چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۲ - Mar 16, 2005
دبير شوراي عالي امنيت ملي:
حضور آمريكا را در مذاكرات هسته اي نمي پذيريم
كمال خرازي : آنچه ملاك موفقيت مذاكرات است
رسيدن به فرمولي است كه حق ايران در آن تأمين شود
002772.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به مساله انرژي هسته اي، به مقاطع مختلف و حساس در طول ۲۵ سال انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: امروز بي ترديد يكي از آن مقاطع حساس براي ماست.
وي افزود: اين امر از اين جهت مهم است كه دشمن اصلي مسلمانان يعني آمريكا پس از اشغال افغانستان و عراق و احساسي كه نسبت به نوعي پيروزي در طرحهاي خود در منطقه دارد، به فكر سلطه بر كل منطقه  حساس خاورميانه است.
حسن روحاني كه در همايش ائمه جماعات سازمانهاي دولتي با عنوان همايش «ايران پايدار» سخن مي گفت، با بيان اينكه آمريكايي ها در تدوين استراتژي ۲۵ ساله  خود، ايران و خاورميانه را يكي از مناطق بسيار مهم و حساس دانسته اند، افزود: آنها به گفته  خود از اسلام سياسي در منطقه به عنوان بزرگترين خطر يا مانع براي طرحهاي آمريكا نام مي برند.
به گفته  وي، امروز تنها بحث، بحث سلطه طلبي آمريكا نيست، بلكه آمريكا ابرقدرتي است كه برنامه هاي سياسي خود را با تفكرات ديني مخلوط كرده است.
وي با اشاره به بهانه  بحث هسته اي در ايران تأكيد كرد كه اين مشكل، تنها مشكل ايران نيست.
روحاني افزود: اساس منشور سازمان ملل و شوراي امنيت بر مبناي قدرت اتمي است و حق وتوي پنج كشور نيز مبناي قدرت اتمي دارد، يعني هركس در دنيا قدرت بيشتري دارد متأسفانه جايگاه بهتري دارد و مي تواند نفوذ بيشتري در عرصه  بين المللي داشته باشد.روحاني با اشاره به اقدامات آمريكا عليه ايران گفت: اساس هدف آمريكا اين بود كه به دنيا بگويد كار ايران مشروعيت ندارد.
ايران مخفيانه كار كرده و بسياري از گزارشها را نداده و دنبال اهداف نظامي است، پس بايد جلو او را گرفت، اما هدف ما اين بود كه مي خواستيم از اهداف آمريكا نسبت به ايران مشروعيت زدايي كنيم و به فعاليتهاي ايران مشروعيت بخشيم.
وي بردن پرونده  ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را گام دوم آمريكا در طرحهايش در مقابله با ايران دانست و با بيان اينكه ما در طول يك سال و نيم اخير توانسته ايم آمريكا را در هدف اول خود زمين گير كنيم، گفت: هدف ما اين بود كه به دنيا ثابت كنيم كه كار ما سالم و قانوني است و اتهامات آمريكا بي پايه، دروغ و بي اساس است و بحمدالله تا امروز آنچه ما گفته ايم ثابت شده است.وي با بيان اينكه اساس چالش امروز، بين ما و اروپاست، گفت: يك مشكل وجود دارد و آن اين است كه شوراي حكام و آژانس اعلام كرده كه ما بايد فعاليت غني سازي را تا حل و فصل كامل مسائل باقيمانده تعليق كنيم كه البته ما در مسأله  مدت زماني كه ذكر شده با آنها مشكل داريم.ما نيز مي گوييم اگر بحث اين است كه ما به شما اعتماد بدهيم، با يكديگر مذاكره مي كنيم تا فرمول اعتماد را به دست آوريم، اما اگر مي گوييد اين فناوري را كنار بگذاريد، ما با شما كاري نداريم.روحاني تصريح كرد: ما به صراحت به اروپايي ها گفته ايم كه اگر مسير شما توقف غني سازي است ما همين امروز مذاكرات را كنار مي گذاريم.روحاني با تأكيد بر اينكه مسؤولان جمهوري اسلامي در مذاكرات طبق مقررات، قانون و منطق از حقوق ملت ايران دفاع كرده اند، تأكيد كرد: ما هيچ جا در مذاكرات نسبت به كسي خضوع، التماس و درخواست نكرده ايم و اين در متن تاريخ مي ماند.مردم بدانند كه نمايندگان جمهوري اسلامي ايران در تمام صحنه ها با اقتدار صحبت كرده اند و قدم هاي ما تا امروز در چارچوب منافع ملي و تصميمات نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است.وي با بيان اينكه اين مسير همچنان باقي مانده و داراي فراز و نشيب است، بر لزوم ايستادگي ملت ايران تأكيد و خاطرنشان كرد: ما جز ملت قدرتي نداريم.
اگر مردم ترديد كردند ما ديگر حرفي نداريم كه بگوييم، اما اگر مردم قدرت، وحدت و ايستادگي خود را حفظ كنند، ما در همه صحنه ها محكم حركت مي كنيم.

خرازي: تأمين حق ايران ملاك موفقيت مذاكرات است
002796.jpg
گروه سياسي - ابوالفضل عمويي: كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران به تشريح عملكرد دستگاه سياست خارجي كشورمان در سال ۸۳ پرداخت. خرازي اين سال را سال پرتحرك سياست خارجي خواند. اين در حالي است كه به گفته او در كشورهاي ديگر سال آخر دولت سال بي تحركي است وي اين مسئله را نشانه استحكام نظام دانست و گفت: با آمدن و رفتن دولتها هيچ تغييري در راهبرد نظام به وجود نمي آيد و نظام با پشتوانه مردم همچنان روبه جلو مي رود.
وزير امور خارجه مساله پرونده هسته اي و عراق را موضوعات مهم سياست خارجي ايران در سال گذشته خواند و گفت: به طور خاص يكي از محورهاي اصلي سياست خارجي تنش زدايي با همسايگان و ارتقاي اعتماد و گسترش همكاري بود و شاهديم كه روابط خوبي با همسايگان داريم روابط با كشورهاي دوردست نيز روبه گسترش است.
وي در خصوص تحولات منطقه هم گفت: چهارشنبه (امروز) اولين مجمع ملي عراق افتتاح مي شود كه يك پيروزي براي ملت عراق است و اميدواريم روابط بسيار نزديكي با دولت آينده عراق داشته باشيم. وي افزود: بيداري اسلامي در منطقه در سطح عالي است. احترام به ايران در منطقه براساس نظرسنجي هايي كه در كشورهاي منطقه و از جمله تركيه صورت گرفته، زياد است و محبوب ترين كشور و مردم در منطقه ايران است.
وي تصريح كرد: قدرت ايران نه تنها متعلق به مردم و كشور ايران است بلكه متعلق به همه كشورهاست و عليه كسي به كار نمي رود و در دفاع از ديگران به كار گرفته مي شود. كساني كه چشمان خود را بر اين واقعيت مي بندند وبه نقش مثبت ايران در منطقه توجه نمي كنند خودشان را از تلاش ما براي مسائل و مشكلات منطقه اي محروم مي كنند.
سيد كمال خرازي سپس به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد كه مهمترين موضوع آنها مذاكرات هسته اي ايران و اروپا بود. خرازي اعلام كرد: آنچه ملاك موفقيت مذاكرات است رسيدن به فرمولي است كه حق ايران در آن تامين شود. اميدواريم در اجلاس بعدي كميته راهبري به چنين فرمولي برسيم. ما پيشنهاداتمان را آماده كرديم كه جذاب هم باشد و انتظار داريم كه آنها هم با اين پيشنهاد جدي برخورد كنند و تضمين هاي محكمي را كه بايد به ما بدهند، عرضه كنند تا بتوانيم به مذاكرات ادامه دهيم.
وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: اگرمذاكرات به اتلاف وقت بگذرد آمادگي نداريم به آن ادامه دهيم. اين منوط به تصميم اروپاست. ما دانش فناوري هسته اي را حق خود مي دانيم و از آن نمي گذريم.وي ادامه داد: هيچ مفهومي وجود ندارد كه بتواند ما را از حقوقمان محروم كند. اينكه آمريكا بخواهد برخي از خطاهاي قبلي اش را برطرف كند، كه مشوق نيست.
خرازي در مورد احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت هم گفت: آنچه كه قرار ما در پاريس بود اين بود كه به فرمولي دست يابيم كه حق ايران حفظ شود و درخواست توقف غني سازي نقض توافق پاريس است. ما در پاريس توافق كرديم كه اين تهديدات تكرار نشود و رهبران اروپايي، بايد توجه كنند كه اين سخنان مي تواند نقض كننده قرارداد باشد و مشكل ايجاد كند.
وي خاطرنشان كرد: حق ما با هيچ مشوقي جبران نمي شود و برداشتن تحريمها و مشوقهاي ديگر نمي تواند حق ما را نقض كند اما مي تواند در فضاسازي و بهبود روابط در شكل جامعش مؤثر باشد.
وي در مورد تحريمهاي احتمالي عليه ايران هم خاطرنشان كرد: ما از ابتداي انقلاب تحت تحريم هستيم .در دوران جنگ هم همينطور بود اما رژيم صدام از هرگونه كمك از سوي آمريكا، شوروي و اروپا و كشورهاي منطقه برخوردار بود و نشان داد كه تحريم در مورد ما سازگار نيست. مردم ما براي تحمل فشار آمادگي دارند.
وي ادامه داد: ما نماينده مردم ومنعكس كننده خواست و آرزوهاي آنها هستيم ما بايد ديگران را متوجه اين نكته كنيم كه اين راه برخورد با ايران نيست راه برخورد با ايران تعامل مثبت است كه ايران بتواند از حقوق خود بهره مند شود.
از خرازي در مورد احتمال محدودسازي دامنه غني سازي پرسيده شد كه او پاسخ داد: اين موضوع در مذاكرات مشخص مي شود. ما به اين صنعت دست يافته ايم و آنها بدانند كه با يك كشور توانمند روبرو هستند كه از اين توانمندي در راستاي اهداف صلح آميز استفاده مي كند. ما قائل به غني سازي تا حد مصرف در بمب هسته اي نيستيم و براساس NPT عمل خواهيم كرد و از غني سازي ۵/۳درصد كه مورد نياز سوخته هسته اي است، فراتر نمي رويم.وي احتمال اينكه آمريكا با ارائه مشوقهاي جزئي سعي در به بن بست كشاندن مذاكرات داشته باشد را بعيد ندانست و گفت: ما در تمام اين مسائل در توافق پاريس با دقت عمل كرديم.
چنين امري از سوي آمريكا هيچ خللي در چارچوب توافق ما در پاريس ايجاد نمي كند. ارزيابي ما اين است كه منفعت اروپا در ادامه مذاكرات است و مي دانند كه تسليم شدن در مذاكرات به ضرر خود آنها است پيش از آنكه به ضرر ايران باشد. خرازي درمورد وقايع اخير لبنان هم گفت: مهم تصميم ملت لبنان و ايستادگي آنها بر وحدت ملي شان است. اين مردم با وحدت اسرائيل را از خاكشان بيرون كردند و اميدواريم ديگر در امور داخلي لبنان دخالت نكنند لبنان را بايد به مردم و رهبران آن سپرد.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
عدم بيمه خبرنگاران تحت پيگرد قرار مي گيرد
فارس: معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتقاد از نحوه بكارگيري روزنامه نگاران در برخي مطبوعات، گفت: اگر مديران مطبوعات با خبرنگاران قرارداد نبندند و آنان را بيمه نكنند تحت پيگرد قرار مي گيرند.
سيد محمد صحفي در جمع خبرنگاران افزود: در سال ۸۳ تدوين نهايي نظام جامع رسانه ها كه منجر به پيمان جمعي كار مي شود و شوراي عالي رسانه ها كه در آن ميثاق اصول اخلاق، حرفه روزنامه نگاري تدوين شد از ديگر اقدامات معاونت امور مطبوعاتي است.
صحفي در خصوص درخواست هاي انتشار نشريات گفت: امسال حدود ۷۷۹ درخواست به معاونت مطبوعاتي ارسال شده كه نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.
وي ادامه داد: با اضافه شدن درخواست هاي جديد تعداد متقاضيان در انتظار نشريه بالغ بر ۳۰۴۰ مورد بوده و اين در حالي است كه امسال ۴۱۶ مجوز انتشار از سوي اين معاونت صادر شده كه نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد رشد منفي داشته است.
در اين مراسم مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران كه نظر معاونت مطبوعاتي را درباره جلوگيري راهنمايي و رانندگي از ورود خبرنگاران به طرح ترافيك را خواستار شد گفت: در جلسات متعددي كه با سازمان ترافيك و نيروي انتظامي داشتيم پيشنهاد اختصاص دادن آرام مخصوص طرح ترافيك به تمامي خبرنگاران ارائه شد كه از جانب نيروي انتظامي پذيرفته نشد اما در هر حال هر كدام از خبرنگاران كه از سوي مطبوعه خود معرفي شوند با مبلغ ۴۰ هزار تومان مي توانند آرم مخصوص طرح ترافيك را دريافت كنند.
تقي پور درباره تناقض دستگاه ها نسبت به سخت و زيان آور بودن حرفه خبرنگاري گفت: در قانون به شرايط سخت كه بر فرد حاكم است توجه شده اما نسبت به شرايط روحي كه در محيط و حين كار بر فرد خبرنگار يا عكاس وارد مي شود بي توجه بوده كه بايد دستگاه ها نسبت به اين موضوع درست فكر كنند.
صحفي در اين جلسه از نقض حكم توقيف روزنامه  نشاط ابراز خرسندي كرد و افزود: اين اتفاق اميدي را زنده كرد كه با پيگيري هاي حقوقي و دفاعي كه صورت مي گيرد مي شود به نتيجه مثبت رسيد.
صحفي درباره توهين نماينده مجلس به خبرنگار خبرگزاري ها گفت: دفاع از حقوق خبرنگار يك وظيفه همگاني است و اين در حالي است كه كارت خبرنگاري در كشورهاي پيشرفته يك سند براي خبرنگار است و مورد احترام همه مردم مي باشد با اين حال خبرنگاران بايد به اصول واخلاق حرفه روزنامه نگاري احترام بگذارند و نسبت به مسئوليت خود عمل كنند.

جبهه دوم خرداد و چالش تعدد نامزدها
تعدد نامزدهاي رياست جمهوري در دو جريان اصلي كشور از سويي نشان دهنده تداوم شور و تحرك اين جريانها در صحنه سياسي كشور و ميل آنها به ايفاي نقش جدي است و از سويي ديگر بيانگر تنوع سلايق در هر يك از دو جريان.
در چند ماه اخير به تعدد نامزدها در جريان اصولگرا بيشتر توجه شد، اما اين موضوع در جريان دوم خرداد نيز پر رنگ و قابل توجه بوده است.
اين گزارش نگاهي است به تنوع نامزدها در جريان دوم خرداد. تنوعي كه تاكنون بيش از ۸ مصداق پيدا كرده است.
گروههاي تشكيل دهنده جبهه دوم خرداد كه در دو انتخابات گذشته ميدان را به اصولگرايان واگذار كردند در صحنه رقابت آتي با وضعيت بغرنجي روبرو هستند.
يكي از مهمترين دلايل موفقيت جبهه دوم خرداد در رقابت هاي سال ۱۳۷۶ تا انتخابات مجلس ششم اتفاق نظر حداكثري آنان در انتخاب يك ليست واحد بود، اما بعد از آن با توجه به بروز مشكلاتي از قبيل عدم توجه به نيازها و مطالبات اصلي مردم و دنبال كردن مسايل با رويكرد صرفاً جناحي از قبيل آنچه برخي از چهره هاي اين جبهه آن را سهم خواهي برخي از گروههاي اين جريان مي خواندند و ارائه نقطه نظراتي كه از سوي برخي چهره هاي شاخص اين جريان و حتي شخص رييس جمهور رفتار افراطي خوانده شد، ستاره اقبال عمومي نسبت به اين جريان افول كرد و آنان در دو مقطع انتخاباتي مهم شوراهاي شهر و روستا و مجلس هفتم ناكام ماندند.
اگرچه اين دو تجربه تلخ حقايقي را براي زعماي اين جريان روشن ساخت و اين مسئله باعث شد كه در اظهارنظرهاي بعدي خود جانب احتياط را بيشتر مراعات كنند و برخي هم بيش از گذشته به انتقاد از اقدامات افراطي هم مسلكان خود بپردازند، اما از ظواهر امر چنان برمي آيد كه اصلاح طلبان در پي يافتن مقصر خارج از محدوده گروههاي دوم خردادي هستند.
گروههاي چند گانه دوم خرداد به فراخور اختلاف نظرهايي كه از قبل با يكديگر داشتند به تصور اينكه با اعلام حمايت از نامزد مورد حمايت خود، مرزهايشان را با ديگر جريانهاي افراطي و تفريطي اصلاح طلب مشخص تر خواهند كرد، همچنان به رايزني هاي خود براي قبولاندن نامزد موردنظر و احياناً تشريح شرايط حمايت حزب متبوعشان از افراد ادامه مي دهند.
گروههاي اصلاح طلب در اعلام حمايت از نامزد پيشنهادي خود در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري به چند دسته تقسيم مي شوند. براي بخشي از جبهه دوم خرداد همانند بخشي از اصولگرايان هاشمي رفسنجاني تنها گزينه شايسته براي به دست گرفتن سكان هدايت قوه مجريه در دوره بعد است. حزب كارگزاران سازندگي در راس اين گروهها قرار دارد. اعضاي اين تشكل بارها در خصوص اين موضوع به اعلام نظر پرداخته اند.
مهدي كروبي نيز يكي ديگر از نامزدهاي سرشناس اين جريان است. جدي ترين حامي وي مجمع روحانيون مبارز است كه كروبي دبيركلي اين تشكل را به عهده دارد.
نكته جالب توجه در اين فرآيند حمايت بيش از سه چهارم اعضاي فراكسيون حزب مشاركت در مجلس ششم از كروبي است و بايد ديد كه روزهاي آتي آيا بر تعداد حاميان كروبي افزوده خواهد شد يا خير؟
معين نامزد انتخاباتي بخش ديگري از گروههاي دوم خردادي است كه در راس آنان حزب مشاركت اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب قرار دارند.
نكته جالب در كانديداتوري معين آن است كه با وجود آنكه وي كانديداي مشترك حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب است، اما تمامي سهم هاي فعال مجموعه ستاد و كابينه وي از جمله معاون اول، رئيس ستاد، سخنگو و مسئولان كميته هاي مختلف ستاد در اختيار اعضاي شوراي مركزي حزب مشاركت قرار گرفته است.
در جبهه دوم خرداد كانديداهاي ديگري نيز حضور دارند كه از نظر موقعيت سياسي و شبكه حاميان، وضعيتهاي مختلفي دارندو ازمحمدرضا عارف به عنوان يكي از نامزدهاي مطرح جريان دوم خرداد ياد مي شود.
يكي از اين افراد كانديدا در جبهه دوم خرداد محسن مهرعليزاده معاون رئيس جمهور است. مهرعليزاده اعلام كرده كه به نفع هيچ كسي كناره گيري نخواهد كرد.
حزب مردمسالاري هم با انتشار بيانيه اي «مصطفي كواكبيان» را به عنوان نامزد اين حزب براي انتخابات آتي رياست جمهوري معرفي كرد.
سيد ابراهيم اصغرزاده و اكبر اعلمي از جمله نامزدهايي هستند كه تازه به اين جمع پيوستند.
اين تعداد نامزد پيشنهادي كه هريك براي خود ادعاهايي دارند و چنانچه از قراين و شواهد هم بر مي آيد، قصد كناره گيري از صحنه رقابت به نفع ديگري را ندارند عملاً وحدت و يكپارچگي نيروهاي دوم خرداد را به مخاطره انداخته است.
با اين وجود برخي از نيروهاي معتدل قصد ايجاد هماهنگي و اعتدال بين جبهه دوم خرداد را دارند اما با توجه به اختلاف نظرهاي فراواني كه بين آنان وجود دارد دسترسي به اين هدف تا حدودي بعيد به نظر مي رسد.

تسهيلات ويژه براي ۵/۳ ميليون مسافر نوروزي در مشهد
گروه اجتماعي: با وجود آنكه يك سوم از مسافران نوروزي كشور از ۲۷ اسفند امسال تا ۱۳ فروردين سال آينده به مشهد مقدس اعزام مي شوند و اين حضور پر تعداد عوارضي چون ترافيك و راه بندان هاي طولاني در محدوده حرم حضرت رضا(ع) پديد مي آورد و برخي از كالاهاي مصرفي با قيمت بالا در اختيار زائران قرار مي گيرد اما معاون اماكن متبركه آستان قدس رضوي اعلام كرد: حرم مطهر رضوي براي تشرف و پذيرايي از ۵/۳ ميليون زائر آماده و مهيا شده است.
سيد احمد علوي مؤذن درباره خدمات رساني به زائران حرم حضرت رضا(ع) گفت: ۱۳ هزار خدمه آستان قدس رضوي در تعطيلات نوروز سال ۱۳۸۴ از زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) پذيرايي مي كنند.
وي همچنين افزود: تمامي عوامل از قبيل خدام، دربانان، كفشداران، حفاظت، نيروهاي بسيجي و ارشاد در ايام نوروز در سه شيفت به صورت شبانه روزي به زائران خدمات ارايه خواهند داد.
از سوي ديگر مدير عامل جمعيت هلال احمر خراسان رضوي گفت: ۸۴ پايگاه امداد و نجات و راهنماي زائر و مسافر در جاده هاي استان داير شده است.
دكتر علي حسيني افزود: اين پايگاهها در قالب طرح امدادرساني نوروزي از امروز تا ۱۵ فروردين آماده خدمات رساني به مسافران است.
وي همچنين از اختصاص يك تيم امداد هوايي و پنج تيم امداد كوهستاني براي كمك و نجات به حادثه ديدگان و مصدومان در راه مانده در اين ايام خبر داد.
او افزود: طي اين مدت ۵۰۰ پزشك، پرستار، امدادگر و جوانان تشكل جمعيت جوان هلال احمر به صورت شبانه روزي در ايام نوروز در جاده هاي استان آماده خدمات دهي شده اند.
فرماندار مشهد هم از تشكيل شش شعبه دادسرا، يك شعبه حل اختلاف در شهرداري، تعزيرات حكومتي در مبادي ورودي شهر مانند فرودگاه، راه آهن و پايانه و هيات هاي رسيدگي به تخلفات و بازرسي هاي مستمر از خبازي ها، واحدهاي خوراكي و رستورانها خبر مي دهد.
معاون فرهنگي، اجتماعي شهرداري مشهد هم گفت: شهرداري تمامي زائراني را كه به اين شهر سفر مي كنند، زير پوشش «بيمه حوادث» قرار مي دهد.
فياضي افزود: اين اقدام كه در نوع خود براي نخستين بار در كشور صورت مي گيرد، توسط شركت بيمه ايران در مبادي ورودي شهر مشهد اجرا مي شود.
وي افزود: مبلغ بيمه يك هزار ريال به ازاي هر نفر است كه بر مبناي پنج روز اقامت در مشهد دريافت مي شود.
وي بيان كرد: شهرداري مشهد در اين چارچوب زائران و مسافران نوروزي را در راه آهن، فرودگاه، پايانه مسافربري، دو مسير ورود زميني و ۱۵ پايگاه در سطح اين شهر بيمه مي كند.

انتخاب نهم
برخي دوستان فكر مي كنند بايد رييس جمهور انتخاب كنند
ايسنا: اختلاف نظرها در شوراي هماهنگي به اين دليل است كه برخي از دوستان فكر مي كنند بايد رئيس جمهور انتخاب كنند.
محمد دهقان عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اختلاف نظرهايي كه در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در زمان اعلام كانديدايي واحد وجود دارد، گفت: معتقدم اختلاف نظرها در شوراي هماهنگي ناشي از آن است كه بعضي از دوستان فكر مي كنند بايد رئيس جمهور انتخاب كنند، اما بعضي ها فكر مي كنند بايد در مورد افراد مطرح كانديدا داوري كنند.وي در ادامه گفت: معتقدم اختلافات در شوراي هماهنگي بنيادي و اساسي نيست. در شوراي هماهنگي دو طيف وجود دارد؛ عده اي از سنتي ها و قديمي هاي اصولگرا و عده اي كه تحت عنوان اصولگرايي در جامعه ظهور پيدا كرده كه يك جريان نو هستند كه تحولاتي را در جامعه دنبال مي كنند. بنابراين در چنين فضايي اختلاف سليقه طبيعي است.وي گفت: بعيد نيست كه اگر يكي از اين دو جريان بخواهد از موضع بالا تصميم گيري كند اختلاف ادامه يابد.
دهقان با اشاره به نظرسنجي هاي اخير در جريان اصولگرايان گفت: نظرسنجي هاي فعلي صرفا يك طريق و روش را ايجاد مي كند اما دليل محكمي براي تصميم گيري نهايي نيست؛ چرا كه معتقدم اثر اجتماعي انتخابات در ارديبهشت ماه شكل مي گيرد و نظرسنجي هاي واقعي كه بتوان در آن برآيند افكار عمومي را ديد در آن زمان به دست مي آيد.
اولين مصاحبه مطبوعاتي معين
گروه سياسي: نخستين مصاحبه مطبوعاتي دكتر مصطفي معين نامزد حزب مشاركت ايران اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با حضور خبرنگاران در سالن وزارت كار برگزار شد.
معين در مورد اوكراينيزه شدن انتخابات نهم رياست جمهوري اسلامي ايران نيز گفت: نگاه ما به داخل و مردم خودمان است و احتياج به دايه هاي دلسوزتر از مادر نداريم.
معين در پاسخ به اين پرسش كه اگر رئيس جمهور شويد، با مشكل پرونده هسته اي چگونه برخورد مي كنيد؟ گفت: روندي كه آغاز شده بايد ادامه يابد و به تلاش براي اعتمادسازي بر پايه منافع و امنيت ملي كشور افزوده شود.
از معين در مورد اتهام موعودگرايي و انجمن حجتيه هوادارانش به كساني كه مطالبات حداكثري داشته و نمي خواهند در انتخابات شركت كنند سؤال شد كه وي پاسخ داد: نظر من اين نيست و نظرات حزب و ستاد انتخابات از كانال هاي رسمي آن اعلام مي شود و اگر عده اي چنين نظراتي را ابراز كرده اند شخصي است. كانديداي حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي از حضور ابراهيم يزدي دبيركل نهضت آزادي در انتخابات نهم استقبال كرد. كانديداي نهمين دوره انتخابات ،ديدار اعضاي مجمع روحانيون مبارز با وي براي كنار كشيدن از صحنه و واگذاري آن به كروبي را شايعه خواند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر قرار باشد به هاشمي رفسنجاني يا لاريجاني راي دهيد شما به كداميك راي خواهيد دارد ؟ گفت : به هاشمي رفسنجاني رأي مي دهم بخاطر شخصيت و سوابق مبارزاتي ايشان .وي افزود: عليرغم احترامي كه براي هاشمي قائلم ولي حاضر به رقابت با او هستم. معين در مورد نحوه تعامل وي با مجلس هفتم در صورت رئيس جمهور شدن گفت: تعامل من با مجلس خوب، جدي، صريح و شفاف خواهد بود. مجلس بايد بداند اين انتخاباتي خواهد بود كه برنامه ها و ديدگاه هاي رئيس جمهور تعيين شده آن، از سوي مردم مورد تأييد قرار گرفته و لذا مجلس بايد به آن تمكين كند.
از معين سؤال شد اگر با حكم حكومتي مواجه شديد چه مي كنيد؟ و موارد اصل ۱۱۰ قانون اساسي را سقف اختيارات رهبري مي دانيد يا كف آن؟ وي پاسخ داد: در رابطه با حكم حكومتي از معيارهاي مديريتي سود مي گيرم و در فضاي سالمتري تعامل را جدي تر و اصولي تر دنبال مي كنم تا به نتيجه برسم. در مورد اصل ۱۱۰ نيز قانون اساسي قانون اساسي است نه سقف دارد نه كف. كانديداي جبهه اصلاحات در مورد نتيجه انتخابات نهم نيز گفت: احتمالاً به دور دوم كشيده مي شود.
آغاز تبليغات ستادهاي اصولگرايان براي لاريجاني
ايسنا: محسن يحيوي خبر داد: تمام شعب و ستادهاي انتخاباتي اصولگرايان در سراسر كشور تبليغات براي لاريجاني را آغاز كرده اند.
عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني، افزود: شوراي هماهنگي تا پايان حامي  لاريجاني خواهد بود چرا كه شورا به اين نتيجه رسيده است. نظرسنجي ها قطعا به سمت لاريجاني است. البته مابقي دوستان انجام نظرسنجي ها و موكول كردن نتايج به آنها را تا اين زمان كافي نمي دانند.
يحيوي در ادامه گفت: در حال حاضر نظرات و نتايج نظرسنجي بر روي لاريجاني است، اما اگر نظرسنجي ها در پايان كار از بين ۵ نفر مطرح به سمت فرد ديگري غير از لاريجاني باشد قطعا آن فرد را مورد تأييد قرار مي دهد.
تشريح دلايل انتخاب لاريجاني توسط ناطق نوري
ايسنا: تيمورعلي عسگري از حضور ناطق نوري در جلسه بعدازظهر ديروز مجمع عمومي  فراكسيون اصولگرايان مجلس خبر داد.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، افزود: حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در جلسه ديروز بعد از ظهر مجمع عمومي  فراكسيون اصولگرايان مجلس درباره دلايل در اولويت قرار دادن علي لاريجاني در بين كانديداهاي مطرح شوراي هماهنگي صحبت كرده است.
عسگري خبر داد: فعلا بنا نيست در شوراي هماهنگي در برابر  هاشمي  رفسنجاني موضع گيري منفي صورت گيرد.
رضا خاتمي: اگر معين رد صلاحيت شود در انتخابات شركت نمي كنيم
گروه سياسي: رضا خاتمي دبير كل حزب مشاركت ايران اسلامي كه روز گذشته در جلسه مطبوعاتي مصطفي معين با خبرنگاران شركت كرده بود در پايان اين جلسه به پرسش هاي متعدد آنها پاسخ داد.
وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ما كه اگر معين رد صلاحيت شود آيا فرد جانشيني براي او تعيين كرده ايد؟ گفت: در انتخابات شركت نمي كنيم.
توكلي مي ماند
فارس: الياس نادران رئيس و سخنگوي ستاد انتخاباتي احمد توكلي، خبر منتشره در يكي از روزنامه هاي صبح ديروز مبني بر كناره گيري توكلي به نفع لاريجاني را تكذيب كرد و گفت: توكلي در صحنه رقابت انتخابات رياست جمهوري باقي خواهد ماند.
نادران افزود: توكلي در چارچوب تفاهم چهار نفره تا مرحله اعلام صلاحيت نامزدها توسط شوراي نگهبان به فعاليت تبليغاتي خود ادامه خواهد داد و پس از كسب نتيجه نظرسنجي پيش بيني شده در تفاهم مذكور به تمايل مردم تمكين مي كند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |