايي بايد ۳ درصد عوارض اخذ شود.
اين درحاليست كه كميسيون تلفيق به نظر شخصي چند تن از نمايندگان در اين زمينه راي نداد و مصوبه اي در اين راستا ديروز در صحن علني مجلس به هنگام رسيدگي به بخش درآمدي بودجه مطرح نشد.

با برگزاري جلسه اي در ستاد تنظيم بازار:
مشكل كمبود پودر ماشيني حل شد
گروه اقتصادي- كاهش قابل توجه عرضه پودرهاي ماشين لباسشويي در سطح بازار و در نتيجه افزايش ۵۰درصدي قيمت آن در يك ماه اخير به صورت يكي از مسائل مورد توجه مردم درآمد، چرا كه اين عدم توازن در توليد و عرضه پودر ماشيني زمينه ساز افزايش قيمت اين محصول نيز شد.
اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه ميزان تعهد مورد نظر شوراي اقتصاد و وزارت بازرگاني از صنعت شوينده، توليد و عرضه ۷۰ هزار تن پودرهاي ماشيني در سال جاري بود.
با اين وجود شركتهاي توليدكننده تا پايان بهمن ماه امسال بالغ بر ۸۵هزار تن (۲۰درصد اضافه بر ميزان مورد انتظار) پودر ماشيني توليد وعرضه كردند.
در همين رابطه دبير شوراي توليد كنندگان پودر علت كاهش عرضه پودر ماشيني علي رغم افزايش ۲۰درصدي توليد را ناشي از افزايش سطح فرهنگي مردم و رشد توليد صنعتي در بخش ماشين لباسشويي دانست و گفت: ۲ عامل فوق باعث موج فزاينده مصرف پودرهاي ماشيني و در نتيجه كاهش عرضه دربرابر تقاضا شدند.
سيدمصطفي مقدسي از علل ديگر اين رويداد به يارانه اي و سهميه اي بودن اين كالا اشاره كرد و افزود: از همين رو شركتها توان توليد بيشتر از رقم فوق را نداشتند.
وي به خبرنگار ما اظهار كرد: در راستاي توجه وزارت بازرگاني به اين موضوع، مديركل تامين و توزيع كالا در جلسه اخيري كه در ستاد تنظيم بازار برگزار شد با توليد حداكثري شركتها در روزهاي پاياني سال جاري موافقت كرد و مقرر شد يارانه هاي مورد نياز محاسبه و از سوي دولت پرداخت شود.

صادرات غيرنفتي در برنامه چهارم ۵۲ ميليارد دلار پيش بيني شده است
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: ميزان صادرات كالاهاي غيرنفتي در طول برنامه چهارم توسعه به جز صادرات خدمات فني مهندسي ۵۲ ميليارد دلار پيش بيني شده است.
محمود بهشتيان، گفت: صادرات كالاهاي غيرنفتي در سال پاياني برنامه چهارم توسعه (سال ۸۸) به ۳/۱۲ ميليارد دلار خواهد رسيد و در سال اول برنامه (۸۴) نيز ميزان صادرات كالاهاي غيرنفتي به جز خدمات فني مهندسي ۸ ميليارد دلار در نظر گرفته شده است.معاون امور گمركي گمرك جمهوري اسلامي ايران، افزود: از ۷ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي كشور حدود ۶ ميليارد دلار را صادرات مواد اوليه تشكيل مي دهد كه در اين شرايط صادرات مذكور هيچ ارزش افزوده اي را براي كشور به دنبال نخواهد داشت.

سازمان تجارت در ۲۱ كشور مستقل از سفارتخانه هاي
جمهوري اسلامي شعبه ايجاد مي كند
گروه اقتصادي: براساس تصويب وزراي عضو شوراي عالي توسعه صادرات غيرنفتي كشور سازمان توسعه تجارت ايران در ۲۱ كشور و در خارج از سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران شعبه احداث مي كند.
به گزارش خبرنگار ما شعبه هاي سازمان تجارت ايران با مشاركت و حضور نمايندگان تشكل هاي صادراتي مرتبط و متناسب با هر بازار در كشورهاي روسيه، تركمنستان، قزاقستان، جمهوري آذربايجان، اوكراين، عراق، عربستان، امارات متحده عربي، سوريه، مصر، آفريقاي جنوبي، سنگال، نيجريه، آلمان و چين تا پايان سال ۸۴ احداث مي شود.
در اين مصوبه به جزئيات و نحوه ايجاد اين شعبه ها و منابع تامين هزينه اين مراكز اشاره اي نشده است ولي تاكيد شده كه اين اقدام بايد براساس قوانين و مقررات انجام شود.
اگر چه فقدان يك ديپلماسي اقتصادي در كشور براي توسعه صادرات كشور و يافتن بازارهاي جديد به شدت محسوس است ولي ايجاد دفاتر مستقل از سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران با توجه به هزينه هايي كه در پي دارد نياز به بررسي هاي كارشناسي بيشتري دارد.
ضرورت وجود حمايت هاي سياسي و دولتي براي گسترش تجارت و بازرگاني خارجي مي تواند توجيه احداث اين مركز باشد ولي مستقل بودن شعبه هاي سازمان تجارت از سفارتخانه هاي كشور در كشورهاي هدف به خودي خود مي تواند زمينه ناهماهنگي هاي بيشتري را در پي داشته باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۴۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۰۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۶۱۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |