يكشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۳ - Mar 6, 2005
گامي جديد در تبارشناسي انسان
هوبيت ديگر آدم كوچولو نيست
001890.jpg
گروه دانش- سارا نازعبدالله زاده: مطالعات انجام شده بر روي مغز آدم كوچولو ها، موسوم به «هوبيت» كه سال گذشته به جهانيان معرفي شدند، دانشمندان را به اين باور رسانده است كه اين موجودات را مي توان به عنوان نوع جديدي از بشر شناسايي كرد.
در اكتبر سال ۲۰۰۴ باستان  شناسان استراليايي و اندونزيايي با گزارش كشف فسيل هاي جديدي در جزاير فلورز اندونزي، هيجان زيادي را در عرصه علم و دانش ايجاد كردند. در اين اكتشاف ها انواع گوناگوني از فسيل  موجودات مختلف كه از ۱۲ تا ۹۵ هزار سال قدمت داشتند يافت شد.
در اين بين فسيل ۱۲ هزار ساله موجود انسان نمايي كه بعدها  «هوبيت» نام گرفت از ديگر فسيل هاي كشف شده كامل تر بود. اين فسيل كه حاوي نقش هايي از مغز اين موجود ناشناخته را دربرداشت، به موضوع مطالعه مراجع مهم و معتبر علمي تبديل شد. به گزارش آسوشيتدپرس، دانشمندان با استفاده از نقش ها و اطلاعاتي كه از فسيل اين جانور داشتند، توانستند به كمك كامپيوتر هاي بسيار پيشرفته مغز هوبيت را شبيه سازي كنند.
گزارش ارائه شده توسط دانشمندان كه در مجله ساينس اكسپرس روز پنج شنبه چاپ شد، بيشتر از اين نظريه كه اين موجودات نوع پيشرفته تري از آدم كوچولو ها هستند حمايت و هوبيت ها را در مقامي بين آدم كوچولوها و انسان  معرفي مي كند.
به گفته پژوهشگران اين موجود ۹۰ سانتي متري مغزي به اندازه ۴۱۷ سانتي متر مكعب داشته كه قادر به انجام فعاليت هايي نيز توسط آن بوده است؛شكار، درست كردن آتش، استفاده از ابزار سنگي از جمله كارهايي بود كه مغز هوبيت وي را در انجام آنها ياري مي داد. گرچه فعاليت ها در نگاه اول ابتدايي به نظر مي آيند اما براي مغزو جثه كوچك هوبيت چنين فرمان هايي از مغز تعجب آور است.
سرپرست گروه تحقيقي «هوبيت ها» خانم داين فالك در اين باره به خبرگزاري رويتر گفت: «زماني كه بررسي هاي تكميل شده بر روي كامپيوتر، شبيه سازي شد، همه را بهت زده كرد؛ چرا كه چنين قابليت ها و ساختار را به هيچ عنوان از مغز هوبيت انتظار نداشتيم.»
فالك اضافه مي كند: «ما تصور مي كرديم مغزي شبيه به مغز شامپانزه را مشاهده خواهيم كرد اما اشتباه مي كرديم چرا كه تا امروز چنين ساختاري در مغز هيچ جانوري ديده نشده بود و اين امر خود تحولي بسيار عظيم در تاريخ زيست شناسي است.»فسيلي كه تصوير مغز «هوبيت» را ارائه مي داد به علت تصاوير عجيب و پيچيده اي كه داشت فالك و ديگر اعضاي تيم دانشگاه واشنگتن شهر سنت لوئيز آمريكا را بر آن داشت تا تحقيقات گسترده تري را صورت دهند.
بعد از مقايسه هايي كه با جمجمه  ۱۰ انسان و ۱۸ شامپانزه انجام شد، اين گروه تحقيقي به اين نتيجه رسيد كه با نوع جديدي از بشر روبه رو است.
فالك تفاوت هوبيت را چنين توجيه مي كند: «هوبيت ها مانند انسان از عضله هاي مغزي فعالي برخوردار بودند و همين طور مخچه هاي اين موجود نيز مانند انسان نسبت به فعاليت هاي مختلف تقسيم بندي شده بود اما نكته اي كه به هيچ عنوان قابل انكار نيست، ابتدايي بودن عملكرد مغز هوبيت نسبت به انسان است.»
او كيست
تيم باستان شناس كاشف فسيل هوبيت كه متشكل از متخصصان استراليايي و اندونزيايي بود و توسط مايك هوروود، بوت رابرتر و توماس سانتينكا هدايت مي شد، هوبيت را به عنوان يك نژاد از كوتوله هاي جزيره اي معرفي كردند كه در جزاير جنوب و جنوب شرقي آسيا زندگي مي كردند. اين دانشمندان طرز زندگي و ارگانيسم اين موجود را همانند ساير پستانداران تشخيص داده اند.
هوبيت ها به دليل وجود جانوران درنده خطرناك در آن زمان، هم به عنوان طعمه و هم به عنوان شكارچي زندگي مي كرده اند. نكته اخير نيز اين واقعيت را بيشتر نمايان مي كند كه هوبيت ها براي ادامه حيات نياز به ذكاوت بيشتري داشتند.
پژوهشگران مطالعات مغزي انسان نماي جديد كه توسط گروه تحقيقي نشنال جئوگرافيك حمايت مي شدند، انتظار دارند در آينده نزديك نكات بيشتر و مهمتري را از اين جانور به جهان ارائه دهند. بنا به گفته تحليل گران اسراري كه از سايه هاي وجودي «هوبيت» كشف مي شود، تحول بسيار عظيمي در نظريه هاي مربوط به پيدايش انسان ايجاد خواهد كرد.

پاوربوك
001887.jpg
پاوربوك (Pawerbook) نسل چهارم شركت كامپيوتري اپل از محصولات بسيار جديد و پركيفيت اين شركت محسوب مي شد. لپ تاپ هاي موسوم به پاوربوك اپل، رولزرويس هاي كامپيوترهاي قابل حمل لقب گرفتند.
وسيله جديد با طراحي و توان اجراي پيشرفته اي كه دارد براي شركت اپل پيشرفت بسيار خوبي در مقابل رقيب ديرينه اش مايكروسافت محسوب مي شود.

پروتئين ضد حافظه در آلزايمر شناخته شد
محققان دريافتند علت كاهش حافظه در بيماري آلزايمر پروتئيني است كه توسط سلول هاي عصبي در مغز ساخته مي شود. به گزارش ايرنا، تجمع اين پروتئين كه بتا آميلوييد نام دارد در مغز فرآيند فراموشي را آغاز مي كند. محققان بر اين باورند كه با مهار ساخت اين پروتئين ضد حافظه در مغز مي توان آلزايمر را درمان كرد. مغز سالم قادر است كه مقادير بيش از اندازه توليد شده پروتئين بتا آميلوييد را پاك سازي كند در حالي كه اين عمليات پاك سازي در مغز بيماران مبتلا به آلزابمر مختل شده است.

ياهو براي برنامه نويسان، شبكه تأسيس كرد
گردانندگان سايت ياهو به تازگي شبكه اي را راه اندازي كرده اند كه به برنامه نويسان حرفه اي امكان مي دهد تا به رابط هاي برنامه نويسي كاربردي كه در موتور جست وجوي ياهو و محصولات شركت over ture وابسته به اين سايت به كار گرفته شده، دسترسي داشته باشند. به گزارش تراشه ، يكي از سخنگويان ياهو در اين مورد گفت: ما معتقديم كه اين برنامه رابطه ياهو و برنامه نويسان حرفه اي نرم افزارهاي كامپيوتري را تقويت كرده و مزيت آشكاري را در رقابت با گوگل براي ما ايجاد خواهد كرد.

آن لاين
۲. ۱هزار مشترك،  ريز مكالمات  كامپيوتري دريافت  كردند
گروه انفورماتيك: يك هزار و ۲۰۰مشترك  از ابتداي  سال  ۸۲ تاكنون  ريز مكالمات  صورت  حساب  تلفن  خود را از طريق  پست  الكترونيكي و پايگاه  شركت  مخابرات  استان  دريافت  كردند.
به  گزارش  روابط  عمومي  شركت  مخابرات  استان  تهران  از اين  تعداد ۴ هزار و ۱۴۵ نفر از طريق  پايگاه  شركت  مخابرات  و ۶۱ هزار و ۸۵۵ نفر از طريق  پست  الكترونيكي  صورت  حساب  و ريز مكالمات  تلفن  خود را دريافت  كردند.
 در ۱۱ ماهه  امسال  بيش  از ۲۵ هزار نفر به  جمع  مشتركان  اين  خدمات  افزوده  شده  است  .
بارندگي تاثير چنداني بر روي شبكه تلفن همراه ندارد
ايسنا: معاون آموزش دانشكده مخابرات تهران معتقد است بارش برف و باران بر روي امواج فركانس پايين كه شامل امواج فركانس تلفن همراه نيز مي شود، تاثيري ندارد.
سيد علي علويان درباره تاثير بارش برف و باران بر روي امواج تلفن همراه، گفت: احتمال اينكه بارش برف و باران بر روي امواج تلفن همراه در داخل شهرها تاثير بگذارد و شبكه را مختل كند بسيار ضعيف است.
او افزود: در شهرها به دليل اينكه امواج فركانسي تلفن همراه برد كوتاهي دارند، بنابراين بارندگي تاثير چنداني بر روي شبكه تلفن همراه نخواهند داشت.

آف لاين
آب صابون شيوه اي مؤثر براي نابودي ويروس ايدز
ايسنا: استفاده از آب صابون شيوه اي مؤثر براي نابودي ويروس ايدز به شمار مي رود.
پزشكان اعلام كردند: صابون و آب معمولي مي تواند به گونه مؤثري ويروس عامل بيماري ايدز يا HIV را نابود كند.
همچنين نتايج بررسي هاي اخير پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا درباره تاثير آب و صابون بر ترشحات دهانه رحم شماري از افراد بيانگر آن است كه تماس ترشحات دهانه رحم با آب صابون براي مدت ۲ تا ۶ دقيقه شمار ويروسهاي HIV را در اين ترشحات به ميزان بيش از ۱۰۰۰ برابر كاهش مي دهد.
رابطه سرطان راست روده با ژنتيك
گروه دانش: تحقيقات گروهي بين المللي از دانشمندان علوم پزشكي نشان مي دهد، سرطان راست روده كه دومين سرطان مرگبار در كشورهاي صنعتي است مي تواند موروثي باشد.
به گزارش پايگاه اينترنتي انجمن آمريكايي پيشرفت علوم ، سرطان راست روده ويژگيهايي نظير رواج بيشتر درميان زنان، شيوع در ناحيه راست روده ، تغيير در ساختار شيميايي مولكول دي ان ا دارد كه مي تواند علت وراثتي بودن آن در برخي موارد باشد.
دانشمندان مي گويند سرطان راست روده در واقع مجموعه اي از چندين بيماري با علتهاي متفاوت است.به باور آنها در خانواده هايي كه سابقه سرطان راست روده وجود دارد،احتمال ابتلا افراد بيشتر است .

تلفن
گوشي جديد باقابليت شناسايي چهره
گروه انفورماتيك:  ژاپني ها تلفن هاي همراه هوشمندي ساخته اند كه چهره صاحب خود را مي شناسد و فقط به دست او روشن مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، براي روشن كردن تلفن، يك دوربين داخلي عكسي از كاربر مي گيرد و ظرف يك ثانيه اين عكس را با عكس مالك در پرونده خود مقايسه مي كند.
اين فناوري براي حفاظت از اطلاعات حتي به هنگام سرقت يا مفقود شدن تلفن همراه طراحي شده است. ماساتو كاواده مدير ارشد آزمايشگاه اومرون در كيوتو در اين باره گفت: كاربردهاي تلفن همراه از مكالمات و پيامهاي الكترونيكي فراتر رفته و انواع استفاده ها شامل خدمات برنامه ريزي و پرداخت پول را هم در برمي گيرد.
متخصصان معتقدند اين اقدام ايمني تلفن هاي همراه را كه اهميت و حساسيت زيادي دارند افزايش مي دهد.

هوش مصنوعي
روبات مين ياب با پاي بادكنكي
ايرنا: پژوهشگران وابسته به آژانس ملي علوم و فناوري ژاپن موفق به ساخت روبات مين ياب جديدي شدند كه براي منفجر نشدن مين، پاهاي آن بادكنكي است.
«ساكوما» ، از پژوهشگران سازنده اين روبات گفت: در نوك پاهاي اين روبات، چهار توپ لاستيكي كم باد كار گذاشته شده كه در هنگام فرود، از زدن ضربه به زمين جلوگيري مي كند.
او افزود: اين روبات مين ياب كه بر روي جرثقيل نصب شده، داراي بازويي به طول۲۰ متر است كه مي تواند در زمين هاي سراشيب هم به آساني كار انجام دهد.
ساكوما اضافه كرد كه در نوك اين بازو يك جعبه كار وجود دارد كه داراي چهار پايه بادكنكي شكل است كه در كانون آنها سنسور مين ياب كار گذاشته شده است.
به گفته وي، اين چهارپايه بادكنكي به صورت نرم بر روي زمين مين دار مي نشيند و به همين دليل فشاري براي منفجر شدن مين بر روي زمين متحمل نمي شود.
براي كار با اين روبات مين ياب از دستگاه كنترل از راه دور استفاده مي شود.
كار ساخت اين روبات مين ياب، از پاييز سال ۲۰۰۲ ميلادي آغاز شده و حدود سه سال طول كشيده است.
پژوهشگران ژاپني اميدوارند كه در آينده از اين روبات مين ياب جديد و كم خطر بتوان براي يافتن مين هاي ضد نفر در افغانستان و يا ديگر مناطق جهان استفاده كرد.

رصد خانه
شفق هاي قطبي زحل
گروه دانش: بررسي هاي اخير تمامي نظريات متداول درباره رفتار ميدان مغناطيسي زحل و چگونگي ايجاد شفق هاي قطبي آن را به كلي تغيير داد.
شفق هاي قطبي حلقه هايي از نورهاي رنگين هستند كه پيرامون مناطق قطبي سياره، جايي كه معمولا قطب هاي مغناطيسي قرار دارند، شكل مي گيرند.
به گزارش نجوم هر چند شفق هاي قطبي در جو سيارات مختلفي رديابي شده است، اما نورهايي كه هر چند وقت يك بار آسمان زحل را با رنگ هاي ياقوتي خود نقاشي مي كنند، در منظومه شمسي پديده اي بي نظير محسوب مي شوند. از اين رو گروه تحقيقاتي به سرپرستي جان كلارك از دانشگاه بوستون آمريكا، به كمك تلسكوپ فضايي  هابل و داده هاي فضاپيماي كاسيني به كاوش در مورد اين راز قديمي پرداختند.
در اين طرح هابل طي چند هفته عكس هايي از شفق هاي زحل در نور فرابنفش تهيه كرد. كاسيني هم در حين اندازه گيري باد هاي خورشيدي، موفق شد تا در قطب ها تابش هاي راديويي را ثبت كند. رصدها و اندازه گيري هاي انجام شده نشان مي دهند كه شفق هاي قطبي زحل با وجود اينكه در برخي از موارد خصوصيات مشابهي با شفق هاي زمين و مشتري دارند، اما به طور اساسي با آنچه در اين دو سياره رصد مي شود متفاوت اند.
يكي از اتفاقات مشابهي كه در زمين و زحل رخ مي دهد اين است كه ويژگي ها و شكل شفق ها هر روز تغيير مي كنند. در بعضي از روزها در آسمان جابه جا مي شوند و گاهي هم آرام و ساكن مي درخشند. عمر شفق هاي زحل نيز در مقايسه با شفق هاي زميني كه تنها چند ساعت دوام دارند ، طولاني تر است و مي توانند تا چندين روز ادامه داشته باشند. هم چنين ميدان مغناطيسي خورشيد و باد هاي آن تاثير بسياري در شفق هاي زحل دارند و به نظر مي رسد كه فشار بادهاي خورشيدي موجب توفان هاي شفق سياره مي شوند. در مورد زمين هم اين گونه است و تاثيرگذارترين عامل در ايجاد طوفان هاي شفق، ميدان مغناطيسي است كه بادهاي خورشيدي حمل مي كنند. اما در مشتري ، شفق ها تحت تاثير بادهاي خورشيدي نيستند و حدودا ماهي يك بار به اوج درخشش خود مي رسند.
هنگامي كه شفق هاي زحل قوي تر و درخشان تر مي شوند، قطر حلقه هاي نوري كه قطب هاي سياره را احاطه كرده اند كمتر مي شود. در زمين هنگام اوج فعاليت هاي شفقي ، براي چند دقيقه حلقه هاي نور قطب ها را كاملا مي پوشانند. سپس كم نور و كم نور تر شده و به تدريج در آسمان پخش مي شوند. در زحل بر خلاف دو سياره ي ديگر ، قسمتي از آن كه شب جاي خود را به روز مي دهد، طوفان ها شديد تر و شفق ها پر نور تر مي شوند.
اكنون كه كاسيني به دور زحل مي گردد فرصت مناسبي براي محققان فراهم كرده تا نگاه دقيق تري به شفق هاي آن داشته باشند و با بررسي هاي خود مشخص كنند كه ميدان مغناطيسي خورشيد چگونه باعث شديدتر شدن شفق ها مي شود و نيز بادهاي خورشيدي چه نقشي را بازي مي كنند.

نرم افزار
نسخه آزمايشي مرورگر جديد نت اسكيپ عرضه شد
گروه انفورماتيك:  نت اسكيپ نسخه تست عمومي از يك مرورگر وب جديد عرضه كرده است كه شامل تكنولوژي جلوگيري از حيله هاي اينترنتي بوده و اميدوار است بتواند با ارايه اين تكنولوژي، با مرورگر اينترنت اكسپلورر مايكروسافت رقابت كند. اين شركت گفته است كه مرورگر جديد آن كه نت اسكيپ ۸ نام دارد، در برابر تهديدهاي آنلاين نظير حملات فيشينگ پشتيباني بهتري از افراد به عمل خواهد آورد.
به گزارش system gruop، طي چندين ماه اخير، اين مرورگر تنها براي تعدادي از افراد كه از تست نسخه آزمايشي محدود شده نيز استفاده مي كرده اند، قابل دسترس بوده است. هم اكنون، تمامي افراد مي توانند نرم افزار را از طريق وب سايت شركت دانلود كنند. انتظار مي رفت كه اين نسخه آزمايشي در اوسط ماه فوريه عرضه شود، اما تاريخ ارايه آن به تعويق افتاده است تا بدين ترتيب شركت بتواند برخي از باگ هاي موجود در اين نرم افزار را برطرف سازد. اين محصول دست كم به مدت چند هفته در مرحله تست باقي خواهد ماند. يكي از نمايندگان شركت گفته است كه هنوز تاريخ دقيقي براي عرضه اين مرورگر معين نشده است.
نت اسكيپ پيش از اين نزديك به هشتاد درصد از بازار مرورگر وب را در دست داشته، اما اينترنت اكسپلورر مايكروسافت در حال حاضر حدود نود درصد از بازار را در اختيار دارد. افزايش آسيب پذيري هاي IE موجب شده است كه نت اسكيپ و ساير شركت ها و به ويژه موزيلاي منبع آزاد شركت نت اسكيپ، توجه عمده خود را بر روي فروش برنامه هاي امنيتي متمركز كنند.
در ميان قابليت هاي امنيتي كه اين مرورگر براي مبارزه با جرايم آنلاين داراست، فهرست هايي ار اسامي وب سايت هايي كه مظنون به منتشر ساختن نرم افزار جاسوسي و يا ميزباني حملات فيشينگ هستند، وجود دارد. اين فهرست ها توسط محققان امنيتي در اختيار نت اسكيپ قرار داده شده است.

حراج نام ميمون جديد در اينترنت
گروه دانش: حتي نام گذاري نوع جديدي از ميمون ها پنج شنبه گذشته به قيمت ۶۵۰ هزار دلار در يك سايت حراج اينترنتي به فروش رفت.
به گزارش آسوشيتد پرس: برنده اين حراج هنوز نام مشخصي براي اين ميمون موسوم به titi انتخاب نكرده است و فعلاً اين موجود بدون نام باقي مانده است. ميمون جديد كه توسط سازمان وايلدلايف كارنوسيشن شناسايي شده است داراي مشخصات ظاهري اي چون بدني قهوه اي كه موي سري طلايي را داراست. همچنين رنگ نارنجي و دم سفيد نيز از ديگر مشخصه هاي اين جاندار است.
نام اين حيوان بايد طبق قواعد سازمان حيوان شناسي و نام گذاري انتخاب شود.

شناسايي دورترين جرم آسماني در كهكشان
گروه دانش: يك تيم بين المللي از اخترشناسان با استفاده از بزرگترين تلسكوپ هاي اشعه ايكس و نوري در جهان توانستند دورترين جرم توده اي آسمان را   در فاصله ۹ ميليارد سال نوري از زمين شناسايي كنند.
به گزارش اسپيس نيوز ، اين مجموعه كهنسال تر از زمين بوده و زماني مشاهده مي شود كه تقريبا ۲ ميليارد سال از تشكيل آن گذشته است.
دانشمندان در حال انجام تقسيمات گسترده تر براي كشف كهكشان هاي بيشتر از نقاط دوردست هستند و قصد دارند با تلسكوپ هاي پرقدرت جزييات بيشتري را درباره ساختار اين كهكشان كشف شده به دست آورند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |