چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۲ - Mar 16, 2005
خودروهاي فاقد بيمه نامه از اول فروردين متوقف مي شوند
قبل حركت براي سفرهاي نوروزي، از اعتبار بيمه نامه
و معاينه فني اتومبيل خود اطمينان حاصل كنيد
002733.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: طرح جلوگيري از تردد خودروهاي فاقد بيمه شخص ثالث جدي است و مأموران راهنمايي و رانندگي برابر مصوبه هيأت وزيران از حركت اين خودروها بايد جلوگيري كنند.
اسدالله جولايي رئيس ستاد ديه كشور در گفت وگوي اختصاصي با همشهري ضمن بيان اين مطلب افزود: با توجه به شناور بودن آمار زندانيان به دليل ورودي و خروجي هر روز زندانها نمي توان آمار دقيقي از افرادي داد كه به علت نداشتن بيمه شخص ثالث گرفتار شده اند.
جولايي گفت: از ۲ هزار حكم قطعي صادر شده در خصوص محكومين كه به دليل تصادفات در زندان به سر مي برند، ۹۰ درصد فاقد بيمه نامه شخص ثالث بوده اند، به طوري كه برخي از آنها تنها چند ساعت يا چند روز از اعتبار بيمه شان گذشته بود.
وي افزود: متأسفانه كارخانه هاي خودروسازي ايران يك ششم پول بيمه را براي صدور بيمه نامه مي گيرند و وقتي كه خريدار از محل صدور بيمه نامه بيرون مي رود، بيمه نامه كامل به آن تعلق نمي گيرد. به طور مثال اگر براي ماشين پژوي GLX بايد ۱۵۰ هزار تومان از آنها اخذ كنند، ۳۵ هزار تومان مي گيرند كه اين افراد براي تكميل بيمه هاي خود بايد الحاقيه بگيرند تا اصل بيمه نيز به آنها تعلق بگيرد. در غير اين صورت، در صورت تصادف به زندان مي روند و مشكلات متعددي را براي خود و ديگران به وجود مي آورند.جولايي تأكيد كرد: مطابق دستور و تصويب هيأت وزيران از فروردين سال ۸۴ ، تمام خودروهاي فاقد بيمه  نامه بايد متوقف شود.
رئيس ستاد ديه، در اين باره گفت: هيچ عذر موجهي براي عدم اجراي اين مصوبه در سال آينده وجود ندارد.
اسدالله جولايي افزود: نحوه اجرايي شدن اين مصوبه به طور كامل مشخص است و مأموران راهنمايي و رانندگي بايد از ابتداي سال آينده نسبت به توقف و انتقال خودروهاي فاقد بيمه  نامه به پاركينگ اقدام كنند.
جولايي، با اشاره به اينكه بسياري از محكومان پرداخت ديه به دليل نداشتن بيمه شخص ثالث در زندان هستند، تصريح كرد: نمي  توان از كنار اين همه تصادف و گرفتار شدن افراد بدهكار و غيربزهكار در زندان  ها به راحتي گذشت.
رئيس ستاد ديه گفت: بيمه شخص ثالث قانون سال ۱۳۴۷ است كه مدتي اجرا نشده و به تازگي در هيأت وزيران به تصويب رسيده است.وي اظهار اميدواري كرد، نسبت به توقف خودروهاي فاقد بيمه، اقدام شده و تا قبل از گرفتن بيمه  نامه از تردد آنها جلوگيري شود.
وي در پايان خاطرنشان كرد: افراد خيري كه قصد كمك به اين گونه زندانيان را كه به دليل ديه، مهريه، نفقه و چك بلامحل غيركلاهبرداري در زندان به سر مي برند، دارند كمكهاي خود را به شماره حساب ۲۴۲۴ ستاد ديه نزد بانك ملي ايران شعبه دانشگاه شهيد بهشتي شاخص ۲۰۱ واريز كنند.

وزير علوم:
دانشجويان ايراني سالانه بيش از
يك ميليارد دلار از كشور خارج مي كنند
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: در حال حاضر ۳۵ تا ۴۰ هزار جوان ايراني سالانه بيش از يك ميليارد دلار خرج تحصيل در خارج از كشور مي كنند.
دكتر جعفر توفيقي، در مراسم ديدار با نخبگان و دانشجويان برگزيده سه سال گذشته، افزود: هزينه تحصيل دانشجويان ايراني در خارج از كشور معادل دو برابر بودجه كل دانشگاه هاي دولتي است.
وي تحصيل بسياري از اين جوانان ايراني در كشورهاي همسايه مانند آذربايجان، قرقيزستان و تركمنستان را يك تهديد دانست و تصريح كرد: بايد تلاش كرد تا استعدادها در داخل كشور تربيت شوند و نبايد اجازه داد منابع كشور صرف آباداني ساير كشورها شود.
دكتر توفيقي همچنين با بيان اينكه اكثر دولتها ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع دانشگاه ها را تامين نمي كنند، گفت: در اين كشورها دانشگاه ها سعي در تنوع بخشي به منابع مالي خود دارند. تسهيلات جديد وزارت علوم براي استعدادهاي درخشان وزير علوم با اشاره به آخرين جلسه شوراي هدايت استعدادهاي درخشان، گفت:  اين دانشجويان معاف شدند و پرداخت پول در واحدهاي اضافي براي آنها حذف شد. وي همچنين گفت:  در تلاش هستيم تا جذب دانشجويان استعداد درخشان و نخبگان در دانشگاه ها و مراكز علمي سهولت يابد.
وزير علوم پذيرش دانشجوي دكتراي بدون آزمون را قسمتي از آيين نامه جديد دكترا دانست و گفت: دستورالعمل پذيرش دانشجوي دكتراي بدون آزمون تا ۲ الي ۳ هفته ديگر ابلاغ مي شود.
دكتر توفيقي همچنين با بيان اينكه بحث بورس لغو نشده است، اظهار داشت : به دنبال عوض كردن مكانيزم بورس هستيم زيرا كليه اعزامها تا سال ۸۱ متمركز و از طريق آزمون صورت مي گرفت، اما به دليل محدوديت منابع ارزي دو سال آزمون برگزار نشد و قرار است از اين پس دانشگاه ها براي اعزام سهميه اي داشته باشند و خود اقدام به اعزام دانشجو كنند.
به گزارش ايسنا، وزير علوم ادامه داد: در كنار بحث اعزام، سياستهاي موازي هم وجود دارد يعني براي استفاده از ظرفيتهاي علمي دوره هاي مشترك كارشناسي ارشد و دكترا را با دانشگاه هاي خارج راه اندازي كرده ايم تا دانشجويان نيمي از تحصيل را در ايران و نيمي را در كشورهاي خارجي بگذرانند.

فرمانده شجاع و خوش فكر
002739.jpg
گروه اجتماعي: سال ۸۳ به پايان مي رسد؛ ماه ها و روزهاي پاياني هر سال يادآور عمليات هاي بزرگ خيبر و بدر است. عمليات هايي كه مردان بزرگ و رشيدي چون شهيد همت و شهيد مهدي باكري را پرواز داد. در روزهاي گذشته مراسم بزرگداشتي به ياد شهيد مهندس مهدي باكري _ فرمانده شجاع و خوش فكر لشكر ۳۱ عاشورا- برگزار شد كه بي مناسبت نديديم صفحات پاياني سال را به ياد او متبرك كنيم.
باكري در يك نگاه
ولادت: ۱۳۳۳- مياندوآب
فارغ  التحصيل: از دانشگاه آذرآبادگان تبريز
سوابق قبل از انقلاب:
فعاليت هاي سياسي مخفي، ارتباط با تشكلهاي مكتبي معتقد به ولايت فقيه (حضرت امام خميني) و در لبيك به فراخوان عمومي حضرت امام به سربازان ارتش درسمت افسر وظيفه از پادگان گريخته و در حالي كه از طرف ساواك تحت تعقيب و زير نظر بود به صفوف نيروهاي انقلابي ملحق شد.
مسئوليت هاي پس از انقلاب:
عضويت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و مشاركت در سازماندهي اين نهاد انقلابي در سطح استان هاي آذربايجان شرقي و غربي ، دادستاني دادگاه انقلاب ۱۳۵۸ در اروميه و شهردار اروميه ۱۳۵۸ به مدت ۹ماه .
مسئوليت در دوران دفاع مقدس:
مبتكر توپخانه در محاصره شهر آبادان، معاونت تيپ نجف اشرف در عمليات فتح المبين ۱/۱/۶۱ ، معاونت تيپ نجف اشرف در عمليات بيت المقدس
۱۰/۲/۶۱ ، فرماندهي تيپ عاشورا در عمليات رمضان ۲۳/۴/۶۱ و ... فرمانده لشكر ۳۱ عاشورا در عمليات والفجر ۳ در تاريخ ۷/۵/،۶۲ فرمانده لشكر ۳۱ عاشورا در عمليات والفجر ۴ در تاريخ ۲۷/۷/۶۲ و فرماندهي همين لشكر در عمليات هاي ويژه خيبر و بدر ۱۹/۱۱/۶۳ .
تاريخ و محل شهادت:
۲۵/۱۱/۶۳ ، منطقه عمومي هور العظيم عمليات بدر (دجله) .
قسمتي از يك دست نوشته شهيد
مسأله اصلي و بسيارمهم كه بايستي به طور جدي مورد توجه قرار گيرد، موضوع نحوه جنگ ماست... اگر ما ادعا داريم كه ... مثلاً جنگيدن ما برگرفته از اعتقادات ماست... اگر فقط در قالب سخن بماند و محتوايش برايمان لمس نگردد، قادر نيستيم و نبايستي تصور پيروزي نهايي و بزرگي را براي خود بنماييم... اگر امروز بخواهيم پيروزي نهايي به دست آوريم و چنين انتظاري از خداوند داريم، لياقت بزرگ و شايستگي والايي شرط است. چگونه ما مي توانيم ادعا  نماييم كه بايستي حسين گونه بجنگيم و انتظار نصرت خدا بر مظلوميت مان داشته باشيم، در حالي كه وقتي در شرايط سختي از صحنه هاي عمليات قرار مي گيريم و زانوهايمان در مقابل دشمن مي لرزند... اگر ضعف در نيروهايمان هست، بدانيد اين ضعفي است كه از من فرمانده تا پايين ترين رده نيروهايم منتقل شده است.
بخشي از وصيت نامه
.... وصيت به مادرم و خواهران و برادرانم و فاميل هايم كه بدانيد اسلام تنها راه نجات و سعادت است ... اهميت زياد به نماز و دعا ها و مجالس ياد اباعبدالله و شهدا بدهيد كه راه سعادت و توشه آخرت است. ... از همه كساني كه از من رنجيده اند و حقي بر گردنم دارند ،طلب بخشش دارم و اميدوارم خداوند مرا با گناهان بسيار بيامرزد. خدايا مرا پاكيزه بپذير.
مهدي باكري-۲/۱/۶۳

گردشگري در تعطيلات با محتواي
«عصر تبليغات و بازاريابي»
002736.jpg
ماهنامه «گردشگري در تعطيلات» با محتواي صنعت تبليغات و بازاريابي در ۹۶ صفحه منتشر شد.رويكرد اين ماهنامه آميزه اي از ديدگاه هاي حرفه اي و علمي است. نويسندگان مقالات آن نيز در جايگاه حرفه اي و تئوريك كوشيده اند صنعت تبليغات و بازاريابي را در ايران مورد بررسي قرار دهند. آموزش دست  اندر كاران اين صنعت بخشي از رويكرد اين نشريه است كه سعي دارد با ارتقاي دانش و انتقال تجربه صاحبنظران، فرصت مطلوبي را براي شاغلان اين عرصه مهيا سازد. سرمقاله اين شماره تحت عنوان «سازمان ملي بازاريابي، آقاي وزير لطفاً بي درنگ» با صراحت از وزير بازرگاني درخواست كرده كه با حمايت دولت يك سازمان غيردولتي متكفل امر بازاريابي علمي شود.عناوين برخي از مقالات اين شماره عبارتند از: جايگاه فروش در بازاريابي، هدف تبليغات چيست؟ مديريت شكايت مشتريان، بازاريابي يا بازارگرمي؟تازه هاي خبر و تازه هاي نشر دو بخش قابل توجه اين ماهنامه را تشكيل مي دهد كه هر يك اطلاع رساني مناسبي براي علاقه مندان و فعالان اين صنعت تدارك ديده است.

تاثير مخرب بازيهاي كامپيوتري
بر يادگيري كودكان و نوجوانان
002727.jpg
مهر: با توجه به نزديك شدن تعطيلات نوروز و افزايش مدت زمان اوقات فراغت براي كودكان و نوجوانان، اغلب آنها بيشترين زمان خود را صرف ديدن برنامه هاي تلويزيوني و بازي هاي كامپيوتري مي كنند اما تحقيقات نشان داده كه استفاده بي رويه كودكان و نوجوانان از تلويزيون و بازي هاي كامپيوتري تاثيرات مخربي بر يادگيري آنها خواهد داشت.
تحقيقات پژوهشگران درخصوص اثرات منفي و شديد تلويزيون، ويدئو و بازي هاي كامپيوتري بر روي كودكان و نوجوانان نشان مي دهد كه كودكان از طريق استفاده بي حساب از اين رسانه ها، بيشتر نادان مي شوند.
بر اساس اين تحقيقات، كودكان و نوجواناني كه به ميزان زيادي از تلويزيون و بازي هاي كامپيوتري و ويدئو استفاده مي كنند، دچار كاهش شديد بهره وري در مدرسه و خانواده مي شوند به گونه اي كه اين مسئله از رشد و ترقي نوجوانان در مدرسه جلوگيري مي كند.
بر پايه اين گزارش، مردودي، عدم تمايل به حضور در كلاس درس و ناتواني در به پايان رساندن دوران دبيرستان يكي از نتايج استفاده بي رويه دانش آموزان از رسانه هاي سرگرم كننده است.
برپايه اين گزارش، در حالي كه مادران تلاش مي كنند كودكان خود را از استفاده بي رويه از تلويزيون باز دارند اما كودكان باز هم مي خواهند كه حتي غذاي خود را نيز در برابر تلويزيون بخورند و شب ها زمان زياد تري را براي ديدن برنامه هاي آن بيدار بمانند.

جسته ، گريخته
خطرات ماهي هاي قرمز براي كودكان
ايرنا: رئيس انجمن حمايت از حيوانات اعلام كرد ماهي قرمز سفره هفت سين باعث انتقال بيماري سل جلدي به انسان مي شود.
دكتر سيد جاويد آل داوود افزود: از آنجا كه كنترل و نظارت بهداشتي و دامپزشكي بر فروش اين نوع ماهي وجود ندارد، احتمال بروز برخي بيمار ي ها در انسان از طريق تماس با ماهي قرمز وجود دارد.
عضو هيأت علمي دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: اين بيماري ممكن است با نگهداري از ماهي قرمز سفره هفت سين و از طريق خراش هاي كوچك روي پوست به انسان به ويژه پوست حساس كودكان منتقل شود.
وي يادآور شد: استفاده از ماهي در سفره هفت سين سنت غير ايراني است كه از قدمت آن بيش از يكصد سال نمي گذرد.
گسترش مواد مخدر در ميان دانش آموزان اسرائيلي
قسط: رواج مصرف مواد مخدر در ميان دانش آموزان صهيونيست مقطع دبيرستان گسترش يافته است.
به گزارش خبرگزاري رسمي فلسطين پليس رژيم صهيونيستي ۷۰ دانش آموز مقطع دبيرستان را به جرم توزيع مواد مخدر در ميان همكلاسي هاي خود دستگير كرد.
بر اساس اين گزارش ، اين اقدام پليس از افزايش مصرف مواد مخدر در ميان دانش آموزان صهيونيستي دبيرستاني پرده برداشت.
بر اساس اين گزارش ، اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه تلاش محافل رسمي و مردمي دولت صهيونيستي در جلوگيري از شيوع مصرف مواد مخدر ناكام مانده است.
اين خبر مي افزايد: توزيع مواد مخدر در اسرائيل ديگر همانند شيوه هاي قديمي صورت نمي گيرد، بلكه باندهاي توزيع اين مواد روش هاي جديدي را براي اين منظور به كار مي گيرند. آنان اين مواد را با چندين مواد ديگر كه فروش آنان ممنوع نيست، مخلوط مي كنند.
بانك اطلاعاتي براي ساخت مساجد تهيه شد
ايلنا: براي اولين بار، بانك اطلاعاتي از نقشه  هاي زمين  هاي قناص، براي مساجد تهيه شده است كه سازندگان مساجد مي  توانند به آن مراجعه كنند.
نصرالله چمران، معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف، با اعلام اين خبر گفت: مهندسين سازمان اوقاف و امور خيريه براي مساجدي كه نياز دارند، با هزينه كم، نقشه معماري تهيه مي  كنند.وي افزود: همچنين اگر نقشه  اي متناسب با زمين مسجدي باشد، به رايگان در اختيار آن مسجد قرار مي  گيرد.
چمران ادامه داد: همچنين در حال حاضر، اين سازمان تعدادي نقشه از زمين  هاي نامناسب و قناص تنظيم و بانك اطلاعاتي از اين نقشه  ها تهيه كرده كه سازندگان مساجد مي  توانند به آن مراجعه كنند.
پنجشنبه آخرين مهلت ثبت نام آزمون كارداني فرهنگيان
ايسنا: ثبت نام آزمون ورودي دوره هاي كارداني ويژه فرهنگيان ديپلمه رسمي سال ۱۳۸۴ تا پايان وقت اداري روز پنجشنبه ۲۷ اسفند ماه ادامه دارد.
ثبت نام در آزمون ورودي دوره هاي كارداني ويژه فرهنگيان ديپلمه رسمي شاغل در آموزش و پرورش سال ۱۳۸۴ در مهلت باقيمانده با واريز ۳۳ هزار ريال به شماره حساب ۷۴۸ بانك ملي ايران، مراجعه به ناحيه آموزش و پرورش محل اشتغال و ارائه رسيد واريز وجه ثبت نام نسبت به دريافت مدارك ثبت نامي انجام مي شود.
خطر خالكوبي براي انسان
واحد مركزي خبر: بررسي هاي جديد دانشمندان آمريكايي نشان مي دهد خالكوبي بر روي پوست مي تواند آسيبهاي شديدي به سلامت انسان وارد كند.
بررسي محققان دانشكده شيمي دانشگاه آريزوناي شمالي نشان مي دهد مواد شيميايي موجود در بسياري از جوهرهايي كه در خالكوبي به كار مي روند مي تواند براي سلامت انسان به شدت خطرآفرين باشد.
بررسي هفده نوع جوهر مختلف كه براي خالكوبي به كار مي رود نشان مي دهد مواد موجود در اين جوهرها باعث بروز واكنش حساسيت زا، آلرژي، علايم سوختگي در زمان ام. ار. اي و انتشار جوهر در بافتهايي مثل ريه مي شوند كه آثار بسيار مخربي بر سلامت انسان مي گذارد.
مركز غدد و متابوليسم دانشگاه تهران اعلام كرد: 
يك پنجم ساكنان بالاي ۳۰ سال تهران  ديابت دارند
ايسنا: مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام كرد: ۳ تا ۵ درصد جمعيت ايران مبتلا به ديابت هستند.
بر اساس اين آمار مبتلايان ديابت در تهران به ۷ تا ۸ درصد مي رسد كه با افزايش سن، رشد بيشتري پيدا مي كند؛ به طوري كه ۱۲ درصد از ساكنان بالاي ۳۰ سال شهر تهران مبتلا به اين بيماري هستند. چنانچه افراد دچار اختلال تحمل گلوكز به اين آمار اضافه شود، در كل يك پنجم ساكنان بالاي ۳۰ سال شهر تهران،  ديابت يا اختلال تحمل گلوكز دارند.

۳۰۰ كمپ نوروزي در هرمزگان برپا مي شود
فارس: مدير جمعيت هلال احمر استان هرمزگان گفت: ۳۰۰ كمپ نوروزي با همكاري شهرداري استان در شهرهاي توريستي بندرعباس، بندر لنگه و قشم براي استقرار مسافران نوروزي داير مي شود.
فرهاد جباري ضمن اعلام اين مطلب افزود: مسافران نوروزي در اين استان مي توانند با پرداخت رقم ناچيزي كه صرف حفظ و نگهداري كمپ ها مي شود در اين مكانها استقرار يابند. وي با بيان اين كه اين كمپ ها داراي سرويس بهداشتي، آب، برق و امنيت هستند، گفت: پيش بيني مي شود نوروز امسال ۲ ميليون مسافر به اين استان وارد شوند.
مدير جمعيت هلال احمر استان هرمزگان اظهار داشت: ۱۷ پست امدادي در استان مستقر شده كه ۲ پست شناور دريايي، ۳ پست ثابت دريايي و ۱۲ پست جاده اي است.
جباري با بيان اين كه اين طرح از ۲۷ اسفند شروع و تا ۱۵ فروردين ماه ادامه مي يابد، گفت: ۲ فروند قايق تندرو نجات در پست شناور دريايي و ۱۷ دستگاه آمبولانس براي امداد جاده اي به كار گرفته مي شود.
وي افزود: امداد دريايي كار مشترك سازمان بنادر و كشتيراني، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشكي و نيروي دريايي ارتش است. مدير جمعيت هلال احمر استان هرمزگان گفت: ۱۸ پست راهنماي نوروزي در تمام شهرستانهاي استان پيش بيني شده كه اطلاعات هتلها و مكانهاي ديدني استان را در اختيار مسافران قرار مي    دهند.

اعتبارات كمك به اقليت هاي مذهبي
تا ۸۰ درصد افزايش يافت
گروه اجتماعي: اعتبارات اختصاص يافته به مساجد و اقليت هاي مذهبي در لايحه بودجه امسال نسبت به سالهاي گذشته افزايش قابل توجهي نشان مي دهد.
يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس در اين باره توضيح داد: مبلغ ۲ ميليارد و ۵۰ ميليون تومان براي تجهيز و رسيدگي به امور مساجد اختصاص يافته است.
سيد احمد رسولي نژاد، نماينده مردم دماوند و فيروزكوه گفت: در سال هاي گذشته در لايحه بودجه براي مساجد هيچ مبلغي در نظر گرفته نشده بود اما در بودجه سال ۸۴ ، مبلغ ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان براي مساجد اختصاص يافت.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: از آنجايي كه ما در كشوري اسلامي زندگي مي كنيم و مسجد به عنوان پايگاهي مهم براي مسلمانان محسوب مي شود، دولت بايد توجه بيشتري نسبت به ساخت، تجهيز، تعمير و بازسازي مساجد داشته باشد. حادثه اخير مسجد ارك باعث شد تا توجه مسئولان از جمله نمايندگان مجلس به مساجد بيشتر شود.
وي ادامه داد: همچنين در لايحه بودجه سال ۸۴ دولت ، هيچ رديفي براي مساجد روستاهاي زير صد نفر در نظر گرفته نشده بود كه با تلاش اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس، مبلغ ۲۶ ميليارد ريال به اين كار اختصاص يافت.
وي در ادامه از افزايش اعتبار براي كمك به اقليت  مذاهب اسلامي خبر داد و افزود: اعتبار براي كمك به اقليت مذاهب اسلامي از ۱۰ ميليارد ريال به ۱۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال افزايش يافته است.

بيماران تالاسمي نياز حياتي به خون سالم دارند
گروه اجتماعي: بيش از ۱۵ هزار بيمار تالاسمي در آستانه سال نو نيازمند اهداي خون هستند.
به گزارش انجمن تالاسمي ايران، از هر سه نفر، يك نفر در طول حيات خود به تزريق خون يا فرآورده هاي مشتق از پلاسما نيازمند است و دستيابي به خون سالم تنها  آرزوي مصرف كنندگان مستمر خون نبوده، بلكه يك خواسته ملي است.
بنا بر اين گزارش، هر مرد سالم سالانه ۴ بار و هر زن سالم سالانه ۳ بار مي تواند خون اهدا كند؛بدون آن كه با هيچ مشكل جسمي و روحي مواجه شود و تمايل افراد سالم جامعه به اهداي مستمر خون و مراجعه ضابطه مند به پايگاه هاي انتقال خون مي تواند مشكل بسياري از اين بيماران را رفع كند؛ ضمن اين كه تضميني براي سلامتي افراد باشد و نياز حياتي بيماران تالاسمي برطرف گردد.

جزييات طرح امداد و نجات نوروزي  اعلام شد
فارس: معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر جزييات طرح امداد و نجات نوروزي كشور را اعلام كرد.
فرشيد توفيقي گفت: طرح امداد و نجات جاده اي در ايام نوروز كه از امروز آغاز و تا ۱۵ فروردين ماه ۸۴ ادامه مي يابد در ۳۰ استان در قالب ۴۰۸ پست ثابت و سيار در مناطق مختلف و محورهاي مواصلاتي به خصوص محورهاي كوهستاني، پر ترافيك و خطرناك كشور اجرا مي شود.
وي در ادامه گفت: طي اين طرح روزانه يك هزار و ۲۰۰ پزشك امدادگر، پرستار و راننده با به كارگيري وسايل نجات، آمادگي لازم را براي ارائه خدمت هاي اوليه براي در راه ماندگان و افراد متأثر از حوادث و سوانح جاده اي دارا هستند.
معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: ۵ دستگاه چرخبال، ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانسي و ۳ دستگاه هلي كوپتر(MI17) از ديگر امكانات طرح امداد و نجات نوروزي است.
توفيقي گفت: هلي كوپترهاي (MI17) كه هلي كوپترهاي سنگين هستند و به صورت پشتيبان و آماده در مركز قرار دارند به منظور ارائه تصوير در زمان بروز اتفاقات پيش بيني شده اند.
وي اظهار داشت: باتوجه به ناپايداري هاي جوي در روزهاي آغاز بهار تمهيدات لازم براي اسكان موقت افراد در راه ماندني ناشي از حوادثي نظير بهمن يا برف سنگين و تغذيه موقت آنها در پايگاه هاي امداد و نجات جاده اي پيش بيني شده است.
معاون امداد و نجات هلال احمر گفت: سازمان هاي مرتبط با امداد و نجات جاده اي كه شامل پليس راه، وزارت راه و ترابري و اورژانس كشور هستند همكاري هاي خوبي براي اجراي اين طرح طي ايام نوروز داشته اند.

توصيه هاي رئيس انستيتو تغذيه به مسافران:
مسافران نوروزي از توقف در هر
محلي براي خوردن غذا خودداري كنند
002730.jpg
ايسنا: رئيس انستيتو تغذيه و صنايع غذايي به مسافران نوروزي توصيه كرد براي اطمينان از سلامت آب، حدود ۱۰ دقيقه آن را بجوشانند.
دكتر ناصر كلانتري ضمن اعلام اين مطلب اظهاركرد:  مسافران نوروزي براي جلوگيري از بيمار شدن در طول سفر تمهيدات ويژه اي براي خود و خانواده خود انجام دهند.
وي با تاكيد بر اينكه مسافران در طول سفر بايد از سلامت و كيفيت آب آشاميدني مطمئن باشند، گفت:  بهترين روش براي سالم كردن آب، جوشاندن آن است.
رئيس انستيتو تغذيه و صنايع غذايي كشور با بيان اينكه روش هاي مختلفي براي ضد عفوني كردن آب  وجود دارد، افزود: مسافران مي توانند در طول سفر با خود قرص هاي كلر داشته باشند و مطابق با دستورالعمل نوشته شده آب خود را ضدعفوني كنند.
وي با تاكيد بر اينكه مسافران نوروزي بايد از توقف در هر محلي براي خوردن غذا خودداري كنند، افزود: مردم بايد از مراكزي كه زير نظر دائم ماموران بهداشت است غذاي مورد نظر خود را تهيه كنند و از طرفي به ظاهر رستوران و رفتار و اعمال كاركنان آن مركز نيز توجه داشته باشند.
دكتر كلانتري با بيان اينكه استفاده از غذاي سرد بهترين ماده خوراكي در طول سفر است، گفت: نان، پنير، سبزي، خيار و گوجه فرنگي بهترين ماده غذايي در طول سفر است.
وي همچنين به مسافران نوروزي هشدار داد اگر در طول سفر غذاي پخته به همراه دارند حتما قبل از مصرف ۱۰ دقيقه آن را گرم كنند.
رئيس انستيتو تغذيه و صنايع غذايي كشور با اشاره به مصرف بالا و بي رويه آجيل در ايام نوروز گفت:  وجود نمك در آجيل  براي ميانسالان موجب افزايش فشارخون، بيماريهاي قلبي- عروقي و كليوي مي شود.
وي همچنين هشدار داد: مصرف يكباره و زياد آجيل در طول ۱۵ روز با توجه به استفاده از رنگهاي خوراكي،  براي سلامت بدن مضر است.
دكتر كلانتري در ادامه به خانوا ده ها توصيه كرد كه در طول ايام نوروز از خوردن بيش از حد شيريني جات خودداري و سعي كنند بيشتر در ديد و بازديدها، از ميوه استفاده كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |