شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۸ - Mar 12, 2005
نخستين گام براي بين المللي شدن بورس تهران برداشته شد
آغاز همكاري مشترك بورس هاي تهران و استانبول
002358.jpg
گروه بورس: نشست مشترك كارگزاران بورس هاي اوراق بهادار تهران و استانبول طي روزهاي پنج شنبه و جمعه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين نشست كه با حضور دبير كل بورس تهران، سفير تركيه در تهران، نايب رئيس و رئيس فدراسيون كارگزاران بورس استانبول و همچنين جمعي از كارگزاران فعال در بورس هاي اوراق بهادار تهران و استانبول برگزار شد، دو طرف نسبت به ادامه همكاري هاي مشترك و انتقال تجربيات ابراز اميدواري كردند.
حسين عبده تبريزي دبيركل بورس تهران در مراسم گشايش اين نشست دوروزه گفت: بورس هاي تهران و استانبول از بسياري جهات نظير ارزش بازار به يكديگر شبيه هستند البته با اين تفاوت كه گردش سهام در بورس استانبول بسيار سريع تر از بورس تهران اتفاق مي افتد.
وي با اشاره به روند ادغام بازارهاي سهام در سطح جهان به ويژه اروپا افزود: با توجه به نزديك بودن زمان بازگشايي دو بازار سهام در تهران و استانبول همكاري مشترك نظير عرضه سهام شركت هاي ايراني و ترك در بورس هاي تهران و استانبول مي تواند مد نظر دو طرف قرار گيرد.
دكتر عبده گفت: قوانين مربوط به سرمايه گذاري خارجي در بورس تهران و آيين نامه هاي ناظر بر آن در حال نهايي شدن است و از اين نظر طرف ايراني از همكاري هاي دوجانبه استقبال مي كند.
وي سپس خطاب به كارگزاران بورس تهران افزود: در اين نشست كارگزاران ايراني مي توانند گام هاي اوليه را براي آغاز همكاري هاي مشترك با همكاران تركيه اي خود بردارند.كارگزاران بورس تهران از طريق شريك شدن با كارگزاران خارجي از امكاني تازه براي توسعه فعاليت ها برخوردار مي شوند.
دبيركل بورس تهران ادامه داد: در اين جهت مي تواند فروش بخشي از سهام شركت هاي كارگزاري ايراني به كارگزاران ترك مدنظر قرار گيرد، سازمان بورس نيز منعي براي چنين اقدامي نمي بيند.
دكتر عبده گفت: به اين ترتيب كارگزاران بورس تهران مي توانند ضمن توسعه فعاليت هاي خود از تجربه همكاران ترك در جذب سرمايه كارگران شاغل تركيه در اروپا و به ويژه آلمان سود جسته و سرمايه ايرانيان خارج از كشور را به شكل بهتري به سمت بورس تهران هدايت كنند.
در ادامه اين نشست سفير تركيه در تهران ضمن ارائه چشم اندازي از اقتصاد اين كشور گفت: تركيه پس از آلمان و ايتاليا سومين شريك تجاري ايران است.
وي با اشاره به مشتركات تاريخي دو كشور افزود: بورس هاي تهران و استانبول در سطح فدراسيون بين المللي بورس ها و فدراسيون بورس هاي اروپايي و آسيايي همكاري مناسبي داشته اند كه اين همكاري ها مي تواند در چارچوب بازارهاي سهام كشورهاي اسلامي ادامه يابد.
وي در پايان از برگزاري اجلاس آينده فدراسيون بورس هاي اروپايي و آسيايي در ايران حمايت كرد.
سپس حسين اركان نايب رئيس بورس استانبول و سزنر رئيس فدراسيون كارگزاران بورس استانبول ضمن تشريح عملكرد بورس اوراق بهادار در تركيه به پرسش هاي كارگزاران فعال در بورس تهران پاسخ دادند.

گسترش تالارهاي فلزات به سراسر ايران
ايسنا: راه اندازي بورس فلزات در كشور يك تصميم و موهبت بزرگ بود و فعاليت آن موجب شد كه بخش توليد از بند اسارت رها شود.
مسعود ابكاء مديرعامل كارخانه ذوب آهن اصفهان در مراسم گشايش اولين تالار قيمت معاملات بورس فلزات در استان اصفهان افزود: طي دو سال گذشته كه بورس فلزات در كشور راه اندازي شده، به طور مستقيم و غيرمستقيم براي بخش صنعت و اقتصاد ملي نتايج و پيامدهاي مثبت و بزرگي را به دنبال داشته است.
وي گفت: تا قبل از فعاليت بورس فلزات، برنامه ريزي براي توليد و فروش كارخانه هاي فولاد، آلومينيوم و مس در بيرون از آنها صورت مي گرفت و به عنوان مثال مديران كارخانه ذوب آهن اصفهان نقشي در اين خصوص نداشتند.
سيدعلي اكبر هاشميان دبيركل بورس فلزات تهران نيز گفت: راه اندازي تالار قيمت  معاملات بورس در اصفهان، اولين قدم است و با رفع موانع يقينا تالار و تابلوهاي قيمت بورس را در سراسر كشور توسعه خواهيم داد.
وي عملكرد ۱۸ ماهه بورس فلزات را در مجموع مثبت و خوب ارزيابي كرد و گفت: هر چند تاكنون يك چهارم از پتانسيل ۲۰ هزار ميليارد توماني بازار فلزات كشور از سوي بورس جذب شده است ولي اميدواريم با قدم هاي بعدي بتوانيم بخش بيشتري از اين بازار را جذب كنيم.
هاشميان يكي از معضلات جدي حضور بخش خصوصي و بورس فلزات را ابهام در مورد ميزان ماليات معاملات دانست و گفت: با توجه به ارجاع اين مسئله به معاونت حقوقي رياست جمهوري و تفسير مجلس در مورد يكسان بودن قوانين بررسي كالا و بورس اوراق بهادار، اميدواريم هر چه زودتر اين ابهام بر طرف شود و ميزان ماليات معاملات در بورس فلزات همانند بورس سهام معادل نيم درصد تعيين شود.
وي گفت: يكي از موانع راه اندازي تالار معاملات بورس كالا در استان ها، مشكلات فني و مخابراتي است، زيرا بورس كالا متكي بر سيستم حراج حضوري است و به دليل مشكل مخابراتي، تاخير در ارسال اطلاعات از تالار مركزي به تالارهاي ديگر وجود دارد و اين تاخير موجب ضايع شدن حقوق كساني مي شود كه در نقاط دورتر از تالار مركزي معامله مي كنند و نمي توانند به موقع وارد رقابت شوند و سفارش خود را وارد كنند، البته يك تيم فني مشغول بررسي راه هاي حل اين مشكل است كه اميدواريم در سال آينده برطرف شود.

اطلاعات ۲۱ شركت بورس شفاف شد
002361.jpg
گروه بورس: ۲۱ شركت بورسي  در پايان زمستان امسال و در آستانه برگزاري مجامع، اطلاعات مربوط به پيش بيني درآمد هر سهم خود را شفاف كردند.
به گزارش خبرنگار ما آذريت، پلي اكريل و جابربن حيان در دي ماه امسال به ترتيب درآمد هر سهم خود را يك هزار و ۶۱۱ ريال، ۲۲۸ ريال و يك هزار و ۳۲۰ ريال پيش بيني كردند.
همچنين شركت هاي آرتاويل تاير، داروسازي تهران شيمي، فرآورده هاي نسوز پارس، سيمان ايلام، سرمايه گذاري البرز، نفت پارس، تكنوتار و ماشين آلات تراكتورسازي در گزارش هاي جداگانه اي پيش بيني كردند كه امسال به ازاي هر سهم به ترتيب ۹۸۸ ريال، يك هزار و ۴۰۴ ريال، ۱۸۹ ريال، ۷۰۶ ريال، ۴۹۹ ريال، ۳ هزار و ۵۷۹ ريال، ۱۷۳ ريال و ۴۹۱ ريال سود كنار مي گذارند.
بر اساس اين گزارش پيش بيني درآمد هر سهم پارس قوطي ۲۰۸ ريال، تأمين ماسه ريخته گري يك هزار و ۳۵۰ ريال و صنايع كاشي و سراميك الوند ۵۶۸ ريال اعلام شد.
در ادامه اين گزارش آمده است: در اسفند ماه جاري نيز داروسازي رازي، پلاسكوكار سايپا، پارس دارو، خوراك دام پارس و نيز ۳ شركت پيچك، كمك فنر ايندامين و محورسازان ايران خودرو طي گزارش مشابهي به سازمان بورس درآمد خالص هر سهم خود را به ترتيب ۷۴۶ ريال، ۱۷۳ ريال، يك هزار و ۱۰۱ ريال، يك هزار و ۱۴۰ ريال، ۱۵۵ ريال، ۶۲۳ ريال و ۹۷۲ ريال پيش بيني كردند.

۶ ميليون سهم دولتي خصوصي شد
گروه بورس: هفته گذشته در بورس تهران ۶ ميليون سهم دولتي در بورس تهران به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش خبرنگار ما ارزش كل واگذاري هاي صورت گرفته در طول هفته قبل به ۱۰ ميليارد ريال رسيد.
در اين هفته بخشي از سهام ۱۰ شركت در تالارهاي مبادلات بورس اوراق بهادار عرضه شد.
به اين ترتيب سازمان توسعه و نوسازي  معادن سهام سيمان هرمزگان، سازمان خصوصي سازي سهام شركت هاي كنتورسازي، پمپ پارس، قند شيرين خراسان، صنايع فلز ايران، ايتالران و جام جهان نما را به فروش رساند.
سازمان گسترش هم نسبت به عرضه سهام هپكو، موتورسازان و آذراب اقدام كرد. ساتكاب نيز بخش ديگري از سهام دو شركت كنتورسازي و پمپ سازي را فروخت.

ارزش معاملات هفتگي۱۱۸ درصد افزايش يافت
گروه بورس: ارزش معاملات سهام در بورس تهران در هفته گذشته ۱۱۸ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما در اين هفته ۱۹ هزار نفر در ۳۰ هزار نوبت براي ۴۱۱ ميليون سهم در بورس تهران دستور خريد صادر كردند.
اين ميزان دادوستد صورت گرفته از نظر تعداد سهام مبادله شده ۶/۳۴ درصد نسبت به دو هفته قبل رشد نشان مي دهد اما به لحاظ تعداد خريداران حاكي از افتي ۲۶ درصدي است.
اين گزارش حاكي است: در مجموع طي هفته گذشته سرمايه گذاران در بورس تهران ۳ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال از نقدينگي خود را براي خريد سهام شركت هاي حاضر در تالار مبادلات پرداخت كردند.
بر اين اساس در حالي كه در تالار فرعي تعداد سهام مبادله شده و ارزش معاملات سهام به ترتيب ۱۵۸ درصد و ۲۱۰ درصد رشد نشان مي داد در تالار اصلي تعداد سهام مبادله شده ۵/۱ درصد كاهش يافت، اما با اين حال ارزش كل معاملات در تالار اصلي نيز از رشدي ۱۰۶ درصدي برخوردار شد.

در مراسمي با حضور مسئولان بلندپايه اقتصادي
برترين هاي بازار سرمايه ايران فردا معرفي مي شوند
گروه بورس: فردا براي دومين سال پياپي در تاريخ بورس اوراق بهادار تهران، برترين هاي اين بازار معرفي مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما برترين شركت پذيرفته شده در بورس، برترين كارگزار بورس و برترين اثر پژوهشي برخي از اين انتخابهاست. براي همين منظور كميته هاي متعددي فعاليت خود را در بورس براي گزينش بهترين ها آغاز كرده كه بعدازظهر يكشنبه، در مراسمي با حضور مسئولان بلند پايه اقتصادي كشوربرترين هاي بازار سرمايه ايران در هر يك از رشته ها معرفي خواهند شد.در حال حاضر، كانديداهاي نهايي انتخاب شده اند و بعدازظهر شنبه به اطلاع عموم رسانده مي شود.
برترين شركت پذيرفته شده در بورس
كميته كارشناسي مسئول گزينش برترين شركت پذيرفته شده در بورس كار خود را در شرف اتمام دارد. اين كميته عمدتاً از منظر حقوق سهام داران و شفافيت عملكرد شركت به گزينش شركتها مبادرت ورزيده است. ۱۰ كانديداي عنوان برترين شركت مشخص شده اند و اين كميته مشغول بررسي كارشناسي براي تعيين شركتي است كه موفق به دريافت عنوان برترين شركت بورسي در سال ۱۳۸۳ خواهد شد. معيارهاي گزينش شركت برتر بورس عبارتند از: نسبت سهام شناور آزاد، نسبت مطلوب گردش سهام، شفافيت عمليات و اطلاع رساني مناسب، وضع مطلوب صورتهاي مالي از ديدگاه حسابرسي و رعايت حقوق سهام داران جزء.
برترين كارگزار بورس
ديگر محور مهم مراسم امسال انتخاب برترين شركت كارگزاري فعال در بورس اوراق بهادار تهران است. معيارهاي انتخاب شركت كارگزاري برتر عبارتند از: مشتري مداري و رعايت حقوق سهام داران و به ويژه سهام داران جزء، سرمايه، حجم عمليات، برنامه هاي توسعه و گسترش دامنه فعاليت، اطلاع رساني و شفافيت عمليات، اظهارنظر حسابرس و گزارش هاي مالي.كانديداهاي نهايي اين بخش مشخص شده اند و در روز مراسم برترين كارگزار بورس در سال ۱۳۸۳ به اطلاع رسانه هاي عمومي رسانده مي شود.
برترين اثر پژوهشي در زمينه بازار سرمايه
معيارهاي انتخاب پايان نامه برتر، بديع بودن موضوع تحقيق، رعايت موازين پژوهشي در انجام كار، كاربردي بودن نتايج تحقيق و مانند آن است. كميته انتخاب پژوهش برتر سه پايان نامه برتر در زمينه بازار سرمايه را برگزيده است و بعدازظهر شنبه اسامي اين كانديداها به اطلاع  رسانه ها و عموم مردم مي رسد.
از ديگر برنامه هاي مراسم پاياني امسال انتخاب همكاران نمونه سازمان كارگزاران بورس اوراق بهادار تهران است. در اين زمينه نيز كميته انتخاب خود را نهايي كرده و در روز برگزاري مراسم اين موضوع به اطلاع عموم مي رسد.

روند افت شاخص ها ادامه يافت
گروه بورس: شاخص هاي اصلي بورس تهران در پايان هفته گذشته همچنان روندي منفي را بر جاي گذاشتند.
به گزارش خبرنگار ما در پايان معاملات هفته گذشته بورس تهران شاخص كل قيمت سهام با ۲۶۸ واحد افت به سطوح پائين تر از ۱۲ هزار و ۱۰۰ واحد رسيد.
در تالار اصلي شاخص عملكرد بازار ۲۹۵ واحد كاهش يافت و در تالار فرعي سهامداران شاهد افت ۱۳۴ واحدي شاخص بودند.
در اين هفته شاخص هاي عملكرد دو گروه سهام سرمايه گذاري و صنعتي پابه پاي هم پايين آمدند؛ به طوري كه شاخص مالي ۵۲۴ واحد افت نشان داد و شاخص صنعت ۲۱۱ پله پايين تر آمد. به اين ترتيب شاخص  مالي در پايان هفته روي مرز ۳۴ هزار واحد و شاخص صنعت در مرز ۹ هزار واحد ايستاد.در هفته گذشته شاخص قيمت و بازده نقدي هم كه نشان دهنده متوسط بازده بازار است با ۶۷۳ واحد افت مواجه شد. از سوي ديگر، شاخص عملكرد ۵۰ شركت فعال تر نيز ۲۴۲ واحد كاهش يافت.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |