چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۲ - Mar 16, 2005
* امام محمد باقر(ع): مبادا مذاهب ديگر شما را از راه به در كنند
(با خود ببرند). به خدا سوگند، شيعيان ما تنها كساني هستند كه خدا را اطاعت مي كنند.
اصول كافي، ج،۲ ص ۷۳
امروز با حافظ
تا كنم جان از سر رغبت فداي نام دوست
مرحبا اي پيك مشتاقان بده پيغام دوست
طوطي طبعم ز عشق شكر و بادام دوست
واله و شيداست دائم همچو بلبل در قفس
محمد مهدي حيدريان:
سينما با صنعت تعامل ويژه تري دارد
مهر: نخستين جشنواره فرهنگ و صنعت سعي دارد در دوره بعد به صورت بين المللي و در سطح آسيا برگزار شود.
محمد مهدي حيدريان (معاونت سينمايي ) در حاشيه اختتاميه با اشاره به اهميت برپايي اين جشنواره گفت: جشنواره هاي موضوعي، در تبيين نقش سينما و اهميت آن و تعاملي كه با حوزه هاي مختلف دارد و نهايتا شموليتي كه سينما بر همه عرصه ها مي تواند داشته باشد، كاركرد دارد و از اين جهت، قابل توجه است.
با صنعت تعامل ويژه تري دارد، چون خلق آثار در سينما و توان گفت و گوي آن، برون صنعت ممكن نيست از يك جهت و از سوي ديگر، سينماي صنعتي يا توليد صنعتي در سينما و در جوامعي كه مي خواهند بافرهنگ خودشان زندگي كنند و خوراك فرهنگي شان را خودشان توليد كنند، در اين دوره از زندگي بشر، يك لازمه است و يك ضرورت، از اين جهت، با حوزه خاص صنعت، سينما تعامل ويژه اي ايجاد مي كند. اين جشنواره، دوره اول را پشت سرگذاشت و اميدواريم در تبيين اين تعامل، نقشي جدي داشته باشد.
وي افزود: در توصيه اي كه داوران جشنواره داشتند و حاصل ديدن فيلم ها بود، اين نكته بيان شد كه دوره بعد، جشنواره در سطح آسيا برگزار شود و طبيعتا گام بعديش، بين المللي شدن جشنواره خواهد بود.
ابتدا بايد ديد در سال آينده و در سطح آسيا، چه توفيقي بدست مي آيد و اگر به همين اندازه كه در داخل كشور توفيق داشت، در سطح آسيا هم موفق بود، مي توان اميدوار بود كه اين جشنواره را در سطح بين المللي برگزار كرد.

انتشار تمبرهاي سينماي ايران
002802.jpg
ايسنا: روزگذشته با امضاي سند انتشار تمبرهاي سينمايي بين هنرمندان و مدير عامل شركت پست جمهوري اسلامي، چهار تمبر سينمائي منتشر شد. اين سند را داريوش مهرجوئي، عزت الله انتظامي، مجيد مجيدي، سيد ضياء هاشمي (مديرعامل خانه سينما)، محمدمهدي حيدريان (معاونت سينمائي) مهدي سليمي (مديرعامل موزه سينما و مشاور وزير ارشاد) و سعيد فائقي مديرعامل شركت پست امضاء كردند.
دو تمبر از مجموعه چهار تمبر منتشر شده متعلق به فيلم هاي «گاو» و «بچه هاي آسمان» و دو تمبر ديگر مربوط به عمارت باغ فردوس (موزه سينما) و سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر است.
دكتر سعيد فائقي مديرعامل شركت پست دراين مراسم كه در خانه سينما برگزار مي شد، گفت: ايده انتشار تمبرهاي سينمائي را آقاي سليمي مطرح كردند و اين افتخار را نصيب ما كردند.
وي گفت: به عنوان بيننده شاهكارهاي سينمائي بيشترين تأثير را از سينما دريافت كرده ام و امروز افتخار دارم در زمان مسئوليت من در اداره پست اين تمبرها منتشر مي شود.
محمدمهدي حيدريان معاونت سينمائي وزارت ارشاد نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع پيشكسوتان سينما گفت: موزه سينما حاصل فعاليت به روز سينماي ايران است كه تاكنون و هر روز شاهد تحولاتي است واين رويه برخلاف ساير موز ه هاست. هم اكنون باگذري در موزه سينما شاهد جايزه افتخار آميز اخير آقاي انتظامي براي سينماي ايران هستيم و اين موزه گواه اين ادعاست كه سينماي ما به عنوان پرچمدار حوزه هاي فرهنگي حركت مي كند.
وي در پايان اظهاراميدواري كرد، با نگاه و تعامل مثبتي كه بوجودآمده روند انتشارتمبرهاي سينمايي  ادامه پيدا مي كند و شايد در سالگرد جشن سينما بتوانيم يك سري ديگري از آنها را منتشر كنيم. در اين مراسم علاوه بر هنرمنداني كه سند انتشار تمبر را امضا كردند، ژاله علو، غلامرضا موسوي، پارسا پيروزفر، حبيب رضايي، شاهين فرهت و سيروس ابراهيم زاده نيز حضور داشتند.

انتشار جلد سوم خواب آشفته نفت
گروه ادب و هنر: همزمان با سالروز ملي شدن نفت، جلد سوم كتاب خواب آشفته نفت اثر دكتر محمدعلي موحد، از سوي انتشارات كارنامه به بازار كتاب راه يافت.
به گزارش همشهري در اين كتاب داستان نفت از كودتاي ۲۸ مرداد آغاز و تا سقوط دولت زاهدي ادامه خواهد يافت.
پيش از اين دكتر محمدعلي موحد دو جلد از كتاب خواب آشفته نفت را از سوي همين ناشر به بازار كتاب عرضه كرده بود. اين كتاب به اعتقاد اكثر مورخان تحقيقي ترين و منصفانه ترين كتاب درباره ماجراي نهضت ملي شدن نفت و سقوط دولت ملي مرحوم دكتر محمد مصدق بود كه در سال انتشارش توانست جايزه كتاب سال حوزه تاريخ را به دست آورد.

۱۳ اثر برجسته سينمايي در قالب
برنامه سينما يك از سيما پخش مي شود
۱۳ فيلم  برجسته  از سينماي  ايران  و جهان  در قالب  برنامه  تلويزيوني سينمايك ، نوروز از شبكه  اول  سيما پخش  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي صدا و سيما، فيلم هاي  «گلادياتور» از ريدلي  اسكات ، «شجاع  دل » ساخته  مل گيبسون ، «نام  من  سام » به  كارگرداني  جسي نلسون ، «مخمصه » از مايكل  مان ، «قاتلين  پيرزن»   ساخته  برادران  كوئن ، «دوقلوها» از سام  بوگارت ، «نهنگ  سوار» ساخته  نيكي  كارور، «كي  پكس»   ساخته يان  سافتلي  و «روزبه  خير شب»   ساخته  ماركو بنوكيو از آثار نمايشي  برنامه  سينمايك  است .
«قدمگاه » از محمدمهدي  عسگرپور، «دفتري  از آسمان » ساخته  پرويز شيخ طادي ، «فرش  باد» از كمال  تبريزي ، «پروانه اي  در باد» ساخته  عباس  رافعي  آثار ايراني  اين  برنامه  سينمايي  به  شمار مي روند. برنامه  تلويزيوني  سينما يك  به  تهيه كنندگي  محمد حميدي  مقدم  از سيما پخش  مي شود.

توسط هيأت اسلامي هنرمندان برگزيدگان
سينماي سال ۸۳ معرفي مي شوند
برگزيدگان سينماي سال ۸۳ از سوي موسسه شهيد آويني و هيات اسلامي هنرمندان طي مراسمي معرفي مي شوند .
به گزارش روابط عمومي هيات اسلامي هنرمندان اين دونهاد فرهنگي-هنري طي مراسمي در روز پنجشنبه ۲۵ فروردين ماه سال آتي ازميان آثار سينمايي سال ۸۳ فيلم برگزيده خود را كه در راستاي اعتلاي هنرمتعهد توليد شده اند مورد تقدير قرارخواهند داد .
بنابرهمين گزارش در اين مراسم كه همراه با برنامه هاي متنوع فرهنگي هرساله پس ازپايان جشنواره بين المللي فيلم فجر برگزار مي شود، لوح تقدير و جوايز ارزشمند هيات اسلامي هنرمندان و موسسه فرهنگي - هنري شهيد آويني به سازندگان آثار سينمايي به نمايش درآمده درطول سال ۸۳ اهدا خواهد شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
سالگرد صدور دستور رواج تقويم شمسي ايراني
از روزي چون امروز (۱۶ مارس) در سال ۱۰۷۹ (۹۲۶ سال پيش)، ملكشاه سلجوقي دستور داد كه از آغاز سال نو (پنج روز بعد) تقويم شمسي ايراني رعايت شود. تنظيم اين تقويم در همين ماه و همين سال توسط دانشمند ايراني حكيم عمر خيام نيشابوري تكميل شده بود.
سابقه  امر از اين قرار است كه اميراسماعيل ساماني از دودمان ژنرال بهرام مهران (بهرام چوبين، متولد ري و نابغه نظامي ايران) كه به تجديد حيات زبان فارسي و فرهنگ ايراني كمك فراوان كرد، در سال ۸۹۲ ميلادي از رياضي دان هاي خراسان خواست كه تقويم ساساني را دوباره نويسي كنند تا «نوروز» در ساعت درست هنگام عبور خورشيد از استوا آغاز شود و حلول سال دقيق باشد. اين آرزو سالها بعد توسط «عمر خيام» تحقق يافت و تقويم هجري خورشيدي و لحظه دقيق حلول سال نو تهيه شد. ملك شاه سلجوقي كه عمر خيام نيشابوري در دوران حكومت او تقويم خورشيدي را تنظيم كرده بود از همان زمان دستور رعايت آن را داد كه طبق قانون، از نوروز (۹ دهه) پيش نوشتن تاريخ مكاتبات در ايران با تقويم خورشيدي رسمي شده است.
دقت تقويمي كه عمر خيام تنظيم كرده است به مراتب بيش از تقويم ميلادي است زيرا كه عدم دقت آن در هر ۳۷۷۰ سال يك روز، ولي تقويم ميلادي هر ۳۳۳۰ سال يك روز است.
روزي كه اساسنامه اتحاد شوروي تغيير كرد و...
۱۷ مارس ۱۹۹۱ مجلس نمايندگان جمهوري هاي ۱۵گانه اتحاد شوروي اساسنامه اين اتحاديه را اصلاح كرد تا اين جمهوري ها مخصوصاً در زمينه امور خارجي اختيارات بيشتري داشته باشند. پارلمان شوروي در عين حال به گورباچف اختياراتي را كه درخواست كرده بود داد.
با وجود تجديدنظر پارلمان در اساسنامه اتحاديه، يلتسين و سران جمهوري هاي اوكراين و بلاروس در دسامبر همين سال در يك استراحتگاه زمستاني، در يك جلسه خصوصي اتحاد شوروي را بدون حضور پارلمان يا رفراندوم عمومي منحل كردند كه اين تصميم كه پشتيباني خارجي داشت سريعاً به اجرا درآمد و تا به امروز هم كسي اين سه تن را بازخواست نكرده است.
در ۱۳ مارس ۱۹۹۰ پارلمان شوروي رأي داده بود كه قدرت اين كشور پس از ۷۲ سال از انحصار حزب كمونيست خارج شود.
براي اين كه روزگاري اين جمهوري ها بار ديگر با هم متحد نشوند، غرب نهايت تلاش را كرده است كه برخي از آنها را وارد ناتو و برخي ديگر را وارد اتحاديه اروپا كند. تاكنون جمهوري هاي بالتيك وارد «ناتو» شده اند و غرب با راه اندازي انقلاب هاي آرام، اوكراين و گرجستان را به راه خود كشانده است و سكوت روسيه در اين ميان پرمعناست.

نوروز طبيب دل
مركز موسيقي حوزه هنري براي سال جديد نوار و سي.دي «طبيب دل» با آهنگ و تنظيم محمدجواد ضرابيان و آواز محمدجواد شجريان را به هموطنان دوستدار موسيقي اصيل با اجراي اركستر بزرگ تقديم مي كند.
اين اثر متنوع آهنگ ترانه كه دو مورد آن را سينا جهان آبادي تنظيم كرده است، حاوي ۸ تصنيف: آتش (رهي معيري)، آواز نگاه، كهربا (سايه)، آشناي نظر (هلالي جغتايي)، طبيب دل (سيمين بهبهاني)، نسيم گل (جوادي)، شوق نگاه (جوادي) و تازه بهار (سعدي) مي باشد.

مستندي درباره محمدرضا درويشي ساخته مي شود
ايسنا: محمد شيرواني كارگردان سينماي ايران، از چند روز ديگر ساخت فيلم كوتاهي را درباره محمدرضا درويشي براي معرفي به يونسكو آغاز خواهد كرد.
شيرواني ديروز گفت: اين فيلم كوتاه ۳۰ دقيقه اي بايد ۲۰ فروردين ماه آماده شود و اين فيلم در كنار مجموعه اي از كتاب ها،  رساله ها، نظريات تخصصي و گردآوري آثار صوتي و تصويري از تلاش هاي محمدرضا درويشي در جهت معرفي موسيقي نواحي،  به يونسكو ارائه شود.
 كميته موسيقي يونسكو در ايران چندي پيش محمدرضا درويشي را به عنوان بهترين موسيقي دان سال كشور انتخاب و براي دريافت جايزه بهترين موسيقي دان جهان به يونسكو پيشنهاد كرد.
كانديداهاي دريافت جايزه بهترين موسيقي دان سال جهان، از طرف يونسكو موظف شده اند كه فيلمي با حداكثر زمان ۳۰ دقيقه ارائه كنند.
محمد شيرواني در ادامه با اشاره به ساخت اين فيلم گفت: من افسوس مي خورم كسي كه ۲۵ سال از زندگي خود را صرف شناسايي و معرفي موسيقي نواحي كرده است چرا در اين سال ها از او حمايت نشده است و چرا از گنجينه ارزشمند موسيقي نواحي فيلم هاي مستندي تهيه نشده است، موسيقي اي كه هم اكنون رو به زوال و در حال از بين رفتن است.شيرواني افزود: ما در اين فيلم، به تلاش هاي ۲۵ ساله محمدرضا درويشي مي پردازيم و به هنرمنداني كه درويشي آنها را شناسايي كرده است و بيش از يكصد نفر هستند.

شرط ۴۰ عنوان كتاب براي حضور ناشران در نمايشگاه
گروه ادب و هنر:مسئولان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، در ثبت نام اوليه از ناشران داشتن حداقل ۴۰ كتاب در سه سال گذشته را معيار دادن غرفه اعلام كرده اند. خبرنگار همشهري از برخي ناشراني كه به اين روند معترض بودند كسب اطلاع كرد كه اين شرط در مقايسه با دور گذشته ۱۰ كتاب اضافه تر شده است كه با توجه به بحران كاغذ در سال ،۸۳ بسيار بعيد و غيرواقعي به نظر مي رسد.
اين ناشران معتقدند كه با اين روند بسياري از ناشراني كه در سال گذشته از آيين نامه اي اينچنيني اطلاع نداشتند، عملا از داشتن غرفه مستقل محروم مي مانند.
از سوي ديگر، در آيين نامه نمايشگاه ۸۴ ناشراني كه كمتر از اين تعداد كتاب دارند نمي توانند به صورت چند تايي تقاضاي يك غرفه كنند. اين در حالي بود كه در سالهاي گذشته ناشران تازه كار و نوپا مي توانستند با مشاركت با ناشران تازه كار ديگر تعداد عناوين را به ۳۰ رسانده و در نمايشگاه غرفه مشترك بگيرند.

اولين اجراي اينترنتي تئاتر در ايران راه اندازي مي شود
گروه تئاتر ويرگول براي اولين بار با طراحي «وب پرفورمنس» به اجراي نمايشهاي اينترنتي طي سانس هاي مختلف مي پردازد.
به گزارش مهر، آروند دشت آراي سرپرست گروه تئاتر ويرگول در جمع خبرنگاران گفت: پس از اخذ مجوز از مركز هنرهاي نمايشي، از ايام عيد اين وب پر فورمنس كار خود را آغاز مي كند و علاقمندان مي توانند در ساعتهاي ۱۶ يا ۱۷ از طريق اينترنت به تماشاي اجراهايي زنده نمايشهايي از گروه ما كه به احتمال فراوان در گالري طراحان آزاد اجرا مي شوند، بنشينند.
وي افزود: علاوه بر گروه تئاتر ويرگول دو گروه نمايشي ديگر، گروه تئاتر بازي به سرپرستي آتيلا پسياني و گروه تئاتر تينوش نظم جو نيز در ساعتهاي ديگر به اجراي نمايشهاي اينترنتي خود مي پردازند.
دشت آراي با اشاره به اين كه اين شيوه در ايران كاملا روشي جديد است، درباره تفاوت اجراي اينترنتي با اجراي صحنه اي تئاتر متذكر شد: اين اجراها به صورت كوتاه و اپيزوديك است، همچنين گرافيك تصويري و هنر مديا در آن بسيار مهم است.
تماشاگران علاقمند بدون صرف هيچ هزينه اي در ابتدا مي توانند تنها با عضويت در سايت ياهو از طريق ايميل خود از اجراهاي اين وب پر فورمنس ديدن كنند و سپس با طراحي نرم افزار آن بزودي از طريق سايت ويرگول به تماشاي اين اجراها بپردازند.

بهارستان
اما عشق دل افروز و مهر دلسوز از عمل در فرياد مي كرد كه عشق تحفه ي غيب است، از غيب بي عيب آيد.
سندبادنامه - ترجمه محمد سمرقندي از زبان پهلوي

پاسخ به پرسش پزشكي
ويتامين ب - ۱۳
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي كه ويتامين «ب-۱۳» چيست گفته است: اين نوع ويتامين در همه كشورها در دسترس نيست. «ب-۱۳» تركيبي از دو نوع ويتامين «ب-۱۲» و«فوليك اسيد» است. پژوهشگران كشورهايي كه روي آن كار كرده اند و در آنجا مصرف مي شود گفته اند كه از برخي از عوارض كبدي جلوگيري مي كند و مانع پيري زودرس در انسان مي شود. استفاده از آن در ايالات متحده مجاز شناخته شده است. نخستين نوع آن از ريشه گياهان و شير ترشيده گرفته شده است. اين ويتامين اصطلاحاً «اوراتيك اسيد» خوانده مي شود.

برگي از تاريخ
ماجراي «واسموس» و بحران در ايران
۱۶ مارس شاهد رويدادهاي متعددي در طول تاريخ بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۹۸۷ ميلادي ابوشكور بلخي يكي از ۲۷ شاعر و اديب دوران سامانيان درگذشت. در سال ۱۵۳۶ ابراهيم پاشا بزرگ وزير دولت عثماني ترور شد. در سال ۱۱۹۰ ميلادي ۵۰۰ يهودي انگليسي كه تحت آزار و شكنجه قرار گرفته بودند دست به خودكشي گروهي زدند. در سال ۱۹۱۲ نخستين عمل پرش با چتر از هواپيما صورت گرفت. در سال ۱۹۵۵ در پي افشاي اين نكته كه شوروي در نظر دارد با ۴۰ بمب اتمي انگلستان را از صفحه زمين محو كند ، دولت آمريكا اعلام كرد كه در صورت بروز هرگونه حمله شوروي به غرب، از سلاح اتمي برضد آن كشور استفاده خواهد كرد. در سال ۱۹۵۹ در پي جدايي عراق از غرب، نخستين قرارداد همكاري هاي اين كشور با دولت مسكو امضا شد. در سال ۱۹۹۹ دادگاههاي چين مكلف شدند كه جز در موارد اختلافهاي خانوادگي، جلسات خود را با حضور تماشاگر، خبرنگار و به صورت علني تشكيل دهند.
اينك برگ امروز:
اسفند ۱۲۹۳ (مارس ۱۹۱۵) در دومين سال جنگ جهاني اول، ماجراي ناپديد شدن «واسموس» ديپلمات آلماني در فارس، دولت ايران را دچار بحران شديد كرده بود كه بالاخره باعث كناره گيري ميرزا حسن مستوفي الممالك از رئيس الوزرايي شد و مشيرالدوله جاي او را گرفت.
«واسموس» كنسول آلمان در شيراز كه شهرت داشت ايرانيان و سران بعضي قبايل را بر ضد انگلستان تحريك مي كند. نيمه اسفند در مسير شيراز به بهبهان توسط نيروهاي انگليسي كه طبق موافقتنامه سن پترزبورگ جنوب و شرق ايران منطقه نفوذ آنها بود دستگير شده بود. دولت آلمان از طريق نماينده سياسي خود در تهران در اين زمينه به مستوفي الممالك رئيس الوزراء ايران اعتراض كرده بود. مستوفي در پي اين اعتراض از والي فارس خواست واسموس را از انگليسي ها بگيرد كه انگليسي ها خبر دادند واسموس از قرارگاه آنها گريخته و احتمالاً به برازجان رفته است. والي فارس عازم برازجان شد كه واسموس را تا شيراز بدرقه كند كه نيروهاي انگليسي دوباره او را بين راه دستگير نكنند. مستوفي كه از اين وضعيت و مداخلات انگليسي ها خسته شده بود از كار كناره گيري كرد و مشيرالدوله رئيس الوزراء شد. كابينه مشيرالدوله تنها ۱۸ روز عمر كرد و بر اثر فشار روسيه و انگلستان كه نگران افزايش محبوبيت آلمان ميان ايرانيان بودند بركنار شد. پس از انحلال كابينه مشيرالدوله، به فاصله ۲۴ ساعت احمدشاه دو رئيس الوزراء تعيين كرد. اولي را به اصرار سفير انگلستان و روسيه و دومي را تحت فشار سفيران آلمان و عثماني! و بالاخره مجلس به رئيس الوزراء سوم كه عين الدوله بود رأي تمايل داد كه او هم سه ماه بعد كناره گيري كرد.
در اين وضعيت احمدشاه دست به دامن مستوفي شد كه رئيس الوزراء شود كه نپذيرفت، عين الدوله و مشيرالدوله هم زير بار تشكيل كابينه نرفتند كه مجلس دوباره به سراغ مستوفي رفت و او را رئيس الوزراء كرد.
دليل اين وضعيت بحراني، مداخلات خودسرانه نيروهاي انگلستان و روسيه در ايران بود كه انگليسي ها در بوشهر ژاندارمهاي ايران را خلع سلاح كرده بودند و روس ها بيش از ده هزار سرباز در قزوين مستقر ساخته و هر دم دولت تهران را كه ديگر كاري از دستش برنمي آمد تهديد مي كردند. در عوض در شهرهاي مركزي و جنوبي از جمله اصفهان، كرمان و فارس مردم به جان نمايندگان انگلستان افتاده بودند و به قتل و جرح آنان مبادرت مي كردند.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
غذا
هميشه با خود غذاهاي خوب به مدرسه مي آورد.
بچه ها خيال مي كردند بچه پولدار است.
فقط من مي دانستم پدرش در رستوران كارگري مي كند.
ناصر خانعلي

گشتي در دنياي خبرها
۶۰ ساعت معطلي پليس
سيدني:سه فرد مسلح كه به مدت ۶۰ ساعت، پليس استراليا را معطل و تهديد كرده بودند سرانجام تسليم شدند. اين سه نفر (يك مرد و دو زن) پس از سرقت يك خودرو و مقداري مواد منفجره در يك آپارتمان سنگر گرفتند و با شليك تير از داخل آپارتمان، تهديد كردند، در صورتي كه پليس به خانه يورش آورد، بمب منفجر خواهند كرد.
البته يكي از زنان پس از چند ساعت خود را تسليم پليس كرد اما دو نفر ديگر به مقاومت ادامه دادند. به هر حال پليس در اين مدت با آنان مذاكره كرد و حتي مواد غذايي در اختيارشان گذاشت تا اينكه سرانجام صبح ديروز تسليم پليس شدند.
قتل سارق
كامبوج:اهالي يك دهكده در كامبوج، سارقي را كه اقدام به سرقت موتورسيكلت يكي از ساكنان دهكده كرده بود، به قتل رساندند.
پس از اين كه سارق موردنظر به همراه رفيق خود اين موتورسيكلت را از كنار يك پمپ بنزين به سرقت بردند، مردم به تعقيب آنها پرداختند و موتورسيكلت را همراه با سرنشينان آن واژگون كردند. در جريان واژگون شدن موتورسيكلت يكي از سارقان جان باخت و ديگري نيز به شدت از اهالي دهكده كتك خورد و به دليل شدت جراحات وارده درگذشت.
تولد فرزند پانزدهم در آسمان
كابل: يك خانم ۴۰ ساله در افغانستان، پانزدهمين فرزند خود را در آسمان به دنيا آورد. اين خانم كه قبلاً صاحب ۱۴ فرزند بود، دو روز پيش براي به دنيا آوردن فرزند پانزدهم خود بيش از ۱۸ ساعت زجر كشيد اما در نهايت، نوزاد وي داخل هلي كوپتر چشم به جهان گشود.
در واقع هنگامي كه اين خانم با هلي كوپتر نظامي در حال انتقال به بيمارستان بود، نوزادش به دنيا آمد.
گوسفندان ۴ قلو
آيووا:در چند روز اخير كشاورزان آيووا با دو رويداد جالب مواجه شده اند چون در دو مزرعه متفاوت، گوسفندان چهارقلو به دنيا آمده اند.
اين براي اولين بار است كه يك گوسفند، ۴قلو به دنيا آورده است در حالي كه تولد گوسفندان سه قلو سابقه داشته است.
البته صاحب اين گوسفندها مجبور است دو گوسفند تازه  متولدشده از ميان چهارقلوها را با شيشه شير تغذيه كند چون مادرشان توانايي تغذيه هر ۴ فرزند خود را ندارد.
عمر طولاني در كوه
لندن: اگر شما خواهان عمر طولاني هستيد و نمي خواهيد مبتلا به بيماري هاي قلبي شويد، براي زندگي كردن به كوه رويد. تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد، زندگي در ارتفاع، احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد.
زندگي در ارتفاع باعث مي شود كه ساكنان اين مناطق بيشتر از قلب خود كار بكشند و به اين ترتيب، قلب به كاركردن با مقدار كمتري اكسيژن عادت مي كند.
البته زندگي در ارتفاع باعث افزايش فشار خون مي گردد اما ميزان مرگ و مير افرادي كه در كوه زندگي مي كنند كمتر از افرادي است كه در سطح دريا اسكان دارند.
سقوط طلا در ظرف غذا
نيويورك:شوراي امنيت غذايي يكي از شهرهاي آمريكا، طرح ممنوعيت استفاده از طلا و جواهر توسط كارگران و آشپزهاي رستوران ها را بررسي مي كند.
اخيراً مشاهده شده كه طلا و جواهرات متصل به بيني، زبان و گوش آشپزها به داخل ظروف غذا سقوط كرده كه اين موضوع باعث نارضايتي مشتريان شده است.
در صورتي كه اين طلا و جواهرآلات چند ساعت داخل ظروف غذا بماند ممكن است باعث انتشار بيماري شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
دراسنا ساندريانا
002799.jpg
نام علمي: Dracaena sanderiana
خانواده: AGAVACEAE
اين گياه داراي برگهاي پهن، براق، سرنيزه اي شكل و كمي موجدار با خطوط سفيدرنگ مي باشد.
نيازها: به نور كامل، كمپوست گلداني لومي و تغذيه ماهيانه با كود مايع نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۲۰-۱۸ درجه سانتي گراد در بهار و تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |