شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۸ - Mar 12, 2005
ورزش
Front Page

فوتبال ليگ برتر :
شكست سخت صدرنشين در نوشهر و استقلال در تهران
002364.jpg
عكس: مجتبي جانبخش

گروه ورزشي: فوتبال ليگ برتر با شكست صدرنشين در نوشهر و استقلال تهران در مقابل ذوب آهن وارد مرحله  تازه اي شد، اما در مربع بالاي جدول هيچ تغييري به وجود نيامد.
فولاد با وجود شكست دو بر يك در نوشهر در مقابل شموشك با (۴۷) امتياز در صدر باقي ماند. ذوب آهن در تهران در ورزشگاه آزادي موفق شد با سه گل استقلال را شكست دهد و فاصله خود را با فولاد به يك امتياز برساند.
جدا از شگفتي كه در نوشهر اتفاق افتاد، در انزلي نيز برق با ملوان مساوي كرد و در شيراز تيم فجر سپاسي اين شهر مغلوب پگاه شد.
ليگ برتر در هفته بيست و سوم شاهد تساوي دو تيم صنعتي پيكان و سايپا بود، اين دو تيم نيز پس از نود دقيقه به تساوي بدون گل رسيدند. تيم هفته ذوب آهن و شموشك بودند كه دو بزرگ بالانشين را شكست دادند.
002373.jpg

ذوب آهن نيمي از موفقيت خود را مرهون آرمناك پطروسيان بود.او ستاره بي چون و چراي ميدان بود كه بارها در سخت ترين لحظات به نجات ذوب آهن آمد. اگر او در درون دروازه حريف بود چه اتفاقي رخ مي داد.
گروه ورزشي -جهانگير كوثري: هفته بيست و سوم مسابقات فوتبال قهرماني باشگاه هاي برتر ايران از روز پنجشنبه با ديدار استقلال اهواز و پرسپوليس پيگيري شد. استقلال اهواز كه براي يك پيروزي قاطع برنامه ريزي كرده بود، ضمن اينكه اولين گل بازي را نيز به دست آورد، يك ضربه پنالتي را از دست داد و سرانجام در دقيقه ۸۵ گل مساوي را پذيرفت. ضربه پنالتي را يار باتجربه استقلال اهواز زد كه فرشيد كريمي آنرا مهار كرد. اين ديدار مسايل حاشيه اي بسياري داشت كه در اين زمينه تيم پرسپوليس شكايتنامه بلندبالايي را تحويل فدراسيون فوتبال داده است. اما آنچه در هفته هاي اخير به عنوان آغاز يك جريان غيرفرهنگي، غيرورزشي و شايد هم خطرناك در ورزشگاه ها شاهد بوديم در اهواز نيز اتفاق افتاد. اگر در مقابل اين جريان نايستيم و فدراسيون فوتبال تدبيري نينديشد، ديگر حفظ نظم ورزشگاه ها امكان نخواهد داشت. تنبيهات و مجازات سنگين تنها عاملي است كه قادر است جلوي اين جريان مخرب را بگيرد. ميزبانان خاطي را از بازي خانگي بايد محروم كرد.
در نوشهر، همانگونه كه نوشته بوديم، فولاد در گرداب نوشهر در مقابل شموشك تن به شكست داد. صدرنشين در زمين گل آلود، مشكل حركت مي كرد و هريك از بازيكنان تكنيكي فولاد كه صاحب توپ مي شدند، دو سه بازيكن شموشك بر وي مي تاختند. شموشك خيلي زود به گل اول رسيد. يونس گرايلي در دقيقه ۱۴ نتيجه را به سود شموشك كرد و در دقيقه ۴۰ همين بازيكن گل دوم را زد.
فولاد در نيمه دوم شيوه بازي خود را تغيير داد و بازي را به عمق دفاع شموشك برد و در دقيقه ۶۵ موفق شد يك پنالتي از حريف بگيرد. ايمان مبعلي ضربه پنالتي را تبديل به گل كرد، اما دفاع شموشك پس از اين گل با هوشياري بازي را بست و درنهايت توانست صدرنشين را شكست دهد.
فولاد باوجود اين شكست در صدر باقي ماند.
ديدار دو تيم پيكان و سايپا نيز پس از نود دقيقه به دليل بسته بودن بازي هر دو تيم مساوي شد. اين تساوي به نفع پيكاني كه در لبه سقوط قرار دارد نخواهد بود، اما سايپا نگران اين مساله نيست. در انزلي، برق به كار بزرگي دست زد و در هواي باراني در مقابل ملوان يك امتياز گرفت، اين امتياز به برق كمك خواهد كرد تا اندوخته هاي خود را براي ماندن بيشتر كند.
برق ۱۹ امتيازي پنج امتياز با پيكان و چهار امتياز با پگاه فاصله دارد، شرايط لغزاني كه نياز به دو پيروزي دارد تا بتواند در ليگ باقي بماند. ملوان در دقيقه ۳۶ با گل حسيني جلو افتاد،  اما برق در آخرين ثانيه هاي بازي توسط كاپيتان خود مطوري گل تساوي را به ثمر رساند. ملوان از جاي هفتم تكان نخورد.پگاه گيلان خوب بازي كرد و خوب هم برد. آنهم از فجرسپاسي در شيراز. كار بزرگي كه پگاه شايسته آن بود.
حبيب هوشيار در دقيقه ۲۸ تك گل پگاه را به ثمر رساند و به سومين پيروزي خود در اين فصل دست يافت و يك پله خود را بالا كشيد.
در تهران استقلال تن به يك شكست فاحش داد. ذوب آهن با سه گل بر استقلال مغرور و پراشتباه پيروز شد تا خود را به فولاد نزديكتر كند. ذوب آهن يكي از منطقي ترين و منظم ترين تيم هاي ليگ است. آنها اصول بازي را مي شناسند، دوران بدنسازي را خوب انجام داده اند و هركدام از بازيكنان نيز وظايف خود را به بهترين شكل انجام مي دهد، درحالي كه خلاقيت هاي فردي آنها نيز در بازي هميشه خوب خرج مي شود.
استقلال سه گل در فاصله زماني ۶۶ دقيقه خورد، اين بدان معناست كه اين پيروزي اتفاقي نبوده است.
استقلال يك برداشت و اشتباه بزرگ داشت و آن عدم درك اين مساله بود كه هر بازي و هر حريف تعريف خود را دارد و نمي توان براي دو بازي در فاصله يك هفته همانگونه بازي كرد و پيروز شد. امير قلعه نويي كمي دچار غرور كاذب و خودبزرگ بيني شد و بازي را باخت.
استقلال بايد اين مساله را در فوتبال امروز درك كرده باشد كه طالب لو هميشه خوب نيست و گاه توپالويچ لازم است و تيم داري لجاجت برنمي دارد و در بسياري از مواقع نيازمند تغييرروش و تغيير رفتار است و بايد باور كرد كه هميشه نمي توان با عليرضا اكبرپور گل زد و هميشه يك اتفاق تكرار نمي شود. استقلال باخت چون نظم و آرايش تيمي مناسب نداشت و اين حق ذوب آهن خوش تركيب بود. با اين شكست استقلال با يك بازي بيشتر در رده سوم باقي ماند. اين شكست درس هاي تازه اي به قلعه نويي خواهد داد.

در مراسم تجليل از قهرمانان ورزش كشور
هادي ساعي قهرمان قهرمانان شد
002370.jpg
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: فلاسفه معتقد هستند كه هميشه براي انتخاب بهترين ها معيارهاي مشخصي وجود ندارد و يا اگر هم چيزهايي هستند منطبق با فرم و سليقه  هاي ما نيستند و اينها همه واقعيت هايي هستند كه ما با آنها زندگي مي كنيم و مي پذيريم.در انتخاب قهرمان قهرمانان ورزش ايران كه همه ساله برگزار مي شود با توجه به روش هاي حرفه اي موجود عينيت ماجرا همان چيزي است كه اتفاق مي افتد و كسي يا كساني مورد توجه، گزينش و تقدير قرار مي گيرند، اما مصداق صحيح  تر و شكل منطقي تر شايد چيزهاي ديگري باشند كه نبايد از اتكاء به آنها هراسي به دل راه داد. براي مردم جامعه ما شايد معني اين جمله مهندس ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما كه در مراسم تجليل گفت: تعامل روح از سلامت جسم تأثير مي پذيرد و رسانه ملي بايد اين مسئله را در جامعه مطرح كند و در رواج آن بين طبقات مختلف جامعه بكوشد پيامش بسيار فراگيرتر از اصل انتخاب باشد و اين گونه شد كه اين بار هادي ساعي در كنار همه موفقيت هايش در سال ۱۳۸۳ كه شايد قهرماني المپيك ۲۰۰۴ آتن مهم ترين آنها باشد، حركت جوانمردانه اش در ارتباط با زلزله بم غناي ديگري به ورزش سرزمين ما بخشيد و خودش هم به پاس اين حركت در جمع  بهترين ها ممتاز شد. اين همان جايگاهي است كه هرگز نبايد خلاء آن در ورزش احساس شود.
در جمع ورزشكاران و مسئولان انتخاب هاي ديگري هم انجام شده است، آرش مير اسماعيلي در جودو، علي دايي و علي كريمي در فوتبال، عليرضا حيدري، عليرضا رضايي و مسعود مصطفي جوكار در كشتي، اعظم خداياري و محمدرضا ميرزايي در ورزش هاي جانبازان و معلولان، يوسف كرمي در تكواندو و احسان حدادي در دو و ميداني ورزشكاران برتر سال ۸۳ لقب گرفته اند. فدراسيون هاي بسكتبال و تكواندو هم بهترين شده اند، اما مصداق واقعي و عيني چنين انتخاب هايي با ديدگاه ارزشي تر حفظ روحيه جوانمردي در پناه ترويج اخلاق حرفه اي است.
دكتر قديمي لوح سپاس دريافت كرد
در مراسم جشن قهرمانان ورزشي ايران كه پنجشنبه شب گذشته در سالن همايش هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد از تلاش ها و خدمات ويژه دكتر بهرام قديمي مدير كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي كه زمينه تحصيل بيش از ۵ هزار تن از قهرمانان ورزش كشور در اين دانشگاه را فراهم ساخته است توسط مهندس عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما تجليل و به همين مناسبت لوح تقدير و جوائز ويژه اي به نامبرده اهدا گرديد.

فينال اول بسكتبال را صبا باتري برد
گروه ورزشي: سرنوشت قهرماني ليگ برتر بسكتبال ايران با وجود پيروزي نزديك صباباتري در فينال اول به بازي برگشت فردا كشيده شد. صنام در بازي رفت راهي براي فرار از تاكتيك حريف پيدا نكرد، صمد نيكخواه بهرامي و آيدين كبير كمتر در پرتابهاي سه امتيازي موفق بودند و از همه مهم تر پنج خطا شدن «ويتاري مارش» بهترين بازيكن ميدان هم كار مصطفي هاشمي را سخت تر كرد. «آندره پيتس» هم در صبا خوش درخشيد او نيز در كنار «مارش» بيشترين امتياز را به دست آورد.
صبا باتري از همان شروع برتر از صنام ظاهر شد و در پايان هم با برتري ۷۹ بر ۷۵ ميدان را ترك كرد. در بازي رفت رده بندي نيز پيكان با اختلافي فاحش از سد ذوب آهن گذشت. در اين بازي كه در تهران انجام شد پيكان با نتيجه ۱۰۲ بر ۷۳ به برتري رسيد. پيكان را به نوعي مي شود پيشا پيش تيم سوم اين فصل دانست.

كرباسيان ابقاء شد
گروه ورزشي: مجمع عمومي انتخابات فدراسيون بدمينتون روز پنجشنبه با حضور ۳۶ تن از ۴۳ نفر اعضاي مجمع با راي قاطع در يك دوره چهارساله ديگر دكتر مهدي كرباسيان را در سمت اين فدراسيون ابقاء كرد. كرباسيان كه تنها نامزد رياست فدراسيون بدمينتون بود، پس از انتخاب اعلام داشت كه با جذب نيروهاي تازه نفس قصد دگرگوني در تمامي ابعاد فدراسيون را دارد. وي انضباط و اخلاق را مهم ترين محور مديريتي خود خواند.

تابلوي نتايج ليگ برتر فوتبال ايران
* استقلال اهواز يك _ پرسپوليس يك
گل ها: حجت اله زادمحمود (۵۸) براي استقلال و ميثم رضاپور (۸۵)
* ملوان انزلي يك _ برق شيراز يك
گل ها: سيدجلال حسيني (۳۶) براي ملوان و محمد مطوري (۹۲) براي برق
* فجر سپاسي شيراز صفر _ پگاه گيلان يك
گل: حبيب الله هوشيار (۲۸) براي پگاه
* پيكان صفر _ سايپا صفر
* شموشك نوشهر ۲ _ فولاد خوزستان يك
گل ها: يونس گرايلي (۱۴ و ۴۰) براي شموشك و ايمان مبعلي (۵۹)
* استقلال تهران صفر _ ذوب آهن اصفهان ۳
گل ها: فاطمي (۴) از روي نقطه پنالتي، علي طهماسبي (۳۷) و حيدري (۷۰)

يوريچيچ سرمربي تيم ملي فوتبال عمان شد
ايرنا : سركو يوريچيچ  مربي  كروات  كه  هفته  گذشته  به  ناگهان  از پست  سرمربيگري  تيم  ملي  فوتبال  بحرين  استعفا كرد،  انتصاب  خود به  سمت  سرمربي  تيم  فوتبال  عمان  را تأييد كرد.به  گزارش  روز جمعه  سايت  رسمي كنفدراسيون  فوتبال  آسيا، يوريچيچ  درگفت  و گو با روزنامه  الشرق  الاوسط اظهارداشت:  قراردادش  با تيم  عمان  دو ساله است  و مبلغ قرارداد جديدش دو برابر قبلي است.

ناكاتا با ژاپن در تهران
002367.jpg
خبرنگار همشهري : تيم ملي فوتبال ژاپن خود را براي ديدار حساس با ايران در روز پنجم فروردين ماه آماده مي كند. اين بازي يكي از حساس ترين بازيهاي اين گروه است. براي ژاپن اين بازي معناي ديگري دارد، به همين دليل زيكو تلاش مي كند تا بهترين و با تجربه ترين نفرات را براي اين بازي به خدمت بگيرد. زيكو اعلام كرد تا به هر شكلي «هيده توشي ناكاتا» از ايتاليا به ژاپن بيايد. فدراسيون فوتبال ژاپن نيز در تلاش است تا اين اتفاق هر چه زودتر به وقوع بپيوندد. اما باشگاه فيورنتينا اعلام كرده است كه يك هفته مانده به بازي با ايران ناكاتا مي تواند به ژاپن برود. فيورنتينا براي بازي با كره شمالي اجازه نداد ناكاتا در اين ديدار شركت كند. اما به نظر مي رسد مكاتبات فدراسيون فوتبال ژاپن بتواند رضايت باشگاه فيورنتينا را براي حضور ناكاتا در ايران به دست آورد.

ايوانف وزنه برداري آمد
ايرنا :«يوردان گئورگي ايوانف» سرمربي بلغاري تيم ملي وزنه برداري ايران بامداد ديروز وارد تهران شد.ايوانف كه پيش از اين نيز رهبري تيم ملي وزنه برداري كشورمان را برعهده داشته است، به مدت ۴ سال هدايت ملي پوشان ايراني را در پيكارهاي مختلف برعهده خواهد داشت.
اين مربي بلغاري را يك دستيار، پزشك و ماساژور همراهي مي كنند.دست اندركاران فدراسيون وزنه برداري بامداد ديروز با حضور در فرودگاه مهرآباد از ايوانف و ديگر اعضاي كادر فني تيم ملي وزنه برداري استقبال كردند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |