شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۸ - Mar 12, 2005
افتتاح بزرگترين نمايشگاه ITجهان
002337.jpg
گرهارد شرودر صدراعظم آلمان، در حال استفاده از يك دوربين ديجيتال در نمايشگاه CeBIT ۲۰۰۵ است. شركت هاي IT سراسر دنيا در نمايشگاه CeBIT كه هر ساله در شهر هانوفر آلمان برپا مي شود، آخرين دستاوردهاي تلفن، كامپيوترها و وسايل الكترونيكي را ارايه مي دهند.
گروه انفورماتيك: سبيت، بزرگترين نمايشگاه فناوري پيشرفته جهان، براي معرفي تازه ترين دستگاه هاي ارتباطي و مخابراتي با حضور گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان، در شهر هانوفر افتتاح شد.
به گزارش بي بي سي،  تلفن هاي همراه نسل سوم، خانه هاي ديجيتالي و اينترنت پرسرعت از ويژگي هاي اصلي نمايشگاه امسال است. بيش از۶ هزار شركت، تازه ترين نوآوري هاي خود را در بيستمين نمايشگاه سبيت در معرض ديد عموم قرار داده اند و انتظار مي رود نيم ميليون نفر از اين نمايشگاه ديدار كنند.
صنعت اطلاعات و ارتباطات به موتور رشد مهمي براي اقتصاد آلمان و جهان تبديل شده است. شرودر اعلام كرد آلمان براي احياي رشد اقتصادي به بخش فناوري پيشرفته اتكا كرده است.بن وود، تحليلگر شركت آلماني گارتنر، اعلام كرد كه گوشي هاي دوربين دار احتمالاَ به صحنه قابل توجه رقابت شركتها در اين نمايشگاه تبديل مي شود.او به بي بي سي گفت: «اين يك واقعيت كاملاَ شناخته شده است كه دوربين بخش جدايي ناپذير گوشي هاي موبايل شده و اكنون رقابت بر سر تقويت وضوح تصوير است. در اين نمايشگاه تا حدودي بحث درباره اين خواهد بود كه كدام شركت دوربين بهتري عرضه كرده است.»همچنين تاكيد خاصي بر موبايلهاي داراي قابليت پخش موسيقي وجود دارد.
برخي تحليلگران معتقدند نشانه هايي مبني بر كاهش علاقه شركت ها براي حضور در سبيت ديده مي شود.
وود به بي بي سي گفت: «يكي از جالبترين مسايل اين است كه نمايشگاه سبيت در حال افول است. بسياري از بازيگران بزرگ عقب نشسته اند و مي گويند كه شركت فعال در اين همه نمايشگاه بيهوده است. اين مي تواند آخرين سال بزرگ سبيت باشد.»
سبيت همچنين مي تواند جايگاهي براي معرفي فناوري دسترسي به داونلود پرسرعت (HSDPA) باشد كه گفته مي شود با موبايلهاي نسل سوم به رقابت خواهد پرداخت.
علاوه بر اين، اينترنت پرسرعت كماكان از جاذبه هاي بزرگ سبيت خواهد بود و تاكيد شركتها در نمايشگاه امسال حول تلفن اينترنتي مي شود. گفته مي شود تي-آنلاين، بزرگترين ارايه دهنده خدمات اينترنت در آلمان، نرم افزاري را براي تماسهاي ارزان اينترنتي معرفي خواهد كرد تا با شركت مادرش، دويچ تلكوم، به رقابت بپردازد. سازماندهندگان سبيت همچنين در يكي از سالنهاي آن، يك خانه ديجيتالي شامل ۲۷ ساختمان آشيانه مانند درست كرده اند تا نسل آينده خانه را به نمايش بگذارند.
گابريل دوريس از سازماندهندگان سبيت مي گويد: «اين خانه ديجيتالي كه از موضوعات جالب توجه نمايشگاه خواهد بود، كاملاَ الكترونيكي و مملو از تجهيزاتي است كه براي سرگرمي خانگي بكار گرفته خواهد شد.»
سبيت امسال تا ۱۶ مارس در شهر شمالي هانوفر ادامه خواهد يافت.

كشف محقق ايراني در انتقال داده ه
ابا استفاده از برق فشار قوي
ايرنا: يك محقق ايراني موفق شده است مشكل انتقال داده هاي اينترنتي با استفاده از برق فشار قوي را حل كند.
چند شركت اروپايي و آمريكايي سرگرم انجام آزمايشهايي هستند كه بر اساس آنها مي توان سيستمهاي پر قدرت اينترنت موسوم به اينترنت با باند عريض را به صورت علايم الكتريكي با تواتر بسيار زياد، از طريق خطوط برق فشار قوي كه در همه شهرها و روستا موجود است انتقال داد.
به نوشته ماهنامه علمي ساينتيفيك آمريكن يك گروه از محققان در دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا به سرپرستي يك مهندس ايراني به نام محسن كاوه راد در كنفرانس مخابرات و شبكه هاي تجاري كه موسسه مهندسان برق و الكترونيك در آمريكا برگزار كرده اند اعلام كردند كه توانسته اند راهي براي حل اين مساله پيدا كنند.
كاوه راد و همكارانش با استفاده از شبيه سازي رايانه اي به بررسي اين نكته پرداختند كه اگر با استفاده از ترانسفورماتورها و وسايل ديگر، خطوط الكتريكي را سنكرونيزه كنند چه تاثيري در انتقال علايم اينترنتي خواهد شد.

استانداردسازي طراحي بازي  هاي
كامپيوتري توسط مايكروسافت
شركت مايكروسافت ابزارهاي طراحي جديدي را منتشر كرد كه توليد بازي براي نسل آينده كنسول  هاي بازي ويدئويي را تسهيل مي  كند. به گزارش ايلنا، XNA STUDIO يكي از اولين محصولات عمده  اي است كه مايكروسافت با هدف استانداردسازي طراحي بازي  هايي در سطح سيستم  هاي مختلف عرضه كرده است. طراحان بازي  هاي كامپيوترهاي از ابزارهاي XNA يكساني براي طراحي بازي  هاي مخصوص PC هاي ويندوز، كنسول فعلي XBOX و گونه هاي جديدتر آن كه در آينده عرضه خواهد شد، استفاده مي  كنند.

رصد خانه
تشخيص جرم ستارگان به هنگام تولد
گروه دانش: بررسي اطلاعات دريافتي از تلسكوپ فضايي هابل نشان مي دهد جرم ستارگان به هنگام تولد نمي تواند از۱۵۰ برابر جرم خورشيد فراتر رود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ، ستاره شناسان با استفاده از تلسكوپ فضايي هابل خوشه كمان را كه متراكمترين خوشه ستارگان در كهكشان راه شيري است و در فاصله ۲۵ هزار سال نوري از زمين در مركز كهكشان واقع شده است مطالعه كردند.
اين خوشه كه ۲ تا۲‎/۵ ميليون سال سن دارد از نظر استانداردهاي كهكشاني جوان محسوب مي شود و مجموعه اي است غني از برخي از عظيم ترين ستارگان در كهكشان راه شيري .

كشف مولكول عامل گسترش سرطان
دانشمندان اسپانيايي مولكولي را كشف كرده اند كه موجب سهولت تكثيرسلول هاي سرطاني مي شود. به گزارشIRIB، پزشكان بيمارستان لاپاز مادريد اعلام كردند مولكول كشف شده مسئول تكثير سلولي بدون كنترل است و موجب تشكيل تومورهاي سرطاني مي شود. با اين حال به گفته پژوهشگران مولكول كشف شده تنها مولكولي نيست كه در تكثير سلول هاي سرطاني نقش دارد، اما كشف آن مي تواند راه را براي مبارزه بهتر با سرطان هموار كند.

نرم افزار
ناول نسخه جديد لينوكس عرضه مي كند
گروه انفورماتيك: ناول نسخه جديدي از لينوكس SUSE Professional خود را منتشر كرده است. نسخه ۹‎/۳ اين نرم افزار شامل نسخه ۲‎/۶۱۱ هسته اصلي لينوكس، نسخه ۲‎/۰ مجموعه OpenOffice و مرورگر فايرفاكس ۱‎/۰ است.
به گزارش system group، اين نرم افزار كه انتظار مي رفته است از اواسط آوريل به صورت آنلاين قابل دسترس باشد، شامل چيزي در حدود هزار برنامه كاربردي منبع آزاد بوده كه هدف آن بيشتر بر روي كاربران فني در كسب و كارها و بازارهاي خانگي متمركز است. اين نرم افزار همچنين شامل برنامه هاي و مرور اوليه تكنولوژي هاي سرور مبتني بر لينوكس آينده است كه داراي محيط مجازي سازي Xen و موتور جست وجوي پيشرفته تري خواهد بود.
علاوه بر جديدترين نسخه نرم افزار دسك تاپ و مرورگرها، نسخه ۹‎/۳همچنين داراي محيط هاي دسك تاپ KDE ۳‎/۴ و Gnome ۲‎/،۱۰ پشتيباني بهبود يافته Wi-Fi براي ابزارهاي بلوتوث، تعدادي از ابزارهاي توليد نظير Mono ۱‎/،۱۴ Eclipse ۳‎/۰‎/۱ و KDevelop ۳‎/۲ و نيز ديوار آتش يكپارچه، مسدودكننده هرزنامه و اسكنر ويروس است.
اين محصول مي تواند براي سيستم هاي دسك تاپ و نيز سرور پيكربندي شود. نسخه۹‎/۳ شامل تعدادي از برنامه هاي گرافيكي و برنامه هاي كاربردي چند محيطي نظير F-Spot، GIMP ۲.۲ و نرم افزار گرافيكي Inkscape است.اين نسخه جديد ۶۴ بيتي با پردازنده هاي ۳۲ بيتي استاندارد، تكنولوژي ۶۴ بيتي حافظه توسعه يافته اينتل و پردازنده هاي Athlon ۶۴ شركت Advanced Micro Devices كار مي كند.

پاك شدن ايميل هزاران كاربر
گروه انفورماتيك: يك شركت امنيت ايميل، به صورت اتفاقي و ناخواسته، ايميل هاي هزاران نفر از مشتريان خود را پاك كرده است. GFI، يكي از شركاي معتبر مايكروسافت كه با ارسال اطلاعات به روز رساني اشتباه و نادرست، باعث از بين رفتن ايميل هاي مشتريان خود شده است.
بر طبق اظهارات GFI، علت مشكل به وجود آمده، ايجاد تغييري در تكنولوژي BitDefender، يكي از محصولاتي كه GFI براي بررسي و اسكن ايميل ها از آن استفاده مي كند، بوده است.به گزارش SGNEC، هنگامي كه مكانيزم به روز رساني GFI در حال تلاش براي نصب برنامه هاي روزآمدساز بر روي شبكه هاي مشتري بوده، اين سرويس شروع به پاك كردن تمامي ايميل ها كرده است.

آن لاين
آزمايش سريع خون با تلفن همراه امكان پذير شد
ايرنا: ژاپني ها نوعي كيت ساخته اند كه به وسيله آن مي توان اطلاعات مربوط به خون گرفته شده از بدن را براي آزمايش از طريق نامه الكترونيكي توسط تلفن همراه به آزمايشگاه فرستاد و در ۱۵ دقيقه، از نتيجه آزمايش آگاه شد. در اين روش جديد يك قطره خون از نوك انگشت فرد گرفته شده و بر روي شيارهاي صفحه ويژه اين كيت كه جي دوت نام دارد، قرار مي گيرد. خون قرار گرفته در اين صفحه با سه گونه داروي متفاوت تركيب شده و سپس به وسيله نور، شفافيت آنها شناسايي شده و اطلاعات آن در حافظه ثبت مي شود.
اگر به وسيله تلفن همراه اين اطلاعات به بنياد پيشبرد فناوري شناسايي بيماري، فرستاده شود در مدت ۱۵ دقيقه ميزان كلسترول، چربي و قند خون اندازه گيري شده و نتيجه آن دوباره با نامه الكترونيكي به فرد اعلام مي شود.
ضرب الاجل براي شركت هاي PAP
ايسنا: مديرعامل شركت ارتباطات داده ها اعلام كرد ضمانت نامه شركت هاي خدمات اينترنت پرسرعت كه تا پايان سال فعاليت خود را آغاز نكنند، ضبط خواهد شد.
رشيدي افزود: ۱۱ شركت PAP بيش از ۱۰۰ هزار پورت خود را براي ارائه سرويس اينترنت پرسرعت به مردم آماده كردند و فعاليت ۵ شركت در اين زمينه بسيار خوب است ، همچنين ضمانت نامه شركت هاي ندايي كه تا آخر سال فعال نشوند ضبط مي شود در نتيجه عمده آنها كار خود را آغاز خواهند كرد.
او ادامه داد: همچنين تجهيزات شبكه فيبرنوري تا اواسط خرداد ماه تكميل مي شود كه اگر زير ساخت ارتباطي كشور كامل شود انقلابي در ارتباطات كشور رخ خواهد داد و مي توانيم هر پهناي باندي را به هر نقطه كشور برسانيم.

آف لاين
ساخت دستگاه جديد شتاب دهنده ذرات
گروه دانش:يك دستگاه جديد شتاب دهنده ذرات تشكيل دهنده اتم در نزديكي مرز سوئيس در مركز تحقيقاتي سرن احداث مي شود.
به گزارش INN،اين دستگاه جديد كه شامل يك تونل زيرزميني دايره وار به طول 27 كيلومتر و يك دستگاه مغناطيس عظيم است، قوي ترين دستگاه شتاب دهنده ذرات در جهان خواهد بود. اين دستگاه با مغناطيس قوي خود ذرات پروتون را تا حدود سرعت نور شتاب مي دهد و سپس آنها را به هم مي كوبد.
فناوري جديدي لاغري
ايرنا: پيشرفتهايي كه در زمينه ژنوميك (شناخت ژنها) و پروتوميك (شناخت پروتيين ها) بدست آمده است زمينه ساز رشد رشته تازه اي به نام متابونيك شده است كه امكان ميدهد با شناسايي دقيق نحوه سوخت و ساز در بدن هر فرد مناسبترين رژيم غذايي و ورزشي براي لاغري او توصيه شود.
فناوري متابونيك كه با استفاده از فناوريهاي زيستي ديگر نحوه سوخت و ساز (متابوليسم ) هر شخص را اندازه گيري و مشخص مي كند اين امكان را بوجود ميآورد كه نه تنها با عوارضي كه ناشي از شيوه هاي زيست نامناسب است مقابله كرد بلكه در عين حال با پيش بيني شرايطي كه تداوم يك موقعيت يا شيوه زندگي خاص براي شخص بوجود خواهد آورد، از بروز عوارض بيشتر در وي جلوگيري نمود.

رتبه بندي برترين سازندگان نرم افزاري جهان
موج: پنج سازنده برتر نرم افزارهاي اطلاعاتي در طبقه بندي مركز تحقيقات صنعتي IDC قرار گرفتند.
مركز تحقيقات صنعتي IDCاعلام كرد در سال ۲۰۰۴ ،شركت Oracleسهمي برابر ۳/۴۱ درصد در بازار هاي صنعتي را در سال ۲۰۰۴ از آن خود كرد كه ۵/۱۴ درصد نسبت به سال ۲۰۰۳پيشرفت داشته است و مقام اول را در اين رده بندي ازآن خود كرد.شركت IBM در مقام دوم اين طبقه بندي ۳۰.۶ درصد ازسهم بازار را در اختيار گرفت وسهم آن در سال ۲۰۰۴ هشت درصد نسبت به سال ۲۰۰۳ افزايش داشت.مايكروسافت بزرگترين شركت نرم افزاري جهان، با ۲۲ درصد افزايش رشد در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال قبل از آن، ۱۳.۴ درصد از سهم بازار را دردست گرفت و در مقام سوم قرار گرفت.

سخت افزار
فناوري مجازي سازي AMD
گروه انفورماتيك: فناوري PACIFICA از نظر عملكرد مشابه چيزي است كه فناوري مجازي سازي اينتل ناميده مي  شود.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، شركتAMD اعلام كرد: تا پايان ماه جاري ميلادي جزييات مربوط به فناوري جديد خود را با نام PACIFICA منتشر مي  كند.
اين فناوري كه نوعي ابزار مجازي سازي است به شركت  هاي نرم افزاري كمك مي  كند در فعاليت  هاي خود مشخصه جديدي را به كار بگيرند كه امكان استفاده همزمان از چند سيستم عامل در يك كامپيوتر را بهتر فراهم مي  كند. اين فناوري قرار است در پردازشگرهايي كه در سال ۲۰۰۶ عرضه خواهد شد به كار گرفته شود.
البته شركت اينتل محصول رقيب PACIFICA را با نام VADERPOOL طراحي كرده كه قرار است در سال جاري در تراشه  هاي اينتل به كار گرفته شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |