چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۲ - Mar 16, 2005
نسل جديد ماوس به بازار مي آيد
002724.jpg
گروه انفورماتيك: شركت كامپيوتري آي.بي.ام نسل جديد ماوس هاي كامپيوتري را تا اواسط سال ۲۰۰۵ به بازار خواهد داد.
به گزارش ديلي آنلاين، ماوس هاي جديد شركت آي.بي.ام طوري طراحي و ساخته شده اند كه قادرند تأثير حركت هاي ناخواسته نشانگر را بر روي مانيتور كه به علت لرزش هاي دست افراد ايجاد مي شوند، كاهش دهند.
بنابه گفته سخنگوي شركت آي.بي.ام ساختار كلي ماوس هاي جديد شبيه به دوربين هاي فيلم برداري است، با اين تفاوت كه اين وسائل جديد حاوي فيلترهاي هوشمندي هستند كه لرزه هاي دست را شناسايي مي كنند وتأثير آنها را روي فعل و انفعالات مانيتور كم مي كند.
طبق آماري كه از سوي مؤسسات بهداشتي و پزشكي اروپايي و آمريكايي منتشر شده است، بسياري از افراد اين دو قاره از مشكلات ناشي از لرزش هاي پي در پي دست خود رنج مي برند به طوري كه در آمريكا آمار اين افراد به ۱۰ ميليون نفر مي رسد و نزديك به ۳ ميليون بريتانيايي گرفتار چنين اختلالي هستند.
وجود چنين لرزش هايي در بسياري از مواقع چك كردن ايميل يا جستجو در اينترنت را براي افراد غيرممكن مي ساخت اما ماوس هاي جديد با فيلتر كردن اين حركات كاربران را در راحت تر استفاده كردن از كامپيوتر ياري مي دهد.
انگيزه فاميلي
جيم لوين كه مخترع ماوس هاي جديد موسوم به «AMA» است انگيزه اصلي خود را براي اين ابتكار مشاهده تلاش هاي يكي از بستگان خود كه مبتلا به بيماري پاركينسون بود براي مهار ماوس عنوان كرد.
لوين در اين باره به خبرگزاري بي.بي.سي مي گويد: «من مي دانستم كه حتماً بايد راهي براي حل مشكل اين فرد و بسياري ديگر كه با شرايط وي مي زيستند وجود داشته باشد.»
لوين عقيده دارد كه با گذشت زمان سن كاربران كامپيوترها نيز بيشتر خواهد شد و اين نوع بيماري ها كه اغلب در افراد مسن بروز مي كند، كاركردن با كامپيوتر را بسيار دشوار مي كنند اما ماوس (AMA) مي تواند در اين زمينه عصاي دست كاربر باشد.
كاربران با وصل كردن ماوس جديد به كامپيوتر خود مي توانند به راحتي از آن استفاده كنند. مزيت مهمي كه اين ماوس دارد وسازندگان آن نيز بسيار به  آن مفتخرند اين است كه اين ماوس قادر است با هر نوع كامپيوتري كار كند و نيازي نيست كه كامپيوتر ساخت شركت يا مؤسسه خاصي باشد.

ويندوز متحول مي شود
گروه انفورماتيك:مايكروسافت در حال آماده سازي بتايي براي ارتقاي سيستم عامل ويندوز ۲۰۰۳ به علاوه سرويس پكي است كه قصد دارد تا اواخر اين ماه منتشر سازد.
اين در حالي است كه اين شركت قرار است نسخه مركز داده اي از ويندوز خود را نيز براي پشتيباني از محاسبات تركيبي كه از سيستم هاي ۶۴/۳۲ (x64) بيتي استفاده مي كنند، ارايه دهد. به گزارش SGNEC، توليدكنندگان سرور high-end در حال مطابقت دادن AMD Opteron و پردازنده هاي ۶۴/۳۲ بيتي Xeon EMT64 براي نسل بعدي محصولات مركز داده خود هستند. اين امر باعث شده است كه مايكروسافت نسخه مركز داده سرور ويندوز x64 را توليد كند.
اين شركت گفته است كه هدف سرور ۲۰۰۳ ويندوز x64 (Extended Edition) بر روي كاربراني متمركز خواهد بود كه نيازي به نسخه مركز داده ويندوز نداشته اند.
پيش از اين، مايكروسافت توصيه كرده است كه كاربراني كه از جايگزين هاي مركز داده براي يونيكس high-end و سوپر كامپيوترها استفاده مي كنند، بايد محصولات مبتني بر ايتانيوم را به كار گيرند.
هفته گذشته، جان بروزان، يكي از اعضاي تيم توليد ويندوز گفته است: «همكاران و شركاي ما در حال توليد ماشين هاي مركز داده به همراه بيش از هشت پردازنده با تراشه هاي تركيبي (x64) هستند، بنابراين ما بايد داراي يك سيستم عامل مركز داده باشيم.»وي در ادامه افزوده است: «ويندوز مبتني بر ايتانيوم براي پايگاه داده اي بسيار بزرگ و برنامه هاي خط كسب و كار در نظر گرفته شده است.»
در ميان نرم افزارهاي سرور كه براي پردازنده هاي x64 دوباره توليد مي شوند، سرور ايميل مايكروسافت، Exchange، وجود دارد. انتظار مي رود تا سال ۲۰۰۷ مايكروسافت نرم افزار كاملي را براي سرورهاي x64 ارايه دهد. پشتيباني از x64 براي پايگاه هاي داده و سرور SQL، اوراكل و DB/۲ ارايه خواهد شد. SAP نيز در حال آغاز پشتيباني از ويندوز x64 است.
بزرگ ترين مزيت معماري x64 براي مايكروسافت آن است كه اين سرور، محدوديت چهار گيگا بايتي حافظه را براي سرورهاي ۳۲ بيتي نخواهد داشت كه باعث مي شد صرف نظر از آن كه چه ميزاني از حافظه فيزيكي بر روي سرور نصب شده، برنامه كاربردي به حافظه مجازي بيش از دو گيگا بايت دسترسي نيابد. با استفاده از x64، يك برنامه كاربردي مي تواند تا يك ترا بايت حافظه را مورد مصرف قرار دهد.
پيش درآمد
باب ماگليا، نايب رييس ارشد بخش سرور ويندوز گفته است كه Windows 2003 R2، نسخه موقتي ويندوز ۲۰۰۳ بوده كه سازمان ها آن را به عنوان بخشي از اشتراك خود در برنامهSoftware Assurance دريافت خواهند كرد. R2 راه را براي لانگهورن، كه قرار است در سال هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ عرضه شود، آسان و هموار مي سازد. اين انتشار شامل بسياري از برنامه هايي نظير خدمات Sharepoints است كه به صورت مجزا عرضه مي شوند.R2 همچنين شامل نسخه بعدي دات نت مايكروسافت براي توليد برنامه هاي كاربردي مبتني بر سرويس وب خواهد بود. تمركز و هدف عمده اين سيستم عامل جديد، پشتيباني از شركت هاي داراي شعب گوناگون است. ماگليا گفته است كه اين محصول براي پشتيباني كافي از ارتباطات گسترده شبكه اي ميان دفتر اصلي و شعبه هاي مختلف آن در نظر گرفته شده است.
مايكروسافت پروتوكلي در R2 توليد كرده است كه امكان ايجاد تغييراتي را بر روي فايل هاي ارسالي فراهم ساخته و بنابراين نيازي به ايجاد تغيير در كل داكيومنت نخواهد بود.
مؤلفه ديگر، خدمات Active Directory Federated بوده كه sign-on هاي منفرد فراهم ساخته و به كارمندان و شركاي كسب و كارها امكان مي دهد به سيستم هاي آي تي داخلي به روشي كنترل شده دسترسي يابند. هنگامي كه R2 در نيمه دوم سال ۲۰۰۵ عرضه شود، كاربران ديگر نمي توانند نرم افزار ويندوز ۲۰۰۳ فعلي را خريداري كنند.

دانش آموز
002721.jpg
دانش آموزان آفريقايي در حال استفاده از اينترنت هستند. قاره  آفريقا بخصوص قسمتهاي شمالي و مركزي آن جزو فقيرترين مناطق كره خاكي محسوب مي شود كه علاوه بر بحران غذايي و بهداشتي كه در اين سرزمين وجود دارد، نبود دسترسي به فناوري و علم روز نيز از ديگر مشكلات آفريقايي ها است. از اين رو در پي عمل انسان دوستانه سازمان ملل، دسترسي به اينترنت در اختيار مدارس آفريقايي قرار خواهد گرفت.برگزاري اجلاس سران جوامع اطلاعاتي (WSIS ۲۰۰۵) در كشور آفريقايي تونس و به دنبال آن كمك و حمايت سازمان ملل متحد باعث شده است تا دولت هاي آفريقايي براي كاهش شكاف ديجيتالي قاره سياه تلاش كنند.

آف لاين
افزايش طول عمر در مناطق كوهستاني
گروه دانش:  پژوهشگران يوناني در بررسيهاي خود نشان داده اند زندگي كردن در كوهستان تاثير مثبتي بر نحوه كاركرد قلب و طول عمر انسان دارد .
به گزارش رويترز محققان مي  گويند كساني كه در مناطق مرتفع كوهستاني زندگي مي كنند نسبت به كساني كه در نزديكي درياها زندگي مي كنند كمتر دچار بيماريهاي قلبي مي شوند.

آن لاين
برخورد پليس انگليس با هكرها
ايتنا : چند هكر انگليسي با نفوذ به سيستم هاي رايانه اي يك فروشنده كامپيوتر در اين كشور موفق شدند تا ميليون ها نامه الكترونيك ناخواسته رابه نام وي براي مشتريانش ارسال كنند.
به گزارش دفتر اطلاع  رساني فناوري اطلاعات موسسه تحقيقات و توسعه ناجا((e-police (ئي پليس) از VNUNET اين فرد كه شركتي به نام Stoke-on-Trent را اداره مي كند، پس از آنكه با شكايات مشتريان خود در مورد نامه هاي الكترونيك زشت و گستاخانه اي مواجه شد كه از سوي خود او ارسال شده بودند، از بخش امنيتي شركت خواست تا مسئله را بررسي نمايند.
تحقيقات بعدي نشان داد كه كلاهبرداران با دست يافتن به نامه هاي الكترونيكي ذخيره شده برروي كامپيوتر سرور از آنها براي ارسال هرزنامه سوءاستفاده كرده اند، اما موفق به سرقت ديگر اطلاعات شخصي و حساس كاربران نشده اند.
تشخيص بيماريها با تراشه هاي كوچك
گروه انفورماتيك : پژوهشگران نوعي تراشه پلاستيكي ساختند كه پروتئين هاي مربوط به بيماريها را در نمونه هاي خون يا مواد غذايي با دقت يكصد برابر بيشتر از تراشه هاي معمولي اندازه گيري مي كند.
به گزارش ساينس نيوز، اين تراشه كه پژوهشگران ژاپني آن را ابداع كرده اند اعمال خالص سازي، جداسازي و تشخيص را با كيفيت بسيار زياد انجام مي دهد. اين تراشه به مقدار نمونه كمي نياز دارد.
به گفته آنان، فناوري جديد راه را براي پيشرفت در عرصه فن آوري زيستي و ابداع روشهاي جديد آزمايش در صنايع غذايي و محيط آسان مي كند.
نتايج انتخابات آمريكا هك شده است
سلام:  همسر جان كري كانديداي حزب دموكرات در انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه سال گذشته از جورج بوش شكست خورد، ادعا كرد كه نتايج انتخابات مذكور از طريق كامپيوتر هك و به نفع بوش تغيير داده شده است.
ترزا هاينس كري كه ظرف ۴ ماه اخير به صراحت صحت انتخابات آمريكا را زير سؤال برده است، معتقد است اسكنرهاي نوري كه در برخي ايالات براي شمارش آرا مورد استفاده قرار گرفته اند، عملكرد صحيحي نداشته اند.
وي مي گويد: دو برادر مالك ۸۰ درصد از دستگاه هاي به كار گرفته شده در انتخابات هستند و هك كردن دستگاه هاي ساخت آنان هم بسيار ساده است.
او دموكرات ها را تشويق كرد تا حزب جمهوري خواه را مجبور به پاسخگويي در اين زمينه كنند.

امنيت
ابزارهاي جديد براي حفاظت از موبايل ها و شبكه ها
گروه انفورماتيك: امنيت، موضوع اصلي و كليدي نمايشگاه سبيت امسال بوده و تمركز عمده آن بر روي امنيت ابزارهاي موبايل بوده است. شركت نرم افزار امنيت كاسپراسكاي، محصول Kaspersky Guard@Net ۵‎/۰ خود را كه محصولي سازماني بوده و به عنوان يك ابزار امنيت مجازي تشريح مي شود، به نمايش گذارده است.
به گزارش system group، اين محصول، ابزار مديريت امنيت محتوا است كه براي پشتيباني و محافظت از شبكه هاي سازماني كه از لينوكس استفاده مي كنند، در برابر ويروس ها، هكرها و هرزنامه ها طراحي شده است. اين محصول از يك شبكه خصوصي مجازي براي حفاظت از شبكه هايي كه سايت هاي چندگانه را پوشش مي دهند، استفاده مي كند.
كاسپر اسكاي همچنين در حال عرضه ضد ويروس ۵.۵ براي ويرايش سازماني Microsoft ISA Server ۲۰۰۰ است تا از شبكه هاي شركت پشتيباني كند و بتايي از ضد ويروس ۰/۶ را نيز براي سرور Exchange مايكروسافت ارايه مي دهد. اين شركت همچنين محصولات امنيت موبايل را معرفي مي كند.
شركت تأمين كننده امنيت، Utimaco در حال ارايه محصولي براي مقابله با سرقت و دست كاري داده ها است. Safeguard PDA ۳‎/،۰ تأييد و تثبيت هوشمند و تكنولوژي كد گذاري را براي ابزارهاي دستي ارايه مي دهد. اين تكنولوژي مي تواند فايل ها، دايركتوري ها و پايگاه هاي داده داخلي را كدگذاري كند.
Safeguard Advanced Securty مي تواند استفاده از ابزارهاي plug-and-play مانند اتصالات حافظه را كنترل كند.

هوش مصنوعي
ساخت آنتن جديد با الهام از شاخك سوسك
ايسنا: يك دانشجوي رشته مهندسي دانشگاه جان هاپكينز آمريكا با الهام از سوسك موفق به طراحي يك آنتن روبوتيك شده است كه نسبت به وجود موانع به يك حشره مكانيكي هشدار مي دهد.
اين آنتن مصنوعي سيگنال هايي را به مغز الكترونيكي يك روبات چرخ دار ارسال كرده و ماشين را قادر مي كند تا به سرعت در امتداد ديوار حركت كرده، در كنج هاي ديوار چرخيده و از برخورد به موانع جلوگيري كند.
اين دانشجوي آمريكايي به كمك گروهي از محققان دانشگاه استانفورد موفق به ساخت نوع پيشرفته اين آنتن شده است.
وي معتقد است كه به كمك اين آنتن ها مي توان در آينده نسل جديدي از روبات ها را طراحي كرد كه قادرند از مكان هاي تاريك و پرخطر به سلامت عبور كنند.

تلفن
استفاده از موبايل آسان تر  مي شود
موج:  شما  مي توانيد با بكارگيري گوشي همراه خود كارهاي بسياري انجام دهيد؛ به عنوان مثال با گوشي هاي پيشرفته اي كه هم اكنون به بازارها عرضه شده است، افراد  مي توانند عكس بگيرند، به تماشاي فيلم بپردازند موسيقي گوش دهند اما اينكه چگونه  مي توان با بكارگيري گوشي ها اين عمل ها را انجام داد براي بسياري پيچيده و خسته كننده است از اين رو شركت هاي سازنده گوشي همراه به فكر ارائه گوشي هايي با طرز كار آسانتر هستند.
يك شركت كانادايي با نام ZICORP گوشي هايي با طرز كار آسانتري را به كاربران ارائه  مي دهد و استفاده از تما مي  توانايي هاي گوشي هاي همراه نوين نسل سو مي از قبيل تماشاي تلويزيون، فيلمبرداري، عكاسي و غيره را براي افراد آسانتر كرده است. اين شركت توانسته است نظر بسياري از كاربران را به خود جلب كند.
اين شركت گوشي هاي خود را مجهز به برنامه اي كرده است كه طرز كار را آسانتر كرده است به اين طريق كه يك فهرست راهنما از تما مي  عملكرد گوشي به عنوان مثال، فهرست آدرس تماس ها و تماشاي ويدئو را در اختيار كاربر قرار  مي دهد و افراد تنها با خواندن ليست راهنما سپس با فشار آن دكمه و ورود به سيستم مورد نظر خود  مي توانند از گوشي خود استفاده كنند بدون اينكه دچار سر درگمي  شوند.

سلامت
چندين راهكار براي جلوگيري از ابتلا به سرطان مثانه
ايسنا:  به گفته محققان آمريكايي سرطان مثانه در بين مردان شايع تر از زنان و در  ميان سفيدپوستان شايع تر از سياه پوستان است.
اين محققان  مي گويند در عين حال كه هيچ روش خاصي براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري وجود ندارد، در صورت تشخيص بيماري، فرصت هاي مناسبي براي معالجه و نجات از آن وجود دارد. انجمن سرطان آمريكا راهكارهاي زير را براي كمك به كاهش احتمال بروز اين سرطان ارائه كرده است:
۱- سيگار نكشيدن:
آمارها نشان  مي دهد كه كشيدن سيگار عامل اصلي نيمي از مرگ و  ميرهاي ناشي از ابتلا به سرطان مثانه در مردان و بيش از يك سوم در زنان است.
۲- جلوگيري از قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي خاص:
محققان توصيه  مي كنند كه اگر با گروهي از مواد شيميايي موسوم به آ مين هاي معطر سر و كار داريد بايد مطمئن شويد كه تمام اقدامات ايمني لازم صورت گرفته باشد.
كارخانه ها و صنايعي كه به طور معمول از اين مواد استفاده  مي كنند شامل توليدكنندگان لاستيك، چرم، مواد چاپي، پارچه و محصولات رنگي هستند.
۳- مصرف مقادير زيادي مايعات؛
شواهد علمي نشان  مي دهد كه نوشيدن مقادير زيادي از مايعات به ويژه آب  مي تواند خطر ابتلاي فرد به سرطان مثانه را كاهش دهد.
۴- توجه به رژيم غذايي:
يك رژيم غذايي حاوي  ميوه ها و سبزيجات بدن را در برابر ابتلا به سرطان مثانه محافظت  مي كند.

سخت افزار
صفحه كليدهاي بيومتريك
سلام: شركت مايكروسافت به تازگي صفحه كليدهاي جديدي را به بازار عرضه كرده كه در آنها به جاي استفاده از كلمات عبور از ويژگي هاي بيولوژيك اختصاصي هر فرد براي ورود به سايت ها و Log on كردن استفاده مي شود.
اين صفحه كليد داراي يك مفسر اثر انگشت است كه به كاربران امكان مي دهد تا شناسه بيومتريك خود را در آن ذخيره كنند. اين شناسه در ادامه براي تأييد هويت واقعي  كاربر براي ورود به سايت هايي كه نياز به كلمه عبور دارند به كار گرفته مي شود و كلمه عبور محلي هم روي دستگاه ذخيره مي شود.
مايكروسافت مدعي است كه با استفاده از اين صفحه كليد هم مي توان جلوي سو ءاستفاده هكرها را گرفت و هم كلمات عبور گوناگون را مديريت كرد، بدون آن كه نيازي به حفظ كردن همه آنها باشد.

پيش بيني بهبودي افراد به كما رفته
محققان دانشگاه شيكاگو ابزاري جديد طراحي كرده اند كه مدت زمان بهبودي افرادي را كه به كما رفته اند پيش بيني مي كند. به گزارش IRIB ، دستگاه سنجش ناهنجاري هاي هوشياركه به گفته محققان اين مركز اولين ابزار قابل اعتماد براي پيش بيني دقيق مدت لازم بهبودي افرادي كه به كما فرو رفته اند به شمار مي آيد با بررسي آزمايشهاي مختلف صورت گرفته از بيماراني كه حداكثر يك سال از آسيبي كه منجر به كما شده است مي تواند با دقت ۸۶ درصد مدت زمان بهبودي فرد را محاسبه و در اختيار پزشكان قرار دهد.

شمارش گلبول هاي سفيد براي پيش بيني بيماريهاي قلبي
مطالعات نشان  مي دهد كه شمارش گلبول هاي سفيد خون  مي تواند معياري براي پيش بيني احتمال بروز مشكلات قلبي- عروقي در زنان يائسه باشد كه خطر حمله قلبي در آنها تشخيص داده نشده است. به گزارش ايسنا، افزايش شواهد علمي  نقش التهاب در ضخيم شدن و سختي رگ هاي خوني را نشان  مي دهد. اندازه گيري تعداد مولكول هاي مختلف كه در بروز التهاب نقش دارند راهي براي تشخيص و كنترل بيماراني است كه در معرض ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي قرار دارند.

ماهي روغني التهاب را كاهش مي دهد
گروه دانش: دانشمندان علت اين موضوع را كه چرا يك رژيم غذايي سرشار از ماهي هاي روغني، مانند ماهي آزاد، مي تواند به بهبود التهاب مثلا در بيماري ورم مفاصل كمك كند دريافته اند.
به گزارش بي بي سي،  محققان دريافته اند كه يكي از اسيدهاي چربي در بدن كه با تورم و التهاب مقابله مي كند به كمك يك نوع اسيد چربي كه در روغن ماهي وجود دارد توليد مي شود.
پژوهشگران دانشكده پزشكي هاروارد، دانشگاه بيرمنگام و «بيمارستان زنان» دريافتند كه اين رژيم زماني كه با مصرف مقدار كمي آسپيرين همراه باشد حداكثر تاثير را دارد.
التهاب يا تورم، ناشي از واكنش نادرست بدن به عفونت و جراحت است و به بيماري هايي مانند آرتروز و بيماري هاي قلب و عروق منجر مي شود.
تيم محققان هاروارد دسته تازه اي از چربي ها به نام «ريزالوين» را در بدن انسان كشف كرد كه نشان داده شده است مي تواند به كنترل تورم و التهاب در بدن كمك كند.
«ريزالوين» ها از اسيدهاي چربي «اومگا-۳» كه به وفور در ماهي هاي روغني موجود است تشكيل مي شود.
همچنين به نظر مي رسد مصرف آسپيرين، توليد آنها را تحريك مي كند.
گمان مي رود كه به خصوص يك نوع «ريزالوين» (اي ۱) نقش بسيار مهمي در كنترل التهاب بازي مي كند.
يك سخنگوي گروه «مبارزه براي تحقيقات ورم مفاصل» گفت كه گروه او همواره به افراد مبتلا به آرتروز توصيه مي كند كه هفته اي دو تا سه بار ماهي روغني مصرف كنند يا روزي يك كپسول ۱۵۰۰ ميلي گرمي روغن ماهي بخورند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |