شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۸ - Mar 12, 2005
با توافق اوليه بر سر پستهاي دولتي و وضعيت كركوك شكل گرفت
ائتلاف شيعيان و كردهاي عراق براي تشكيل دولت
براساس اين توافق جلال طالباني رئيس جمهور
و ابراهيم جعفري نخست وزير مي شود
گروه سياسي خارجي: ائتلاف يكپارچه شيعيان عراق و فراكسيون كردهاي اين كشور با توافق بر سر موضوعات متعدد به آستانه ائتلاف براي انتخابات رسيدند.
به گزارش شبكه الجزيره فؤاد معصوم عضو دفتر سياسي اتحاديه ميهني كردستان گفت: دو طرف طي مذاكراتي توافق كردند تا بند مربوط به مسئله كركوك در قانون اداره موقت عراق، اجرا شود.
عدنان علي يكي از دستياران ابراهيم جعفري نيز گفت: دو طرف بر سر نخست وزيري ابراهيم جعفري و تصدي پست رياست جمهوري از سوي جلال طالباني و نيز واگذاري يكي ديگر از مناصب حاكميت به كردها به توافق رسيدند. در اين مذاكرات همچنين توافق شد دولت جديد عراق توزيع درآمدهاي نفتي شهر كركوك و ديگر شهرهاي عراق را به طور مساوي و برابر بين تمامي استانهاي كشور بر عهده داشته باشد.
اين در حالي است كه فؤاد معصوم رئيس شوراي ملي موقت عراق ديروز اعلام كرد كه از اعضاي مجمع ملي عراق براي شركت در جلسه افتتاحيه مجمع مذكور در روز چهارشنبه دعوت به عمل خواهد آمد.
۱۴۷ كشته و زخمي در عمليات انتحاري موصل
پزشكان محلي موصل آمار قربانيان عمليات انتحاري در شهر موصل را ۴۷ كشته و ۱۰۰ زخمي اعلام كردند.
اين عمليات انتحاري روز پنجشنبه در منطقه التميمي در شرق موصل و زمان تشييع پيكر هشام سيد محمود العراجي، يكي از مسئولان وابسته به جناح مقتدي صدر به وقوع پيوست.
از سوي ديگر، گروه الجهاد در سرزمين دو رودخانه اي وابسته به شبكه القاعده با صدور بيانيه اي بر روي سايت اينترنتي اش ترور سرهنگ دوم سازمان اطلاعات عراق را بر عهده گرفت.
در همين حال، خبرگزاري رويتر گزارش داد كه مرداني مسلح سوار بر چند خودرو به كاروان حامل رئيس پاسگاه پليس در مركز بغداد حمله كردند و وي و چهار تن از محافظانش را كشتند. همزمان پليس بغداد از كشف ۴۱ جسد در دو منطقه سني نشين عراق خبر داد.
در همين حال دولت موقت عراق ديروز اعلام كرد نيروهاي امنيتي عراق طي دو هفته گذشته ۱۰ تن از دستياران ارشد ابومصعب الزرقاوي از جمله راننده شخصي وي را دستگير كرده اند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از بغداد در اين بيانيه آمده است ابوقتيبه محافظ شخصي و ابواسامه راننده شخصي ابومصعب الزرقاوي جزو افراد دستگير شده هستند.
حزب الله عراق خواستار تشكيل منطقه خودمختار شيعيان شد
عبدالكريم المحمداوي رهبر حزب الله عراق و نماينده مجمع ملي عراق خواستار آن شد تا همانند منطقه خودمختار كردها در شمال اين كشور منطقه خودمختار شيعيان نيز در جنوب عراق تشكيل شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ناصريه المحمداوي كه نامش در فهرست اكثريت شيعه در انتخابات عمومي عراق قرار داشت، اعلام كرد بايد تشكيل چنين منطقه اي در قانون اساسي آينده به رسميت شناخته شود.
هشدار كوفي عنان به مقامهاي آمريكا و عراق
كوفي عنان گفت: سطح خشونت ها در عراق در حال بازگشت به وضعيت پيش از برگزاري انتخابات در اين كشور است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، دبير كل سازمان ملل، همچنين به مقامات عراقي و ارتش آمريكا هشدار داد كه مراقب آن باشند تا به خاطر مقابله با گروه هاي شبه نظامي، آزادي هاي مدني مردم عراق را نقض نكنند.
كودك ۱۱ ساله در زندان ابوغريب
فرمانده سابق زندان ابوغريب از حضور يك پسر بچه ۱۱ ساله در ميان زندانيان اين زندان خبر داد. به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، ژنرال كارپينسكي فرمانده سابق زندان ابوغريب كه خطاب به يك گروه تحقيقي در خصوص بدرفتاري با زندانيان ابوغريب سخن مي گفت، از ارايه جزيياتي در خصوص آن چه كه در قبال اين پسر بچه روي داده است و نيز اين كه چرا وي زنداني شده است، خودداري كرد.

واكنش آمريكا، اروپا و روسيه به
اظهارات كوفي عنان درباره حزب الله
002379.jpg
خبرگزاري فارس: پارلمان اروپا با صدور قطعنامه اي، حزب الله لبنان را يك سازمان تروريستي خواند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، پارلمان اروپا در نشست خود در استراسبورگ فرانسه از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا خواست اقداماتي را در برابر اين حزب براي جلوگيري از آنچه كه از آن به عنوان فعاليت هاي تروريستي اين حزب خوانده، اتخاذ كنند.
اين بيانيه، سه روز پس از آن منتشر شد كه كوفي عنان دبيركل سازمان ملل از جامعه جهاني خواست حزب الله لبنان را به رسميت بشناسد.
در همين حال كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا گفت: ديدگاه آمريكا در مورد حزب الله لبنان به عنوان يك سازمان تروريستي هيچ تغييري نكرده است.
به گزارش روزنامه اماراتي البيان، رايس در مكزيكوسيتي به خبرنگاران گفت: در ديدگاه آمريكا در قبال حزب الله لبنان هيچ تغييري حاصل نشده است.
از سوي ديگر «اسكات مك للان» سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به گزارش روزنامه نيويورك تايمز مبني بر تغيير موضع واشنگتن در برابر حزب الله اظهار داشت: ديدگاه ما در برابر حزب الله هيچ تغييري نكرده است. از سوي ديگر نيويورك تايمز نوشت: جنبش حزب الله لبنان كه باعث خروج كامل اسرائيل از لبنان شد، بزرگ ترين دغدغه اسرائيل محسوب مي شود.اين روزنامه در شماره ديروز خود نوشت: در حال حاضر حزب الله بزرگ ترين دغدغه اسرائيل به حساب مي آيد.
در مقابل اين اظهارات وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد: جنبش حزب الله لبنان نقش سياسي مهمي در لبنان ايفا كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه ديروز در جمع خبرنگاران در مسكو بعد از ديدار با وليد جنبلاط با بيان اين مطلب گفت: در نظرگرفتن نقش سياسي حزب الله به نفع لبنان و خاورميانه است.
افزايش فشار آمريكا و سازمان ملل
به سوريه براي عقب نشيني از لبنان
آمريكا و سازمان ملل بار ديگر با لحني تهديدآميز از سوريه خواستند هر چه سريع تر از لبنان خارج شود.به گزارش واشنگتن پست «تري رود لارسن» فرستاده ويژه سازمان ملل كه به سوريه سفر كرده است به بشاراسد رئيس جمهور اين كشور هشدار داد در صورت خارج نشدن سريع و كامل نيروهاي سوري از لبنان، اين كشور با انزواي سياسي و اقتصادي مواجه خواهد شد.مقام هاي سازمان ملل اظهار داشتند كه لارسن در نشست خود با اسد از سوريه خواست به استقلال لبنان احترام بگذارد و براي خروج ارتش و نيروهاي امنيتي سوريه از لبنان جدول زماني ارائه كند.
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا نيز طي اظهاراتي پايان نفوذ جدي سازمان اطلاعات سوريه در دولت لبنان را خواستار شد و گفت كه واشنگتن و متحدانش هر اقدام دمشق را كه امتناع از خروج كامل از لبنان قلمداد شود، به طور نزديك زير نظر دارند.
اين در حالي است كه نيروهاي سوري ديروز آخرين و مهمترين مواضعشان را در شمال لبنان و در نزديك مرز با سوريه تخليه كردند و عقب نشيني شان از كوه هاي اطراف با سرعت ادامه دارد.

كوتاه از سياست جهان
زلماي خليل زاد سفير جديد آمريكا در عراق
واحد مركزي خبر: رئيس  جمهور آمريكا سفير اين  كشور در افغانستان  را به  عنوان  سفير جديدآمريكا در عراق  انتخاب  كرده  است .خليل زاد كه  يك  آمريكايي  افغاني  تبار است  جانشين  جان  نگرو پونته  سفيركنوني  آمريكا در بغداد خواهد شد.
نگرو پونته  با گذشت  كمتر از يكسال  در اين  سمت  چنان  خسته  شده  كه  تصميم به  كناره گيري  و خروج  از عراق  گرفته  است .جرج  بوش  نيز ماه  گذشته  نگروپونته  را به  عنوان  اولين  مدير اطلاعات  ملي آمريكا انتخاب  كرد.
مرزبانان مصري در رفح مستقر مي شوند
واحد مركزي خبر: وزير جنگ  رژيم  صهيونيستي  اعلام  كرد اين  رژيم  آماده  است  پس  از اجراي مرحله  نخست  طرح  خروج  از نوار غزه  از محور مرزي  رفح  موسوم  به  فلادلفي عقب  نشيني  كند.به  گزارش  راديو اسرائيل، شائول  موفاز گفت  در نشست  شرم  الشيخ  باحسني  مبارك  رئيس  جمهوري  و محمد طنطاوي  وزير دفاع  مصر در اين  باره  توافق كرده  است . موفاز افزود: بر اساس  اين  توافق  ۷۵۰ مرزبان  مصري  در محور رفح مستقر خواهند شد.
مراسم سالروز انفجارهاي مادريد در اسپانيا برگزار شد
با فرا رسيدن يازدهم ماه مارس، مردم اسپانيا مراسم سالروز انفجارهاي مادريد را برگزار  كردند.به گزارش خبرگزاري رويتر، در انفجارهاي ايستگاه هاي قطار مادريد در سال گذشته ۱۹۱ تن كشته شدند.با فرا رسيدن اين روز، زنگ كليساها به صدا در آمد و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، پنج دقيقه سكوت نيز در اسپانيا برقرار شد.

ديدار رايس از مكزيك
002376.jpg
واحد مركزي خبر: كاندوليزا رايس  وزير امور خارجه  آمريكا روز پنجشنبه  در مكزيكو سيتي با لوئيز دربز وزير امور خارجه  مكزيك  ديدار و گفت وگو كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا از مكزيكو سيتي  رايس  پس  از اين  ديدار با حضور در مصاحبه اي  مطبوعاتي  گفت : در ديدار با دربز در زمينه هاي  مختلف  ازجمله  مسائل  امنيتي، تجاري  و همكاريهاي  مرزي  آمريكا و مكزيك  بحث وتبادل  نظر كرده  است .
رايس  با اشاره  به  اينكه  پس  از حملات  تروريستي  يازدهم  سپتامبر سال  ۲۰۰۱آمريكا و مكزيك  همكاريهاي  قابل  توجهي  را در طول  مرزهاي  مشترك  دو كشورداشته اند ، افزود:اما هنوز تعداد زيادي  از نيروهاي  تروريست  وجود دارند كه  تلاش مي كنند از طريق  مرز مكزيك  وارد آمريكا شوند.
در همين حال سازمان هاي مختلف در مكزيك شب جمعه در خيابان هاي پايتخت در اعتراض به ديدار كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از مكزيكو سيتي تظاهر كنندگان رايس را به ترويج جنگ، خونريزي و نقض حقوق بشر متهم كردند.

مخالفت آمريكا و مخالفان دولت لبنان
با نخست وزيري عمر كرامي
ايسنا: عمر كرامي ضمن اظهار «بدبيني» نسبت به موفقيت در مسئوليت مجدد خود در پست نخست وزيري لبنان، گفت: مسئوليت من در قبال تشكيل دولت جديد به جاي دولت قبلي مانند اين است كه توپي از آتش بدست گرفته باشم.
به گزارش روزنامه  الشرق الاوسط - چاپ لندن - عمر كرامي اظهار داشت: برقراري اتحاد ملي كه تمام جناح هاي موافق و مخالف را در بر گيرد، مدت ها طول خواهد كشيد.
اين در حالي است كه جناحهاي مخالف هر يك نسبت به بازگشت مجدد كرامي به پست نخست وزيري لبنان موضع گيري هاي متفاوتي داشتند.
وليد جنبلاط، رهبر دروزي هاي لبنان اظهار داشت: بازگشت دوباره  كرامي براي اين بود كه دوباره فرصتي به او دهيم تا ببينيم چه راه حلي را اتخاذ مي كند.
يكي ديگر از اعضاي جناح جنبلاط گفت: چطور ممكن است يك دولتي همسو با وحدت ملي تشكيل شود كه كرامي در راس آن قرار داشته باشد.
كرامي افزود: برخي تصور مي كنند كه طرفداران ما اندكند و ملت لبنان با ما نيست. آنها بايد بدانند كه اينگونه نيست و تظاهرات روز سه شنبه  گذشته نشان داد كه آنها همان كساني بودند كه به من راي اعتماد دادند.
آمريكا از انتخاب مجدد عمر كرامي به عنوان نخست وزير لبنان بشدت انتقاد كرد و گفت: دولت وي دولت كارآمدي نخواهد بود.
به گزارش رويتر از واشنگتن، آدام ارلي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز گذشته درباره مامورشدن مجدد «عمر كرامي» از سوي مجلس لبنان به تشكيل دولت گفت : كرامي به هنگام استعفا دليل آن را ناكارآمدي خود خوانده بود. وي افزود: لبنان در حال حاضر و بيش از هر زمان ديگر به يك دولت كارآمد نياز دارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |