چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۲ - Mar 16, 2005
اصلاح ايرادهاي شوراي نگهبان به لايحه بودجه
حاشيه
* سيد كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا نسبت به بي توجهي دولت به طرح تثبيت قيمت ها تذكر داد و خواستار رعايت اين طرح از سوي دولت شد.
باهنر در پاسخ به وي گفت: ما هم مثل شما و مردم مخالف افزايش قيمت ها هستيم.
* عماد افروغ، رييس كميسيون فرهنگي نسبت به عدم رعايت بي طرفي و نقض آيين نامه داخلي از جانب حداد عادل رييس مجلس در زمان راي گيري تقاضاي تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد تذكر داد.
وي افزود: ۵۰ نفر از نمايندگان تقاضاي مطرح شدن مجدد تحقيق و تفحص از ارشاد را كرده اند لذا از هيات رييسه مي خواهم كه دوباره اين تقاضا را در دستور كار قراردهند.
باهنر گفت: طبق آيين نامه تقاضاي مجدد تحقيق و تفحص بايد به كميسيون ارجاع شود اما از آن جا كه نظر كميسيون مثبت است اين تقاضا را مجدد در دستور كار قرار مي دهيم.
* تعدادي از نمايندگان مجلس در تذكرات خود خواستار پرداخت حقوق و مزاياي معوقه فرهنگيان از سوي دولت شده و به اين تاخير انتقاد كردند.
گروه سياسي - زهرا محمدزاده:در جلسه علني ديروز ايرادات شوراي نگهبان قانون اساسي به لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت و نمايندگان به اصلاحيه كميسيون تلفيق بودجه راي مثبت دادند.
در بندهاي الف و پ تبصره ۲ تحت عنوان پول و ارز در لايحه بودجه عبارت به نحوي كه نرخ متوسط آن طي سال ۹۰۹۵ ريال به ازاي هر دلار با نوسان سه درصد بالاتر يا كمتر فراتر نرود براي تامين نظر شوراي نگهبان حذف گرديد.
در بند پ تبصره مذكور آمده است، به هيات وزيران اجازه داده مي شود معادل چهارده ميليارد و يكصد و بيست و هشت ميليون دلار بابت بخشي از وجوه تبصره ۱۱ قانون بودجه ۸۴ و از طريق سيستم بانكي به نرخ روز ارز به فروش برساند و مبالغ ريالي حاصل را به حساب درآمد عمومي كشور واريز نمايد.
در بندهاي (ت)، (ث) تبصره ،۲ بند الحاقي ۴ به تبصره ،۳ جزء ۹ بند ب و بند الحاقي ۱ تبصره شش و جزءهاي ۱ و ۲ بند (ذ) و (س) و بند الحاقي ۳ به تبصره ۱ عبارت «به شرطي مجاز است كه شامل وام ربوي نباشد» اضافه شد.
در بند س تبصره ۲ نيز عبارت وام كم بهره حذف و عبارت قرض الحسنه با كارمزد كم جايگزين شد و هرجا كه وام ذكرشده به عبارت قرض الحسنه تبديل شد.
هم چنين نمايندگان بند الحاقي ۵ به تبصره ۳ كه به دولت اجازه داده بود به منظور اجراي مصوبه ۲۸/۱۱/۸۳ مجلس شوراي اسلامي تبديل ادارات كل امور آب استان ها به شركت هاي آب منطقه اي استان اعتبارات هر استان را از اعتبارات آب منطقه اي ذي ربط تفكيك و ابلاغ نمايد را حذف كردند.
در بند الحاقي ۱ تبصره ۹ سقف مبلغ در بندهاي مذكور يكهزار ميليارد ريال تعيين گرديد.
در جزء ۲ بند (ر) تبصره ۱۱ ده هزار و يكصد و شصت و هشت ميليارد و دويست ميليون ريال تعيين شد.
در بند مذكور آمده است: چنانچه درآمدهاي اختصاصي هريك از دستگاه هاي اجرايي در سال ۸۴ بيشتر از رقم منظورشده در قانون بودجه وصول گردد معادل مبلغ افزايش وصولي هريك از دستگاه هاي اجرايي يادشده مبلغ اعتبار از محل درآمد احقاقي آنها منظور شده در قسمت چهارم اين قانون افزايش مي يابد.عبارت ديوان محاسبات كشور موظف است حساب هاي اين بند را رسيدگي و به مجلس شوراي اسلامي گزارش نمايد به بند (ر) تبصره ۱۱ اضافه شد.
هم چنين يك عبارت ديگر نيز به اين بند اضافه شد كه براساس آن دولت مكلف است لايحه اساسنامه هاي شركت ملي نفت ايران، شركت ملي گاز ايران و شركت ملي صنايع پتروشيمي را تا پايان خردادماه ،۱۳۸۴ با توجه به قانون مصوب ۱۳۶۶ به مجلس شوراي اسلامي تقديم نمايد. تا پايان سال ۱۳۸۴ امور نفت، گاز و پتروشيمي طبق مقررات حاكم موجود و قانون اداره خواهد شد.
ايراد شوراي نگهبان به بند (چ) تبصره ۱۸ درباره عدم استفاده از واژگان خارجي در قانونگذاري طبق اصل ۱۵ قانون اساسي نيز اصلاح شد و به جاي عبارت (ray - x) «اشعه ايكس» جايگزين شد.
نمايندگان يك بند به تبصره (۲۰) را اضافه كردند كه براساس آن اعتبارات مربوط به وجوه اداره شده يا هزينه قطعي مذكور در اين قانون، نافي اختيارات و وظايف ديوان محاسبات كشور در اجراي اصل ۵۵ قانون اساسي و قوانين مربوط نمي باشد.
هم چنين مجلس شوراي اسلامي با اصلاح درآمدها و هزينه هاي شركت هاي دولتي در ماده واحده لايحه بودجه سال ۸۴ موافقت كردند.
طبق اين مصوبه بودجه شركت هاي دولتي و بانك ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار بالغ بر يك ميليون و پنجاه و پنج هزار و نهصد و هفده ميليارد و نهصد و بيست و دو ميليون ريال گرديد كه در مجموع ۲۵۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال به آن اضافه شد.
پيش از اين بودجه مذكور يك ميليون و پنجاه و پنج هزار و هفتصد و هفده ميليارد و نهصد و بيست دو ميليون ريال تصويب شده بود.

خاتمي خطاب به اروپايي ها:
فن آوري هسته اي را از شما نگرفته ايم كه متوقفش كنيم
ايسنا: شوراي انرژي اتمي كشور با حضور حجت الاسلام  والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهوري در محل سازمان انرژي اتمي تشكيل شد.
رييس جمهور در اين جلسه تاكيد كرد: فن آوري هسته اي براي تقويت حيات و تامين رفاه و امنيت زندگي انسان امروز به عنوان يك چشمه جوشان ضروري است و عاملي مهم براي توسعه و پيشرفت كشورها به شمار مي رود. خاتمي افزود: امروز كشوري پيشرفته محسوب مي شود كه به دانش پيشرفته فن آوري هسته اي دست يافته باشد. دانش هسته اي در پزشكي، كشاورزي و صنعت كاربردهاي بسيار مفيد و سازنده اي دارد.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه استفاده از انرژي اتمي حق ماست و فن آوري هسته اي يعني پشتوانه توسعه كشور، اظهار داشت: سلاح هسته اي در برنامه  كشور ما جايي ندارد، زيرا ما انرژي اتمي را براي سرافرازي و سعادت مردم كشور مي خواهيم. خاتمي تصريح كرد: در اعتقادات ما از نظر عقلي و شرعي پرداختن به كاري كه منجر به نابودي انسان ها شود، ممنوع شده است. خاتمي با بيان اين كه اتفاقا اين سلاح ها امروز در اختيار كساني است كه بيشتر زور مي گويند و حتي معاهده ان پي تي را هم امضا نكرده اند و هيچ كدام از قطعنامه هاي سازمان ملل عليه آن كشورها هم اجرا نمي شود، گفت: به دنيا اعلام كرده ايم پروتكل الحاقي را داوطلبانه اجرا مي كنيم و تضمين هاي لازم را هم مي دهيم كه برنامه كشورمان صلح آميز خواهد بود.
خاتمي با بيان اين كه آن ها مي گويند تضمين عيني يعني توقف، سئوال كرد: آيا اين فن آوري هسته اي را ما از شما گرفته ايم كه حال بخواهيم متوقف كنيم؟
رييس جمهور تاكيد كرد: امروز كشور ما به فن آوري توليد سوخت هسته اي آن هم با اتكا به نيروهاي متخصص داخلي دست يافته است و اگر تعليق نكرده بوديم، امروز به صورت گسترده اين فن آوري رشد و توسعه يافته بود.
خاتمي گفت: ما پنج پيشنهاد مشخص به اروپا ارايه داده ايم و حال آن ها بايد تضمين مستحكم در مورد امنيت به ما بدهند.
رييس جمهور افزود: اگر اروپا بخواهد روي اين موضع بايستد، اين تخلف اروپا از تعهدات خود در موافقتنامه پاريس است.
وي تاكيد كرد: حيثيت اروپا به اين است كه به تعهدات خود عمل كند. تعليق به اعتقاد ما نبايد طولاني شود.
خاتمي اعلام كرد: صنعت هسته اي براي زندگي ما حياتي است و ما با بخشي از آن كه براي نابودي انسان هاست، به طور جدي مخالف هستيم.
رييس جمهور با اشاره به اين كه ما خواستار ايجاد نيروگاه هاي برق اتمي هستيم و از همه  كشورها دعوت مي كنيم در توسعه نيروگاه هاي اتمي ما شركت نمايند، گفت: ما براي تامين سوخت اين نيروگاه ها خودمان بايد سرمايه گذاري و توسعه صورت دهيم، چه تضميني وجود دارد سوخت ما را تامين نمايند؟
خاتمي تصريح كرد: ما حاضريم با روش معقول به يك توافق برسيم و به عنوان دولت موظف هستيم از اين دستاورد مهم كه مورد حمايت مردم كشورمان است، حمايت كنيم و ملت ما اجازه نمي دهند از اين دستاورد عظيم دست برداريم.
پيش از سخنان رييس جمهور، آقازاده رييس سازمان انرژي اتمي و معاونان اين سازمان گزارشي از برنامه ها و عملكرد دستگاه متبوع خود ارايه كردند.
همچنين پس از اين جلسه رييس جمهور از نمايشگاهي كه بخشي از فعاليت هاي سازمان انرژي اتمي كشورمان را به نمايش گذاشته بود، بازديد كرد و تمبري كه به يادبود سي امين سال تشكيل سازمان انرژي اتمي و به پاس سپاسگزاري از دستيابي كشور به فن آوري هسته اي از سوي پست جمهوري اسلامي چاپ شده بود، امضا و ممهور نمود.

سيزدهمين اجلاس رسمي مجلس
خبرگان رهبري آغاز به كار كرد
گروه سياسي _ ياسر مرادي: سيزدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان صبح روز گذشته و در آخرين روزهاي سال ۸۳ در حالي آغاز به كار كرد كه سال آينده رويدادهاي مهمي را شاهد خواهيم بود. شرايط داخلي و خارجي، برگزاري انتخابات رياست جمهوري در فصل اول سال آينده ، سرنوشت مسائل هسته اي با نزديك شدن مواضع آمريكا و اروپا عليه ايران، تحولات جاري لبنان و سوريه و انتخابات عراق و... دلايلي بود كه گردهم آمدن اعضاي خبرگان رهبري در روزهاي پاياني سال را اجتناب ناپذير جلوه مي داد.
در اين جلسه طبق ماده ۶ فصل دوم آيين نامه داخلي مجلس خبرگان براي انتخاب هفت نفر از اعضاي هيأت رئيسه رأي گيري به عمل آمد كه از مجموع ۷۰ نماينده حاضر، آيت الله مشكيني با ۶۴ رأي به عنوان رئيس، آيت الله هاشمي رفسنجاني با ۶۸ رأي به عنوان نايب رئيس اول، آيت الله اميني با ۵۲ رأي به عنوان نايب رئيس دوم، حجج اسلام والمسلمين دري نجف آبادي و سيداحمد خاتمي با ۶۰ و ۵۶ رأي به عنوان منشيان و حجج اسلام عباسي فرد و لاريجاني به عنوان كارپردازان انتخاب شدند.
در ابتداي جلسه نيز آيت ا... مشكيني به مسائل كشور عراق، انرژي هسته اي، انتخابات رياست جمهوري و حوادث اخير لبنان اشاره كرد و در اين باره نكاتي را متذكر شد.وي درباره مسئله انرژي اتمي اظهار داشت: معتقديم اگر اروپا طبق وعده ها عمل نكند چنانكه تا به حال نيز رفتار خوبي نداشته، دولت ايران مستقلا فعاليت هسته اي خود را به دور از وسائل كشتار جمعي ادامه دهد و با قدرت پيش برود.
وي افزود: نه گول تطميع آمريكا را بخوريد كه به ما قطعات يدكي و يا در تجارت جهاني ما را دخالت بدهد و نه از تهديد اروپا كه پرونده ما را به شوراي امنيت ارجاع دهد، بترسيد.
وي با بيان اينكه بگذاريد اروپا و آمريكا هرچه مي خواهند بگويند، گفت: سازمان ملل را محترم مي شماريم اما نقاط ضعف بسياري دارد و بر اثر نفوذ آمريكا دو دسته شده است.
وي همچنين مسأله برگزاري نهمين دور انتخابات رياست جمهوري را يادآور شد و با اشاره به انتخاباتهاي برگزارشده در نظام جمهوري اسلامي از ابتدا تا به حال، اظهار داشت: برخي از اين انتخابات ها سودمند و بسيار خوب و برخي بي سود و بسيار پر زيان بودند. وي همچنين خطاب به كانديداهاي رياست جمهوري نهم، گفت: توصيه مي كنم كانديداها بكوشند مشي شان در حسن خلق، تواضع، علم، شجاعت و خاصه زهد همانند حضرت علي(ع) باشد.
پس از آن حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي به عنوان اولين ناطق قبل از دستور با اشاره به حماسه عاشورا و لزوم بهره برداري درست و بي شائبه از آن براي تداوم دين اسلام، گفت: مديحه سرايي و عزاداري به عنوان يك جريان مقدس واقعيتي در اين كشور است و اگر سامان نگيرد و از بدعت ها و پيرايه هاي خلاف اسلام جلوگيري نشود، در آينده شاهد انديشه ها و سخنان شيطنت آميز خواهيم بود.
حاشيه
* حضور چهره هايي نظير حضرات آيات هاشمي شاهرودي، ري شهري، خزعلي، امامي كاشاني و مصباح يزدي، بيشتر مورد توجه خبرنگاران و عكاسان قرار گرفت.
* ساختمان سابق مجلس كه براي خبرنگاران پارلماني يادآور روزهاي جنجالي مجلس ششم بود روز گذشته جلسه آرامي را شاهد بود.
* يكي از ناطقين پيش از دستور جلسه ديروز، نسبت به برخي هنجارشكني ها توسط برخي مداحان ناآگاه اعتراض كرد و خواستار جلوگيري از گفتن عباراتي نظير «من حسين اللهي ام» در اين گونه جلسات شد.
* بعد از بيانات آيت ا... مشكيني، جلسه غير علني شد و خبرنگاران از جلسه خارج شدند.
* امور اجرايي اين جلسه توسط روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام مي شد.

اخبار كوتاه
آيين نامه استخدام پيماني مصوبه هيات دولت باطل شد
ايسنا: ديوان عدالت اداري دستورالعمل ها و مصوبات هيات دولت در اجراي آيين نامه اجرايي ماده  ۶ قانون استخدام پيماني كه استخدام رسمي را نفي كرده بود، باطل كرد.
حجت الاسلام مقدسي فر، معاون قضايي ديوان عدالت اداري، با بيان مطلب فوق، اظهار داشت: دو مصوبه  شماره ۲۹۹۸۱ و ۲۹۹۸۲ هر دو مورخ  ۲۴ شهريور ماه ۸۱ هيات وزيران در مورد استخدام پيماني، در دستور كار هيات عمومي ديوان قرار گرفت كه پس از بررسي، يكي از مصوبات به طور كامل و ديگري در بخش هايي از آن مورد ابطال قرار گرفت.
وي تصريح كرد: دولت با اين دو مصوبه، در جذب و استخدام نيروهاي مورد نياز، كليه  سازمان ها را موظف مي كرد كه اين نيروها را از طريق استخدام پيماني، قراردادي و روز مزد به طور غير رسمي جذب كنند و در صورت مقدور نبودن و امكان نداشتن به صورت رسمي جذب كنند.
آغاز پروژه  جديد موسسه سرم سازي رازي با حضور رئيس جمهوري
ايسنا: با حضور رئيس جمهور، عمليات ساختماني سه پروژه  جديد موسسه  سرم سازي رازي شامل ليوفليزراسيون، واكسن هاي انساني، بسته بندي واكسن هاي باكتريايي انساني و تصفيه  سرم هاي درماني افتتاح شد.
سيدمحمد خاتمي، طي بازديد از موسسه  سرم سازي رازي با بيان اينكه اين موسسه حاصل هشتاد سال تلاش است، خاطرنشان كرد كه تلاش آن به خدمات بهداشتي فراوان و همچنين پيشرفت هايي در زمينه  اقتصاد ملي، پرورش نيروهاي ارزنده و مطرح شدن كشور در دنيا منجر شده است.
وي از موسسه  رازي به عنوان جايگاه علم، تحقيق و توفيق ياد و تأكيد كرد: امر پژوهش در هر كشوري كه خواستار پيشرفت باشد، نقش بنيادي دارد، همچنين پژوهش در حوزه  سلامت و بهداشت و درمان نيز داراي اهميت ويژه اي است.
رئيس و اعضاي شوراي راهبري سند ملي آ موزش و پرورش
از سوي رئيس جمهور برگزيده شدند
سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور در احكام جداگانه اي رئيس و اعضاي شوراي راهبري سند ملي آموزش و پرورش را برگزيد.
رئيس  جمهور در اين احكام، مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش را به رياست اين شورا و آقايان دكتر حسن حبيبي، آيت الله ابراهيم اميني، حجت الاسلام دكتر عليرضا اعرافي، دكتر محمد علي نجفي و دكتر علي محمد كاردان و خانم ها زهرا شجاعي و دكتر پريرخ دادستان را به عنوان اعضاي شوراي راهبري سند ملي آموزش و پرورش برگزيد.
خاتمي همچنين به پيشنهاد وزير آموزش و پرورش، دكتر محمود مهرمحمدي را به عنوان مجري طرح و عضو شورا و محمد باقريان را به عنوان مشاور طرح و عضو شورا برگزيد.آقايان مهدي نويد ادهم، دكتر علي اصغر فاني، دكتر مختار موسوي، شهاب الدين غندالي، دكتر علي اصغر كاكوجويباري و دكتر مجتبي صديقي نيز به پيشنهاد وزير آموزش و پرورش از سوي رئيس جمهور به عنوان ديگر اعضاي شوراي راهبري سند ملي آموزش و پرورش برگزيده شدند.
توضيحات فرمانده كل ارتش درباره مقابله با پرنده هاي ناشناس
فارس: فرمانده كل ارتش اقدامات ارتش جمهوري اسلامي براي مقابله با پرنده هاي ناشناس در آسمان كشور را تشريح كرد.
امير سرلشگر محمد سليمي اظهار داشت: بخشي از تصوري كه مردم در خصوص اشياء ناشناس دارند، غير كارشناسانه است و نيروي هوايي نيز در اين خصوص كار منسجمي انجام داده و به نتيجه هاي بسيار خوبي رسيده است.
وي آمادگي رزمي نيروي هوايي، كاهش ساعت هاي اسكرامبل و پروازهاي نگهباني، مسلح نمودن هواپيماهاي آموزشي و افزايش هواپيماهاي شناسايي در مرزها را از جمله اقدامات ارتش در اين خصوص خواند. فرمانده كل ارتش تاكيد كرد: دستور داده شده كه هر هواپيماي ناشناخته كه بدون هماهنگي با نيروي هوايي پرواز مي كند نشانده شود و يا هدف قرار گيرد. سرلشگر سليمي اظهار داشت: در خصوص هواپيماهاي ناشناخته كه بدون هماهنگي در آسمان كشور ديده شدند، برخورد تاكتيكي صورت گرفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |