دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۵ - Apr 4, 2005
امام جواد(ع): نيكوكاران به انجام كارهاي نيك نيازمندتر به آنان هستند كه نياز به كارهاي نيك دارند، زيرا پاداش و افتخار و ياد كارهاي نيك، براي نيكوكاران است، پس كسي كه كار نيك انجام مي دهد، سود آن، نخست به خودش مي رسد.
احقاق الحق ، ج ،۱۲ ص ۴۳۸
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد
واه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
جشنواره فيلم استانبول آغاز شد
خبرگزاري فارس: بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم استانبول با حضور «صوفيا لورن» بازيگر ايتاليايي و «جين كمپيون» كارگردان نيوزيلندي به عنوان سرپرست هئيت داوران اين دوره از جشنواره، جمعه گذشته در تركيه آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتد پرس مراسم افتتاحيه جشنواره بين المللي فيلم استانبول در حالي برگزار شد كه «صوفيا لورن» به عنوان ميهمان افتخاري اين دوره از جشنواره، جايزه يك عمر دستاورد حرفه اي را از آن خود كرد.
«لورن» به عنوان جايگزين «ايمانوئل برت» ، بازيگر فرانسوي كه در اعتراض به رفتار خشونت آميز پليس تركيه با زنان از شركت در اين جشنواره امتناع ورزيده بود انتخاب شده است.
اين بازيگر ايتاليايي در سال ۱۹۶۱ براي بازي در فيلم «دو زن» برنده جايزه اسكار بهترين بازيگر زن و در سال ۱۹۹۱ نيز برنده جايزه اسكار يك عمر دستاورد حرفه اي شد.
از فيلم هاي لورن مي توان به فيلم هاي «ماوراي دريا» به كارگرداني «كوين اسپيسي» و «رسوايي ناگفته» اشاره كرد.
بيست و چهارمين جشنواره استانبول كه جمعه گذشته افتتاح شده است با نمايش ۱۶۶ فيلم طي هفده روز در ۱۷ آوريل (۲۸ فروردين) به كار خود پايان خواهد داد.از اين تعداد فيلم ۱۳ فيلم در بخش مسابقه، براي ربودن لاله طلايي به رقابت مي پردازند.
در حاليكه سرپرستي هيات داوران اين دوره از رقابت ها را «جين كمپيون» ، كارگردان نيوزيلندي به عهده دارد، قرار است تا از «هاروي كتيل» ، بازيگر آمريكايي و «آلاين روب _ گريلت» ، رمان نويس و كارگردان فرانسوي نيز تقدير شود.

فروش فيلم ها در اكران نوروزي
اكران فيلم هاي نوروزي ۸۴ با نمايش «گل يخ» به كارگرداني كيومرث پوراحمد در ۱۹ اسفندماه آغاز شد كه اين فيلم تا پنج شنبه ۱۰ فروردين ماه روزانه با فروشي تقريبي يك ميليون و ۷۵۰ هزار تومان تقريبا ۴۱ ميليون تومان فروخته است.
بر اساس آمار فروش از سوي انجمن سينماداران، «شاخه گلي براي عروس» يك هفته بعد از «گل يخ» در سينماها اكران شد و در ۱۶ روز نمايش با فروشي روزانه حدود دو ميليون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان پرفروشترين فيلم نوروزي را دارد و حدودا ۴۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته است.
در اين فيلم شاد و مفرح به كارگرداني قدرت الله صلح ميرزايي، جواد رضويان و مجيد صالحي به ايفا نقش پرداختند.
«مجردها» به كارگرداني اصغر  هاشمي  و با مضموني طنز كه در آن محمدرضا فروتن، مجيد صالحي، مريلا زارعي و آتيلا پسياني حضور دارند و ۲۳ اسفند ماه در سينماها به نمايش درآمد بعد از ۱۹ روز نمايش با فروش روزانه يك ميليون و ۷۵۰ هزار تومان، تقريبا ۲۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته است.به گزارش ايسنا «ازداوج صورتي» به كارگرداني منوچهر مصيري كه در آن بهرام رادان، فاطمه گودرزي و خسرو شكيبايي به ايفاي نقش مي پردازند بعد از ۱۶ روز نمايش تا تاريخ ۱۰ فروردين ماه روزانه، حدود يك ميليون تومان فروش داشته است.
در حالي كه تاكنون آمار دقيقي از فروش تمامي فيلم هاي نوروزي از سوي نهادهاي مربوطه ارايه نشده اما اهالي سينما اميد دارند از اين پس نيز اكران سينماها و با به پايان رسيدن تعطيلات نوروزي نه تنها دچار افت نشده كه با اضافه شدن فيلمهايي در گونه هاي ديگر، نويد اكران هر چه بهتر و مطلوبي را در سال ۸۴ براي سينماي ايران ايجاد نمايد.

با ديدگاه هاي مرتضي سرهنگي ، علي موسوي گرمارودي و ...
ويژه نامه سالگرد دكتر سيد حسن حسيني منتشر مي شود
مهر: محمد علي محمدي - «م.ريحان» شاعر و نويسنده معاصر، در اولين سالگرد درگذشت زنده ياد دكتر سيد حسن حسيني - شاعر و منتقد ادبيات، يك ويژه نامه ادبي منتشر مي كند.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، اين ويژه نامه ادبي قريب به ۱۰۰ صفحه دارد و دربرگيرنده اظهار نظر شاعران معاصر درباره مرحوم سيدحسن حسيني، برخي شعرهاي شاعر و گوشه هايي از مراسم تشييع وي در قالب نوشته و تصوير است.
اين گزارش حاكي است محمد علي محمدي، متخلص به م.ريحان همچنين قصد دارد در آينده نزديك، خاطرات و نوشته هاي تعدادي از دانشجويان زبان و ادبيات فارسي را درباره ديدگاه هاي ادبي دكتر حسن حسيني، در قالب يك اثر مكتوب تدوين و منتشر نمايد.نظرات كساني چون: علي معلم، دكتر اميد مسعودي، ابوالقاسم حسينجاني، عبدالرضا رضايي نيا، مرتضي سرهنگي، مصطفي علي پور، سهراب  هادي، حسين خسروجردي، دكتر هادي منوري، علي موسوي گرمارودي و... در اين ويژه نامه ادبي منتشر خواهد شد.

سينما و سيما مكمل يكديگرند
خبرگزاري فارس:حبيب الله كاسه ساز گفت: سيما و سينما مكمل يكديگر هستند و بايد در رشد يكديگر موثر باشند؛ نمي توان انتظار داشت كه سيماي جمهوري اسلامي ايران به خاطرسينما به وظايف خود عمل نكند. وي درباره عملكرد سيما در ايام نوروز گفت: سيما در اين ايام با پخش فيلم هاي روز ايران و جهان تحولي مثبت در روند حركتي خود به وجود آورد و توانست مخاطبان را راضي كند.
كاسه ساز ادامه داد: سازمان صدا و سيما در توليد اكثر فيلم هاي ايراني كه در ايام نوروز پخش شد، مشاركت داشت كه اين خود ويژگي مثبت براي اين رسانه محسوب مي شود.

غزل كفر در تالار وحدت
خبرگزاري فارس: تالار وحدت در حال حاضر ميزبان نمايش «غزل كفر» به كارگرداني حسين مسافر آستانه است، اين نمايش ۳۰ اجرا خواهد داشت.
موسيقي نمايش «غزل كفر» را سعيد ذهني بر عهده داشته و نادر رجب پور حركات موزون آن را طراحي كرده است.طراح صحنه نمايش پيام فروتن است و امير دژاكام نمايش را نوشته است.اجراي نمايش «غزل كفر» از دهم فروردين ماه در تالار وحدت آغاز شده و اين نمايش به گفته مسافر آستانه تا دهم ارديبهشت ادامه مي يابد.
نمايش غزل كفر با مضمون عاشوراست كه بر پايه تعزيه، حركت و موسيقي شكل گرفته است.در اين نمايش بازيگراني چون اردلان شجاع كاوه، هوشنگ هيهاوند، اليزا اورامي، حسن سرچاهي، مرتضي آقاحسيني، بهزاد جاودان فر، اصغر فريدي ماسوله، عامر مسافر و... حضور دارند.اين نمايش به دستياري سعيد داخ و حجت الله عليخاني ساعت ۱۹ اجرا مي شود.

فرهنگنامه كودك و نوجوان به جلد يازدهم رسيد
فارس: مراحل تاليف و تدوين دهمين جلد از فرهنگنامه كودك و نوجوان كه به حرف هاي «ت» و «جيم» اختصاص دارد به پايان رسيده و به ناشر سپرده شده است.
بعد از به پايان رسيدن جلد دهم از فرهنگنامه كه به نمايشگاه كتاب نخواهد رسيد، هم اكنون كار بر روي جلد يازدهم كه به حرف هاي «چ» ، «ح» و «خ» اختصاص دارد، در حال انجام است.دوازدهمين جلد از اين فرهنگنامه ها، به روز آمد شدن شش جلد قبل از خود مي پردازد و سيزدهمين آن ها، حروف «د» و «ذ» را در بر مي گيرد.شوراي كتاب كودك همچنين چگونگي تاليف و تدوين چهاردهمين جلد از اين فرهنگنامه را با سرپرستي پروين حسني، هماهنگ كننده گروه زيست شناسي اين شورا به جريان انداخته است.

نقد و بررسي سينماي ايران در مسكو
واحد مركزي خبر: كارگاه  نقد و بررسي  سينماي ايران  با حضور مجيد مجيدي  كارگردان  نام آشناي  سينماي  ايران  ديروز در دانشگاه  سراسري  سينماي  روسيه  در مسكو برگزارشد.به  گزارش  روابط عمومي سازمان  فرهنگ  و ارتباطات  اسلامي ، در اين  كارگاه كه  بيش از۵۰ نفر از استادان ، منتقدان  و دانشجويان  سينما حضور داشتند، فيلم  باران ، پنجمين  ساخته  بلند اين  فيلمساز به  اكران  درآمد.
پس  از نمايش  فيلم ، مجيدي  با بيان  سير زندگي  خود و چگونگي  ورود به عرصه  سينما و فيلم سازي ، به  تشريح  وضع  سينماي  ايران  و جايگاه  آن  پرداخت  و در ادامه  انگيزه ها و چگونگي  ساخت  هر يك  از آثار خود را تشريح  كرد.پيش  از برگزاري  كارگاه  يادشده ، مجيدي  با پروفسور الكساندرنوويكف  رئيس  دانشگاه  سراسري  سينماي  روسيه  كه  معتبرترين  دانشگاه  سينماي  اين  كشور محسوب  مي شود ديدار و گفتگو كرد.
در اين  ديدار نيز اين  فيلم ساز ايراني  چگونگي  آموزش  رشته  سينما در ايران  را تشريح  كرد و سپس  با نقش  و جايگاه  اين  دانشگاه  در سينماي  روسيه  آشنا شد.

برگي از تاريخ
قتل خسرو پرويز و آغاز پايان
عمر امپراتوري باستاني ايران
چهارم آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ جهان شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: طبق تحقيق « هامفريز» و «وادينگتون» ، حضرت عيسي(ع) پيش از ظهر ۳ آوريل سال ۳۳ ميلادي پس از تأييد حكم اعدام از سوي «پونتيوس پيلاته» فرماندار رومي فلسطين مصلوب شد. نوشته هاي ديگر مصلوب شدن مسيح را ۳۰ آوريل سال ۳۰ ميلادي نشان مي دهد. در سال ۱۳۰۳هجري مشاجره موتمن الملك رئيس مجلس و ژنرال رضاخان نخست وزير و سردارسپه در مجلس بر سر مسئوليت نظم ميدان بهارستان به اوج خود رسيد. موتمن الملك استدلال مي كرد كه ميدان بهارستان به منزله قسمتي از محوطه مجلس به شمار مي رود و واحد انتظامي مستقل مجلس (تحت فرمان او) مسئول حفظ نظم آن است و سردار سپه مي گفت كه او مسئول حفظ نظم همه كشور از جمله ميدان بهارستان است و بر همه نيروهاي مسلح از جمله گارد مجلس فرماندهي فائقه دارد. در سال ۱۳۰۷ هجري اميرلشكر عبدالله خان، وزير وقت فواعد عامه كه امور راه ها را هم زير نظر داشت هنگام بازديد از جاده هاي لرستان و در مسير خرم آباد به بروجرد هدف سه گلوله قرارگرفت و كشته شد. مقام هاي دولتي وقت، راهزنان را مسئول اين قتل كه انگيزه آن هنوز به درستي روشن نشده اعلام داشتند. در سال ۱۳۰۹ هجري وزارت اقتصاد ايران آغاز به كار كرد. به خاطر تبليغي كه درباره اهميت اين وزارتخانه كرده بودند، محمدعلي فروغي نخست وزير سابق پذيرفت كه اولين وزير آن باشد. در سال ۱۳۱۰ هجري سرتيپ محمد آيرم رئيس شهرباني (پليس ايران) آغاز به كار واحد پليس سياسي (اداره اطلاعات شهرباني) را اعلام كرد. اين نخستين بار بود كه چنين سازماني در ايران به وجود مي آمد. تأسيس ساواك در اواسط دهه ۱۳۳۰ مانع ادامه كار اداره اطلاعات شهرباني نشد و همچنين بعداً وزارت اطلاعات. درسال ۱۳۲۱ هجري هزاران زن لهستاني كه پس از تصرف كشورشان به شوروي منتقل و سپس به عنوان آواره به ايران فرستاده شده بودند در دوشان تپه و چند نقطه ديگر در خارج از شهر تهران اسكان داده شدند. اين زنان سال ها و برخي از آنان براي هميشه در ايران ماندند. در سال ۱۳۲۲ و در زمان اشغال نظامي ايران توسط متفقين الهيار صالح وزير دارايي وقت كه شخصيتي مورد احترام و علاقه مردم بوده است به نشانه اعتراض به اختيارات فراواني كه مجلس به دكتر ميلسپو مستشار آمريكايي ماليه ايران داده بود و روش كار او از سمت خود كناره گيري كرد. پس از رسيدن اين خبر به بازار تهران، بازاريان و كسبه پايتخت دست از كار كشيدند و در ميدان بهارستان اجتماع كردند و نمايندگان خود را براي مذاكره با مجلسيان معرفي و خواهان لغو اختيارات ميلسپو شدند و تهديد كردند كه تا اين كار صورت نگيرد و «صالح» اعلام رضايت نكند بازار و مغازه ها را باز نخواهند كرد. در سال ۱۹۶۸ دكتر «مارتين لوتركينگ» رهبر جنبش حقوق مدني سياهپوستان ايالات متحده در شهر ممفيس ايالت تنسي هنگامي كه براي سخنراني آماده مي شد هدف گلوله قرار گرفت و جان سپرد. در سال ۱۳۵۸ مؤسسه اطلاعات تصميم گرفت دو نشريه فرانسوي و انگليسي زبان خود، ژورنال دو تهران و تهران جرنال، را كه ده ها سال منظماً منتشر شده بودند تعطيل كند.
و اينك برگ امروز: سوم آوريل سال ۶۲۸ ميلادي خسرو پرويز، شاه ساساني ايران، كه به صلاحديد بزرگان ايران موقتاً و با هدف مانع شدن او از شراب خواري (ترك اجباري الكل) در كاخ تيسفون بازداشت بود به تصميم چند افسر ارشد و احتمالاً تأئيد پسرش «شيرويه» در همانجا كشته شد و اين قتل، آغاز پايان امپراتوري ايران در عهد باستان بود كه ۱۲ قرن دوام داشت. خسرو پرويز در طول سلطنت خود با لشكركشي هاي غير ضروري و تصرف نقاط دوردستي چون مصر و نيز رنجاندن و از دست دادن ژنرال هايي چون بهرام مهران (بهرام چوبين) و شهر براز و عصبي ساختن مسيحيان با انتقال صليبي كه حضرت عيسي با آن مصلوب شده بود از فلسطين به تيسفون، كشور را تضعيف و در برابر انبوهي دشمن قرارداده بود. علت بازداشت موقت او در كاخ، رها ساختن ارتش ايران در برابر روميان و فرار به تيسفون و پناه بردن به شراب و فرو رفتن در دنياي بي خبري بود. پس از وي شيرويه به نام قباد دوم شاه ايران شد و با اين كه با دادن امتيازهاي متعدد صلح با امپراتوري روم (بيزانتيوم) را خريد نتوانست به آشفتگي داخلي پايان دهد و از اضمحلال تدريجي امپراتوري جلوگيري كند.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
003060.jpg
۱- عاشقي كه به ديدار معشوق مي رود
۲- هنرمند: حسين الطافي؛ حسين الطافي به سال ۱۲۸۵ هجري شمسي (۱۹۰۷ م) در تهران متولد شد. سپس به مشق نقاشي نزد اساتيدي چون هادي تجويدي و حسين بهزاد پرداخت و در همان دوره اثر زيبايي چون «چوپان و گوسفندان» را خلق كرد كه نشان از قريحه وي در نقاشي داشت. پس از اين دوره به نقاشي گل و مرغ علاقه نشان داد و در نهايت با انتخاب شيوه اي خاص در نقاشي كه در آن اثرپذيري از هنر دوره قاجار نيز به چشم مي خورد نقاشي را دنبال كرد. وي كه استاد هنرستان هاي هنرهاي زيباي تهران بود در سال ۱۳۵۷ چشم از جهان فرو بست.
۳- مشخصات اثر: عاشقي كه به ديدار معشوق مي رود / گواش و آبرنگ روي كاغذ / ۳۹* ۵/۲۵ سانتي متر / نيمه دوم قرن چهاردهم هجري قمري.
اثر از آثار بي نظير، زيبا و پركار الطافي است. بالاي عمارت بانويي در انتظار ديدار نشسته و خادم و نديمه به جواني مي نگرند كه با كمند از ديوار عمارت به ديدار معشوق مي شتابد. اسب عاشق جلوي عمارت در انتظار بازگشت عاشق ايستاده است. جزئيات و حاشيه گل و پرنده با ظرافت بسيار كار شده است. به نظر مي رسد اين نقاشي زيبا صحنه اي از افسانه زال و رودابه را تصوير مي كند.
۴- سبك اثر: مينياتور معاصر (سبك مشتق شده از مينياتور با ويژگي هايي چون انتخاب موضوع هاي جديد و گاه معاصر، محدوديت استفاده از رنگ، توجه به حالات و رفتار اشخاص، سايه پردازي و كاهش توجه به جزئيات).
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه.

بهارستان
گفت: از گرسنگي مردن به از آن كه از نان سفله سير شدن.
قابوسنامه - عنصرالمعالي قابوس بن وشمگير

پاسخ به پرسش پزشكي
مسئله به خاطر آوردن اشتباهات دوران پيش از بازنشستگي
مردي ۷۰ ساله به دكتر روزنفلد گفته است از روزي كه بازنشسته شده هر شب چند بار بدون دليل از خواب بيدار مي شود و اشتباهات گذشته در طول عمر در برابرش رژه مي روند و او را افسرده مي سازند و پرسيده است كه براي فراموش كردن اين اشتباهات كه ديگر جبران آنها برايش امكانپذير نيست چه مي تواند بكند. دكتر روزنفلد پاسخ داده است كه به ياد اشتباهات گذشته افتادن در ايام پيري يك مسئله همگاني است و ذكر آن در اينجا لازم است تا نسل جوانتر بكوشد از ارتكاب اشتباه بپرهيزد كه فراموش شدني نخواهند بود و پيش از هر اقدام، «دو بار» انديشه كند و نظر ديگران را هم بپرسد كه هر اشتباه كوچك، همانند درخت در طول زمان بزرگ و بزرگتر مي شود و شاخه هاي متعدد مي زند. فرار از اشتباه به ويژه در انتخاب همسر، رشته تحصيلي، شغل، دوست، سرگرمي و حتي خانه و خودرو نياز به آموزش از دوران تحصيلات عمومي در مدارس دارد كه بعداً نويسندگان با مقاله و كتاب دنبال كار اين آموزش را مي گيرند. من نمي خواهم استفاده از دارو را براي رفع افسردگي توصيه كنم كه اخيراً رسانه ها درباره عوارض جانبي و زيان هاي اين داروها مطالب متعدد و مخصوصاً در زمينه دشواري ترك آنها نوشته اند. بهترين راه فرار از اين گونه انديشه هاي پس از خواب، مطالعه و ورزش و سرگرم كردن خود با كاردستي و مسافرت و معاشرت با ديگران و يافتن دوستان قديم و بستگان دور است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
بهاي بنزين، توليد جهاني بيش از نياز اتومبيل و
توجه به معلومات عمومي خبرنگاران
درگذشت پاپ رئيس كل كليساهاي كاتوليك، يكشنبه در سطحي وسيع در رسانه هاي اروپا و آمريكا انتشار يافته بود، ولي بازتاب فوت پاپ مانع از آن نشده بود كه به مسائل روز هم بپردازند. برخي روزنامه ها حمله هماهنگ شنبه شب به بازداشتگاه ابوغريب در حاشيه بغداد را مشابه حمله دهه ۱۹۶۰ ويت كنگ ها، معروف به تعرض «تت» ، دانسته اند كه سرانجام به شكست و خروج آمريكا از ويتنام انجاميد. در حمله به ابوغريب كه با دو انفجار انتحاري آغاز و با آرپي جي و راكت انداز ادامه يافت ۲۰ سرباز آمريكايي و ۱۲ زنداني مجروح شدند. حمله چهل دقيقه طول كشيد و مهاجمان بدون دادن اسير و يا برجاي گذاردن مجروح محل را ترك كردند. ممكن است تلفات وارده بيش از آن باشد كه سخنگوي آمريكايي ها بيان كرده است. برخي از روزنامه ها نوشته اند: چطور شد كه در طول چهل دقيقه حمله، از ماشين جنگي آمريكا خبري نشد و هواپيما و هلي كوپتر به كمك نيامد و اين ماشين جنگي موفق به دستگيري و يا نابودي افراد مسلح نشد؟ بازگشت بدون تلفات اين مهاجمان، ماجراي بازگشت ده هزار نفري را كه گزنفون نوشته در ذهن تداعي مي كند. اين بازگشت ضعف امپراتوري باستاني ايران را كه نتوانست مانع از آن شود منعكس ساخته است. صحنه آن بازگشت تاريخي هم سرزمين عراق بود. «جك اسميت» ، تفسير نگار، در مقاله اي كه در روزنامه هاي آمريكا چاپ شده ضمن تشريح علل افزايش بهاي بنزين كه بر بهاي كالاهاي ديگر و خدمات تأثير مي گذارد نوشته است: آيا آن زمان فرا نرسيده است كه كشورهاي مصرف كننده نفت با هم جمع شوند و در اين زمينه كه يك مسئله جهاني شده و مايه نگراني عمومي است يك سياست جامع طرح ريزي كنند و راه حل بيابند. اوپك نبايد اين عمل را اقدامي براي مقابله با خود تلقي كند، زيرا طرحي كه بايد تهيه شود براي تأمين منافع و رفع نگراني همه جهانيان است. اسميت افزوده است: آخرين بار كه كشورهاي مصرف كننده به طور جدي به فكر تشكيل چنين جامعه اي افتاده بودند در سال ۱۹۷۴ (۳۱ سال پيش) پس از بحران بزرگ نفت بود كه با كاهش سريع بهاي نفت خام، دنبال كار را رها ساختند. به نظر جك اسميت، دولت هاي مصرف كننده از جمله آمريكا بايد ماليات و عوارض بنزين را كه در جايگاه ها وصول مي شود كاهش دهند. در اذهان عمومي اين راه آسان و فوري ماليات گرفتن درست نيست. مثلاً در آمريكا از فروش هر گالن بنزين (چهار ليتر) پنج سنت بابت كمك به صندوق بيكاري اخذ مي شود كه منطقي نيست.
در اعلاني كه در روزنامه هاي آمريكا انتشار يافته نمايندگان فروش خودروهاي كارخانه فورد اعلام كرده اند كه به خريداران دو نوع اتومبيل متوسط از جمله «مركوري منته گو» ساخت سال ۲۰۰۵ كه يك اتومبيل متوسط است هر كدام شش هزار و ۲۱۵ دلار تخفيف مي دهند! شرط دريافت اين تخفيف، خريد نقدي است. خريدار بايد بهاي كامل را نقداً بپردازد و سپس كارخانه با ارسال يك چك، شش هزار و ۲۱۵ دلار به او باز مي گرداند و اين عمل را در عرف داد و ستد «ري بيت» گويند. به اين ترتيب بهاي مركوري مونته گو چهار در مجهز به كولر، كروز كنترل، كيسه هوا، دنده اتوماتيك و دزدگير كه درهايش ديجيتالي باز و بسته مي شود براي خريدار حدود پنج هزار دلار تمام مي شود (حدود ۴ ميليون و پانصد هزار تومان). ساير كارخانه هاي اتومبيل سازي هم دادن تخفيف زياد و تسهيلات تازه براي فروش را آغاز كرده اند كه سبب آن افزايش توليد نسبت به نياز جهاني است. كارشناسان اقتصادي روزنامه ها نوشته اند كه در سال ۲۰۰۴ در سطح جهان يك ميليون اتومبيل بيش از نياز بازار توليد شده بود كه امسال اين رقم ۹۰ درصد بيشتر مي شود (تقريباً دو برابر). مسئله ديگري كه براي اتومبيل سازها وجود دارد مهاجرت مكانيسين هاي تعمير اتومبيل از اروپاي شرقي به ساير كشورهاست كه با مهارتي كه در تعمير اتومبيل دست دوم دارند و با مزد كمي كه دريافت مي كنند مانع خروج اتومبيل ها پس از چند سال كار كردن از رده مي شوند. مي دانيم به همان نسبت كه تعميرگاه ها مجهزتر و داراي كاركنان ماهر مي شوند از فروش اتومبيل نو كاسته مي شود.
موضوع ديگر روزنامه ها تأكيد بر ارتقاء سطح معلومات عمومي خبرنگاران است. در مقالات مربوط مثالهاي متعدد آورده شده است از جمله اين مثال: پيش از ديدار ماه گذشته بوش با پوتين در براتيسلاوا، از گروهي از خبرنگاران آمريكايي سئوال شده بود كه براتيسلاوا كجاست؟ تنها ۲۴ درصد پاسخ درست داده بودند. برخي از آنان حتي نمي دانستند كه اسلواكي و اسلواني دو كشور جداگانه هستند. برخي از مقاله نگاران پيشنهاد كرده اند كه اگر خبرنگاران داوطلبانه معلومات عمومي خود را بالا نبرند بايد از اتحاديه ها خواست كه همانند مشاغل ديگر، براي تمديد اعتبار كارت، آنان را ملزم به گذرانيدن امتحان معلومات عمومي و مهارت كنند.
بابي فيشر كه آمريكا، انگلستان، استراليا و ژاپن را
كانون شرارت خواند
با اين كه چند روز است كه بابي فيشر قهرمان قديمي شطرنج در ايسلند اقامت يافته انتشار گزارش و مقاله درباره او ادامه دارد. وي پس از آزاد شدن از زندان در ژاپن موفق به گرفتن گذرنامه از ايسلند شد و به اين كشور رفت. بابي پس از ورود به ايسلند در برابر خبرنگاران گفت كه تنها آمريكا، انگلستان، استراليا و ژاپن در جهان كانون شرارت هستند نه دولت ديگري و اين چهار دولت در هر توطئه اي با يكديگر همكاري دارند. پليس ژاپن به درخواست يك قاضي آمريكايي بابي فيشر را بازداشت موقت كرده بود و در صدد بود كه او را به آمريكا باز گرداند كه دولت ايسلند با توجه به انعكاس اين خبر در سطح جهان حاضر شد به او گذرنامه بدهد. بابي فيشر در آخرين مصاحبه عمومي خود، با خبرنگاران آمريكايي به مشاجره پرداخت كه از او خواسته بودند ثابت كند كه آمريكا، انگلستان، استراليا و ژاپن كانون شرارت هستند، نه ايران و كره شمالي. وي گفت: برويد ببينيد در عراق چه خبر است. وقايعي كه در عراق از آغاز دهه ۱۹۹۰ روي داده و ادامه دارد به او ثابت كرده است كه اين چهار كشور كانون شرارت و براي همه جهان دردسرساز هستند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ترديد
مردد بود. نمي خواست جاي كسي را بگيرد؛ اما صداي تپش قلب هاي منتظر را كه شنيد و نگاه هاي پرالتماس را ديد، آمد. هوا بهاري شد.
آلتناي پرتو

گشتي در دنياي خبرها
فرار از پنجره
سوايندون (انگليس): يك سارق كه در حين فرار از محل سرقت در پنجره رستوران گير افتاده بود توسط پليس دستگير شد.
اين مرد ۳۴ ساله كه براي سرقت وارد يك رستوران شده بود، پس از خالي كردن صندوق پول مقدار زيادي مشروبات الكلي مصرف كرد و به همين دليل تعادل رواني خود را از دست داد. او به جاي اينكه از در رستوران خارج شود، تصميم گرفت از پنجره فرار كند كه كم عرض بودن پنجره باعث گيرافتادن وي شد. سرانجام وي مجبور شد با پليس تماس بگيرد و درخواست كمك كند و اينگونه به دام قانون افتاد.
كوكايين و كاهش سرعت
لاس وگاس: در سال ۱۹۹۷ خانواده اي در آمريكا يك دستگاه خودروي تويوتا مدل ۱۹۹۶ را خريداري كردند كه تا هفته گذشته اين وسيله نقليه بدون كوچكترين مشكلي به اعضاي خانواده سرويس مي داد.اما ناگهان از چند روز قبل، سرعت حركت خودرو به ميزان قابل توجهي كاهش يافت و به همين دليل صاحب خودرو آن را به تعميرگاه برد.در تعميرگاه مشخص شد كه مقدار زيادي كوكايين در قالب دو تكه آجر به لوله هاي سوخت رساني خودرو متصل شده بود كه سنگيني كوكايين ها اين لوله ها را مسدود كرده بود.پليس در حال حاضر در پي يافتن افرادي است كه اين كوكايين ها را جاسازي كرده بودند.
زايمان در پمپ بنزين
اهايو: چند روز پيش يك خانم باردار كه همراه با دو دختر ۳ و ۴ ساله خود مشغول رانندگي در يك جا ده بين شهري بود احساس درد زايمان كرد و مجبور شد در يك پمپ بنزين دورافتاده  توقف كند. از قضا وي در حالي كه پشت فرمان بود،  نوزادش را به دنيا آورد و او را در آغوش گرفت.در همين حال راننده خودرويي ديگر كه در پمپ بنزين مشغول بنزين زدن بود تصور كرد كه اين خانم قصد دارد، نوزاد را از داخل پنجره خودرو به بيرون پرتاب كند. به همين دليل بلافاصله پليس را خبركرد و ماموران با حضور در صحنه، خانم مورد نظر را با تهديد مسلحانه از خودرو خارج كردند.اما به محض خارج شدن خانم از خودرو، ماموران به اشتباه خود پي بردند و متوجه شدند كه وي زايمان كرده است.در حال حاضر اين خانم در بيمارستان به سر مي برد و وضعيت او و فرزندش رضايتبخش اعلام شده است.
اشتباه بانكي
دوبلين: بانك ايرلند كه دومين بانك بزرگ اين كشور به شمار مي آيد پيش از آغاز تعطيلات ۴ روزه اين كشور مرتكب اشتباه بزرگ شد و پول اضافي به حساب ۶۰ هزار نفر از مشتريان خود واريز كرد.به همين دليل اين ۶۰ هزار مشتري از اينكه پول بيشتري وارد حساب بانكي شان شده بود بسيار خشنود شدند اما شادي آنها تنها يك روز دوام داشت چون مسئولان بانك بلافاصله به اشتباه خود پي بردند و با عذرخواهي از مشتريان،  پولهاي اضافي واريز شده را پس گرفتند.
طرح موفقيت آميز
حيدرآباد: در روزهاي پاياني سال گذشته در همين ستون نوشتيم كه مقامات مالياتي يكي از شهرهاي كشور هند براي دريافت ماليات هاي معوقه شهروندان دست به ابتكار جالبي زده اند.براساس اين ابتكار، چند طبال در مقابل منازل افرادي كه ماليات خود را پرداخت نكرده بودند حاضر شدند و بدون وقفه به نواختن طبل پرداختند.در پايان مرحله اول اجراي اين طرح اعلام شد كه ۵۷۰ هزار دلار از مجموع ۸۵۷ هزار دلار ماليات معوقه شهروندان دريافت شده است.قرار است از اين پس دو بار در سال چنين طرحي براي دريافت ماليات اجرا شود.
تغيير رنگ لباس زندانيان
توكيو: ژاپني ها قصد دارند براي افزايش روحيه و آرامش خاطر زندانيان، رنگ لباس ها و روكش  رختخواب هاي آنها را تغيير دهند.از ۵۰ سال گذشته تاكنون رنگ ملحفه زندانيان نارنجي همراه با خطوط سبز رنگ بوده كه روانشناسان معتقدند تندي رنگ نارنجي باعث ايجاد استرس در زندانيان مي شود. به همين دليل پيشنهاد شده از ملحفه هايي كه رنگ آن گرم است (مانند رنگ قهوه اي) استفاده شود.همچنين قرار است رنگ لباس زندانيان كه هم اكنون سفيد و مشكي است به سبز نعنايي و آبي كم رنگ تغيير يابد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه

گل و گياه
گل انگشتانه
003057.jpg
نام علمي: Digitalis X mertonensis
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياهي دائمي كه سنبله گلهاي لوله اي و آويخته آن به رنگ صورتي تا مسي اوايل تابستان ظاهر مي شوند. برگها تخم مرغي نوك تيز، كركدار و نرم هستند. حداكثر بلندي ۷۵ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: در هر نوع شرايطي رشد مي كند ولي در مكانهاي نيم سايه و خاك مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد رشد بهتري خواهد داشت. حداقل دماي قابل تحمل آن۱۵- درجه سانتيگراد است. هر دو يا سه سال يك بار پس از پايان گلدهي گياه را تقسيم مي كنند و مجددا مي كارند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |