دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۵ - Apr 4, 2005
انتشار جامع ترين مطالعه درباره وضعيت زمين
گروه دانش: جامع ترين بررسي علمي  تا به امروز درباره وضعيت كره زمين نتيجه گيري كرده است كه فعاليت هاي بشري، توانايي كره زمين را براي رفع نيازهاي نسل هاي آتي در معرض خطر قرار داده است.
اين گزارش مي گويد، شيوه استفاده جوامع بشري از منابع طبيعي، باعث تغييرات برگشت ناپذيري شده است كه فرآيندهاي حامي حيات در زمين، از جمله باز توليد هوا، آب و مواد مغذي را تضعيف مي كند.
اين وضعيت تلاش هاي جاري براي حل فقر، گرسنگي و بهبود نظام مراقبت هاي بهداشتي را با مشكل مواجه مي كند.
به گزارش بي بي سي نيوز، اين گزارش تحت عنوان «ارزيابي هزاره» از اكوسيستم با همكاري ۱۳۰۰ محقق از ۹۵ كشور جهان طي چهار سال گذشته تهيه شده است.
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد به مناسبت آغاز هزاره سوم ميلادي خواستار انجام چنين تحقيقي شده بود.
اين گزارش حاكيست كه بشر در يك مقطع زماني بسيار كوتاه، اكثر اكوسيستم ها را به گونه  اي تغيير داده كه ديگر قابل شناسايي نيستند.
استفاده بي امان جامعه انساني طي ۵۰ سال گذشته از منابع غذايي، آب شيرين، چوب، الياف و سوخت، انحطاط شديد محيط زيست را به دنبال داشته است.
جاناتان لش، رئيس «موسسه منابع جهاني» گفت: «اين گزارش اصولا مثل اين است كه يك حسابرسي در اقتصاد طبيعت انجام داده باشيم و اين حسابرسي نشان مي دهد كه ما بيشتر حساب هاي مالي طبيعت را به ورشكستگي كشانده ايم.»
اين گزارش مي گويد كه شكوفايي جمعيت زمين پس از جنگ جهاني دوم باعث هجوم بشر براي استفاده از منابع طبيعي به شكلي غيرقابل دوام شد.
بر اساس نتايج اين تحقيق، خروج آب از درياچه ها و رودخانه ها طي چهل سال اخير دو برابر شده، ميزان زمين هاي زير كشت نيز توسعه قابل توجهي پيدا كرده و در كشاورزي، روش هايي در پيش گرفته شده كه زمين ها را باير مي كند.
نويسندگان گزارش «ارزيابي هزاره» مي گويند فشار بر منابع باعث تحميل خسارات گسترده و عمدتا جبران ناپذير در زمينه تنوع گونه هاي زيستي در زمين شده است؛ به طوري كه ۱۰ تا ۳۰ درصد از گونه هاي پستانداران، پرندگان و دوزيستان هم اكنون با خطر انقراض روبه رو هستند.
محققان اين گزارش مي گويند هنوز امكان حفاظت از كره زمين و بهبود بخشيدن به سطح زندگي مردم در سراسر جهان امكان پذير است مشروط بر آن كه در شيوه برخورد بشر با طبيعت، تغييرات اساسي صورت گيرد.
تهيه اين گزارش ۲۰ ميليون دلار هزينه داشته است و منابع آن را سازمان ملل، بانك جهاني و تعدادي موسسه ديگر تامين كرده اند.

دردسر خوشايند سوني با پلي استيشن قابل حمل
002988.jpg
گروه انفورماتيك: با آغاز فروش دستگاه هاي بازي پلي استيشن قابل حمل در آمريكاي شمالي، تحليلگران مي گويند كه مديريت جديد شركت سوني با «دردسري خوشايند» مواجه خواهد شد: توليد كافي براي برآوردن تقاضا.
دومين سازنده بزرگ دستگاه هاي مصرفي الكترونيكي در جهان پيش بيني مي كند كه بيش از يك ميليون نفر اين دستگاه را كه نسخه سبك تر پلي استيشن دو است، بخرند.
به گزارش بي بي سي، كاز هيراي، مدير واحد بازي هاي ويدئويي سوني در آمريكا، اعلام كرد: «ما يك ميليون دستگاه به فروشگاه هاي خرده فروشي داده ايم و متعهد شده ايم تا ماه مارس سه ميليون دستگاه به سراسر جهان بفرستيم.»
سوني كه اخيراً هووارد استرينگر را به عنوان اولين مدير اجرايي غير ژاپني تاريخ خود معرفي كرد، اميدوار است پلي استيشن قابل حمل (PSP) بتواند اين شركت را در مدت زمان اصلاح واحدهاي الكترونيكي و فيلمسازي اش سودآور نگه دارد.
دستگاه پلي استيشن قابل حمل از بزرگترين عمليات بازاريابي و عرضه محصول سوني در پنج سال اخير برخوردار بود و دهها نفر از مشتاقان بازي هاي رايانه اي زير برف و باران در مقابل فروشگاه سوني در نيويورك به صف ايستاده بودند كه نشانگر بالا بودن تقاضاست.
سوني تعمداً نيمه شب را براي آغاز عرضه اين محصول تازه انتخاب كرده بود. سخنگوي فروشگاه «بست باي» اعلام كرد: «ما پيش بيني مي كنيم مردم در روزهاي نخست براي خريد اين دستگاه در صف بايستند.»
فروش پلي استيشن قابل حمل كه از يك كنسول بازي با صفحه نمايشگر به طول يازده سانتيمتر تشكيل شده، چندي است در ژاپن آغاز شده ولي هنوز تاريخي براي عرضه آن در اروپا تعيين نشده است.
در آمريكا اين دستگاه با تعدادي بازي عرضه مي شود ولي انتظار مي رود تا پيش از آغاز فصل خريد آخر سال، اين مجموعه افزايش يابد.
همچنين مي توان از اين دستگاه براي پخش موسيقي و تماشاي تصاوير ويدئويي استفاده كرد. اين دستگاه به كمك فناوري بي سيم نيز به ساير دستگاه هاي مشابه متصل مي شود و به مبادله فايل مي پردازد.
شدت تبليغات براي پلي استيشن قابل حمل به قدري زياد بود كه اولين خريداران بيش از ۱۴ ساعت در كنار پياده رو ايستاده بودند.
تا به حال ،عرضه محصولات در نيمه شب براي فيلم هاي «جنگ ستارگان» و كتاب هاي هري پاتر صورت گرفته است.
كارشناسان احتمال مي دهند سوني ظرف مدت كوتاهي ده ميليون دستگاه پلي استيشن قابل حمل بفروشد تا بتواند با شركت اپل، سازنده دستگاه هاي iPod، به رقابت بپردازد ولي نگراني آنها درباره توانايي اين شركت ژاپني براي توليد كافي و برآوردن تقاضاست.
سوني قصد دارد تا اواسط سال آينده ميلادي توليد پلي استيشن قابل حمل را به دو ميليون دستگاه در ماه برساند.
بنا به تحقيقات بازاريابي، انتظار مي رود پلي استيشن قابل حمل و دستگاه مشابهي كه اخيراً شركت نينتندو عرضه كرد، ارزش بازار بازيهاي رايانه اي را از حدود چهار ميليارد دلار در سال ۲۰۰۳به يازده ميليارد دلار در سال ۲۰۰۷ برساند.

نرم افزار
دوربين چشمي  مجهز به دوربين عكاسي ديجيتال
گروه انفورماتيك: نوعي دوربين چشمي به بازار عرضه شده است كه داراي دوربين عكاسي ديجيتال است و مخصوص علاقمندان پرندگان است به نحوي كه مي توانند حين ديدن پرندگان از راه دور از آنها عكس ديجيتالي بگيرند.
به گزارش نيويورك تايمز، هرچند كه اين دوربين چشمي براي علاقمندان به رويت پرندگان توصيه شده است اما دليلي وجود ندارد كه ورزش دوستان، علاقمندان به كنسرتهاي موسيقي و ديگران نتوانند از آن استفاده كنند.
قيمت مدلهاي اين دوربين كه از طرف معروفترين سازندگان دوربينهاي چشمي به بازار عرضه شده است چيزي بين ۱۶۰ تا ۴۲۵ دلار امريكاست.
دوربينهاي فوق از رزولوشن پاييني بهره گرفته اند و فقط دو يا سه مگاپيكسل ارائه مي كنند كه بهترين چاپ را در اندازه كاغذي ۸ در ۱۰ اينچ ارائه مي كند. اين دوربينها فاقد بعضي قابليتهاي دوربينهاي عكاسي ديجيتال هستند مثلا زوم ديجيتال، باتريهاي قابل شارژ و البته فلاش ندارند. هرچند كه فلاش در فاصله هاي طولاني كه اين دوربينها رويت مي كنند كاربرد ندارد.
اين دوربينها فقط زوم معمولي دارند. اندازه اين زوم معادل ۸X است. همه آنها كيف دارند و داراي كابل اتصال به تلويزيون هستند تا عكسها را در تلويزيون ببينيد.

پرتاب ماهواره در جريان پياده روي فضايي
گروه دانش: دو فضانورد ساكن ايستگاه بين المللي فضايي با خروج از آن موفق به نصب سه آنتن تازه در اين ايستگاه و پرتاب يك ماهواره كوچك شده اند.
ليروي چيائو، فضانورد آمريكايي و ساليژان شريپف، فضانورد روس، براي دومين بار طي دو ماه گذشته ايستگاه فضايي را طي اين ماموريت كه به پياده روي فضايي موسوم است خالي مي گذاشتند.
به گزارش نيوز اسپيس، فضانورد روسي در جريان اين ماموريت يك ماهواره بسيار كوچك روسي به قطر ۳۰ سانتيمتر و به وزن پنج كيلوگرم را در مدار زمين قرار داد.
آنتن هاي تازه امكان پهلوگيري يك فضاپيماي باربري اروپايي در ايستگاه فضايي را فراهم خواهند كرد.
اين فضاپيماي تازه اروپايي به نام «وسيله جابجايي خودكار» (ATV) از فضاپيماي «پروگرس» روسيه بزرگتر است و سفر به ايستگاه فضايي را سال آينده آغاز خواهد كرد.
نقص فني
در پي بروز مشكلي در دستگاه هاي ايجاد تعادل ايستگاه كه دو هفته قبل روي داد، آژانس فضايي آمريكا و آژانس فضايي روسيه تدابير امنيتي را در جريان ماموريت اخير تشديد كردند.
به گزارش بي بي سي، يكي از ژيروسكوپ هاي سكوي ايستگاه فضايي، كه براي تنظيم موقعيت ايستگاه به آنها نياز است، در جريان پياده روي قبلي فضايي از كار افتاد و ايستگاه اكنون با كمك دو ژيروسكوپ تعادل خود را حفظ مي كند.
قرار است گروهي از فضانوردان ظرف دو ماه به وسيله فضاپيماي شاتل به ايستگاه اعزام شده و اين مشكل را برطرف كنند.شاتل با گذشت بيش از دو سال از واقعه انهدام فضاپيماي كلمبيا براي نخستين بار قرار است در ماه مه به فضا پرتاب شود.
به همين دليل از سال ۲۰۰۳ تاكنون، ايستگاه فضايي تنها داراي دو خدمه (يكي كمتر از معمول) بوده است. فضاپيماهاي روسي در اين مدت وظيفه انتقال فضانوردان به اين ايستگاه را به دوش كشيدند.
در جريان پياده روي فضايي كسي در داخل ايستگاه نيست كه بر سيستم هاي آن نظارت كند.

انتقال احساسات ميهمان به صاحبخانه با قاشق و چنگال
يك مبتكر انگليسي با نصب الكترودهايي ظريف در قاشق و چنگالها و ديگر وسايل مورد استفاده بر سر ميز غذا، اين امكان را فراهم آورده كه صاحبخانه ها را از ميزان لذت بردن يا ناخشنودي ميهمانان از غذايي كه برايشان طبخ شده آگاه سازد.
به گزارش ايرنا، الكترودهاي ظريفي كه در قاشق و چنگالها كار گذاشته شده تغييرات مقاومت الكتريكي روي پوست بدن افراد را ثبت مي كند. زماني كه افراد احساس افسردگي و دلتنگي مي كنند مقاومت الكتريكي پوست بدنشان ناگهان كاهش مي يابد.

آف لاين
اميد به كشف معالجات تازه براي ورم مفاصل
گروه دانش: پژوهشگران گفته اند كه مسدود كردن تنها يك آنزيم در بدن ممكن است براي متوقف كردن پيشرفت آرتروز كافي باشد.
به گزارش بي بي سي، دانشمندان با اصلاح ژني كه مسئول توليد يك آنزيم مهم در بدن است موفق شدند فرسايش تدريجي غضروف ها در اطراف مفاصل را كه به ورم مفاصل منجر مي شود متوقف كنند.تيم هاي محققان از آمريكا و استراليا اميدوارند تحقيقات آنها به يافتن معالجاتي براي مقابله با بيماري ورم مفاصل منجر شود.محققان گفتند كه پژوهش آنها نخستين مطالعه اي است كه نشان مي دهد جهش هاي واقع شده در يك ژن منفرد مي تواند از نابودي غضروف جلوگيري كند.
آنها معتقدند كه امكان مقابله با بيماري ورم مفاصل از طريق ساخت داروهايي كه نوع انساني «آگركاناسيس-۲» را مسدود مي كند وجود دارد.
انتقال داده هاي الكترونيك با استفاده از پوست بدن
ايلنا: يك شركت ژاپني مدعي تكميل سيستم تازه اي شده كه مي تواند از پوست بدن آدمي نظير يك سيستم اينترنتي با پهناي باند وسيع براي انتقال بيش از دو مگا بيت داده در هر ثانيه استفاده كند.
اين سيستم جديد كه «ردتكتن» RedTacton نامگذاري شده بدن افراد را به بخش مركزي شبكه شخصي انتقال داده هاي تلفني و اينترنتي مبدل مي كند؛ به طوري كه افراد قادر خواهند بود با دستگاههاي الكترونيك و ديجيتالي موجود در محيط نظير تلفنهاي همراه، دوربين هاي ديجيتالي، رايانه ها، چاپگرها، دستگاههاي صوتي كوچك و امثالهم با كمك علائمي كه از پوست بدن خود آنها به عنوان سيستم انتقال استفاده مي كند، ارتباط برقرار سازند. در عين حال افراد مي توانند اطلاعاتي را كه در اختيار دارند، نظير شماره تلفن يا نوار تازه ترين آهنگ موسيقي، از طريق تماس پوستي (مثلاً دست دادن يا بوسيدن) به ديگران انتقال دهند. شركت ان.تي.تي نخستين شركتي نيست كه از پوست بدن آدمي براي انتقال داده هاي الكترونيك استفاده به عمل مي آورد. شركت اي بي ام براي نخستين بار در سال ۱۹۹۶سيستمي را ابداع كرد كه قادر بود با سرعت كم مقادير اندكي اطلاعات را از طريق پوست به محيط انتقال دهد.
در ماه ژوئن گذشته نيز شركت مايكروسافت حق استفاده انحصاري از روشهاي انتقال انرژي و اطلاعات را با استفاده از بدن آدمي براي خود به ثبت رساند.
سيستم ابداعي شركت ژاپني نخستين دستگاه كاملاً عملي براي استفاده از پوست آدمي به عنوان يك انتقال دهنده اطلاعات است، زيرا اولاً بر خلاف دستگاه ساخت آي بي ام، اين سيستم نياز ندارد كه در تماس با پوست بدن شخص قرار داشته باشد. مي توان اين دستگاه را بر روي لباس ، يا هر نقطه اي كه در فاصله ۲۰ سانتيمتري از بدن قرار داشته باشد به كار گرفت. اين دستگاه در عين حال هيچ نوع جريان الكتريكي در بدن افراد القا نمي كند بلكه به عوض از ميدانهاي الكتريكي بسيار ظريفي كه به طور طبيعي در سطح بدن هر فرد به وجود مي آيد، بهره مي گيرد.

آن لاين
نشست ملي فناوري اطلاعات با حضور رئيس جمهور
ايسنا: رييس انجمن شركت هاي انفورماتيك از برگزاري نشست ملي فناوري اطلاعات با حضور رييس جمهور، در بهار سال ۸۴ خبر داد.
سهيل مظلوم گفت: برگزاري نشست ملي فناوري اطلاعات جهت مرور بر فعاليت هاي IT صورت گرفته طي چند سال گذشته در كشور و اعلام رسمي تشكيل نظام صنفي رايانه اي كشور از سوي شوراي عالي اطلاع رساني و با همكاري دست اندركاران و فعالان در اين حوزه در حال بررسي بوده و زمان دقيق و جزئيات بيشتر آن به محض مشخص شدن اعلام خواهد شد.او افزود: احتمالا برنامه هاي آتي در حوزه IT و ICT كشور نيز در اين نشست اعلام خواهد شد.
پر سرعت ترين ابر كامپيوتر جهان ركورد سرعت خود را شكست
گروه انفورماتيك: ابر كامپيوتر Blue Gene\L ، پر سرعت ترين كامپيوتر جهان ركورد سرعت خود را شكست و به سرعتي معادل ۱۳۵/۵ ترافلاپس يعني يك تريليون محاسبه در ثانيه رسيد. به گزارش IRITN، اين سرعت دو برابر سرعتي است كه اين كامپيوتر را در ليگ ۵۰۰ ابر كامپيوتر برتر به مقام اول رساند. ماشين Blue Gene شركت IBM كه موفق به شكست ركورد خود شد براي آزمايش ملي لارنس ليورمور (LawrenceLivermore) تهيه شده است. اين ماشين سال گذشته موفق شد با سرعت ۷۲/۷۰ ترافلاپس ابر كامپيوتر NEC Earth Simulator ژاپن را پشت سربگذارد. اين ابركامپيوتر قرار است در سال ۲۰۰۵ براي آزمايشگاه ليورمور تكميل شود. ركورد جديد Blue Gene نتيجه دو برابر كردن فريم هاي محافظ فلزي براي مدارهاست كه ابتدا تعداد آنها ۳۲ عدد بود ولي هم اكنون به ۶۴ عدد رسيده است.

ژنتيك
محصول برنج حاوي ويتامين «آ»
گروه دانش: دانشمندان بريتانيايي با استفاده از مهندسي ژنتيك نوعي برنج را تهيه كرده اند كه مي تواند در جلوگيري از كوري به خصوص در كودكان موثر واقع شود.
به گزارش بي بي سي، اين محصول كه نوع تغيير يافته برنج طلايي است در مقايسه با انواع ديگر اين برنج حدود بيست برابر ماده بتا كاروتن توليد مي كند كه در بدن انسان به ويتامين آ تبديل مي شود در حالي كه كمبود ويتامين آ يكي از عوامل اصلي بروز كوري كودكان در كشورهاي فقير جهان است.
سازمان بهداشت جهاني تخمين زده است كه هر ساله حدود نيم ميليون كودك در جهان به دليل كمبود ويتامين آ دچار كوري مي شوند.
نوع اوليه محصول برنج طلايي پنج سال قبل در آزمايشگاهي در سوييس ساخته شد و به عنوان راهي براي پيشگيري از كوري در كودكان مورد استقبال قرار گرفت.
با اين همه، نوع اوليه مقدار كافي بتا كاروتن توليد نمي كرد كه بتواند پاسخگوي نياز روزانه كودكان به ويتامين آ شود.
نوع جديد كه توسط شركت بريتانيايي سينجنتا ساخته شده داراي مقدار بيشتري بتا كاروتن است به نحوي كه مقدار برنجي كه يك كودك مي تواند در روز مصرف كند براي رفع نياز وي به ويتامين آ كافي خواهد بود.
از آنجا كه برنج به خصوص در كشورهاي آسيايي ماده غذايي اصلي بسياري از مردم تلقي مي شود، استفاده از نوع جديد برنج ممكن است عامل مهمي در مقابله با كوري ناشي از كمبود ويتامين آ باشد.
در عين حال، هنوز بسياري از كشورها در مورد اجازه كشت محصولاتي كه دستكاري ژنتيكي شده است احساس نگراني مي كنند.
در واقع، برخي از كارشناسان بهداشت گفته اند كه به جاي معرفي محصولاتي از اين قبيل، بهتر است شرايطي فراهم آورد كه كودكان در كشورهاي فقير به رژيم غذايي متعادلي دسترسي داشته باشند.
با اين همه، توليد اين نوع برنج نشان مي دهد كه استفاده از فناوري ژنتيكي ممكن است راهي براي حل مشكلات كشورهاي فقير باشد.

فضا
گردشگري فضايي ۳۰ ماه ديگر آغاز مي شود
گروه دانش: ريچارد برانسون، يكي از كارآفرينان بزرگ بريتانيا، اعلام كرد كه طرح هاي بلند پروازانه گروه صنعتي اش، براي سفرهاي تجاري به فضا تكميل شده و اولين مسافر تا چند ماه ديگر همراه وي به مدار زمين سفر خواهد كرد.
به گزارش بي بي سي، او به خبرنگاران گفت: «طرحهاي ساخت سفينه فضايي جديد تكميل شده و كار روي اين پروژه تا سه ماه ديگر آغاز خواهد شد تا اولين سفر تجاري به فضا ظرف دو و نيم سال صورت پذيرد.»
وي خاطر نشان كرد كه هدفش اين است كه سفرهاي فضايي را ارزان و امن سازد. برانسون گفت: «ما مي خواهيم مسافرت فضايي را تا حد امكان براي مردم سراسر جهان ارزان سازيم.»
اين سرمايه گذار بريتانيايي ساخت پنج «فضاپيماي مسافربري» را به تيم سازنده «سفينه فضايي يك» (SpaceShipOne) سفارش داده است. «سفينه فضايي يك» در ماه ژوئن به نخستين فضاپيماي خصوصي بدل شد كه از ارتفاع ۱۰۰ كيلومتري زمين، كه مرز رسمي  فضا محسوب مي شود، بالاتر رفت.
برانسون گفته است سفر به فضا براي هر مسافر ۱۰۰ هزار پوند هزينه خواهد داشت. به گفته وي سفرهاي اوليه از صحراي موهاوي در مجاورت لس آنجلس انجام خواهد شد و هر سفر سه ساعت به طول خواهد انجاميد.
مسافران بايد از يك هفته قبل از پرواز، در كلاس هاي آموزشي و تمريني شركت كنند.
«سفينه فضايي يك» يكي از بيش از ۲۰ وسيله نقليه پرنده است كه براي ربودن جايزه ۱۰ ميليون دلاري «انصاري اكس-پرايز» تلاش مي كنند. اين جايزه به نخستين تيمي  كه بتواند يك وسيله نقليه پرنده سه نفره و غيردولتي را به ارتفاعي بيش از ۱۰۰ كيلومتر برساند و همين دستاورد را ظرف مدت دو هفته تكرار كند تعلق خواهد گرفت.

سخت افزار
تكنولوژي جديد مايكروسافت
براي جلوگيري از سرقت داده ها
گروه انفورماتيك: مايكروسافت نرم افزاري براي مديريت شناسه ها در ويندوز توليد خواهد كرد تا با فراهم كردن امكان كنترل و نظارت بيشتر بر روي اطلاعات شخصي براي كاربران، امنيت را بهبود بخشد.
اين تكنولوژي جديد كه info-cards ناميده مي شود، امكان كنترل بيشتر بر روي اطلاعات شخصي را براي خريد و دسترسي به خدمات آنلاين براي كاربران فراهم مي سازد.به گزارش SGNEC، مايكروسافت اكنون در حال كار بر روي مرورگر وب جديد Internet Explorer و نسخه اي از ويندوز با نام كد لانگهورن است، اما مايكل استفنسون، مدير بخش سرور ويندوز مايكروسافت از ارايه اين مطلب كه آيا info-cards در نسخه فعلي ويندوز XP و يا لانگهورن قرار خواهد گرفت و يا خير، سر باز زده است.
تكنولوژي اخير، جديدترين تلاش مايكروسافت براي بهبود امنيت نرم افزار خود است. سرقت مشخصات شخصي، به اين دليل كه اين اطلاعات به ميزان رو به رشدي مورد استفاده قرار مي گيرند، باعث نگراني است.
تكنولوژي جديد مايكروسافت يادآور دو ابزار نرم افزاري Passport و Hailstorm است كه در سال ۲۰۰۱ توسط شركت Redmond واقع در واشنگتن ارايه شده است. Passport يك log-in منفرد براي وب سايت هاي چندگانه فراهم ساخته و اطلاعات شخصي اساسي و مهم را ذخيره مي كند. مايكروسافت گفته است كه سيستم info-card، داده ها را بر روي كامپيوترهاي شخصي ذخيره خواهد كرد.

باتري جديد با قابليت شارژ در يك دقيقه
يك شركت ژاپني موفق به ساخت باتري ليتيوم _ يوني شده است كه مي تواند ۸۰ درصد منبع انرژي باتري را در يك دقيقه دوباره شارژ كند، كه تقريباً ۶۰ بار سريعتر از باتريهاي موجود ليتيوم _ يون است.به گفته اين شركت يكي از ويژگي هاي آن، زمان كوتاه قابل شارژ مجدد خازن ها و منبع انرژي باتريهاي موجود ليتيوم _ يون موجود است. به گزارش IRITNباتري جديد چگالي انرژي ۱۵۰ تا ۲۵۰ وات ساعت در ليتر است كه با پايين ترين سطح چگالي انرژي كه باتريهاي ليتيوم _ يون برابر است.

ساخت تراشه اي كه افكار انسان را مي خواند
گروه انفورماتيك: براي نخستين بار در جهان يك تراشه كامپيوتري در مغز يك مرد معلول در آمريكا كار گذاشته شده است كه مي تواند افكار او را بخواند.متيو نيگل، ۲۵ ساله، در سال ۲۰۰۱ در يك حمله خياباني از گردن به پايين فلج و به صندلي چرخدار محدود شد.به گزارش بي بي سي، پزشكان تابستان گذشته در بيمارستان «نيوانگلند سايناي» در ماساچوست اين تراشه را در سر او كار گذاشتند كه به او امكان داده است برخي وسايل خانه را با فكر كردن كنترل كند.اين تراشه افكار او را مي خواند و آنها را براي رمزگشايي به يك كامپيوتر مي فرستد.
كنترل از راه دور
او به لطف اين دستگاه و نرم افزارهايي كه به وسايل خانگي اش وصل شده است مي تواند با فكر كردن تلويزيون را روشن و خاموش كند، كانال ها را عوض يا صدا را كم و زياد كند.دانشمندان از سال ها قبل سرگرم طراحي و توسعه سيستمي  بودند كه به معلولان امكان دهد وسايل خانگي را با مغزشان كنترل كنند.
مطالعات نشان داده است كه ميمون ها مي توانند يك كامپيوتر را به كمك الكترودهايي كه در مغزشان كاشته مي شود كنترل كنند.اخيرا چهار نفر، كه دو نفر از آنها افراد نيمه معلول در صندلي چرخدار بودند، با به سر كردن كلاهي مجهز به ۶۴ الكترود كه امواج مغزي را دريافت مي كرد، موفق شدند مكان نماي كامپيوتر (cursor) را حركت دهند.تراشه اي كه براي نيگل ساخته شده و «BrainGate» نام دارد شامل تقريبا ۱۰۰ الكترود به باريكي موي سر است كه در عمق يك ميليمتري بخشي از مغز كه مسئول كنترل حركت است، كار گذاشته شد.اطلاعات جمع آوري شده توسط الكترودها به كامپيوتري كه علائم مغزي را تحليل مي كند منتقل مي شود.اين علائم براي به حركت در آوردن مكان نما ترجمه و تعبير مي شوند و به كاربر امكان مي دهد با فكر كردن، وسايلي مانند رايانه شخصي را كنترل كند.پروفسور جان داناهيو، عصب شناس در دانشگاه براون در «رود آيلند» يكي از دانشمنداني است كه در ساخت اين دستگاه كه توليد شركت «سايبركينتيك» است، دست داشته است.وي مي گويد: صفحه كامپيوتري در واقع مثل يك دستگاه كنترل از راه دور تلويزيون است. كاربر تنها كافي است كه مكان نما را (با فكر كردن) روي يكي از گزينه ها ببرد و اين معادل همان كليك كردن روي آن گزينه است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |